عشقت ميمونة البارت الثاني
عشقت ميمونه
بقلمي هاجر محمد حبيبة
الفصل الثاني
*صرخ مالك علي صهيب بأن يتصل بالاسعاف مباشرةً متجاهلا ميمونه تماماً ولكن بغير قصد وهو يحاول ان يسعفها بأي شيء إلي أن تصل الإسعاف
أمسكته ميمونه من لياقة قميصه و:- ماما مالها هو أنا بكلم نفسي
ابعد عنها سريعاً وهو ينهرها بحده :- إنتي مجنونه إزاي تمسكيني كده .. وحمل حليمه واتجه بها ناحية غرفتها تاركا إياها خلفه تنظر إليه بغضب ولكنها لحقت به لتطمئن علي امها.
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
بعد فتره وصلت الإسعاف وتم نقل حليمه إلي المستشفى وتم حجزها في العنايه المشدده
خرج الطبيب بصحبة مالك وما إن رأتهم ميمونه وآمينه حتي أسرعوا إليهم
ميمونه إلي الطبيب :- دكتور ماما عامله إيه
وجه الطبيب نظراته إلي مالك بامتنان و:- البركه في الدكتور مالك بعد ربنا والدتك اتكتب ليها عمر جديد
ميمونه بتكبر وعجرفه :- أنا بسألك إنت أومال لزمتك إيه وإحنا كنا جبناها المستشفي ليه
نظر الطبيب إليها والي مالك الذي هز رأسه إليه وكأنه يعتذر له ومد يده يصافحه و:- متشكرين يادكتور تقدر تشوف شغلك
رحل الطبيب بعد أن القي نظره عابثه علي ميمونه ولم يلقي بالا لهتافها الحاد في محاوله منها لتنادي عليه
اتجه مالك ناحية أمه التي تمتلئ عينيها بالدموع و:- إيه ياست الكل ماما حليمه كويسه الحمد لله. ادع لها
آمينه ببكاء :- أومال ليه محجوزه في العنايه طمنيي عليها
مالك بابتسامه بسيطه وهو يجلسها علي المقعد :- ولا حاجه ياست الكل كانت داخله علي آزمه قلبيه بسيطه بس٦الحمد لله عدت علي خير ولحقناها وعلي بكره الصبح هتكون زي الفل وحتي هي فايقه دلوقتي بس تعبانه شوية
آمينه :- طيب خليني أشوفها علشان أتطمن بنفسي
مالك :- إنتي هتروحي دلوقتي وبكره الصبح هتشوفيها زي ما إنتي عاوزه
أمينه باعتراض :- أروح لا أنا مش هقدر اروح أبدا وأسيبها هنا
مالك :- لا ياأمي هتروحي إنتي والانسه ميمونه لأن وجودكم مالهوش لازمه
انتبهت ميمونه التي كانت تقف متكأه علي الحائط إلي كلامه فاتجهت ناحيته وهي بالأصل علي ذروتها لتختلق مشكلة معه و:- ومين قالك بقي اني همشي أنا مش هتحرك من هنا عايز تمشي إنت مع السلامه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
وقف مالك من جوار أمه ونظراته مسلطه علي الأرض وبلهجه حاده وصوت عالي نسبياً :- بس أنا قولت إنك هتمشي وده غصب عنك مش بمزاجك
خافت ميمونه من نبرته ولكنها بادلته حدته بالمثل و:- غصب عني ومين بقي اللي ممكن يجبرني إنت
_هز رأسه وهو يحاول أن يتحاشي النظر إليها بلبسها المقزز وشعرها الذي يظهر نصفه من ذلك الذي تسميه حجابا :- ما هو إنتي لو مامشتيش من هنا بالزوق أنا هخليكي تمشي بطريقه مش هتعجبك
ميمونه بسخريه :- إيه هتشيلني يامولانا الشيخ
قامة أمينه لأنها تعرف جيدا مالك هو مرح ولين ولكن ان غضب لا يستطيع السيطره علي نفسه
:- ميمو ياحبيبتي تعالي نروح دلوقتي ونجيب لبسه لحليمه ونرجع الصبح وكمان إنتي بنت مش هينفع تباتي في المستشفي
بعد محاولات من آمينه ذهبت معها علي مضض ولكنها كانت تتوعد لمالك فقط تخرج أمها من المستشفي وستعرف شغلها معه.
=====================================
في صباح اليوم التالي استيقظت حليمه وتم نقلها لغرفه عاديه ومالك لم يفارقها لحظه وبعد أن تناولت جرعة العلاج الصباحيه جلس بجوارها و:- إيه اللي زعلك وخلاكي توصلي لحالتك دي.
حليمه بنفي :- مافيش.. بس تلاقيني من فرحتي إنك رجعت
رفع يده بمشاكسه و:- يعني أنا السبب لا ده أنا ارجع تاني بقي من مكان ماجيت
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ابتسمت حليمه علي مزاحه و:- ده روحي ردت لما رجعت وكان نفسي ترجع من زمان علشان تعدلي المايل
مالك بجديه و:- إيه اللي وصل المايل للحاله دي..؛ معقول دي ميمونه أنا مش مصدق وكمان متأكد إنها السبب في اللي حصلك
هزت حليمه رأسها بنفي و:- لا مش هي ليه بتقول كده
مالك بتأكيد:- لاهي وأنا متأكد.. لأنك لما تعبتي كنتي في أوضتها وهي كانت مجهزه شنطه يعني تقريباً كانت هتسيب البيت صح
هزت حليمه رأسها بحزن ودموع و:- أيوه ميمونه كانت عايزه تسيبني وقالت إني مش أمها وإنها بتقولي ماما شفقه علشان تعوضني النقص اللي فيا
مد مالك يده ليمسح دموعها وهو بداخله يستشيط غصبا :- بس بقي مش عايزين دموع وكل حاجه ان شاء الله هتتحل
حليمه :- مافيش حاجه هتتحل ده الموضوع متعقد
مالك بحنيه :- ما فيش حاجه معقده إن شاء الله
حليمه :- عمها جالي من أسبوع وقالي إنه عايز ياخدها مني وأنا ده لو حصل اموت أنا ما أقدرش أبدا ابعد عن ميمونه وكمان وعمها طمعان في ورثها من أبوها الله يرحمه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
قضب مالك حاجبيه بتفكير و:- عمها.... مش ده اللي جابها لما كانت عندها 3 سنين وقالك ياتاخديها تربيها أو يحطها في ملجأ إيه اللي مرجعه تاني دلوقتي
. حليمه:- رجع وعايزه ياخدها ويجوزها لإبنه.. وده واحد صايع ومش محترم. وميمونه دي مش بنت أختي دي بنتي اللي مخلفتهاش ومش عايزاها تبعد عني أنا ماليش في الدنيا غيرها.
انخفض مالك إلي جبينها وقبلها بحنان و:- ما تقلقيش ياست الكل كل حاجه هتبقي تمام وهي مش هتبعد عنك
نظرت إليه حليمه وأمسكت بيده و:- أنا كنت مستنياك ترجع لأنك الوحيد اللي تقدر تحافظ لي علي ميمونه وحتي لو مت هبقي متطمنه عليها معاك
مالك بعدم فهم :- ربنا يبارك في عمرك.. بس مش فاهم معايا إزاي!!!
حليمه بترقب :- عايزاك تتجوزها يامالك
========================================
دق جرس الباب عند ميمونه التي كانت تستعد للذهاب عند أمها فظنت أنها آمينه :- أيوه ياطنط آمينه نازله خلاص جهزت أهو
فتحت الباب لتصدم بعمها وابن عمها أمامها علي الباب فتراجعت بتوتر وقلق :- ع ع عمو ازي حضرتك اتفضل. اتفضلوا.. ازيك ياهاني.
تفحصها هاني بنظرات من رأسها إلي أخمص قدميها و:- زي الفل يابنت عمي... إنتي بتحلوي كل يوم عن اللي قبله ولا أنا بيتهيألي.
تجاوزت كلامه بعدم اهتمام و:- خ خ خير ياعمي فيه حاجه... أصل ماما مش هنا
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
دلف عمها إلي الداخل و:- عارف إنها تعبانه وأنا قولت آجي أشوف بنت أخويا علشان لو ماتت لقدر الله ما تبقيش لوحدك
ميمونه بحده و:- بعد الشر عليها ماما كويسه وراجعه النهارده من المستشفى
_مش مهم في جميع الأحوال انتي خلاص كفايا عليكي معاها كده ولازم بقي ترجعي لحضن عمك وبيت عمك ولا إيه
استجمعت ميمونه قوتها و:- اطلع بره ياخالد ياراجي انت وابنك أنا مش هتحرك من هنا. أنا عارفه إنك مش عايزني انت بس عايز تجوزني لابنك وتاخد فلوسي وده مش هيحصل أبداً
قوس فمه بابتسامه ساخره وهو يضرب بخف علي وجنتها و:- طب ما إنتي شاطره وعارفه كل حاجه أهو. وهاني كمان قالي مش عاوز غير بنت عمي
أبعدت يده بقوه وتراجعت عدة خطوات للوراء و:- ده ده في أحلامك. ابنك ده تعمله عملية تحويل وتشوف له عريس أحسن
لطمها هاني بحده وسط نظرات أبيه الشامته و:- أنا بقي هوريكي اللي محتاج عملية تحويل ده هيعمل فيكي إيه وهتجوزك غصب عنك
*في محل عطارة مجاور لبيتهم نادي صاحبها الحاج متولي علي أحد صبيانه و:- واد عبده.. إنت يازفت ياعبده
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
أتي إليه سريعا و:- آيوه ياحاج تحت أمرك
الحاج متولي بتساؤل :- قولي ياواد مش العربيات دي بتاعت البيه عم الدكتوره ميمونه
عبده :- أيوه ياحاج هي... بس الست حليمه في المستشفي يانهار زي بعضه أحسن ياخدها ياخدها غصب عنها
نهض متولي من مكانه و:- روح نادي علي البش مهندس صهيب بسرعه.... بسرعه ياواد
ركض من أمامه و:- حاضر ياحاج طياره
وصل عبده آمام منزل آمينه ودق الجرس بسرعه .. خرجت آمينه وهي تظن أنها ميمونه وخلفها صهيب :- آيوه ياميمو ياحبيبتي خلاص إحنا جهز... صمتت عندما وجدته عبده الذي قطعها بسرعه :- الحقي ياست آمينه سي بيه عم الدكتوره جاي ياخدها هو وابنه بالعافيه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ضربت آمينه علي صدرها وهي تصرخ :- يالهوي ياخدها.. ياصهيب... ياصهيب تعالي بسرعه
هبط صهيب آدراج السلم سريعا و:- فيه إيه ياماما خالتي حليمه حصلها حاجه
آمينه :- لا.. ده خالد الجندي جاي وشكله عايز ياخد ميمو غصب عنها
لوح صهيب بيده بعدم إهتمام و:- آحسن خلينا نخلص منها يمكن يعلمها الأدب
نهرته آمينه بحده :- اخص عليك ياصهيب.. ده خالتك حليمه كانت تروح فيها يلا بسرعه علشان نشوفها.. امشي قدامي خلص انت لسه هتتفرج عليه
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
عند ميمونه سقطت في الأرض آثر صفعة ذلك المدعو هاني لها وارتطم رأسها بالحائط بشده مما سبب لها جرحا قوياً في رأسها ولم يتركها بل انخفض وأمسكها من شعرها و:- هتمشي معايا ودلوفتي وغصب عنك ي
صمت هاني حينما وجد يد قويه تقبض علي يده التفت برأسه ليجده صهيب وعينيه قاتمه من شده الغضب وبلحظه كان طريح الأرض ولكمه عدة كلمات ولم يستطع أباه أن يتلفظ بحرف
وقف صهيب أمام خالد بنظرات قويه :- لما تحب تقف قصاد حد تقف قصاد رجاله شيل إبنك وامشي من هنا قبل ما أخليك تريح جانبه
_ساعد خالد إبنه علي النهوض و:- قوم معايا.. أنا هدفعك تمن اللي إنت عملته ده. ده أنا خالد الجندي وبكره تشوف
صهيب بصوت مرتفع :- اطلع بررره
ضمت آمينه صبا وهي تحاول أن تكتم الدماء التي تنزف من جرحها بينما أحضر صهيب صندوق طبي وضمدوا لها الجرح وذهب صهيب إلي المستشفي بمفرده
==================================
في المستشفى وصل صهيب وآخبرهم بما حدث تحت اصرار حليمه
حليمه بخضه :- خرجوني من هنا انا عاوزه اتطمن علي بنتي
حاول مالك وصهيب ان يطمئنوها لكنها رفضت وبشده فاستسلم مالك لرغبتها و:- حاضر هروحك بس نهدي شويه علشان العصبيه غلط عليكي
حليمه باصرار وعصبيه زائده :- مش هرتاح غير لما أتطمن علي بنتي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
خرج مالك وبعد فتره عاد وأخذ حليمه وعاد الي البيت وما إن وصلت إلي البت ورأت ميمونه التي كانت تلف رأسها بشاش طبي هتفت باسمها بقلق :- ميمو حبيبتي وفتحت ذراعها لتركض ميمونه وتلقي بنفسها بين ذراعها وتبكي وهي تعتذر بشده :- أنا آسفه آسفه أوي ياماما عارفه إني ما استاهلش تسامحيني علي الكلام اللي قولته بس مش عارفه قولت لك كده إزاي علشان خاطري متزعليش مني
أبعدتها حليمه عنها وأمسكت بوجهها بين راحتي يدها و:- أنا ما أقدرش ازعل منك ده أنا عايشه علشانك..... بس لو مش عاوزاني أزعل منك بجد تعملي اللي أنا عاوزاه
هزت رأسها وهي تقبل يدها بدموع :- اللي تؤمري بيه بس المهم تكوني مش زعلانه مني
كانت ستتكلم ولكن قاطعها مالك سريعا و:- ماما حليمه... لازم تطلعي ترتاحي وتاخدي علاجك دلوقتي
أمسكت ميمونه يدها و:- أيوه ياماما تعالي اطلعي ارتاحي في أوضتك
=========================================
في المساء يجلس صهيب ومالك يتبادلون أطراف الحديث ويتجادلون في موضوع زواجه من ميمونه
صهيب :- ميمونه مش شبهك يامالك ما تنفعش معاك خالص
مالك بتأكيد :- عارف ياصهيب.. بس خوف ماما حليمه عليها قلقني أنا وأنا مش هقدر أحميها غير لو كان فيه رابط شرعي وساعتها يمكن ربنا يصلح حالها وتتغير
صهيب :- مالك هي مش هتوافق دي أصلاً شكلها مش طيقاك.. وهي أصلاً لما كان بيجي قدامها سيرة شيخ أو حد ملتحي وملتزم. تقول إنها استحاله تتجوز واحد كده
مالك منهيا الحديث :- ربنا يعمل اللي فيه الخير بقي تصبح على خير
صيب بمزاح :- بتطردني مممممماشي ياعم وإنت من اهل الجنه
مالك بابتسامه :- صحبه إن شاء الله
=================================
* في غرفة حليمه تجلس ميمونه بجوارها تطعمها (شوربة خضار)
مسحت حليمه فمها وهي تنظر إلي ميمونه بتوجس :- ميمو فيه موضوع عاوزه أكلمك
حملت ميمونه الطعام ووضعته بجوارها و:- كلي آذان صاغيه قولي ده نفس الموضوع اللي كنتي عاوزه تقولي عليه لما رجعتي من المستشفى صح
أومأت حليمه برأسها فحثتها ميمونه علي الدخول في الموضوع و:- قولي اللي إنتي عوزاه
ابتلعت حليمه لعبها وهي تمهد للموضوع و:- شوفتي عمك النهارده لما جه عمل ايه. وهو مش هيسكت هيرجع تاني وتالت لحد ما يوصل للي هو عايزه.. وأنا يابنتي ان عشت لك النهارده ياعالم بكره هكون فين
قاطعتها ميمونه بلهفه و:- بعد الشر عليكي ما تقوليش كده
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
_حبيبة قلبي ده آمر لا بد منه الموت علينا حق وأنا عايزه أتطمن عليكي وعايزاكي توعديني إنك هتنفذي اللي هقولك عليه
حركت ميمونه رأسها لاعلي وللأسفل و:- أوعدك إني هعمل اللي إنتي عاوزاه
صمتت حليمه قليلا قبل أن تطلق الرصاصه التي جعلت ميمونه تشعر بأنها شلت من أثر صدمتها و:- ع عوزاكي.. تتجوزي الدكتور مالك!!!!"كونوا أول من يستمتع بقراءة الروايات الجديدة. اشتركوا الآن لتصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها!"
بقلمي هاجر محمد حبيبة
الفصل الثاني
*صرخ مالك علي صهيب بأن يتصل بالاسعاف مباشرةً متجاهلا ميمونه تماماً ولكن بغير قصد وهو يحاول ان يسعفها بأي شيء إلي أن تصل الإسعاف
أمسكته ميمونه من لياقة قميصه و:- ماما مالها هو أنا بكلم نفسي
ابعد عنها سريعاً وهو ينهرها بحده :- إنتي مجنونه إزاي تمسكيني كده .. وحمل حليمه واتجه بها ناحية غرفتها تاركا إياها خلفه تنظر إليه بغضب ولكنها لحقت به لتطمئن علي امها.
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
بعد فتره وصلت الإسعاف وتم نقل حليمه إلي المستشفى وتم حجزها في العنايه المشدده
خرج الطبيب بصحبة مالك وما إن رأتهم ميمونه وآمينه حتي أسرعوا إليهم
ميمونه إلي الطبيب :- دكتور ماما عامله إيه
وجه الطبيب نظراته إلي مالك بامتنان و:- البركه في الدكتور مالك بعد ربنا والدتك اتكتب ليها عمر جديد
ميمونه بتكبر وعجرفه :- أنا بسألك إنت أومال لزمتك إيه وإحنا كنا جبناها المستشفي ليه
نظر الطبيب إليها والي مالك الذي هز رأسه إليه وكأنه يعتذر له ومد يده يصافحه و:- متشكرين يادكتور تقدر تشوف شغلك
رحل الطبيب بعد أن القي نظره عابثه علي ميمونه ولم يلقي بالا لهتافها الحاد في محاوله منها لتنادي عليه
اتجه مالك ناحية أمه التي تمتلئ عينيها بالدموع و:- إيه ياست الكل ماما حليمه كويسه الحمد لله. ادع لها
آمينه ببكاء :- أومال ليه محجوزه في العنايه طمنيي عليها
مالك بابتسامه بسيطه وهو يجلسها علي المقعد :- ولا حاجه ياست الكل كانت داخله علي آزمه قلبيه بسيطه بس٦الحمد لله عدت علي خير ولحقناها وعلي بكره الصبح هتكون زي الفل وحتي هي فايقه دلوقتي بس تعبانه شوية
آمينه :- طيب خليني أشوفها علشان أتطمن بنفسي
مالك :- إنتي هتروحي دلوقتي وبكره الصبح هتشوفيها زي ما إنتي عاوزه
أمينه باعتراض :- أروح لا أنا مش هقدر اروح أبدا وأسيبها هنا
مالك :- لا ياأمي هتروحي إنتي والانسه ميمونه لأن وجودكم مالهوش لازمه
انتبهت ميمونه التي كانت تقف متكأه علي الحائط إلي كلامه فاتجهت ناحيته وهي بالأصل علي ذروتها لتختلق مشكلة معه و:- ومين قالك بقي اني همشي أنا مش هتحرك من هنا عايز تمشي إنت مع السلامه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
وقف مالك من جوار أمه ونظراته مسلطه علي الأرض وبلهجه حاده وصوت عالي نسبياً :- بس أنا قولت إنك هتمشي وده غصب عنك مش بمزاجك
خافت ميمونه من نبرته ولكنها بادلته حدته بالمثل و:- غصب عني ومين بقي اللي ممكن يجبرني إنت
_هز رأسه وهو يحاول أن يتحاشي النظر إليها بلبسها المقزز وشعرها الذي يظهر نصفه من ذلك الذي تسميه حجابا :- ما هو إنتي لو مامشتيش من هنا بالزوق أنا هخليكي تمشي بطريقه مش هتعجبك
ميمونه بسخريه :- إيه هتشيلني يامولانا الشيخ
قامة أمينه لأنها تعرف جيدا مالك هو مرح ولين ولكن ان غضب لا يستطيع السيطره علي نفسه
:- ميمو ياحبيبتي تعالي نروح دلوقتي ونجيب لبسه لحليمه ونرجع الصبح وكمان إنتي بنت مش هينفع تباتي في المستشفي
بعد محاولات من آمينه ذهبت معها علي مضض ولكنها كانت تتوعد لمالك فقط تخرج أمها من المستشفي وستعرف شغلها معه.
=====================================
في صباح اليوم التالي استيقظت حليمه وتم نقلها لغرفه عاديه ومالك لم يفارقها لحظه وبعد أن تناولت جرعة العلاج الصباحيه جلس بجوارها و:- إيه اللي زعلك وخلاكي توصلي لحالتك دي.
حليمه بنفي :- مافيش.. بس تلاقيني من فرحتي إنك رجعت
رفع يده بمشاكسه و:- يعني أنا السبب لا ده أنا ارجع تاني بقي من مكان ماجيت
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ابتسمت حليمه علي مزاحه و:- ده روحي ردت لما رجعت وكان نفسي ترجع من زمان علشان تعدلي المايل
مالك بجديه و:- إيه اللي وصل المايل للحاله دي..؛ معقول دي ميمونه أنا مش مصدق وكمان متأكد إنها السبب في اللي حصلك
هزت حليمه رأسها بنفي و:- لا مش هي ليه بتقول كده
مالك بتأكيد:- لاهي وأنا متأكد.. لأنك لما تعبتي كنتي في أوضتها وهي كانت مجهزه شنطه يعني تقريباً كانت هتسيب البيت صح
هزت حليمه رأسها بحزن ودموع و:- أيوه ميمونه كانت عايزه تسيبني وقالت إني مش أمها وإنها بتقولي ماما شفقه علشان تعوضني النقص اللي فيا
مد مالك يده ليمسح دموعها وهو بداخله يستشيط غصبا :- بس بقي مش عايزين دموع وكل حاجه ان شاء الله هتتحل
حليمه :- مافيش حاجه هتتحل ده الموضوع متعقد
مالك بحنيه :- ما فيش حاجه معقده إن شاء الله
حليمه :- عمها جالي من أسبوع وقالي إنه عايز ياخدها مني وأنا ده لو حصل اموت أنا ما أقدرش أبدا ابعد عن ميمونه وكمان وعمها طمعان في ورثها من أبوها الله يرحمه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
قضب مالك حاجبيه بتفكير و:- عمها.... مش ده اللي جابها لما كانت عندها 3 سنين وقالك ياتاخديها تربيها أو يحطها في ملجأ إيه اللي مرجعه تاني دلوقتي
. حليمه:- رجع وعايزه ياخدها ويجوزها لإبنه.. وده واحد صايع ومش محترم. وميمونه دي مش بنت أختي دي بنتي اللي مخلفتهاش ومش عايزاها تبعد عني أنا ماليش في الدنيا غيرها.
انخفض مالك إلي جبينها وقبلها بحنان و:- ما تقلقيش ياست الكل كل حاجه هتبقي تمام وهي مش هتبعد عنك
نظرت إليه حليمه وأمسكت بيده و:- أنا كنت مستنياك ترجع لأنك الوحيد اللي تقدر تحافظ لي علي ميمونه وحتي لو مت هبقي متطمنه عليها معاك
مالك بعدم فهم :- ربنا يبارك في عمرك.. بس مش فاهم معايا إزاي!!!
حليمه بترقب :- عايزاك تتجوزها يامالك
========================================
دق جرس الباب عند ميمونه التي كانت تستعد للذهاب عند أمها فظنت أنها آمينه :- أيوه ياطنط آمينه نازله خلاص جهزت أهو
فتحت الباب لتصدم بعمها وابن عمها أمامها علي الباب فتراجعت بتوتر وقلق :- ع ع عمو ازي حضرتك اتفضل. اتفضلوا.. ازيك ياهاني.
تفحصها هاني بنظرات من رأسها إلي أخمص قدميها و:- زي الفل يابنت عمي... إنتي بتحلوي كل يوم عن اللي قبله ولا أنا بيتهيألي.
تجاوزت كلامه بعدم اهتمام و:- خ خ خير ياعمي فيه حاجه... أصل ماما مش هنا
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
دلف عمها إلي الداخل و:- عارف إنها تعبانه وأنا قولت آجي أشوف بنت أخويا علشان لو ماتت لقدر الله ما تبقيش لوحدك
ميمونه بحده و:- بعد الشر عليها ماما كويسه وراجعه النهارده من المستشفى
_مش مهم في جميع الأحوال انتي خلاص كفايا عليكي معاها كده ولازم بقي ترجعي لحضن عمك وبيت عمك ولا إيه
استجمعت ميمونه قوتها و:- اطلع بره ياخالد ياراجي انت وابنك أنا مش هتحرك من هنا. أنا عارفه إنك مش عايزني انت بس عايز تجوزني لابنك وتاخد فلوسي وده مش هيحصل أبداً
قوس فمه بابتسامه ساخره وهو يضرب بخف علي وجنتها و:- طب ما إنتي شاطره وعارفه كل حاجه أهو. وهاني كمان قالي مش عاوز غير بنت عمي
أبعدت يده بقوه وتراجعت عدة خطوات للوراء و:- ده ده في أحلامك. ابنك ده تعمله عملية تحويل وتشوف له عريس أحسن
لطمها هاني بحده وسط نظرات أبيه الشامته و:- أنا بقي هوريكي اللي محتاج عملية تحويل ده هيعمل فيكي إيه وهتجوزك غصب عنك
*في محل عطارة مجاور لبيتهم نادي صاحبها الحاج متولي علي أحد صبيانه و:- واد عبده.. إنت يازفت ياعبده
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
أتي إليه سريعا و:- آيوه ياحاج تحت أمرك
الحاج متولي بتساؤل :- قولي ياواد مش العربيات دي بتاعت البيه عم الدكتوره ميمونه
عبده :- أيوه ياحاج هي... بس الست حليمه في المستشفي يانهار زي بعضه أحسن ياخدها ياخدها غصب عنها
نهض متولي من مكانه و:- روح نادي علي البش مهندس صهيب بسرعه.... بسرعه ياواد
ركض من أمامه و:- حاضر ياحاج طياره
وصل عبده آمام منزل آمينه ودق الجرس بسرعه .. خرجت آمينه وهي تظن أنها ميمونه وخلفها صهيب :- آيوه ياميمو ياحبيبتي خلاص إحنا جهز... صمتت عندما وجدته عبده الذي قطعها بسرعه :- الحقي ياست آمينه سي بيه عم الدكتوره جاي ياخدها هو وابنه بالعافيه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ضربت آمينه علي صدرها وهي تصرخ :- يالهوي ياخدها.. ياصهيب... ياصهيب تعالي بسرعه
هبط صهيب آدراج السلم سريعا و:- فيه إيه ياماما خالتي حليمه حصلها حاجه
آمينه :- لا.. ده خالد الجندي جاي وشكله عايز ياخد ميمو غصب عنها
لوح صهيب بيده بعدم إهتمام و:- آحسن خلينا نخلص منها يمكن يعلمها الأدب
نهرته آمينه بحده :- اخص عليك ياصهيب.. ده خالتك حليمه كانت تروح فيها يلا بسرعه علشان نشوفها.. امشي قدامي خلص انت لسه هتتفرج عليه
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
عند ميمونه سقطت في الأرض آثر صفعة ذلك المدعو هاني لها وارتطم رأسها بالحائط بشده مما سبب لها جرحا قوياً في رأسها ولم يتركها بل انخفض وأمسكها من شعرها و:- هتمشي معايا ودلوفتي وغصب عنك ي
صمت هاني حينما وجد يد قويه تقبض علي يده التفت برأسه ليجده صهيب وعينيه قاتمه من شده الغضب وبلحظه كان طريح الأرض ولكمه عدة كلمات ولم يستطع أباه أن يتلفظ بحرف
وقف صهيب أمام خالد بنظرات قويه :- لما تحب تقف قصاد حد تقف قصاد رجاله شيل إبنك وامشي من هنا قبل ما أخليك تريح جانبه
_ساعد خالد إبنه علي النهوض و:- قوم معايا.. أنا هدفعك تمن اللي إنت عملته ده. ده أنا خالد الجندي وبكره تشوف
صهيب بصوت مرتفع :- اطلع بررره
ضمت آمينه صبا وهي تحاول أن تكتم الدماء التي تنزف من جرحها بينما أحضر صهيب صندوق طبي وضمدوا لها الجرح وذهب صهيب إلي المستشفي بمفرده
==================================
في المستشفى وصل صهيب وآخبرهم بما حدث تحت اصرار حليمه
حليمه بخضه :- خرجوني من هنا انا عاوزه اتطمن علي بنتي
حاول مالك وصهيب ان يطمئنوها لكنها رفضت وبشده فاستسلم مالك لرغبتها و:- حاضر هروحك بس نهدي شويه علشان العصبيه غلط عليكي
حليمه باصرار وعصبيه زائده :- مش هرتاح غير لما أتطمن علي بنتي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
خرج مالك وبعد فتره عاد وأخذ حليمه وعاد الي البيت وما إن وصلت إلي البت ورأت ميمونه التي كانت تلف رأسها بشاش طبي هتفت باسمها بقلق :- ميمو حبيبتي وفتحت ذراعها لتركض ميمونه وتلقي بنفسها بين ذراعها وتبكي وهي تعتذر بشده :- أنا آسفه آسفه أوي ياماما عارفه إني ما استاهلش تسامحيني علي الكلام اللي قولته بس مش عارفه قولت لك كده إزاي علشان خاطري متزعليش مني
أبعدتها حليمه عنها وأمسكت بوجهها بين راحتي يدها و:- أنا ما أقدرش ازعل منك ده أنا عايشه علشانك..... بس لو مش عاوزاني أزعل منك بجد تعملي اللي أنا عاوزاه
هزت رأسها وهي تقبل يدها بدموع :- اللي تؤمري بيه بس المهم تكوني مش زعلانه مني
كانت ستتكلم ولكن قاطعها مالك سريعا و:- ماما حليمه... لازم تطلعي ترتاحي وتاخدي علاجك دلوقتي
أمسكت ميمونه يدها و:- أيوه ياماما تعالي اطلعي ارتاحي في أوضتك
=========================================
في المساء يجلس صهيب ومالك يتبادلون أطراف الحديث ويتجادلون في موضوع زواجه من ميمونه
صهيب :- ميمونه مش شبهك يامالك ما تنفعش معاك خالص
مالك بتأكيد :- عارف ياصهيب.. بس خوف ماما حليمه عليها قلقني أنا وأنا مش هقدر أحميها غير لو كان فيه رابط شرعي وساعتها يمكن ربنا يصلح حالها وتتغير
صهيب :- مالك هي مش هتوافق دي أصلاً شكلها مش طيقاك.. وهي أصلاً لما كان بيجي قدامها سيرة شيخ أو حد ملتحي وملتزم. تقول إنها استحاله تتجوز واحد كده
مالك منهيا الحديث :- ربنا يعمل اللي فيه الخير بقي تصبح على خير
صيب بمزاح :- بتطردني مممممماشي ياعم وإنت من اهل الجنه
مالك بابتسامه :- صحبه إن شاء الله
=================================
* في غرفة حليمه تجلس ميمونه بجوارها تطعمها (شوربة خضار)
مسحت حليمه فمها وهي تنظر إلي ميمونه بتوجس :- ميمو فيه موضوع عاوزه أكلمك
حملت ميمونه الطعام ووضعته بجوارها و:- كلي آذان صاغيه قولي ده نفس الموضوع اللي كنتي عاوزه تقولي عليه لما رجعتي من المستشفى صح
أومأت حليمه برأسها فحثتها ميمونه علي الدخول في الموضوع و:- قولي اللي إنتي عوزاه
ابتلعت حليمه لعبها وهي تمهد للموضوع و:- شوفتي عمك النهارده لما جه عمل ايه. وهو مش هيسكت هيرجع تاني وتالت لحد ما يوصل للي هو عايزه.. وأنا يابنتي ان عشت لك النهارده ياعالم بكره هكون فين
قاطعتها ميمونه بلهفه و:- بعد الشر عليكي ما تقوليش كده
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
_حبيبة قلبي ده آمر لا بد منه الموت علينا حق وأنا عايزه أتطمن عليكي وعايزاكي توعديني إنك هتنفذي اللي هقولك عليه
حركت ميمونه رأسها لاعلي وللأسفل و:- أوعدك إني هعمل اللي إنتي عاوزاه
صمتت حليمه قليلا قبل أن تطلق الرصاصه التي جعلت ميمونه تشعر بأنها شلت من أثر صدمتها و:- ع عوزاكي.. تتجوزي الدكتور مالك!!!!
"كونوا أول من يستمتع بقراءة الروايات الجديدة. اشتركوا الآن لتصلكم أحدث الفصول والتنبيهات فور نشرها!"