عشقت منتقبه الجزء الثاني البارت الاول
الجزء الثاني
الحلقة_الاولي
بعد ما هيثم اخد صحابه والزفه الجميله ال عاملها تليق بالبرنسس رحمه واتجه ع البيوتي سنتر ومعاه وائل وعادل
لما دخلوا مالقيش حد دور ف كل البيوتي وبردو مافيش رحمه فين جن جنونهم لقيوا دعاء وهي والبنات مربوطين ومغمي عليهم ف اوضه لما فوقوها فضلت تصرخ وتقول معرفش
عادل زي المجنون بيلف حوالين نفسه هيثم تايه انا ف كابوس
فجأة فون هيثم رن فتحه الو مين بعدها رجليه خانوا سند وراه ع الحيطه مع نبضات قلبه ال بتزيد اخد الفون وائل واتكلم جثه فين طاب احنا جاين
عادل سامع الكلام وفاهمه بس مش عايز يصدقه
حقيقي لا خرجوا التلاته جري ع العربيه ساق وائل وصلو للمكان ال قالهم عليه ال اتكلم فون
اول ماوصلو ف حالة ذهوووووول وصدمه عربيات إسعاف وشرطه وناس واقفه خرج وائل
وائل:-لو سمحت انا وائل الحسيني ف ايه حضرتك
المقدم عماد:-انا المقدم عماد من المباحث
احنا اتصلنا بالأستاذ هيثم عشان يتعرف على الجثه دي
وائل:-جثه مين انا مش فاهم
عادل كان مع وائل بس هيثم ماخرجش من العربيه بس سامع الحوار رجليه خانته مش قادر يكمل
عماد:-احنا جالنا بلاغ أن ف جثه ع الطريق دا ولما توجهنا عشان نشوف لقينا بالفعل
عادل:-ممكن حضرتك تقولنا البلاغ دا جه ع أي اسم
عماد:-البلاغ متقدم ع أن الجثه دي جثه رحمه سيد محمود وال عرفته أن النهارد كان الفرح ع هيثم الشناوي
عادل:-حط ايدة ع رأسه ومسح ع شعره
وائل :-حضرتك حتي لو كانت هي احنا منعرفش ول هيثم لانها منتقبه مافيش غير اخوها بس عادل هو ال يعرف وان شاءالله ماتكونش هي
عماد:-حضراتكم ماينفعش اصلا تشوفوها
عادل ووائل :-ليه ف ايه
عماد:-الجثه مشوهه
خبط عادل ايدة ع رجليه مش مستوعب الكلام ولا عايز يصدقه
هيثم:-ف دنيا تانيه غير الدنيا دا كابوس وهفوق منه اه
وائل :-مشوهه ازاي ممكن تفهمني
عماد:-الجثه مشوهه بميه نار
عادل:-بصدمه ايه ميه نار لا لا دي مش رحمه
وائل :-واذا كانت الجثه مشوهه بميه نار هنعرفها ازاي حضرتك
عماد:-احنا لقينا حاجه جمب الجثه ممكن تفيدكم وممكن تعرفو إذ كانت هي أو لأ
وائل :-ايه هي حضرتك
..........
خرج المقدم عماد كيس صغير من جيبه ف خاتم وبيمده لوائل اخد منه من وراه هيثم
هيثم لوائل:-مش دا الخاتم ال جبته انا وانت صح فاكر يا وائل فاكر اليوم دا كان أسعد يوم عندي ف اليوم دا انا لمست ايدها ف اليوم دا أعلنت حبي ليها للعالم كله ف اليوم بصيت ف عيونها من غير خوف وهي من حقي في اليوم دا قولتلها أجمل كلام طالع من قلبي وركع ع ركبه ف عياط مستمر وشهق زي الأطفال
عادل:-مش عارف يقول ايه ول يعمل ايه رجليه اخدته عند الجثه بس مش عايز يكشفها هي دي لا لا مش رحمه
وائل :-ركع زي هيثم والتاني مش عارف يعمل غير أنه بيواسي صاحبه وأخوه وزميل عمره ف العياط
التلاته ف حاله يرثي لها
$$$$$$$$
اقترح عليهم مقدم عماد أن الجثه تتشرح ويعرفو إذ كانت هي أو لأ بس عادل رفض قال إكرام الميت دفنه اختي محدش هيلمسها كفايه انها اتبهدلت بس أقسم بعزة وجلالة الله أنه ماهيسيب حقها
أخدت الإسعاف الجثه وع المستشفي عشان تجهز للدفن ف الوقت دا كان اتصل وائل بهند وبلغها نزل الخبر عليهم زي الصاعقه ندا بتعيط زي الأطفال ومش مصدقه الحجه عليه مافيش عندها غير كلمه واحده بنتي مامتتش انتو كدابين قلب الأم دليله وفعلا قلب الأم
لبست رحمه الأبيض بس مش ابيض فرحها ابيض جنازتها وكم من عروسه تزينت لعريسها بس شائت الأقدار أن تتزين لقبرها
جت الجنازة بين وجع والم وحزن واستغراب بين ناس بتحب فعلا وزعلانه وناس ماتعرفهاش بس زعلت من ال حصل بين ناس اول مرة يشوفوها ايوة دي الناس ال كانت بتساعدها رحمه ظهرت دلوقت جنازة مهوله بالفعل ناس من كل مكان كله جاي يودع الملاك البرئ رحمه وهي فعلا كانت رحمه من ربنا وهي رجعت تاني لربها دفنو رحمه بس محدش قادر يستوعب ال حصلها كل الشكوك والظنون بتدور ع دعاء هي الوحيدة التي تعرف السر فين
هيثم:مش بينطق كلمه بيسترجع بس كل الأحداث ال فاتت
الحجه عليه :-بنتي مامتتش
ندا:-ف حاله دمار
عادل:-مش هسيب حق اختي
وائل :-دماغه فيها حاجات كتير أولها اخوه وصاحب عمره وال حصل له وازاي هيقف معاه
هند:-ف حاله ذهوووووول مش مصدقه أنها ماتت
وليد:-شاكك ف حد بس مايقدرش يتكلم لسه مجاش الأوان
وأخيرا خلص العزاء مع دموع فراق والم وحزن
وكل واحد ع بيته بيفكر ف ال جاي ايه ال هيحصل
بيت رحمه ف حزن شديد الحجه عليه مارديتش تاخد عزا انا بنتي عايشه مامتتش انتو كدابين بنت عايشه وهترجع
وائل وهند ف حاله حزن وتفكير عميق مين يكون عمل كدا
$$$$$$
هيثم رجع فيلته شافه عم عبده ماقدرش يتكلم معاه ركب ع اوضته شاف ال كان مجهزة لرحمه ف اوضته اوضه النوم ال كانت هتجمعهم مع بعض هنا بس كان هيقدر يمسك ايديها بحريه هنا بس كان هيقدر يشوفها من غير نقاب هنا بس كان هيقدر يشوفها بحريه هنا بس كان وكان وكان وكان وكان وكان وبالفعل أصبح كان
مسك هدوم كان جايبها ليها وقعد ف الأرض وعياط زي الأطفال
يارب يارب انا كل مفرح فرحتي ماتكملش يارب انا شفت كتير يارب وهي مش ذنبها حاجه يارب يارب يارب واحشتني اوووي يارب يارب انا مش معترض ع حكمك اللهم إني لا أسألك رد القضاء ولكن أسألك اللطف فيه الطف بيه يارب واجمعني بيها يارب ف الجنه هي ال طالبها من وسط الكون كله تكون زوجتي ف الاخره يارب يارب
انا بعيط وربنا
$$$$$$$$$$$$$
عدت الأيام ع كل واحد فيهم بطيئه جدا بس اكتر حاجه شغلاهم موت رحمه
عادل قدم بلاغ ف موت أخته وتهم محمد ورانيا وجمال وكل ال شاكك فيهم ومعاه وائل ومن الناحيه التانيه كان مكلف ناس تتابع دعاء وناس تاني تدور ع رحمه عنده احساس أن أخته عايشه والإحساس دا مسيطر عليه جدا بس مش عايز يقول لحد خصوصا والدته الحجه عليه عشان مايديش أمل لحد وتطلع فعلا ماتت بس إحساس الأخوة اقوي من أي شئ حاسس باخته ف مكان ما بس مش عارف يوصل لها بتنادي عليه كل يوم كل مايجي ينام يحلم بتستغيث بيه بس هو مش بايدة حاجه
$$$$$$$$$
هيثم تقريبا ف اوضته بين سجادة صلاه ومصحفه وحالته اتغيرت دقنه طولت بقااا زاهد ف الدنيا لا يرغب في شئ سوا انه عايز يقابل رحمه ف الآخرة
عدا يوم واتنين وتلاته لا لا دا كتير جدا حوالي شهرين ع الوضع والنيابة حققت مع المتهمين وطلعوه برائه مافيش أي ادله ومحمد هربان لسه محدش مسكه ودعاء مافيش أي حاجه عليها دي ضحيه بردو
$$$$$$$
ف يوم كان هيثم موجود ف اوضته وبيقرا قران باب اوضته اتفتح مين ال دخل
......... السلام عليكم
هيثم بيرفع دماغه لاقي مين
رانيا:-اخبارك ياهيثم طمني عليك
هيثم:-مش بيرد
رانيا:-قعدت قدام منه هيثم حبيبي ماتعملش ف نفسك كدا
هيثم:-مافيش أي استجابة
رانيا:-هيثم والله انا زعلانه عليك عشان كدا جيت اشوفك واطمن عليك
هيثم:- واديكي اطمنتي اتفضلي
رانيا:-لا مش همشي بص عليا كلمني زي مابكلمك
هيثم:-انتي عايزة ايه وايه اصلا ال وصلك لهنا وعم عبده فين
رانيا:-ماتظلمش عم عبده هو قالي انك مش بتقابل حد ولعلمك انا جيت اكتر من مره هنا وكل مره يمشيني
هيثم:-وايه ال حصل عشان تركبي هنا وتدخلي الاوضه دي
رانيا:-انا جيت بالفعل اطمن عليك وقولت لعمل عبده أن انا عايزة حاجه من برا ممكن تجبهالي قبل مامشي هو طبعا وافق
هيثم:-تصدقي انك ماعندكيش دم تخرجي راجل كبير ف السن زي دا عشان يجبلك حاجه انتي ايه منتي كدا كدا خارجه
رانيا:-انا مش هرد عليك ول هلومك عشان الحاله ال انت فيها دي بس انا عملت كدا عشان عايزة اشوفك واطمن عليك
هيثم:-اتفضلي برا ممكن
رانيا:-هيثم
قاطعها هيثم وجودك هنا وكمان ف اوضه واحده حرام وغلط اتفضلي
رانيا:-مافيش وسيله ليا غير كدا وبعدين مش تباركلي ع الحجاب انت مش واخد بالك ول ايه
هيثم:-بنفس مسدودة واخد بالي ومن امتي وليه وعشان مين منتي بتبصي للبنت المحجبه وخصوصا المنتقبه ع أساس انهم شواز وشوال فحم انتي نسيتي
رانيا:-انت هتهزقني ول ايه انا اتغيرت تمام ياهيثم وعشانك انا بقيت اقرأ كتب عن الدين انا رجعت لربنا مانكرش ف يوم اني قولت كدا بس خلاص كل بني آدم خطأء وخير الخطائين التوابين
هيثم:-ماشاء الله عليكي دانتي حافظه اهو
رانيا:-اكيد عشانك ياحبيبي
هيقم:-انا مش حبيب حد ال كانت حببتي وانا حببها الله يرحمها عمري ماهلاقي حد زيها
رانيا:-اه نسيت البقاء لله
ماتقولش مافيش زيها ف غيرها كتير بس انت دور
هيثم:-لا مافيش ومش هدور
رانيا:-بمياعه لا ف انا اتحجبت عشانك وهعمل أي حاجه عشانك
هيثم :-لو سمحتي انتي عمرك ماهتوصلي ليها تعرفي ليه
رانيا :-انا مافيش حد زيي
هيثم:-فعلا مافيش حد زيك ول ف حد زيها ف ادبها واخلاقها وكملها وحيائها دي هي ال الواحد يقدر يطمن وهو معاها دي واحده صح ف زمن مش صح وحده شافت كتير واتعمل فيها اكتر حتي منك وهي متعرفكيش عمرها ماأذت حد بس كله اذاها حتي انا بحبي ليها كنت فاكر أننا هقدر احميها بس للاسف ضيعتها كان نفسي تكون مراتي كنت هعوض كل ال فاتني وكل ال شفته منك معاها كنت هسعدها سعاده محدش شافها عمري ماهلاقي حد زيها ول حد هيوصل لمستواها ف فكرها ول كلامها ف أي حاجه وانتي مهما تعملي عمرك ماهتيجي ضفر صابعها الصغير لأن الضفر دا مليون واحده من عينتك مش هتسوا بيها
رانيا :-بغيظ ونرفزة والله انا غلطانه ال جيت شفتك كل دا تعمله فيا انت ايه اهي ماتت خلي قلبك موجوع
هيثم:-اخرجي برا
رانيا:-هخرج وانت خليك اندب حظك زي منتا
وخرجت قبل ماتوصل للبآب
هيثم:-رانيا
التفتت رانيا لهيثم
هيقم:-أقسم بالله لو كان ليكي يد ف ال حصلها ياهمسحك من ع وش الأرض
رانيا:-بنرفزة وغيظ لا
وسابته وخرجت
هيثم فضل يعيط ع سجادته زي الأطفال بتشمت ف الموت ربنا يهديكي يا ياخدك
عدا شهر تاني وعادل مش فاقد الأمل ف أن أخته لسه عايشه
بس الشركه حالتها اتدهورت مش شغاله زي الاول عادل بيدور ع أخته وهيثم ف اوضته مش بيروح طاب لحد امتي
بيسترجع هيثم الذكريات ال فاتت والصور ال كانو مع بعض فيها بيفتكر كل.كلمه كانت بتقولها كأنها لسه معاه واوفجأة افتكر المستشفي وافتكر ال كانت بتساعدهم رحمه وافتكر أن الشركه هي ال بتصرف ع المستشفي وافتكر الأطفال
يااااااااااااااااااااه كل دا كان تايهه عني فين الأطفال دي والناس عشان يدعولها واعمل مستشفى تاني باسمها صدقه جاريه ليها فاق هيثم من غيبوبته بس اخد.عهد ع نفسه هيشتغل وهيعمل كل ال كانت بتعمله واكتر بس جواز يستحيل حتي يفكر هو كدا وهب نفسه للناس دي وهيكمل مسيرة رحمه
جه تاني يوم عليه الصبح فاق من نومه ولبس هدومه وحلق دقنه بس مش كلها لأن فاكر أن رحمه كانت بتحب اللحيه وراح ع عادل
اول مادخل شاف ندا ال كبرت فجأه من كتر الحزن والحجه عليه ال مش معاها غير بنتي مامتتش
عادل الوردة المفتحه انطفي فضل يتكلم مع عادل ع الشركه لقي أن عادل فكر ف نفس ال بيفكر فيه هو وندا وقرروا بالفعل يرجعو الشركه هم الاتنين ندا هتسيب شغل مع وائل وتساعد اخوها ف البزنس وهيرجعو كل شئ كانت بتعمله رحمه عشان يفضل اسمها وغيرو اسم الشركه سموها شركه الرحمه عشان رحمه يفضل اسمها موجود
بالفعل راحوا ع الشركه كل مكان له ذكري شكل مع كل واحد فيهم خصوصا هيثم ال الدموع ف عيونه عمرها ماهتمشي ف كل ركن هنا وهنا كان وكان وكان وحط أيده ع قلبه واتنهد تنهيده كل ال جنبه سمعه فيها ............
$$$$$$$$
ياتري ياهيثم هيقدر ينسي رحمه
$$$$$$$$$$$$
بتعدي الأيام بالبطئ ع الكل مع الم وحزن ووجع وفراق وشوق لل حبيب وربنا يهون يارب
بتعدي مافيش جديد ع الكل غير أن كل واحد ف همه سارح
$$$$$$$$$$$$$$$$
بالليل تحديدا وع 3 الفجر بيرن فون تاخد الفون وترد
...... مين
........أهلا
....... انت عايز ايه
..... ولا حاجه بس حبيت اقولك أن فلوسك جاهزة
...... حرام عليكم هو دا الاتفاق ال اتفقنا عليه انتو قولتو خطف يومين نعلمها الأدب وهترجع تموتوها انا من يومها مش عارفه انا
......... هههههههههه لا نامي ياختي وارتاحي خلاص موضوع وانتهي واياكي تفكري تلعبي بديلك
........ بعياط انا هبلغ عنكم
........... ماتقدريش أولا احنا مافيش دليل عندنا انتي ياقطه ال سمعتك هتبوظ وزباينك هيمشوا منك وابقي قابليني لو حد تف حتي ع وشك هههههههههههه
...... اقفل السكه مش عايزة اعرف حد فيكم
...... هقفل ياقطه بس خلي بالك لو لسانك نطق بكلمه روحك هي التمن ههههههههههههه
$$$$$$$$$$$$$$$$$$
مين دول
$$$$$$$
الكلام دا بعد حوالي 3 شهور واكتر
$$$$$$$
نروح هنااااااك وتحديدا ف قصر كبير ف اسبانيا تحديدا حوالي الساعه 1 بالليل بتوقيت اسبانيا
صوت قوي يزلزل القصر كله
.........عدنان انت يا عدنان وينك بصوت جهوري عالي قوي ينمو عن شخصيه قوية
ف ثانيه يجي عدنان
عدنان:-نعم سموك عدي
يدخل جوة يخرج ببنت ويرميها ع الأرض رميه قويه
عدي:-ايش هاد من وين هاد انت جايبها
عدنان:-شو بها شو صار سموك
عدي:-هايدي مو مكانها هون هايدي مكانها حمامات القصر تنظفهم خدها من وجهي بصوت عالي
عدنان:-امرك نرتاح منها سموك ونخلص
عدي:-لا انا قولت مكانها الحمامات يبقي تأخذها ع هناك أغرب من وجهي
$$$$$
دخل عدي ع جناحه واخد عدنان البنت
عدنان:-شو سويتي انتي مابتفهمي كام مره نقول لكي انه هاد سمو الأمير عدي يعني طلباته مجابه
البنت :-مابيدي انا مابدي هايد الشغله هاد حرام انتو ايش ال تسوها الله يحاسبكم ع كل هاد اتقوا الله
عدنان :-شو هاد ال بتقوليه انتي ملكه فاهمه يعني ايه يعني كل شئ فيكي تبعه انتي جاريته
البنت:-هاد حرام الجواري انقطعت من زمان انتو ايه الله وكيلكم
عدنان:-وهو بيشدها من ايدها بقوة سكري فمك انا مو عارف هو ليش صابر عليكي كل هاد الوقت هايدي رابع مره وكل مرة يقول نفس الكلام ويرجع يحن لكي تاني انا بدي اخلص منك
البنت:-ياريت تريحني من كل هاد
عدنان :-مو بيدي بالرغم من كل هاد لا يطيق أن يلمس أحد شعره واحده فيكي مالذي فعلتيه به
البنت:-لا شئ انا تحدثت معه بكتاب الله وسنة الرسول
عدنان :- خلص الكلام
.........
اخد البنت وبالفعل ف حمامات القصر كان مصيرها"اشتركوا الآن لتصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"
الحلقة_الاولي
بعد ما هيثم اخد صحابه والزفه الجميله ال عاملها تليق بالبرنسس رحمه واتجه ع البيوتي سنتر ومعاه وائل وعادل
لما دخلوا مالقيش حد دور ف كل البيوتي وبردو مافيش رحمه فين جن جنونهم لقيوا دعاء وهي والبنات مربوطين ومغمي عليهم ف اوضه لما فوقوها فضلت تصرخ وتقول معرفش
عادل زي المجنون بيلف حوالين نفسه هيثم تايه انا ف كابوس
فجأة فون هيثم رن فتحه الو مين بعدها رجليه خانوا سند وراه ع الحيطه مع نبضات قلبه ال بتزيد اخد الفون وائل واتكلم جثه فين طاب احنا جاين
عادل سامع الكلام وفاهمه بس مش عايز يصدقه
حقيقي لا خرجوا التلاته جري ع العربيه ساق وائل وصلو للمكان ال قالهم عليه ال اتكلم فون
اول ماوصلو ف حالة ذهوووووول وصدمه عربيات إسعاف وشرطه وناس واقفه خرج وائل
وائل:-لو سمحت انا وائل الحسيني ف ايه حضرتك
المقدم عماد:-انا المقدم عماد من المباحث
احنا اتصلنا بالأستاذ هيثم عشان يتعرف على الجثه دي
وائل:-جثه مين انا مش فاهم
عادل كان مع وائل بس هيثم ماخرجش من العربيه بس سامع الحوار رجليه خانته مش قادر يكمل
عماد:-احنا جالنا بلاغ أن ف جثه ع الطريق دا ولما توجهنا عشان نشوف لقينا بالفعل
عادل:-ممكن حضرتك تقولنا البلاغ دا جه ع أي اسم
عماد:-البلاغ متقدم ع أن الجثه دي جثه رحمه سيد محمود وال عرفته أن النهارد كان الفرح ع هيثم الشناوي
عادل:-حط ايدة ع رأسه ومسح ع شعره
وائل :-حضرتك حتي لو كانت هي احنا منعرفش ول هيثم لانها منتقبه مافيش غير اخوها بس عادل هو ال يعرف وان شاءالله ماتكونش هي
عماد:-حضراتكم ماينفعش اصلا تشوفوها
عادل ووائل :-ليه ف ايه
عماد:-الجثه مشوهه
خبط عادل ايدة ع رجليه مش مستوعب الكلام ولا عايز يصدقه
هيثم:-ف دنيا تانيه غير الدنيا دا كابوس وهفوق منه اه
وائل :-مشوهه ازاي ممكن تفهمني
عماد:-الجثه مشوهه بميه نار
عادل:-بصدمه ايه ميه نار لا لا دي مش رحمه
وائل :-واذا كانت الجثه مشوهه بميه نار هنعرفها ازاي حضرتك
عماد:-احنا لقينا حاجه جمب الجثه ممكن تفيدكم وممكن تعرفو إذ كانت هي أو لأ
وائل :-ايه هي حضرتك
..........
خرج المقدم عماد كيس صغير من جيبه ف خاتم وبيمده لوائل اخد منه من وراه هيثم
هيثم لوائل:-مش دا الخاتم ال جبته انا وانت صح فاكر يا وائل فاكر اليوم دا كان أسعد يوم عندي ف اليوم دا انا لمست ايدها ف اليوم دا أعلنت حبي ليها للعالم كله ف اليوم بصيت ف عيونها من غير خوف وهي من حقي في اليوم دا قولتلها أجمل كلام طالع من قلبي وركع ع ركبه ف عياط مستمر وشهق زي الأطفال
عادل:-مش عارف يقول ايه ول يعمل ايه رجليه اخدته عند الجثه بس مش عايز يكشفها هي دي لا لا مش رحمه
وائل :-ركع زي هيثم والتاني مش عارف يعمل غير أنه بيواسي صاحبه وأخوه وزميل عمره ف العياط
التلاته ف حاله يرثي لها
$$$$$$$$
اقترح عليهم مقدم عماد أن الجثه تتشرح ويعرفو إذ كانت هي أو لأ بس عادل رفض قال إكرام الميت دفنه اختي محدش هيلمسها كفايه انها اتبهدلت بس أقسم بعزة وجلالة الله أنه ماهيسيب حقها
أخدت الإسعاف الجثه وع المستشفي عشان تجهز للدفن ف الوقت دا كان اتصل وائل بهند وبلغها نزل الخبر عليهم زي الصاعقه ندا بتعيط زي الأطفال ومش مصدقه الحجه عليه مافيش عندها غير كلمه واحده بنتي مامتتش انتو كدابين قلب الأم دليله وفعلا قلب الأم
لبست رحمه الأبيض بس مش ابيض فرحها ابيض جنازتها وكم من عروسه تزينت لعريسها بس شائت الأقدار أن تتزين لقبرها
جت الجنازة بين وجع والم وحزن واستغراب بين ناس بتحب فعلا وزعلانه وناس ماتعرفهاش بس زعلت من ال حصل بين ناس اول مرة يشوفوها ايوة دي الناس ال كانت بتساعدها رحمه ظهرت دلوقت جنازة مهوله بالفعل ناس من كل مكان كله جاي يودع الملاك البرئ رحمه وهي فعلا كانت رحمه من ربنا وهي رجعت تاني لربها دفنو رحمه بس محدش قادر يستوعب ال حصلها كل الشكوك والظنون بتدور ع دعاء هي الوحيدة التي تعرف السر فين
هيثم:مش بينطق كلمه بيسترجع بس كل الأحداث ال فاتت
الحجه عليه :-بنتي مامتتش
ندا:-ف حاله دمار
عادل:-مش هسيب حق اختي
وائل :-دماغه فيها حاجات كتير أولها اخوه وصاحب عمره وال حصل له وازاي هيقف معاه
هند:-ف حاله ذهوووووول مش مصدقه أنها ماتت
وليد:-شاكك ف حد بس مايقدرش يتكلم لسه مجاش الأوان
وأخيرا خلص العزاء مع دموع فراق والم وحزن
وكل واحد ع بيته بيفكر ف ال جاي ايه ال هيحصل
بيت رحمه ف حزن شديد الحجه عليه مارديتش تاخد عزا انا بنتي عايشه مامتتش انتو كدابين بنت عايشه وهترجع
وائل وهند ف حاله حزن وتفكير عميق مين يكون عمل كدا
$$$$$$
هيثم رجع فيلته شافه عم عبده ماقدرش يتكلم معاه ركب ع اوضته شاف ال كان مجهزة لرحمه ف اوضته اوضه النوم ال كانت هتجمعهم مع بعض هنا بس كان هيقدر يمسك ايديها بحريه هنا بس كان هيقدر يشوفها من غير نقاب هنا بس كان هيقدر يشوفها بحريه هنا بس كان وكان وكان وكان وكان وكان وبالفعل أصبح كان
مسك هدوم كان جايبها ليها وقعد ف الأرض وعياط زي الأطفال
يارب يارب انا كل مفرح فرحتي ماتكملش يارب انا شفت كتير يارب وهي مش ذنبها حاجه يارب يارب يارب واحشتني اوووي يارب يارب انا مش معترض ع حكمك اللهم إني لا أسألك رد القضاء ولكن أسألك اللطف فيه الطف بيه يارب واجمعني بيها يارب ف الجنه هي ال طالبها من وسط الكون كله تكون زوجتي ف الاخره يارب يارب
انا بعيط وربنا
$$$$$$$$$$$$$
عدت الأيام ع كل واحد فيهم بطيئه جدا بس اكتر حاجه شغلاهم موت رحمه
عادل قدم بلاغ ف موت أخته وتهم محمد ورانيا وجمال وكل ال شاكك فيهم ومعاه وائل ومن الناحيه التانيه كان مكلف ناس تتابع دعاء وناس تاني تدور ع رحمه عنده احساس أن أخته عايشه والإحساس دا مسيطر عليه جدا بس مش عايز يقول لحد خصوصا والدته الحجه عليه عشان مايديش أمل لحد وتطلع فعلا ماتت بس إحساس الأخوة اقوي من أي شئ حاسس باخته ف مكان ما بس مش عارف يوصل لها بتنادي عليه كل يوم كل مايجي ينام يحلم بتستغيث بيه بس هو مش بايدة حاجه
$$$$$$$$$
هيثم تقريبا ف اوضته بين سجادة صلاه ومصحفه وحالته اتغيرت دقنه طولت بقااا زاهد ف الدنيا لا يرغب في شئ سوا انه عايز يقابل رحمه ف الآخرة
عدا يوم واتنين وتلاته لا لا دا كتير جدا حوالي شهرين ع الوضع والنيابة حققت مع المتهمين وطلعوه برائه مافيش أي ادله ومحمد هربان لسه محدش مسكه ودعاء مافيش أي حاجه عليها دي ضحيه بردو
$$$$$$$
ف يوم كان هيثم موجود ف اوضته وبيقرا قران باب اوضته اتفتح مين ال دخل
......... السلام عليكم
هيثم بيرفع دماغه لاقي مين
رانيا:-اخبارك ياهيثم طمني عليك
هيثم:-مش بيرد
رانيا:-قعدت قدام منه هيثم حبيبي ماتعملش ف نفسك كدا
هيثم:-مافيش أي استجابة
رانيا:-هيثم والله انا زعلانه عليك عشان كدا جيت اشوفك واطمن عليك
هيثم:- واديكي اطمنتي اتفضلي
رانيا:-لا مش همشي بص عليا كلمني زي مابكلمك
هيثم:-انتي عايزة ايه وايه اصلا ال وصلك لهنا وعم عبده فين
رانيا:-ماتظلمش عم عبده هو قالي انك مش بتقابل حد ولعلمك انا جيت اكتر من مره هنا وكل مره يمشيني
هيثم:-وايه ال حصل عشان تركبي هنا وتدخلي الاوضه دي
رانيا:-انا جيت بالفعل اطمن عليك وقولت لعمل عبده أن انا عايزة حاجه من برا ممكن تجبهالي قبل مامشي هو طبعا وافق
هيثم:-تصدقي انك ماعندكيش دم تخرجي راجل كبير ف السن زي دا عشان يجبلك حاجه انتي ايه منتي كدا كدا خارجه
رانيا:-انا مش هرد عليك ول هلومك عشان الحاله ال انت فيها دي بس انا عملت كدا عشان عايزة اشوفك واطمن عليك
هيثم:-اتفضلي برا ممكن
رانيا:-هيثم
قاطعها هيثم وجودك هنا وكمان ف اوضه واحده حرام وغلط اتفضلي
رانيا:-مافيش وسيله ليا غير كدا وبعدين مش تباركلي ع الحجاب انت مش واخد بالك ول ايه
هيثم:-بنفس مسدودة واخد بالي ومن امتي وليه وعشان مين منتي بتبصي للبنت المحجبه وخصوصا المنتقبه ع أساس انهم شواز وشوال فحم انتي نسيتي
رانيا:-انت هتهزقني ول ايه انا اتغيرت تمام ياهيثم وعشانك انا بقيت اقرأ كتب عن الدين انا رجعت لربنا مانكرش ف يوم اني قولت كدا بس خلاص كل بني آدم خطأء وخير الخطائين التوابين
هيثم:-ماشاء الله عليكي دانتي حافظه اهو
رانيا:-اكيد عشانك ياحبيبي
هيقم:-انا مش حبيب حد ال كانت حببتي وانا حببها الله يرحمها عمري ماهلاقي حد زيها
رانيا:-اه نسيت البقاء لله
ماتقولش مافيش زيها ف غيرها كتير بس انت دور
هيثم:-لا مافيش ومش هدور
رانيا:-بمياعه لا ف انا اتحجبت عشانك وهعمل أي حاجه عشانك
هيثم :-لو سمحتي انتي عمرك ماهتوصلي ليها تعرفي ليه
رانيا :-انا مافيش حد زيي
هيثم:-فعلا مافيش حد زيك ول ف حد زيها ف ادبها واخلاقها وكملها وحيائها دي هي ال الواحد يقدر يطمن وهو معاها دي واحده صح ف زمن مش صح وحده شافت كتير واتعمل فيها اكتر حتي منك وهي متعرفكيش عمرها ماأذت حد بس كله اذاها حتي انا بحبي ليها كنت فاكر أننا هقدر احميها بس للاسف ضيعتها كان نفسي تكون مراتي كنت هعوض كل ال فاتني وكل ال شفته منك معاها كنت هسعدها سعاده محدش شافها عمري ماهلاقي حد زيها ول حد هيوصل لمستواها ف فكرها ول كلامها ف أي حاجه وانتي مهما تعملي عمرك ماهتيجي ضفر صابعها الصغير لأن الضفر دا مليون واحده من عينتك مش هتسوا بيها
رانيا :-بغيظ ونرفزة والله انا غلطانه ال جيت شفتك كل دا تعمله فيا انت ايه اهي ماتت خلي قلبك موجوع
هيثم:-اخرجي برا
رانيا:-هخرج وانت خليك اندب حظك زي منتا
وخرجت قبل ماتوصل للبآب
هيثم:-رانيا
التفتت رانيا لهيثم
هيقم:-أقسم بالله لو كان ليكي يد ف ال حصلها ياهمسحك من ع وش الأرض
رانيا:-بنرفزة وغيظ لا
وسابته وخرجت
هيثم فضل يعيط ع سجادته زي الأطفال بتشمت ف الموت ربنا يهديكي يا ياخدك
عدا شهر تاني وعادل مش فاقد الأمل ف أن أخته لسه عايشه
بس الشركه حالتها اتدهورت مش شغاله زي الاول عادل بيدور ع أخته وهيثم ف اوضته مش بيروح طاب لحد امتي
بيسترجع هيثم الذكريات ال فاتت والصور ال كانو مع بعض فيها بيفتكر كل.كلمه كانت بتقولها كأنها لسه معاه واوفجأة افتكر المستشفي وافتكر ال كانت بتساعدهم رحمه وافتكر أن الشركه هي ال بتصرف ع المستشفي وافتكر الأطفال
يااااااااااااااااااااه كل دا كان تايهه عني فين الأطفال دي والناس عشان يدعولها واعمل مستشفى تاني باسمها صدقه جاريه ليها فاق هيثم من غيبوبته بس اخد.عهد ع نفسه هيشتغل وهيعمل كل ال كانت بتعمله واكتر بس جواز يستحيل حتي يفكر هو كدا وهب نفسه للناس دي وهيكمل مسيرة رحمه
جه تاني يوم عليه الصبح فاق من نومه ولبس هدومه وحلق دقنه بس مش كلها لأن فاكر أن رحمه كانت بتحب اللحيه وراح ع عادل
اول مادخل شاف ندا ال كبرت فجأه من كتر الحزن والحجه عليه ال مش معاها غير بنتي مامتتش
عادل الوردة المفتحه انطفي فضل يتكلم مع عادل ع الشركه لقي أن عادل فكر ف نفس ال بيفكر فيه هو وندا وقرروا بالفعل يرجعو الشركه هم الاتنين ندا هتسيب شغل مع وائل وتساعد اخوها ف البزنس وهيرجعو كل شئ كانت بتعمله رحمه عشان يفضل اسمها وغيرو اسم الشركه سموها شركه الرحمه عشان رحمه يفضل اسمها موجود
بالفعل راحوا ع الشركه كل مكان له ذكري شكل مع كل واحد فيهم خصوصا هيثم ال الدموع ف عيونه عمرها ماهتمشي ف كل ركن هنا وهنا كان وكان وكان وحط أيده ع قلبه واتنهد تنهيده كل ال جنبه سمعه فيها ............
$$$$$$$$
ياتري ياهيثم هيقدر ينسي رحمه
$$$$$$$$$$$$
بتعدي الأيام بالبطئ ع الكل مع الم وحزن ووجع وفراق وشوق لل حبيب وربنا يهون يارب
بتعدي مافيش جديد ع الكل غير أن كل واحد ف همه سارح
$$$$$$$$$$$$$$$$
بالليل تحديدا وع 3 الفجر بيرن فون تاخد الفون وترد
...... مين
........أهلا
....... انت عايز ايه
..... ولا حاجه بس حبيت اقولك أن فلوسك جاهزة
...... حرام عليكم هو دا الاتفاق ال اتفقنا عليه انتو قولتو خطف يومين نعلمها الأدب وهترجع تموتوها انا من يومها مش عارفه انا
......... هههههههههه لا نامي ياختي وارتاحي خلاص موضوع وانتهي واياكي تفكري تلعبي بديلك
........ بعياط انا هبلغ عنكم
........... ماتقدريش أولا احنا مافيش دليل عندنا انتي ياقطه ال سمعتك هتبوظ وزباينك هيمشوا منك وابقي قابليني لو حد تف حتي ع وشك هههههههههههه
...... اقفل السكه مش عايزة اعرف حد فيكم
...... هقفل ياقطه بس خلي بالك لو لسانك نطق بكلمه روحك هي التمن ههههههههههههه
$$$$$$$$$$$$$$$$$$
مين دول
$$$$$$$
الكلام دا بعد حوالي 3 شهور واكتر
$$$$$$$
نروح هنااااااك وتحديدا ف قصر كبير ف اسبانيا تحديدا حوالي الساعه 1 بالليل بتوقيت اسبانيا
صوت قوي يزلزل القصر كله
.........عدنان انت يا عدنان وينك بصوت جهوري عالي قوي ينمو عن شخصيه قوية
ف ثانيه يجي عدنان
عدنان:-نعم سموك عدي
يدخل جوة يخرج ببنت ويرميها ع الأرض رميه قويه
عدي:-ايش هاد من وين هاد انت جايبها
عدنان:-شو بها شو صار سموك
عدي:-هايدي مو مكانها هون هايدي مكانها حمامات القصر تنظفهم خدها من وجهي بصوت عالي
عدنان:-امرك نرتاح منها سموك ونخلص
عدي:-لا انا قولت مكانها الحمامات يبقي تأخذها ع هناك أغرب من وجهي
$$$$$
دخل عدي ع جناحه واخد عدنان البنت
عدنان:-شو سويتي انتي مابتفهمي كام مره نقول لكي انه هاد سمو الأمير عدي يعني طلباته مجابه
البنت :-مابيدي انا مابدي هايد الشغله هاد حرام انتو ايش ال تسوها الله يحاسبكم ع كل هاد اتقوا الله
عدنان :-شو هاد ال بتقوليه انتي ملكه فاهمه يعني ايه يعني كل شئ فيكي تبعه انتي جاريته
البنت:-هاد حرام الجواري انقطعت من زمان انتو ايه الله وكيلكم
عدنان:-وهو بيشدها من ايدها بقوة سكري فمك انا مو عارف هو ليش صابر عليكي كل هاد الوقت هايدي رابع مره وكل مرة يقول نفس الكلام ويرجع يحن لكي تاني انا بدي اخلص منك
البنت:-ياريت تريحني من كل هاد
عدنان :-مو بيدي بالرغم من كل هاد لا يطيق أن يلمس أحد شعره واحده فيكي مالذي فعلتيه به
البنت:-لا شئ انا تحدثت معه بكتاب الله وسنة الرسول
عدنان :- خلص الكلام
.........
اخد البنت وبالفعل ف حمامات القصر كان مصيرها
"اشتركوا الآن لتصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها"