نقدم اليوم احداث رواية عندما تتنفس الكتب الحلقة 33 من روايات ندى محسن . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية عندما تتنفس الكتب كاملة بقلم الكاتبة جهاد سعيد من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية عندما تتنفس الكتب pdf كاملة من خلال موقعنا .
عندما تتنفس الكتب الفصل الثالث والثلاثون
الحلقة 33
للكاتبة/ندى محسن عوض الله♕Noody♕
يوسف نظر لها تحدث بحنان
-جميلة.. مفيش داعي للخوف قبل كدا انتي مكنتيش تقربيلهم حاجة انما دلوقتي يا جميلتي انتي مراتي فاهمه يعني ايه انتي بقيني كنتهم وبلال دا بقى زي اخوكي
جميلة نظرت له وهي تتذكر كيف كان حديث بلال على يوسف ليس جيد كان يشعر بالضيق عندما يذكر اسمه امسكت بيد يوسف وهو اكمل طريقه...
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
ناتاشا دلفت لقصر العميري رأت كاسر كانت مشوشة جدآ اقتربت ووقفت امامه
كاسر نظر لها ونسرين جواره
ناتاشا وهي تشعر بالتشتت
-عايز ايه يا كاسر...
كاسر تنهد
-عايز اخلص من كل حاجة لسة مفتوحة
ناتاشا ابتسمت
-انت مبتفكرش تطلقني علشان العشرة مليون مش كدا؟؟
كاسر نظر لها بجدية
-لو كنت عايز اطلقك غصب عنك مكنتش هستنى متنسيش يا ناتاشا ان حاجات كتيرة بإسمي زي شركة الإستيراد والتصدير والقصر دا علشان لويس كان عايز يبقى برا الصورة فعشرة مليون مش حاجة ولا ايه؟؟
ناتاشا نظرت له
-عايز تطلقني برضايا
كاسر هز رأسه بإيجاب
ناتاشا بتهكم
-وليه اممممم قصدك علشان اتجوزتني برضايا؟
كاسر هز رأسه بنفي
-السبب هحتفظ بيه لنفسي...
ناتاشا نظرت له وابتسمت
-يمكن غلطت كتير بس غلطك... كان اكبر... كان صعب اوي يا كاسر.... انا.... موافقة انا مش هنفذ اللي كنت ناوية عليه مش هدمر علاقتكوا زي مدمرتني صدقني مبقاش في حاجة فارقة معايا... طلقني يا كاسر انا متنزلالك عن كل حاجة...
كاسر نظر لها وهز رأسه
-انتي طالق...
ناتاشا اتت لتذهب امسك بيدها ولكنه تركها سريعآ وتصرفه هذا ضايق نسرين كثيرآ
-استني
ناتاشا بتعجب
-انت عايز ايه تاني؟
كاسر نادى
-تعالى
دلف راجو وناتاشا ابتسمت
-راجو
راجو نظر لكاسر نظرات مبهمة وضم ناتاشا فتعلقت به وبكت بقوة تنهد راجو
-كفاية يا ناتاشا صدقيني تعبت... صدقيني مش قادر استحمل اي حاجة حتى دموعك.... الأيام اللي قضيتها في السجن كانت كابوس اه مش تبعك يا سي كاسر
كاسر بذهول
-هو مش انا اللي مخرجك يلة وبعدين خليك فاكر لو ممشتش عدل قسمآ بالله هتدخله ومش هترجع
راجو نظر لكاسر
-احنا هنعيش في البيت دا وهنمسك شركة الإستيراد والتصدير...
كاسر هز كتفه بلا مبالاة
-انا مش عايز حاجة فيهم.... كل دول ميفرقوش معايا انا جايبلكم هدية...
نظر لنسرين وهي ابتسمت وذهبت للمكتب نظرهم جميعآ توجه للباب وناتاشا اتسعت عيناها في هذا الوقت لتشهق بذهول
-ماما....
راجو نظر لكاسر بذهول
-انت جيبتها ليه؟
ناتاشا ركضت عليها ضمتها بقوة وهي تبكي وتنهار بالبكاء اخذت تحكي لها كل شيئ بطريقة مبعثرة وهي تبكي ووالدتها تبكي وتلعن اليوم الذي تزوجت به بذلك الغشاش لويس على امل انه سيتغير كانت مبهورة بماله بكل شيئ به ونست ان هناك اشياء لا يمكنها التغاضي عنها
ناتاشا ابتسمت كثيرآ وقبلت يدها وضمتها بقوة
-ماما انتي وحشتيني اوي انا محتجالك خلاص اتحبس خلاص مش هيقدر والله مش هيقدر يبعدنا
كاسر دفع راجو عليهم وراجو اقترب بتشتت
-ازيك...
والدته ابتسمت بدموع وهي تبكي
-عامر...
راجو تنهد ونظر لكاسر وهي ضمته بقوة
نسرين ابتسمت وهي تراهم هكذا ولقد تأثرت همست
-هو مين عامر؟
كاسر همس
-راجو هو عامر وعنبر هي ناتاشا
نسرين هزت رأسها بإيجاب واستنتجت تغير اساميهم مؤكد بسبب هذا المجنون لويس لا تصدق ان كاسر تخلى عن عذابه له من اجلها من اجل حبها هي وابنها شعرت بألم كبير وضعت يدها على بطنها بألم ولكنها هدأت نفسها لا شيئ اهدئي...انتي اجهدتي نفسكي... اصبح الألم غير محتمل امسكت بكاسر
-كاسر... الحقني مش قادرة... اااه....الم فظيع مش عارفة هو في ايه...
كاسر حملها
-طيب اهدي... هنروح المستشفى
لويس نظر له
-محتاجنب؟
كاسر هز راسه بنفي
-خليكوا سوا...
ذهب وضعها بسيارته وقاد بسرعة
نسرين تبكي بألم
-انا خايفة يا كاسر خايفة اوي ليحصله حاجة اااه...
كاسر بقلق
-اهدي يا حبيبتي المهم انتي...
وصلوا والطبيبة قامت بفحصها نظرت لكاسر بلهفة
-لازم تولد حالآ الكيس اللي فيه البيبي انفجر ولازم نولدها والا هيحصل تسمم...
كاسر بقلق وتشتت
-بس معاد ولادتها لسة
الطبيبة تنهدت
-هنولدها قيصري هجهز اوضة العمليات..
كاسر هز رأسه بإيجاب وذهب لنسرين ضمها وهي تبكي قبل جبينها وهو يخبأها بحضنه
-هتبقي كويسة شدي مش هتحسي بحاجة شدي حيلك علشان تجيبيلنا صقر الصغير...
نسرين نظرت له بدموع
-خايفة اوي يا كاسر...مرعوبة...كاسر لو حصلي حاجة خلي بالك منه ولو...
كاسر وضع اصبعه على شفتيها يمنعها من الحديث
-شششش اسكتي واهدي واسترخي خالص...نسرين اهدي...حبيبتي انتي مش هيحصلك حاجة هتبقي كويسة صدقيني يا نسري....
نسرين بدموع ضمته بقوة وهي تستنشق عطره
-لو حصلي حاجة خده يا كاسر وارجع لعيلتك....متبعدش عنهم
كاسر اصبح يهدأها وهو يموت قلقآ عليها...
اتت الطبيبة لتأخذها وهي امسكت بكاسر
-تعالى معايا...ادخل معايا...علشان خاطري متسيبنيش
كاسر وهو يشعر بالألم
-حبيبتي...انا هكلم باباكي ومامتك هااه مش انتي عايزاهم
نسرين هزت راسها بإيجاب
-اه يا كاسر...هاتهم خليهم يجو وادخل معايا علشان خاطري يا كاسر
اخذوها للغرفة وهي تنادي عليه تحدث مع عائلتها ليسرعوا بالتجهيز
زينب بقلق اخذت ملابس لنسرين وملابس للطفل
-اكيد هما مش قادرين ولا فاهمين يعملوا ايه
عادل هز راسه بإيجاب واخذ حقيبة الملابس
-يلا يا زينب بسرعة...
كاسر ظل واقف ولم يستطع الصمود دلف لهم وهم لم يمنعوه فحتى وهي تحت تأثير البنج لم تتوقف عن مناداته امسك بيدها وهي تائهه بفعل البنج
-حاسة بأيه؟
نسرين ابتسمت
-هما بيخرجو ابننا؟؟؟
كاسر ابتسم وهو قلق عليها
-اه....بيخرجوا ابننا
نسرين وهي تتأمله ومازالت تائهه
-عايزاه شبهك يا كاسر كدا...جميل...بس مش عايزاه قاسي انت كنت بتقسى عليا....
كاسر قبل جبينها ونظر للممرضة لتهز رأسها وهي تطمأنه
-طبيعي هي بتهلوس
نسرين اغمضت عيناها بألم
-بطلوا خليهم يبطلوا....بيضغطوا عليها....
نظر لهم وجدهم يضغطون اسفل بطنها واخرجوا الطفل ليبكي وهو ابعد نظره لم يستطع رؤيتها بهذا الشكل نظر بعيناها
-حاسة بأيه
نسرين اخذت نفس عميق
-روحي...بتتسحب...
كاسر بإنفعال نظر للطبيبة
-انتي بتعملي ايه هي تعبانة
الطبيبة هزت رأسها
-اتطمن هي بتحس ان في حاجة بتتسحب منها هي حامل بقالها كام شهر طبيعي هتحس بفرق لما تولد دا طبيعي اهدى
الممرضة اتت بالولد اعطته لكاسر وهو حمله لم يرتجف قلبه فقط هذه المرة بل جسده باكمله ارتجف نظر للولد وهمس وهو يخرج الهاتف ليلتقط له صورة
-حبيب بابا...
وجده يبتسم لقد تعرف على صوته حقآ ما هذا ابتسم كاسر وقربه من نسرين
-نسري...بصي بصي هو ابتسم على صوتي نسري...
نسرين ابتسمت
-شبهك....صح
كاسر ابتسم وقبل جبينها ودموعه تساقطت قربه منها وهي قبلت يده وابتسمت بدموع
انتهو من تخييط الطبقة الخارجية من بطنها ونقلوها لغرفة اخرى وهي تائهه
عادل وزينب وصلوا وبقوا معها
الطبيبة نظرت لنسرين
-لازم ترضعي البيبي علشان مينفعش اول مرة يشرب من اللبن الصناعي والا هيتعود عليه
نسرين بألم بدا يظهر عليها بكت
-مش قادرة...مش هعرف...
كاسر اقترب منها وضع يده على شعرها
-خلاص مش مهم ترضعيه بس انتي حاسة بايه...
نسرين بدموع
-تعبانة...لازم ارضعه....هاتيه يا ماما....
اقتربت زينب بتعاطف مع ابنتها وهي تربت على كتفها
-براحة
نسرين نظرت للطفل وابتسمت بدموع قبلت جبينه وهو بيكي
كاسر نظر لها ونظر لعادل
-تعالى يا عمي هنستناكوا برا خليكي معاها يا حماتي...
خرجو وخرج معه عادل وهو قلق عليها
كاسر استند على الحائط وهو يدعي بهمس ولكن عادل يسمعه
-مش عايز عيال مش عايز حاجة بس عايزها جنبي يا رب تخف وترجع كويسة يا رب....ارجوك يا رب....
عادل تذكر تعامله مع زينب وكيف كان قذر بما فعله حمد الله انه عوض ابنته بهذا الشاب وانه لم يعاقبها بما فعله...ولكن كيف وقد عانت ايضآ بسببه...
اخرج كاسر هاتفه وحدد الصورة وارسلها ليوسف كتب اسفلها
"اول لحظة لأبن اخوك اول مخرج على الدنيا"
يوسف وصلت اليه الرسالة تعجب وفتحها ليتوقف فجأة بتعجب ويدرك ما يعنيه كاسر ليبتسم بل يضحك وجميلة متعجبة اتصل بكاسر
-الو....
كاسر ابتسم
-الو
يوسف بدموع
-بتتكلم بجد يعني دلوقتي دا ابنك انت
كاسر ابتسم وهز راسه بإيجاب
-ابني انا...او ابننا منت واخد كليتي يعني جزء مني
يوسف ضحك-كاااسر بربك...انا جاي انا جيلك حالآ
كاسر هز راسه بنفي
-لا طبعآ كمل طريقك وطمني لما توصل
يوسف بإصرار
-انت في مستشفى ايه يا كاسر
كاسر ابتسم واخبره هو يحتاج اليه ايضآ...ويوسف اخذ الطريق المعاكس
جميلة بتعجب
-هي نسرين ولدت؟
يوسف ابتسم ومسح دموعه
-ولدت....انتي مش متخيلة باعتلي صوره البيبي بيبتسم كدا بيبتسم ايه دا بيضحك ازاي مش فاهم ولا عارف ولا عايز افهم او اعرف بس انا عايز اوصل عنده في اقرب وقت
جميلة ابتسمت وتنهدت براحة هي لم تريد ان تذهب عند عائلته...
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
رحيم يجلس ونغم اقتربت جلست بجواره ليضمها وهو يتابع الماتش بإهتمام
نغم ابتسم وهي تتأمل عيناه المقتبسة من اعماق المحيط
-رحيم...
رحيم وهو يتابع الماتش
-اممم
نغم ابتسمت
-انت كويس؟
رحيم دون انتباه
-اممم
نغم بحيرة
-كنت عايزة نخرج نتمشى شوية
رحيم ومازال غير منتبه لها
-اممم
نغم بتعجب
-يعني هنعمل ايه هنروح فين
رحيم رفع صوت المباراة
-اممم...
نغم نظرت له بغيظ ووقفت امامه
-هو ايه اللي اممم بكلمك يا رحيم
رحيم امسك بيدها وابعدها من امامه
-استني بتفرج
نغم نظرت له بغيظ ووقفت امامه مجددآ
رحيم بضيق ابعدها
-مبس بقى استني...يا بنتي بتفرج على الماتش
نغم هزت رأسها بنفي
-مش هسيبك مش هبعد كلمني يا رحيم
رحيم نظر لها بغيظ
-عايزة ايه
نغم وهي مقضبة حاجبها
-اتكلم عدل طيب
رحيم سحبها لتصتدم بصدره نظرت له بخجل ووجنتيها صبغت باللون الأحمر ليبتسم ويقترب منها
-مالك عايزة ايه يا روح رحيم
نغم بخجل
-بس...رحيم...
رحيم اقترب قبلها وهي شعرت بقلبها ينبض بعنف ابتعدت فجأة وهي تضع يدها على قلبها ووجهها احمر بالكامل من كثرة الخجل ليهمس
-مالك يا نغمي كنتي عايزة ايه بقى
نغم نظرت له بخجل واسرعت بالدخول لغرفة مريم
رحيم ضحك وانتبه للمباراة مجددآ
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
كاسر بتعجب
-تتمشى وهي بالحالة دي؟
الطبيبة هزت راسها بإيجاب
-لازم علشان الجرح خدها وخليها تتمشى في ممر المستشفى على قد متقدر
نسرين دموعها تتساقط وهي تضعر بالألم ولكنها وقفت مع كاسر
-مش قادرة...
كاسر ضمها وهي استنتدش على صدره وجسدها بعيد عنه امسكت بيده وهي تحمل عليه وهو يشعر بالألم لرؤيتها بهذا الشكل
ضحكت من وسط دموعها
-متخيلتش....متخيلتش هيبقى تعبانة كدا...ابنك هيجيب اجلي من اول متولد
كاسر ابتسم بقلق وقبل جبينها وهي تسير ببطئ معه وهو يتحدث معها ويشغلها عن المها
-حبيبتي انتي بتفكري في ايه
نسرين ابتسمت
-بفكر..نروح عند اهلك...وناخد صقر...هيفرحوا اوي...هيكونوا مشتاقينلك
توقف ونظر لها لتبتيم وهي تمسح دموعها
-بعد معاشوا على امل انك ترجعلهم يلاقوك راجع تاني راجل ومش اي راجل يا مازن....اب...وزوج وحبيب
كاسر ابتسم وقبل يدها
-قومي بالسلامة بقى علشان اعملك اللي عايزاه وبتفكري فيه
نسرين بحب
-عايزة اعيش حياة هادية معاك يا مازن...
كاسر هز رأسه بإيجاب وقبل وجنتيها
-بوعدك يا روح مازن....
وصلوا امام الغرفة وكان يوسف وصل ركض على كاسر ضمه بسعادة
-مبروووووك انت مش متخيل انا جاي بجري انا جي طاير انا
كاسر ضحك
-انت اهدى على نفسك
يوسف ضمه مجددآ
نسرين ابتسمت رغم الألم الذي تشعر به
جميلة اقتربت منها وهي تلاحظ المها
-انتي حاسة بأيه يا نسرين انتي كويسة
نسرين هزت رأسها
-الحمد لله
دلفت للغرفة وكاسر معها اخذ صقر ويوسف امسكه وعيناه امتلأت بالدموع قبل جبينه ويده ونظر لكاسر الذي نظر له وهو مبتسم
جميلة اقتربت من يوسف وقبلت جبين صقر
يوسف ضحك
-مش مصدق بجد...مش مصدق يعني دا ابنك دلوقتي
كاسر بغيظ وهو يضحك
-لا مش ابني ومش دلوقتي انا جايبك اهزر معاك
يوسف بغيظ
-دا انت رخم اووي يااخي ايه دا..بقولك ايه انا هاخدو مش هسيبهولك يلا يا جميلة
كاسر وقف امامه
-يخربيتك انت رايح فين
زينب كانت تضحك عليهم وعادل يبتسم وهو يرى علاقتهم هو حقآ اعجب كثيرآ بها....
نسرين بألم وهي تبتسم
-سيبه يا كاسر معاه شوية
كاسر بغيظ
-مش هسيبه دا هياخدو بجد
يوسف عض شفتيه بغيظ
-دا انت رخم يا اخي...
جميلة ضحكت
-خلاص بقى يا چو
جلسوا سويآ مرت الأيام وكاسر يعتني بنسرين افضل عناية وهي ببيت والديها
كاسر يحمل صقر وهو يقبل جبينه
-يا حبيب قلبي يا روح بابي
صقر فتح عينه وكاسر ابتسم وهو يستمر بتقبيله
نسرين بإرهاق
-يا ابني بطل بوس هتخليه يريل وهيتعب
كاسر بغيظ
-ملكيش دعوة انتي بقى ابني وايه يعني لما يريل
نسرين بغيظ وانفعال
-هيبقى عيل بريالة يا حبيبي
كاسر ضحك
-طيب اهدي اتعصبتي ليه خدي ابنك اهو
نسرين اخذته وابتسمت قبلت جبينه ودفنت وجهها به تستنشق رائحته غير مصدقة انها اصبحت ام حقآ
كاسر ابتسم وهو يراقبها
سمعوا طرقات الباب وزينب فتحت وبعد لحظات دلفت لعندهم
-تعالى يا ابني دا فهد وهمسة عايزين يتطمنوا على نسرين
كاسر خرج لهم وفهد ضمه وبارك له بسعادة
-تصدق انك واطي متقوليش ان مراتك ولدت
كاسر نظر له وهمس بخبث
-يعني دا جزاتي انت بردو عريس جديد وقولت اسيبك تتهنى بشهر العسل
فهد نظر له بغيظ
-ملكش دعوة
همسة ابتسمت
كاسر نظر لها اشار على غرفة نسرين
-هي جوا هنا تقدري تدخليلها
همسة دلفت لها وهاتف كاسر رن فأجاب
-ايه يا چو فينك؟....بتهزر...دلوقتي؟؟...طيب خلي بالك على نفسك وعلى جميلة...هتفضل كتير هناك؟....ماشي..براحتك
اغلق الهاتف ونظر لفهد الذي ينظر له بإستفهام
كاسر تنهد بقلق
-رايح لأهله....
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
ناتاشا وهي تجلس بحضن والدتها
-عايزة اسافر...عايزة ابعد يا ماما عن كل حاجة انا تعبت
راجو كان ينظر لهم ووالدته ممسكة بيده تمنعه من الرحيل
-هنسافر
راجو بتعجب
-هتسافرو؟
والدته هزت رأسها بنفي
-لا...انا قولت هنسافر انا وانت وعايدة...
راجو نظر لهم
والدته ضمته
-حبيبي خلاص انت مكانك معانا عامر احنا محتاجينلك وانت محتاجلينا...صدقني يا حبيبي انت لازم تيجي معانا...
راجو نظر لها وتنهد....
-حاضر...
ناتاشا بشرود
-مبقاش في اللي يمنعني وانا مستعدة اسافر هو خلاص طلقني
والدتها امسكت يدها بحنان
-هو ميستهلكيش ولا كان نصيبك...هنسافر يا قلبي واكيد انتي تستهلي الأحسن وفي كتير بيستنيكي...
ناتاشا بكت بحزن
-حبيته..انا بجد حبيته اوي...محبتش غيره...
والدتها ضمتها وظلت تهدأها وتقنعها انها ستجد من يستحقها حقآ...
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
وصل يوسف على منزل والديه ومعه جميلة التي تعتصر قلبها وهي ممسكة بزراع يوسف
يوسف دق باب المنزل وفتحت لارا ابتسمت
-يوسف
ارتمت بأحضانه وهي سعيدة
-ماما يوسف جه
اتت والدتها وابتسمت ولكنها اخفت هذا
-يوسف...انت...
يوسف اقترب منها ضمها وهي ابتسمت واستنشقت رائحته
لارا رحبت بجميلة واتى والده وبلال اقتربوا بتعجب
يسري بتعجب
-انت....
يوسف هز رأسه بإيجاب
-انا و(سحب جميلة لتقف بجواره)ومراتي
بلال نظر له بغضب ونظر لها وهو يتأملها من اسفل قدمها حتى حجابها غمز لها ليستفز يوسف ويهجم عليه امسكه بقوة من رقبة التيشيرت
-انت ازاي تتجرأ يا زبالة انت انت اتجننت ولا ايه دي مراتي فاااهم دي بقت مراتي يعني لو عينك جات عليها هشيلهملك
يسري بغضب
-بلال بطل استفزاز وانت ابعد عنه هتمد ايدك عليه وانا واقف
جميلة امسكت كتف يوسف
-چو....خلاص...بس....
يوسف نظر لبلال بغضب
يسري بضيق
-جاي ليه يا يوسف؟
يوسف بغضب
-ايه اللي جاي ليه هو مش دا بيتي
يسري بأتفعال وهجوم
-كان بيتك قبل متمشي ورا اللي اسمه كاسر دا هاااه ودلوقتي انا مش عايز اشوفك
يوسف تمالك اعصابه واخرج بطاقته الأصليه وضعها امامهم واخذ الكارنيه الخاص به ووضعه امامهم
بلال اتسعت عيناه ونظر ليسري
لارا بتعجب نظرت لولدتها
يسري بتعجب
-انت رائد....ازاي...دا ازاي
يوسف تنهد اغمض عينه بضيق وبدأ يحكي لهم كل شيئ.....
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
متابعة لصفحتي هنا #Nada_Mohsen
كاسر نام بجوار نسرين وجدها نائمة وصقر بحضنها نائم ابتسم وحمل صقر وضعه بسريره الصغير الذي جلبه عادل ونام بجوار نسرين سحبها بحضنه وهي فتحت عيناها بنعاس
-حبيبي....انا مقدرتش اول ممشيو حسيت اني
كاسر قبل جبينها
-ارتاحي يا روحي انت محتاجة ترتاحي
نسرين ابتسمت واقتربت بألم نامت على صدره
كاسر قبل رأسها وهو يفكر بعائلته كيف سيستقبلوه ماذا سيقل لهم...ماذا سيقولون هل سيصدقوه يا الله لم ينجح على اجابة سؤال واحد مما طرحه عقله يتلهف لهم ولكن خوفه يمنعه...
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
نسمة حضرت الطعام
-يا ميدووووو تعالى اتعشى بقى علشان هموت من الجوع الله
محمد اقترب منها ضمها
-يا حبيبة قلبي متاكلي الله اللي يسمعك كدا يقول حرمك الله
نسمة جلست وهي تأكل وهو بجانبها اخذ يأكلها وهي ابتسمت واطعمته
محمد اقترب قبل بطنها
-حبيب بابا عامل ايه
نسمة بترقب
-او حبيبة بابا هااه
محمد ضحك وضمها
-يا روح قلبي اللي يجيبه ربنا كويس والله انا راضي يا قلبي انتي
نسمة ابتسمت وضمته
-ربنا يخليك ليا يا محمد وميحرمنيش منك ابدآ اجمل هدية واحلا زوج في العالم...
زهرة وجدت هاتفها يرن ردت
-السلام عليكن ورحمة الله وبركاته
عبد الرحمن وقف بسرعة عن سريره
-زهرة..كويس انك لسة صاحية
زهرة تعرفت على صوته وازداد ارتباكها
-انت....ازاي جبت رقمي يعني...ازاي...
عبد الرحمن يتذكر كيف طلب من محمد ان ياتي به وترجاه ان ينقله من هاتف نسمة
-مكنش صعب عليا يا زهرة...
زهرة بقلق
-انت مش صح تكلمني...متتكلمش معايا تاني فاهم وقبل متتصل وقبل ميحصل اي كلام اتصل على رحيم...سلام
لم تعطه الوقت ليجيب اغلقت الهاتف بوجهه وهو نظر للهاتف بصدمه
-ايه نوع الإنسانة دي....بس احسن تستاهل يا عبد الرحمن علشان تتأدب شوية
ضحك بغلب والقى بجسده على السرير...
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
يسري ينظر ليوسف بعدم تصديق
ليلى دموعها تساقطت
-مش صح...اكيد لا...ازاي
يوسف اغمض عينه بإرهاق
-انا خلصت من اخطر مهمة مريب بيها لحد دلوقتي وقولت كل حاجة...مفيش حاجة تانية اقولها صدقوني....
يسري بصدمه وعدم استيعاب
-انت...ازاي عملت كدا ازاي عملت فينا..كدا..ازاي...بعدت عنا سنين علشان مهمة...علشان كاسر..طب واحنا
لارا بدموع
-احنا اهلك يا يوسف ازاي خبيت علينا حاجة زي كدا ازاي ...
بلال نظر له ووجهه تغير لونه
-انت رائد بجد
جميلة بتعجب
-هو هيكذب عليكوا ليه انتو ليه مش مصدقينه!
يوسف بأسف
-انا عارف اني كان لازم اقولكوا...بس صدقوني....صدقوني والله كان غصب عني....كنت خايف عليكوا خايف اخسركوا صدقوني...كنت بجد خايف عليكوا...
ليلى ارتمت بحضنه واخذت تبكي بقوة
-محدش حس بيك يا يوسف حتى انا سامحني....سامحني يا حبيبي
يسري نظر لها وهو يشعر بالحزن وبالغضب من كذب يوسف عليهم
لارا اقتربت ضمته ويوسف وقف امام يسري
يسري نظر له وابعد نظره
يوسف ابتسم هو يعلم انه يشتاق له لكن طباع اباه جامدة...
اقترب وقام بضمه ليغمض يسري عينه ويضمه بقوة
بلال نظر لهم بعدم رضى اقترب وقف امام جميلة التي تقف جانبآ ابتعدت عنه وهي تشهق بقلق همس وهو يرى الجميع غير منتبهين لهم
-خليكي فاكرة انك كنتي ملكي قبل متبقي ملكه هيرجع وهياخد مني كل حاجة بس مش هسمح حتى لو كان رائد...واول حاجة هاخدها هي انتي...
جميلة ابتعدت وهو نظر ليوسف الذي يضم يسري والجميع يبكي بتأثر وضع يده على كتف جميلة بتدفع يده بنفور ودموع وركضت عند يوسف امسكت بزراعه
-چو....
بلال خرج سريعآ وتنهد بغضب
-الورث الحب...الخوف كله من حق يوسف انا مش اكتر من بديل ليه...بس انا مش اكتر من بديل
يوسف سحبه
-انت رايح فين
بلال تعجب
-انت عايز ايه
يوسف ضمه وهو يحاول ان يبعد كل هذا الهراء بعقله
-عايز اخويا ممكن؟؟چو انا بحبك مش عايز اخسرك.....صدقني...
بلال تعجب ونظر له
-انت عايز ايه؟
يوسف ابتسم
-هعوز ايه غيرك...انا محتاجك
بلال انفعل
-محدش عايزني انا كنت بديل ليك بالنسبة ليهم واديك رجعتلهم حتى انت...انت عندك الشخص اللي اقرب من اخوك انت عندك كاسر....اللي طلع احسن مننا كلنا واهتم بيك ومش بس كدا....اتبرعلك بكليته ازاي قدرت تبين اننا كلنا غلطانين بالشكل دا ازاي خليتنا نعاتب نفسنا و
يوسف امسك بيده وانفعل
-بلال انت اخويا انت اخويا ودي حاجة مستحيل تقدر تنهيها فاااهم...
بلال دموعه لمعت بعينه كره ضعفه اراد الرحيل لكن يوسف منعه وامسك به
-بلاااال بطل تبقى غبي
بلال دموعه تساقطت
-مش غبي انا بكره نفسي وانت مش فاهم حاجة انا بكرهني انا مبحبش حد ولا بحبني...
يوسف ضمه بقوة
-انا رجعت...وهخليك تحب...اولهم نفسك هتحب نفسك
بلال شعر بالأطمئنان لم يمنعه سمح له بأن يسحبه اليه.....
ليلى ابتسمت
-بلال او لارا حد فيكوا يتهوى من اوضته علشان اخوكوا ومراته
يسري نظر ليوسف
-مراتك ازاي؟
يوسف نظر له ولجميلة التي تمسك بزراعه وتتجنب النظر لبلال
-كتبنا الكتاب يا بابا
يسري هز رأسه بإيجاب
-وعلاقتكوا انتو...
يوسف قاطعه بحرج
-بابا...هي زي اختي...ااا...يعني اقصد يعني..احنا مش زي اي زوجين...
يسري ضحك على تشتته
-خلاص يا سيادة الرائد فهمت اهي اتحلت جميلة هتخليكي مع لارا وانت هتبات مع بلال
جميلة ممسكة بيد يوسف
-چو...لا....
يسري نظر لها
ليلى اقتربت منها بحنان وضعت يدها على رأسها
-حبيبتي اهدي...احنا غلطنا معاكي احنا اسفين...
جميلة نظرت لها بقلق
يسري اقترب وامسك يدها
-حبيبتي...انا اسف احنا كلنا غلطنا في حقك وبلال اولنا بلال من بعد النهاردا هو اخ ليكي يا جميلة
جميلة نظرت لبلال وهو لم ينظر لها نظرت ليوسف
-يوسف....
يوسف قبل يدها
-اهدي يا قلبي مفيش حاجة انا جنبك جميلة انتي لازم تشدي حيلك علشان امتحاناتك هااه
جميلة ابتسمت بقلق وهزت رأسها بإيجاب وذهبت لتنام مع لارا والجميع ذهبوا لغرفتهم وهم سعداء بوجود يوسف معهم كل شيئ كان مفاجأة لهم بل افضل مفاجأة...
يوسف يتحرك يمين ويسار على السرير
بلال بتعجب
-مش عارف تنام انت مش جاي من سفر يبني انت
يوسف وقف
-هتطمن على جميلة
بلال تعجب
-مهي نايمة يبني
يوسف بغيظ
-يا سيدي سيبني براحتي الله...
خرج من الغرفة ودق الباب على لارا وجميلة
جميلة سمعت دق الباب وتذكرت عندما فتحت واخذها بلال بغرفته انكمشت ودفنت وجهها بظهر لارا النائمة وهي خائفة
يوسف فتح الباب وابتسم لرؤيتهم نائمين اقترب قبل جبين لارا وضع يده على شعر جميلة لتنكمش علم انها مستيقظة ابتسم وهمس
-جميلتي
جميلة ابتسمت ووقفت اقتربت منه براحة
يوسف امسك الحجاب جعلها ترتديه وخرج معها للڤرندا
-عايز اتكلم معاكي
جميلة ضمته بقوة
يوسف تعجب ولكنه ضمها
-مالك يا جميلتي حبيبتي اهدي....
جميلة بدموع
-عايزاك... محتجاك.... انا مش عايزاك تسيبني مش عايزة تبعد انت الوحيد اللي بتحبني والوحيد اللي بتخاف عليا صح انت بتخاف عليا تعالى نسافر ونقعد في بيتك او بيت بابا وماما الله يرحمهم او...
يوسف وضع اصبعه على شفتيها
-شششش اهدي... اهدي يا قلبي مفيش حاجة جربي تتعايشي معاهم يا حبيبتي صدقيني هتكوني مرتاحة
جميلة نظرت له
يوسف قبل وجنتيها وهي ابتسمت بخجل ليقاطعهم صوت بلال
-احم احم احم
جميلة نظرت له وبخجل ركضت لغرفتها مع لارا
بلال ضحك بتلقائية
يوسف دفعه
-قدامي على الأوضة يا سخيف قدااااامي
بلال ضحك
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
زهرة صعدت عند نسمة كعادتها وجدت عبد الرحمن يجلس مع محمد شعرت بالخجل
-السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عبد الرحمن ابتسم ورد السلام هو ومحمد
-وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
زهرة دلفت لغرفة نسمة
-نسمة...
نسمة ابتسمت
-زهرة انتي جيتي امتى تعالي انا كنت برتب الدولاب و
زهرة بجدية وضيق
-نسمة هو انتي اديتي رقمي لعبد الرحمن؟؟؟؟
نسمة.......
#استودعكم_الله♡
للكاتبة/ندى محسن عوض الله♕Noody♕
يوسف نظر لها تحدث بحنان
-جميلة.. مفيش داعي للخوف قبل كدا انتي مكنتيش تقربيلهم حاجة انما دلوقتي يا جميلتي انتي مراتي فاهمه يعني ايه انتي بقيني كنتهم وبلال دا بقى زي اخوكي
جميلة نظرت له وهي تتذكر كيف كان حديث بلال على يوسف ليس جيد كان يشعر بالضيق عندما يذكر اسمه امسكت بيد يوسف وهو اكمل طريقه...
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
ناتاشا دلفت لقصر العميري رأت كاسر كانت مشوشة جدآ اقتربت ووقفت امامه
كاسر نظر لها ونسرين جواره
ناتاشا وهي تشعر بالتشتت
-عايز ايه يا كاسر...
كاسر تنهد
-عايز اخلص من كل حاجة لسة مفتوحة
ناتاشا ابتسمت
-انت مبتفكرش تطلقني علشان العشرة مليون مش كدا؟؟
كاسر نظر لها بجدية
-لو كنت عايز اطلقك غصب عنك مكنتش هستنى متنسيش يا ناتاشا ان حاجات كتيرة بإسمي زي شركة الإستيراد والتصدير والقصر دا علشان لويس كان عايز يبقى برا الصورة فعشرة مليون مش حاجة ولا ايه؟؟
ناتاشا نظرت له
-عايز تطلقني برضايا
كاسر هز رأسه بإيجاب
ناتاشا بتهكم
-وليه اممممم قصدك علشان اتجوزتني برضايا؟
كاسر هز رأسه بنفي
-السبب هحتفظ بيه لنفسي...
ناتاشا نظرت له وابتسمت
-يمكن غلطت كتير بس غلطك... كان اكبر... كان صعب اوي يا كاسر.... انا.... موافقة انا مش هنفذ اللي كنت ناوية عليه مش هدمر علاقتكوا زي مدمرتني صدقني مبقاش في حاجة فارقة معايا... طلقني يا كاسر انا متنزلالك عن كل حاجة...
كاسر نظر لها وهز رأسه
-انتي طالق...
ناتاشا اتت لتذهب امسك بيدها ولكنه تركها سريعآ وتصرفه هذا ضايق نسرين كثيرآ
-استني
ناتاشا بتعجب
-انت عايز ايه تاني؟
كاسر نادى
-تعالى
دلف راجو وناتاشا ابتسمت
-راجو
راجو نظر لكاسر نظرات مبهمة وضم ناتاشا فتعلقت به وبكت بقوة تنهد راجو
-كفاية يا ناتاشا صدقيني تعبت... صدقيني مش قادر استحمل اي حاجة حتى دموعك.... الأيام اللي قضيتها في السجن كانت كابوس اه مش تبعك يا سي كاسر
كاسر بذهول
-هو مش انا اللي مخرجك يلة وبعدين خليك فاكر لو ممشتش عدل قسمآ بالله هتدخله ومش هترجع
راجو نظر لكاسر
-احنا هنعيش في البيت دا وهنمسك شركة الإستيراد والتصدير...
كاسر هز كتفه بلا مبالاة
-انا مش عايز حاجة فيهم.... كل دول ميفرقوش معايا انا جايبلكم هدية...
نظر لنسرين وهي ابتسمت وذهبت للمكتب نظرهم جميعآ توجه للباب وناتاشا اتسعت عيناها في هذا الوقت لتشهق بذهول
-ماما....
راجو نظر لكاسر بذهول
-انت جيبتها ليه؟
ناتاشا ركضت عليها ضمتها بقوة وهي تبكي وتنهار بالبكاء اخذت تحكي لها كل شيئ بطريقة مبعثرة وهي تبكي ووالدتها تبكي وتلعن اليوم الذي تزوجت به بذلك الغشاش لويس على امل انه سيتغير كانت مبهورة بماله بكل شيئ به ونست ان هناك اشياء لا يمكنها التغاضي عنها
ناتاشا ابتسمت كثيرآ وقبلت يدها وضمتها بقوة
-ماما انتي وحشتيني اوي انا محتجالك خلاص اتحبس خلاص مش هيقدر والله مش هيقدر يبعدنا
كاسر دفع راجو عليهم وراجو اقترب بتشتت
-ازيك...
والدته ابتسمت بدموع وهي تبكي
-عامر...
راجو تنهد ونظر لكاسر وهي ضمته بقوة
نسرين ابتسمت وهي تراهم هكذا ولقد تأثرت همست
-هو مين عامر؟
كاسر همس
-راجو هو عامر وعنبر هي ناتاشا
نسرين هزت رأسها بإيجاب واستنتجت تغير اساميهم مؤكد بسبب هذا المجنون لويس لا تصدق ان كاسر تخلى عن عذابه له من اجلها من اجل حبها هي وابنها شعرت بألم كبير وضعت يدها على بطنها بألم ولكنها هدأت نفسها لا شيئ اهدئي...انتي اجهدتي نفسكي... اصبح الألم غير محتمل امسكت بكاسر
-كاسر... الحقني مش قادرة... اااه....الم فظيع مش عارفة هو في ايه...
كاسر حملها
-طيب اهدي... هنروح المستشفى
لويس نظر له
-محتاجنب؟
كاسر هز راسه بنفي
-خليكوا سوا...
ذهب وضعها بسيارته وقاد بسرعة
نسرين تبكي بألم
-انا خايفة يا كاسر خايفة اوي ليحصله حاجة اااه...
كاسر بقلق
-اهدي يا حبيبتي المهم انتي...
وصلوا والطبيبة قامت بفحصها نظرت لكاسر بلهفة
-لازم تولد حالآ الكيس اللي فيه البيبي انفجر ولازم نولدها والا هيحصل تسمم...
كاسر بقلق وتشتت
-بس معاد ولادتها لسة
الطبيبة تنهدت
-هنولدها قيصري هجهز اوضة العمليات..
كاسر هز رأسه بإيجاب وذهب لنسرين ضمها وهي تبكي قبل جبينها وهو يخبأها بحضنه
-هتبقي كويسة شدي مش هتحسي بحاجة شدي حيلك علشان تجيبيلنا صقر الصغير...
نسرين نظرت له بدموع
-خايفة اوي يا كاسر...مرعوبة...كاسر لو حصلي حاجة خلي بالك منه ولو...
كاسر وضع اصبعه على شفتيها يمنعها من الحديث
-شششش اسكتي واهدي واسترخي خالص...نسرين اهدي...حبيبتي انتي مش هيحصلك حاجة هتبقي كويسة صدقيني يا نسري....
نسرين بدموع ضمته بقوة وهي تستنشق عطره
-لو حصلي حاجة خده يا كاسر وارجع لعيلتك....متبعدش عنهم
كاسر اصبح يهدأها وهو يموت قلقآ عليها...
اتت الطبيبة لتأخذها وهي امسكت بكاسر
-تعالى معايا...ادخل معايا...علشان خاطري متسيبنيش
كاسر وهو يشعر بالألم
-حبيبتي...انا هكلم باباكي ومامتك هااه مش انتي عايزاهم
نسرين هزت راسها بإيجاب
-اه يا كاسر...هاتهم خليهم يجو وادخل معايا علشان خاطري يا كاسر
اخذوها للغرفة وهي تنادي عليه تحدث مع عائلتها ليسرعوا بالتجهيز
زينب بقلق اخذت ملابس لنسرين وملابس للطفل
-اكيد هما مش قادرين ولا فاهمين يعملوا ايه
عادل هز راسه بإيجاب واخذ حقيبة الملابس
-يلا يا زينب بسرعة...
كاسر ظل واقف ولم يستطع الصمود دلف لهم وهم لم يمنعوه فحتى وهي تحت تأثير البنج لم تتوقف عن مناداته امسك بيدها وهي تائهه بفعل البنج
-حاسة بأيه؟
نسرين ابتسمت
-هما بيخرجو ابننا؟؟؟
كاسر ابتسم وهو قلق عليها
-اه....بيخرجوا ابننا
نسرين وهي تتأمله ومازالت تائهه
-عايزاه شبهك يا كاسر كدا...جميل...بس مش عايزاه قاسي انت كنت بتقسى عليا....
كاسر قبل جبينها ونظر للممرضة لتهز رأسها وهي تطمأنه
-طبيعي هي بتهلوس
نسرين اغمضت عيناها بألم
-بطلوا خليهم يبطلوا....بيضغطوا عليها....
نظر لهم وجدهم يضغطون اسفل بطنها واخرجوا الطفل ليبكي وهو ابعد نظره لم يستطع رؤيتها بهذا الشكل نظر بعيناها
-حاسة بأيه
نسرين اخذت نفس عميق
-روحي...بتتسحب...
كاسر بإنفعال نظر للطبيبة
-انتي بتعملي ايه هي تعبانة
الطبيبة هزت رأسها
-اتطمن هي بتحس ان في حاجة بتتسحب منها هي حامل بقالها كام شهر طبيعي هتحس بفرق لما تولد دا طبيعي اهدى
الممرضة اتت بالولد اعطته لكاسر وهو حمله لم يرتجف قلبه فقط هذه المرة بل جسده باكمله ارتجف نظر للولد وهمس وهو يخرج الهاتف ليلتقط له صورة
-حبيب بابا...
وجده يبتسم لقد تعرف على صوته حقآ ما هذا ابتسم كاسر وقربه من نسرين
-نسري...بصي بصي هو ابتسم على صوتي نسري...
نسرين ابتسمت
-شبهك....صح
كاسر ابتسم وقبل جبينها ودموعه تساقطت قربه منها وهي قبلت يده وابتسمت بدموع
انتهو من تخييط الطبقة الخارجية من بطنها ونقلوها لغرفة اخرى وهي تائهه
عادل وزينب وصلوا وبقوا معها
الطبيبة نظرت لنسرين
-لازم ترضعي البيبي علشان مينفعش اول مرة يشرب من اللبن الصناعي والا هيتعود عليه
نسرين بألم بدا يظهر عليها بكت
-مش قادرة...مش هعرف...
كاسر اقترب منها وضع يده على شعرها
-خلاص مش مهم ترضعيه بس انتي حاسة بايه...
نسرين بدموع
-تعبانة...لازم ارضعه....هاتيه يا ماما....
اقتربت زينب بتعاطف مع ابنتها وهي تربت على كتفها
-براحة
نسرين نظرت للطفل وابتسمت بدموع قبلت جبينه وهو بيكي
كاسر نظر لها ونظر لعادل
-تعالى يا عمي هنستناكوا برا خليكي معاها يا حماتي...
خرجو وخرج معه عادل وهو قلق عليها
كاسر استند على الحائط وهو يدعي بهمس ولكن عادل يسمعه
-مش عايز عيال مش عايز حاجة بس عايزها جنبي يا رب تخف وترجع كويسة يا رب....ارجوك يا رب....
عادل تذكر تعامله مع زينب وكيف كان قذر بما فعله حمد الله انه عوض ابنته بهذا الشاب وانه لم يعاقبها بما فعله...ولكن كيف وقد عانت ايضآ بسببه...
اخرج كاسر هاتفه وحدد الصورة وارسلها ليوسف كتب اسفلها
"اول لحظة لأبن اخوك اول مخرج على الدنيا"
يوسف وصلت اليه الرسالة تعجب وفتحها ليتوقف فجأة بتعجب ويدرك ما يعنيه كاسر ليبتسم بل يضحك وجميلة متعجبة اتصل بكاسر
-الو....
كاسر ابتسم
-الو
يوسف بدموع
-بتتكلم بجد يعني دلوقتي دا ابنك انت
كاسر ابتسم وهز راسه بإيجاب
-ابني انا...او ابننا منت واخد كليتي يعني جزء مني
يوسف ضحك-كاااسر بربك...انا جاي انا جيلك حالآ
كاسر هز راسه بنفي
-لا طبعآ كمل طريقك وطمني لما توصل
يوسف بإصرار
-انت في مستشفى ايه يا كاسر
كاسر ابتسم واخبره هو يحتاج اليه ايضآ...ويوسف اخذ الطريق المعاكس
جميلة بتعجب
-هي نسرين ولدت؟
يوسف ابتسم ومسح دموعه
-ولدت....انتي مش متخيلة باعتلي صوره البيبي بيبتسم كدا بيبتسم ايه دا بيضحك ازاي مش فاهم ولا عارف ولا عايز افهم او اعرف بس انا عايز اوصل عنده في اقرب وقت
جميلة ابتسمت وتنهدت براحة هي لم تريد ان تذهب عند عائلته...
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
رحيم يجلس ونغم اقتربت جلست بجواره ليضمها وهو يتابع الماتش بإهتمام
نغم ابتسم وهي تتأمل عيناه المقتبسة من اعماق المحيط
-رحيم...
رحيم وهو يتابع الماتش
-اممم
نغم ابتسمت
-انت كويس؟
رحيم دون انتباه
-اممم
نغم بحيرة
-كنت عايزة نخرج نتمشى شوية
رحيم ومازال غير منتبه لها
-اممم
نغم بتعجب
-يعني هنعمل ايه هنروح فين
رحيم رفع صوت المباراة
-اممم...
نغم نظرت له بغيظ ووقفت امامه
-هو ايه اللي اممم بكلمك يا رحيم
رحيم امسك بيدها وابعدها من امامه
-استني بتفرج
نغم نظرت له بغيظ ووقفت امامه مجددآ
رحيم بضيق ابعدها
-مبس بقى استني...يا بنتي بتفرج على الماتش
نغم هزت رأسها بنفي
-مش هسيبك مش هبعد كلمني يا رحيم
رحيم نظر لها بغيظ
-عايزة ايه
نغم وهي مقضبة حاجبها
-اتكلم عدل طيب
رحيم سحبها لتصتدم بصدره نظرت له بخجل ووجنتيها صبغت باللون الأحمر ليبتسم ويقترب منها
-مالك عايزة ايه يا روح رحيم
نغم بخجل
-بس...رحيم...
رحيم اقترب قبلها وهي شعرت بقلبها ينبض بعنف ابتعدت فجأة وهي تضع يدها على قلبها ووجهها احمر بالكامل من كثرة الخجل ليهمس
-مالك يا نغمي كنتي عايزة ايه بقى
نغم نظرت له بخجل واسرعت بالدخول لغرفة مريم
رحيم ضحك وانتبه للمباراة مجددآ
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
كاسر بتعجب
-تتمشى وهي بالحالة دي؟
الطبيبة هزت راسها بإيجاب
-لازم علشان الجرح خدها وخليها تتمشى في ممر المستشفى على قد متقدر
نسرين دموعها تتساقط وهي تضعر بالألم ولكنها وقفت مع كاسر
-مش قادرة...
كاسر ضمها وهي استنتدش على صدره وجسدها بعيد عنه امسكت بيده وهي تحمل عليه وهو يشعر بالألم لرؤيتها بهذا الشكل
ضحكت من وسط دموعها
-متخيلتش....متخيلتش هيبقى تعبانة كدا...ابنك هيجيب اجلي من اول متولد
كاسر ابتسم بقلق وقبل جبينها وهي تسير ببطئ معه وهو يتحدث معها ويشغلها عن المها
-حبيبتي انتي بتفكري في ايه
نسرين ابتسمت
-بفكر..نروح عند اهلك...وناخد صقر...هيفرحوا اوي...هيكونوا مشتاقينلك
توقف ونظر لها لتبتيم وهي تمسح دموعها
-بعد معاشوا على امل انك ترجعلهم يلاقوك راجع تاني راجل ومش اي راجل يا مازن....اب...وزوج وحبيب
كاسر ابتسم وقبل يدها
-قومي بالسلامة بقى علشان اعملك اللي عايزاه وبتفكري فيه
نسرين بحب
-عايزة اعيش حياة هادية معاك يا مازن...
كاسر هز رأسه بإيجاب وقبل وجنتيها
-بوعدك يا روح مازن....
وصلوا امام الغرفة وكان يوسف وصل ركض على كاسر ضمه بسعادة
-مبروووووك انت مش متخيل انا جاي بجري انا جي طاير انا
كاسر ضحك
-انت اهدى على نفسك
يوسف ضمه مجددآ
نسرين ابتسمت رغم الألم الذي تشعر به
جميلة اقتربت منها وهي تلاحظ المها
-انتي حاسة بأيه يا نسرين انتي كويسة
نسرين هزت رأسها
-الحمد لله
دلفت للغرفة وكاسر معها اخذ صقر ويوسف امسكه وعيناه امتلأت بالدموع قبل جبينه ويده ونظر لكاسر الذي نظر له وهو مبتسم
جميلة اقتربت من يوسف وقبلت جبين صقر
يوسف ضحك
-مش مصدق بجد...مش مصدق يعني دا ابنك دلوقتي
كاسر بغيظ وهو يضحك
-لا مش ابني ومش دلوقتي انا جايبك اهزر معاك
يوسف بغيظ
-دا انت رخم اووي يااخي ايه دا..بقولك ايه انا هاخدو مش هسيبهولك يلا يا جميلة
كاسر وقف امامه
-يخربيتك انت رايح فين
زينب كانت تضحك عليهم وعادل يبتسم وهو يرى علاقتهم هو حقآ اعجب كثيرآ بها....
نسرين بألم وهي تبتسم
-سيبه يا كاسر معاه شوية
كاسر بغيظ
-مش هسيبه دا هياخدو بجد
يوسف عض شفتيه بغيظ
-دا انت رخم يا اخي...
جميلة ضحكت
-خلاص بقى يا چو
جلسوا سويآ مرت الأيام وكاسر يعتني بنسرين افضل عناية وهي ببيت والديها
كاسر يحمل صقر وهو يقبل جبينه
-يا حبيب قلبي يا روح بابي
صقر فتح عينه وكاسر ابتسم وهو يستمر بتقبيله
نسرين بإرهاق
-يا ابني بطل بوس هتخليه يريل وهيتعب
كاسر بغيظ
-ملكيش دعوة انتي بقى ابني وايه يعني لما يريل
نسرين بغيظ وانفعال
-هيبقى عيل بريالة يا حبيبي
كاسر ضحك
-طيب اهدي اتعصبتي ليه خدي ابنك اهو
نسرين اخذته وابتسمت قبلت جبينه ودفنت وجهها به تستنشق رائحته غير مصدقة انها اصبحت ام حقآ
كاسر ابتسم وهو يراقبها
سمعوا طرقات الباب وزينب فتحت وبعد لحظات دلفت لعندهم
-تعالى يا ابني دا فهد وهمسة عايزين يتطمنوا على نسرين
كاسر خرج لهم وفهد ضمه وبارك له بسعادة
-تصدق انك واطي متقوليش ان مراتك ولدت
كاسر نظر له وهمس بخبث
-يعني دا جزاتي انت بردو عريس جديد وقولت اسيبك تتهنى بشهر العسل
فهد نظر له بغيظ
-ملكش دعوة
همسة ابتسمت
كاسر نظر لها اشار على غرفة نسرين
-هي جوا هنا تقدري تدخليلها
همسة دلفت لها وهاتف كاسر رن فأجاب
-ايه يا چو فينك؟....بتهزر...دلوقتي؟؟...طيب خلي بالك على نفسك وعلى جميلة...هتفضل كتير هناك؟....ماشي..براحتك
اغلق الهاتف ونظر لفهد الذي ينظر له بإستفهام
كاسر تنهد بقلق
-رايح لأهله....
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
ناتاشا وهي تجلس بحضن والدتها
-عايزة اسافر...عايزة ابعد يا ماما عن كل حاجة انا تعبت
راجو كان ينظر لهم ووالدته ممسكة بيده تمنعه من الرحيل
-هنسافر
راجو بتعجب
-هتسافرو؟
والدته هزت رأسها بنفي
-لا...انا قولت هنسافر انا وانت وعايدة...
راجو نظر لهم
والدته ضمته
-حبيبي خلاص انت مكانك معانا عامر احنا محتاجينلك وانت محتاجلينا...صدقني يا حبيبي انت لازم تيجي معانا...
راجو نظر لها وتنهد....
-حاضر...
ناتاشا بشرود
-مبقاش في اللي يمنعني وانا مستعدة اسافر هو خلاص طلقني
والدتها امسكت يدها بحنان
-هو ميستهلكيش ولا كان نصيبك...هنسافر يا قلبي واكيد انتي تستهلي الأحسن وفي كتير بيستنيكي...
ناتاشا بكت بحزن
-حبيته..انا بجد حبيته اوي...محبتش غيره...
والدتها ضمتها وظلت تهدأها وتقنعها انها ستجد من يستحقها حقآ...
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
وصل يوسف على منزل والديه ومعه جميلة التي تعتصر قلبها وهي ممسكة بزراع يوسف
يوسف دق باب المنزل وفتحت لارا ابتسمت
-يوسف
ارتمت بأحضانه وهي سعيدة
-ماما يوسف جه
اتت والدتها وابتسمت ولكنها اخفت هذا
-يوسف...انت...
يوسف اقترب منها ضمها وهي ابتسمت واستنشقت رائحته
لارا رحبت بجميلة واتى والده وبلال اقتربوا بتعجب
يسري بتعجب
-انت....
يوسف هز رأسه بإيجاب
-انا و(سحب جميلة لتقف بجواره)ومراتي
بلال نظر له بغضب ونظر لها وهو يتأملها من اسفل قدمها حتى حجابها غمز لها ليستفز يوسف ويهجم عليه امسكه بقوة من رقبة التيشيرت
-انت ازاي تتجرأ يا زبالة انت انت اتجننت ولا ايه دي مراتي فاااهم دي بقت مراتي يعني لو عينك جات عليها هشيلهملك
يسري بغضب
-بلال بطل استفزاز وانت ابعد عنه هتمد ايدك عليه وانا واقف
جميلة امسكت كتف يوسف
-چو....خلاص...بس....
يوسف نظر لبلال بغضب
يسري بضيق
-جاي ليه يا يوسف؟
يوسف بغضب
-ايه اللي جاي ليه هو مش دا بيتي
يسري بأتفعال وهجوم
-كان بيتك قبل متمشي ورا اللي اسمه كاسر دا هاااه ودلوقتي انا مش عايز اشوفك
يوسف تمالك اعصابه واخرج بطاقته الأصليه وضعها امامهم واخذ الكارنيه الخاص به ووضعه امامهم
بلال اتسعت عيناه ونظر ليسري
لارا بتعجب نظرت لولدتها
يسري بتعجب
-انت رائد....ازاي...دا ازاي
يوسف تنهد اغمض عينه بضيق وبدأ يحكي لهم كل شيئ.....
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
متابعة لصفحتي هنا #Nada_Mohsen
كاسر نام بجوار نسرين وجدها نائمة وصقر بحضنها نائم ابتسم وحمل صقر وضعه بسريره الصغير الذي جلبه عادل ونام بجوار نسرين سحبها بحضنه وهي فتحت عيناها بنعاس
-حبيبي....انا مقدرتش اول ممشيو حسيت اني
كاسر قبل جبينها
-ارتاحي يا روحي انت محتاجة ترتاحي
نسرين ابتسمت واقتربت بألم نامت على صدره
كاسر قبل رأسها وهو يفكر بعائلته كيف سيستقبلوه ماذا سيقل لهم...ماذا سيقولون هل سيصدقوه يا الله لم ينجح على اجابة سؤال واحد مما طرحه عقله يتلهف لهم ولكن خوفه يمنعه...
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
نسمة حضرت الطعام
-يا ميدووووو تعالى اتعشى بقى علشان هموت من الجوع الله
محمد اقترب منها ضمها
-يا حبيبة قلبي متاكلي الله اللي يسمعك كدا يقول حرمك الله
نسمة جلست وهي تأكل وهو بجانبها اخذ يأكلها وهي ابتسمت واطعمته
محمد اقترب قبل بطنها
-حبيب بابا عامل ايه
نسمة بترقب
-او حبيبة بابا هااه
محمد ضحك وضمها
-يا روح قلبي اللي يجيبه ربنا كويس والله انا راضي يا قلبي انتي
نسمة ابتسمت وضمته
-ربنا يخليك ليا يا محمد وميحرمنيش منك ابدآ اجمل هدية واحلا زوج في العالم...
زهرة وجدت هاتفها يرن ردت
-السلام عليكن ورحمة الله وبركاته
عبد الرحمن وقف بسرعة عن سريره
-زهرة..كويس انك لسة صاحية
زهرة تعرفت على صوته وازداد ارتباكها
-انت....ازاي جبت رقمي يعني...ازاي...
عبد الرحمن يتذكر كيف طلب من محمد ان ياتي به وترجاه ان ينقله من هاتف نسمة
-مكنش صعب عليا يا زهرة...
زهرة بقلق
-انت مش صح تكلمني...متتكلمش معايا تاني فاهم وقبل متتصل وقبل ميحصل اي كلام اتصل على رحيم...سلام
لم تعطه الوقت ليجيب اغلقت الهاتف بوجهه وهو نظر للهاتف بصدمه
-ايه نوع الإنسانة دي....بس احسن تستاهل يا عبد الرحمن علشان تتأدب شوية
ضحك بغلب والقى بجسده على السرير...
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
يسري ينظر ليوسف بعدم تصديق
ليلى دموعها تساقطت
-مش صح...اكيد لا...ازاي
يوسف اغمض عينه بإرهاق
-انا خلصت من اخطر مهمة مريب بيها لحد دلوقتي وقولت كل حاجة...مفيش حاجة تانية اقولها صدقوني....
يسري بصدمه وعدم استيعاب
-انت...ازاي عملت كدا ازاي عملت فينا..كدا..ازاي...بعدت عنا سنين علشان مهمة...علشان كاسر..طب واحنا
لارا بدموع
-احنا اهلك يا يوسف ازاي خبيت علينا حاجة زي كدا ازاي ...
بلال نظر له ووجهه تغير لونه
-انت رائد بجد
جميلة بتعجب
-هو هيكذب عليكوا ليه انتو ليه مش مصدقينه!
يوسف بأسف
-انا عارف اني كان لازم اقولكوا...بس صدقوني....صدقوني والله كان غصب عني....كنت خايف عليكوا خايف اخسركوا صدقوني...كنت بجد خايف عليكوا...
ليلى ارتمت بحضنه واخذت تبكي بقوة
-محدش حس بيك يا يوسف حتى انا سامحني....سامحني يا حبيبي
يسري نظر لها وهو يشعر بالحزن وبالغضب من كذب يوسف عليهم
لارا اقتربت ضمته ويوسف وقف امام يسري
يسري نظر له وابعد نظره
يوسف ابتسم هو يعلم انه يشتاق له لكن طباع اباه جامدة...
اقترب وقام بضمه ليغمض يسري عينه ويضمه بقوة
بلال نظر لهم بعدم رضى اقترب وقف امام جميلة التي تقف جانبآ ابتعدت عنه وهي تشهق بقلق همس وهو يرى الجميع غير منتبهين لهم
-خليكي فاكرة انك كنتي ملكي قبل متبقي ملكه هيرجع وهياخد مني كل حاجة بس مش هسمح حتى لو كان رائد...واول حاجة هاخدها هي انتي...
جميلة ابتعدت وهو نظر ليوسف الذي يضم يسري والجميع يبكي بتأثر وضع يده على كتف جميلة بتدفع يده بنفور ودموع وركضت عند يوسف امسكت بزراعه
-چو....
بلال خرج سريعآ وتنهد بغضب
-الورث الحب...الخوف كله من حق يوسف انا مش اكتر من بديل ليه...بس انا مش اكتر من بديل
يوسف سحبه
-انت رايح فين
بلال تعجب
-انت عايز ايه
يوسف ضمه وهو يحاول ان يبعد كل هذا الهراء بعقله
-عايز اخويا ممكن؟؟چو انا بحبك مش عايز اخسرك.....صدقني...
بلال تعجب ونظر له
-انت عايز ايه؟
يوسف ابتسم
-هعوز ايه غيرك...انا محتاجك
بلال انفعل
-محدش عايزني انا كنت بديل ليك بالنسبة ليهم واديك رجعتلهم حتى انت...انت عندك الشخص اللي اقرب من اخوك انت عندك كاسر....اللي طلع احسن مننا كلنا واهتم بيك ومش بس كدا....اتبرعلك بكليته ازاي قدرت تبين اننا كلنا غلطانين بالشكل دا ازاي خليتنا نعاتب نفسنا و
يوسف امسك بيده وانفعل
-بلال انت اخويا انت اخويا ودي حاجة مستحيل تقدر تنهيها فاااهم...
بلال دموعه لمعت بعينه كره ضعفه اراد الرحيل لكن يوسف منعه وامسك به
-بلاااال بطل تبقى غبي
بلال دموعه تساقطت
-مش غبي انا بكره نفسي وانت مش فاهم حاجة انا بكرهني انا مبحبش حد ولا بحبني...
يوسف ضمه بقوة
-انا رجعت...وهخليك تحب...اولهم نفسك هتحب نفسك
بلال شعر بالأطمئنان لم يمنعه سمح له بأن يسحبه اليه.....
ليلى ابتسمت
-بلال او لارا حد فيكوا يتهوى من اوضته علشان اخوكوا ومراته
يسري نظر ليوسف
-مراتك ازاي؟
يوسف نظر له ولجميلة التي تمسك بزراعه وتتجنب النظر لبلال
-كتبنا الكتاب يا بابا
يسري هز رأسه بإيجاب
-وعلاقتكوا انتو...
يوسف قاطعه بحرج
-بابا...هي زي اختي...ااا...يعني اقصد يعني..احنا مش زي اي زوجين...
يسري ضحك على تشتته
-خلاص يا سيادة الرائد فهمت اهي اتحلت جميلة هتخليكي مع لارا وانت هتبات مع بلال
جميلة ممسكة بيد يوسف
-چو...لا....
يسري نظر لها
ليلى اقتربت منها بحنان وضعت يدها على رأسها
-حبيبتي اهدي...احنا غلطنا معاكي احنا اسفين...
جميلة نظرت لها بقلق
يسري اقترب وامسك يدها
-حبيبتي...انا اسف احنا كلنا غلطنا في حقك وبلال اولنا بلال من بعد النهاردا هو اخ ليكي يا جميلة
جميلة نظرت لبلال وهو لم ينظر لها نظرت ليوسف
-يوسف....
يوسف قبل يدها
-اهدي يا قلبي مفيش حاجة انا جنبك جميلة انتي لازم تشدي حيلك علشان امتحاناتك هااه
جميلة ابتسمت بقلق وهزت رأسها بإيجاب وذهبت لتنام مع لارا والجميع ذهبوا لغرفتهم وهم سعداء بوجود يوسف معهم كل شيئ كان مفاجأة لهم بل افضل مفاجأة...
يوسف يتحرك يمين ويسار على السرير
بلال بتعجب
-مش عارف تنام انت مش جاي من سفر يبني انت
يوسف وقف
-هتطمن على جميلة
بلال تعجب
-مهي نايمة يبني
يوسف بغيظ
-يا سيدي سيبني براحتي الله...
خرج من الغرفة ودق الباب على لارا وجميلة
جميلة سمعت دق الباب وتذكرت عندما فتحت واخذها بلال بغرفته انكمشت ودفنت وجهها بظهر لارا النائمة وهي خائفة
يوسف فتح الباب وابتسم لرؤيتهم نائمين اقترب قبل جبين لارا وضع يده على شعر جميلة لتنكمش علم انها مستيقظة ابتسم وهمس
-جميلتي
جميلة ابتسمت ووقفت اقتربت منه براحة
يوسف امسك الحجاب جعلها ترتديه وخرج معها للڤرندا
-عايز اتكلم معاكي
جميلة ضمته بقوة
يوسف تعجب ولكنه ضمها
-مالك يا جميلتي حبيبتي اهدي....
جميلة بدموع
-عايزاك... محتجاك.... انا مش عايزاك تسيبني مش عايزة تبعد انت الوحيد اللي بتحبني والوحيد اللي بتخاف عليا صح انت بتخاف عليا تعالى نسافر ونقعد في بيتك او بيت بابا وماما الله يرحمهم او...
يوسف وضع اصبعه على شفتيها
-شششش اهدي... اهدي يا قلبي مفيش حاجة جربي تتعايشي معاهم يا حبيبتي صدقيني هتكوني مرتاحة
جميلة نظرت له
يوسف قبل وجنتيها وهي ابتسمت بخجل ليقاطعهم صوت بلال
-احم احم احم
جميلة نظرت له وبخجل ركضت لغرفتها مع لارا
بلال ضحك بتلقائية
يوسف دفعه
-قدامي على الأوضة يا سخيف قدااااامي
بلال ضحك
#رواية_عندما_تتنفس_الكتب♡
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
#Nada_Mohsen
زهرة صعدت عند نسمة كعادتها وجدت عبد الرحمن يجلس مع محمد شعرت بالخجل
-السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عبد الرحمن ابتسم ورد السلام هو ومحمد
-وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
زهرة دلفت لغرفة نسمة
-نسمة...
نسمة ابتسمت
-زهرة انتي جيتي امتى تعالي انا كنت برتب الدولاب و
زهرة بجدية وضيق
-نسمة هو انتي اديتي رقمي لعبد الرحمن؟؟؟؟
نسمة.......
#استودعكم_الله♡
الاكثر قراءة هذا الشهر :
موعد البارت الجديد الساعة ( 6 م ) يوميا ان شاء الله
هنا تنتهى احداث رواية عندما تتنفس الكتب الحلقة الثالثة والثلاثون ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية عندما تتنفس الكتب الحلقة الرابعة والثلاثون أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية عندما تتنفس الكتب ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .