رواية غرام اولاد الالفي الفصل السابع والعشرون بقلم سماء احمد . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية مصرية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية غرام اولاد الالفي كاملة بقلم سماء احمد من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية غرام اولاد الالفي pdf كاملة من خلال موقعنا .
رواية غرام أولاد الألفي الفصل السابع وعشرون
الفصل السابع وعشرون
ذهبت ملاك الي الطبيبة بعدما فعلت التحاليل اللازمه واعطتها لها
ملاك : خير يا دكتور في حاجة
عدلت الطبيبة من وضع نظارتها وتحدثت بأسي
الدكتوره : ملاك انا سبق وقولتلك وضع الجنين كويس مش كده
ملاك : ايوه
الدكتوره : المشكلة الوقتي في وضعك انتي
ملاك : وماله وضعي
الدكتوره : مش هقولك غير الافضل تنزلية
ملاك : ليه انشالله
الدكتوره : يا بنتي انتي حملتي قبل كده
ملاك : احم ايوه وكان عندي خمستاشر سنه وولدت
الدكتوره : ولدتي فين
ملاك : احم دايه
الدكتوره : طيب معرفتيش ان غلط تحملي مره تانيه من غير ادوية تقوي الرحم
ملاك باستغراب : لا محدش قال
تنفست الطبيبة الصعداء
الدكتوره : ملاك الاحسن الجنين ينزل لان دا غلط علي حياتك واي غلطة منك غلط علي حياته
ملاك : مش هنزلة
الدكتوره : يا بنتي نسبه نجاتك من الولاده عشرين في المية
ملاك : ونسبة نجاته ميه في الميه.....عن اذنك
ووقفت واتجهت لمنزلها بعدما اشترت بعد الاغراض وفتحت الباب لتتسع عيناها مما تري يجلس واضع ساق علي الاخري
قصي ببرود : لسه بدري يا هانم
ملاك بنفس البرود : عايز ايه
وقف قصي واتجه ليقف امامها
قصي : عايز ابني
ملاك بألم : ابنك يا قصي
قصي بقسوة : اكيد مش عايزك انتي وهو انا هعمل بيكي ايه
اطلقت ضحكة رنانه بكل صوتها وهي تفكر
ملاك : ماشي بس بشرط
قصي : ايه هو
ملاك : تسيبني لحد اما اولد لوحدي وبعدين يوم ولادتي هرن عليك تيجي تاخده
قصي : وانا ايه ضمني انك مش هتهربي بيه
ملاك : معنديش ضمنات
قصي بقسوه : ولا انا عشان كده لمي هدومك هتيجي معايا القصر وتعيشي لحد اما تولدي وبعدها مش بس هسيبك واحلي ورقه طلاق في ايدك ومعاها مبلغ محترم
ضحكت بهيستيريه شديدة ودموعها تتساقط ثم نظرت له ومسكت لياقته
ملاك : عجبني العرض وموافقه بس خليك فاكر كلامك متأكد انك عايز الطفل ده
قصي : مش ابني طبعا عايزة
ملاك : يعني مش هيفرق معاك انه مني
قصي : هو ابني انا انما انتي زيك ذي اي واحده وهننساكي انا وابني وميان
ملاك : اممم ماشي هدخل الم هدومي
وتركته ودخلت الغرفة وحضرت ثيابها بوجه خالي شاحب ثم خرجت فشد الشنطة منها
قصي : اي حاجة تتعب ابني تبعدي عنها مفهوم
ملاك بوجع : حاضر
**************
في قصر الالفي
في جناح آسر
آسر : يا زهرة عمري هتفضلي كدة كتير قومي بقي.... انا تعبت كل ده مش حاسه بيا انا اتخنقت معتش هقولك قومي
ووقف ليذهب لكنه عاد وحضنها
آسر : مش قادر ابعد
زهرة بخفوت : مش المفروض تبعد
آسر : يا رب لو حلم مش عايز اقوم
رفعت يدها تداعب شعره فابتسم وبعد بهدوء ليجدها مفتحت العينان قبل ما بين عيناها
آسر : فوقتي بجد
زهرة : لا بهزار يا وسيم انت
آسر بهيام : قلب الوسيم وروحه
وبدأ يقبل وجهها ببطء فدخلت رقيه
رقيه : بقولك يا آسر عااااا يا قليل الادب
ضحك بكل صوته وهو يلتفت ففرحت حين وجدت زهرة مستيقظة
رقيه : فوقتي حمدلله ع السلامه
زهرة بغيرة : الله يسلمك
تريد ان تعرف من تلك الجميلة ولما تتحدث مع زوجها هكذا
آسر : تعالي يا رقيه ابعدي الاجهزة دي
رقيه : ليه يا قليل الادب
آسر : يا بت مراتي وحشتني عايز ابوس و....
رقيه : عااااا اسكت
وذهبت دفعته وبدأت تبعد الاجهزة وهو يضحك بكل صوته
زهرة بغيرة : اسكت بقي
رقيه : هههههه مفيش داعي للغيرة دا ذي اخويا الكبير وبعدين بيحبك اوي ولاني هنا من اكتر من شهرين ونص فبنتعامل بأريحة عادي
ابتسمت زهرة بتفهم وانتهت رقيه وذهبت
**********************
كانت شمس تجلس مع ميان وتضحك
شمس : بطلي غلاسه وفكري معايا
ميان : خلاث لو ولد ثمية شفيق ههههههه
شمس : يا بارده ههههههههههه
كانت ملاك تدخل مع قصي سعيدة ستري ابنتها هل هي حزينه هل مازالت تتذكرها تعرف ميان لا تجلس بدونها لكنها سمعت صوت ضحكاتها وحين دخل وجدتها تجلس بحضن شمس وتضحك كأن ملاك لا تعني لها شئ وكأنها غير عابئه لوجودها شعرت بألم في قلبها رغم فرحتها ان ابنتها ليست حزينه رأها قصي علم بحزنها الخفي فلو كان بمكانها لنهر ميان وابتعد عنها
قصي : ميان
التفتت ميان لتجد ملاك وابوها نزلت وجرت فحضنتها وهي تبتسم بداخلها ان ابنتها لن تعاني اذا ماتت لكن مازال ذلك الالم اللعين يحتلها واحتضنت شمس بحب فهذه من ستعتني بإبنها بعد وفاتها مثلما تعتني بميان
ملاك : ممكن اطلع استريح
قصي بحزن عليها : اطلعي
وصعدت ملاك لينظر لميان
ميان : بابي مامي مالها
قصي : احم مفيش يا حبيبة بابي هيا هترتاح عشان النونو
ميان : نونو ايه
قصي : مامي حامل يا ميان
ميان : بجد هيييه
واحتضنت والدها ليمزح معها قليلا ثم يصعد
********************
في جناح قصي
دخلت الغرفه وذهبت لغرفة الملابس اخذت من التي كان قد اتي لها منها واخذت شاور ثم خرجت ونامت علي السرير متكوره في نفسها متاخذة وضع الجنين تحتضن ابنها الذي لا تعلم ما ان ستراه ام لا تفكر ان كان بالفعل ولد كما تشعر هي ام فتاة وتذكرت ميان فأغمضت عيناها حتي لا تبكي لكن تمردت الدموع حين احتلها سلطان النوم
اما قصي فدخل وجدها نائمه فدخل وبدل ثيابه لأخري مريحة وقرر استغلال الفرصة ليشبع منها واقترب انحني يقبلها لكنه توقف حين رأي دموعها وترتعش بقوة متاخذة وضع الجنين
قصي : ملاك فوقي ملاك
لم تستيقظ فتمدد واخذها بحضنه ليجدها تدفس نفسها به اكثر كأنه وجدت الامان ليحاوطها بزراعه وهو يمسد علي شعرها يفكر في المستقبل لا يعرف لما جرحها لكن هل سينفذ كلامه
ملاك بهلوسه : ميان مش هتزعل هي مش بتحبني ولا قصي بيحبني
ليجد جسمها ينتفض ببكاء فزاد خوفه عليها وحاول ان ييقظها لكنها لا تريد العودة للواقع فتجمعت دموعه ويشعر بقلبه يعتصر لأجلها فمهما حدث هذه حبيبته التي يعشقها اكثر من اولادة
*******************
في احد المنازل البسيطه
انتهت من عملها وجلست بمنزلها تأكل اي شئ فهي لا تهتم كثيرا بصحتها الا اذا جاءت شمس وتجبرها وجدت الجرس يرن فوقفت وذهبت فتحت الباب وجدته امامها هو ووالدته وسمارة
قمر بفرحه : ماما اتفضلوا
دخلوا ثلاثتهم لتحضن سمارة ونجوي
قمر : ازيك
صقر : الحمد لله.... انا همشي عايزين حاجة
الكل : سلامتك
القي نظرة اخيرة علي قمر والتفت ليذهب ثم استدار
صقر : قمر
قمر : نعم
صقر : سامحيني حتي لو مش هتتجوزيني واتأكدي اني بحبك
وذهب لتشعر بإنقباض بقلبها تشعر انها ان تركته لن تراه فنزلت مسرعه لأسفل وجدته يدخل سيارته
قمر بصوت عالي : صقر
التفت لتجري وتتعلق برقبته وتبكي
قمر : انا بحبك اوي
صقر : تتجوزيني
قمر : هههه ايوه موافقه
دار بها وهو يضحك
**************
مر اربعة اشهر اخرين فيهما ليث وكارما عادوا لبعض وتزوجوا وايضا قمر وصقر وقاسم وشمس يعيشوا قصة حب يزينها حملها وكذلك آدم وكارلا وآسر وزهرة الذي علمت بحملها في الشهر الثالث وكارما التي بالثاني
في جناح قصي
كانت تقف وتشغل اغاني وترقص فشيطانها الصغير اخبرها بذلك وهي تضحك
ملاك بصراخ : وداع يا دنيا وداع ع اللي باع ومكملشي هههههههه
ضحكت وهي تسمع باقي الاغنيه كأنها تعنيها واكملت رقص ولكنها وجدت يد تسحبها وصفعها لتضع يدها علي وجنتها
قصي بعصبيه : انتي اتجننتي ابني ممكن يتأذي بسبب جنانك ده
ملاك بألم : متقلقش يا قصي الولد كويس وانا مش بطنطت
قصي : اتزفتي البسي عشان نطمن عليه
التفتت لتذهب لكنها عادت له
ملاك : هو سؤال.... انت قلقان عليه ومش قلقان لو انا جرالي حاجة
قصي بقسوه : لا مش قلقان عليكي لو موتي ميهمنيش اهم حاجة ابني
اومأت بتفهم لما يقوله والتفتت تبدل ثيابها لا تخاف من ان يعرف لان ابنها جيد وهو لن يعلم حالها الا بفحوصات
**************
في جناح آسر
كانت تقف مبتسمه تمسد علي بطنها بحنو وجدت يده علي بطنها وهو يحاوط خصرها
زهرة : شكرا
آسر : علي ايه
زهرة : انك عيشتني كل اللي اتمنيت اعيشة في حملي لعمران
مسك ذقنها وادارها وقبلها برقه
آسر : اسف
زهرة : لا عليك ايها الوسيم
آسر : وسيم مره واحده
زهرة : ايوه مش زيي وانا شبه البطيخه
آسر : دا الحمل زاد جمالك جمال
زهرة بحزن : لا تخنت ولسه
آسر : دا انا نفسي تبقي كده مش طفلة حتي في حجمك
التفتت وحاوطت عنقه بيداها وهي تلعب بشعرة
زهرة : يعني مش هتقول عليا بطيخه وتبطل تحبني
آسر : مستحيل
وداعب انفه بأنفها فابتسمت
آسر : بقولك
زهرة : نعم
آسر : عايز اكل البطيخه دي قبل فرح كريم
وانحني حملها فضحكت
****************
في جناح قاسم
شمس بتذمر : سبني اقوم انا تقيلة ع رجلك
قاسم : تقيلة ايه يا مجنونه دا انا اشتالك العمر كله كده
شمس : حبيبي يا ناس
قاسم : اخبار التؤام ايه
شمس : كويسين بس بيضربوني
قاسم : بس يطلعوا وانا هنفخهم
ضحكت شمس : مش هخليك تيجي نحية ولادي
قاسم : لا اوقفي هتحبيهم اكتر مني انفخهم مفهوم
شمس : متقدرش
قاسم : مقدرش يبقي امهم تتنفخ قبلهم
ضحكت بكل صوتها وهو يمسك فكها ويقبلها قبل متفرقه
************
في جناح ليث
كارما : خلاص بقي يا ليث سيبني اجهز هدومنا
ليث : لا يا قلب ليث
كارما : يووه
ليث مقلدها : يووه
ضحكت فأحتضنها لتبادله وحين ابتعد حملها
كارما بشهقه : ليث
ليث : ايه هنحضر الهدوم سوا
حاوطت رقبته وهي تقبل وجنته
ليث : كارما حبيبتي اهدي ربنا يهديكي
كارما : لاء لاء
ضحك بكل صوته وهو يدور بها لترن ضحكاتها بأذنه فشكر ربه انه واخيرا هداهم وادخل السعادة علي حياتهم
**************
في جناح آدم
كارلا ببكاء : عاااا اه يانا يا طخينه اهئ اهئ
كان يقف خلفها ويضحك ويحاول كتم صوته
كارلا : الوقتي يتجوز عليكي عشان بقيتي وحشه وزمانه بيخوني اه يا آدم بس اما تيجي
اقترب منها وادارها ورفع ذقنها وقبلها لتهدأ ثم ابتعد وشدها وجعلها تجلس بحضنه وبدأ يوزع قبلات علي وجهها ليعلو تنفسها
كارلا : آدم
آدم : هششش
كارلا : خلاص يا آدم
آدم بهيام : كنتي بتقولي اتجوز عليكي طيب ازاي وانا مصدقت لقيتك
كارلا بدموع : بس انا بقي....
قاطعها بقبلة علي شفايفها
آدم : بعشقك في كل حالاتك
كارلا بعشق : وانا كمان
************
في احد العيادات
دخل قصي وملاك للعيادة ثم للطبيبة فورا فكيف لا وهو قصي الالفي وامرها ان تفحص ملاك والجنين وجعلتها تنام علي السرير
الدكتوره : مدام ملاك انتي حامل في الشهر الكام
ملاك : السابع
الدكتوره : طيب ارفعي الهدوم كده
رفعتها ملاك وهي تنظر لقصي الذي يتابع ما يحدث ووضعت الطبيبه جل لتمشي بالجهاز علي بطنها فرأت طفلها وتساقطت دموعها وهو يتابع طفلة
قصي : دا معناه انها اوشكت ع الولاده
الدكتوره : ايوه هتولد الاسبوع الجاي
نظرت لهم ملاك ثم لجنينها تود الصراخ تود قول لا اريد تركه هو واخته لكن لن تقدر
الدكتوره بإستغراب : مدام ملاك حضرتك عملتي فحوصات قبل كده
ملاك بتوتر : ايوه
الدكتوره : طيب الدكتور او الدكتوره مقلكيش حاجة
ملاك : لا مقالوش مش الجنين كويس
الدكتوره : ايوه
ملاك بسرعه : طيب يلا
واخذت مناديل ومسحت بطنها من الجل وعدلت ثيابها
ملاك : هسبقك ع العربيه
وتركته دون سماع رد
قصي بإحراج : اسف يا دكتوره
الدكتوره : مفيش مشكله بس يا دكتور قصي باينها مخبية حاجة وانا حاسه بحاجة غريبه
قصي : اكيد مفيش حاجة دي طريقتها عن اذنك
الدكتوره : اتفضل
نزل لسيارته وركب كان يريد الصراخ لكنه صمت حين رأي دموعها تنزل وتحرك بالسيارة
قصي بسخريه : ايه مش عايزة تتطلقي قولي
ملاك بألم : لا طبعا عايزة ومش بس هتطلق منك انا هتطلق من الدنيا كلها
نظر لها وظن انها تسخر منه فجز علي اسنانه وسكت
********************
في أحد القاعات بالقاهرة نسبة لمكان كريم الاصلي
اجتمع الكثير من المعازيم حتي عائلة الالفي بلا استثناء فهذا فرح رقيه التي اعتبروها منهم وكريم
كان برق يحضر لأنه يريد رؤيتها لا اكثر بالاضافه الي اصرار جده وجدها تمشي كالفراشه بفستانها الاحمر وذهبت لكريم والتقطت معه سيلفي ليخرج لسانه فضربته علي صدره وقبل جبينها
كريم : عقبالك
ليل : بعيد الشر يا كابو
ضحك بكل صوته وسلمت علي رقيه
ليل : لو ضايقك بالفون بس وانا هعرفه
كريم : امشي يا جزمه
ضحكت وهي تنزل ومشت لتخبط بملاك
ليل : ملاك
ملاك : ليل
واحتضنوا بعض وذهبت للعائلة تسلم عليهم تحت نظرات كريم المتوعده لها
رقيه : مالك
كريم : شوفي ليل بتسلم عليهم بعد اللي عمله برق
رقيه : كريم انت بتحبها
كريم : انا بحبها اكتر من اختي دي تؤامي يا رقيه
ابتسمت بحب فشدها لحضنه
عند برق
كان يتابعها بعيونه ويري ضحكة لا تفارقها كلما تحدثت كأنه نسته لا تنظر لها فابتسم بخبث حين رأي والديها ومالك وتماره فذهب وطلبها من والدها
الاب : لا يا برق يا بني اعزرني بس ابن عمها اتقدم وانا وافقت
برق بحده : ايه مين انا طليقها واحق منه
الاب : بس انت اتخليت عنها وهي اصلا مش هتوافق
برق : واللي يجبلك موافقتها
الاب : معنديش مانع
ذهب برق وسحبها حيث لا أحد ولف يده خلفها ليجذبها وترتطم بصدره
ليل : في ايه
برق : انا طلبت ايدك
ليل : وانت عارف جوابي
برق : يبقي تودعي عيلتك كلها لاني هقتلهم بدم بارد وانتي عارفه اني هعملها
ليل : متقدرش
برق : لا اقدر يا ليل وقدامك حلين اما تدخلي وتوافقي وكتب كتابنا يتكتب مع كريم او اقسم بالله ما هم راجعين اسكندريه عايشين
ليل بدموع تنزل : حاضر بس اتأكد اني مستحيل اسامحك
وبالفعل تم كتب كتابهم مع كريم ورفض برق ذهابها للإسكندريه وجعلها تذهب للقصر لكنه لم يذهب
*****************
كده الفصل السابع وعشرون خلص
بقلمي / سماء أحمد
ذهبت ملاك الي الطبيبة بعدما فعلت التحاليل اللازمه واعطتها لها
ملاك : خير يا دكتور في حاجة
عدلت الطبيبة من وضع نظارتها وتحدثت بأسي
الدكتوره : ملاك انا سبق وقولتلك وضع الجنين كويس مش كده
ملاك : ايوه
الدكتوره : المشكلة الوقتي في وضعك انتي
ملاك : وماله وضعي
الدكتوره : مش هقولك غير الافضل تنزلية
ملاك : ليه انشالله
الدكتوره : يا بنتي انتي حملتي قبل كده
ملاك : احم ايوه وكان عندي خمستاشر سنه وولدت
الدكتوره : ولدتي فين
ملاك : احم دايه
الدكتوره : طيب معرفتيش ان غلط تحملي مره تانيه من غير ادوية تقوي الرحم
ملاك باستغراب : لا محدش قال
تنفست الطبيبة الصعداء
الدكتوره : ملاك الاحسن الجنين ينزل لان دا غلط علي حياتك واي غلطة منك غلط علي حياته
ملاك : مش هنزلة
الدكتوره : يا بنتي نسبه نجاتك من الولاده عشرين في المية
ملاك : ونسبة نجاته ميه في الميه.....عن اذنك
ووقفت واتجهت لمنزلها بعدما اشترت بعد الاغراض وفتحت الباب لتتسع عيناها مما تري يجلس واضع ساق علي الاخري
قصي ببرود : لسه بدري يا هانم
ملاك بنفس البرود : عايز ايه
وقف قصي واتجه ليقف امامها
قصي : عايز ابني
ملاك بألم : ابنك يا قصي
قصي بقسوة : اكيد مش عايزك انتي وهو انا هعمل بيكي ايه
اطلقت ضحكة رنانه بكل صوتها وهي تفكر
ملاك : ماشي بس بشرط
قصي : ايه هو
ملاك : تسيبني لحد اما اولد لوحدي وبعدين يوم ولادتي هرن عليك تيجي تاخده
قصي : وانا ايه ضمني انك مش هتهربي بيه
ملاك : معنديش ضمنات
قصي بقسوه : ولا انا عشان كده لمي هدومك هتيجي معايا القصر وتعيشي لحد اما تولدي وبعدها مش بس هسيبك واحلي ورقه طلاق في ايدك ومعاها مبلغ محترم
ضحكت بهيستيريه شديدة ودموعها تتساقط ثم نظرت له ومسكت لياقته
ملاك : عجبني العرض وموافقه بس خليك فاكر كلامك متأكد انك عايز الطفل ده
قصي : مش ابني طبعا عايزة
ملاك : يعني مش هيفرق معاك انه مني
قصي : هو ابني انا انما انتي زيك ذي اي واحده وهننساكي انا وابني وميان
ملاك : اممم ماشي هدخل الم هدومي
وتركته ودخلت الغرفة وحضرت ثيابها بوجه خالي شاحب ثم خرجت فشد الشنطة منها
قصي : اي حاجة تتعب ابني تبعدي عنها مفهوم
ملاك بوجع : حاضر
**************
في قصر الالفي
في جناح آسر
آسر : يا زهرة عمري هتفضلي كدة كتير قومي بقي.... انا تعبت كل ده مش حاسه بيا انا اتخنقت معتش هقولك قومي
ووقف ليذهب لكنه عاد وحضنها
آسر : مش قادر ابعد
زهرة بخفوت : مش المفروض تبعد
آسر : يا رب لو حلم مش عايز اقوم
رفعت يدها تداعب شعره فابتسم وبعد بهدوء ليجدها مفتحت العينان قبل ما بين عيناها
آسر : فوقتي بجد
زهرة : لا بهزار يا وسيم انت
آسر بهيام : قلب الوسيم وروحه
وبدأ يقبل وجهها ببطء فدخلت رقيه
رقيه : بقولك يا آسر عااااا يا قليل الادب
ضحك بكل صوته وهو يلتفت ففرحت حين وجدت زهرة مستيقظة
رقيه : فوقتي حمدلله ع السلامه
زهرة بغيرة : الله يسلمك
تريد ان تعرف من تلك الجميلة ولما تتحدث مع زوجها هكذا
آسر : تعالي يا رقيه ابعدي الاجهزة دي
رقيه : ليه يا قليل الادب
آسر : يا بت مراتي وحشتني عايز ابوس و....
رقيه : عااااا اسكت
وذهبت دفعته وبدأت تبعد الاجهزة وهو يضحك بكل صوته
زهرة بغيرة : اسكت بقي
رقيه : هههههه مفيش داعي للغيرة دا ذي اخويا الكبير وبعدين بيحبك اوي ولاني هنا من اكتر من شهرين ونص فبنتعامل بأريحة عادي
ابتسمت زهرة بتفهم وانتهت رقيه وذهبت
**********************
كانت شمس تجلس مع ميان وتضحك
شمس : بطلي غلاسه وفكري معايا
ميان : خلاث لو ولد ثمية شفيق ههههههه
شمس : يا بارده ههههههههههه
كانت ملاك تدخل مع قصي سعيدة ستري ابنتها هل هي حزينه هل مازالت تتذكرها تعرف ميان لا تجلس بدونها لكنها سمعت صوت ضحكاتها وحين دخل وجدتها تجلس بحضن شمس وتضحك كأن ملاك لا تعني لها شئ وكأنها غير عابئه لوجودها شعرت بألم في قلبها رغم فرحتها ان ابنتها ليست حزينه رأها قصي علم بحزنها الخفي فلو كان بمكانها لنهر ميان وابتعد عنها
قصي : ميان
التفتت ميان لتجد ملاك وابوها نزلت وجرت فحضنتها وهي تبتسم بداخلها ان ابنتها لن تعاني اذا ماتت لكن مازال ذلك الالم اللعين يحتلها واحتضنت شمس بحب فهذه من ستعتني بإبنها بعد وفاتها مثلما تعتني بميان
ملاك : ممكن اطلع استريح
قصي بحزن عليها : اطلعي
وصعدت ملاك لينظر لميان
ميان : بابي مامي مالها
قصي : احم مفيش يا حبيبة بابي هيا هترتاح عشان النونو
ميان : نونو ايه
قصي : مامي حامل يا ميان
ميان : بجد هيييه
واحتضنت والدها ليمزح معها قليلا ثم يصعد
********************
في جناح قصي
دخلت الغرفه وذهبت لغرفة الملابس اخذت من التي كان قد اتي لها منها واخذت شاور ثم خرجت ونامت علي السرير متكوره في نفسها متاخذة وضع الجنين تحتضن ابنها الذي لا تعلم ما ان ستراه ام لا تفكر ان كان بالفعل ولد كما تشعر هي ام فتاة وتذكرت ميان فأغمضت عيناها حتي لا تبكي لكن تمردت الدموع حين احتلها سلطان النوم
اما قصي فدخل وجدها نائمه فدخل وبدل ثيابه لأخري مريحة وقرر استغلال الفرصة ليشبع منها واقترب انحني يقبلها لكنه توقف حين رأي دموعها وترتعش بقوة متاخذة وضع الجنين
قصي : ملاك فوقي ملاك
لم تستيقظ فتمدد واخذها بحضنه ليجدها تدفس نفسها به اكثر كأنه وجدت الامان ليحاوطها بزراعه وهو يمسد علي شعرها يفكر في المستقبل لا يعرف لما جرحها لكن هل سينفذ كلامه
ملاك بهلوسه : ميان مش هتزعل هي مش بتحبني ولا قصي بيحبني
ليجد جسمها ينتفض ببكاء فزاد خوفه عليها وحاول ان ييقظها لكنها لا تريد العودة للواقع فتجمعت دموعه ويشعر بقلبه يعتصر لأجلها فمهما حدث هذه حبيبته التي يعشقها اكثر من اولادة
*******************
في احد المنازل البسيطه
انتهت من عملها وجلست بمنزلها تأكل اي شئ فهي لا تهتم كثيرا بصحتها الا اذا جاءت شمس وتجبرها وجدت الجرس يرن فوقفت وذهبت فتحت الباب وجدته امامها هو ووالدته وسمارة
قمر بفرحه : ماما اتفضلوا
دخلوا ثلاثتهم لتحضن سمارة ونجوي
قمر : ازيك
صقر : الحمد لله.... انا همشي عايزين حاجة
الكل : سلامتك
القي نظرة اخيرة علي قمر والتفت ليذهب ثم استدار
صقر : قمر
قمر : نعم
صقر : سامحيني حتي لو مش هتتجوزيني واتأكدي اني بحبك
وذهب لتشعر بإنقباض بقلبها تشعر انها ان تركته لن تراه فنزلت مسرعه لأسفل وجدته يدخل سيارته
قمر بصوت عالي : صقر
التفت لتجري وتتعلق برقبته وتبكي
قمر : انا بحبك اوي
صقر : تتجوزيني
قمر : هههه ايوه موافقه
دار بها وهو يضحك
**************
مر اربعة اشهر اخرين فيهما ليث وكارما عادوا لبعض وتزوجوا وايضا قمر وصقر وقاسم وشمس يعيشوا قصة حب يزينها حملها وكذلك آدم وكارلا وآسر وزهرة الذي علمت بحملها في الشهر الثالث وكارما التي بالثاني
في جناح قصي
كانت تقف وتشغل اغاني وترقص فشيطانها الصغير اخبرها بذلك وهي تضحك
ملاك بصراخ : وداع يا دنيا وداع ع اللي باع ومكملشي هههههههه
ضحكت وهي تسمع باقي الاغنيه كأنها تعنيها واكملت رقص ولكنها وجدت يد تسحبها وصفعها لتضع يدها علي وجنتها
قصي بعصبيه : انتي اتجننتي ابني ممكن يتأذي بسبب جنانك ده
ملاك بألم : متقلقش يا قصي الولد كويس وانا مش بطنطت
قصي : اتزفتي البسي عشان نطمن عليه
التفتت لتذهب لكنها عادت له
ملاك : هو سؤال.... انت قلقان عليه ومش قلقان لو انا جرالي حاجة
قصي بقسوه : لا مش قلقان عليكي لو موتي ميهمنيش اهم حاجة ابني
اومأت بتفهم لما يقوله والتفتت تبدل ثيابها لا تخاف من ان يعرف لان ابنها جيد وهو لن يعلم حالها الا بفحوصات
**************
في جناح آسر
كانت تقف مبتسمه تمسد علي بطنها بحنو وجدت يده علي بطنها وهو يحاوط خصرها
زهرة : شكرا
آسر : علي ايه
زهرة : انك عيشتني كل اللي اتمنيت اعيشة في حملي لعمران
مسك ذقنها وادارها وقبلها برقه
آسر : اسف
زهرة : لا عليك ايها الوسيم
آسر : وسيم مره واحده
زهرة : ايوه مش زيي وانا شبه البطيخه
آسر : دا الحمل زاد جمالك جمال
زهرة بحزن : لا تخنت ولسه
آسر : دا انا نفسي تبقي كده مش طفلة حتي في حجمك
التفتت وحاوطت عنقه بيداها وهي تلعب بشعرة
زهرة : يعني مش هتقول عليا بطيخه وتبطل تحبني
آسر : مستحيل
وداعب انفه بأنفها فابتسمت
آسر : بقولك
زهرة : نعم
آسر : عايز اكل البطيخه دي قبل فرح كريم
وانحني حملها فضحكت
****************
في جناح قاسم
شمس بتذمر : سبني اقوم انا تقيلة ع رجلك
قاسم : تقيلة ايه يا مجنونه دا انا اشتالك العمر كله كده
شمس : حبيبي يا ناس
قاسم : اخبار التؤام ايه
شمس : كويسين بس بيضربوني
قاسم : بس يطلعوا وانا هنفخهم
ضحكت شمس : مش هخليك تيجي نحية ولادي
قاسم : لا اوقفي هتحبيهم اكتر مني انفخهم مفهوم
شمس : متقدرش
قاسم : مقدرش يبقي امهم تتنفخ قبلهم
ضحكت بكل صوتها وهو يمسك فكها ويقبلها قبل متفرقه
************
في جناح ليث
كارما : خلاص بقي يا ليث سيبني اجهز هدومنا
ليث : لا يا قلب ليث
كارما : يووه
ليث مقلدها : يووه
ضحكت فأحتضنها لتبادله وحين ابتعد حملها
كارما بشهقه : ليث
ليث : ايه هنحضر الهدوم سوا
حاوطت رقبته وهي تقبل وجنته
ليث : كارما حبيبتي اهدي ربنا يهديكي
كارما : لاء لاء
ضحك بكل صوته وهو يدور بها لترن ضحكاتها بأذنه فشكر ربه انه واخيرا هداهم وادخل السعادة علي حياتهم
**************
في جناح آدم
كارلا ببكاء : عاااا اه يانا يا طخينه اهئ اهئ
كان يقف خلفها ويضحك ويحاول كتم صوته
كارلا : الوقتي يتجوز عليكي عشان بقيتي وحشه وزمانه بيخوني اه يا آدم بس اما تيجي
اقترب منها وادارها ورفع ذقنها وقبلها لتهدأ ثم ابتعد وشدها وجعلها تجلس بحضنه وبدأ يوزع قبلات علي وجهها ليعلو تنفسها
كارلا : آدم
آدم : هششش
كارلا : خلاص يا آدم
آدم بهيام : كنتي بتقولي اتجوز عليكي طيب ازاي وانا مصدقت لقيتك
كارلا بدموع : بس انا بقي....
قاطعها بقبلة علي شفايفها
آدم : بعشقك في كل حالاتك
كارلا بعشق : وانا كمان
************
في احد العيادات
دخل قصي وملاك للعيادة ثم للطبيبة فورا فكيف لا وهو قصي الالفي وامرها ان تفحص ملاك والجنين وجعلتها تنام علي السرير
الدكتوره : مدام ملاك انتي حامل في الشهر الكام
ملاك : السابع
الدكتوره : طيب ارفعي الهدوم كده
رفعتها ملاك وهي تنظر لقصي الذي يتابع ما يحدث ووضعت الطبيبه جل لتمشي بالجهاز علي بطنها فرأت طفلها وتساقطت دموعها وهو يتابع طفلة
قصي : دا معناه انها اوشكت ع الولاده
الدكتوره : ايوه هتولد الاسبوع الجاي
نظرت لهم ملاك ثم لجنينها تود الصراخ تود قول لا اريد تركه هو واخته لكن لن تقدر
الدكتوره بإستغراب : مدام ملاك حضرتك عملتي فحوصات قبل كده
ملاك بتوتر : ايوه
الدكتوره : طيب الدكتور او الدكتوره مقلكيش حاجة
ملاك : لا مقالوش مش الجنين كويس
الدكتوره : ايوه
ملاك بسرعه : طيب يلا
واخذت مناديل ومسحت بطنها من الجل وعدلت ثيابها
ملاك : هسبقك ع العربيه
وتركته دون سماع رد
قصي بإحراج : اسف يا دكتوره
الدكتوره : مفيش مشكله بس يا دكتور قصي باينها مخبية حاجة وانا حاسه بحاجة غريبه
قصي : اكيد مفيش حاجة دي طريقتها عن اذنك
الدكتوره : اتفضل
نزل لسيارته وركب كان يريد الصراخ لكنه صمت حين رأي دموعها تنزل وتحرك بالسيارة
قصي بسخريه : ايه مش عايزة تتطلقي قولي
ملاك بألم : لا طبعا عايزة ومش بس هتطلق منك انا هتطلق من الدنيا كلها
نظر لها وظن انها تسخر منه فجز علي اسنانه وسكت
********************
في أحد القاعات بالقاهرة نسبة لمكان كريم الاصلي
اجتمع الكثير من المعازيم حتي عائلة الالفي بلا استثناء فهذا فرح رقيه التي اعتبروها منهم وكريم
كان برق يحضر لأنه يريد رؤيتها لا اكثر بالاضافه الي اصرار جده وجدها تمشي كالفراشه بفستانها الاحمر وذهبت لكريم والتقطت معه سيلفي ليخرج لسانه فضربته علي صدره وقبل جبينها
كريم : عقبالك
ليل : بعيد الشر يا كابو
ضحك بكل صوته وسلمت علي رقيه
ليل : لو ضايقك بالفون بس وانا هعرفه
كريم : امشي يا جزمه
ضحكت وهي تنزل ومشت لتخبط بملاك
ليل : ملاك
ملاك : ليل
واحتضنوا بعض وذهبت للعائلة تسلم عليهم تحت نظرات كريم المتوعده لها
رقيه : مالك
كريم : شوفي ليل بتسلم عليهم بعد اللي عمله برق
رقيه : كريم انت بتحبها
كريم : انا بحبها اكتر من اختي دي تؤامي يا رقيه
ابتسمت بحب فشدها لحضنه
عند برق
كان يتابعها بعيونه ويري ضحكة لا تفارقها كلما تحدثت كأنه نسته لا تنظر لها فابتسم بخبث حين رأي والديها ومالك وتماره فذهب وطلبها من والدها
الاب : لا يا برق يا بني اعزرني بس ابن عمها اتقدم وانا وافقت
برق بحده : ايه مين انا طليقها واحق منه
الاب : بس انت اتخليت عنها وهي اصلا مش هتوافق
برق : واللي يجبلك موافقتها
الاب : معنديش مانع
ذهب برق وسحبها حيث لا أحد ولف يده خلفها ليجذبها وترتطم بصدره
ليل : في ايه
برق : انا طلبت ايدك
ليل : وانت عارف جوابي
برق : يبقي تودعي عيلتك كلها لاني هقتلهم بدم بارد وانتي عارفه اني هعملها
ليل : متقدرش
برق : لا اقدر يا ليل وقدامك حلين اما تدخلي وتوافقي وكتب كتابنا يتكتب مع كريم او اقسم بالله ما هم راجعين اسكندريه عايشين
ليل بدموع تنزل : حاضر بس اتأكد اني مستحيل اسامحك
وبالفعل تم كتب كتابهم مع كريم ورفض برق ذهابها للإسكندريه وجعلها تذهب للقصر لكنه لم يذهب
*****************
كده الفصل السابع وعشرون خلص
بقلمي / سماء أحمد
الاكثر قراءة هذا الشهر :
موعد البارت الجديد الساعة ( 4 م ) يوميا ان شاء الله
هنا تنتهى احداث رواية غرام اولاد الالفي الفصل السابع وعشرون ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية غرام اولاد الالفي الفصل الثامن وعشرون أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية غرام اولاد الالفي ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .