عشقت ميمونة البارت الثلاثين
عشقت ميمونه
بقلمي هاجر محمد حبيبة
الفصل الثلاثين (قبل الأخير)
& 30&.
ضم مالك فرح الي صدره وظل يبكي لفتره حتي فاق علي يد هاني الذي ادمعت عيناه و:- مش قادر اقولك حاجه غير ارضي بالقدر خير وشره.. وخرج وتركه يتجرع من الألم بجوارها
_إقتربت مالك وجلس علي حافة الفراش وأمسك بيدها وفرد ذراعها ووضع عليه فرح و:- ميمونه فوقي علشانها وعلشاني إحنا محتاجين لوجودك أوي و.. صمت فجأة حينما رأي جفونها تتحرك ببطئ امعن النظر بها بأعين واسعه واقترب منها ليتاكد :- م ميمونه ا إنتي بتفوقي
همهمت ميمونه بضعف وهي تحرك رأسها ببطئ و:- م م مالك
لم يفهم مالك ما قالته ولكنه صرخ بفرحه و:- ميمونه إنتي بتتكلمي هه ف ف فوقي ح حاولي تاني سمعيني صوتك طمني قلبي عليكي
رسمت ميمونه ابتسامه بسيطه وهي ما زالت غالقه لعينيها و:- ط ط من ق قلبك ي ياقلبي
اتسعت ابتسامة مالك ونهض من علي الفراش كالطائر الذي فك اسره و:- الف حمد وشكر ليك يارب الحمد لله يارب الحمد لله
فتحت ميمونه عينها وبعد لحظات بدأت تتضح لها الرؤيا وابتسامتها ازدادت وهي تري جنون مالك بها .. شعرت بثقل علي ذراعها فحركت عينيها لتجد تلك الصغير التي تضع اصابعها داخل فمها وتمتصه.. أدمعت ميمونه وحاولت التحرك لكنها لم تستطع ولحق بها مالك وهو يرفع فرح بيده ويقربها من ميمونه التي قبلت وجنتها و ونظرت إلي مالك بدموع و:- فرحتنا
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
رفع مالك يده ومسح دموعها بإبهامه و:- مش عايز اشوف دموعك ولا حتي لو دموع فرحه عايز اشوف ضحكتك عايز اسمع صوتك تاني وتملي قلبي وحياتي
حركت ميمونه راسها وقبلت يده و:- كنت خايف أموت وما شوفش فرحتنا ولا أشوفك تاني
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
اقترب مالك وقبل جبينها و:- رغم يقيني بالله إنه مش هيوجع قلبي عليكي إلا إني حسيت بالموت كل ثانيه وأنا شايفك قدامي بتواجهي الموت وبرجوعك رجعت لي حياتي
ميمونه :- مالك ساعدني اقعد عايزه أشيل فرح وأخدها في حضني
مالك بحماس وفرحه :- استني لما أروح أشوف الدكتور الأول وكمان أقول لماما وسجود دي هتموت من ساعة اللي حصلك وهي ما سابتش فرح لحظه
ميمونه :- دخل ماما وسجود بس مش عايزه دكتور مش عايزك غيرك جانبي مش عايزه حد يشوفني تاني غيرك
مسح مالك علي راسها و:- هروح أخلي سجود تجيب لك نقاب ولبس علشان تتنقلي اوضه عاديه وأسأل الدكتور علشان أتطمن أكتر
ميمونه :- قرب فرح مني
حمل مالك فرح وقربها من ميمونه وقبل الاثنين و:- راجع لك مش هتأخر
خرج مالك بينما نظرت ميمونه الي أعلي وهي ترسم ابتسامه رضا و:- الحمد لله الذي أحياني بعد مماتي الحمد لله انه رجع لي روحي علشان أشوف حبايبي وأفرح بفرحت عمري انا وحبيب عمري
قاطعها فتح الباب فجأه ودخلت منه سجود وهي تصيح ببكاء وابتسامه و:- ميمونه. وركضت إليها سريعاً و:- ميمونه إنتي رجعتي لنا الحمد لله يارب الحمد لله. ووضعت يدها علي وجهها واجهشت في البكاء
أمسكت ميمونه بيدها و:- سجود.. شيلي إيدك أنا كويسه
سجود ببكاء :- الحمد لله ياحبيبتي . كنت هموت من غيرك ما كنتش متخيله إني بحبك أوي كده أنا لو عندي أخت ما كانش قلبي اتعلق بيها كده ... إبتسمت وهي تمسح دموعها و:- شيلي فرح علي جانب أنا عايزه أخدك في حضني .. حملت سجود فرح واعطتها إلي أمينه التي تقف وتتابعهم بدموع وابتسامه و:- طنط أمينه خدي فرح. وعادة الي ميمونه وضمتها بقوه وهي تبكي و:- ربنا ما يحرمني منك أبدا يأغلي اخت وصديقه في حياتي
اتكأت ميمونه علي يدها واعتدلت جالسه وضمتها و:- طول ما في دعوه صادقه خارجه من قلب صادق زيك عمر في أي شر هيحصلي
_دخل حمزه يهلل باسم ميمونه فتراجعت سجود سريعاً ورفعت نقابها
بينما فتحت ميمونه ذراعيها لتستقبل حمزه الذي ضمها بقوه و:- حمد الله على السلامة يانور عيني
مسدت ميمونه علي ظهره و:- الله يسلمك .. ابتعدت ميمونه عنه و :- شوفت فرح عملت فيا إيه
ابتسم لها حمزه و:- حبت تعرفنا إن هي وأمها اغلي شيء في الدنيا كلها
ضمته ميمونه مره اخري و:- ربنا يحميك ليا يأغلي الغوالي
حمزه :- ويخليكي ليا ياتعباني طول عمري بس أعمل إيه أختي وده قدري
رفعت ميمونه إحدي حاجبيها و:- عندك إعتراض
حمزه :- هههههه لا طبعاً هو أنا أقدر اعترض
_عاد مالك بعد فتره إلي غرفة ميمونه..
جلس امامها وأمعن النظر بها وهو يمسح علي رأسها :- حبيبة قلبي عامله إيه دلوقتي
ميمونه بابتسامه :- زي الحصان وعايزه أرجع بيتنا وحشني أوي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
قرب رأسها منه وقبل جبينها و:- وكل ركن في البيت اشتاق ليكي والنور كان غايب عنه.. بس لازم تفضلي هنا كمان يومين علشان أبقي متطمن عليكي أكتر
عبثت ميمونه باعتراض و:- مش عايزه أفضل هنا يامالك
مسد مالك علي وجنتها بحب و:- علشان خاطر مالك يومين بس. ابتسم بمزاح و:- وكمان ياستي جهزتلك أوضه خاصه ما حصلتش هتعجبك
وافقت ميمونه علي مضض و:- طيب خلاص بس هم يومين بس
مالك :- هم يومين بس
قاطعتهم أمينه وهي تقف خلف مالك :- صهيب وحازم صاحبه مستنينك بره وإنتي ياميمونه اقنعي سجود تروح مع صهيب بقي لها كذا يوم هنا ومش بتروح
نهض مالك و:- كلكم هتروحوا وأنا هنا مع ميمونه
أمينه برفض :- لا طبعاً أنا مش همشي مين اللي هياخد باله من ميمونه ومن فرح أنا هفضل
وقف مالك جوار أمه ولف يده حول كتفها و:- إنتي تعبتي اليومين اللي فاتو ولازم تروحي ترتاحي وكمان لازم اتعلم اعتمد علي نفسي في التعامل مع فرح علشان أساعد ميمونه
*بعد إلحاح من مالك وميمونه رحلت أمينه وسجود والجميع ما عدا حمزه..
مالك :- انت لسه هنا بتعمل ايه
ارتبك حمزه قليلاً ورد بتلعثم و:- ه ه هي هتعمل العمليه النهاردة
ابتسم مالك وضيق عينيه بخبث و :- هي مين دي اللي هتعمل العمليه النهارده
مسح حمزه رأسه و:- م م مش فاكر إسمها
اتسعت ابتسامة مالك و:- ياراجل مش فاكر إسمها أومال عرفت منين إن ميعاد العمليه النهارده
حمزه بحنق :- بطل رخامه وقول
مالك :- هههههه آيوه هتعمل العمليه النهارده . وأنا اللي مفكرك مستني علشان قلقان علي ميمونه اتاري السنارة غمزة ومجننة سيادة العقيد حمزه الجندي
رفع حمزه يده وهو يكور قبضته و:- انت شكلك عايز تموت علي إيدي النهارده
رفع مالك يده باستسلام و:- لا ياعم خلاص أنا عايز اربي بنتي
عادة ملامح القلق علي وجه حمزه و:- هتنجح العمليه وهتشوف صح
ربت مالك علي كتفه و:- حبيتها.
التفت إليه بحاجب مرفوع فاردف مالك سريعا :- والله مش برخم بتكلم بجد قلقك الجامد عليها بيقول كده وكمان طول ما انت في المستشفي بتروح قدام الاوضه بتاعتها وتفضل تبص عليها من ورا الشباك ... نظر إليه حمزه ولم يرد .. هو انت ليه خايف تحبها
استدار حمزه بضيق :- علشان ما ينفعش أنا معرض كل لحظه في حياتي للموت حياتي مش من حقي
أخذه مالك وجلس به علي أقرب مقعد و:- ما فيش حد إسمه الحياه مش من حقه وكل واحد فينا معرض للموت في أي لحظه.. ربنا الاعلم إني بعتبرك أخويا الكبير صحيح مش كبير أوي بس بشوف فيك حنان وعقل الدنيا كله رغم جبروتك اللي بتظهره.. لو بتحب الانسه ريم ما تحرمش قلبك إنه يروي عطشه وانت معيشه عمرك كله في جفاف
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ضحك حمزه بسخريه و:- انت بتتكلم علي أساس إنها بتموت فيا يابني دي لسه بنوته صغير وشكلها ما يتعداش 22 أو 23 سنه بالكتير أنا عندي 35 سنه يعني اللي من دورها يقولولي ياعمو
مالك :- وإيه المشكله انت ماشاءالله عليك اللي يشوفك يقول بطل سينما .. أنا هساعدك في أول خطوه ولو ربنا وفقك فيها ادخل بقلب جامد
نهض حمزه بعدم اكتراث و:- أنا هنزل اجيب عشا وانت انقل ميمونه ساعتين وهكون رجعت تكون وريتها المفاجأه ماشي
رحل حمزه ولكن الفكره شعشعت في عقل مالك و:- برده مش هسيبك وهعملك مفجأه انت كمان
نهض مالك واتجه هو الاخر إلي غرفت ميمونه ومعه ممرضه أمرها بأن تأخذ فرح وحمل هو ميمونه التي تزمرت باعتراض :- مالك نزلني لو سمحت ما ينفعش كده إحنا مش في البيت
داعب مالك انفها بانفه و:- مراتي وأنا حر واللي ليه عندي حاجه يجي يحاسبني هههههه
لفت ميمونه يدها حول رقبته ودفنت وجهها في عنقه و:- بموت فيك لما بتتجنن كده
مالك :- ولما بكون عاقل
قبلته ميمونه و:- بعشقك في كل حالاتك
مالك :- ارفعي النقاب بقي خلينا نخرج من الاوضه دي علشان فعلا كرهتها
*أخذ مالك ميمونه إلي الغرفه الثانيه وما ان دخلتها واضاء مالك النور حتي تفاجأت وفتحت فمها باعجاب.. أنزلها مالك علي الارض لتصبح واقفه أمامه وهي تتأمل الغرفه التي تمتلأ بالورود الجميله واضائه تخطف الأنظار فلم تشعر بيد مالك التي حلت عقدة نقابها من الخلف فرفعت رأسها إليه و:- إنت اللي عملت كل ده
أدارها مالك ليصبح وجهها مقابلا له و:- أنا اللي عملت بس مش لوحدي كان معايا صهيب حمزه وكل واحد من العيله جايب هديه ليكي ولفرح بس أنا دلوقتي مش عايزك تشوفي غير هديتي
لمعت عيون ميمونه وهي تمسك وجهه بين كفيها و:- أنا هديتي منك وصلت لي من زمان وصلت لي يوم ما رجعت لربنا وديني بسببك ويوم ما ربطت اسمي بإسمك ويوم ما شلت جوايا منك واول ما فتحت عيني وشوفتك إنت وفرحتنا كل ده ما فيش هديه في الدنيا تساويه
_قرب مالك رأسها منه و:- وأنا قصاد كلامك ده ما فيش هديه أبدا تليق بيكي ياأجمل هديه ربنا رزقني بيها
ميمونه :- عارف أنا عايزه إيه دلوقتي؟
مالك :- اتمني وأنا عليه أحقق لك
ميمونه :- عايزه أسمع صوتك في القرآن عايزه نصلي وتسبح علي ايدي زي ما كنت بتعمل عايزه أنام واغمض عيني وأنا معاك
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
جذبها مالك إليه وضمها و:- ياااااه الف حمد وشكر ليك يارب كنت في كبوس وكل حرف قولتيه رجعني للحلم اللي كنت عايشه معاكي لو فضلت عمري كله أحمِد ربنا واشكره علي إنه رجعك ليا مش ه أوفي شكره... تعالي هقرالك قرآن وانيمك في حضني وبين ايديا بس الصلاه إنتي عارفه طبعاً مش هينفع
*أخذها مالك ميمونه إلي الفراش وأراحها بين أحضانه وظل يتلو لها القرآن بصوته العذب الذي ياخذها الي عالم آخر حتي غفت بين يديه وذهبت في ثبات عميق
*قبل الفجر بفتره قام مالك من جوار ميمونه وخرج من الغرفه . ذهب اولا إلي فرح واطمئن عليها وبعدها غير وجهته حيث غرفة ريم ليجد حمزه مكانه كما اعتاد . ضرب علي كتفه و:- جبت العشا
التفت حمزه بفزع و:- انت يابني حد مسلطك عليه ولا حاجه
ضحك مالك و:- يابني اسمع كلامي وكلام قلبك وبطل عناد
حمزه بحنق :- مالكش دعوه بقلبي ياحنين إنت وشوف اللي هتعمله وطلعني من دماغك وادخل شوفها لأن شكلها فيه حاجه
ضحك مالك وتركه ودخل إلي غرفة ريم التي كانت في حالة رعب غير عاديه ورافضه بقطع مفجأ بأن تدخل العمليات
مالك بزهول ودهشه من حالتها :- مالك ياريم إيه اللي حصل
ريم ببكاء :- مش عايزه أعملها يادكتور مالك مش عايزه أنا عايزه أفضل عاميه
مالك باستفسار :- طب فهميني إيه اللي غير رأيك كده مره واحده
ازداد تشنج ريم وهي تضرب بيدها علي الفراش بجوارها و:- ما حدش ليه دعوه أنا مش عايزه أعملها أنا حره خرجوني من هنا خرجوني من هنا
في الخارج لم يستوعب حمزه سبب صراخها لكنه كان يشعر بضيق ويتمني من قلبه أن يدخل ويطمئنها لكن بأي صفه هي حتي لا تعرفه لكن مع صراخها الذي زاد بدخول الممرضات بالسرير المتحرك ومعهم دكتور التخدير ازدادت حالتها سوءا وأيضاً صوت حازم الذي غضب عليها و:- دكتور مالك خليهم يخدروها دي لو طفله مش هتعمل كده
عند هذا لم يشعر حمزه بنفسه إلا وهو يقتحم الغرفه بغضب و:- إوعي يامالك هي هتدخل بمزاجها هي حره
صمت الجميع ما عدا حازم و:- إنت بتقول ياحمزه بيه لا مش حره لأنها مش عارفه مصلحتها
حمزه بنبره صارمه :- ممكن تسيبوني مع الانسه ريم 10 دقايق
حاول مالك الاعتراض إلا أن نظرة حمزه الحاسمه والراجيه في نفس الوقت أوقفته وجعلته يطلب هذا من حازم أيضا وخرج الجميع من الغرفه
_جلب حمزه كرسي ووضعه بجوار السرير وجلسه عليه لفتره دون أي كلام حتي سئمت ريم وتفوهت هي بحده :- عايز إيه مني انت كمان..... انت مش بترد ليه.... ه ه هو فيه حد هنا.... انت يادكتور ياللي هنا أنا حاسه بنفس حد معايا بس ليه ساكت
حمزه بجديه ونبره ثابته :- أنا مش دكتور وساكت علشان أسمعك
ريم :- وأنا ما عنديش كلام أقوله تاني مش هعمل العمليه يعني مش هعملها
نهض حمزه وتحرك حولها و:- براحتك وأنا أوعدك إن ما فيش حد هيجبرك علي ده بس عايز اعرف مش عايزه علشان جبانه وخايفه ولا حبيتي الاستسلام وانك تفضلي ضريره والكل يبص ويشاور علي بشفقه علي حالتك
ابتلعت ريم ريقها وهي تبكي :- أنا مش عايزه شفقه من حد. بس الدكتور مالك بيضحك عليه والعمليه هتفشل وأنا اللي هتدمر أكتر بس حتي حازم أخويا مش مستوعب ده
حمزه :- وليه ما تتفائليش وتحطي أمل جديد إنك ترجعي للحياه وتعشيها
صمتت ريم ولم ترد اقترب حمزه ووقف أمام السرير مباشرة و:- أنا نفسي تعملي العمليه وتشوفي ويرجع النور لعنيكي
شردت ريم في نبرته الراجيه و:- ه هو انت تعرفني .. ليه حاسه إنك بتحايل عليه
حمزه بنبره حانيه :- أنا ما أعرفكيش غير من فتره بسيطه اعملي العمليه وأخرجي بالسلامة وبعدها ان شاء الله هيكون لينا كلام تاني سواء نجحت أو لا بس عندي يقين في الله إنها هتنجح وأنا اوعدك إني مش هقوم من علي سجادة الصلاه غير لما تخرجي من العمليات.. هبعت لم الدكتور مالك علشان طولنا
*خرج حمزه وأخبر مالك بأن يدخل وكانت ريم في حالة غريبه تحركت معهم دون أي إعتراض وفي غرفة العمليات.. تم تخديرها وبين اليقظة والنوم سمعت نبرة صوته نفسها وهو يهمس بالقرب من اذنها و:- بحبك ياملاكي وهستناكي ترجعي بالنور في عيونك .. وبعد هذه الكلمات لم تستطع ريم المقاومه وذهبت في عالم آخر
مالك :- حمزه لازم تخرج دلوقتي وما تخافش عليها بس بقولك إيه كلم حازم عقبال ما اخرج أنا شايف إنك سمعت كلامي كمل صح بقي
نظر حمزه إلي ريم بابتسامه و:- هقوله حالا وهستناها تخرج لي.. خد بالك منها
ربت مالك علي كتفه وطمئنه و:- سيبها علي الله ثم علي العبد الفقير مالك وإن شاء الله هتسمع أخبار تسرك
خرج حمزه وكما وعد ريم ما ان خرج من الغرفه حتي اتجه ناحية المسجد بالمستشفي وظل يصلي ويدعو لها
٪٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪. ٪٪٪
في صباح اليوم التالي استيقظت ميمونه علي دخول أشعة الشمس إلي غرفتها وتلك الممرضه تلقي عليها تحية الصباح و:- صباح الخير يامدام ميمونه.. عامله إيه النهارده
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
_اعتدلت ميمونه جالسه و:- صباح النور الحمد لله أحسن كتير... هو فين مالك
تحركت الممرضه أمامها و:- الدكتور مالك كان عنده عمليه قبل الفجر وخلصها ونزل تحت علي المسجد
هزت ميمونه رأسها و:- طب ممكن تجيبي لي فرح
أبتسمت الممرضه وهي تمد يدها إليها بالدواء و:- اتفضلي خدي الدوا وأنا هروح أجيبها ليك حالا
أخذت ميمونه الدواء و:- تسلم إيدك هتعبك معايا بقي وهاتي لي فرح
خرجت الممرضه أتت بفرح وأعطتها لميمونه وبعدها تركتهم وخرجت. حتي قاطعهم فتح الباب ودخل مالك وهو يحمل أكياس بيده و:- صبح النور
نظرت إليه ميمونه ولم ترد وتابعت في كلامها مع فرح وضع مالك الأكياس وجلس بجوارها ولف يده حول كتف ميمونه وقبل فرح :- حبايب قلبي عاملين إيه
ازاحت ميمونه يده بغضب و:- زعلانين منك ومش عايزين يكلموك تاني
مالك :- ليه بس والله ما عملت حاجه
وضعت ميمونه يدها في خصرها و:- لا بريئ.. تنيمني وتضحك عليه وتسبيني وتخرج
ضحك مالك وضمها بذراعه مره أخري و:- هو ده اللي مزعلك مني.. كان فيه عمليه ما كانش ينفع تتأخر وخلصتها ونزلت صليت الفجر وفضلت قاعد مع حمزه تحت شويه وبعدين جبت فطار وطلعت لك
ميمون بتساؤل و:- هو حمزه هنا .. طب ليه ما طلعش معاك
مالك :- قلقان علي عرسته وزوجته المستقبليه
_رفعت ميمونه حاجبيها وفتحت فمها بفرحه و:- حازم أخويا لا انت بتهزر هههههه يعني حمزه بجد هيتجوز د ده كان رافض الموضوع تماما إيه اللي حصل
مالك :- ربك لما بيريد والقلب لما دق بقي بس يارب هو ما يرجعش افطري إنتي وأنا شويه وراجع
نظرت إليه ميمونه بعبث و:- رايح فين تاني
نهض مالك وقبل رأسها و:- لازم أروح أشوف ريم
ميمونه بحنق و:- نعمممم ومين ريم دي ان شاء الله
رفع مالك يده و:- لما ارجع هقولك مش هتاخر ياملاكي. طبع قبله سريعه علي جبينها وخرج بسرعه
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في غرفة ريم يقف الجميع في حالة من الخوف والتقرب وريم صدرها يعلو ويهبط بعنف
حاول مالك بث الطمأنينه و:- مافيش داعي للخوف خير ان شاء الله. هبدأ أفك مستعده
حركت ريم رأسها ولم تعقب ريم علي كلامه وكورت يدها بقوه تحاول أن تستمد قوتها وبعدا نطق مالك باسم الله وبدأ بحله
أزاح مالك الرباط عنها واصبحت نظرات الجميع مسلطه عليها وهي تفتح عيونها ببطئ حتي فتحتها واغلقتها عدة مرات واول ما وقع نظرها عليه كان حمزه ظلت تنظر إليه ولم تزيح نظرها عنه
مالك بقلق :- ريم إنتي شايفه.. رييييم
_التفت ريم إليه واتسعت ابتسامتها التي تحولت إلي ضحكات عاليه وصراخ و:- أنا شايفه.. أنا شافه.. نظرت إلي حازم وبعدها نهضت سريعاً ووقفت أمامه و:- حازم.. وحشتني أوي
حملها حازم من علي الارض وضمها ودار بها في الغرفه عدة مرات وظل محتضنا إياها لفتره وما إن تركها حتي أعادة النظر الى حازم وتوجهت ناحيته ببطئ و :- إنت اللي كلمتني قبل ما ادخل العمليات صح
شرد حمزه بها للحظات وبعدها تنحنح و:- حمد الله على سلامتك بعد إذنكم وخرج سريعاً من الغرفه
تحرك مالك خلفه و:- شويه وراجع لكم تاني
لحق مالك بحمزه و:- حمزه ... حمزه استني ياعم انت فيه إيه
توقف حمزه والتفت اليه و:- إيه يامالك فيه إيه؟؟
مالك باستفسار و:- إنت مش قولت هتكلم حازم إيه اللي حصل
رسم حمزه ملامح جديه وتكلم بنبره جافه :- مش هتكلم مع حد ولو سمحت مش عايزه كلام في الموضوع ده تاني وتركه ورحل من المستشفي بأكملها
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
مر عدة أسابيع خرجت ميمونه من المستشفى وعادت البيت وتم تحديد موعد زفاف سجود وصهيب.. اختفي حمزه نهائياً وكل تواصله مع ميمونه ومالك عبر الهاتف فقط
*أتي اليوم الموعود يوم زفاف صهيب وسجود ....
في المساء خرجت سجود من نفس السنتر الذي كانت به ميمونه كانت جميلة جداً استقبلها صهيب وامسك بذراعها و:- كأن الشمس والقمر والنجوم اتجمعت الكواكب كلها علشان تظهر لي ملاك زيك النهارده
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
اخفصت سجود نظرها بخجل ليمسك صهيب براسها ويطبع قبله مطوله وبعدها أمسك بذراعها وأخذها ورحل بزفة جميله حتي وصل أمام البيت وصعد معها عائلتها وعائلة صهيب وظلوا لفتره يحتفلون بها
ميمونه :- مش كنتي عملتي الفرح في فندق ده يوم واحد بس في العمر
سجود :- صهيب محتاج لكل قرش دلوقتي وأنا فرحتي بيه هو مش بالفندق ولا الهيصه والزفه
ضمتها ميمونه و:- ربنا يسعدكم يارب ويتمم فرحتكم علي خير يارب
رحلا الجميع بعد توديع صهيب والسجود وتمنياتهم لهم بالسعاده ...
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في غرفة صهيب وسجود..
خرجت سجود بعد أن بدلت فستان زفافها وصلت هي وصهيب ركعتين وبدلت ثيابها مره أخرى وخرجت لتجده ينتظرها علي الفراش وما إن رآها حتي فتح عينيه علي مصرعيه و:- بسم الله ماشاء الله إنتي طالعه عمره ولا إيه
ابتلعت سجود ريقها واتجهت الي الاريكه الموجوده في الغرفه ومددت عليها..
نهض صهيب ووقف أمامها و:- سجووود
جلست سجود بفزع و:- ن ن نعم
ابتسم صهيب بسخريه و:- نعم الله عليكي إيه اللي بتعمليه ده
سجود بخوف :- ه ه ه هنام.. إن انت عايز حاجه
أمسك صهيب بيدها وجذبها لتقف وحاصرها بيده و:- عايز اتعشى ياقلبي
اضطربت سجود من قربه وحاولت ابعاده لكنه ضغط بيده أكثر مانعا اياها من الإبتعاد و:- بتبعدي ليه
ازداد توتر سجود وأصبحت تلتقط أنفاسها بصعوبه و:- ص ص صهيب ا أ أ نا م م مش عارفه ب بس عايزه أنام لو سمحت
حملها صهيب فجأة و:- وأنا ما عنديش اعتراض بس تنامي في حضني مش علي الكنبه. أنا بحلم بلحظه دي من زمان ومش مصدق إنها جت
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
٪٪٪٪٪٪٪
*في صباح يوم جديد صدح صوت ميمونه الغاضب وهي تمسك بالهاتف بيد وبالأخري تحمل فرح
هووووووف حمزه ارجع بقي وقولي انت ليه اختفيت
_حمزه بهدوء و:- ميمونه اهدي قولت لك مسافر في شغل ومش عارف هرجع إمتي وبعدين براحه علشان فرح اللي بتعيط دي
ميمونه بضيق :- مالكش دعوه بفرح أنا هعرف اتصرف معاها وخليني فيك انت مش عاوز ترجع علشان ريم يابني حرام عليك اللي بتعمله في نفسك ده
أنهي حمزه الكلام و:- ميمونه سلام دلوقتي هكلمك بعدين
_حمزه است. عااا قفل زي كل مره ماشي ياحمزه
هبط مالك علي السلالم ليري ميمونه وهي في قمة عصبيتها اقترب منها وقبل وقبل رأسها و:- كلمتي حمزه
ميمونه بحزن :- راكب راسه ومش راضي يرجع ولا يقول هو فين
مالك :- ما تقلقيش لو ليه نصيب فيها ما فيش حاجه هتقدر تمنع ولو بعد سنين
ميمونه :- ما المشكله ان واضح جدا إن الاتنين بيحبو بعض... لما ريم جت في فرح سجود وصهيب كنت حاسه إنها جايا مخصوص علشان تدور علي حمزه كان باين عليها أوي وهي بتسأل عليه بجد صعبت عليه أوي هي حبته مش عارفه ليه بيتصرف كده
مسح مالك علي وجنتها و:- هيرجع قريب ما تقلقيش.. أنا همشي دلوقتي ومش هتاخر سلام ياقلبي
بعد مرور عدة سنوات يصدح صوت صراخ ميمونه وهي تنادي علي فرح بصوت عالي
_فرررررررررح إنتي يازفته روحتي فين
خرجت فرح من خلف الباب وهي ترتدي ملحفه ونقاب لميمونه و:- ماما أنا مش زفته أنا فيح
التفتت ميمونه إليها بغضب وحنق و:- اقلعي يادزمه النقاب ده الجديد يعني لبستي الطقم كله يانص شبر إنتي والله لأعلقك
صرخت فرح وركضت من أمام ميمونه و:- بابا بابا بابا الحقني بثرعه ماما هتاكلني
الطقتها مالك بين يديه وحملها قبل أن تقع علي الارض من طول الثياب عليها و:- إيه القمر ده
_يعني حلو يابابا بس ماما عايزه تاخده وبتقول علي فيح زفته ودزمه
مالك :- لأ طبعاً غلطانه وبابا هيصالح فرح بأحلي شيكولاته في الدنيا
_وأنا هصالح بأحلي عضه في الدنيا كلها
أبعد مالك فرح و:- ميمونه براحه شويه علي فرح إنتي عامله عقلك بعقلها ليه
عبثت ميمونه بغضب و:- أنا اللي عمله عقلي بعقلها ده بدل ما تقولها إنتي غلطانه علشان لبستي لبس ماما الجديد أنا مش عايزاه وخليه لفرح . وضربت في الأرض وصعدت إلي غرفتها
أخذ مالك فرح ووضعها أمام التلفاز و:- اسمعي الكارتون ده عقبال ما أطلع اصالح ماما وانزل
فرح بطفوله و:- هي ماما زعلت مني
قبلها مالك بحب و:- لا طبعا ماما بتحبك أكتر حد في الدنيا يلا اسمعي الكرتون عقبال ما أنزلك أنا وماما ماشي
_صعد مالك إلي غرفة ميمونه ليجدها جالسه علي الفراش وتبكي وضع حقيبته علي الفراش وجلس بجوار ميمونه و:- ميمونه مليون مره قولت لك بلاش تعاملك ده مع فرح
جلست ميمونه علي ركبتيها بغضب و:- يعني قصدك إني بكره بنتي لا يادكتور أنا شوفت الموت فيها وبحبها أكتر من روحي انت اللي ما بقتش شايف غير فرح وبقت مكفياك عني وعن الدنيا كلها
مالك :- ميمونه إيه اللي بتقوليه ده إنتي بتقارني معاملتي لفرح بيكي دي بنتي وإنتي مراتي وحبيبتي
ميمونه بدموع :- انت بتحب فرح لدرجة إنك مش عايز غيرها وأنا عايزه أخلف تاني عايز يبقي ليا ابن وأخ لفرح
نهض مالك بغضب و:- ميموووونه الموضوع ده قولت لك اقفلي نهائي وانك تخلفي تاني مش هيحصل وانسيه خالص سامعه
تذمرت ميمونه بعناد و :- ليييه ليه مش عايز أولاد مني تاني اكتفيت مني خلاص
امسكها مالك من كتفيها و:- علشان مش مستعد اخاطر بيكي وأشوفك بتموتي وبتروحي مني تاني علشان بعشقك وما أقدرش اتخيل حياتي من غيرك علشان لو عشت عمر فوق عمري مستحيل اكتفي منك وفرح مكفياني فعلا بس عن أطفال الدنيا كلها بس واخدها وغيره من بنتك وبقيتي حاجه صعب وصفها .. تركها وغادر دون أي كلمه أخري
بقلمي هاجر محمد حبيبة
الفصل الثلاثين (قبل الأخير)
& 30&.
ضم مالك فرح الي صدره وظل يبكي لفتره حتي فاق علي يد هاني الذي ادمعت عيناه و:- مش قادر اقولك حاجه غير ارضي بالقدر خير وشره.. وخرج وتركه يتجرع من الألم بجوارها
_إقتربت مالك وجلس علي حافة الفراش وأمسك بيدها وفرد ذراعها ووضع عليه فرح و:- ميمونه فوقي علشانها وعلشاني إحنا محتاجين لوجودك أوي و.. صمت فجأة حينما رأي جفونها تتحرك ببطئ امعن النظر بها بأعين واسعه واقترب منها ليتاكد :- م ميمونه ا إنتي بتفوقي
همهمت ميمونه بضعف وهي تحرك رأسها ببطئ و:- م م مالك
لم يفهم مالك ما قالته ولكنه صرخ بفرحه و:- ميمونه إنتي بتتكلمي هه ف ف فوقي ح حاولي تاني سمعيني صوتك طمني قلبي عليكي
رسمت ميمونه ابتسامه بسيطه وهي ما زالت غالقه لعينيها و:- ط ط من ق قلبك ي ياقلبي
اتسعت ابتسامة مالك ونهض من علي الفراش كالطائر الذي فك اسره و:- الف حمد وشكر ليك يارب الحمد لله يارب الحمد لله
فتحت ميمونه عينها وبعد لحظات بدأت تتضح لها الرؤيا وابتسامتها ازدادت وهي تري جنون مالك بها .. شعرت بثقل علي ذراعها فحركت عينيها لتجد تلك الصغير التي تضع اصابعها داخل فمها وتمتصه.. أدمعت ميمونه وحاولت التحرك لكنها لم تستطع ولحق بها مالك وهو يرفع فرح بيده ويقربها من ميمونه التي قبلت وجنتها و ونظرت إلي مالك بدموع و:- فرحتنا
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
رفع مالك يده ومسح دموعها بإبهامه و:- مش عايز اشوف دموعك ولا حتي لو دموع فرحه عايز اشوف ضحكتك عايز اسمع صوتك تاني وتملي قلبي وحياتي
حركت ميمونه راسها وقبلت يده و:- كنت خايف أموت وما شوفش فرحتنا ولا أشوفك تاني
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
اقترب مالك وقبل جبينها و:- رغم يقيني بالله إنه مش هيوجع قلبي عليكي إلا إني حسيت بالموت كل ثانيه وأنا شايفك قدامي بتواجهي الموت وبرجوعك رجعت لي حياتي
ميمونه :- مالك ساعدني اقعد عايزه أشيل فرح وأخدها في حضني
مالك بحماس وفرحه :- استني لما أروح أشوف الدكتور الأول وكمان أقول لماما وسجود دي هتموت من ساعة اللي حصلك وهي ما سابتش فرح لحظه
ميمونه :- دخل ماما وسجود بس مش عايزه دكتور مش عايزك غيرك جانبي مش عايزه حد يشوفني تاني غيرك
مسح مالك علي راسها و:- هروح أخلي سجود تجيب لك نقاب ولبس علشان تتنقلي اوضه عاديه وأسأل الدكتور علشان أتطمن أكتر
ميمونه :- قرب فرح مني
حمل مالك فرح وقربها من ميمونه وقبل الاثنين و:- راجع لك مش هتأخر
خرج مالك بينما نظرت ميمونه الي أعلي وهي ترسم ابتسامه رضا و:- الحمد لله الذي أحياني بعد مماتي الحمد لله انه رجع لي روحي علشان أشوف حبايبي وأفرح بفرحت عمري انا وحبيب عمري
قاطعها فتح الباب فجأه ودخلت منه سجود وهي تصيح ببكاء وابتسامه و:- ميمونه. وركضت إليها سريعاً و:- ميمونه إنتي رجعتي لنا الحمد لله يارب الحمد لله. ووضعت يدها علي وجهها واجهشت في البكاء
أمسكت ميمونه بيدها و:- سجود.. شيلي إيدك أنا كويسه
سجود ببكاء :- الحمد لله ياحبيبتي . كنت هموت من غيرك ما كنتش متخيله إني بحبك أوي كده أنا لو عندي أخت ما كانش قلبي اتعلق بيها كده ... إبتسمت وهي تمسح دموعها و:- شيلي فرح علي جانب أنا عايزه أخدك في حضني .. حملت سجود فرح واعطتها إلي أمينه التي تقف وتتابعهم بدموع وابتسامه و:- طنط أمينه خدي فرح. وعادة الي ميمونه وضمتها بقوه وهي تبكي و:- ربنا ما يحرمني منك أبدا يأغلي اخت وصديقه في حياتي
اتكأت ميمونه علي يدها واعتدلت جالسه وضمتها و:- طول ما في دعوه صادقه خارجه من قلب صادق زيك عمر في أي شر هيحصلي
_دخل حمزه يهلل باسم ميمونه فتراجعت سجود سريعاً ورفعت نقابها
بينما فتحت ميمونه ذراعيها لتستقبل حمزه الذي ضمها بقوه و:- حمد الله على السلامة يانور عيني
مسدت ميمونه علي ظهره و:- الله يسلمك .. ابتعدت ميمونه عنه و :- شوفت فرح عملت فيا إيه
ابتسم لها حمزه و:- حبت تعرفنا إن هي وأمها اغلي شيء في الدنيا كلها
ضمته ميمونه مره اخري و:- ربنا يحميك ليا يأغلي الغوالي
حمزه :- ويخليكي ليا ياتعباني طول عمري بس أعمل إيه أختي وده قدري
رفعت ميمونه إحدي حاجبيها و:- عندك إعتراض
حمزه :- هههههه لا طبعاً هو أنا أقدر اعترض
_عاد مالك بعد فتره إلي غرفة ميمونه..
جلس امامها وأمعن النظر بها وهو يمسح علي رأسها :- حبيبة قلبي عامله إيه دلوقتي
ميمونه بابتسامه :- زي الحصان وعايزه أرجع بيتنا وحشني أوي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
قرب رأسها منه وقبل جبينها و:- وكل ركن في البيت اشتاق ليكي والنور كان غايب عنه.. بس لازم تفضلي هنا كمان يومين علشان أبقي متطمن عليكي أكتر
عبثت ميمونه باعتراض و:- مش عايزه أفضل هنا يامالك
مسد مالك علي وجنتها بحب و:- علشان خاطر مالك يومين بس. ابتسم بمزاح و:- وكمان ياستي جهزتلك أوضه خاصه ما حصلتش هتعجبك
وافقت ميمونه علي مضض و:- طيب خلاص بس هم يومين بس
مالك :- هم يومين بس
قاطعتهم أمينه وهي تقف خلف مالك :- صهيب وحازم صاحبه مستنينك بره وإنتي ياميمونه اقنعي سجود تروح مع صهيب بقي لها كذا يوم هنا ومش بتروح
نهض مالك و:- كلكم هتروحوا وأنا هنا مع ميمونه
أمينه برفض :- لا طبعاً أنا مش همشي مين اللي هياخد باله من ميمونه ومن فرح أنا هفضل
وقف مالك جوار أمه ولف يده حول كتفها و:- إنتي تعبتي اليومين اللي فاتو ولازم تروحي ترتاحي وكمان لازم اتعلم اعتمد علي نفسي في التعامل مع فرح علشان أساعد ميمونه
*بعد إلحاح من مالك وميمونه رحلت أمينه وسجود والجميع ما عدا حمزه..
مالك :- انت لسه هنا بتعمل ايه
ارتبك حمزه قليلاً ورد بتلعثم و:- ه ه هي هتعمل العمليه النهاردة
ابتسم مالك وضيق عينيه بخبث و :- هي مين دي اللي هتعمل العمليه النهارده
مسح حمزه رأسه و:- م م مش فاكر إسمها
اتسعت ابتسامة مالك و:- ياراجل مش فاكر إسمها أومال عرفت منين إن ميعاد العمليه النهارده
حمزه بحنق :- بطل رخامه وقول
مالك :- هههههه آيوه هتعمل العمليه النهارده . وأنا اللي مفكرك مستني علشان قلقان علي ميمونه اتاري السنارة غمزة ومجننة سيادة العقيد حمزه الجندي
رفع حمزه يده وهو يكور قبضته و:- انت شكلك عايز تموت علي إيدي النهارده
رفع مالك يده باستسلام و:- لا ياعم خلاص أنا عايز اربي بنتي
عادة ملامح القلق علي وجه حمزه و:- هتنجح العمليه وهتشوف صح
ربت مالك علي كتفه و:- حبيتها.
التفت إليه بحاجب مرفوع فاردف مالك سريعا :- والله مش برخم بتكلم بجد قلقك الجامد عليها بيقول كده وكمان طول ما انت في المستشفي بتروح قدام الاوضه بتاعتها وتفضل تبص عليها من ورا الشباك ... نظر إليه حمزه ولم يرد .. هو انت ليه خايف تحبها
استدار حمزه بضيق :- علشان ما ينفعش أنا معرض كل لحظه في حياتي للموت حياتي مش من حقي
أخذه مالك وجلس به علي أقرب مقعد و:- ما فيش حد إسمه الحياه مش من حقه وكل واحد فينا معرض للموت في أي لحظه.. ربنا الاعلم إني بعتبرك أخويا الكبير صحيح مش كبير أوي بس بشوف فيك حنان وعقل الدنيا كله رغم جبروتك اللي بتظهره.. لو بتحب الانسه ريم ما تحرمش قلبك إنه يروي عطشه وانت معيشه عمرك كله في جفاف
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ضحك حمزه بسخريه و:- انت بتتكلم علي أساس إنها بتموت فيا يابني دي لسه بنوته صغير وشكلها ما يتعداش 22 أو 23 سنه بالكتير أنا عندي 35 سنه يعني اللي من دورها يقولولي ياعمو
مالك :- وإيه المشكله انت ماشاءالله عليك اللي يشوفك يقول بطل سينما .. أنا هساعدك في أول خطوه ولو ربنا وفقك فيها ادخل بقلب جامد
نهض حمزه بعدم اكتراث و:- أنا هنزل اجيب عشا وانت انقل ميمونه ساعتين وهكون رجعت تكون وريتها المفاجأه ماشي
رحل حمزه ولكن الفكره شعشعت في عقل مالك و:- برده مش هسيبك وهعملك مفجأه انت كمان
نهض مالك واتجه هو الاخر إلي غرفت ميمونه ومعه ممرضه أمرها بأن تأخذ فرح وحمل هو ميمونه التي تزمرت باعتراض :- مالك نزلني لو سمحت ما ينفعش كده إحنا مش في البيت
داعب مالك انفها بانفه و:- مراتي وأنا حر واللي ليه عندي حاجه يجي يحاسبني هههههه
لفت ميمونه يدها حول رقبته ودفنت وجهها في عنقه و:- بموت فيك لما بتتجنن كده
مالك :- ولما بكون عاقل
قبلته ميمونه و:- بعشقك في كل حالاتك
مالك :- ارفعي النقاب بقي خلينا نخرج من الاوضه دي علشان فعلا كرهتها
*أخذ مالك ميمونه إلي الغرفه الثانيه وما ان دخلتها واضاء مالك النور حتي تفاجأت وفتحت فمها باعجاب.. أنزلها مالك علي الارض لتصبح واقفه أمامه وهي تتأمل الغرفه التي تمتلأ بالورود الجميله واضائه تخطف الأنظار فلم تشعر بيد مالك التي حلت عقدة نقابها من الخلف فرفعت رأسها إليه و:- إنت اللي عملت كل ده
أدارها مالك ليصبح وجهها مقابلا له و:- أنا اللي عملت بس مش لوحدي كان معايا صهيب حمزه وكل واحد من العيله جايب هديه ليكي ولفرح بس أنا دلوقتي مش عايزك تشوفي غير هديتي
لمعت عيون ميمونه وهي تمسك وجهه بين كفيها و:- أنا هديتي منك وصلت لي من زمان وصلت لي يوم ما رجعت لربنا وديني بسببك ويوم ما ربطت اسمي بإسمك ويوم ما شلت جوايا منك واول ما فتحت عيني وشوفتك إنت وفرحتنا كل ده ما فيش هديه في الدنيا تساويه
_قرب مالك رأسها منه و:- وأنا قصاد كلامك ده ما فيش هديه أبدا تليق بيكي ياأجمل هديه ربنا رزقني بيها
ميمونه :- عارف أنا عايزه إيه دلوقتي؟
مالك :- اتمني وأنا عليه أحقق لك
ميمونه :- عايزه أسمع صوتك في القرآن عايزه نصلي وتسبح علي ايدي زي ما كنت بتعمل عايزه أنام واغمض عيني وأنا معاك
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
جذبها مالك إليه وضمها و:- ياااااه الف حمد وشكر ليك يارب كنت في كبوس وكل حرف قولتيه رجعني للحلم اللي كنت عايشه معاكي لو فضلت عمري كله أحمِد ربنا واشكره علي إنه رجعك ليا مش ه أوفي شكره... تعالي هقرالك قرآن وانيمك في حضني وبين ايديا بس الصلاه إنتي عارفه طبعاً مش هينفع
*أخذها مالك ميمونه إلي الفراش وأراحها بين أحضانه وظل يتلو لها القرآن بصوته العذب الذي ياخذها الي عالم آخر حتي غفت بين يديه وذهبت في ثبات عميق
*قبل الفجر بفتره قام مالك من جوار ميمونه وخرج من الغرفه . ذهب اولا إلي فرح واطمئن عليها وبعدها غير وجهته حيث غرفة ريم ليجد حمزه مكانه كما اعتاد . ضرب علي كتفه و:- جبت العشا
التفت حمزه بفزع و:- انت يابني حد مسلطك عليه ولا حاجه
ضحك مالك و:- يابني اسمع كلامي وكلام قلبك وبطل عناد
حمزه بحنق :- مالكش دعوه بقلبي ياحنين إنت وشوف اللي هتعمله وطلعني من دماغك وادخل شوفها لأن شكلها فيه حاجه
ضحك مالك وتركه ودخل إلي غرفة ريم التي كانت في حالة رعب غير عاديه ورافضه بقطع مفجأ بأن تدخل العمليات
مالك بزهول ودهشه من حالتها :- مالك ياريم إيه اللي حصل
ريم ببكاء :- مش عايزه أعملها يادكتور مالك مش عايزه أنا عايزه أفضل عاميه
مالك باستفسار :- طب فهميني إيه اللي غير رأيك كده مره واحده
ازداد تشنج ريم وهي تضرب بيدها علي الفراش بجوارها و:- ما حدش ليه دعوه أنا مش عايزه أعملها أنا حره خرجوني من هنا خرجوني من هنا
في الخارج لم يستوعب حمزه سبب صراخها لكنه كان يشعر بضيق ويتمني من قلبه أن يدخل ويطمئنها لكن بأي صفه هي حتي لا تعرفه لكن مع صراخها الذي زاد بدخول الممرضات بالسرير المتحرك ومعهم دكتور التخدير ازدادت حالتها سوءا وأيضاً صوت حازم الذي غضب عليها و:- دكتور مالك خليهم يخدروها دي لو طفله مش هتعمل كده
عند هذا لم يشعر حمزه بنفسه إلا وهو يقتحم الغرفه بغضب و:- إوعي يامالك هي هتدخل بمزاجها هي حره
صمت الجميع ما عدا حازم و:- إنت بتقول ياحمزه بيه لا مش حره لأنها مش عارفه مصلحتها
حمزه بنبره صارمه :- ممكن تسيبوني مع الانسه ريم 10 دقايق
حاول مالك الاعتراض إلا أن نظرة حمزه الحاسمه والراجيه في نفس الوقت أوقفته وجعلته يطلب هذا من حازم أيضا وخرج الجميع من الغرفه
_جلب حمزه كرسي ووضعه بجوار السرير وجلسه عليه لفتره دون أي كلام حتي سئمت ريم وتفوهت هي بحده :- عايز إيه مني انت كمان..... انت مش بترد ليه.... ه ه هو فيه حد هنا.... انت يادكتور ياللي هنا أنا حاسه بنفس حد معايا بس ليه ساكت
حمزه بجديه ونبره ثابته :- أنا مش دكتور وساكت علشان أسمعك
ريم :- وأنا ما عنديش كلام أقوله تاني مش هعمل العمليه يعني مش هعملها
نهض حمزه وتحرك حولها و:- براحتك وأنا أوعدك إن ما فيش حد هيجبرك علي ده بس عايز اعرف مش عايزه علشان جبانه وخايفه ولا حبيتي الاستسلام وانك تفضلي ضريره والكل يبص ويشاور علي بشفقه علي حالتك
ابتلعت ريم ريقها وهي تبكي :- أنا مش عايزه شفقه من حد. بس الدكتور مالك بيضحك عليه والعمليه هتفشل وأنا اللي هتدمر أكتر بس حتي حازم أخويا مش مستوعب ده
حمزه :- وليه ما تتفائليش وتحطي أمل جديد إنك ترجعي للحياه وتعشيها
صمتت ريم ولم ترد اقترب حمزه ووقف أمام السرير مباشرة و:- أنا نفسي تعملي العمليه وتشوفي ويرجع النور لعنيكي
شردت ريم في نبرته الراجيه و:- ه هو انت تعرفني .. ليه حاسه إنك بتحايل عليه
حمزه بنبره حانيه :- أنا ما أعرفكيش غير من فتره بسيطه اعملي العمليه وأخرجي بالسلامة وبعدها ان شاء الله هيكون لينا كلام تاني سواء نجحت أو لا بس عندي يقين في الله إنها هتنجح وأنا اوعدك إني مش هقوم من علي سجادة الصلاه غير لما تخرجي من العمليات.. هبعت لم الدكتور مالك علشان طولنا
*خرج حمزه وأخبر مالك بأن يدخل وكانت ريم في حالة غريبه تحركت معهم دون أي إعتراض وفي غرفة العمليات.. تم تخديرها وبين اليقظة والنوم سمعت نبرة صوته نفسها وهو يهمس بالقرب من اذنها و:- بحبك ياملاكي وهستناكي ترجعي بالنور في عيونك .. وبعد هذه الكلمات لم تستطع ريم المقاومه وذهبت في عالم آخر
مالك :- حمزه لازم تخرج دلوقتي وما تخافش عليها بس بقولك إيه كلم حازم عقبال ما اخرج أنا شايف إنك سمعت كلامي كمل صح بقي
نظر حمزه إلي ريم بابتسامه و:- هقوله حالا وهستناها تخرج لي.. خد بالك منها
ربت مالك علي كتفه وطمئنه و:- سيبها علي الله ثم علي العبد الفقير مالك وإن شاء الله هتسمع أخبار تسرك
خرج حمزه وكما وعد ريم ما ان خرج من الغرفه حتي اتجه ناحية المسجد بالمستشفي وظل يصلي ويدعو لها
٪٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪. ٪٪٪
في صباح اليوم التالي استيقظت ميمونه علي دخول أشعة الشمس إلي غرفتها وتلك الممرضه تلقي عليها تحية الصباح و:- صباح الخير يامدام ميمونه.. عامله إيه النهارده
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
_اعتدلت ميمونه جالسه و:- صباح النور الحمد لله أحسن كتير... هو فين مالك
تحركت الممرضه أمامها و:- الدكتور مالك كان عنده عمليه قبل الفجر وخلصها ونزل تحت علي المسجد
هزت ميمونه رأسها و:- طب ممكن تجيبي لي فرح
أبتسمت الممرضه وهي تمد يدها إليها بالدواء و:- اتفضلي خدي الدوا وأنا هروح أجيبها ليك حالا
أخذت ميمونه الدواء و:- تسلم إيدك هتعبك معايا بقي وهاتي لي فرح
خرجت الممرضه أتت بفرح وأعطتها لميمونه وبعدها تركتهم وخرجت. حتي قاطعهم فتح الباب ودخل مالك وهو يحمل أكياس بيده و:- صبح النور
نظرت إليه ميمونه ولم ترد وتابعت في كلامها مع فرح وضع مالك الأكياس وجلس بجوارها ولف يده حول كتف ميمونه وقبل فرح :- حبايب قلبي عاملين إيه
ازاحت ميمونه يده بغضب و:- زعلانين منك ومش عايزين يكلموك تاني
مالك :- ليه بس والله ما عملت حاجه
وضعت ميمونه يدها في خصرها و:- لا بريئ.. تنيمني وتضحك عليه وتسبيني وتخرج
ضحك مالك وضمها بذراعه مره أخري و:- هو ده اللي مزعلك مني.. كان فيه عمليه ما كانش ينفع تتأخر وخلصتها ونزلت صليت الفجر وفضلت قاعد مع حمزه تحت شويه وبعدين جبت فطار وطلعت لك
ميمون بتساؤل و:- هو حمزه هنا .. طب ليه ما طلعش معاك
مالك :- قلقان علي عرسته وزوجته المستقبليه
_رفعت ميمونه حاجبيها وفتحت فمها بفرحه و:- حازم أخويا لا انت بتهزر هههههه يعني حمزه بجد هيتجوز د ده كان رافض الموضوع تماما إيه اللي حصل
مالك :- ربك لما بيريد والقلب لما دق بقي بس يارب هو ما يرجعش افطري إنتي وأنا شويه وراجع
نظرت إليه ميمونه بعبث و:- رايح فين تاني
نهض مالك وقبل رأسها و:- لازم أروح أشوف ريم
ميمونه بحنق و:- نعمممم ومين ريم دي ان شاء الله
رفع مالك يده و:- لما ارجع هقولك مش هتاخر ياملاكي. طبع قبله سريعه علي جبينها وخرج بسرعه
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في غرفة ريم يقف الجميع في حالة من الخوف والتقرب وريم صدرها يعلو ويهبط بعنف
حاول مالك بث الطمأنينه و:- مافيش داعي للخوف خير ان شاء الله. هبدأ أفك مستعده
حركت ريم رأسها ولم تعقب ريم علي كلامه وكورت يدها بقوه تحاول أن تستمد قوتها وبعدا نطق مالك باسم الله وبدأ بحله
أزاح مالك الرباط عنها واصبحت نظرات الجميع مسلطه عليها وهي تفتح عيونها ببطئ حتي فتحتها واغلقتها عدة مرات واول ما وقع نظرها عليه كان حمزه ظلت تنظر إليه ولم تزيح نظرها عنه
مالك بقلق :- ريم إنتي شايفه.. رييييم
_التفت ريم إليه واتسعت ابتسامتها التي تحولت إلي ضحكات عاليه وصراخ و:- أنا شايفه.. أنا شافه.. نظرت إلي حازم وبعدها نهضت سريعاً ووقفت أمامه و:- حازم.. وحشتني أوي
حملها حازم من علي الارض وضمها ودار بها في الغرفه عدة مرات وظل محتضنا إياها لفتره وما إن تركها حتي أعادة النظر الى حازم وتوجهت ناحيته ببطئ و :- إنت اللي كلمتني قبل ما ادخل العمليات صح
شرد حمزه بها للحظات وبعدها تنحنح و:- حمد الله على سلامتك بعد إذنكم وخرج سريعاً من الغرفه
تحرك مالك خلفه و:- شويه وراجع لكم تاني
لحق مالك بحمزه و:- حمزه ... حمزه استني ياعم انت فيه إيه
توقف حمزه والتفت اليه و:- إيه يامالك فيه إيه؟؟
مالك باستفسار و:- إنت مش قولت هتكلم حازم إيه اللي حصل
رسم حمزه ملامح جديه وتكلم بنبره جافه :- مش هتكلم مع حد ولو سمحت مش عايزه كلام في الموضوع ده تاني وتركه ورحل من المستشفي بأكملها
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
مر عدة أسابيع خرجت ميمونه من المستشفى وعادت البيت وتم تحديد موعد زفاف سجود وصهيب.. اختفي حمزه نهائياً وكل تواصله مع ميمونه ومالك عبر الهاتف فقط
*أتي اليوم الموعود يوم زفاف صهيب وسجود ....
في المساء خرجت سجود من نفس السنتر الذي كانت به ميمونه كانت جميلة جداً استقبلها صهيب وامسك بذراعها و:- كأن الشمس والقمر والنجوم اتجمعت الكواكب كلها علشان تظهر لي ملاك زيك النهارده
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
اخفصت سجود نظرها بخجل ليمسك صهيب براسها ويطبع قبله مطوله وبعدها أمسك بذراعها وأخذها ورحل بزفة جميله حتي وصل أمام البيت وصعد معها عائلتها وعائلة صهيب وظلوا لفتره يحتفلون بها
ميمونه :- مش كنتي عملتي الفرح في فندق ده يوم واحد بس في العمر
سجود :- صهيب محتاج لكل قرش دلوقتي وأنا فرحتي بيه هو مش بالفندق ولا الهيصه والزفه
ضمتها ميمونه و:- ربنا يسعدكم يارب ويتمم فرحتكم علي خير يارب
رحلا الجميع بعد توديع صهيب والسجود وتمنياتهم لهم بالسعاده ...
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في غرفة صهيب وسجود..
خرجت سجود بعد أن بدلت فستان زفافها وصلت هي وصهيب ركعتين وبدلت ثيابها مره أخرى وخرجت لتجده ينتظرها علي الفراش وما إن رآها حتي فتح عينيه علي مصرعيه و:- بسم الله ماشاء الله إنتي طالعه عمره ولا إيه
ابتلعت سجود ريقها واتجهت الي الاريكه الموجوده في الغرفه ومددت عليها..
نهض صهيب ووقف أمامها و:- سجووود
جلست سجود بفزع و:- ن ن نعم
ابتسم صهيب بسخريه و:- نعم الله عليكي إيه اللي بتعمليه ده
سجود بخوف :- ه ه ه هنام.. إن انت عايز حاجه
أمسك صهيب بيدها وجذبها لتقف وحاصرها بيده و:- عايز اتعشى ياقلبي
اضطربت سجود من قربه وحاولت ابعاده لكنه ضغط بيده أكثر مانعا اياها من الإبتعاد و:- بتبعدي ليه
ازداد توتر سجود وأصبحت تلتقط أنفاسها بصعوبه و:- ص ص صهيب ا أ أ نا م م مش عارفه ب بس عايزه أنام لو سمحت
حملها صهيب فجأة و:- وأنا ما عنديش اعتراض بس تنامي في حضني مش علي الكنبه. أنا بحلم بلحظه دي من زمان ومش مصدق إنها جت
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
٪٪٪٪٪٪٪
*في صباح يوم جديد صدح صوت ميمونه الغاضب وهي تمسك بالهاتف بيد وبالأخري تحمل فرح
هووووووف حمزه ارجع بقي وقولي انت ليه اختفيت
_حمزه بهدوء و:- ميمونه اهدي قولت لك مسافر في شغل ومش عارف هرجع إمتي وبعدين براحه علشان فرح اللي بتعيط دي
ميمونه بضيق :- مالكش دعوه بفرح أنا هعرف اتصرف معاها وخليني فيك انت مش عاوز ترجع علشان ريم يابني حرام عليك اللي بتعمله في نفسك ده
أنهي حمزه الكلام و:- ميمونه سلام دلوقتي هكلمك بعدين
_حمزه است. عااا قفل زي كل مره ماشي ياحمزه
هبط مالك علي السلالم ليري ميمونه وهي في قمة عصبيتها اقترب منها وقبل وقبل رأسها و:- كلمتي حمزه
ميمونه بحزن :- راكب راسه ومش راضي يرجع ولا يقول هو فين
مالك :- ما تقلقيش لو ليه نصيب فيها ما فيش حاجه هتقدر تمنع ولو بعد سنين
ميمونه :- ما المشكله ان واضح جدا إن الاتنين بيحبو بعض... لما ريم جت في فرح سجود وصهيب كنت حاسه إنها جايا مخصوص علشان تدور علي حمزه كان باين عليها أوي وهي بتسأل عليه بجد صعبت عليه أوي هي حبته مش عارفه ليه بيتصرف كده
مسح مالك علي وجنتها و:- هيرجع قريب ما تقلقيش.. أنا همشي دلوقتي ومش هتاخر سلام ياقلبي
بعد مرور عدة سنوات يصدح صوت صراخ ميمونه وهي تنادي علي فرح بصوت عالي
_فرررررررررح إنتي يازفته روحتي فين
خرجت فرح من خلف الباب وهي ترتدي ملحفه ونقاب لميمونه و:- ماما أنا مش زفته أنا فيح
التفتت ميمونه إليها بغضب وحنق و:- اقلعي يادزمه النقاب ده الجديد يعني لبستي الطقم كله يانص شبر إنتي والله لأعلقك
صرخت فرح وركضت من أمام ميمونه و:- بابا بابا بابا الحقني بثرعه ماما هتاكلني
الطقتها مالك بين يديه وحملها قبل أن تقع علي الارض من طول الثياب عليها و:- إيه القمر ده
_يعني حلو يابابا بس ماما عايزه تاخده وبتقول علي فيح زفته ودزمه
مالك :- لأ طبعاً غلطانه وبابا هيصالح فرح بأحلي شيكولاته في الدنيا
_وأنا هصالح بأحلي عضه في الدنيا كلها
أبعد مالك فرح و:- ميمونه براحه شويه علي فرح إنتي عامله عقلك بعقلها ليه
عبثت ميمونه بغضب و:- أنا اللي عمله عقلي بعقلها ده بدل ما تقولها إنتي غلطانه علشان لبستي لبس ماما الجديد أنا مش عايزاه وخليه لفرح . وضربت في الأرض وصعدت إلي غرفتها
أخذ مالك فرح ووضعها أمام التلفاز و:- اسمعي الكارتون ده عقبال ما أطلع اصالح ماما وانزل
فرح بطفوله و:- هي ماما زعلت مني
قبلها مالك بحب و:- لا طبعا ماما بتحبك أكتر حد في الدنيا يلا اسمعي الكرتون عقبال ما أنزلك أنا وماما ماشي
_صعد مالك إلي غرفة ميمونه ليجدها جالسه علي الفراش وتبكي وضع حقيبته علي الفراش وجلس بجوار ميمونه و:- ميمونه مليون مره قولت لك بلاش تعاملك ده مع فرح
جلست ميمونه علي ركبتيها بغضب و:- يعني قصدك إني بكره بنتي لا يادكتور أنا شوفت الموت فيها وبحبها أكتر من روحي انت اللي ما بقتش شايف غير فرح وبقت مكفياك عني وعن الدنيا كلها
مالك :- ميمونه إيه اللي بتقوليه ده إنتي بتقارني معاملتي لفرح بيكي دي بنتي وإنتي مراتي وحبيبتي
ميمونه بدموع :- انت بتحب فرح لدرجة إنك مش عايز غيرها وأنا عايزه أخلف تاني عايز يبقي ليا ابن وأخ لفرح
نهض مالك بغضب و:- ميموووونه الموضوع ده قولت لك اقفلي نهائي وانك تخلفي تاني مش هيحصل وانسيه خالص سامعه
تذمرت ميمونه بعناد و :- ليييه ليه مش عايز أولاد مني تاني اكتفيت مني خلاص
امسكها مالك من كتفيها و:- علشان مش مستعد اخاطر بيكي وأشوفك بتموتي وبتروحي مني تاني علشان بعشقك وما أقدرش اتخيل حياتي من غيرك علشان لو عشت عمر فوق عمري مستحيل اكتفي منك وفرح مكفياني فعلا بس عن أطفال الدنيا كلها بس واخدها وغيره من بنتك وبقيتي حاجه صعب وصفها .. تركها وغادر دون أي كلمه أخري
"اشتركوا الآن لتصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"
"اشتركوا الآن لتصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"