نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس مملكة ميراث العشق الفصل 75 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة من خلال موقعنا .
مملكة ميراث العشق الفصل الخامس والسبعون
فصل ٣٨ ج 2
رواية جريمة عشق 5
(مملكة ميراث العشق)
فاكرة لما كنتي بتصلي وبتقرأي قرأن وعلاقتك بـ ربنا كويسة وكنتي حاسة بـ قلبك بيضحك ووشك منور وكنتي مستعدة تقابليه.
مش ناوية ترجعي زي زمان بقا؟!
اللهم يامقلب القلوب..ثبت قلوبنا على دينك..!!
رزقني الله وإياكم توبة نصوحا لا نعصى الله بعدها أبدا.. آمين
================================
بسم الله نبدأ.
اسم الكاتبة الحقيقي/ شريهان ابراهيم
وإسم الشهره... مريم نصار.
في السنتر..
حياة لابسه فستان زفاف ولا ف الخيال..
البنات بإنبهار..واووو حياة زي القمر..
حياة : أيديها متلجه من القلق والتوتر..
آرين : مالك ياحياة..
حياة : بقلق .مسكت ايد آرين..وقالت.. بصراحه يا آرين هموت من الخوف.. حاسه إني قلبي هيقف..
آرين : بدهشة..ليه يابنتي خايفه من إيه؟
حياة : بحرج وحيرة..مش عارفه أقولك إيه؟ بس من وقت ما ناناه ملك كلمتني وأنا مش ع بعضي وخايفه..
آرين : فهمت..وقالت اهاااا..علشان كده.. طيب بصي بقى والله أنا مبكدب عليكي..
صدقيني والله الموضوع سهل جدا..
حياة : بحرج..بجد يا آرين..يعني انتي مكنتيش خايفه.؟
آرين : ههههههههه أنا أكتر واحده اتاخدت غدر ههههه.
حياة : بعدم فهم..مش فاهمه تقصدي إيه؟
آرين : تعالي اقعدي هنا وسيبك مني خالص.. ركزي ف اللي هقولك عليه..
بصي يا حياة أنا سوري يعني معنديش الجراءه اني أتكلم ف حاجه زي دي.. بس كل اللي اقدر أقوله.. إن إحنا اللي بنوهم نفسنا بالخوف..
الموضوع عادي جدا وسهل..وكمان آسر بيحبك وهيخاف عليكي.. أنتي متقلقيش من أي حاجه.. وبكرة تقولي أنا خوفت ع الفاضي..
حياة : بترجي..بالله عليكي بتتكلمي بجد؟
آرين : طيب والله العظيم بتكلم جد.. اسمعي مني وافرحي..فرحك ده؟ ليله ف العمر سيبي قلبك يفرح كدا وفرفشي..
حياة : تنفست الصعداء وقالت. ربنا يطمنك زي ما طمنتيني يا آرين.. انا كنت هتكلم مع چود بس أحرجت..
آرين : شهقت وقالت.. أوعي تتكلمي معاها ف اي حاجه..
وصكت ع أسنانها بغيظ وقالت..دي الوحيده اللي غدرت بيا..الغشاااشه..
حياة : بتقولي إيه يا آرين.مش سامعه منك حاجه.
آرين : انتبهت..وقالت لا ياروحي مبقولش حاجه.. بصي آدم بيرن عليا.. انا هنزل ليه.. وهبعتلك ميرو. هى إللي هتنصحك بجد أوكي؟
حياة : هزت راسها أوكي..وبجد ميرسي جدا يا آرين.. انتي متعرفيش أنا كنت خايفه قد ايه..
آرين : أبتسمت..وقالت. ربنا يكمل فرحتك ع خير يقلبي..
و آرين راحت اتكلمت مع ميرو..ونزلت ل آدم.
وميرو راحت قعدت مع حياة وطمنتها..
وحياة اتبدل خوفها لفرحة كبيره..
آدم مراد : في العربية.. وشاف آرين نازله..ولابسه ع زوقه واختياره كالعاده.. ونزل ونزل وفتح ليها باب العربيه وركبت جمبه. وبيتكلموا مع بعض..
آسر وصل..والكل بيزغرد.. وطلع لعروسته..
حياة : واقفه واتوترت من آسر..
آسر : باس جبينها وبيضحك بفرحه من جمالها.. وقال. زي القمر ياحياة..وحضنها ولف بيها كتير.
حياة : حضنته بفرحه وبتضحك من قلبها..
آسر : نزلها وضمها.. وقدم ليها بوكيه الورد.. وحط أيدها ف دراعه وخرجوا من السنتر وسط فرحه كبيرة من كل العيله.. وخصوصاً الشباب..
زياد : قلبه اتخطف اول ما شاف بنته الصغيره اللي كبرت فاجأه وبقت أجمل عروسه في عيون أبوها..
حياة : اتشعلقت في رقبته وبتعيط..
زياد : ضمها لقلبه..وبيكابر مشاعرو ودموعه.. وضحك بتمثيل..وقال..
ـ بنتي كبرت وبقت أجمل عروسه.. وباس جبينها.
وكمل بحنان وقال..
ـ ألف مبروك ياحبيبتي..
حياة : بعياط..الله يبارك فيك يا بابي..
زياد : شفايفه رعشت من كتمان دموعه.. وقال.
وبعدين بقى..انتي عايزه بابي يعيط زي العيال الصغيره ولا إيه؟ وبعدين بتعيطي ليه؟ أوعي تكوني مفكره اني هسيبك في حالك.. لأ.. ده انتي بكره هتقولي هو بابي مش هيروح ولا ايه؟
حياة : هزت راسها بالنفي..وقالت..
ـ أبدا عمري ما أقولها ابدا يا بابي.. وبعيط علشان أبيه ياسين مش هيكون موجود في فرحي..!!!
ياسين : جه بسرعه وحضنها..وشالها ولف بيها..وقال مبروك مبروك ياقلب اخوكي..
الكل سقف والشباب صفرت..
حياة : ضحكت بدموع وقالت بفرحه.. أبيه ياسين.. ابيييه ياسين مش معقووول.. واتشعلقت في رقبته تاني..
ياسين : بضحكه..لسه مخلص المأموريه ياحبيبتي.. ألف مليون مبروك.. بس إيه القمر ده؟
حياة : بفرحه..ميرسي جدا.. أنا دلوقتي فرحانه اوي.
وبعد كده سلموا على كل العيله.. وزي طقوس اي فرح في العيله حصل بالظبط..
طلعوا ع السيشن وبعد كده القاعه وكان فرح جميل جدا..
وكان موجود فيه صحاب ساره من سيدات أعمال. وصحاب مالك و زياد.
ومثلت برمودا الامبراطور وطارق وبيتر..
وزين كان مع زياد ومالك ف كل خطوة.. وكل العيله عاشت أجواء وفرحة كبيره ل آسر وحياة..ورعد كان موجود لوحدو لأن هيلينا وباري في ايطاليا.
و آسر غنى ل حياة.. لكن حياة اتكسفت تغني.. واكتفت برقصه سلو مع آسر..
مصطفى و آركان كانوا الثنائي المتميز في إشعال أي فرحه للعيله.. وغنوا فقرة الشعبي ورقصوا وهيبروا. ومعاهم چواد وسعيد..
وياسين كان الأخ السند لأخته ورقص معاها وعيشها الفرحه إللي كانت بتحلم بيها..
همس كانت فرحانه اوي لأنها أول مرة تشوف سعادة ياسين بالشكل ده.. ورقصت معاه وكانت مبسوطه بياسين..
مليكة كانت الأم اللي بتسقف بفرحه مع دموع متتالية ومش قادره توقفها من فرحتها. وكمان إحساسها بفراق بنتها ليها..
لكن محمود وحمزه هونوا عليها.. ببرائتهم وحبها ليهم.
زين و يوسف عزيز جابوا التورته هدية للعرسان..
كارما كانت الأخت المبسوطة جدآ بفرح أخوها الكبير..
واتقابلت عينها ف عيون چوادها.. وابتدا اعتراف جديد من ميراث العشق بلغة العيون..
إن چواد عاشق.. وكارما تخطت الحب..وع أول سلمه ودرجة من درجات سلم العشق.
وعدا الفرح ع خير.مابين وداع مؤثر ووداع مبهج.. وكل واحد رجع ع بيته في اللي مبسوط وف إللي حزن الفراق مآثر عليه.
لكن احتواء ابطالنا لبعض يعدوا أي أزمة تقابلهم ووحده يعيشوها..
ف شقة آسر..
آسر : في اعتراف صريح.. حياة أنا طول عمري بحلم باللحظه اللي تكوني فيها ملكي..
حياة أنا بحبك أوي. بحبك لدرجة كبيرة مش عارف ممكن تتخيلها أو لأ..
أنتي حلم سنين طويلة أوي. ديما قلبي يومياً يعترف بعشقي ليكي..وانك حب كبير مهما تعدي بينا سنين.
أنا مش عارف اوصفلك مشاعري بالظبط..
لكن اللي اقدر اقولو ليكي.. إنك حياة آسر..
وقرب منها بحب كبير وعاش معاها لحظات اتحفرت في قلوبهم. وتعامل معاها بكل حب وخوف عليها..
وحياة عاشت معاه الحياه وخوفها كله مكنش ليه داعي.. واكتشفت فعلاً إن آسر حياتها..
وتم بحمد الله نقل ملكية حياة زياد ل حياة الصاوي..
حياة بصت ل آسر ف عينيه وقالت.. بحبك يا آسر..
------------------بقلمي مريم نصار.
ونقول بعد أسبوعين كمان..
ف الطريق..
مصطفى ف العربية وقال. يابت هلعب في وشك البخت..
چود : الله..!!! ف ايه ياعم مصطفى؟ هى طالبه معاك خناق..
مصطفى : أنا طالبه معايا اضربك صدقي بقى..!! ماتجيبي بوسه. ههههه
چود : خبطت كف ع كف وقالت.. لا حول ولاقوة الا بالله..الله يخربيت الهرمونات..
يابني المفروض الهرمونات دي للحريم.. مش ناقصه جنان..
مصطفى : بصلها ورقص حواجبه.. وهى فين الحريم بكرشك ده.؟ هههههههه
چود : بص لنفسك وأنت تعرف..هههههه.
مصطفى : خبطها ع قفاها وقال.. ماتلمي لسانك اللي عايز تطهير ده..
چود : مصطفى قولي بحبك ياچودي..
مصطفى : باس كف أيدها وقال.. بعشق أمك ياتراب القمر.. بس ماكنش ليه لازمه نروح الهايبر انهردا..
چود : بتعب مكتوم..ياعم البنات هناك..وقالت إن في تخفيضات..
مصطفى : بتريقه وهما علشان هناك..لازم إحنا نكون في ديلهم؟ ومتشتري أون لاين ياستي..انتي ع اخرك..
چود : اوووف الجو حر أوي.. لأ متخفش مش هولد دلوقتي..
مصطفى : بسخريه..ليه حامل ف بغل هتحملي عشر شهور.. انتي ف التاسع ياچود..
چود : بغيظ..خبطته في كتفه وقالت..متقولش ع ابني بغل علشان مقلش منك..وبعدين محدش بيولد في شهر ٨
مصطفى : ههههههههه ليه رافعين الدعم ف شهر ٨ اااه يابطني يابا محدش بيولد ف ٨ ههههه. طيب يارب تولدي في شهر ٨ يابنت رودي..
چود : رفعت حاجبها وقالت..عارف لو دعوتك استجابت..هيبقى شهر بلاك عليك ياتيفا.. ودوس بنزين بقى خلينا نلحق البنات..
في مستشفى النور..
في مكتب ميرو..
الممرضه.. دكتوره مريم في حاله مستعجله بتصرخ من وجع عيينها وارسها.
ميرو : قامت بسرعه وقالت.تعالي هى فين..!!! وطلعوا بسرعه.. وميرو كشفت عليها ووصفت ليها اشعه وعلاج..
ميرو نازله من ع السلم.. وفاجأة داخت ومسكت في درابزين السلم قبل ما تقع.. وحاولت تتماسك..
الممرضه ساعدتها ووصلتها لحد المكتب..
ميرو : حست إن معدتها قالبه عليها وجريت ع الحمام..
وبعد شويه خرجت تعبانه ومجهده.. وبصت قدامها بقلق..وقالت بهمس.. ربنا يستر..!!!
ف الهايبر..
همس : ياسو ياسو.. شوفت قسم الشامبو ده.. يلهوي يخربيت الجمال..
ياسين : خلاص ياهمس.. كفايه انتي قولتي هتجيبي. لبس للولاد. واتفقنا ع كدا وبس..
همس : الله..!! جرا ايه ياسيادة النقيب.. أنت بتعمل معايا كدا ليه؟
ياسين : بص حواليه .وقال انتي بتكلميني أنا؟
همس : بتريقه..لأ بكلم رياض باشا.. وبعدين هو أنا ضحكت عليك؟ لسه موصلناش لقسم الملابس.. الله بص يا ياسو.. مناديل بريحة الفلاوله..
ياسين : كشر عينيه وقال..بريحة الايه ياهمس؟
همس : اوووف فرواله فرواله. أمسك بس.. وشالت خمس علب مناديل وحطتهم ف العربيه.. وعلب شامبو كتير..وكل خطوه تعجبها حاجه تجيبها..
ياسين : رافع عينيه للسما..ومتغاظ..
ف قسم الميكب..
ليليان : بانبهار..قالت واااو شوفت ياكيمو الاوبشن ده.؟ علبة ميكب وعليها اوبشن معطرات الشعر بجوز الهند والفراوله واللافندر..
كريم : من بين أسنانه.. لي لي ياحبيبتي..ده القسم اللي معرفش رقم كام وتنبهري نفس الانبهار وتحطي في العربيه وخلاص.. وبعدين انا جايبلك علبة ميكب وماركه كمان..!!
إحنا جايين هنا مع ياسين ومراته مش أكتر..
ليليان : حطت الميكب في العربيه.. فتحت عينيها بدهشه وقالت..كريم كريم. بص ياكيمو.. معطر الهدوم هناك وعليه اوبشن بردو.. تعالى ورايا. وراحت بسرعه تختار..
كريم : ماشي وراها بيأس..وهز راسه بنفاذ صبر..وقال.. لو الضرب مكنش حرام..!!! كنت ضربت نفسي..
مصطفى وجود وصلوا واتقابلوا.. وچود أي حاجه تعجبها تحطها في العربيه.
مصطفى : هرش في قفاه وقال. چود هانم. كفايه العربيه كلها اتملت حاجات ولا ليها ستين لازمه..
چود : حطت ايدها ف جمبها وقالت..تعرف إيه انت أنها ليها لازمه ولا لأ ها؟ قولي.
مصطفى : حط ايدو ف جيبه وقال.. في واحده تجيب فرش أسنان أطفال؟ لعيل لسه متولدش؟ وكمان هيستخدمها وهو عندو تلات ولا أربع سنين؟ والمعجون بتاعه؟
لأ وكمان جايبه شامبو وبلسم ل طارق اللي لسه متولدش..
چود : مسكت بطنها وكاتمه الألم..وقالت بغيظ.. لأ لأ لأ أنت بتكرهني أنا وابنك.. قول الحقيقة مستخسر في إبنك دستة فرش و ١٥ انبوبة معجون أسنان؟
أنت عارف الأسعار بتاعة دلوقتي..كمان شهر هتوصل لكام؟
أنا غلطانه يعني أني بوفر عليك..
مصطفى : أكره مين يامجنونة انتي؟ بت يلا بينا نرجع ع البيت.. أنا راجع من الشغل مفرهد.. وجعان وجاي معاكي ع لحم بطني..
چود : بنهم.. أممم صدق أنا جوعت.. والله أنا كمان مكلتش كنت مستنياك..
مصطفى : قرب منها بسرعه وقال..طيب ابوس ايدك يلا نمشي وهعزمك في أحلا مطعم بس نغور من هنا..
چود : ابتسمت بمكر وقالت.. واسيبك جعان كل ده؟ بينا ع قسم المواد الغذائية.. وسابته وماشيه.. وقالت.. العربيه يامصطفاااه..
مصطفى : خبط كف ع كف وقال .يابنت المجانين.. وايه ده كمان؟ عضاضه لطارق؟ وكمان سيريلاك لابني اللي مطلعش ع وش الدنيا؟
اطلع يبني تعالى شوف أبوك وأمك هيعملوا فيك إيه؟
بعد نص ساعه..
ف الهايبر/ قسم المواد الغذائية..
چود : اتألمت وصرخت بصوت واطي..
ليليان : مالك يا چود؟ عرقانه ليه كدا؟ حاسه بحاجه..
چود : صكت ع أسنانها وكاتمه الألم..وقالت مش عارفه ياليليان.وأنا ف الطريق..كل فتره تيجيلي خبطه ف ضهري وتروح..
ليليان : شهقت وقالت .ياخبر..دي بوادر ولاده ياچود..
مصطفى : جه وقال..هو ده ياستي نوع السمك اللي انتي عايزاه؟
چود : مسكت مصطفى من ياقة قميصه بقوه..
مصطفى : اتخض.. يخربيتك..!!! مالك ياچود أنتي اتحولتي كدا ليه؟
چود : صرخت ف وش مصطفى.. وقالت بألم.. الحقنااااااي يامصطفاااااه...!!! شكلي بووووولد وهيبقى يوووووم بلاااااااااك..
مصطفى : العلبه وقعت من أيدو وقال بصدمه.. إيه هتولدي؟
چود : بغيظ..لاااااااء بعمل بروووووفاااااا.. الحقوووونااااااااي...
ياسين وكريم ف القسم اللي جمبهم..وبصوا لبعض..
كريم : ده صوت چود ده مش كدا؟
ياسين : بتهيألي..تعالى نشوف في إيه؟
كريم : خارج بسرعه..وقال.. أستر يارب.. مش عايزين فضايح المجانين دول.. تلاقيهم بيضربوا بعض..
همس : جريت ف ايه ياجماعة..
ليليان : بتوتر.. الحقيني ياهمس..چود شكلها بتولد..
همس : فتحت عينيها بدهشه وقالت.. ياحالولي.. بتولد في الهايبر...!!
چود : صرخت ف وش همس وقالت.. معللللش يختاااااي نسيت أخد ميعاد.. تعالي ع بريستيجك شويه..والحقووونااااي يامعدومين الدم..
همس وليليان جريوا عليها.. سلامتك ياحبيبتي خدي شهيق وزفير..
چود : بغضب واضح ل مصطفى.. مشيهم من وشي.. بتوع شفيق وبهير دول..علشان مطلعش وجعي عليهم.. عااااااااااا ياباااباااااا.. عايزه اومااااااي...
الناس ف الهايبر اتلموا ع صوت چود..
مصطفى : بقلق واضح..تعالي ياچود..اسندي عليا ع مهلك..اء... أنا هاخدك ونروح المستشفى بسرعه..
چود : دموعها نزلت من الوجع وقالت.. بطني يامصطفى..بطني مش قادرة أتنفس..
مصطفى : سندها من ضهرها.. وقال بصوت عالى.. ليليان اتصلي على الدكتوره وقوليلها ع اللي بيحصل مع چود..
وواخد چود وطالع بيها من الهايبر..
ليليان : برجفه.اتصلت ع الدكتوره وهى ف انتظارهم في المستشفى
ياسين لمح ناس بتصور.. واضايق جدآ.. وزعق فيهم.. وبحكم شغله حذف كل الفيديوهات..
وخرجوا بسرعه وركبوا وماشيين ورا مصطفى..
ليليان وهمس بيتصلوا بكل العيله..
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا السيوفي..
طارق : قام من ع السفره بسرعه..وقال بخوف حفيدتي بتولد..!!!
وبص ل رنا وقال.. البسي بسرعه..بسرعه..
رنا : طلعت تلبس وسط دعوات من قلبها بتسهيل الولاده.. واتصلت ع مريم..
فارس : نازل جري ع السلم وقال بقلق.. بابا چود بتولد.
طارق : بلهفه..عارف..بس روح انت بسرعه استنى بنتك هناك.. وزفته رودي فييين بتعمل إيه كل ده؟
فارس : أهدى يابابا..رودي نازله حالا..
طارق : ضم أيديه. وغمض وقال.. يارب يارب خليك مع حفيدتي وهون عليها..
وزعق يلا يا رنااا..وفين مراااتك انت كمان ..
رودي : نزلت جري..وقالت. أنا أهو.. يلا يا فارس.
فارس : أخد مراته وطلعوا على المستشفى..
رنا : نازله..وقالت. يلا يا طارق..
طارق : بتوتر وقلق..يلا.. و. كمل بجدية..وفين أخوها اللي عايش في الطراوه ده؟
رنا : ياراجل طراوة إيه؟ هو ف الجيم وهيعرف منين يعني؟ أنا هتصل عليه وهيجي جري..
طارق : ينرفزه..طيب طيب يلا..
وركبوا العربيه والسواق أتحرك..
بعد شويه..
ف مستشفى النور..
چود ع الترولي بتصوت..ومصطفى بيجري جمبها.
چود : قعدت ع الترولي..ومسكت ياقة قميص مصطفى.. وقالت بشر وألم..
دعيت عليا يابن يوسف؟ دانا هشلفط وشك.. اااااااه..
وسابته ونامت وبتصرخ..
مصطفى : بهمس..يابنت المجانين.. وقال بقلق حقيقي.. خلاص ياچود استهدي بالله هو انا يعني لو مكنتش دعيت مكنتيش هتولدي؟
چود : اتعدلت تاني..وقالت للممرضين.. استني أنت وهو..
ووقفوا..
ومسكت ياقة مصطفى تاني..وقالت.. وحيات أمك؟ أنا قولتلك مفيش حد بيولد في شهر ٨ تقوم أنت تدعي ساعة استجابه؟ دانا هشلوح حياتك.. اااااااااه.. وسابته ونامت..
مصطفى : للممرضين يلا ياعم أنت وهو اتحركوا..
وبص لچود.. وقال يابت اهمدي بقى أنا خايف عليكي..
چود : بألم.. عااااااااااا الله يخربيت الجواز على اللي عايزين يتجوزا.. ده مرااااااار طااااافح..
اااااااه وهولد إزاي وأنا ع لحم بطناااااي.. منك لله يامصطفااااااه..
مصطفى : بنفاذ صبر..مخلاص بقى علشان متغباش عليكي..
چود : عيطت وقالت..باباااا طاااارق الحقني..
مصطفى : تنح وبص وراه بسرعه..لكن كان بعيد شويه مسمعش..
طارق : جري عليها وبينهج بخوف.. وقال بلهفه.. چود ياحبيبتي..اطمني هتبقى بخير يابنتي..
چود : حضنته وعيطت وقالت.. الولاده صعبه أوي يا بابا..مش قادره خااالص..
طارق : طلعها من حضنه.. وطلع منديل ومسح وشها.. وقال.. والله هتبقى زي الفل..بس شدي حيلك كدا علشان نشوف طارق الصغير..
مصطفى : بقولها كدا والله ياجدو مش مصدقاني..
چود : بصريخ اووووسكت انتاااااا.. أنت السبب في اللي انا فيه دلوقتااااااي..
طارق : غمزلها..بس ياچود عيب الكلام ده..
چود : عااااااااااا حتى أنت كمان يابابا..اااااااه..
رودي : دخلت تجري.. چود ياحبيبتى.. حاسه بايه ياروحي...
چود : عااااااااااا خبط ف احشائي يامامي.. زي ما تقولي شبابيك البنكرياس في حرب مع الكلى وبطني هتفرقع..مع اني مكلتش حاجه والله.. ينفع اولد ع معده فاضيه؟ حرام عليكم.. ااااااااه.. منك لله يامصطفاااااه.. إبنك بيلعب تايكوووندووووه ياحالوللللللي..
مصطفى : مش انتي اتوحمتي على أخطبوط. أهو شغال بالعشرين أيد ورجل..
چود : انت بتقووول اييييه؟ متبرطمش وتسكت...!!
مصطفى : بقولك تولدي بالسلامه وهجيبلك اللي انتي عايزاه..
فارس : ساند رنا ووصلوا عند چود..
رودي : اهدي ياچود.. إن شاء الله هتولدي بدون ألم ياحبيبتى..
رنا : مسدت ع ضهرها..استهدي بالله كدا..وأدعي بالتيسير..
فارس : ضم راسها لقلبه..وباس ع راسها وقال.. إن شاء هتبقى أحسن ياحبيبتى..
چود : بعياط.. أنا خايفه اوي يابابي..
فارس : مسح دموعها وقال..والله هتبقى بخير..
مصطفى : شاف وشها شاحب وعرقانه..وقرب منها..
وقال بخوف حقيقي.. طيب حقك عليا مش عارف ع إيه بس حقك عليا وخلاص مش عايزك تزعلي ولا تضايقي..
ياچود أنا خايف عليكي.. بالله عليكي أهدي ياحبيبتى..
چود : مسكت ايدو وقالت بتعب شديد.. بتحبني يامصطفى؟
مصطفى : ضمها لقلبه وقال.. مصطفى بيموت فيكي ياچود..
چود : عيطت بوجع في حضنه..وقالت أنا تعبانه اوي يامصطفى..متسبنيش..
مصطفى : بتنهيدة تعب.. أنا معاكي ياچود..
الممرضه جت..وقالت لو سمحتوا.. واخدوا چود غرفة العمليات..
چود : تعالى معايا يامصطفى..
الدكتوره : مش هينفع يامدام چود..خلاص انتي قدامك عشر دقايق وإن شاء الله تقومي بالسلامه..
چود : بترجي بالله عليكي.. أنا بطمن وهو جمبي..
طارق : خلاص يادكتوره.. معلش خليه يدخل معاها..
محمد : جه من وراهم..وقال مصطفى يدخل مع مراته يادكتوره نسرين بعد إذنك..
الدكتوره : هزت راسها زي ما تحب يادكتور محمد..
محمد : مسد ع حجابها وقال.. اطمني ياحبيبتى..كل حاجه هتبقى تمام..ونور جيالك حالا..
چود : دخلت العمليات وعقموا مصطفى ودخل معاها..
والعيله بدأت تتجمع..
چواد : وصل بسرعه..ورايح جاي قدام العمليات..
طارق : قاعد وقلبه معاها..وقلقان..
آدم : ومريم وصلوا..وقعدوا معاهم..
فهد ورينو جم بسرعه.. وفريحه جت معاهم..
لكن زين ومراد ف الشركه..
مريم ويوسف جم بسرعه وبيدعوا من قلبهم..
ف العمليات..
چود : علقو ليها محلول مغذي. وعلاجات تانيه تظبط الضغط..
مصطفى : قرب منها وقال.. ها ياجود حاسه بحاجه؟
چود : هزت راسها وقالت.. ألم بسيط..
الدكتوره : برافو ياچود ادفعي أكتر ياحبيبتي..
چود : مسكت أيدو وضغطت عليها بقوتها.. ودفعت أكتر من مرة..
مصطفى : متابع ملامحها وبتتنفس بسرعه..وقلبه بيدق بخوف.. لكن فاجاة سمع صوت صريخ طفل..
چود : بتنهج..وشافته.مع الدكتوره..وضحكت بدموع. وهمست.. طارق أبني؟
مصطفى : بص للدكتوره..مع شعور اتولد مع ولادة إبنه..
الدكتوره : عملت اللازم لچود..
الممرضه : اتفضل حضرتك.. ولد زي القمر يتربى في عزك..وحطته بين أيديه..
مصطفى : ضحك بصمت وغصب عنه عيونه لمعت وبيراقب بتركيز كبير حركات البيبي..وهمس.. أبني؟ أنا بقيت أب..!
چود : بلعت ريقها بتعب..وقالت. عايزه أشوف أبني يامصطفى..
مصطفى : قعد جمبها بشويش.. وحطه بين ايديها. بحذر..
چود : ضحكت وبتعيط..ومشاعر متضاربه..
مصطفى : باس راسها..وحاوطها من كتفها..وقال مبروك ياچود.. الف مبروك يام طارق..!!!
بعد كده.. كشفوا ع البييي وجدو أشرف إذن ليه.. ونقلوا چود ع غرفتها.. والكل بارك وهنى..
طارق : شايل حفيدو..والضحكه مرسومه على وشه.. وقال. معقول أنا شايل إبن حفيدتي.. لأ وكمان إسمه طارق.. اوعى ياض تطلع لعمك كريم ولا حد من جدودك.. أنا عايزك تطلعلي انا وابوك..
الكل ضحك..
رنا : بضحكه.. يبقى الله يكون في عونهم هنا ومريم.. ع الجنان اللي هيشوفوا ع أيديهم..
طارق : بغيظ.. إيش فهمك أنتي.. أنتوا عالم معقده.. أعداء الفرحه.. صح ياض ياطارق..
آدم : أبتسم وربت ع رجل صاحبه..وقال.. يتربى في عزك ياصحبي..
طارق : بضحكه..ياعم قول نشوفه بيحبي ونتكل بعدها..
چود : بزعل..بعد الشر عليك يا بابا.. ياريت متقولش كدا تاني..
رنا : بخنقه..شوفت بقى مين عدو الفرحه..
طارق : بضحكه.. أنتوا اللي بهايم بتفهوا غلط.. أنا بقول ونتكل كان قصدي أروح المالديف أنا والحته بتاعتي.. ههههه
فهد : ضحك وقال.. أنوي بس أنت ياحج وسبلي نفسك خالص..
طارق : أيوه ياض يا فهد وكتر من المايوهات دانا هخربها في المالديف..
الكل ضحك..
فارس : شال حفيدو..وقال. نورت عيلة عزيز والسيوفي يا طارق ياحبيبي..
مصطفى : أسمعوا بقى..العقيقة آخر الأسبوع والاشتراك..مابين عزيز والسيوفي..اه أنا راجل لسه بشق طريقي..
الكل ضحك..
فهد : قال وعندي ليك خبر حلو يادرش..
مصطفى : بتركيز خير ياعمي..
فهد : طلع ورقه وقال أمسك دي هدية وصول إبنك بالسلامه..
مصطفى : إيه شيك بمليون ده ولا ايه؟ وفتح عينيه بدهشه وقال..مش معقول..؟ خدت اعفا من الجيش؟
طارق : شوفتوا الجنان.. أهو معترفوش بيه وطلعوه..
الكل ضحك وبارك لمصطفى لأنه مكنش حابب يدخل الجيش..
مصطفى : بفرحه..عليا النعمه الواد طارق عزيز وشه حلو ع أبوه..وهعمله أحلا عقيقه فيكي ياجمهوريه.. وبص لمريم وقال بتمثيل الغيظ.
وهعمل زي السُنه مابتقول بخروفين .مش خروف وارنب وتلات فرخات..!!
مريم ضحكت من قلبها..والكل ضحك.
مريم قالت : أنا مش عارفه مين ضحك عليك وقالك كدا؟
طيب ده جدك مصطفى الله يرحمه..كان عاملك عقيقة كأنه فرح.. مش كدا يابابا؟
أشرف : أبتسم وقال.. الله يرحمه..كان بيحب الخير.. وكمان افتكر ف عقيقة مصطفى كان دابح عجلين لله وكابشين..وجدك آدم شارك بعجلين كمان هديه
..بس إيه حكاية خروف وارنب وتلات فرخات مش فاهم؟
مريم : بضحكه.. أصل مصطفى مفكر أننا جايين عليه ياعيني هههه..
مصطفى : جرا إيه يامرمر هو محدش عارف يهزر معاكي..
مريم : لأ ياحبيبي هزر برحتك..ومبارك عليك. وربنا يجعله يانور عيني سند ليك في الدارين...!!!
وبعد كدا جه تيم وميرو و آدم و آرين وباقي العيله وباركوا ليهم..
و آسر وحياة اتصلوا عليهم وباركوا ليهم ع هدية ربنا ليهم..
تاني يوم ف مكتب ميرو..
دكتورة المعمل دخلت وقدمت ليها ظرف التحليل..
ميرو : فتحت الظرف بسرعه.. وقرأت التحليل.. وفتحت عينيها بصدمه كبيره.. وهمست بعدم تصديق.. حامل..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
وبعد سنه كامله.. والدراسه بدأت.
طبعآ زي ما احنا عارفين إن آرين حاليا في رابعه
و آركان خلص واتعين ملازم أول.. وباري في تالته تجارة انجليزي.
و آسر ف رابعه حقوق و حياة ف تالته تربية وحامل.
وچواد تالته اكاديمي. وكارما تانيه جامعه آداب قسم انجليزي.
وسفيان في رابعه هندسه معماريي. و تالين في أولى هندسة
وسعيد اشتغل في شركة عزيز. ودعاء في تانيه جامعه تجاره. وأحمد في رابعه هندسه.
فيلا تيم عزيز.
محمد : يانور بالله عليكي شوفي الولاد بتعيط ليه؟
نور : قالت.. يزن معايا أهو.. ويامن مع ميرو بتغيرله..
محمد : فتح البسكوته ل جنى..وقال. طيب يامن ليه بيصرخ كدا؟
نور : أنت عارف إن يامن كان تعبان قوي ياحبيب قلبي..والسخونيه وجسمه مش متحمل..
محمد : بص ف الساعه.وقال نص ساعه وياخد حقنة المضاد الحيوي..
نور : قعدت وبتنيم يزن.. وقالت.. طيب أتصل ع تيم وشوفو أتأخر ليه؟ كل ده جاي ف الطريق..
تيم : داخل من الباب وقال.. السلام عليكم..
وردو عليه السلام
جنى : جريت عليه.بابي بابي..
تيم : شالها وفضل يبوس فيها..وحشتيني يابنت اللذين أنتي..
وسلم ع محمد ونور.. عاملين ايه ياجماعه..
نور : بخير ياحبيبى..
محمد : أطلع جهز الحقنه ل يامن..
تيم : باس يزن..وهز راسه حاضر..هى مريم فوق؟
نور : ايوه ياحبيبى بتغير ل يامن..
تيم : طالع وجنى طالعه جمبه وتيم شالها ع كتفه وبيضحك معاها..
ميرو : بتعب.. خلاص ي يامن بالله عليك.. بس بس ياروحي..خلاص مامي خلصت أهي. أنا وحشه خالص علشان مزعله يامن حبيب مامي..
يامن بيعيط..
تيم : خبط ودخل وقفل الباب..وقال بقلق.. ايه يامريم يامن بيعيط كدا ليه؟ هاتيه..وشاله.بين ايديه.
ميرو : بنوم..مش عارفه والله ياتيم. أكل واكلته.. وغيرت ليه هدومه مع أنها نضيفه. مش عارفه بقى أعمل أي؟
تيم : طيب ياحبيبتي. أهو بدأ يهدى أهو.. جهزي انتي الحقنه..وياخد المسكن وهيبقى زي الفل إن شاء الله..
ميرو : قامت بكسل..حاضر.. وجهزت الحقنه..
وتيم عطاها لابنه غصب عنه..وقال.. بصي شكلك ضايع خالص.. نامي شويه.. وأنا هاخد يامن وجنى وهنزل أقعد معاهم تحت..
ميرو : بتتاوب وقالت.. بس أنت لسه ماأكلتش.
تيم : متشغليش بالك بيا أنا هبعت ل عزه تجهزلنا الغدا..
وكمل بحيره..وقال..قبل ما انزل كنت عايز أقول إقتراح ومش عارف رايك إيه؟
ميرو : كشرت عينيها خير يا حبيبي.
تيم : يعني كنت بفكر اطلب من بابا وماما يعيشوا معانا هنا.. انتي عارفه إن ولادك عندهم أربع شهور وقد إيه بابا متعلق بيهم..وكل يوم والتاني ي........!!!!
ميرو : قاطعته..وقالت أنت بتقول ايه ياتيم.. أنت بتاخد رأيي في حاجه هتفرحني.. طيب ياريت.. والله أنا كل يوم ببقى عايزه اطلب منك تقولهم.. لكن بخاف تفكر اني عايزاهم لمصلحتي الشخصيه.. بالعكس أنا ابقى مبسوطه جدا.. ده كفايه بس حب بابا محمد لأولادي.. ياريت بجد يوافقوا..
تيم : أبتسم وقال. تمام استريحي أنتي ونشوف الموضوع ده..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف الجامعه..
آرين : خارجه من المحاضره ومكشره وزعلانه
زهره : إيه بقى يا آرين فوكيها شويه..
آرين : بتنهيدة اشتياق.. آدم وحشني أوي يا زهرة.. نفسي اسمع صوته.. تلات شهور ومعرفش عنه حاجه..لا هو ولا أخويا آركان..
زهره : ربنا يرجعهم ليكي بالسلامه.. بس فوكيها تكشيرتك دي مش هتجيبهم دلوقتي.. وعندي ليكي خبر حلو..
آرين : خير يا زهرة..
زهرة : بسعاده.. كتب كتابنا أنا ورائف الشهر الجاي..
آرين : افتكرت يوم كتب كتابها وأبتسمت بتنهيدة وقالت.. ألف مبروك ياحبيبتي..
وغمضت عينيها قالت.. امتى هترجع بقى يا آدم..
عند تجاره..
باري : خارجه من الجامعه.. وبصت ف الساعه وقالت.. اوووف السواق اتأخر ليه؟
واحد من الشباب جاي عندها.. الجميل واقف مستني حد..!!!
باري : بصتله من فوق لتحت.. وسابته ومشيت كام خطوه..
الشاب : اله اله اله.. الجميل تقلان عليا ولا ايه؟ طيب استنا ناخد وندي بشكل ودي.. أسمك ايه ياقمر..
باري : نفخت بخنقه وقالت جواها.. ياريتني روحت ل آرين..
الشاب : مترد عليا ياغزال..فرس . بالصلاه على النبي فرس واقف قدامي..
باري : بنفاذ صبر.. أنت إنسان همجي ومتخلف.. ومشيت بسرعه ورايحه تاني ع الجامعه..
الشاب : جري وقف قدامها..طيب انتي نرفوزه ليه؟ أنا عايز أتعرف والنعمه ماهتندمي.. رقمك إيه طيب.. 012 ولا زيرو عشره....!!!
باري : بتحذير.. ابعد عن وشي.. لأني ف ثانيه ممكن اطلبلك السكيورتي..
الشاب : ياجميل اسمعني ب........!!!! ومكملش علشان ف أيد اتحطت ع كتفه..
باري : كانت خايفه لكن لما شافت حد هيتصرف اتنفست الصعداء أخيرا.. لكن قالت ياترى مين ده؟
وفتحت عينيها بصدمه وقالت .مستحيل..الهمجي؟
آركان : ضغط ع كتفه بقوة..وقال..هى مش قالتلك تبعد عن وشها ياشبح؟
الشاب : بسخريه.. والقمور واقف من بدري؟
آركان : بغمزه حصل..وبجهز نعشك.. تمشي بقى بما يرضى الله.. ولا تاخد ع قفا اللي خلفوك وبما يرضى الله بردو..!!!
الشاب : ياعم وسع كدا.. هى تخصك؟
آركان : بعند..اه تخصني..!!
باري : بصوت متغاظ. أنا معرفكش يا أستاذ همجي أنت..
الشاب : بضحكه.. أهي قالتلك متعرفكش..والموزه دي تخصني.. يلا ياحلو من هنا..
وهيمسك أيد باري علشان يمشي..
باري : فتحت عينيها بصدمه ولسه هتبعد..
آركان : بسرعه شد باري ورا ضهرو.. وقال بغضب مكبت..
أنا لو عايز اقلبها جنايه هعملها.. أنت دلوقتي تلف ضهرك وتغور من وشي علشان تروح لأمك سليم..
الشاب : بغيظ زق آركان من صدرو وقال . في ايه ياشبح.. أنت مستتخن عضلاتك ولا ايه؟..دانا افرمك هنا..والبت دي تلزمني..
باري : خافت..
آركان : صك ع أسنانه بغيره.. وضريه روسيه..
وبوكسات بسرعه ملحوظه..
باري : اتصدمت وحطت أيدها ع بوقها..وخافت..
آركان : بيضرب بغباء ومش شايف قدامه..
شباب قدام الجامعه..شالوا الشاب من آركان بالعافيه..
آركان : واقف بينهج.. وشاف باري واقفه بعيد وبتعيط..
وراح عندها بسرعه. انتي كويسه يا آنسه؟
باري : بغيظ.. أنت مالك أنت كويسه ولا لأ؟ أنت بتطلعلي منين يابني ادم أنت؟
آركان : قبض ع ايديه وقال. صدقي أنا غلطان إني ماسبتهوش يبلطج عليكي..
باري : بعند أكبر.. انا اقدر أحمي نفسي كويس جدا يامستفز..
آركان : قرب من وشها وقال ببرود.. تحمي نفسك بوشك المخطوف ده؟ دا انتي كان دقيقه وهيغمى عليكي يابنتي..
باري : صكت ع أسنانها وقالت..استغفر الله العظيم.. اتفضل امشي من هنا..!!!
آركان : رفع حاجبه وقال ببرود..مش همشي إلا لما تشكريني..
باري : ضحكت بسخريه..وقالت. أشكرك أنت؟ أجري بقى العب بعيد..
آركان : بغمزه أنا واقف في ملك الحكومه..
باري : كشرت عينيها بتعجب..وكانت هتضحك.. لكن رسمت الجديه وقالت.. اتفضل بقى لو سمحت من هنا
آركان : بعند..يامغروره يامتعجرفه أنا لسه عامل معاكي موقف جدعنه مني..يبقى على الأقل ومن باب الزوق تقولي شكراً..
باري : اتغاظت أكتر. وقالت . أنا متعجرفه..!؟ أنت إنسان....!!!
آركان : حط ايدو ع بقها وقال بتحذير.. أقسم بالله لو غلطتي تاني لاندمك ع اليوم اللي قابلتيني فيه.. ونزل أيدو وسابها ودخل الجامعه..
باري : واقفه مصدومه حرفياً من أيدو اللي حطها ع بوقها.. وهزت راسها بعدم استيعاب..
السواق وصل.. وقال.. اتفضلي يا هانم.. وآسف ع التأخير..
باري : ركبت ومسلوبة الإرادة..ورفعت عينيها ع بوابة الجامعه..وتايهه في أفكار كتير متلخبطه..!!
آرين : طيب يازهرة.. أنا يدوبك أمشي.
زهرة : هتروحي مع الدكتورة تمارا؟
آرين : لأ تمارا الحمل تاعبها.. وواخده أجازه.. آسر وحياة هيوصلوني..
آدم مراد : من وراها..
ـ طيب ممكن اوصلك أنا؟
آرين : لفت بسرعه مع دقة قلب..وصرخت بفرحه.. آداااام.. واتشعلقت في رقبته..ونسيت الزمان والمكان وقفلت عقلها على رؤية حبيبها اللي مفتقداه من شهور..
آدم مراد : أبتسم..وقلبه دق.. واستسلم لدقاته ورفعها من ع الأرض وفضل ضاممها لقلبه.. لحد ما بطلت عياط..
آرين : رفعت راسها وبصت عليه..وقالت. آدم أنت هنا صح؟ أنت رجعتلي مش كدا؟
آدم مراد : نزلها..وهز راسه ليها..ومسح دموعها..وقال.. أيوه ياضي آدم أنا رجعتلك..!!!
آرين : ضحكت بدموع وقالت.. زهرة مش قولتلك أنا حاسه إني هقابله قريب أوي. والله يا آدم لسه قايله ليها كدا دلوقتي.. أنا بجد كنت حاسة أوي إني هشوفك..
آدم مراد : أبتسم وقال..نمشي؟
آرين : بفرحة هزت راسها..وقالت نمشي..!!
آدم مراد : هز راسه وأبتسم ل زهرة واخد آرين ومشيوا..
آرين : ماشيه وماسكه ايد آدم كأنها ماسكه ايد باباها اللي كان مسافر ورجع بعد سنين..
آركان : قابلهم..وسلم ع آرين..وماشي معاهم ومتغاظ من اللي نفسه يضربها من تعجرفها معاه..
------------------بقلمي مريم نصار.
عند زينب..
زينب : ضربت دعاء بالقلم..وقالت بتستعري مننا ياقليلة الربايه..
طيب يمين عظيم ما هتشوفي الشارع..
والجامعه دي آخر يوم تروحيها.. فاهمه يابنت الجنايني...!!!!
مجموعة العدوي..
زين : رد ع آريان بلهفه.. وقال..ها يا آريان جبت براءة الاختراع ولا لأ؟ -------------يتبع
رواية جريمة عشق 5
(مملكة ميراث العشق)
فاكرة لما كنتي بتصلي وبتقرأي قرأن وعلاقتك بـ ربنا كويسة وكنتي حاسة بـ قلبك بيضحك ووشك منور وكنتي مستعدة تقابليه.
مش ناوية ترجعي زي زمان بقا؟!
اللهم يامقلب القلوب..ثبت قلوبنا على دينك..!!
رزقني الله وإياكم توبة نصوحا لا نعصى الله بعدها أبدا.. آمين
================================
بسم الله نبدأ.
اسم الكاتبة الحقيقي/ شريهان ابراهيم
وإسم الشهره... مريم نصار.
في السنتر..
حياة لابسه فستان زفاف ولا ف الخيال..
البنات بإنبهار..واووو حياة زي القمر..
حياة : أيديها متلجه من القلق والتوتر..
آرين : مالك ياحياة..
حياة : بقلق .مسكت ايد آرين..وقالت.. بصراحه يا آرين هموت من الخوف.. حاسه إني قلبي هيقف..
آرين : بدهشة..ليه يابنتي خايفه من إيه؟
حياة : بحرج وحيرة..مش عارفه أقولك إيه؟ بس من وقت ما ناناه ملك كلمتني وأنا مش ع بعضي وخايفه..
آرين : فهمت..وقالت اهاااا..علشان كده.. طيب بصي بقى والله أنا مبكدب عليكي..
صدقيني والله الموضوع سهل جدا..
حياة : بحرج..بجد يا آرين..يعني انتي مكنتيش خايفه.؟
آرين : ههههههههه أنا أكتر واحده اتاخدت غدر ههههه.
حياة : بعدم فهم..مش فاهمه تقصدي إيه؟
آرين : تعالي اقعدي هنا وسيبك مني خالص.. ركزي ف اللي هقولك عليه..
بصي يا حياة أنا سوري يعني معنديش الجراءه اني أتكلم ف حاجه زي دي.. بس كل اللي اقدر أقوله.. إن إحنا اللي بنوهم نفسنا بالخوف..
الموضوع عادي جدا وسهل..وكمان آسر بيحبك وهيخاف عليكي.. أنتي متقلقيش من أي حاجه.. وبكرة تقولي أنا خوفت ع الفاضي..
حياة : بترجي..بالله عليكي بتتكلمي بجد؟
آرين : طيب والله العظيم بتكلم جد.. اسمعي مني وافرحي..فرحك ده؟ ليله ف العمر سيبي قلبك يفرح كدا وفرفشي..
حياة : تنفست الصعداء وقالت. ربنا يطمنك زي ما طمنتيني يا آرين.. انا كنت هتكلم مع چود بس أحرجت..
آرين : شهقت وقالت.. أوعي تتكلمي معاها ف اي حاجه..
وصكت ع أسنانها بغيظ وقالت..دي الوحيده اللي غدرت بيا..الغشاااشه..
حياة : بتقولي إيه يا آرين.مش سامعه منك حاجه.
آرين : انتبهت..وقالت لا ياروحي مبقولش حاجه.. بصي آدم بيرن عليا.. انا هنزل ليه.. وهبعتلك ميرو. هى إللي هتنصحك بجد أوكي؟
حياة : هزت راسها أوكي..وبجد ميرسي جدا يا آرين.. انتي متعرفيش أنا كنت خايفه قد ايه..
آرين : أبتسمت..وقالت. ربنا يكمل فرحتك ع خير يقلبي..
و آرين راحت اتكلمت مع ميرو..ونزلت ل آدم.
وميرو راحت قعدت مع حياة وطمنتها..
وحياة اتبدل خوفها لفرحة كبيره..
آدم مراد : في العربية.. وشاف آرين نازله..ولابسه ع زوقه واختياره كالعاده.. ونزل ونزل وفتح ليها باب العربيه وركبت جمبه. وبيتكلموا مع بعض..
آسر وصل..والكل بيزغرد.. وطلع لعروسته..
حياة : واقفه واتوترت من آسر..
آسر : باس جبينها وبيضحك بفرحه من جمالها.. وقال. زي القمر ياحياة..وحضنها ولف بيها كتير.
حياة : حضنته بفرحه وبتضحك من قلبها..
آسر : نزلها وضمها.. وقدم ليها بوكيه الورد.. وحط أيدها ف دراعه وخرجوا من السنتر وسط فرحه كبيرة من كل العيله.. وخصوصاً الشباب..
زياد : قلبه اتخطف اول ما شاف بنته الصغيره اللي كبرت فاجأه وبقت أجمل عروسه في عيون أبوها..
حياة : اتشعلقت في رقبته وبتعيط..
زياد : ضمها لقلبه..وبيكابر مشاعرو ودموعه.. وضحك بتمثيل..وقال..
ـ بنتي كبرت وبقت أجمل عروسه.. وباس جبينها.
وكمل بحنان وقال..
ـ ألف مبروك ياحبيبتي..
حياة : بعياط..الله يبارك فيك يا بابي..
زياد : شفايفه رعشت من كتمان دموعه.. وقال.
وبعدين بقى..انتي عايزه بابي يعيط زي العيال الصغيره ولا إيه؟ وبعدين بتعيطي ليه؟ أوعي تكوني مفكره اني هسيبك في حالك.. لأ.. ده انتي بكره هتقولي هو بابي مش هيروح ولا ايه؟
حياة : هزت راسها بالنفي..وقالت..
ـ أبدا عمري ما أقولها ابدا يا بابي.. وبعيط علشان أبيه ياسين مش هيكون موجود في فرحي..!!!
ياسين : جه بسرعه وحضنها..وشالها ولف بيها..وقال مبروك مبروك ياقلب اخوكي..
الكل سقف والشباب صفرت..
حياة : ضحكت بدموع وقالت بفرحه.. أبيه ياسين.. ابيييه ياسين مش معقووول.. واتشعلقت في رقبته تاني..
ياسين : بضحكه..لسه مخلص المأموريه ياحبيبتي.. ألف مليون مبروك.. بس إيه القمر ده؟
حياة : بفرحه..ميرسي جدا.. أنا دلوقتي فرحانه اوي.
وبعد كده سلموا على كل العيله.. وزي طقوس اي فرح في العيله حصل بالظبط..
طلعوا ع السيشن وبعد كده القاعه وكان فرح جميل جدا..
وكان موجود فيه صحاب ساره من سيدات أعمال. وصحاب مالك و زياد.
ومثلت برمودا الامبراطور وطارق وبيتر..
وزين كان مع زياد ومالك ف كل خطوة.. وكل العيله عاشت أجواء وفرحة كبيره ل آسر وحياة..ورعد كان موجود لوحدو لأن هيلينا وباري في ايطاليا.
و آسر غنى ل حياة.. لكن حياة اتكسفت تغني.. واكتفت برقصه سلو مع آسر..
مصطفى و آركان كانوا الثنائي المتميز في إشعال أي فرحه للعيله.. وغنوا فقرة الشعبي ورقصوا وهيبروا. ومعاهم چواد وسعيد..
وياسين كان الأخ السند لأخته ورقص معاها وعيشها الفرحه إللي كانت بتحلم بيها..
همس كانت فرحانه اوي لأنها أول مرة تشوف سعادة ياسين بالشكل ده.. ورقصت معاه وكانت مبسوطه بياسين..
مليكة كانت الأم اللي بتسقف بفرحه مع دموع متتالية ومش قادره توقفها من فرحتها. وكمان إحساسها بفراق بنتها ليها..
لكن محمود وحمزه هونوا عليها.. ببرائتهم وحبها ليهم.
زين و يوسف عزيز جابوا التورته هدية للعرسان..
كارما كانت الأخت المبسوطة جدآ بفرح أخوها الكبير..
واتقابلت عينها ف عيون چوادها.. وابتدا اعتراف جديد من ميراث العشق بلغة العيون..
إن چواد عاشق.. وكارما تخطت الحب..وع أول سلمه ودرجة من درجات سلم العشق.
وعدا الفرح ع خير.مابين وداع مؤثر ووداع مبهج.. وكل واحد رجع ع بيته في اللي مبسوط وف إللي حزن الفراق مآثر عليه.
لكن احتواء ابطالنا لبعض يعدوا أي أزمة تقابلهم ووحده يعيشوها..
ف شقة آسر..
آسر : في اعتراف صريح.. حياة أنا طول عمري بحلم باللحظه اللي تكوني فيها ملكي..
حياة أنا بحبك أوي. بحبك لدرجة كبيرة مش عارف ممكن تتخيلها أو لأ..
أنتي حلم سنين طويلة أوي. ديما قلبي يومياً يعترف بعشقي ليكي..وانك حب كبير مهما تعدي بينا سنين.
أنا مش عارف اوصفلك مشاعري بالظبط..
لكن اللي اقدر اقولو ليكي.. إنك حياة آسر..
وقرب منها بحب كبير وعاش معاها لحظات اتحفرت في قلوبهم. وتعامل معاها بكل حب وخوف عليها..
وحياة عاشت معاه الحياه وخوفها كله مكنش ليه داعي.. واكتشفت فعلاً إن آسر حياتها..
وتم بحمد الله نقل ملكية حياة زياد ل حياة الصاوي..
حياة بصت ل آسر ف عينيه وقالت.. بحبك يا آسر..
------------------بقلمي مريم نصار.
ونقول بعد أسبوعين كمان..
ف الطريق..
مصطفى ف العربية وقال. يابت هلعب في وشك البخت..
چود : الله..!!! ف ايه ياعم مصطفى؟ هى طالبه معاك خناق..
مصطفى : أنا طالبه معايا اضربك صدقي بقى..!! ماتجيبي بوسه. ههههه
چود : خبطت كف ع كف وقالت.. لا حول ولاقوة الا بالله..الله يخربيت الهرمونات..
يابني المفروض الهرمونات دي للحريم.. مش ناقصه جنان..
مصطفى : بصلها ورقص حواجبه.. وهى فين الحريم بكرشك ده.؟ هههههههه
چود : بص لنفسك وأنت تعرف..هههههه.
مصطفى : خبطها ع قفاها وقال.. ماتلمي لسانك اللي عايز تطهير ده..
چود : مصطفى قولي بحبك ياچودي..
مصطفى : باس كف أيدها وقال.. بعشق أمك ياتراب القمر.. بس ماكنش ليه لازمه نروح الهايبر انهردا..
چود : بتعب مكتوم..ياعم البنات هناك..وقالت إن في تخفيضات..
مصطفى : بتريقه وهما علشان هناك..لازم إحنا نكون في ديلهم؟ ومتشتري أون لاين ياستي..انتي ع اخرك..
چود : اوووف الجو حر أوي.. لأ متخفش مش هولد دلوقتي..
مصطفى : بسخريه..ليه حامل ف بغل هتحملي عشر شهور.. انتي ف التاسع ياچود..
چود : بغيظ..خبطته في كتفه وقالت..متقولش ع ابني بغل علشان مقلش منك..وبعدين محدش بيولد في شهر ٨
مصطفى : ههههههههه ليه رافعين الدعم ف شهر ٨ اااه يابطني يابا محدش بيولد ف ٨ ههههه. طيب يارب تولدي في شهر ٨ يابنت رودي..
چود : رفعت حاجبها وقالت..عارف لو دعوتك استجابت..هيبقى شهر بلاك عليك ياتيفا.. ودوس بنزين بقى خلينا نلحق البنات..
في مستشفى النور..
في مكتب ميرو..
الممرضه.. دكتوره مريم في حاله مستعجله بتصرخ من وجع عيينها وارسها.
ميرو : قامت بسرعه وقالت.تعالي هى فين..!!! وطلعوا بسرعه.. وميرو كشفت عليها ووصفت ليها اشعه وعلاج..
ميرو نازله من ع السلم.. وفاجأة داخت ومسكت في درابزين السلم قبل ما تقع.. وحاولت تتماسك..
الممرضه ساعدتها ووصلتها لحد المكتب..
ميرو : حست إن معدتها قالبه عليها وجريت ع الحمام..
وبعد شويه خرجت تعبانه ومجهده.. وبصت قدامها بقلق..وقالت بهمس.. ربنا يستر..!!!
ف الهايبر..
همس : ياسو ياسو.. شوفت قسم الشامبو ده.. يلهوي يخربيت الجمال..
ياسين : خلاص ياهمس.. كفايه انتي قولتي هتجيبي. لبس للولاد. واتفقنا ع كدا وبس..
همس : الله..!! جرا ايه ياسيادة النقيب.. أنت بتعمل معايا كدا ليه؟
ياسين : بص حواليه .وقال انتي بتكلميني أنا؟
همس : بتريقه..لأ بكلم رياض باشا.. وبعدين هو أنا ضحكت عليك؟ لسه موصلناش لقسم الملابس.. الله بص يا ياسو.. مناديل بريحة الفلاوله..
ياسين : كشر عينيه وقال..بريحة الايه ياهمس؟
همس : اوووف فرواله فرواله. أمسك بس.. وشالت خمس علب مناديل وحطتهم ف العربيه.. وعلب شامبو كتير..وكل خطوه تعجبها حاجه تجيبها..
ياسين : رافع عينيه للسما..ومتغاظ..
ف قسم الميكب..
ليليان : بانبهار..قالت واااو شوفت ياكيمو الاوبشن ده.؟ علبة ميكب وعليها اوبشن معطرات الشعر بجوز الهند والفراوله واللافندر..
كريم : من بين أسنانه.. لي لي ياحبيبتي..ده القسم اللي معرفش رقم كام وتنبهري نفس الانبهار وتحطي في العربيه وخلاص.. وبعدين انا جايبلك علبة ميكب وماركه كمان..!!
إحنا جايين هنا مع ياسين ومراته مش أكتر..
ليليان : حطت الميكب في العربيه.. فتحت عينيها بدهشه وقالت..كريم كريم. بص ياكيمو.. معطر الهدوم هناك وعليه اوبشن بردو.. تعالى ورايا. وراحت بسرعه تختار..
كريم : ماشي وراها بيأس..وهز راسه بنفاذ صبر..وقال.. لو الضرب مكنش حرام..!!! كنت ضربت نفسي..
مصطفى وجود وصلوا واتقابلوا.. وچود أي حاجه تعجبها تحطها في العربيه.
مصطفى : هرش في قفاه وقال. چود هانم. كفايه العربيه كلها اتملت حاجات ولا ليها ستين لازمه..
چود : حطت ايدها ف جمبها وقالت..تعرف إيه انت أنها ليها لازمه ولا لأ ها؟ قولي.
مصطفى : حط ايدو ف جيبه وقال.. في واحده تجيب فرش أسنان أطفال؟ لعيل لسه متولدش؟ وكمان هيستخدمها وهو عندو تلات ولا أربع سنين؟ والمعجون بتاعه؟
لأ وكمان جايبه شامبو وبلسم ل طارق اللي لسه متولدش..
چود : مسكت بطنها وكاتمه الألم..وقالت بغيظ.. لأ لأ لأ أنت بتكرهني أنا وابنك.. قول الحقيقة مستخسر في إبنك دستة فرش و ١٥ انبوبة معجون أسنان؟
أنت عارف الأسعار بتاعة دلوقتي..كمان شهر هتوصل لكام؟
أنا غلطانه يعني أني بوفر عليك..
مصطفى : أكره مين يامجنونة انتي؟ بت يلا بينا نرجع ع البيت.. أنا راجع من الشغل مفرهد.. وجعان وجاي معاكي ع لحم بطني..
چود : بنهم.. أممم صدق أنا جوعت.. والله أنا كمان مكلتش كنت مستنياك..
مصطفى : قرب منها بسرعه وقال..طيب ابوس ايدك يلا نمشي وهعزمك في أحلا مطعم بس نغور من هنا..
چود : ابتسمت بمكر وقالت.. واسيبك جعان كل ده؟ بينا ع قسم المواد الغذائية.. وسابته وماشيه.. وقالت.. العربيه يامصطفاااه..
مصطفى : خبط كف ع كف وقال .يابنت المجانين.. وايه ده كمان؟ عضاضه لطارق؟ وكمان سيريلاك لابني اللي مطلعش ع وش الدنيا؟
اطلع يبني تعالى شوف أبوك وأمك هيعملوا فيك إيه؟
بعد نص ساعه..
ف الهايبر/ قسم المواد الغذائية..
چود : اتألمت وصرخت بصوت واطي..
ليليان : مالك يا چود؟ عرقانه ليه كدا؟ حاسه بحاجه..
چود : صكت ع أسنانها وكاتمه الألم..وقالت مش عارفه ياليليان.وأنا ف الطريق..كل فتره تيجيلي خبطه ف ضهري وتروح..
ليليان : شهقت وقالت .ياخبر..دي بوادر ولاده ياچود..
مصطفى : جه وقال..هو ده ياستي نوع السمك اللي انتي عايزاه؟
چود : مسكت مصطفى من ياقة قميصه بقوه..
مصطفى : اتخض.. يخربيتك..!!! مالك ياچود أنتي اتحولتي كدا ليه؟
چود : صرخت ف وش مصطفى.. وقالت بألم.. الحقنااااااي يامصطفاااااه...!!! شكلي بووووولد وهيبقى يوووووم بلاااااااااك..
مصطفى : العلبه وقعت من أيدو وقال بصدمه.. إيه هتولدي؟
چود : بغيظ..لاااااااء بعمل بروووووفاااااا.. الحقوووونااااااااي...
ياسين وكريم ف القسم اللي جمبهم..وبصوا لبعض..
كريم : ده صوت چود ده مش كدا؟
ياسين : بتهيألي..تعالى نشوف في إيه؟
كريم : خارج بسرعه..وقال.. أستر يارب.. مش عايزين فضايح المجانين دول.. تلاقيهم بيضربوا بعض..
همس : جريت ف ايه ياجماعة..
ليليان : بتوتر.. الحقيني ياهمس..چود شكلها بتولد..
همس : فتحت عينيها بدهشه وقالت.. ياحالولي.. بتولد في الهايبر...!!
چود : صرخت ف وش همس وقالت.. معللللش يختاااااي نسيت أخد ميعاد.. تعالي ع بريستيجك شويه..والحقووونااااي يامعدومين الدم..
همس وليليان جريوا عليها.. سلامتك ياحبيبتي خدي شهيق وزفير..
چود : بغضب واضح ل مصطفى.. مشيهم من وشي.. بتوع شفيق وبهير دول..علشان مطلعش وجعي عليهم.. عااااااااااا ياباااباااااا.. عايزه اومااااااي...
الناس ف الهايبر اتلموا ع صوت چود..
مصطفى : بقلق واضح..تعالي ياچود..اسندي عليا ع مهلك..اء... أنا هاخدك ونروح المستشفى بسرعه..
چود : دموعها نزلت من الوجع وقالت.. بطني يامصطفى..بطني مش قادرة أتنفس..
مصطفى : سندها من ضهرها.. وقال بصوت عالى.. ليليان اتصلي على الدكتوره وقوليلها ع اللي بيحصل مع چود..
وواخد چود وطالع بيها من الهايبر..
ليليان : برجفه.اتصلت ع الدكتوره وهى ف انتظارهم في المستشفى
ياسين لمح ناس بتصور.. واضايق جدآ.. وزعق فيهم.. وبحكم شغله حذف كل الفيديوهات..
وخرجوا بسرعه وركبوا وماشيين ورا مصطفى..
ليليان وهمس بيتصلوا بكل العيله..
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا السيوفي..
طارق : قام من ع السفره بسرعه..وقال بخوف حفيدتي بتولد..!!!
وبص ل رنا وقال.. البسي بسرعه..بسرعه..
رنا : طلعت تلبس وسط دعوات من قلبها بتسهيل الولاده.. واتصلت ع مريم..
فارس : نازل جري ع السلم وقال بقلق.. بابا چود بتولد.
طارق : بلهفه..عارف..بس روح انت بسرعه استنى بنتك هناك.. وزفته رودي فييين بتعمل إيه كل ده؟
فارس : أهدى يابابا..رودي نازله حالا..
طارق : ضم أيديه. وغمض وقال.. يارب يارب خليك مع حفيدتي وهون عليها..
وزعق يلا يا رنااا..وفين مراااتك انت كمان ..
رودي : نزلت جري..وقالت. أنا أهو.. يلا يا فارس.
فارس : أخد مراته وطلعوا على المستشفى..
رنا : نازله..وقالت. يلا يا طارق..
طارق : بتوتر وقلق..يلا.. و. كمل بجدية..وفين أخوها اللي عايش في الطراوه ده؟
رنا : ياراجل طراوة إيه؟ هو ف الجيم وهيعرف منين يعني؟ أنا هتصل عليه وهيجي جري..
طارق : ينرفزه..طيب طيب يلا..
وركبوا العربيه والسواق أتحرك..
بعد شويه..
ف مستشفى النور..
چود ع الترولي بتصوت..ومصطفى بيجري جمبها.
چود : قعدت ع الترولي..ومسكت ياقة قميص مصطفى.. وقالت بشر وألم..
دعيت عليا يابن يوسف؟ دانا هشلفط وشك.. اااااااه..
وسابته ونامت وبتصرخ..
مصطفى : بهمس..يابنت المجانين.. وقال بقلق حقيقي.. خلاص ياچود استهدي بالله هو انا يعني لو مكنتش دعيت مكنتيش هتولدي؟
چود : اتعدلت تاني..وقالت للممرضين.. استني أنت وهو..
ووقفوا..
ومسكت ياقة مصطفى تاني..وقالت.. وحيات أمك؟ أنا قولتلك مفيش حد بيولد في شهر ٨ تقوم أنت تدعي ساعة استجابه؟ دانا هشلوح حياتك.. اااااااااه.. وسابته ونامت..
مصطفى : للممرضين يلا ياعم أنت وهو اتحركوا..
وبص لچود.. وقال يابت اهمدي بقى أنا خايف عليكي..
چود : بألم.. عااااااااااا الله يخربيت الجواز على اللي عايزين يتجوزا.. ده مرااااااار طااااافح..
اااااااه وهولد إزاي وأنا ع لحم بطناااااي.. منك لله يامصطفااااااه..
مصطفى : بنفاذ صبر..مخلاص بقى علشان متغباش عليكي..
چود : عيطت وقالت..باباااا طاااارق الحقني..
مصطفى : تنح وبص وراه بسرعه..لكن كان بعيد شويه مسمعش..
طارق : جري عليها وبينهج بخوف.. وقال بلهفه.. چود ياحبيبتي..اطمني هتبقى بخير يابنتي..
چود : حضنته وعيطت وقالت.. الولاده صعبه أوي يا بابا..مش قادره خااالص..
طارق : طلعها من حضنه.. وطلع منديل ومسح وشها.. وقال.. والله هتبقى زي الفل..بس شدي حيلك كدا علشان نشوف طارق الصغير..
مصطفى : بقولها كدا والله ياجدو مش مصدقاني..
چود : بصريخ اووووسكت انتاااااا.. أنت السبب في اللي انا فيه دلوقتااااااي..
طارق : غمزلها..بس ياچود عيب الكلام ده..
چود : عااااااااااا حتى أنت كمان يابابا..اااااااه..
رودي : دخلت تجري.. چود ياحبيبتى.. حاسه بايه ياروحي...
چود : عااااااااااا خبط ف احشائي يامامي.. زي ما تقولي شبابيك البنكرياس في حرب مع الكلى وبطني هتفرقع..مع اني مكلتش حاجه والله.. ينفع اولد ع معده فاضيه؟ حرام عليكم.. ااااااااه.. منك لله يامصطفاااااه.. إبنك بيلعب تايكوووندووووه ياحالوللللللي..
مصطفى : مش انتي اتوحمتي على أخطبوط. أهو شغال بالعشرين أيد ورجل..
چود : انت بتقووول اييييه؟ متبرطمش وتسكت...!!
مصطفى : بقولك تولدي بالسلامه وهجيبلك اللي انتي عايزاه..
فارس : ساند رنا ووصلوا عند چود..
رودي : اهدي ياچود.. إن شاء الله هتولدي بدون ألم ياحبيبتى..
رنا : مسدت ع ضهرها..استهدي بالله كدا..وأدعي بالتيسير..
فارس : ضم راسها لقلبه..وباس ع راسها وقال.. إن شاء هتبقى أحسن ياحبيبتى..
چود : بعياط.. أنا خايفه اوي يابابي..
فارس : مسح دموعها وقال..والله هتبقى بخير..
مصطفى : شاف وشها شاحب وعرقانه..وقرب منها..
وقال بخوف حقيقي.. طيب حقك عليا مش عارف ع إيه بس حقك عليا وخلاص مش عايزك تزعلي ولا تضايقي..
ياچود أنا خايف عليكي.. بالله عليكي أهدي ياحبيبتى..
چود : مسكت ايدو وقالت بتعب شديد.. بتحبني يامصطفى؟
مصطفى : ضمها لقلبه وقال.. مصطفى بيموت فيكي ياچود..
چود : عيطت بوجع في حضنه..وقالت أنا تعبانه اوي يامصطفى..متسبنيش..
مصطفى : بتنهيدة تعب.. أنا معاكي ياچود..
الممرضه جت..وقالت لو سمحتوا.. واخدوا چود غرفة العمليات..
چود : تعالى معايا يامصطفى..
الدكتوره : مش هينفع يامدام چود..خلاص انتي قدامك عشر دقايق وإن شاء الله تقومي بالسلامه..
چود : بترجي بالله عليكي.. أنا بطمن وهو جمبي..
طارق : خلاص يادكتوره.. معلش خليه يدخل معاها..
محمد : جه من وراهم..وقال مصطفى يدخل مع مراته يادكتوره نسرين بعد إذنك..
الدكتوره : هزت راسها زي ما تحب يادكتور محمد..
محمد : مسد ع حجابها وقال.. اطمني ياحبيبتى..كل حاجه هتبقى تمام..ونور جيالك حالا..
چود : دخلت العمليات وعقموا مصطفى ودخل معاها..
والعيله بدأت تتجمع..
چواد : وصل بسرعه..ورايح جاي قدام العمليات..
طارق : قاعد وقلبه معاها..وقلقان..
آدم : ومريم وصلوا..وقعدوا معاهم..
فهد ورينو جم بسرعه.. وفريحه جت معاهم..
لكن زين ومراد ف الشركه..
مريم ويوسف جم بسرعه وبيدعوا من قلبهم..
ف العمليات..
چود : علقو ليها محلول مغذي. وعلاجات تانيه تظبط الضغط..
مصطفى : قرب منها وقال.. ها ياجود حاسه بحاجه؟
چود : هزت راسها وقالت.. ألم بسيط..
الدكتوره : برافو ياچود ادفعي أكتر ياحبيبتي..
چود : مسكت أيدو وضغطت عليها بقوتها.. ودفعت أكتر من مرة..
مصطفى : متابع ملامحها وبتتنفس بسرعه..وقلبه بيدق بخوف.. لكن فاجاة سمع صوت صريخ طفل..
چود : بتنهج..وشافته.مع الدكتوره..وضحكت بدموع. وهمست.. طارق أبني؟
مصطفى : بص للدكتوره..مع شعور اتولد مع ولادة إبنه..
الدكتوره : عملت اللازم لچود..
الممرضه : اتفضل حضرتك.. ولد زي القمر يتربى في عزك..وحطته بين أيديه..
مصطفى : ضحك بصمت وغصب عنه عيونه لمعت وبيراقب بتركيز كبير حركات البيبي..وهمس.. أبني؟ أنا بقيت أب..!
چود : بلعت ريقها بتعب..وقالت. عايزه أشوف أبني يامصطفى..
مصطفى : قعد جمبها بشويش.. وحطه بين ايديها. بحذر..
چود : ضحكت وبتعيط..ومشاعر متضاربه..
مصطفى : باس راسها..وحاوطها من كتفها..وقال مبروك ياچود.. الف مبروك يام طارق..!!!
بعد كده.. كشفوا ع البييي وجدو أشرف إذن ليه.. ونقلوا چود ع غرفتها.. والكل بارك وهنى..
طارق : شايل حفيدو..والضحكه مرسومه على وشه.. وقال. معقول أنا شايل إبن حفيدتي.. لأ وكمان إسمه طارق.. اوعى ياض تطلع لعمك كريم ولا حد من جدودك.. أنا عايزك تطلعلي انا وابوك..
الكل ضحك..
رنا : بضحكه.. يبقى الله يكون في عونهم هنا ومريم.. ع الجنان اللي هيشوفوا ع أيديهم..
طارق : بغيظ.. إيش فهمك أنتي.. أنتوا عالم معقده.. أعداء الفرحه.. صح ياض ياطارق..
آدم : أبتسم وربت ع رجل صاحبه..وقال.. يتربى في عزك ياصحبي..
طارق : بضحكه..ياعم قول نشوفه بيحبي ونتكل بعدها..
چود : بزعل..بعد الشر عليك يا بابا.. ياريت متقولش كدا تاني..
رنا : بخنقه..شوفت بقى مين عدو الفرحه..
طارق : بضحكه.. أنتوا اللي بهايم بتفهوا غلط.. أنا بقول ونتكل كان قصدي أروح المالديف أنا والحته بتاعتي.. ههههه
فهد : ضحك وقال.. أنوي بس أنت ياحج وسبلي نفسك خالص..
طارق : أيوه ياض يا فهد وكتر من المايوهات دانا هخربها في المالديف..
الكل ضحك..
فارس : شال حفيدو..وقال. نورت عيلة عزيز والسيوفي يا طارق ياحبيبي..
مصطفى : أسمعوا بقى..العقيقة آخر الأسبوع والاشتراك..مابين عزيز والسيوفي..اه أنا راجل لسه بشق طريقي..
الكل ضحك..
فهد : قال وعندي ليك خبر حلو يادرش..
مصطفى : بتركيز خير ياعمي..
فهد : طلع ورقه وقال أمسك دي هدية وصول إبنك بالسلامه..
مصطفى : إيه شيك بمليون ده ولا ايه؟ وفتح عينيه بدهشه وقال..مش معقول..؟ خدت اعفا من الجيش؟
طارق : شوفتوا الجنان.. أهو معترفوش بيه وطلعوه..
الكل ضحك وبارك لمصطفى لأنه مكنش حابب يدخل الجيش..
مصطفى : بفرحه..عليا النعمه الواد طارق عزيز وشه حلو ع أبوه..وهعمله أحلا عقيقه فيكي ياجمهوريه.. وبص لمريم وقال بتمثيل الغيظ.
وهعمل زي السُنه مابتقول بخروفين .مش خروف وارنب وتلات فرخات..!!
مريم ضحكت من قلبها..والكل ضحك.
مريم قالت : أنا مش عارفه مين ضحك عليك وقالك كدا؟
طيب ده جدك مصطفى الله يرحمه..كان عاملك عقيقة كأنه فرح.. مش كدا يابابا؟
أشرف : أبتسم وقال.. الله يرحمه..كان بيحب الخير.. وكمان افتكر ف عقيقة مصطفى كان دابح عجلين لله وكابشين..وجدك آدم شارك بعجلين كمان هديه
..بس إيه حكاية خروف وارنب وتلات فرخات مش فاهم؟
مريم : بضحكه.. أصل مصطفى مفكر أننا جايين عليه ياعيني هههه..
مصطفى : جرا إيه يامرمر هو محدش عارف يهزر معاكي..
مريم : لأ ياحبيبي هزر برحتك..ومبارك عليك. وربنا يجعله يانور عيني سند ليك في الدارين...!!!
وبعد كدا جه تيم وميرو و آدم و آرين وباقي العيله وباركوا ليهم..
و آسر وحياة اتصلوا عليهم وباركوا ليهم ع هدية ربنا ليهم..
تاني يوم ف مكتب ميرو..
دكتورة المعمل دخلت وقدمت ليها ظرف التحليل..
ميرو : فتحت الظرف بسرعه.. وقرأت التحليل.. وفتحت عينيها بصدمه كبيره.. وهمست بعدم تصديق.. حامل..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
وبعد سنه كامله.. والدراسه بدأت.
طبعآ زي ما احنا عارفين إن آرين حاليا في رابعه
و آركان خلص واتعين ملازم أول.. وباري في تالته تجارة انجليزي.
و آسر ف رابعه حقوق و حياة ف تالته تربية وحامل.
وچواد تالته اكاديمي. وكارما تانيه جامعه آداب قسم انجليزي.
وسفيان في رابعه هندسه معماريي. و تالين في أولى هندسة
وسعيد اشتغل في شركة عزيز. ودعاء في تانيه جامعه تجاره. وأحمد في رابعه هندسه.
فيلا تيم عزيز.
محمد : يانور بالله عليكي شوفي الولاد بتعيط ليه؟
نور : قالت.. يزن معايا أهو.. ويامن مع ميرو بتغيرله..
محمد : فتح البسكوته ل جنى..وقال. طيب يامن ليه بيصرخ كدا؟
نور : أنت عارف إن يامن كان تعبان قوي ياحبيب قلبي..والسخونيه وجسمه مش متحمل..
محمد : بص ف الساعه.وقال نص ساعه وياخد حقنة المضاد الحيوي..
نور : قعدت وبتنيم يزن.. وقالت.. طيب أتصل ع تيم وشوفو أتأخر ليه؟ كل ده جاي ف الطريق..
تيم : داخل من الباب وقال.. السلام عليكم..
وردو عليه السلام
جنى : جريت عليه.بابي بابي..
تيم : شالها وفضل يبوس فيها..وحشتيني يابنت اللذين أنتي..
وسلم ع محمد ونور.. عاملين ايه ياجماعه..
نور : بخير ياحبيبى..
محمد : أطلع جهز الحقنه ل يامن..
تيم : باس يزن..وهز راسه حاضر..هى مريم فوق؟
نور : ايوه ياحبيبى بتغير ل يامن..
تيم : طالع وجنى طالعه جمبه وتيم شالها ع كتفه وبيضحك معاها..
ميرو : بتعب.. خلاص ي يامن بالله عليك.. بس بس ياروحي..خلاص مامي خلصت أهي. أنا وحشه خالص علشان مزعله يامن حبيب مامي..
يامن بيعيط..
تيم : خبط ودخل وقفل الباب..وقال بقلق.. ايه يامريم يامن بيعيط كدا ليه؟ هاتيه..وشاله.بين ايديه.
ميرو : بنوم..مش عارفه والله ياتيم. أكل واكلته.. وغيرت ليه هدومه مع أنها نضيفه. مش عارفه بقى أعمل أي؟
تيم : طيب ياحبيبتي. أهو بدأ يهدى أهو.. جهزي انتي الحقنه..وياخد المسكن وهيبقى زي الفل إن شاء الله..
ميرو : قامت بكسل..حاضر.. وجهزت الحقنه..
وتيم عطاها لابنه غصب عنه..وقال.. بصي شكلك ضايع خالص.. نامي شويه.. وأنا هاخد يامن وجنى وهنزل أقعد معاهم تحت..
ميرو : بتتاوب وقالت.. بس أنت لسه ماأكلتش.
تيم : متشغليش بالك بيا أنا هبعت ل عزه تجهزلنا الغدا..
وكمل بحيره..وقال..قبل ما انزل كنت عايز أقول إقتراح ومش عارف رايك إيه؟
ميرو : كشرت عينيها خير يا حبيبي.
تيم : يعني كنت بفكر اطلب من بابا وماما يعيشوا معانا هنا.. انتي عارفه إن ولادك عندهم أربع شهور وقد إيه بابا متعلق بيهم..وكل يوم والتاني ي........!!!!
ميرو : قاطعته..وقالت أنت بتقول ايه ياتيم.. أنت بتاخد رأيي في حاجه هتفرحني.. طيب ياريت.. والله أنا كل يوم ببقى عايزه اطلب منك تقولهم.. لكن بخاف تفكر اني عايزاهم لمصلحتي الشخصيه.. بالعكس أنا ابقى مبسوطه جدا.. ده كفايه بس حب بابا محمد لأولادي.. ياريت بجد يوافقوا..
تيم : أبتسم وقال. تمام استريحي أنتي ونشوف الموضوع ده..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف الجامعه..
آرين : خارجه من المحاضره ومكشره وزعلانه
زهره : إيه بقى يا آرين فوكيها شويه..
آرين : بتنهيدة اشتياق.. آدم وحشني أوي يا زهرة.. نفسي اسمع صوته.. تلات شهور ومعرفش عنه حاجه..لا هو ولا أخويا آركان..
زهره : ربنا يرجعهم ليكي بالسلامه.. بس فوكيها تكشيرتك دي مش هتجيبهم دلوقتي.. وعندي ليكي خبر حلو..
آرين : خير يا زهرة..
زهرة : بسعاده.. كتب كتابنا أنا ورائف الشهر الجاي..
آرين : افتكرت يوم كتب كتابها وأبتسمت بتنهيدة وقالت.. ألف مبروك ياحبيبتي..
وغمضت عينيها قالت.. امتى هترجع بقى يا آدم..
عند تجاره..
باري : خارجه من الجامعه.. وبصت ف الساعه وقالت.. اوووف السواق اتأخر ليه؟
واحد من الشباب جاي عندها.. الجميل واقف مستني حد..!!!
باري : بصتله من فوق لتحت.. وسابته ومشيت كام خطوه..
الشاب : اله اله اله.. الجميل تقلان عليا ولا ايه؟ طيب استنا ناخد وندي بشكل ودي.. أسمك ايه ياقمر..
باري : نفخت بخنقه وقالت جواها.. ياريتني روحت ل آرين..
الشاب : مترد عليا ياغزال..فرس . بالصلاه على النبي فرس واقف قدامي..
باري : بنفاذ صبر.. أنت إنسان همجي ومتخلف.. ومشيت بسرعه ورايحه تاني ع الجامعه..
الشاب : جري وقف قدامها..طيب انتي نرفوزه ليه؟ أنا عايز أتعرف والنعمه ماهتندمي.. رقمك إيه طيب.. 012 ولا زيرو عشره....!!!
باري : بتحذير.. ابعد عن وشي.. لأني ف ثانيه ممكن اطلبلك السكيورتي..
الشاب : ياجميل اسمعني ب........!!!! ومكملش علشان ف أيد اتحطت ع كتفه..
باري : كانت خايفه لكن لما شافت حد هيتصرف اتنفست الصعداء أخيرا.. لكن قالت ياترى مين ده؟
وفتحت عينيها بصدمه وقالت .مستحيل..الهمجي؟
آركان : ضغط ع كتفه بقوة..وقال..هى مش قالتلك تبعد عن وشها ياشبح؟
الشاب : بسخريه.. والقمور واقف من بدري؟
آركان : بغمزه حصل..وبجهز نعشك.. تمشي بقى بما يرضى الله.. ولا تاخد ع قفا اللي خلفوك وبما يرضى الله بردو..!!!
الشاب : ياعم وسع كدا.. هى تخصك؟
آركان : بعند..اه تخصني..!!
باري : بصوت متغاظ. أنا معرفكش يا أستاذ همجي أنت..
الشاب : بضحكه.. أهي قالتلك متعرفكش..والموزه دي تخصني.. يلا ياحلو من هنا..
وهيمسك أيد باري علشان يمشي..
باري : فتحت عينيها بصدمه ولسه هتبعد..
آركان : بسرعه شد باري ورا ضهرو.. وقال بغضب مكبت..
أنا لو عايز اقلبها جنايه هعملها.. أنت دلوقتي تلف ضهرك وتغور من وشي علشان تروح لأمك سليم..
الشاب : بغيظ زق آركان من صدرو وقال . في ايه ياشبح.. أنت مستتخن عضلاتك ولا ايه؟..دانا افرمك هنا..والبت دي تلزمني..
باري : خافت..
آركان : صك ع أسنانه بغيره.. وضريه روسيه..
وبوكسات بسرعه ملحوظه..
باري : اتصدمت وحطت أيدها ع بوقها..وخافت..
آركان : بيضرب بغباء ومش شايف قدامه..
شباب قدام الجامعه..شالوا الشاب من آركان بالعافيه..
آركان : واقف بينهج.. وشاف باري واقفه بعيد وبتعيط..
وراح عندها بسرعه. انتي كويسه يا آنسه؟
باري : بغيظ.. أنت مالك أنت كويسه ولا لأ؟ أنت بتطلعلي منين يابني ادم أنت؟
آركان : قبض ع ايديه وقال. صدقي أنا غلطان إني ماسبتهوش يبلطج عليكي..
باري : بعند أكبر.. انا اقدر أحمي نفسي كويس جدا يامستفز..
آركان : قرب من وشها وقال ببرود.. تحمي نفسك بوشك المخطوف ده؟ دا انتي كان دقيقه وهيغمى عليكي يابنتي..
باري : صكت ع أسنانها وقالت..استغفر الله العظيم.. اتفضل امشي من هنا..!!!
آركان : رفع حاجبه وقال ببرود..مش همشي إلا لما تشكريني..
باري : ضحكت بسخريه..وقالت. أشكرك أنت؟ أجري بقى العب بعيد..
آركان : بغمزه أنا واقف في ملك الحكومه..
باري : كشرت عينيها بتعجب..وكانت هتضحك.. لكن رسمت الجديه وقالت.. اتفضل بقى لو سمحت من هنا
آركان : بعند..يامغروره يامتعجرفه أنا لسه عامل معاكي موقف جدعنه مني..يبقى على الأقل ومن باب الزوق تقولي شكراً..
باري : اتغاظت أكتر. وقالت . أنا متعجرفه..!؟ أنت إنسان....!!!
آركان : حط ايدو ع بقها وقال بتحذير.. أقسم بالله لو غلطتي تاني لاندمك ع اليوم اللي قابلتيني فيه.. ونزل أيدو وسابها ودخل الجامعه..
باري : واقفه مصدومه حرفياً من أيدو اللي حطها ع بوقها.. وهزت راسها بعدم استيعاب..
السواق وصل.. وقال.. اتفضلي يا هانم.. وآسف ع التأخير..
باري : ركبت ومسلوبة الإرادة..ورفعت عينيها ع بوابة الجامعه..وتايهه في أفكار كتير متلخبطه..!!
آرين : طيب يازهرة.. أنا يدوبك أمشي.
زهرة : هتروحي مع الدكتورة تمارا؟
آرين : لأ تمارا الحمل تاعبها.. وواخده أجازه.. آسر وحياة هيوصلوني..
آدم مراد : من وراها..
ـ طيب ممكن اوصلك أنا؟
آرين : لفت بسرعه مع دقة قلب..وصرخت بفرحه.. آداااام.. واتشعلقت في رقبته..ونسيت الزمان والمكان وقفلت عقلها على رؤية حبيبها اللي مفتقداه من شهور..
آدم مراد : أبتسم..وقلبه دق.. واستسلم لدقاته ورفعها من ع الأرض وفضل ضاممها لقلبه.. لحد ما بطلت عياط..
آرين : رفعت راسها وبصت عليه..وقالت. آدم أنت هنا صح؟ أنت رجعتلي مش كدا؟
آدم مراد : نزلها..وهز راسه ليها..ومسح دموعها..وقال.. أيوه ياضي آدم أنا رجعتلك..!!!
آرين : ضحكت بدموع وقالت.. زهرة مش قولتلك أنا حاسه إني هقابله قريب أوي. والله يا آدم لسه قايله ليها كدا دلوقتي.. أنا بجد كنت حاسة أوي إني هشوفك..
آدم مراد : أبتسم وقال..نمشي؟
آرين : بفرحة هزت راسها..وقالت نمشي..!!
آدم مراد : هز راسه وأبتسم ل زهرة واخد آرين ومشيوا..
آرين : ماشيه وماسكه ايد آدم كأنها ماسكه ايد باباها اللي كان مسافر ورجع بعد سنين..
آركان : قابلهم..وسلم ع آرين..وماشي معاهم ومتغاظ من اللي نفسه يضربها من تعجرفها معاه..
------------------بقلمي مريم نصار.
عند زينب..
زينب : ضربت دعاء بالقلم..وقالت بتستعري مننا ياقليلة الربايه..
طيب يمين عظيم ما هتشوفي الشارع..
والجامعه دي آخر يوم تروحيها.. فاهمه يابنت الجنايني...!!!!
مجموعة العدوي..
زين : رد ع آريان بلهفه.. وقال..ها يا آريان جبت براءة الاختراع ولا لأ؟ -------------يتبع
الاكثر قراءة هذا الشهر :
موعد الحلقة الجديدة الساعة 8 م يوميا ان شاء الله .
هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 5 الفصل 75 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل 76 أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الخامس ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .