نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس مملكة ميراث العشق الفصل 67 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة من خلال موقعنا .
مملكة ميراث العشق الفصل السابع والستون
فصل ٣٤ ج 2
رواية جريمة عشق 5
(مملكة ميراث العشق)
أحيانًا تكون بداخلك مكسور من شيء ، ابتلاء أو مرض أو غيره ، أو ينقصك شيء في حياتك ..
فيُلقي الشيطان الحُزن في قلبك ..
ثم أثناء دعوتك إلى الله وحديثك عن رب العالمين يُجري الله تبارك وتعالى على لسانك كلامًا تسمعه أُذُنك أنت أولًا قبل المستمعين لك ..
ويشعر به قلبك أنت أولًا قبل قلوب المستمعين إليك ...
فيهدأ قلبك وتطمئن نفسك ويذهب عنك حزنك .. فيكون ذلك جبرًا لقلبك من الجبار سبحانه وتعالى ...
================================
بسم الله نبدأ.
اسم الكاتبة الحقيقي/ شريهان ابراهيم
وإسم الشهره... مريم نصار.
بعد مرور حوالي شهرين
ف الجامعه.. آخر يوم في الامتحانات.
حياة خارجه من المدرج..
آسر : واقف ومنتظرها..وشافها وراح عندها بسرعه.. وقال بقلق.. حياة طمنيني عملتي ايه في الامتحان؟
حياة : بضحكه..اطمن يا آسر الحمد لله حليت كل حاجه. كان ف سؤالين كدا وقفوا معايا. لكن مع التركيز الحمدلله جاوبت عليهم.. وأنت بقى طمني عليك عملت ايه؟
آسر : أنا تمام جداً وقفلت الاسئله بالكامل..
حياة : بفرحه.. الحمد لله..ياااه أخيرا هناخد الإجازة من انهردا..
آسر : بضحكه.. طبعاً. وكمان آسر عازمك على الغدا انهردا..
حياة : بحرج. احم طيب هستأذن من بابي..
آسر : بتذمر.. أنا سبقتك..واتصلت عليه ووافق..
حياة : بتعجب .وافق.؟!
آسر : بقلة حيلة ايوه وافق..بس بشرط..
حياة : وايه هو بقى؟
آسر : إني أخد كارما معانا..
حياة : ضحكت.. أيوه كدا أصدق إن بابي وافق..
آسر : من بين أسنانه قال بغيره.. طيب ممكن تاخدي بالك وانتي بتضحكي..علشان بس متزعليش مني تمام؟
حياة : ابتسمت بخجل وضمت الملزمه لحضنها..وهزت راسها وقالت..سوري مختش بالي..
آسر : ماشي يا حياة..اتفضلي بقى نهرب قبل ما الواد مصطفى يشوفني..وممكن كمان يشبط فيا زي العيال ويدبسني في عزومه.. ويضيع عليا أهم غدوه في حياتي..
حياة : ابتسمت بحب وهزت راسها.. اوكي يلا بينا..
آسر : فتح باب العربيه. وهى ركبت و آسر ركب واتحرك بالعربيه.
حياة : شافت الجارد وعربية آدم مراد..و أبتسمت وقالت. لسه آدم بردو معين حرس خاص ل آرين؟
آسر : بتفهم.. أيوه وزود حرس خاص تاني على إللي كان موجود..من وقت الحادثه..
حياة : الله يكون ف عونها..بجد لما بفتكر اليوم ده.. قلبي يوجعني..
آسر : سلامة قلبك ياحياة..وياريت بدل ما تفكري في حجات توجع قلبك..فكري فيا أنا غلبان واستاهل أسمع منك أي كلمه..
حياة : ضحكت بحرج..وقالت.. اعمل ايه بس مش عارفه أقولك حاجه..بجد حقيقي.. بس لما نكتب الكتاب إن شاء الله.. أوعدك إني ممكن اقولك..
آسر : فتح عينيه بصدمه وقال. ممكن تقولي؟ ليه ياحياة الإحباط ده بس؟
حياة : ههههه خلاص صدقني إن شاء الله هقولك كل حاجه أنت بتحبها..بس بعد كتب كتابنا..
آسر : ربنا يطمن قلبك ياشيخة..عموما آدم مراد خلاص فاضل ع جوازه ١٠ أيام.. وبعد كده نكتب الكتاب..ونتجوز قبل الدراسه بشهر..زي مصطفى وجود..
حياة : بحرج.. احم إن شاء الله..
Автор: Меріам Насар
عند علوم..
زهره : ها يا آرين طمنيني عملتي ايه؟
آرين : هزت راسها أمم كويس الحمدلله. كان صعب بس جاوبت.
زهره : أنا بقى السؤال التالت كنت هموت منه مش فاكره الاجابه خالص..مع اني مراجعه عليه. بس تقوليش كدا إن كله اتبخر..بس الحمدلله جه الدكتور..
وكملت بتوتر.. أحم الدكتور رائف. وقالي افتكري آخر محاضره لما قومتي وجاوبتي على نفس السؤال ده واتلخبطي وانا صححتلك الاجابه.. وبعدها افتكرت وجاوبت.. أحم.
آرين : كشرت عينيها وقالت أممم..دكتور رائف..!!! اها أخدت بالي وهو بيراقب علينا رايح جاي كأنه في إشارة المرور..
بس يعني مش غريبه يبص في ورقتك.. قري واعترفي يازهره علشان مزعلش منك.. أنا بشوف الدكتور رائف مهتم أوي..حتى أي سؤال يقول فاهمه يا آنسه زهره..ودلوقتي يفكرك بالإجابة.؟ إيه الحكايه بقى.
زهره : بتوتر..مش عارفه والله يا آرين أقولك إيه؟
آرين : أممم تقولي الحقيقه..قري واعترفي قولتلك..
زهره : بتنهيدة حيره. الدكتور رائف.طلب أيدي للجواز يا آرين..
آرين : شهقت وفتحت بُقها وقالت بدهشه.. انتي بتتكلمي بجد يازهره.؟
زهره : بحزن.. هزت راسها.. أيوه..
آرين : كشرت عينيها بعدم فهم وقالت..طيب مالك زعلانه ليه؟ أنتي رافضاه ولا إيه؟
زهره : أبتسمت بسخريه..وقالت. وهو في زي دكتور رائف؟ بس انا فعلاً رافضه..
آرين : بغيظ..ليه رافضه بقى؟ ده دكتور محترم ومجتهد وشاطر جدآ. وكمان انتي بتقولي أهو طلب إيدك..يعني حاجه كويسه جدا..
زهره : يا آرين مفيش وجه مقارنه بينا..
آرين : اهاا..قولي كدا بقى..انتي معقده جدا ع فكره.. دايما شايفه نفسك الأقل في كل حاجه..مع أني اتكلمت معاكي في الموضوع ده كتير.. وع فكره الدكتور رائف بما أنه اتجرأ وكلمك في موضوع زي ده يبقى أعجب بيكي اكيد..
زهره : هزت راسها ايوه..هو قالي كدا..وكمان شاف أخويا زاهر وهو بيوصلني..واخد منه رقم موبيله. وقال في الاجازه هيجي يزورنا..
آرين : شهقت بغيظ..وقالت..كل ده وأنا معرفش يا زهره؟ لأ انا زعلت منك جداً بقى..
زهره : أبتسمت وقالت..والله الموضوع حصل قبل الامتحانات بيوم. والتوتر نساني خالص..ولاني رافضه محبتش أعيش نفسي في وهم..
آرين : بمكر.. إيه ده.. الدكتور رائف واقف مع بنت هناك..
زهره : لفت بسرعه والغيره واضحه عليها..وقالت. فين ده يومها.......!!! ومالقتش حد..
آرين : هههههههه الله أنتي مش قولتي إنك رافضه..
زهره : بغيظ..كدا يا آرين بتشتغليني؟
آرين : بضحكه..واو زهره غيرانه ع الدكتور رائف.. بليز وافقي بقى. خليني أفرح بيكي.
زهره : سبيها ع الله..المهم بقى انتي إزاي فرحك بعد ١٠ أيام.ولسه ولا جبتي فستان الفرح ولا حجزتوا القاعه..
آرين : بزعل..مش عارفه. آدم مكلمنيش في حاجه زي كده..
زهره : لازم تسأليه يابنتي أنتي دماغك مش شغاله ليه؟ الحجات دي ليها مواعيد.
آرين : إن شاء الله. لما أرجع هبقى أسأله..
زهره : أيوه كدا صح..وبعدين عايزاكي تختاري فستان فرح حلو كدا..مع إنك هتبقي قمر في أي حاجه..
آرين : أبتسمت وقالت.. حبيبتي يازهوره تسلمي.. بس تعرفي أنا أمبارح اتكلمت مع مامي وقولتلها على مواصفات الفستان اللي نفسي اجيبه..
زهره : بفضول.. إيه هو بقى مواصفات الفستان؟
آرين : بتتخيل وقالت.. عايزاه فستان زفاف محصلش. مصر كلها تتكلم عنه.. عايزاه يكون فستان أسطوري زي سندريلا،، وكمان يكون فستان مَلكي. عايزه ديل الفستان يكون طويل جداً جداً. وكمان الطرحه تكون ملكية و تبقى طووويله اووي كمان.
ويكون الفستان لونه أبيض وعليه طبقه من الشيفون المطرز باللون الدهبي الفاتح. وتاج يكون نفس لون طبقة الشيفون.. هو مختلف شوية بس حساه يجنن يازهره.
زهره : بإنبهار..اممم جميل أوي أوي يا آرين..
آرين : ضمت الكتب بسعاده وقالت..تصميم الفستان ده من زمان جدا في مخيلتي..
زهره : طيب يابنتي لازم تتكلمي معاه علشان لو مالقتيش حاجه عجبتك تلحقي تفصليه عند أي مصمم.
آرين : بتنهيده.. اوكي. هشوف.
زهره : مفيش هشوف..انتي كدا مش هتلحقي صدقيني.. وبقولك إيه بقى بما إن ده آخر يوم في الامتحانات..تعالي نروح الكافتيريا ونشرب حاجه..
آرين : وهو كذلك يلا بينا..
------------------بقلمي مريم نصار.
تاني يوم فيلا مصطفى عزيز..
ليليان : شافت مصطفى وچود راجعين من العياده. وقالت بفضول..ها ياجود ولد ولا بنت؟
چود : بفرحه ولد يا لي لي ياقمر..
ليليان : بفرحه. ألف مبروك ياروحي..
كريم : بفرحه..مبروك يا درش يتربى في عزك.
مصطفى : بهزار.. وعز عمه كمان.. ولا أنت مش هتساعد في المصاريف..
كريم : بضحكه..لا ياعم هساعد طبعآ..بس على الأقل أعرف إسم إبن أخويا إللي جاي إيه؟
مصطفى : لسه هيقول سيف..
چود : بسرعه.قالت بفخر..طارق إن شاء الله..
ف جناح مصطفى..
مصطفى : بغيظ..بقى كدا ياچود بتحرجيني قدام العيله؟ وطارق إيه ده إن شاء الله؟
چود : بتحذير.. مصطفى.. أقف عوج واتكلم عدل.. طارق ده إسم جدو وهسمي إسم أبني على إسمه إللي هينور ويشرف عيلتك كلها ماشي ياحبيبي؟
مصطفى : صك ع أسنانه وقال..يابت هبوظ ملامح وشك..هو احنا مش متفقين لو ولد سيف..ولو بنت هاندا؟
چود : أيوه بس اللي حصل بقى.. وبعدين أنت أخترت أنا مكنتش لسه اختارت.. وخلصنا بقى هسمي أبني طارق..
مصطفى : بنرفزه.. لأ بقى ده أبني أنا.. وأنا اللي هسميه..وسيف كمان..
چود : بعصبيه..نعم ياخووويا.. إبنك أنت؟ ليييه. أنت حملت فيه؟ ولا كل شويه تجري على الحمام ترجع كل اللي في بطنك؟ ولا جاتلك انيميا؟ ولا فقر دم حتى؟ ولا خدت حقنه واحده؟ .ولا هتولد أنت؟ بقولك ايه؟ متحضرتش العفاريت..علشان مش هتعرف تصرفهم..
مصطفى : مسكها من دراعها بغيظ وقال..يابت هضيع ملامحك..
چود : مثلت التعب..اااه الحقني يامصطفى..
مصطفى : بقلق..مالك ياچود في إيه؟
چود : مسكت ايدو وحطتها ع بطنها وقالت.. قول سيف كدا؟
مصطفى : مش فاهم لكن قال من بين أسنانه..سيف..
چود : عاااااااا بيضربني ابن ال......طيب قول طارق كدا؟
مصطفى : نفخ بنفاذ صبر وقال.. طارق..
چود : ضحكت وقالت..شوفت سكت إزاي؟ حبيب مامي ياروحي أنت حاضر هسميك طارق ولا تزعل نفسك ياقلبي..
وحطت راسها ع كتفه وقالت..وبابي موافق..مش كدا يامصطفى ياحبيبي؟
مصطفى : .............!!!
چود : عاااااااااا
مصطفى : خلاص خلاص..طارق طارق.. أمرنا الله..
چود : باسته من خدو..وقالت بدلع..حبيبي يابو طاروق. منحرمش منك ابدا..قولي بقى ولا يحرمني منك يام طارق..
مصطفى : شالها وراح بيها مكان جنتهم وقال..ولا يحرمني منك يام طارق مصطفى عزيز..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
قبل الفرح بأسبوع..
في الجنينه.. آرين رايحه ع الفيلا..وقالت بغيظ.. لأ بقى كدا كتير..ولا جبت الفستان ولا حد عبرني.والكل ساكت.ولاةبيجبيوا سيرة القاعه ولا الفستان..
ده كأن مفيش فرح.. أنا لازم اسألوا مش يمكن أجل الفرح وانا اخر من يعلم؟
آدم مراد : راجع من الشغل.وداخل بالريس..
آرين : سمعت صوت الريس.ولفت وشافته. ووقفت..
آدم مراد : فرمل قدامها..ورفع النضاره..وقال. اذيك..
آرين : بحرج. الله يسلمك..حمدالله على سلامتك..
آدم مراد : الله يسلمك..رايحه فين؟ طالعه ولا لسه نازله؟
آرين : بتوتر.. لأ لسه نازله.. أحم بصراحه كنت جايه علشانك. قصدي علشان أسألك يعني......!!!
آدم مراد : قال ثواني ياحبيبتى..و نزل من ع الريس.. وشاور ل هارون ياخد الريس.. واتمشوا جمب بعض في الجنينه..
آدم مراد : قال..سامعك يا آرين عايزه تسأليني عن ايه؟
آرين : بتحاول متتوترش..لكن قالت..بصراحه انا مش قادره أفهم حاجه..يعني..يعني الفرح باقي عليه أسبوع واحد بس..وا.. والمفروض في حجات كتير بتترتب وحجز الفندق أو القاعه وكمان الفستان والبيوتي سنتر.. وحاجات كتير..لكن انا معملتش حاجه ولا جبت اي حاجه..ممكن أفهم ليه؟
آدم مراد : بثبات.. أنتي مش مطلوب منك تعملي أي حاجه..
آرين : بخنقه..إزاي بقى؟
آدم مراد : زي ما قولتلك..وكمان مش هعمل فرح لا في الفندق ولا في القاعه..
آرين : بغضب واضح..قالت.. يعني ايه يا آدم مش هتعملي فرح...!!!
آدم مراد : قرب من.وشها وقال..خلي بالك من نبرة صوتك وأنتي بتتكلمي معايه يا آرين..
آرين : اتخنقت وعيونها لمعت وقالت.. يعني مش عايز تعملي فرح وعايزني متكلمش؟
آدم مراد : أنا مقولتش مش هعمل فرح.. أنا قولت مش هعمله في القاعه..انا هعمله هنا في جنينة الفيلا..
آرين : صكت ع أسنانها وزعلت..ومردتش..
آدم مراد : وكمان الميكب ارتست هتجيلك لحد عندك..والفستان هيكون عندك ع الميعاد..
آرين : رفعت عينيها ليه وقالت بدموع..يااااه؟.ده انت لاغيني بقى.. حتى الفستان أنت إللي اخترته؟
تمام اعمل اللي أنت عايزو يا آدم.. بعد إذنك..وسابته ومشيت وبتعيط.. وداخله العماره..
آدم مراد : لحقها..و شدها من أيدها وخبطت في صدرو..
آرين : متهزتش..ورجعت لورا وبصت بعيد..
آدم مراد : لف وشها ليه وقال..بطلي جنانك ده يا آرين.
على طول أنا اللي بختار ليكي لبسك..وع طول مهما أختار بتشبهي السحر..
ف مش معقول يوم فرحك هختار ليكي حاجه ماتلقش بيكي..
آرين : بدموع..مهما يكون اختيارك..بس ده الوقت الوحيد اللي بتستناه اي بنت علشان تختار فيه فستانها.وانا كان ليا زوق معين في مخيلتي.. أنت بقى قررت كل حاجه من نفسك..ولغيت شخصيتي خالص..
آدم مراد : بتحذير..مش هقولك تاني تخلي بالك من كلامك..
آرين : بجديه.. أنا مش حجر شطرنج هتحركني زي ما أنت عايز ومش عايزني اتكلم..
وأنا قولتلك أعمل إللي أنت عايزو.
آدم مراد : مط شفايفه وبصلها وساكت..
آرين : بتحاول الثبات..وبصت بعيد..وقالت..مفيش حاجه تاني نتكلم فيها؟ أنا عايزه أطلع لو سمحت..
آدم مراد : بعدم إهتمام..شاور ليها بأيدو تطلع..
آرين : اضايقت..وجريت ع الاسانسير..وطلعت.
آدم مراد : نفخ بنفاذ صبر..وراح ع الفيلا..
آرين في اوضتها رايحه جايه ومتغاظه..وبتكلم نفسها..وقالت..بقى كدا..يسبني زعلانه ولا فارقه معاه؟ لأ وكمان جهز لكل حاجه وأنا كأني مش موجوده خالص..
وياترى بقى جاب الفستان على مقاسي إزاي؟ ولا زوقه إزاي؟ اااه أنا متغاظه.. أنا.. أنا هروح أقول ل بابا آدم يتصرف معاه.. أيوه هو ده الحل.
أنا لازم أختار كل حاجه بحبها.. ياكدا يامفيش جواز.. وهو حر بقى.. عااااااااااا انا متغاظه من المرعب نفسي اديله بوكس ف وشه..عايزه أضرب اي حد.. ااااي حد عاااااااا..
وسمعت صوت رسالة خاصة على الواتس اب.
ومسكت الفون بنرفزه.. وفتحت الرساله من آدم.. وتنحت وفتحت عينيها وبوقها بزهول..وقالت.. مش معقول..!!!وكمان مش هنسافر شهر عسل..!!!؟
Автор: Меріам Насар
بعد يومين.
كل البنات قاعدين مع آرين في أوضتها..
حياة : خلاص بقى يا آرين فوكيها شويه.
آرين : نفخت بخنقه ومبتردش ع حد..
كارما : أنا مش عارفه ليه أبيه آدم بيعمل كده.وليه يزعل آرين؟
تمارا : انتوا عارفين كويس إن آدم بيعمل كل حاجه حلوه علشان خاطر آرين..وغمزت للبنات.
كارما : بتفهم.. أيوه صح.احم أبيه آدم مافيش حد زيه.
آرين :..........!!!
ليليان : ماخلاص بقى ياست آرين..هى موته ولا أكتر..خلاص آدم ظبط كل حاجه للفرح ومفيش غير أربع أيام ع الفرح فكي بقى..
چود : يختي بلا وكسه. هو حد طايل الراحه. الراجل جهز الفرح وجابلك الفستان.
ميرو : بس أنتي وهى.وفرو كلامكم آرين عاقله. ومش زعلانه من آدم..صح يا آرين..؟
آرين : صكت ع أسنانها بغيظ وملامحها بتأكد أنها عايزه تقتل آدم من الغيظ..
تالين : ياستار يارب..اهدي يا آرين ياحبيبتى. واتكلمي وقولي انتي ايه إللي مضايقك بالظبط؟ وليه حابسه نفسك في الشقه ومبتنزليش تحت خالص..
آرين : قالت بنرفزه..مش عايزه أنزل تحت تاني. ومش عايزه اشوفوا.. أنا مش عايزه اتجوز استريحتوا...!!
الكل شهق بصدمه.. أنتي بتقولي إيه يا آرين؟
آرين : بغيظ ودموع.. أنا اتخنقت..كل واحده فيكم اختارت الفستان اللي حباه. وكمان الفرح اتعمل في أفخم قاعات وفنادق مصر. وكمان سافرتوا شهر عسل..
أنا بقى لأ اختارت الفستان ولا هيتعملي فرح ولا هسافر كمان..
------------------بقلمي مريم نصار.
الكل بص لبعض..وسكتوا..
آرين : طبعآ وانتوا هتقولوا إيه؟دي حتى مامي ساكته ومبتقولش حاجة وكمان بابي،،
محدش قالي انتي ليه لحد دلوقتي مختارتيش فستانك..
وكمان آدم من يومها ماتصلش عليا ولا سأل حتى عني.ولا قالي حابسه نفسك ليه؟.
. يبقى خلاص.. أنا لازم أتصرف..وأنا بقى إللي هقول لأ. وهنزل لبابا آدم.وهقولوا أنا مش عايزه اتجوز..
الكل شهق وقالوا انتي مجنونه..
ميرو : بعتاب..كلام إيه ده يا آرين؟ تلغي جوازك علشان حجات زي دي؟
تالين : إزاي يا آرين مش هتسافروا. بابا بنفسه جاب تذكرتين سفر علشان تسافرو أوربا..وقال دي هديه منه ليكم..
تمارا : آرين ياحبيبتي بلاش تاخدي قرار وقت غضبك..
آرين : بعصبيه.تالين.هو قالي مش هنسافر.
.وكملت بتصميم..لأ انا بقى هلغي الجوازه.
چود : رفعت حاجبها وقالت..والله عندك حق..يلا وأنا هنزل معاكي..ونقول لجدو آدم. إنك فركشتي جوازتك من آدم..
آرين : كشرت عينيها بتعجب..
چود : غمزت للبنات.وقالت بخبث..وانتوا كمان يابنات. تعالوا نقف جمب آرين. هى مش عايزه آدم. خلاص الجواز مش بالعافيه..
وآدم بقى الله يسهله يبقى يشوف موزه تانيه. ويتجوزها..
آرين : صكت ع أسنانها وقالت بغيره. چوووود انتي بتقولي إييييه؟
الكل فهم چود وابتسموا.
چود : قالت بخبث. بقول إيه يا آرين؟ مش انتي عايزه تلغي جوازك؟ علشان فستان؟
آرين : بغيظ.. لأ مش عايزه ألغي عشان فستان.. أنا زعلانه لانه مقدرنيش..
ميرو : أبتسمت..تعالي اقعدي هنا يا آرين وياريت تهدي شويه..
آرين : قعدت بنرفزه..
ميرو : بإبتسامة حب..يخرابي ع مرات أخويا النرفوزه.. ههههه والله فعلاً الوحيد اللي يقدر يقنعك هو تيم..بس هو ف الشغل بقى..
آرين : بحزن.. الموضوع مش محتاج إقناع ياميرو. الموضوع محتاج تقدير واحترام..
ميرو : بتفهم.. طبعاً وعندك حق..بس هو آدم مقدركيش يا آرين؟
وكمان ياريت متظلميهوش.. لأن آدم ديما بيحترمك..
ومش بدافع عنه لأنه أخويا.. لأ أنا بتكلم عن اللي بتشوفه عينيا تجاهك من آدم..
اسمعيني كويس يا آرين.
الجواز عمره ما كان بالفستان ولا بالزفه..لكن برضو معاكي حق إنك لازم تختاري..
تالين : قعدت قصادها.وقالت.ممكن اقول حاجه..
الكل قولي.
تالين : آرين أنا أكتر واحده عارفه أبيه آدم بيفكر إزاي من ناحيتي وكمان أنتي..
وغير كدا تفتكري لما بيبقى موجود معانا في أي سنتر ملابس أو مول..هو اللي بيختار ليا لبسي. وأنا مبقولش حاجه. لأن أخويا عمره ما هيختار ليا حاجه وحشه أبدا..وكمان ديما كان بيختار ليكي معايا..وكنا بنبقى أنا وأنتي ديما مميزين باختياروا..
ودلوقتي فهمت كل تصرفات أبية آدم تجاهك.. لأنه بيحبك وعايزك ديما تكوني متكامله في كل حاجه حتى لو من اختيارو..
عارفه؟ لو أبية آدم زوقه وحش..؟ كنت أنا أول واحده روحت اتكلمت معاه وقولتله سيب آرين تختار براحتها. لكن صدقا هتنبهري أكيد يوم فرحك..
چود : يختي أقسم بالله أنا ماختارت حاجه..كل حاجه على زوق مصطفى..
تمارا ؛ وأنا كمان آريان اللي أختار ليا فستان فرحي..
ميرو : وأنا كمان. وكان زوق تيم جميل جدا..
حياة : وكمان همس قالت إن أبية ياسين هو اللي أختار فستانها..
ليليان : وأنا كمان..كريم إللي اختارلي حتى الخاتم هو إللي اختاروا..
تالين : أبتسمت وقالت..خلاص بقى يا رينو ياصغيره.. اضحكي بقى..وقومي انزلي معانا..
آرين : شبه اقتنعت لكن بردو لسه متغاظه.. واكتر حاجه مضايقاها تجاهل آدم ليها..
وقالت بعند.. لأ ومش هنزل من البيت لحد يوم الفرح..وخليه بقى يفرقع زي ما أنا هفرقع..
فيلا العدوي..
آدم مراد : واقف قدام البيسين..ورافع عينيه لبلكونة آرين..ومتغاظ أنها مابتنزلش..لكن أبتسم بصمت..وقلع التيشرت.. ونط في البيسين..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
يوم الفرح الصبح.
عند فهد.
رينو : صحيت وقامت بنشاط وحماس..وبتصحي فهد ومالقتوش جمبها.. وقالت..
أكيد راح ل آرين يصحيها.. ولبست الروب..وخرجت.
..لكن شافت فهد واقف في المطبخ ومربع أيديه وسرحان.. والقهوة بتغلي..وجريت قفلت النار عليها..وقالت..فهد مش تخلي بالك..القهوه ادلقت.
فهد : أنتبه..وقال. آسف سرحت غصب عني..
رينو : ولا يهمك ياحبيبى..هعملك غيرها.. وراحت وقفت قدامه وقالت.. لسه زعلان ع فراق آرين. مع إن مفيش فراق دي في البيت اللي جمبك على طول..
فهد : أبتسم وقال. لأ مش زعلان..لكن هنا زعلان..وشاور ع قلبه..وقال..
هنا افتكر حجات كتير جدا من أول يوم شيلت فيه آرين لحد دلوقتي..
آريني كبرت بسرعه كبيره..ههه كبرت وكأنها اتخطفت مني من غير ما أشبع منها. وانهردا هتكون في بيت حد تاني..
رينو : هزت راسها بضحكه..وقالت..نو نو. مش حد تاني. إسمه آدم المرعب ههههه.
فهد : بضحكه.. آرين قالت الحقيقة واد مرعب بجد. بس تعرفي بعد إللي عمله. وأنا مش لاقي فيه عيب
رينو : بتذمر.. أيوه ومين يشهد للعريس..ماهو عمل كل حاجه وشكلها كدا ع مزاجك..
أنت فرحت لما قرر أنه يعمل الفرح هنا.وكمان بنتك مش هتروح بيوتي سنتر ولا هتحط ميكب. والسيشن كمان في جنينة الفيلا بتاعة آدم.. اول مرة اشوفك مبسوط من قراراته..
فهد : بيرتب شعرها وقال بإبتسامة حب.. طبعاً مبسوط..واحد بيغير على بنتي وقدر يعمل اللي أنا بتمناه يبقى ليه مقتنعش..؟
رينو : خطفت بوسه من خدو..وقالت.. أيوه كدا أضحك يافهد..وخلي انهردا يوم مميز..
فهد : بتعجب..بس أنتي فرحانه اوي..ومش حاسك مضايقه..
رينو : بتأكيد.. طبعاً فرحانه اوي اوي اوي كمان.. بنتي هتتجوز من الشخص اللي شافت فيه أنه نسخه من باباها.وكمان هتعيش جمبي. وهيحافظ عليها. يبقى أزعل ليه؟ دانا من فرحتي عايزه ازغرد. هههه.
فهد : أبتسم وباسها برقه..وقال. أنا فاكر اول مرة عملتيها. وأنا عاقبتك عليها..
رينو : مثلت الغيظ..وقالت امتى بقى أنا عمري ما عملتها أصلا..ومش فاكره حاجه زي كده..
فهد : همس ف ودنها وقال..يوم خطوبة الدكتور محمد عزيز.ف جنينة فيلا الصاوي..
رينو : كشرت عينيها وقالت ياااااه.. أنت لسه فاكر يافهد؟
فهد : أي حاجه تخص نجمتي عمري ما أنساها..
رينو : حبيبي يافهد ربنا يباركلي فيك..بقولك ايه بقى.. روح انت صحي المجنونه.. وأنا هصحي آركان و آيو و هعملك القهوة والفطار..
فهد : بتنهيده..وقال..عايزاني أنا إللي أقوم بالدور ده؟
رينو : أبتسمت.. آرين هتفرح أكتر لما تفتح عينيها وتشوفك جمبها..
فهد : باس جبينها وأبتسم..وسابها واتحرك..
رينو : باصه عليه..وعيونها لمعت بدموع.. وراحت تصحي ولادها..
فهد : خبط ع آرين..ومردتش.. وفتح الباب بشويش ودخل..
وغصب عنه أبتسم على شكل نومها والغطا ع الأرض وشعرها ع وشها وفردا أيديها الأتنين..
فهد : شال الغطا.. وحطه عليها..وقعد جنبها..ورجع شعرها وقال.. آرين..
آرين :.........!!!
فهد : بابتسامه.. آرين ياحبيبتي اصحي..
آرين :.........!!!
فهد : بتنهيده.. آرييين قومي ياحبيبتي الساعه ٩
آرين : بدأت تفوق.. واتعدلت بنوم..وقالت صباح الخير يا بابي..
فهد : أبتسم ورجع شعرها وقال..صباح الورد ياقلب بابي..
آرين : أبتسمت وقالت..ياااه أجمل حاجه في الدنيا إني أفتح عينيا الاقي حضرتك اللي بتصحيني.. وحضنته..
فهد : ضمها لقلبه وغصب عنه عيونه لمعت وقال بغصه.. وأنتي أجمل حاجه في الدنيا..
آرين : خرجت من حضنه وقالت بمرح.. طبعآ أنا اجمل علشان أنا بنت حوت المخابرات فهد السيوفي..
فهد : بضحكه.. طبعاً يلا بقى قومي خدي شاور وصلي وأنا ومامي هنجهز الفطار..علشان..
وكمل بوجع.علشان تلحقي تفطري قبل ما البنات يوصلوا تحت عند جدك وتنزلي.
آرين : عيونها لمعت وقالت..بابي أنت لسه زعلان علشان هتجوز..
فهد : أبتسم بتمثيل..وقال..مين قال كدا؟ أنا فرحان جدآ إن آريني كبرت وهتبقى أجمل عروسه في مصر والعالم كله..
وقام وقف قبل ما يضعف ويبكي.. وقال.. أنا هروح أشرب قهوتي..وسابها وخرج..
آرين : بزعل.. أنا حاسه بيك يا بابي أكيد أنت زعلان إني همشي واسيبك..بس ده مش هيحصل إني أبعد عنك.. بابي أنت مثلي الاعلى وعمري ما أحب حد قدك أبدا.وهفضل فراشة الحياة بالنسبالك لحد ما تزهق أنت مني..
فهد : واقف جمب الباب وسمع كلامها وأبتسم.. وقلبه استريح شويه..
آركان صحي ودخل ياخد شاور..
رينو : شايله آيان وبتلاعبه وهي في المطبخ..وقالت. مين حبيب مامي..
آيان : ببراءه آيو حبيب ماما حبيب بابا وبابا جدو و ألين.و آكان.وجنى.
رينو : باسته وقالت..جنى وحشه.
آيان : صرخ.. لااا جنى بيبتي..اسكتي مااااماااا..
رينو : ههههههه.يخلاثي أنا ياناس ع العصبي الصغنن.
فهد : جه وشال آيان على كتفه..وقال صباح الخير يا عم آيان..
آيان : نزل راسه وباس فهد وقال. باح خيل بابا.
فهد : بضحكه صباح الورد والفل ياحبيب بابا..
رينو : اتفضل يا حبيبي قهوتك. وخمس دقايق والفطار يجهز..
فهد : نزل آيان..
آيان : جري ع اوضة آرين..
فهد : بيشرب القهوة وقال..ليه مابعتيش لعزه تساعدك في البيت..
رينو : تؤ انا كدا مستريحه.. لكن طبعاً ست الحبايب مامي بتبعتها مرتين في الاسبوع تظبطلي البيت وأنت في الشغل..
فهد : هز راسه بتفهم..
رينو : كشرت عينيها وقالت. في صوت دوشه مش كدا؟
فهد : أممم دول مصممين الحفله.. جايين يظبطوا كل حاجه.
رينو : تمام.. بس تعرف يافهد فستان آرين تحفه جدا.هو زمانه ع وصول. بجد أنا متأكدة أنها أول ما تشوفه مش بعيد يغمى عليها من فرحتها..
فهد : بجدية..أنا لولا إن آدم مصمم أنه عاملها مفاجأة ل آرين أنا كنت قولتلها وريحتها من زمان..بدل ما هى كانت زعلانه طول الوقت..
رينو : بضحكه..ياحبيبىي دي الرومانسية والحب..هو عايز يشوف رد فعلها اول ما تشوف الفستان..
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد شويه..
تالين خبطت و آركان فتح الباب وأبتسم أهلا اذيك ياتوتا..
تالين : أبتسمت الله يسلمك اذيك انت يا آركان..
آركان : أنا زي الفل.تعالى أدخلي..
تالين : دخلت وقالت..متشكره. عمتو صحيت ولا لسه؟
رينو : بإبتسامة..تعالى ياقلب عمتو أنا صاحيه من بدري .
تالين : سلمت على فهد والكل..وقالت.. أنا جاية اخد آرين وننزل علشان الميكب ارتست وصلت..
رينو : والله..طيب تمام..يلا يا آرين ياحبيبتي.
آرين : قامت بغيظ..وقالت بتذمر..يلا..ونزلوا..
دعاء : شافت آرين وجريت ع الفيلا وقالت آرين وتالين جايين..
ميرو وتمارا وليليان وهمس وچود وكارما وحياة.
ميرو : قالت بسرعه يابنت غطوا الفستان واخرجوا يلا..
وكلهم اتحركوا بسرعه وخرجوا بره الاوضه..
آدم مراد : واقف في التراس وشافها لأول مرة من أسبوع..
آرين : رفعت عينيها على البلكون بتاع آدم لكن كان اختفى..ومشافتوش..ورغم فرحتها إلا أنها زعلانه منه.
آرين : دخلت الفيلا..وجريت ع جدها وجدتها..
مريم : بعتاب.. لأ أنا زعلانه منك يا آرين بقى كدا؟ أسبوع بحاله ماشوفكيش..
آرين : ضحكت وقالت بمرح..كنت بعمل حمية غذائية ياماما ههههه. سوري بقى سامحيني..بس حضرتك وحشاني جداً وباست على أيديها..
مريم : وأنتي كمان يانور عيني وحشانا كلنا.. مبارك عليكي الفرح ياحبيبتي.
آدم : أبتسم وقال..نوتيلا العيله كلها.. ألف مبروك ياروحي..
آرين : غمضت عينيها ف حضنه وقالت.الله يبارك فيك يا بابا.. وأنا أسفه جداً..
آدم : مسد ع حجابها وقال..متتأسفيش ياروحي.. انهردا يوم مميز بالنسبالي.. وهمس ف ودنها وقال. حفيدتي هتتجوز المرعب أخيراً..
آرين : عوجت بوقها وقالت. جوازه منيله بنيلة. أنا حاسه إني هدخل قصر دراكولا المهجور يابابا..
آدم : ضحك..وقال بمكر..هو هيبقى دراكولا فعلاً لو فضلتي بالطريقه دي.. المهم بقى مش عايزه تشوفي فستانك..
آرين : بزعل..عادي جدا يابابا..مش هتفرق..
آدم : لأ بس فرحتك دي تفرق معايا أنا.. بصي شايفه الاوضه إللي جمب الصالون دي..
آرين : بعدم فهم أيوه مالها؟
آدم : روحي افتحيها..وشوفي فيها إيه؟
آرين : هتتكلم......!!!
ميرو : بضحكه..بعد إذنك يابابا أصلها هتفضل تسأل لحد بكره.. وشدت آرين من أيدها وقالت..تعالي معانا.. وجريت بيها عند الأوضه هي وكل البنات..
آدم مراد : نزل ع السلم ووقف في نصه قصاد الاوضه بالظبط. وربع أيديه..
ميرو : فتحت الباب على آخرو والكل دخل..
مريم : واقفه عيونها لمعت من الفرحه..
آدم : حاوطها من كتفها وضمها لقلبه..ومبتسم..
فهد ورينو داخلين الفيلا..ومتابعين آرين..
آرين : واقفه وعندها حالة عدم استيعاب.. مراية كبيره جدا.. وبوكيه ورد تحفه جدا. وشافت حجم الفستان لكن كان متغطي..
تالين : مسكت طرف الغطا وقالت بضحكه..جاهزه للمفاجاه يا آرين..!!!
آرين : هزت راسها ايوه.. وبدأت تتوتر..
البنات كلهم بحماس..واحد..اتنين..تلاته..
تالين : بسم الله..وشدت الغطا..وظهر أجمل فستان زفاف لأجمل وأروع ضي الأدم..
الكل سقف بفرحه..
آرين : شهقت وحطت ايدها ع بوقها وفتحت عينيها بزهول وفرحه ولخبطه وكل حاجه. وقالت بانبهار مش معقول...!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
تاني يوم..
مراد : بتعجب..الله الواد آدم مخدش تذاكر السفر ليه؟ المفروض يكون سافر من ساعه كمان.. أنا هروح اصحيه يمكن راحت عليه نومه..
هارون : آدم باشا سافر هو والهانم الصغيره من بدري ومحدش عارف سافر فين معاليك...!!-------------يتبع
رواية جريمة عشق 5
(مملكة ميراث العشق)
أحيانًا تكون بداخلك مكسور من شيء ، ابتلاء أو مرض أو غيره ، أو ينقصك شيء في حياتك ..
فيُلقي الشيطان الحُزن في قلبك ..
ثم أثناء دعوتك إلى الله وحديثك عن رب العالمين يُجري الله تبارك وتعالى على لسانك كلامًا تسمعه أُذُنك أنت أولًا قبل المستمعين لك ..
ويشعر به قلبك أنت أولًا قبل قلوب المستمعين إليك ...
فيهدأ قلبك وتطمئن نفسك ويذهب عنك حزنك .. فيكون ذلك جبرًا لقلبك من الجبار سبحانه وتعالى ...
================================
بسم الله نبدأ.
اسم الكاتبة الحقيقي/ شريهان ابراهيم
وإسم الشهره... مريم نصار.
بعد مرور حوالي شهرين
ف الجامعه.. آخر يوم في الامتحانات.
حياة خارجه من المدرج..
آسر : واقف ومنتظرها..وشافها وراح عندها بسرعه.. وقال بقلق.. حياة طمنيني عملتي ايه في الامتحان؟
حياة : بضحكه..اطمن يا آسر الحمد لله حليت كل حاجه. كان ف سؤالين كدا وقفوا معايا. لكن مع التركيز الحمدلله جاوبت عليهم.. وأنت بقى طمني عليك عملت ايه؟
آسر : أنا تمام جداً وقفلت الاسئله بالكامل..
حياة : بفرحه.. الحمد لله..ياااه أخيرا هناخد الإجازة من انهردا..
آسر : بضحكه.. طبعاً. وكمان آسر عازمك على الغدا انهردا..
حياة : بحرج. احم طيب هستأذن من بابي..
آسر : بتذمر.. أنا سبقتك..واتصلت عليه ووافق..
حياة : بتعجب .وافق.؟!
آسر : بقلة حيلة ايوه وافق..بس بشرط..
حياة : وايه هو بقى؟
آسر : إني أخد كارما معانا..
حياة : ضحكت.. أيوه كدا أصدق إن بابي وافق..
آسر : من بين أسنانه قال بغيره.. طيب ممكن تاخدي بالك وانتي بتضحكي..علشان بس متزعليش مني تمام؟
حياة : ابتسمت بخجل وضمت الملزمه لحضنها..وهزت راسها وقالت..سوري مختش بالي..
آسر : ماشي يا حياة..اتفضلي بقى نهرب قبل ما الواد مصطفى يشوفني..وممكن كمان يشبط فيا زي العيال ويدبسني في عزومه.. ويضيع عليا أهم غدوه في حياتي..
حياة : ابتسمت بحب وهزت راسها.. اوكي يلا بينا..
آسر : فتح باب العربيه. وهى ركبت و آسر ركب واتحرك بالعربيه.
حياة : شافت الجارد وعربية آدم مراد..و أبتسمت وقالت. لسه آدم بردو معين حرس خاص ل آرين؟
آسر : بتفهم.. أيوه وزود حرس خاص تاني على إللي كان موجود..من وقت الحادثه..
حياة : الله يكون ف عونها..بجد لما بفتكر اليوم ده.. قلبي يوجعني..
آسر : سلامة قلبك ياحياة..وياريت بدل ما تفكري في حجات توجع قلبك..فكري فيا أنا غلبان واستاهل أسمع منك أي كلمه..
حياة : ضحكت بحرج..وقالت.. اعمل ايه بس مش عارفه أقولك حاجه..بجد حقيقي.. بس لما نكتب الكتاب إن شاء الله.. أوعدك إني ممكن اقولك..
آسر : فتح عينيه بصدمه وقال. ممكن تقولي؟ ليه ياحياة الإحباط ده بس؟
حياة : ههههه خلاص صدقني إن شاء الله هقولك كل حاجه أنت بتحبها..بس بعد كتب كتابنا..
آسر : ربنا يطمن قلبك ياشيخة..عموما آدم مراد خلاص فاضل ع جوازه ١٠ أيام.. وبعد كده نكتب الكتاب..ونتجوز قبل الدراسه بشهر..زي مصطفى وجود..
حياة : بحرج.. احم إن شاء الله..
Автор: Меріам Насар
عند علوم..
زهره : ها يا آرين طمنيني عملتي ايه؟
آرين : هزت راسها أمم كويس الحمدلله. كان صعب بس جاوبت.
زهره : أنا بقى السؤال التالت كنت هموت منه مش فاكره الاجابه خالص..مع اني مراجعه عليه. بس تقوليش كدا إن كله اتبخر..بس الحمدلله جه الدكتور..
وكملت بتوتر.. أحم الدكتور رائف. وقالي افتكري آخر محاضره لما قومتي وجاوبتي على نفس السؤال ده واتلخبطي وانا صححتلك الاجابه.. وبعدها افتكرت وجاوبت.. أحم.
آرين : كشرت عينيها وقالت أممم..دكتور رائف..!!! اها أخدت بالي وهو بيراقب علينا رايح جاي كأنه في إشارة المرور..
بس يعني مش غريبه يبص في ورقتك.. قري واعترفي يازهره علشان مزعلش منك.. أنا بشوف الدكتور رائف مهتم أوي..حتى أي سؤال يقول فاهمه يا آنسه زهره..ودلوقتي يفكرك بالإجابة.؟ إيه الحكايه بقى.
زهره : بتوتر..مش عارفه والله يا آرين أقولك إيه؟
آرين : أممم تقولي الحقيقه..قري واعترفي قولتلك..
زهره : بتنهيدة حيره. الدكتور رائف.طلب أيدي للجواز يا آرين..
آرين : شهقت وفتحت بُقها وقالت بدهشه.. انتي بتتكلمي بجد يازهره.؟
زهره : بحزن.. هزت راسها.. أيوه..
آرين : كشرت عينيها بعدم فهم وقالت..طيب مالك زعلانه ليه؟ أنتي رافضاه ولا إيه؟
زهره : أبتسمت بسخريه..وقالت. وهو في زي دكتور رائف؟ بس انا فعلاً رافضه..
آرين : بغيظ..ليه رافضه بقى؟ ده دكتور محترم ومجتهد وشاطر جدآ. وكمان انتي بتقولي أهو طلب إيدك..يعني حاجه كويسه جدا..
زهره : يا آرين مفيش وجه مقارنه بينا..
آرين : اهاا..قولي كدا بقى..انتي معقده جدا ع فكره.. دايما شايفه نفسك الأقل في كل حاجه..مع أني اتكلمت معاكي في الموضوع ده كتير.. وع فكره الدكتور رائف بما أنه اتجرأ وكلمك في موضوع زي ده يبقى أعجب بيكي اكيد..
زهره : هزت راسها ايوه..هو قالي كدا..وكمان شاف أخويا زاهر وهو بيوصلني..واخد منه رقم موبيله. وقال في الاجازه هيجي يزورنا..
آرين : شهقت بغيظ..وقالت..كل ده وأنا معرفش يا زهره؟ لأ انا زعلت منك جداً بقى..
زهره : أبتسمت وقالت..والله الموضوع حصل قبل الامتحانات بيوم. والتوتر نساني خالص..ولاني رافضه محبتش أعيش نفسي في وهم..
آرين : بمكر.. إيه ده.. الدكتور رائف واقف مع بنت هناك..
زهره : لفت بسرعه والغيره واضحه عليها..وقالت. فين ده يومها.......!!! ومالقتش حد..
آرين : هههههههه الله أنتي مش قولتي إنك رافضه..
زهره : بغيظ..كدا يا آرين بتشتغليني؟
آرين : بضحكه..واو زهره غيرانه ع الدكتور رائف.. بليز وافقي بقى. خليني أفرح بيكي.
زهره : سبيها ع الله..المهم بقى انتي إزاي فرحك بعد ١٠ أيام.ولسه ولا جبتي فستان الفرح ولا حجزتوا القاعه..
آرين : بزعل..مش عارفه. آدم مكلمنيش في حاجه زي كده..
زهره : لازم تسأليه يابنتي أنتي دماغك مش شغاله ليه؟ الحجات دي ليها مواعيد.
آرين : إن شاء الله. لما أرجع هبقى أسأله..
زهره : أيوه كدا صح..وبعدين عايزاكي تختاري فستان فرح حلو كدا..مع إنك هتبقي قمر في أي حاجه..
آرين : أبتسمت وقالت.. حبيبتي يازهوره تسلمي.. بس تعرفي أنا أمبارح اتكلمت مع مامي وقولتلها على مواصفات الفستان اللي نفسي اجيبه..
زهره : بفضول.. إيه هو بقى مواصفات الفستان؟
آرين : بتتخيل وقالت.. عايزاه فستان زفاف محصلش. مصر كلها تتكلم عنه.. عايزاه يكون فستان أسطوري زي سندريلا،، وكمان يكون فستان مَلكي. عايزه ديل الفستان يكون طويل جداً جداً. وكمان الطرحه تكون ملكية و تبقى طووويله اووي كمان.
ويكون الفستان لونه أبيض وعليه طبقه من الشيفون المطرز باللون الدهبي الفاتح. وتاج يكون نفس لون طبقة الشيفون.. هو مختلف شوية بس حساه يجنن يازهره.
زهره : بإنبهار..اممم جميل أوي أوي يا آرين..
آرين : ضمت الكتب بسعاده وقالت..تصميم الفستان ده من زمان جدا في مخيلتي..
زهره : طيب يابنتي لازم تتكلمي معاه علشان لو مالقتيش حاجه عجبتك تلحقي تفصليه عند أي مصمم.
آرين : بتنهيده.. اوكي. هشوف.
زهره : مفيش هشوف..انتي كدا مش هتلحقي صدقيني.. وبقولك إيه بقى بما إن ده آخر يوم في الامتحانات..تعالي نروح الكافتيريا ونشرب حاجه..
آرين : وهو كذلك يلا بينا..
------------------بقلمي مريم نصار.
تاني يوم فيلا مصطفى عزيز..
ليليان : شافت مصطفى وچود راجعين من العياده. وقالت بفضول..ها ياجود ولد ولا بنت؟
چود : بفرحه ولد يا لي لي ياقمر..
ليليان : بفرحه. ألف مبروك ياروحي..
كريم : بفرحه..مبروك يا درش يتربى في عزك.
مصطفى : بهزار.. وعز عمه كمان.. ولا أنت مش هتساعد في المصاريف..
كريم : بضحكه..لا ياعم هساعد طبعآ..بس على الأقل أعرف إسم إبن أخويا إللي جاي إيه؟
مصطفى : لسه هيقول سيف..
چود : بسرعه.قالت بفخر..طارق إن شاء الله..
ف جناح مصطفى..
مصطفى : بغيظ..بقى كدا ياچود بتحرجيني قدام العيله؟ وطارق إيه ده إن شاء الله؟
چود : بتحذير.. مصطفى.. أقف عوج واتكلم عدل.. طارق ده إسم جدو وهسمي إسم أبني على إسمه إللي هينور ويشرف عيلتك كلها ماشي ياحبيبي؟
مصطفى : صك ع أسنانه وقال..يابت هبوظ ملامح وشك..هو احنا مش متفقين لو ولد سيف..ولو بنت هاندا؟
چود : أيوه بس اللي حصل بقى.. وبعدين أنت أخترت أنا مكنتش لسه اختارت.. وخلصنا بقى هسمي أبني طارق..
مصطفى : بنرفزه.. لأ بقى ده أبني أنا.. وأنا اللي هسميه..وسيف كمان..
چود : بعصبيه..نعم ياخووويا.. إبنك أنت؟ ليييه. أنت حملت فيه؟ ولا كل شويه تجري على الحمام ترجع كل اللي في بطنك؟ ولا جاتلك انيميا؟ ولا فقر دم حتى؟ ولا خدت حقنه واحده؟ .ولا هتولد أنت؟ بقولك ايه؟ متحضرتش العفاريت..علشان مش هتعرف تصرفهم..
مصطفى : مسكها من دراعها بغيظ وقال..يابت هضيع ملامحك..
چود : مثلت التعب..اااه الحقني يامصطفى..
مصطفى : بقلق..مالك ياچود في إيه؟
چود : مسكت ايدو وحطتها ع بطنها وقالت.. قول سيف كدا؟
مصطفى : مش فاهم لكن قال من بين أسنانه..سيف..
چود : عاااااااا بيضربني ابن ال......طيب قول طارق كدا؟
مصطفى : نفخ بنفاذ صبر وقال.. طارق..
چود : ضحكت وقالت..شوفت سكت إزاي؟ حبيب مامي ياروحي أنت حاضر هسميك طارق ولا تزعل نفسك ياقلبي..
وحطت راسها ع كتفه وقالت..وبابي موافق..مش كدا يامصطفى ياحبيبي؟
مصطفى : .............!!!
چود : عاااااااااا
مصطفى : خلاص خلاص..طارق طارق.. أمرنا الله..
چود : باسته من خدو..وقالت بدلع..حبيبي يابو طاروق. منحرمش منك ابدا..قولي بقى ولا يحرمني منك يام طارق..
مصطفى : شالها وراح بيها مكان جنتهم وقال..ولا يحرمني منك يام طارق مصطفى عزيز..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
قبل الفرح بأسبوع..
في الجنينه.. آرين رايحه ع الفيلا..وقالت بغيظ.. لأ بقى كدا كتير..ولا جبت الفستان ولا حد عبرني.والكل ساكت.ولاةبيجبيوا سيرة القاعه ولا الفستان..
ده كأن مفيش فرح.. أنا لازم اسألوا مش يمكن أجل الفرح وانا اخر من يعلم؟
آدم مراد : راجع من الشغل.وداخل بالريس..
آرين : سمعت صوت الريس.ولفت وشافته. ووقفت..
آدم مراد : فرمل قدامها..ورفع النضاره..وقال. اذيك..
آرين : بحرج. الله يسلمك..حمدالله على سلامتك..
آدم مراد : الله يسلمك..رايحه فين؟ طالعه ولا لسه نازله؟
آرين : بتوتر.. لأ لسه نازله.. أحم بصراحه كنت جايه علشانك. قصدي علشان أسألك يعني......!!!
آدم مراد : قال ثواني ياحبيبتى..و نزل من ع الريس.. وشاور ل هارون ياخد الريس.. واتمشوا جمب بعض في الجنينه..
آدم مراد : قال..سامعك يا آرين عايزه تسأليني عن ايه؟
آرين : بتحاول متتوترش..لكن قالت..بصراحه انا مش قادره أفهم حاجه..يعني..يعني الفرح باقي عليه أسبوع واحد بس..وا.. والمفروض في حجات كتير بتترتب وحجز الفندق أو القاعه وكمان الفستان والبيوتي سنتر.. وحاجات كتير..لكن انا معملتش حاجه ولا جبت اي حاجه..ممكن أفهم ليه؟
آدم مراد : بثبات.. أنتي مش مطلوب منك تعملي أي حاجه..
آرين : بخنقه..إزاي بقى؟
آدم مراد : زي ما قولتلك..وكمان مش هعمل فرح لا في الفندق ولا في القاعه..
آرين : بغضب واضح..قالت.. يعني ايه يا آدم مش هتعملي فرح...!!!
آدم مراد : قرب من.وشها وقال..خلي بالك من نبرة صوتك وأنتي بتتكلمي معايه يا آرين..
آرين : اتخنقت وعيونها لمعت وقالت.. يعني مش عايز تعملي فرح وعايزني متكلمش؟
آدم مراد : أنا مقولتش مش هعمل فرح.. أنا قولت مش هعمله في القاعه..انا هعمله هنا في جنينة الفيلا..
آرين : صكت ع أسنانها وزعلت..ومردتش..
آدم مراد : وكمان الميكب ارتست هتجيلك لحد عندك..والفستان هيكون عندك ع الميعاد..
آرين : رفعت عينيها ليه وقالت بدموع..يااااه؟.ده انت لاغيني بقى.. حتى الفستان أنت إللي اخترته؟
تمام اعمل اللي أنت عايزو يا آدم.. بعد إذنك..وسابته ومشيت وبتعيط.. وداخله العماره..
آدم مراد : لحقها..و شدها من أيدها وخبطت في صدرو..
آرين : متهزتش..ورجعت لورا وبصت بعيد..
آدم مراد : لف وشها ليه وقال..بطلي جنانك ده يا آرين.
على طول أنا اللي بختار ليكي لبسك..وع طول مهما أختار بتشبهي السحر..
ف مش معقول يوم فرحك هختار ليكي حاجه ماتلقش بيكي..
آرين : بدموع..مهما يكون اختيارك..بس ده الوقت الوحيد اللي بتستناه اي بنت علشان تختار فيه فستانها.وانا كان ليا زوق معين في مخيلتي.. أنت بقى قررت كل حاجه من نفسك..ولغيت شخصيتي خالص..
آدم مراد : بتحذير..مش هقولك تاني تخلي بالك من كلامك..
آرين : بجديه.. أنا مش حجر شطرنج هتحركني زي ما أنت عايز ومش عايزني اتكلم..
وأنا قولتلك أعمل إللي أنت عايزو.
آدم مراد : مط شفايفه وبصلها وساكت..
آرين : بتحاول الثبات..وبصت بعيد..وقالت..مفيش حاجه تاني نتكلم فيها؟ أنا عايزه أطلع لو سمحت..
آدم مراد : بعدم إهتمام..شاور ليها بأيدو تطلع..
آرين : اضايقت..وجريت ع الاسانسير..وطلعت.
آدم مراد : نفخ بنفاذ صبر..وراح ع الفيلا..
آرين في اوضتها رايحه جايه ومتغاظه..وبتكلم نفسها..وقالت..بقى كدا..يسبني زعلانه ولا فارقه معاه؟ لأ وكمان جهز لكل حاجه وأنا كأني مش موجوده خالص..
وياترى بقى جاب الفستان على مقاسي إزاي؟ ولا زوقه إزاي؟ اااه أنا متغاظه.. أنا.. أنا هروح أقول ل بابا آدم يتصرف معاه.. أيوه هو ده الحل.
أنا لازم أختار كل حاجه بحبها.. ياكدا يامفيش جواز.. وهو حر بقى.. عااااااااااا انا متغاظه من المرعب نفسي اديله بوكس ف وشه..عايزه أضرب اي حد.. ااااي حد عاااااااا..
وسمعت صوت رسالة خاصة على الواتس اب.
ومسكت الفون بنرفزه.. وفتحت الرساله من آدم.. وتنحت وفتحت عينيها وبوقها بزهول..وقالت.. مش معقول..!!!وكمان مش هنسافر شهر عسل..!!!؟
Автор: Меріам Насар
بعد يومين.
كل البنات قاعدين مع آرين في أوضتها..
حياة : خلاص بقى يا آرين فوكيها شويه.
آرين : نفخت بخنقه ومبتردش ع حد..
كارما : أنا مش عارفه ليه أبيه آدم بيعمل كده.وليه يزعل آرين؟
تمارا : انتوا عارفين كويس إن آدم بيعمل كل حاجه حلوه علشان خاطر آرين..وغمزت للبنات.
كارما : بتفهم.. أيوه صح.احم أبيه آدم مافيش حد زيه.
آرين :..........!!!
ليليان : ماخلاص بقى ياست آرين..هى موته ولا أكتر..خلاص آدم ظبط كل حاجه للفرح ومفيش غير أربع أيام ع الفرح فكي بقى..
چود : يختي بلا وكسه. هو حد طايل الراحه. الراجل جهز الفرح وجابلك الفستان.
ميرو : بس أنتي وهى.وفرو كلامكم آرين عاقله. ومش زعلانه من آدم..صح يا آرين..؟
آرين : صكت ع أسنانها بغيظ وملامحها بتأكد أنها عايزه تقتل آدم من الغيظ..
تالين : ياستار يارب..اهدي يا آرين ياحبيبتى. واتكلمي وقولي انتي ايه إللي مضايقك بالظبط؟ وليه حابسه نفسك في الشقه ومبتنزليش تحت خالص..
آرين : قالت بنرفزه..مش عايزه أنزل تحت تاني. ومش عايزه اشوفوا.. أنا مش عايزه اتجوز استريحتوا...!!
الكل شهق بصدمه.. أنتي بتقولي إيه يا آرين؟
آرين : بغيظ ودموع.. أنا اتخنقت..كل واحده فيكم اختارت الفستان اللي حباه. وكمان الفرح اتعمل في أفخم قاعات وفنادق مصر. وكمان سافرتوا شهر عسل..
أنا بقى لأ اختارت الفستان ولا هيتعملي فرح ولا هسافر كمان..
------------------بقلمي مريم نصار.
الكل بص لبعض..وسكتوا..
آرين : طبعآ وانتوا هتقولوا إيه؟دي حتى مامي ساكته ومبتقولش حاجة وكمان بابي،،
محدش قالي انتي ليه لحد دلوقتي مختارتيش فستانك..
وكمان آدم من يومها ماتصلش عليا ولا سأل حتى عني.ولا قالي حابسه نفسك ليه؟.
. يبقى خلاص.. أنا لازم أتصرف..وأنا بقى إللي هقول لأ. وهنزل لبابا آدم.وهقولوا أنا مش عايزه اتجوز..
الكل شهق وقالوا انتي مجنونه..
ميرو : بعتاب..كلام إيه ده يا آرين؟ تلغي جوازك علشان حجات زي دي؟
تالين : إزاي يا آرين مش هتسافروا. بابا بنفسه جاب تذكرتين سفر علشان تسافرو أوربا..وقال دي هديه منه ليكم..
تمارا : آرين ياحبيبتي بلاش تاخدي قرار وقت غضبك..
آرين : بعصبيه.تالين.هو قالي مش هنسافر.
.وكملت بتصميم..لأ انا بقى هلغي الجوازه.
چود : رفعت حاجبها وقالت..والله عندك حق..يلا وأنا هنزل معاكي..ونقول لجدو آدم. إنك فركشتي جوازتك من آدم..
آرين : كشرت عينيها بتعجب..
چود : غمزت للبنات.وقالت بخبث..وانتوا كمان يابنات. تعالوا نقف جمب آرين. هى مش عايزه آدم. خلاص الجواز مش بالعافيه..
وآدم بقى الله يسهله يبقى يشوف موزه تانيه. ويتجوزها..
آرين : صكت ع أسنانها وقالت بغيره. چوووود انتي بتقولي إييييه؟
الكل فهم چود وابتسموا.
چود : قالت بخبث. بقول إيه يا آرين؟ مش انتي عايزه تلغي جوازك؟ علشان فستان؟
آرين : بغيظ.. لأ مش عايزه ألغي عشان فستان.. أنا زعلانه لانه مقدرنيش..
ميرو : أبتسمت..تعالي اقعدي هنا يا آرين وياريت تهدي شويه..
آرين : قعدت بنرفزه..
ميرو : بإبتسامة حب..يخرابي ع مرات أخويا النرفوزه.. ههههه والله فعلاً الوحيد اللي يقدر يقنعك هو تيم..بس هو ف الشغل بقى..
آرين : بحزن.. الموضوع مش محتاج إقناع ياميرو. الموضوع محتاج تقدير واحترام..
ميرو : بتفهم.. طبعاً وعندك حق..بس هو آدم مقدركيش يا آرين؟
وكمان ياريت متظلميهوش.. لأن آدم ديما بيحترمك..
ومش بدافع عنه لأنه أخويا.. لأ أنا بتكلم عن اللي بتشوفه عينيا تجاهك من آدم..
اسمعيني كويس يا آرين.
الجواز عمره ما كان بالفستان ولا بالزفه..لكن برضو معاكي حق إنك لازم تختاري..
تالين : قعدت قصادها.وقالت.ممكن اقول حاجه..
الكل قولي.
تالين : آرين أنا أكتر واحده عارفه أبيه آدم بيفكر إزاي من ناحيتي وكمان أنتي..
وغير كدا تفتكري لما بيبقى موجود معانا في أي سنتر ملابس أو مول..هو اللي بيختار ليا لبسي. وأنا مبقولش حاجه. لأن أخويا عمره ما هيختار ليا حاجه وحشه أبدا..وكمان ديما كان بيختار ليكي معايا..وكنا بنبقى أنا وأنتي ديما مميزين باختياروا..
ودلوقتي فهمت كل تصرفات أبية آدم تجاهك.. لأنه بيحبك وعايزك ديما تكوني متكامله في كل حاجه حتى لو من اختيارو..
عارفه؟ لو أبية آدم زوقه وحش..؟ كنت أنا أول واحده روحت اتكلمت معاه وقولتله سيب آرين تختار براحتها. لكن صدقا هتنبهري أكيد يوم فرحك..
چود : يختي أقسم بالله أنا ماختارت حاجه..كل حاجه على زوق مصطفى..
تمارا ؛ وأنا كمان آريان اللي أختار ليا فستان فرحي..
ميرو : وأنا كمان. وكان زوق تيم جميل جدا..
حياة : وكمان همس قالت إن أبية ياسين هو اللي أختار فستانها..
ليليان : وأنا كمان..كريم إللي اختارلي حتى الخاتم هو إللي اختاروا..
تالين : أبتسمت وقالت..خلاص بقى يا رينو ياصغيره.. اضحكي بقى..وقومي انزلي معانا..
آرين : شبه اقتنعت لكن بردو لسه متغاظه.. واكتر حاجه مضايقاها تجاهل آدم ليها..
وقالت بعند.. لأ ومش هنزل من البيت لحد يوم الفرح..وخليه بقى يفرقع زي ما أنا هفرقع..
فيلا العدوي..
آدم مراد : واقف قدام البيسين..ورافع عينيه لبلكونة آرين..ومتغاظ أنها مابتنزلش..لكن أبتسم بصمت..وقلع التيشرت.. ونط في البيسين..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
يوم الفرح الصبح.
عند فهد.
رينو : صحيت وقامت بنشاط وحماس..وبتصحي فهد ومالقتوش جمبها.. وقالت..
أكيد راح ل آرين يصحيها.. ولبست الروب..وخرجت.
..لكن شافت فهد واقف في المطبخ ومربع أيديه وسرحان.. والقهوة بتغلي..وجريت قفلت النار عليها..وقالت..فهد مش تخلي بالك..القهوه ادلقت.
فهد : أنتبه..وقال. آسف سرحت غصب عني..
رينو : ولا يهمك ياحبيبى..هعملك غيرها.. وراحت وقفت قدامه وقالت.. لسه زعلان ع فراق آرين. مع إن مفيش فراق دي في البيت اللي جمبك على طول..
فهد : أبتسم وقال. لأ مش زعلان..لكن هنا زعلان..وشاور ع قلبه..وقال..
هنا افتكر حجات كتير جدا من أول يوم شيلت فيه آرين لحد دلوقتي..
آريني كبرت بسرعه كبيره..ههه كبرت وكأنها اتخطفت مني من غير ما أشبع منها. وانهردا هتكون في بيت حد تاني..
رينو : هزت راسها بضحكه..وقالت..نو نو. مش حد تاني. إسمه آدم المرعب ههههه.
فهد : بضحكه.. آرين قالت الحقيقة واد مرعب بجد. بس تعرفي بعد إللي عمله. وأنا مش لاقي فيه عيب
رينو : بتذمر.. أيوه ومين يشهد للعريس..ماهو عمل كل حاجه وشكلها كدا ع مزاجك..
أنت فرحت لما قرر أنه يعمل الفرح هنا.وكمان بنتك مش هتروح بيوتي سنتر ولا هتحط ميكب. والسيشن كمان في جنينة الفيلا بتاعة آدم.. اول مرة اشوفك مبسوط من قراراته..
فهد : بيرتب شعرها وقال بإبتسامة حب.. طبعاً مبسوط..واحد بيغير على بنتي وقدر يعمل اللي أنا بتمناه يبقى ليه مقتنعش..؟
رينو : خطفت بوسه من خدو..وقالت.. أيوه كدا أضحك يافهد..وخلي انهردا يوم مميز..
فهد : بتعجب..بس أنتي فرحانه اوي..ومش حاسك مضايقه..
رينو : بتأكيد.. طبعاً فرحانه اوي اوي اوي كمان.. بنتي هتتجوز من الشخص اللي شافت فيه أنه نسخه من باباها.وكمان هتعيش جمبي. وهيحافظ عليها. يبقى أزعل ليه؟ دانا من فرحتي عايزه ازغرد. هههه.
فهد : أبتسم وباسها برقه..وقال. أنا فاكر اول مرة عملتيها. وأنا عاقبتك عليها..
رينو : مثلت الغيظ..وقالت امتى بقى أنا عمري ما عملتها أصلا..ومش فاكره حاجه زي كده..
فهد : همس ف ودنها وقال..يوم خطوبة الدكتور محمد عزيز.ف جنينة فيلا الصاوي..
رينو : كشرت عينيها وقالت ياااااه.. أنت لسه فاكر يافهد؟
فهد : أي حاجه تخص نجمتي عمري ما أنساها..
رينو : حبيبي يافهد ربنا يباركلي فيك..بقولك ايه بقى.. روح انت صحي المجنونه.. وأنا هصحي آركان و آيو و هعملك القهوة والفطار..
فهد : بتنهيده..وقال..عايزاني أنا إللي أقوم بالدور ده؟
رينو : أبتسمت.. آرين هتفرح أكتر لما تفتح عينيها وتشوفك جمبها..
فهد : باس جبينها وأبتسم..وسابها واتحرك..
رينو : باصه عليه..وعيونها لمعت بدموع.. وراحت تصحي ولادها..
فهد : خبط ع آرين..ومردتش.. وفتح الباب بشويش ودخل..
وغصب عنه أبتسم على شكل نومها والغطا ع الأرض وشعرها ع وشها وفردا أيديها الأتنين..
فهد : شال الغطا.. وحطه عليها..وقعد جنبها..ورجع شعرها وقال.. آرين..
آرين :.........!!!
فهد : بابتسامه.. آرين ياحبيبتي اصحي..
آرين :.........!!!
فهد : بتنهيده.. آرييين قومي ياحبيبتي الساعه ٩
آرين : بدأت تفوق.. واتعدلت بنوم..وقالت صباح الخير يا بابي..
فهد : أبتسم ورجع شعرها وقال..صباح الورد ياقلب بابي..
آرين : أبتسمت وقالت..ياااه أجمل حاجه في الدنيا إني أفتح عينيا الاقي حضرتك اللي بتصحيني.. وحضنته..
فهد : ضمها لقلبه وغصب عنه عيونه لمعت وقال بغصه.. وأنتي أجمل حاجه في الدنيا..
آرين : خرجت من حضنه وقالت بمرح.. طبعآ أنا اجمل علشان أنا بنت حوت المخابرات فهد السيوفي..
فهد : بضحكه.. طبعاً يلا بقى قومي خدي شاور وصلي وأنا ومامي هنجهز الفطار..علشان..
وكمل بوجع.علشان تلحقي تفطري قبل ما البنات يوصلوا تحت عند جدك وتنزلي.
آرين : عيونها لمعت وقالت..بابي أنت لسه زعلان علشان هتجوز..
فهد : أبتسم بتمثيل..وقال..مين قال كدا؟ أنا فرحان جدآ إن آريني كبرت وهتبقى أجمل عروسه في مصر والعالم كله..
وقام وقف قبل ما يضعف ويبكي.. وقال.. أنا هروح أشرب قهوتي..وسابها وخرج..
آرين : بزعل.. أنا حاسه بيك يا بابي أكيد أنت زعلان إني همشي واسيبك..بس ده مش هيحصل إني أبعد عنك.. بابي أنت مثلي الاعلى وعمري ما أحب حد قدك أبدا.وهفضل فراشة الحياة بالنسبالك لحد ما تزهق أنت مني..
فهد : واقف جمب الباب وسمع كلامها وأبتسم.. وقلبه استريح شويه..
آركان صحي ودخل ياخد شاور..
رينو : شايله آيان وبتلاعبه وهي في المطبخ..وقالت. مين حبيب مامي..
آيان : ببراءه آيو حبيب ماما حبيب بابا وبابا جدو و ألين.و آكان.وجنى.
رينو : باسته وقالت..جنى وحشه.
آيان : صرخ.. لااا جنى بيبتي..اسكتي مااااماااا..
رينو : ههههههه.يخلاثي أنا ياناس ع العصبي الصغنن.
فهد : جه وشال آيان على كتفه..وقال صباح الخير يا عم آيان..
آيان : نزل راسه وباس فهد وقال. باح خيل بابا.
فهد : بضحكه صباح الورد والفل ياحبيب بابا..
رينو : اتفضل يا حبيبي قهوتك. وخمس دقايق والفطار يجهز..
فهد : نزل آيان..
آيان : جري ع اوضة آرين..
فهد : بيشرب القهوة وقال..ليه مابعتيش لعزه تساعدك في البيت..
رينو : تؤ انا كدا مستريحه.. لكن طبعاً ست الحبايب مامي بتبعتها مرتين في الاسبوع تظبطلي البيت وأنت في الشغل..
فهد : هز راسه بتفهم..
رينو : كشرت عينيها وقالت. في صوت دوشه مش كدا؟
فهد : أممم دول مصممين الحفله.. جايين يظبطوا كل حاجه.
رينو : تمام.. بس تعرف يافهد فستان آرين تحفه جدا.هو زمانه ع وصول. بجد أنا متأكدة أنها أول ما تشوفه مش بعيد يغمى عليها من فرحتها..
فهد : بجدية..أنا لولا إن آدم مصمم أنه عاملها مفاجأة ل آرين أنا كنت قولتلها وريحتها من زمان..بدل ما هى كانت زعلانه طول الوقت..
رينو : بضحكه..ياحبيبىي دي الرومانسية والحب..هو عايز يشوف رد فعلها اول ما تشوف الفستان..
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد شويه..
تالين خبطت و آركان فتح الباب وأبتسم أهلا اذيك ياتوتا..
تالين : أبتسمت الله يسلمك اذيك انت يا آركان..
آركان : أنا زي الفل.تعالى أدخلي..
تالين : دخلت وقالت..متشكره. عمتو صحيت ولا لسه؟
رينو : بإبتسامة..تعالى ياقلب عمتو أنا صاحيه من بدري .
تالين : سلمت على فهد والكل..وقالت.. أنا جاية اخد آرين وننزل علشان الميكب ارتست وصلت..
رينو : والله..طيب تمام..يلا يا آرين ياحبيبتي.
آرين : قامت بغيظ..وقالت بتذمر..يلا..ونزلوا..
دعاء : شافت آرين وجريت ع الفيلا وقالت آرين وتالين جايين..
ميرو وتمارا وليليان وهمس وچود وكارما وحياة.
ميرو : قالت بسرعه يابنت غطوا الفستان واخرجوا يلا..
وكلهم اتحركوا بسرعه وخرجوا بره الاوضه..
آدم مراد : واقف في التراس وشافها لأول مرة من أسبوع..
آرين : رفعت عينيها على البلكون بتاع آدم لكن كان اختفى..ومشافتوش..ورغم فرحتها إلا أنها زعلانه منه.
آرين : دخلت الفيلا..وجريت ع جدها وجدتها..
مريم : بعتاب.. لأ أنا زعلانه منك يا آرين بقى كدا؟ أسبوع بحاله ماشوفكيش..
آرين : ضحكت وقالت بمرح..كنت بعمل حمية غذائية ياماما ههههه. سوري بقى سامحيني..بس حضرتك وحشاني جداً وباست على أيديها..
مريم : وأنتي كمان يانور عيني وحشانا كلنا.. مبارك عليكي الفرح ياحبيبتي.
آدم : أبتسم وقال..نوتيلا العيله كلها.. ألف مبروك ياروحي..
آرين : غمضت عينيها ف حضنه وقالت.الله يبارك فيك يا بابا.. وأنا أسفه جداً..
آدم : مسد ع حجابها وقال..متتأسفيش ياروحي.. انهردا يوم مميز بالنسبالي.. وهمس ف ودنها وقال. حفيدتي هتتجوز المرعب أخيراً..
آرين : عوجت بوقها وقالت. جوازه منيله بنيلة. أنا حاسه إني هدخل قصر دراكولا المهجور يابابا..
آدم : ضحك..وقال بمكر..هو هيبقى دراكولا فعلاً لو فضلتي بالطريقه دي.. المهم بقى مش عايزه تشوفي فستانك..
آرين : بزعل..عادي جدا يابابا..مش هتفرق..
آدم : لأ بس فرحتك دي تفرق معايا أنا.. بصي شايفه الاوضه إللي جمب الصالون دي..
آرين : بعدم فهم أيوه مالها؟
آدم : روحي افتحيها..وشوفي فيها إيه؟
آرين : هتتكلم......!!!
ميرو : بضحكه..بعد إذنك يابابا أصلها هتفضل تسأل لحد بكره.. وشدت آرين من أيدها وقالت..تعالي معانا.. وجريت بيها عند الأوضه هي وكل البنات..
آدم مراد : نزل ع السلم ووقف في نصه قصاد الاوضه بالظبط. وربع أيديه..
ميرو : فتحت الباب على آخرو والكل دخل..
مريم : واقفه عيونها لمعت من الفرحه..
آدم : حاوطها من كتفها وضمها لقلبه..ومبتسم..
فهد ورينو داخلين الفيلا..ومتابعين آرين..
آرين : واقفه وعندها حالة عدم استيعاب.. مراية كبيره جدا.. وبوكيه ورد تحفه جدا. وشافت حجم الفستان لكن كان متغطي..
تالين : مسكت طرف الغطا وقالت بضحكه..جاهزه للمفاجاه يا آرين..!!!
آرين : هزت راسها ايوه.. وبدأت تتوتر..
البنات كلهم بحماس..واحد..اتنين..تلاته..
تالين : بسم الله..وشدت الغطا..وظهر أجمل فستان زفاف لأجمل وأروع ضي الأدم..
الكل سقف بفرحه..
آرين : شهقت وحطت ايدها ع بوقها وفتحت عينيها بزهول وفرحه ولخبطه وكل حاجه. وقالت بانبهار مش معقول...!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
تاني يوم..
مراد : بتعجب..الله الواد آدم مخدش تذاكر السفر ليه؟ المفروض يكون سافر من ساعه كمان.. أنا هروح اصحيه يمكن راحت عليه نومه..
هارون : آدم باشا سافر هو والهانم الصغيره من بدري ومحدش عارف سافر فين معاليك...!!-------------يتبع
الاكثر قراءة هذا الشهر :
موعد الحلقة الجديدة الساعة 8 م يوميا ان شاء الله .
هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 5 الفصل 67 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل 68 أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الخامس ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .