رواية عشق وانتقام البارت الاول 1 بقلم عبير سعيد

                    

رواية عشق وانتقام البارت الاول 1 بقلم عبير سعيد

 عشق وانتقام الفصل الاول

"رواية عشق وانتقام"
{تعريف بالشخصيات}##
(البطل):فهد امجد الصياد:هو الابن الأكبر لعائلة الصياد وله حكايه كبيرة سنتعرف عليها فى الأحداث القادمه وهو شاب وسييييم جداً وجسده الرياضى الممشوق يجعله اكثر وسامه وعيونه العسلية التى يحوطها جيش من الرموش لتحمى هذه العيون كعيون الصقر وهو فى عمر (٢٦سنه)ويتسم بالأخلاق الحميدة وليس له علاقات نسائية وهو المالك الأول لأكبر شركات المعمار للصياد فى الشرق الأوسط كله وتخرج من كليه هندسه ويعشق التحدى ولا يترك حقه ابداً🔥

(عبير أمجد الصياد):شقيقه فهد الصياد الوحيدة هى فتاة جميلة جداً ومحجبة وتتميز بالغمازات التى تزيدها جمالاً فوق جمالها وهى فى عمر (٢٠سنه)وتعشق الشيكولاته🍫🍫 وتتميز بالبشرة القمحاويه والعيون البُنيه الغامقه الجاحدة الخاطفة للأنظار وتعشق قراءة القصص والروايات بكل أنواعها ففى بعض الأوقات تتخيل نفسها مكان البطلة احياناً😎وهى فى أولى كلية هندسه وتحب أصدقاءها جداً وتعشق الأطفال الصغار جداً وكان لها أدراة شركات الصياد لحين وجود اخيها وسنتفهم فى الأحداث القادمة.

(البطلة):مليكة أحمد الدسوقى:هى فتاة على قدرٍ عالى جداً من الجمال عيون التى بلون السماء الصافى التى تجذب تأسر قلب كل من ينظر لها وتتميز بالبشرة البيضاء الناصعة البياض وتعشق التحدى ولكنها عنيدة جداً جداً وتعشق الورد الأحمر الجورى وفى عمرها (٢٢سنه)وهى فى كليه طب جراحه القلب وهذا هو حلمها وحلم ابيها (احمد الدسوقى)ومحجبة وعلى قدر كبير من التدين والأخلاق ولا تسمح للشباب بتجاوز الحدود معها.🙅‍♀️

(مى أحمد الدسوقى):شقيقة مليكة وتعتبرها مليكة انها ابنتها وليست اختها وهى فى عمرها(١٧سنه)وفى الصف الثالث الثانوى العام وحلمها ان تدخل كليه هندسه ومحجبة وتعشق الشيكولاته السوداء وتحب اختها (مليكة )كثيراً وتحب اخيها (آدم)كثيراً وتعتبره أمانها وحمايتها فى الدنيا ولا تحب الاختلاط بالشباب. 🧕

(آدم أحمد الدسوقى):شاب وسيم جداً جاد فى عمله يعشق أخواته البنات جداً(مليكة ومى)وذو خلق حميد ويحب قراءة القصص وخاصة الآكشن ولكن فى وقت فراغه فقط وليس له علاقات نسائية ابداً وجسده الرياضى الممشوق يجعله فريسه لكل من ينظر له ويعشق (أمه)ويسعى لإرضاءها فقط وهو خريج كلية هندسه ولا يحب الاحتفال بعيد ميلاده رغم اصرار أخواته عليه ولكنه يرفض ذلك وهو فى عمره (٢٧سنه)ولديه شركة معمار صغيرة فى بدايتها.

(فاطمة مراد الحسيني):والدة (آدم ومليكة ومى)سيدة تعشق ابناءها كثيراً وتسعى لإسعادهم وراحتهم وتشجيعهم لتحقيق احلامهم فهى من تحملت مسئوليتهم بعد وفاة ابيهم وزوجها (احمد الدسوقى) ومتدينة جداً تعشق قراءة المصحف الشريف فى كل وقت فراغها وهى فى عمرها ٥٦سنه)نفسها تفرح بابنها فهى تعرفه جيداً انه جادٍ فى كل شىء.

(حازم الصياد):هو عّم (فهد وعبير الصياد)هو رجل قاسى لايعرف الرحمه والمودة وصلة الرحم نهائياً وكل همه الفلوس والشهرة حتى لو على حساب غيره كان بيغير من أهوه (أمجد الصياد) لشدة حب والده له كان اكبر منه فىذلك الوقت وازداد كرهه له عندما علِمَ ان ابيه قد عينه المالك الرئسى لكل أملاكه قبل وفاته لان (حازم) كان ضغيراً فى هذا الوقت ولا يسمح سنة بالإدارة وعندما توفى أخيه وزوجته منذ زمن ازداد كرهه أضعاف أضعاف لعلمه ان ابناء أخيه هم من سيمتلكون كل شىء فى ثروة ابيهم بعد ان أخذ حقه ولكنه كان يريد ان يجعل كل شىء فى يد ابنه ولكن ابنه فاسد وفاشل فى كل شىء وهو فى عمره(٦٤سنه) وهو غير متدين وقلبه متعجرف.

(إياد حازم الصياد):ابن عّم (فهد وعبير الصياد)شاب متوسط الوسامة ولكنه وسيم فى نفس الوقت وله الكثير من علاقاته بالبنات ولكن سياتى عليه وقت ويتغير على يد ملاكه الصغير👸وهو فى عمره(٢١سنه)غير متدين واغلب الوقت خارج البيت والدته متوفيه زوجه(حازم الصياد)ولا يحضر جميع محاضراته لانه فى كلية هندسه غصب عليه ابيه ان يدخلها لكى يأخذ حقه فى اداره الشركات مع ابناء عمه.

(آسر الشامى):شاب وسيم جداً يتميز بعينيه الرمادية التى تخطف أنظار البنات اليه يحب صديقه آدم فهم أصدقاء منذ الطفولة وانتقال للعيش بمنزل صغير بجانب منزل آدم بعد ان توفى والديه وهو فى عمره(٢٧سنه)وهو على خلق جيد وليس له علاقات نسائية وخريج كليه هندسه أيضاً ويعشق قراءه القصص.

(ياسين الشرقاوي):صديق (آدم وآسر)شاب على قدر عالى جداً من الوسامة وعيونه السوداء كسواد الليل التى تخطف الأنفاس عند النظر اليهم وهو فضولي جداًجداً ويحب الهزار والضحك ويحب مشاكسته البنات ولكن حتماً ستأتى من تأسر قلبه الى الآمال ويحققونهامعاًوهو اصغر من اصغر من (آدم وآسر )بسنه واحده(٢٦سنه)ويعيش مع انه وشقيقته الوحيدة فى منزل متوسط الحالة الاجتماعية وهو خريج كليه هندسه أيضاً وعلى قدر كبير من الأخلاق.

(ريتاچ الصاوى):فتاة جميله ورقية جداً فعيونهم الزرقاء التى تأسر قلب كل من ينظر لها وهى محجبة هو وحيدة والداها ومن عائلة بسيطه وتعشق الشيكولاته كرفيقتها(عبير الصياد)نعم فهى لها بمثابة الأخت وتؤام الروحوهما معاً فى كلية هندسه فى نفس العمر(٢٠سنه)لا تحب الشباب نهائياًلانه فى اعتقادها ان هذا حراااام وتحب قراءة القصص مثل صديقتها وتعشق قراءه المصحف الشريف.

(ساندى المالكي):فتاة رقيقه وناعمة جداً ومحجبة وعيونها السوداء التى يغيم بهما من ينظر لهما كأنهما مغناطيس صديقه (عبير وريتاچ)فهى الضلع الثالث للعصابه كما اطلقو على أنفسهم فهى تحب الهزار والضحك جداً ولكن فى وقته فى حدوديه جدا فى التعامل مع الشباب بالذات وفى نفس العمر(٢٠سنه)فهم ثلاثى مرح وصديقه بمعنى الكلمة منذ الطفولة وأحياناً تحب قراءة القصص وتعشق الورد الابيضوالشيكولاتة البيضاء كان لها اخ صغير ولكن توفى وهو صغير لانه كان مريض بالسرطان ووالدتها متوفيه وتعيش مع ابيها (حمدى المالكي)فى منزل بسيط ومتواضع ومتدينه جداً وتعشق ابيهاجداً.

(سعد):هو رفيق (فهد الصياد)الحميم وهو شاي ذو بنية قوية جداً ووسيم جداً وهو اصغر من فهد بعامين (٢٤سنه)يعشق التحدى مثل رفيقه(فهد) ليس له عائلة وجادجداً فى عمله وحياته.

(نادر):صديق (فهد وسعد)فهو الضلع الثالث للمافيا العالمية كما اطلقوا على أنفسهم هو من نفس سن (فهد)(٢٦سنه)يعشق العمل جداً وكان يحب فتاه ولكنها احبت شخص اخر غيره وخذلته فأقسم ان لا يحب بعد ذلك لان كل النساء والبنات اصبحوا فى نظره مثلها ولكن ستأتى من تخرجه من هذه الظَلمه والوَحَشَه وليس له عائلة شاب وسييييم جدا جداً ولديه لحيه بنيه خفيفه تظهر وسامته اكثر وجسده القوى الرياضى وعضلاته الفاتنه تخطف الأنفاس عند النظر اليها يعشق ممارسه الرياضي فيخرج فيها همه وحزنه الكبير الذى بداخله ويعشق قراءه القرءان الكريم ومتدين.

(أدهم):صديقهم الرابع أو الضلع الرابع للمافيا العامية وهو سنه بينهم (٢٥سنه)شاب وسيم جداً يعشق الهزار والضحك حتى يفكك جو التوتر الموجود بين المافيا الثلاثه الآخرين وأيضاً ليس له عائلة
وهما الأربعة على قدر عالى من الأخلاق والشهرة الكبيرة فلما لا وهما المافياااااا العاااالميه🤴🤴🤴🤴

(ملك العمروسى):فتاة على قدر متوسط من الجمال محجبة وعاشقة لحجابها بشدة الذى يجعلها ملكة بارتدائها له 👸هى وحيدة والدها ووالدتها متوفيه منذ ولادتها وتعشق ابيها لحد الجنون وهى رفيقه (مليكه الدسوقى)بطلتنا الجميلة وبمقتله أخت لها مثل مى شقيقتها وأكثر فهى من تحفظ سرها جيداً معاً فى كليه الطب قسم جراحه القل أيضاً وفى نفس السن(٢٢سنه)وتحب القراءة فى المصحف الشريف جداً فهو بمثابه حماية لها من كل شر.

(تُقَى المحمدى):فتاة تتميز بتدينها الغالى وعشقها لنفسها وهى محجبة ومصونة كجوهرة غاليه ونجمه عالية فى السماء صعب الوصول اليها وهى الرفيق الثانى ل(مليكه الدسوقى)تعشق الشيكولاته والنيسكافيه جداً جداً وتعشق قراءة المصحف الشريف فهى تعشق دينها وربها كما علمها ابيها وفى نفس سن (مليكة وملك)(٢٢سنه)وصوتها الرائع فى قراءة القرءان وسماعها للأحاديث الدينية تعيش مع ابيها وأنها فى منزل متوسط الحال.

(نادين الشرقاوي):شقيقة (ياسين الشرقاوي)الوحيدة فهى فتاة واقعية جداً لا تحب الغرور والتكبر وهى لدينها وحجابها ونقااابها متيمةٌ♥️ لا تحب الشباب نهائياً ولكن سياتى من ياسر قلبها وتكون له عاشقة وحبيبة وهى فى العمر (٢٣سنه)فى كلية ألْسُنْ وتحب سندويتشات الشاون ا مثل اخيها (ياسين) وتعشق اخيها جداً فهو لها الدرع الحامل والمنقذ لها والسند الأكبر لها بعد وفاة ابيها وتحب أمها جداً فهى صديقتها ومن تحمل سرها جيداً.

(كمال المنصورى):هو محامى عائلة الصياد والصديق الصدوق الوحيد ل(أمجد الصياد)وهو من يحمل السر الكبير الذى سنتعرف عليه فى بداية القصه وهو رجل فى الأربعين من عمره(٤٣سنه)ومتدين ويعشق مهنته المحاماة جداً ومتزوج ولكنه لا يقدر على الحلقه لانه عقيم ولكنه يعتبر ابناء رفيقه كأبنائه (فهدوعبير).

{رواية عشق وإنتقام}
(بِسْم الله الرحمن الرحيم)
"اللهم أسعدني بقدر ما تألمت وأرحنى بقدر ما تعبت،اللهم لا تحرمنى وانا ادعوك ولا تخيبنى وأناأرجوك"

##البارت الاول##
-فى ليلة من ليالى الشتاء الغامضة فى القاهرة قلب مصر♥️؛كانت تمشى وحدها فى الشوارع ويأتى عليها الظلام وكانت تتفادى السيارات بصعوبة لانها كانت حزينة وتبكى بشده ومن شدة المطر الطاغي عليها أصبحت مبللة من كل جانب ملابسها وحجابها وكانت عينيها البنيتين اصبح اللون الأحمر طاغى عليهم من شدة بكاءها فهى قد عانت الكثير والكثير فى حياتها وفى مرة معينه كانت تائهه وشاردة فيما حدث لها من هذا اللعين الحيوان الفاسد أتت سيارة مسرعة نحوها ولم يستطيع السائق ان يهدىء من سرعه سيارته وهى لم تنتبه لصوت هذه السيارة الآتية نحوها وعندما أتى الضوء فى عينيها انتبهت فى اخر لحظه لهذه السيارة وكانت ستفتك بها هذه السيارة ولكن سُرعان ما أتاها هذا المنقذ لينقذها من على حافة الموت الهالك؛فجذبها من أمام هذه السيارة ببراعة بقوه جسده الرياضى فصرخت بشدة وخوف شديد عندما جذبها وكانت تبكى بصوتٍ عالٍ وظلت متمسكه به ومتشبثة فى احضانه حتى هدأت واستعادت وعيها وأدركت الموقف وخرجت من احضانه بخجل وقالت؛:
=؛اامممم شكراً اا انا اسفه بس أخدتش بالى وهى جايه عليا.

قال بهدوء=؛لا ولا يهمك بس انتى كنتى هتموتى نفسك كدا ثم اكمل بغضب؛:انتى مجنونة ازاى ماشية كدا لوحدك فى الشارع بالليل كدا ايه مش خايفة حد يعملك حاجه.

قالت والدموع تترقرق فى عينيها؛: انا اسفه بس انا كنت سرحانة شويه ومضايقه ومااخدتش بالى منها بس.

قال بهدوء؛:طيب طيب اهدى خلاص انتى بخير دلوقتى.

قالت بهدوء وخجل؛:ااحممم اا ايوه انا كويسه وبخير شكراً.

سألها باستغراب واضح؛:بس ما قولتليش برده انتى ازاى هنا ولوحدك كدا.

قالت بصوت حزين؛:معرفش بس كنت ماشية سرحانة ولما فقت لاقيت نفسى هنا دلوقتى.

قال بفهم؛:طيب طيب خلاص!بس انتى بيتك قريب من هنا يعنى ولا ايه؟

قالت بصوت مخنوق؛:لا انا مش من هنا اصلاً.

سألها بقلق ظاهر عليه؛:ايه يعنى ايه!؟ومالك زعلانه وباين عليكى معيطه كتير قوى كدا ليه؟؟

تمالكت نفسها واستجمعت قوتهاوقالت بشجاعه؛:وانت مالك اصلاً يااستاذ انت انت تعرفنى اصلاً؟

قال ببرود؛:لا معرفكيش بس شفت بنت ماشيه فى الشارع وكانت هتموت.

ادركت رد فعلها الخاطىء وقالت بأسف؛:اا انا اسفه مااقصدش ازعقلك كدا!بس دا ما يديكش الحق انك تكلمنى بالطريقه دى وتسالنى.

قال ببرود اكثر؛:ااهاااا !!يعنى دى كلمه شكراً بتاعتك ياآنسه؟؟

تذكرت للحظه ماكان سيحدث معاها وكان سيفقدها كلمه آنسه للأبد ولكنها تخطت هذا الخوف وقالت بابتسامه خفيفه؛:اسفه بس اقصدش كدا!!! قصدى يعنى شكراً ليك ياااا؟هو انت اسمك ايه؟؟!!

قال بابتسامته المعتادة التى تزيد وسامته؛:إسمى آدم أحمد الدسوقى عندى٢٧سنه ومعايا كليه هندسه ووو...

قاطعته هى باستغراب؛:ايييييييه حيلك حيلك انا قولتلك اسمك ايه بس هو انا هطلعلك بطاقه؟؟

آدم بابتسامه؛:طيب ياستى إسمى آدم!وانتى بقا اسمك ايه؟؟

قالت بشرود؛:إسمى عبير أمجد الصياد

نظر لها باستغراب؛:نععععععم!!ميييين انتى؟؟!!

اتفزعت من صوته الغالى وقالت بخوفٍ منه؛:اا انااا اا أسمى ع ع عبير اامجد الصياد!!هو فيه حاجه يااستاذ آدم؟؟؟؟

آدم وقد رأى نظره الرعب فى عينيها وقال بهدوء؛:ااا لا مافيش. طب وانتى هنا ليه؟!وازاى اصلاً؟؟

عبير بغباء؛:ازاى يعنى مش فاهمه؟!هو ايه؟!؟؟

آدم بسخرية؛:يعنى انتى مش فاهمه؟!طيب هفهمك انتى بنت امجد الصياد اكبر رجل أعمال فى الشرق الأوسط كله وكنتى بتطلعى معاه فى المؤتمرات وعلى التليفزيون كمان ودلوقتى انتى هنا فى الشارع دا ولوحدك من غير حراسة ومن غير عربية كمان!طب ازاى؟؟

عبير وقد فهمت معنى كلامه؛:اااااه،قصدك يعنى أنى غنية وكدا وماينفعش أكون موجودة فى مكان إلا بالحرس والعربيات وكدا يعنى؟!!

آدم باستغراب؛:ااه دا اكيد ولا انتى بتضحكى عليا بقا وبتالفى الاسم من دماغك؟!!

عبير بجديه وغضب؛:عيب يااستاذ انا مش بضحك على حد وحافظ على كلامك شوية.

آدم بهدوء؛:طيب طيب خلاص انا اسف ولا يهمك.
آدم بفضول كبير ظهر عليه؛:بس قوليلى يعنى انتى ليه هنا وومن غير حراسه ولا عربيات؟؟

عبير بألم؛:انا مش عارفه كل دا حصل ازاى بس خلاص هو حصل وبدات الدموع تتجمع فى عينيها.

آدم بزعل وقد رقَّ قلبه؛:طيب اهدى بس واحكيلك يمكن ترتاحى!.ااحمممم يعنى لو مش عايزه مش مشكله براحتك.

عبير بعياط؛:أنا ما غلطتش فى حاجه والله بس ليه اتعاقب العقاب القاسى دا بس ليييه ياااارب ليييه كدا اهىء اهىء اهىء اهىء....

آدم بلهفه فقد شقت هذه الدموع فى قلبه؛:طب اهدى بس ياآنسه عبير. اهدى واستغفرى ربنا كدا. طب أقولك على حاجه هتريحك.

عبير باستغراب؛:استغفر الله العظيم سامحنى يارب. اه اتفضل قول ياأستاذ آدم.

آدم بهدوء؛:بما إن احنا ماشيين تحت المطهر الحلوه اللى مش عايزه تخلص دى وانا وانتى متبهدلين على الاخر كدا؛؛خُدى نفس طوووويل وطلعيه وابدائى احكى يمكن ترتاحى بعدها اكتر! وبعدين انا بيتى قريب من هنا يعنى نص ساعه بالكتير ونوصل احكيلى لحد مانوصل البيت وبعدين ارتاحى هناك وبعدين ارجع بيتك تانى هتكونى بقيتى احسن.

عبير بضحكة خفيفه من بين دموعها؛:ههه صحيح المطر مش عايز يخلص بل بيتعمد يزيد اكتر بس دا حلو حتى لما تعيط ماحدش يعرف دموعك من المطر ووو للحظه انتبهت لآخر كلماته وقالت بغضب انت قلت ايييه اروح معاك البيت ليييه وزعقت فيه انت مجنووون يااستاذ يامحترم اروح معاك ازاى انت قليل الا....

قاطعها آدم بحِدّه جعلتها تخاف قليلاً؛:ايييييه ياآنسه فى اييييه اهدى شويه دا كله براحه عليا شويه خُدى نفسك؛؛وبعدين انا ياآنسه انا مش قصدى حاجة وحشه انا قصدى ان بيتى قريب تروحى ترتاحى فيه لحد المطر ما يخلص للصبح يعنى وبعدين انا مش عايش لوحدى انا معايا والدتى وأخواتى البنات الاتنين؛؛يعنى مش معقول هاخد بنت معايا البيت وانا لوحدى أخلاقى ماتسمحليش بكدا يآنسه؛:ولولا أنى خايف اسيبك هنا لوحدك فى الوقت دا ماكنتش اصلاً أنقذتك ولا مشيت معاكى؛:بس انا اعتبرت اختى مكانك بس مش اكتر وقلت لازم أساعدك. صمت للحظه وقال باستغراب بس انتى ازاى ماشيه لوحدك كدا فى وقت زى دا احنا داخلين على الساعه٢بالليل تقريباً ايه مش خايفه من الشباب ولا حاجه.

عبير بإحراج؛:احممم اا انا اسفه فهمتك غلط؛:وبعدين انا مش بخاف من حد واعرف أدافع عن نفسى كويس قوووى.

آدم بسخرية؛:اه ماهو كان باين لما ألعربيه كانت هتشيلك من على الارض قدامها😁😜

عبير باستفزاز؛:ألعربيه مااخدتش بالى منها يااستاذ وبعدين لو حد اتعرضلى هعرف اتصرف معاه كويس قوى يااستاذ آدم.

آدم بسخرية؛:ودا ازاى بقا يااستاذة عبير؟؟

عبير بفخر؛:علشان انا بلعب كراتيه وكونج فوو كويس قوى ومعايا حزامين فى الكراتيه بابا الله يرحمه خلانى اتعلمهم علشان أدافع عن نفسى وبعرف ملاكمه كمان كويس قوووى ياااا يااستاذ آدم.

آدم بصدمة؛:ايييييه اززززاى بس!؟بس انتى اللى يشوفك بالحجاب واللبس الهادى دا يقول انك ما تعرفيش ترُدى حتى بالكلام وأنك طيبه وهادية.

عبير بجراءه؛:انا اه طيبة وهادية بس فى وقت الجد اسد يااستاذ آدم. ماهو مش بالمظاهر برده.

آدم وقد اقتنع بكلامها؛:طيب ياعم چون سينا انتى!!💪😎طب اعملى اللى قولتلك عليه من شويه.😒

عبير بعدم فهم؛:اللى هو ايه اصلاً؟؟؟

آدم بهدوء؛:يعنى انك تحدى نفس طووويل وتطلعيه واحكى اللى عندك وفضفضى شكلك مخنوقه قووى؟!؟

عبير بتفهم؛:ااااه!!وانت عايز تعرف ليه؟؟؟

آدم بهدوء يخالف الفضول الذى بداخله؛:اممم لا عادى يعنى براحتك لو مش حابة تحكى عادى انا بس قلت انك تحكى يمكن ترتاحى مش اكتر. 🙂

عبير بهدوء؛:اامممم! طيب انا ارتحتلك وارتحت للكلام معاك مش عارفه ليه وحاسه أنى عايزه حد أتكلم معاه بجد انا هحكيلك حكايتى كلها ياآدم.🙃

عبير والدموع قد ملئت عينيها؛:اسمع ياسيدي،........
تعالوا نعرف ايه اللى حصل معاها بالظبط فى الماضى.

((فلااااااش بااااااك))

عبير بعياط؛:اونكل كمال بابااا انا خايفة قوووى عليه يااونكل انا اا انا مقدرش أعيش من غيره ابداً يااونكل اهىء اهىء اهىء.....

كمال بحزن؛:اهدى يابنتى اهدى ياحبيبتى انشاءالله هيكون كويس وبخير اهدى انتى بس شويه حرام عليكى نفسك كدا.

خرج الطبيب من غرفة العمليات وهو شاحب الوجه وحزين ومطأطأ الرأس أرضاً،....
عبير وقد أسرعت اليه؛:دكتور قولى ان بابا كويس صح مش كدا أتكلم قووول
الدكتور بحزن؛:انا اسف ياآنسه عبير انا عملت كل اللى اقدر عليه بس ربنا أراد كدا😔

كمال بعدم فهم؛:يعنى ايه يا دكتور حسام فهمنى

دكتور حسام بحزن؛:البقاءلله ياجماعه انا اسف جداً عن اذنكم😔

عبير بصدمه وصراخ صدح بالمشفى بأكمله؛:بااااابااااا لاااااا وسقطت مغشى عليها😔😭

كمال بحزن وخضه؛:عبيررررر يابنتى دكتور حسااااامالحقنى بسرررررعه😔

بعد ساعات من القلق والخوف
فى غرفة عبير بالمشفى:
كمال بحنية؛:ياحبيبتى بابا دلوقتى راح مكان احسن من هنا بكتير لازم كل ما نفتكره نقراءله قرءاة علطول وندعيله اهدى يابنتى ما ينفعش عياطك دا 😔😔

عبير بعياط شديد؛:لاااااا باااا يااونكل بااباا مستحيل يسيبنى لوحدى لاااا انا انا مليش حد غيره يااونكل فى الدنيا كلها بعد ماما لااااا ياااباباااا وصرخت صرخه مدوية نهشت قلب هذا الكمال على ابنة رفيقه الوحيد

كمال بحزن شديد؛:اهدى يابنتى ياحبيبتى اهدى واخدها فى حضنه تبكى اكثر وأكثر لتستريح😔😢

بعد ساعات قليلة وبعد ان استقر أمر عبير والوضع استقر قليلاً تولى كمال تجهيزات العزاء كاملةً فكان عزاء من افخم ما يكون فلما لاااا وهو عزاء (أمجد الصياد)بجلالته وهيبته تم العزاء فى قصر الصياد الضخم بعد دفنة فى مدافن عائلة الصياد بجانب زوجته وحضر العزاء كبار رجال الأعمال من مصر والعالم اجمع واستقر الوضع قليلاً،......
بغرفة عبير الصياد بالقصر:
ريتاچ بحزن؛:البقاء لله ياروحى ربنا يصبر قلبك يارب😔♥️

عبير بدموع هادئه؛:بااباا خلاص رااااح ياريتاچ راااح خلاص انا بقيت لوحدى ماما وبابا سااابونى ليييه😭

ريتاچ بدموع؛:اخذتها فى حضنها حبيبتى احنا كلنا معاكى ياقلبى جنمبك علطول😔😢

ساندى بدموع؛:ايوه ياعبير انتى أقوى من كدا لازم تعدى المحنة دى وانتى قوية بلاش تضعفه ابداً ياحبيبتى ابداً وشرعت فى البكاءمعها😭😔

عبير وحاولت ان تظهر القوة أمام رفيقتيها؛:ايوه عندك حق ياساندى انا لازم أبقى قويةوصمتت للحظات وبكت مره مرة ثانيه وقالت بس انااا خلااااص بقيت لوحدى ليييييه يابااباااا ليييييه سيبتنى لوحدى ليييييه😭😭دخل عليهم كمال بحزن ؛:عبير حبيبتى احنا كلنا معاكى يابنتى لازم تشدو حيلك شويه علشان تكونى مكان بابا فى الشغل بدل اى حد تانى يابنتى وكل حاجه هتبقا تمام وانا معاكى ياحبيبتى علطول وطنطك (آمال)زوجته هتكون معاكى علطول هنا لحد العزا كله ما يخلص كمااان

آمال بحزن؛:ايوه يابنتى انا معاكى اهو لو احتاجتى اى حاجه انا جنمبك ياحبيبتى😔😔

عبير بهدوء ممزوج بدموع؛:ماشى يااونكل اللى تشوفه حضرتك. بس هو انت يعنى خلاص خلصت كل حاجه تبع العزا😔

كمال بحنية؛:ايوه ياحبيبتى خلصت كل حاجه والعزا النهارده خلص والنَّاس مشيوا كمان

عبير بقلق؛:هو اونكل حازم جه هنا النهارده ولا لا يااونكل؟؟

كمال بهدوء؛:لا يابنتى ماجاش حتى انا اتصلت بيه وقولتله اللى حصل قالى ماشى بس وماردتش عليا تانى

عبير بحزن؛:انا مش عارفه ليه الكرهه دا كله لينا بس انا تعبت والله من زمان وهو بيكرهنا قوى تعبت والله تعبت يااااااارب وبكت مره اخرى😭😭

كمال يحاول تهدئتها؛:ما تقلقيش يابنتى اهدى انتى بس وكل حاجه هتبقا تمام وهتعرف كل حاجه فى الوقت المناسب ياحبيبتى اهدى بس

عبير باستغراب؛:يعنى ايه يااونكل مش فاهمه حضرتك تقصد ايه ؟؟

كمال بقلق؛:هااا لااا ابدا ولا حاجه،بقولك بقا بطلى عياطك دا وتعالى يلا انزلى معانا ناكل مع بعض كلنا انتى ما اكلتيش حاجه من ساعة ما كنّا فى المستشفى يابنتى يلااااا قومى قدااااامى ومافيش اى اعتراض

عبير بضعف؛:لا يااونكل ماليش نفس روحوا إنتوا!

ساندى يضحكه خفيفه لتلطيف الجو؛:اييييييه لاااااااا ازاى يعنى دا هو الاكل اصلاً هيبقا ليه طعم من غيرك.

عبير بضحكه خفيفه من وسط حزنها؛:ههه لا ياساندى روحوا انتو بجد ماليش نفس لاى حاجه خالص

كمال بغضب مستطنع؛:يلاااا يابتنت قدامى من غير ولا كلمه بلاش دلع هتنزلى تاكلى معانا يعنى هتنزلى يلااا قدامى بدل مااضربك اخليكى تعيطى بجد يلاااا

عبير بابتسامة أبرزت غمازاتها الجميلة؛:حاااضر يابابااا!!!

كمال بفرحه؛:انتى قولتى ايه؟!

عبير بتوتر؛:هااا اا انا اسفه بس طلعت منى غصب عنى اصل بابا دايماً كان بيعمل معايا كدا😔

كمال بزعل؛:اسفه ليه يابنتى هو انا مش زى بابا برده ولا ايه وبعدين دى طالعه منك حلوة قوووى ياحبيبتى كان نفسى اسمعها طول عمرى من اولادك بس انتى عارفه أنى مش بخلف وربنا عوضنى بيكى يابنتى

عبير بابتسامه هادئة؛:طبعاً يااونكل حضرتك زى بابا!!انا بحبك قوووى يااونكل كمال♥️

كمال بفرحه كبيرة؛:وانا كمان بحبك قووووى يا حبيبة اونكل كمال♥️

آمال بفرحه؛:طب يلا الاكل هيبرد😊

ساندى بهزار كعادتها؛:اه والله ياجماعه يلااا لحسن الواحد عصافير بطنه بنونوووو من كتر الجوع 😋😋

ريتاج بغضب مستطنع؛:بس يابت عيب كدا انتى همك على بطنك علطول ارحمى شويه!!وبعدين هى العصافير بقت بتنونووو اليومين دول ولا ايييه🤨🤨😒
ضحك الجميع على خفة دم ريتاچ
وشكرَ كمال ربه لانه نجح هو والفتيات فى ان يخرج عبير من حالة الحزن المهيمن عليها ولو قليلاً🙂

(فى ڤيلا حازم الصياد)
حازم بغضب؛: يعنى ايييه يا إياد لازم تيجى معايا علشان نروح لبنت عمك ونعزيها فى ابوها اللى مات دا😒

إياد بسخرية فهو يعلم ابوه جيداً؛:داايييه الحب دا كلووو ياعم بابا من امته وانت بتهتم ببنت اخوك قوى كدا،يعنى مش عوايدك يعنى😒

حازم بابتسامه خُبث؛:هتعرف ليه لما نروح هناك ياحبيبى🙂

إياد بابتسامه؛:اااه طيييب مااشى يا بوب يلا تصبح على خير بقا😴😴

حازم بهدوء؛:إياااد،...
إيادبهدوء؛:نعم يابوب،....

حازم بهدوء؛:اسمع ياابنى انا هطلب منك طلب هناك لما نكون عندها ولا م تنفذه ياإياد لاااازم تنفذه👌👌

إياد بتأكيد؛:اللى تؤمر بيه يازووما انا هوافق علطول😉😉

حازم بغضب قليل؛:عيب يتولد قولتلك بلاش زوما دى تانى😠😠

إياد باستسلام؛:حاضر يابابى كدا حلوو سلاااام👋👋
وبعد ان رحل إياد من عنده
حازم بخبث؛:اخيررررراً مااات وسابلى كل حاجه ولما اروح عند بنته هغيب عليها تتجوز إياد ابنى وهتبقا تحت ايدى هيا كمان واعرف املك كل حاجه؛صحيح هو قسم الورث والأملاك بينا لما كبرت بس هو كبَّر شغله وشركاته وبقت من اكبر شركات الشرق الأوسط كله لا وأكبر شركة كمان وعمل قصر (امجد الصياد) دلوقتى هو راااااح خلاااص ههههه بنته هعرف امسكها كويس وببقا كل دا ملكى اناااااا وبسسس ياااااااااه الله يرحمك ياااااجمد🙂
وذهب لغرفته لينام ليستعد ليوم جديد ملىء بالمفاجاءت.

ونام الجميع 😴😴وفى قلوبهم(حزن-آلم-اشتياق-خوف من القاااااادم-ورغبة الانتقام والتملك)ليصبح عليهم يوم جديد اااااخر✊✊

جااااء الصباح لتفتح عينيها ببطء شديد من كثرة بكاءها ليلة امس ومعاناة طوال الليل مع النوم ورفيقتيها الاثنان لم يتركوها وحدها وناموا معاها بغرفتها الكبيرة قامت وأخذت شاور لتفيق قليلاً وخرجت أيقظت الفتيات وارتدت ملابسها السوداء للعزاء وأدت فرضها وانتظرت الفتيات حتى انتهين أيضاً ونزلوا معاً للأسفل فوجدت كمال وآمال بانتظارها بالأسفل قابلهم بابتسامه جميله يلا يا حلوين الفطار جاهز وذهبوا وفطرنا جميعاً فى راحه وهدوء وجلسوا وانتظروا قدوم الجميع الآتين للعزاء وكانت عبير كلما تتذكر ابيها تدمع عيناها فتمسحهم بسرعه كى لا يكشفها احد ولكنها لم تأخذ بالها من الذى يراقبها فى كل لحظه وحزين عليها
دخل الحارس من الخارج
الحارس؛:آنسه عبير عمك حازم الصياد وصل بره وجاى على هنا

عبير بهدوء؛:طبعاً خليه يتفضل دا بيته 🙂
=::طبعاً بيتى يابنت اخويا اومال هيكون بيت مين يعنى غيرى؟قالها حازم الصياد وهو داخل القصر وخلفه ابنه( إياد الصياد)

كمال بتوتر؛:اهلاً اهلاً حازم باشا نورت القصر والله😒

حازم بسخرية؛:ماانا عارف أنى منور مش محتاج رايك يعنى ودخل وجلس معهم هو وابنه

عبير بهدوء مستطنع؛:ازيك يااونكل اخبارك ايه مش بتسأل يعنى 😒😒

حازم بعمليه؛:انا تمام قوى يابنت اخوي؛والله انتى عارفه بقا شغلى وكدا وانا راجُل اعمل وكدا ومش فاضى علطول وشغل شغل مافيش وقت فاضى عندى😎

عبير بتصديق مصطنع؛:اه طبعاً طبعاً يااونكل الله يكون فى العون😒

إياد ببرود؛:ازيك يابنت عمى البقاء لله فى ابوكى😒

عبير وحاولت ان تخفى هذه الدموع السجينة التى فى عينيها؛:جزاكم الله خيراً ياابن عمى😒😞

كمال بجديه؛:يلا علشان نستقبل الناس اللى جايه تعزى وجاء الجميع وجلست عبير وآمال وريتاچ وساندى مع النساء فى العزاء لاستقبالهم وجلس كمال وحازم وإياد مع الرجال لاستقبالهم وحل المساء وذهب الجميع. وصعدوا جميعهم لغرفهم للراحه والنوم 😴😴
(فى غرفة عبير)
ريتاچ بقلق؛:عبير انا خايفه عليكى من عمك وابن عمك دول😣😠

عبير ببرود؛:عادى ولا يهمك انا عارفه هما جايين ليه اصلاً😒😒

ساندى بفضول؛:طب ماتقولى جايين ليه هاا قولى سمعينك😊

عبير بتعب؛:نامى ياساندىانا تعبانه وعايزه انام وارتاح😞😞

ساندى بغضب طفولى؛:بقاااكداا طيب ماااشى يابيروو😣😣😣

ريتاچ بغضب قليل؛:ساندى نامى بقا وسيبى البنت فى حالها يلااانامى😠

ساندى بزعل؛:نمت اهووو😴😴😔

عبير بنوم؛:تصبحى على خير يا ريتاچ

ريتاچ بحزن على رفيقتها؛:وانتى من أهل الجنة ياحبيبتى♥️
ونام الجمييع نوماً عميقاً😴😴

جاااء الصباح التالي استيقظت الفتيات كالعادة وأبان ملابسهن وأدو فرضهم ونزلوا للأسفل فوجود حازم وإياد وكمال معهم
عبير بهدوء؛:صباح الخير يااونكل كمال،صباح الخير يااونكل حازم😒

كمال بابتسامه؛:صباح الخير ياحبيبتى😊
حازم ببرود؛:صباح الخير يابنت اخويا
إياد ببرود؛:صباح الخير يابنت عمى
عبير بنفس البرود؛:صباح الخير ياابن عمى😒😒
جهز الفطار وفطرنا جميعاً معاً وبعد انتهاءهم من افطار ذهبوا جميعاً وجلسو فى الصالون
حازم بابتسامة خبيثة؛:صحيح ياكمال ماقولتليش اخبار الشغل ايه بعد وفاة اخويا واكمل حازم كلامه بخبث؛:يعنى مافيش حد يدير الشركات دى مكانه دلوقتى وهو خلاااص مات ومعندوش ولاد يديروا الشغل مكانه اكيد الشغل وقف مش كدا ولا ايه😒

عبير وقد طفح الكيل منها؛:قالت بغضب وصوت عالى؛:وانااا روحت فين يااونكل انا موجودة وهدير الشركات مكان بابا الله يرحمه وماتنساش ان بابا دخلنى كليه هندسه عليا ابقا معاه علطول والحمدلله اتعلمت الشغل بسرعه جداً وبفهم فى الشغل دا قوى يعنى ومش محتاجه مساعده من حد واصحابى البنات دول هشغلهم معايا فى الشركه وهنسلعد بعض هما كمان هندسه زى واونكل كمال معايا يعنى اطمن مافيش مشاكل خالص ياااا ياعمى😒😒😒

حازم بغضب؛:انتى يابنت انتى ازاى بتكلمينى كدا انتى نسيتى أنى انا عمك وأخو ابوكى المفروض تحترمينى عن كدا!وبعدين انتى مين انتى علشان تديرى شركات كبيره زى دى انتى لسه صغيره على الإدارة والكلام دا كله ابوكى كان غلطان انه علمك الشغل اصلاً وهو دلوقتى خلاص مات يعنى انتى تسمعى كلامى وتنفذيه وبس والبنت مالهاش غير الجواز وبس فهمتى😠😠

عبير بغضب اكبر؛:لا يااونكل حتى لو بابا مات بس هو هيفضل طول عمره عايش جوايا واللى انت بتحلم بيه انت وابنك الفاشل دا عمرك ما هتحصل عليه دى كلها املاك بابا الله يرحمه وانا بنته وانا بس اللى من حقى السلطه فيهم ومش هيحصل اللى انت بتحلم بيه الا على جثتى يااونكل. وانا اسفه على طريقه كلامى بس حضرتك اللى استفزتني 😒😒
كاد ان يتكلم حازم ولكن أوقفه كمال

كمال بهدوء؛:طلباتك اييه يااستاذ حازم أصل انا عارف انك مش جاى تعزى بس لا فى أهداف تانيه انا وانت عارفينها كويس قوووى😒

حازم بابتسامه؛:هههه ايوه كدا تعجبنى يا كمال فعلاً فى أهداف تانيه واولهم أنى هجوز عبير لإياد ابنى وهو ابن عمها وهيصونها😊
صدمه حلت على الجمييع😳😳
وخاصة عبير وإياد فهو لم يتوقع ان ابيه سوف يطلب منه هذا الطلب😧

كمال بصدمه؛:انت بتقول ايه ياحازم باشا اسف الطلب دا مرفوض🤐

حازم بغضب؛:وانت مالك انت انتكنت ولى امرها يعنى هى عندها (٢٠سنه)يعنى هى حره نفسها وتعرف تقرر لوحدها وإياد اكبر منها بسنة واحده وهما عيال عّم انت مالك انت اصلاً بيها😠😠😠

عبير بزعيق وغضب؛:لو سمحت يااونكل مااسمحلكش تكلم بابا بالشكل دا ابداً وزى ماهو قال طلبك مرفوض يااااا ياعمى😒😒😒

حازم بصدمه؛:بابا😳مين دا اللى بابا يابنت انتى اتجننتى😧😧

عبير بهدوء عكس العاصفة التى بداخلها؛:ايوه يااونكل هو عندى زى بابا دلوقتى ومااسمحلكش تكلمه بالطريقه دى قدامى ابداً وطلبك مروفوض رفض نهائي يااونكل😒

حازم بنبره حادة؛:انا قلت كلمتى وهتتنفذ وابقى ورينى مين اللى هيوقفنى يابنت اخويااا؛!واكمل بهدوء انا هسافر لمدة شهر لحد العزا والكلام دا كله يخلص بس هسيب إياد هنا معاكى فى القصر علشان ياخد بالو منك وبعدين هرجع تانى وبما ان انتى اعتبرتى كمال بتاعك دا ابوكى خليه هو يدير الشغل بس لحد انا ماارجع بس ويلا انا ماشى دلوقتى ياإيااد خلى بالك منها فاهمنى ياإياد؟؟

إياد لسه مصدوم؛:....😳😳😳

حازم بغضب؛:إيااااااااادددددد😡
إياد بدهشه؛:اا ايوه يابابا فيه اييه😧
حازم بغضب انت مش سامعنى يازفت وانا بقول هسافر شهر وراجع تانى وخليك انت هنا مع بنت عمك وخلى بالك منها 😒😠

إياد باستسلام؛:حاضر يابابا هفضل هنا لحد ما ترجع يابابا بس هو اللى انت قولت عليه دا صحيح يابابا احنا هنتجوز ونظر لعبير بوقاحة وغمز لها😉😉
حازم بابتسامه خبث؛:طبعاً ياحبيبى بس لما ارجع الاول من السفر ودلوقتى يلا سلاااام👋👋
وذهب حازم وترك الجو مليىء بالتوتر والقلق والغضب والحزن.

عبير بعصبية؛: إنت عارف لو فضلت قدامى كمان دقيقه هعمل فيك اييييه ياإيااااااد امشى بررررررره😡
إياد بخوف منها ركض سريعاً الى غرفته فهو يعلم جيداً مدى قوته ابنه عمه الرياضية فاسرع من أمامها✊

كمال بحنية؛:اهدى ياحبيبتى مش كدا أعصابك يابنتى حرام عليكى نفسك😣😔

عبير بدموع؛:لييييه يااونكل لييييه بيعمل فيا كدا ليييه بس المفروض انه يكون حنين عليا لكن هو بيكرهنى ليه كدا بس ياااااارب صبرنى😭😭

كمال بحزن على صغيرته معلش ياحبيبتى اهدى وكل حاجه هتكون تمام😣😣
ريتاچ بحزن؛:اه ياحبيبتى اهدى وكل حاجه هتكون بخير😣😔
ساندى بحزن؛:بيرو ولا يهمك الكلام دا كله احمدى كدا وقوى قلبك 😔
عبير ومسحت هذه الدموع اللعينة التى تجعلها ضعيفة ووقفت وقالت؛:
انا هروح الشركه من النهارده وهقوم بدور بابا كأنه موجود بالظبط وانت معايا يااونكل كمال صح وأنتو كمان يابنات مش كدا ✊✊
كمال بهدوء؛:معاكى يابنتى بس لازم أقولك على سر كبييير قوووى لازم تعرفيه دلوقتى ياحبيبتى😣

عبير بانتباه؛:سر ايه يااونكل قلقتنى اتفضل اتكلم🙂
كمال بعمليه؛:لا تعالى فى معايا فى اوضه المكتب احسن علشان ابن عمك داوعلشان لا م نكون لوحدنا يابنتى✊
ذهبوا معاً للمكتب وجلسو سوياً....
كمال بجدية؛:بوصى يابنتى لازم تعرفى السر اللى انا وابوكى الله يرحمه كنّا مخبينه عنك وعن العالم كلها طول الفترة اللى فاتت دى🤐

عبير بقلق اكتر؛:اتفضل يااونكل انا كدا قلقت اكتر😣
كمال بجديه اكتر؛:عبير انتى ليكى،؛..................😝😝😝
استوووووووووب
ونكمل الحلقه الجايه
-ياترى ايه هو السر الكبير دا؟؟
-ياترى رد فعل عبير هيكون ايه؟؟
-ياترى حازم الصياد هيعمل ايه لما يعرف بالسر؟؟
-هل هيتم جواز إياد وعبير ولا لا؟؟


admin
admin
تعليقات