رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل الثاني والستون 64 | روايات مريم نصار

  نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس مملكة ميراث العشق الفصل 64 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية جريمة عشق الجزء الخامس الحلقة 64 | روايات مريم نصار



 مملكة ميراث العشق الفصل الرابع والستون


فصل ٣٣ ج 1

رواية جريمة عشق 5

(مملكة ميراث العشق)

‏يقول ابن القيم عن المطر:

"يرسله قطرات منفصلة لا تختلط قطرة منها بأخرى، ولا يتقدم متأخرها ولا يتأخر متقدمها، ولا تدرك القطرة صاحبتَها فتمتزج بها، ولو نزلت دفعة واحدة لتضرر الناس ولأفسدت الزروع والثمار".

فإن كان هذا حُسن تدبيره في قطراتِ المطر، فكيف بحسن تدبيره في أمورنا سبحانه؟"

================================

بسم الله نبدأ.

اسم الكاتبة الحقيقي/ شريهان ابراهيم
وإسم الشهره... مريم نصار.

.
(ملحوظه هامه..الفصل الجاي إن شاء الله بعد أسبوع من دلوقتي..يعني الجمعه الجايه إن شاء الله.علشان عندنا امتحانات من السبت للخميس بإذن الله تعالى)

Автор: Меріам Насар

في إيطاليا..

في جناح سفيان..

سفيان : واقف قدام المرايا بيسرح شعرو.

باري : بتخبط..

سفيان : Enter (أُدخل)

باري : دخلت وقالت. Good morning سفيان.

سفيان : بابتسامه..صباح الخير ياحبيبتي.

باري : بتذمر. بابي ومامي منتظرينك تحت ع الفطار.

سفيان : بتكشيره..طيب ممكن اعرف مالك مكشره ليه ع الصبح..؟

باري : بغيظ.. وأنت يعني يهمك أختك مضايقه ولا لأ؟ حضرتك مش فاضي..طول اليوم امبارح بره البيت..وراجع نص الليل..ولا حتى سألت عليا..

سفيان : أبتسم..وقال.يامجنونه افصلي شويه..هو انا يعني اتأخرت بمزاحي؟ غصب عني.ولما رجعت سألت ماما عليكي وكنتي نايمه..وانهردا هعوضك عن كل حاجه ها مبسوطه؟

باري : ربعت أيديها بزعل وقالت.. لأ مش مبسوطه.. أنا عايزه اعرف كنت فين كل ده؟..مامي قالت إن كاسبر كان زعلان جدآ ع فراق جدو.. وأنت اخدته معاك في العربيه..وقولت إنك ساعه وراجع.. والساعه دي أخدت معاها ١٢ ساعه..ممكن أعرف بقى حضرتك كنت فين؟

سفيان : بضحكه..ده أنتي لو مراتي مش هتسأليني وتحققي معايا كدا..

باري : برقه..بس انا أختك حبيبتك وهتقولي مش كدا.بليييز؟

سفيان : رفع حاجبه وقال..مين اللي بتتكلم دي؟ لأ لأ انا حاسس إن في مصلحه كبيره من ورا الرقه دي..

باري : حطت ايدها ف دراعه وقالت بمرح.. طبعآ وهى الأخت ليها إيه عند أخوها غير حبة مصالح..!!!

سفيان : ابتسم وقال.. الأخت ليها كل حاجه حلوه عند أخوها.. الأخت هى أول بنوته لقلب أخوها.. الأخت نوع تاني من الحب..والحب الطاهر. وأول قطعه من الأب وألام. الأخت ليها كل حاجه.. فهمتى يا باري.؟

باري : ضمت دراعه بسعاده..وقالت..فهمت..بحبك اوى ياسيفان..وع فكره بقى هتخليني اعيط بكلامك ده..والميكب هايبوظ..

سفيان : ضحك بصمت وقال..لا خلاص وانا مش عايزك تعيطي.. ولما الميكب يبوظ بتبقي مخيفه جدا.. ههههه.

باري : اتنفست غيظ..وقالت. أوكي سفيان.. ثانكس بجد..

سفيان : هههه تعالى بقى.. بهزر معاكي.. وعلشان تعرفي إن زعلك مهم عندي هقولك كنت فين.. لكن تحت ع الفطار..علشان لازم ماما وبابا يعرفوا باللي حصل أوكي؟

باري : أممم أوكي.لنذهب..Let's go

سفيان : يلا بينا..وعايزك عاقله قدام ماما. بلاش هزار لازم نراعي حجم الحزن إللي بتمر بيه..

باري : بحزن..ع فكره أنا بضحك معاك أنت بس.. حسيت إني محتجالك..أنا من امبارح جمب مامي.ومسبتهاش لحظه. وزعلانه جداً ع جدو..

سفيان : بتفهم.. أنا فاهم ياحبيبتي..ومقصدش حاجه.. أنا حبيت ألفت نظرك مش أكتر.. أوكي.

باري : أوكي..يلا بينا بقى..

Автор: Меріам Насар
تحت ع السفره..

رعد : يلا هالي..كلي دي من أيدي..

هيلينا : بحزن. لأ رعد مش عايزه..

رعد : بعتاب..بقى كدا مش عايزه تأكلي من أيدي؟

هيلينا : بتنيهدة زعل..صدقني رعد sorry أسفه. ماليش نفس لأي حاجه..

رعد : تمام..يبقى انا كمان مش هاكل حاجه..

هيلينا : بوهن.. أوو بليز رعد ارجوك متعملش كدا..

رعد : برفض.لأ..هتاكلي هاكل..مش هتاكلي .أنا كمان مش هاكل.. وأنتي حره بقى ذنبي ف رقبتك..

هيلينا : رعد بليز..ليه بتعمل كده؟

رعد : مسك أيدها وقال.. لأنك حبيبتي وزوجتي واختي وامي وكل حاجه حلوه..وماينفعش اسيبك وقت ضعفك. وماينفعش أقول اسيبها دلوقتي وشويه هتتحسن..
لأ ياهالي إحنا وعدنا بعض أننا هنهون على بعض مُر الأيام. ومنسمحش لأي زعل يأثر علينا.. وبعدين انتى طبعك مابتحبيش اليأس ولا الاستسلام..يبقى ليه مش راضيه تتجاوبي معايا علشان نعدي المحنه دي؟

هيلينا : بدموع..كلامك جميل اوى رعد..لكن داد فراقه ساب أثر كبير جوايا..مش قادره أتخيل إني مش هسمع صوته تاني.. خلاص كدا رعد أنا مبقاش عندي أم ولا أب.. أنا قلبي حزين اوي رعد..!!

رعد : ربت ع ضهرها بحنان وقال..وحدي الله ياهالي.. وأنا جمبك ديما ومعاكي..عمرك ما تكوني لوحدك أبدا..

سفيان : ضمها من الخلف..وقال. هو انا ورعد باشا مش كفايه ولا إيه يا أمي؟

هيلينا : مسحت دموعها وابتسمت بتمثيل..وهزت راسها..

سفيان : باسها من خدها..وقال.. صباح الخير ياست الكل..

هيلينا : صباح الخير سفيان..

سفيان : صباح الخير يابابا.. إيه مزعل هالي ليه؟

رعد : صباح الفل ياسيفو..وكمل بمكر..
أبدا مفيش..هي عايزه تاكل مربى..فبقولها هو في مربى تاكل مربى.؟. بس كدا..

هيلينا : غصب عنها أبتسمت..

رعد : أبتسم..وغمز..بزمتك مش انا قولت كدا؟

هيلينا : هزت راسها نو رعد انت مش قولت كدا..

رعد : ديما بتحرجيني بزوقك..دي إسمها إيه؟

هيلينا : دي مربى..

رعد : بغمزه..وهو في مربى تاكل مربى؟ اهو قولتها ولا لأ؟

باري : ههههه بابي قالها طبعاً..فكي بقى بليز مامي.. أنا متعوده دايما على ضحكتك الجميله.. أوكي؟

هيلينا : هزت راسها بتنهيده..

سفيان : قعد جمبها وقال.. أحسن دلوقتي ياحبيبتي؟

هيلينا : الحمدلله حبيبي..

باري : اووو بعشق النوتيلا.. ومسكت البرطمان.. وبدأت تعمل الساندوش.. وتاكل بنهم..

رعد : بياكل..ومهتم بهيلينا.. ومبتسم ع شكل باري. وقال..
.ها عملت ايه أمبارح ياسيفان بعد مكالمة المحامي؟

سفيان : بتنهيدة حزن.. المحامي قالي.. جدو قبل الوفاه بفتره.. أتنازل ليا بيع وشرا للمجموعه والفيلا دي.. وحط مبلغ كبير بإسم باري.. وباقي الأملاك لماما وعيلة ماما حسب الشرع..!!!

باري : سابت الأكل..وعيونها لمعت بدموع..وقالت.. مبلغ علشاني أنا؟

سفيان : مسد ع شعرها وقال.. ايوه يا حبيبتي.. وبلاش عياط بقى..علشان الميكب هيبوظ وانتي عارفه بقى..

باري : مسحت دموعها وابتسمت بتمثيل..

رعد : الله يرحمه ويغفرله.. طيب أنت ناوي تعمل إيه ياسفيان؟

سفيان : الرأي يرجع لست الكل..عايزاني أكمل هنا ف إيطاليا ونعيش هنا مفيش اي مشكله..

هيلينا : بحزن.. أنا ماليش حد هنا سفيان.. عيلتي الحقيقية في مصر.. أنت كمل السنتين في جامعتك. وصفي شغل هنا وارجع مصر بليز سفيان..كفايه سفر وبُعد..

سفيان : باس ع راسها وقال.. طلباتك اوامر.. وأنا كمان ده رأيي.. إن شاء الله.. المهم إنك تكوني مبسوطه..

هيلينا : أكيد هبقى مبسوطه لما أنت وباري تكونوا جمبي حبيبي..

رعد : أحم احم.. وأنا كيس فاضي يعني ولا إيه؟

هيلينا : أبتسمت.. أنت كل حاجه حلوه ف الدنيا دي رعد..!!!

------------------بقلمي مريم نصار.

فيلا مصطفى عزيز.

چود : نايمه..

مصطفى : دخل عليها..وماسك ورقه وقلم..وقعد جنبها..وبيصحيها.. چوود.. بت ياچوووود.

چود : هرشت خدها بنعاس..ونامت تاني.

مصطفى : وبعدين بقى..ماتقومي يابت.. چوووووووود..

چود : فتحت عينيها بخضه..وقالت.. إيه اللي حصل..في ايه يامصطفى..جرالك حاجه؟ اتشليت ولا جالك مغص معوي.علشان تصحيني بالطريقه دي.؟

مصطفى : ههههههه لا بعد الشر عليا..الشلل ده سيبيه عليا انا..هجبهولك. لو مالمتيش أم لسانك ده.

چود : نفخت بنفاذ صبر..واتعدلت.. وقالت..بملل. في ايه بس يامصطفى.بتصحيني ليه وعايز مني ايه؟ ماتسبني نايمه حرام عليك..

مصطفى : يابت انتى نايمه بقالك ٢١ سنه اصحي بقى.. وبعدين أحنا الضهر.. واخوكي چواد جاي في الطريق علشان نلعب بلايستيشن..

چود : بتتاوب..وقالت ياااه الضهر؟ طيب كويس إنك صحتني..

مصطفى :.وبعدين الناس الطبيعيه..لما تصحى..تقول صباح الخير..

چود : بتريقه.. الناس الطبيعيه بقى.. المهم ياحبيبى هنروح نشوف آرين امتى؟

مصطفى : لأ مش هينفع. أمك جايه تتغدا معانا انهردا..

چود : عوجت بوقها وقالت إسمها أمك؟ طيب ياخويا.. وبعدين ايه الورقه والقلم اللي معاك دي؟

مصطفى : بغمزه..دي علشانك ياجميل..يلا قوليلي بقى بتتوحمي على إيه؟ علشان أكتب كل طلباتك..

چود : بإبتسامة حب.. ياحبيبى يامصطفى..بتفكر فيا..

مصطفى : بمكر. أبدا والله.. أنا اتفرجت ع برنامج كدا وجت سيرة الوحم..قولت ماشي نشوفها هتتوحم ع إيه؟

چود : صكت ع أسنانها بغيظ..وقالت..طول عمرك بتفهم..

مصطفى : هههههه يابت بهزر معاكي..وانا ليا مين غيرك يا موزتي.. يلا بقى..نفسك هفاكي على إيه؟

چود : كشرت عينيها وقالت..نفسي هافاني؟ ده إللي هو إزاي يعني؟

مصطفى : يابت يعني نفسك جايه لايه..قولي متتكسفيش..

چود : بدهشه.. يامصطفى أنت بتتكلم بجد؟ لسه بدري على الوحم.انا لسه في الشهر الأول. لسه لسه متستعجلش..

مصطفى : لااااء ماليش فيه..حامل يبقى تتوحمي.. وانا هساعدك.تختاري.
أممم نفسك في بتنجان أسود؟ ولا طماطم خضرا؟ ولا يمكن نفسك هفاكي على كوتش عربيه سكودا ؟

چود : متنحه..وهمست بزهول. كوتش عربيه؟

مصطفى : خلاص ولا تزعلي..نقول مثلا فلفل اخضر؟ ولا فلفل حلو ألوان؟ ولا مخلل؟ أوعي تكوني بتتوحمي على بطيخ.؟ ده مش أوانه..بس لو نفسك فيه ندور وهنلاقي..كلة يهون علشان كونان..

چود : حست ببلاها.. قالت..لحظه واحده يامصطفى. بعيداً عن البطيخ وسوق الخضار إللي أنت عايش فيه ده..بس كونان مين؟

مصطفى : بتعجب.. الله؟ كونان ياچود أبني. كونان مصطفى عزيز.
..ويسلام لو تؤام..يبقى كونان وناروتو. ولو بنت تبقى موانا..ومولان..ياااااه حلم عمري..

چود : صكت ع أسنانها بغيظ واضح..وزعقت..مين ياخوياااا؟ كونان ونارتوووو؟
إيه جو الكرتون ده..ياعم انت.. انت متجوز سبيستون؟
طيب استنى بقى البطن إللي بعدها. اجبلك..ساكورا وساسوكي وسكاشي وساموراي وبالمرة تنه ورنه وسيف النار والقناص..!!!

مصطفى : مثل الدهشه والانبهار وقال .بجد ياچودي؟

چود : صرخت بغيظ..وقالت..ااااه ياماااا..هيولدني قبل أواني..
جوز بنتك عايزني اخلفلو مازينجر وأبو الغضب. منك لله يامصطفى..هتشل منك..

مصطفى : هههههه عارفه ياچود؟ أنتي لو مش حامل؟ كنت كملت عليكي وقولتلك نسيتي أفروديت ههههههه..
يابت انتى اعقلي انا بهزر معاكي..خلاص تعالى اقعدي بقى.. أنا ياعم طالع أشوفك نفسك في ايه تعملي فيا كدا..؟

چود : واقفه بتهز رجليها بنرفزه.وشكلها متعصب جداً.

مصطفى : ضحك بصمت وقال مجنونه والله. وقام راح عندها.. وقال..خلاص بقى يابت بهزر معاكي..

چود : بغيظ..ده حرق دم مش هزار.. أنت لو فضلت كدا أنا هروح اقعد التسع شهور عند بابا لحد ما أولد. أنا مش مستغنيه عن اللي في بطني..

مصطفى : حاوطها من وسطها وقربها منه وقال.. واهون عليكي تسبيتي تسع شهور يامفتريه؟
ومين أصلا هيسمحلك تبعدي عني.. السرير ده خد عليكي خلاص. ماينفعش تتخمدي على سرير غيرو..

چود : غصب عنها ضحكت..وقالت..الله يخربيت دماغك.. انت يبني مجنون..حتى الرومانسيه مش قادر تكملها.. الرومانسيه في ذمة الله منك..

مصطفى : بمكر.. أنتي يابت حلوه انهردا كدا ليه؟

چود : زقته من صدرو..وقالت لااا ألعب غيرها.. أنا جعانه..وحامل وعايزه اتغذى..بس مش على فلفل وطماطم.. أنت مش متجوز فرخه..
انا يوم ماتوحم هتوحم على حاجه تليق بحفيدة السيوفي.

مصطفى : بتريقه..السيوفي؟ إيه هتتوحمي ع غزوه هههههههههههه.

چود : هيهيهيهي..عسل..

مصطفى : بغمزه..طيب انا طلبت ليكي أحلى فطار وهيطلع لحد عندك حالا.. تاكلي وتشربي العصير.. علشان عايز أقولك على موضوع في غاية الخطورة..

چود : بضحكه.. لأ بعينك..وبعدين چواد جاي في الطريق..

مصطفى : بخبث..يترزع تحت هو يعني المركب هتمشي..

چود : هههههههه فظيع ياض ياتيفا..

مصطفى : بغمزه. أقسم بالله قلب وعقل تيفا..يام كونان..

چود : بغيظ...مصطفااااااااه..

مصطفى : قلب مصطفى ياتراب القمر..

------------------بقلمي مريم نصار.

عند فهد..

آرين : شافت ابوها لابس وخارج ومتنرفز جداااااا.

فهد : خرج وقفل الباب بنرفزه..

آرين : اتخضت..

آركان : خرج من اوضته بيتاوب.. وقال.. إيه الصوت ده ع الصبح؟

آرين : قعدت ع الكرسي بحزن..ومردتش..

آركان : شافها واستغرب..وقرب منها وقال..الله؟ مالك يا آرين مبوزه ليه ع الصبح؟

آرين : مصيبه يا آركان..مامي سابت البيت..وبابي خرج دلوقتي متعصب جداً.. أنا خايفه..

آركان : معلش قولي تاني كدا؟ ماما سابت البيت.. سابته سابته؟ ولا نزلت للعيله؟

آرين : هزت راسها لأ سابته سابته يا آركان..مامي قالت إنها مش عايزه حد يتواصل معاها.. عااااا. هو إيه اللي بيحصل ده انا مش مصدقه..

آركان : قعد جمبها وقال.. آرين أنتي مستوعبه للي أنتي قولتيه؟ ماما سابت البيت يعني زعلانه وأكيد حصل مشكله بينها وبين بابا؟

آرين : بشهقات..مش عارفه.. أنا أمبارح نمت من التعب ومحستش بحاجه..

آركان : طيب بس بطلي عياط..وقومي اعمليلى كوباية قهوه على ماخد شاور..

آرين : بدهشه.. أنت معندكش دم؟ إحنا في مصيبه وعايز تشرب قهوة؟

آركان : اه صح. آسف. اعملي كابتشينو..ها كدا حلو؟

آرين : عاااااا أنا عايزه مامي.

آركان : يابنتي افصلي بقى.. وبعدين انتى مفكرا إن الموضوع هيطول مثلاً؟
أكيد بابا آدم مش هيسمح بحاجه زي كدا.. وبعدين بابا استحاله يخلي ماما زعلانه منه..

آرين : بدهشه..صدق عندك حق. بس إحنا مش عارفين إيه اللي حصل بينهم..مشكله كبيره ولا صغيره..

آركان : كبيره او صغيره هتعدي.. أنتي عايزه الحوت يزعل نجمته.. يلا يلا اعملي خمس سندوتشات كدا عشان امخمخ..وخبطها في أنفها بهزار..

آرين : اتغاظت وحدفته بالمخده..وقالت.. أنت باااارد جدآ.

آركان : ببرود بس يامحروقه.مش كنت سبتك تغرقي في البحر..كنتي بتعومي عوم كلاب..

آرين : حطت ايدها ف جمبها وقالت بمكر.. آدم قالي لما تحبي تعومي.؟ قلدي آركان..

آركان : اتغاظ..بقى كدا؟.طيب تعالى بقى..انا هعرفك إزاي تعومي زيي.. وجري وراها..

آرين : جريت بسرعه وبتضحك عليه..ودخلت اوضتها وقفلت ع نفسها بالمفتاح وبتضحك..

آركان : افتحي يابت..علشان معلمش عليكي انهردا.

آرين : لو فضلت تضايقني؟ انا هتصل على آدم أقوله..

آركان : هرش في قفاه وقال..ع فكره بقى أنتي معندكيش روح رياضية..

آرين : هههههههه

آركان : خلاص هسامحك المرادي..بس ع الله تكرريها تاني..انتي فاهمه؟

آرين : ههههههههه فاهمه جدآ..

آركان : طيب يلا بقى..عايز أفطر خلينا ننزل نشوف الناس القماصه دي..

آرين : فتحت الباب وقالت بترجي..توعدني إنك ترجع مامي البيت يا آركان؟

آركان : لعب في شعرها بتمثيل الهزار..وقال..من غير ما وعد.. لارين العدوي روحها فهد السيوفي..

------------------بقلمي مريم نصار.

فيلا العدوي..

اوضة آدم مراد..

تالين : بدموع..يعني حضرتك هتتصرف يا أبيه؟

آدم مراد : بيحاول يلبس التيشيرت..وقال..
تالين أنا مش عايزك تشغلي تفكيرك في حاجه زي دي..
ماما وبابا مش صغيرين.. أكيد في سبب ولازم نديلهم مساحه علشان يحلوا مشاكلهم..

تالين : مسحت دموعها..وقربت منه وساعدته في لبس التيشيرت..وقالت بعتاب.. يعني حضرتك مش هتتدخل وترجع ماما للبيت من تاني؟

آدم مراد : بتفهم..قال..تالي. أنا عمري ما هتخلى عن ماما وبابا طول عمري.. وأكيد هتدخل. لكن لو لزم الأمر..
افرضي مثلاً ماما عايزه تشوف غلاوتها عند بابا.. أجري انا وارجعها والغي تصرف بابا؟ ماينفعش..
أنا هشوف بابا هيعمل ايه.. وبناءا عليه أنا هتصرف..

تالين : بحزن..بس انا خايفه إن ماما تكون زعلانه جدا ومترجعش هنا تاني. لأن ماما عمرها ما سابت البيت أبدا..

آدم مراد : أبتسم بتمثيل.. وقال.. اللي بين بابا وماما.. أكبر من أي خلاف حتى لو كبير هايعدو.. اطمني..

تالين : بتنهيدة.. اللهم وإن استحالت بأمرك تكون..

------------------بقلمي مريم نصار.

في الجنينه..

فهد خارج من العماره بغضب.. وقال.. ماشي يا لارين. أكيد جريتي على اخوكي مراد..
حصلت يالارين..؟ على آخر الزمن تسيبي البيت؟ بس انا مابجيش بلوي الدراع يابنت العدوي..

Автор: Меріам Насар

مراد : خارج من الفيلا بعصبيه.. وقال.. وحياة أمك يافريحه لاعدلك.. اظاهر انا دلعتلك زياده عن اللزوم. بتمشي وتسيبي البيت؟ والله عال..جديده دي..
فاكره إني كدا هقولك خلاص يابت ارجعي وهسيب شغلي. أصل شغل ابويا هو. مااااشي يافريحه..

وكل واحد ماشي يكلم نفسه..واتقابلوا في النص.. ووقفوا قدام بعض..

مراد : بنرفزه.. وفهد بغضب قالوا في صوت واحد.. أختك فييييين؟!!!

فهد : قبض ع ايديه وقال..لارين فين يا مراد؟

مراد : بغضب واضح.. أنا إللي بسألك فريحه فين يافهد؟!!!

وكل واحد استوعب..وبصوا لبعض باستفهام..

فهد : بشك..هي فريحه كمان سابتلك البيت؟

مراد : كشر عينيه وقال.. أنت تقصد إن رينو هي كمان سابتلك البيت؟

فهد : صك ع أسنانه بتوعد وقال..اااه. كدا كل حاجه بانت.

مراد : بغيظ..يبتفقوا علينا إحنا؟ وبص ل فهد وقاله.. ولااا أوعى تكون زعلت أختي عليا النعمه اعمل معاك الجلاشه..

فهد : شاور في وش مراد..وقال..عارف لو فريحه اشتكت منك إنك مزعلها..انا بقى هعمل معاك الصح والغلط..

مراد : ياشيخ اتلهي وحياة أبوك..دانتوا عيله مفتريه.. بس استنى هنا..هي رينو سابت البيت ليه؟

فهد : مسح وشه بأيديه ونفخ بخنقه وقال.. أختك عايزاني اسيب الشغل يامراد باشا.. وأنت بقى إيه السبب العظيم اللي تخليها تمشي..

مراد : مط شفايفه اممم وقال..الله..بقى الحكايه كدا.؟
. يعني فريحه عايزاني اسيب الشغل..ورينو عايزاك تسيب الشغل.. أممم دول متفقين علينا يامعلم..

فهد : بخنقه.. يعني ايه؟ أختك مصممه..وامبارح حطت شرط سخيف قال إيه؟ ياهى يالشغل..

مراد : بدهشه..صدق نفس البُق برضه من أختك. الحريم اتجننوا ولا ايه؟

فهد : بخنقه..ملهاش تفسير غير كدا..بقولك ايه.. تعالى نشوف الهوانم.. جوه بيعملوا ايه..بيتفقوا علينا في ايه تاني؟

مراد : نعم..!! هي فريحه مش عندك؟

فهد : يابني هى لو عندي هخبي عليك ليه؟ اكيد ياجوه في الفيلا ياعند أبويا..

مراد : هز راسه لأ..فريحه مش عند طارق..وكمان رينو مجتش عندنا ولا عند طارق..

فهد : فتح عينيه بصدمه وقال.. إيه؟ هيكونوا راحوا فين؟

مراد : بغيظ..اااه يابنت المستخبي.. أنتي تعملي فيا أنا كدا.؟ وحياة أمك يافريحه لاظبطك..

فهد : ماتلم نفسك بقى..ايه تظبطها دي.؟

مراد : اوووف ياعم فوكك مني دلوقتي..علشان أنا لاطايقك ولا طايق أختك..

فهد : والله الحال من بعضه.انا مابقتش طايق نفسي.. ونفخ بغيظ. يعني هيكونوا راحوا فييين دلوقتي..معقول تكون كل واحده راحت شقتها؟

مراد : هز راسه أكيد..بما إنهم لا هنا ولا هناك..
يلا ياخويا..
خد عربيتك وروح دور ع مراتك.. وأنا هروح الشقه.. بس أسمع حسك عينك تعلى صوتك ع أختي فاهم؟

فهد : ياعم بقى متقرفناش..وعارف لو فريحه اشتكت منك. هعلم ع وشك.. يلا بينا..

مراد : يلا بينا..وهنشوف مين هيعلم ع التاني.. حريم آخر زمن..!!!

وفهد ومراد كل واحد ركب العربيه وطلع يدور ع مراته..

------------------بقلمي مريم نصار.

فيلا تيم عزيز..

تيم : طيب ياجماعه ممكن تهدوا وتفهمو كلامي..
انتوا مفكرين موضوع الاستقالة ده سهل كدا؟
ده شغل مخابرات ياجماعه..مش هزار..في حجات كتير يترتب عليها موضوع الاستقالة ده. وفي معرفش المادة ايه بتنص على إيه..وقرارات كبيره ومصيريه.. لازم يبقى في أسباب مقنعه يقدمها الشخص للاقاله..

رينو : مش في كل الأحوال ياتيم..في ماده بتنص على الشخص لو كمل شغل عشر سنين متواصله ممكن جدا يسوي معاشه علشان يسيب مكان للاولويه من الشباب والجيل الجديد.. وفي بنود كتير منصفه..

فريحه : أيوه فعلاً..ومراد قالي نفس الكلام ده من زمان جداً. لكن مكنش في دماغي اني هقوله سيب شغلك.. وبعدين ما آدم أبني موجود. و آركان. يبقى فين المشكله..

رينو : انا ديما كنت بكتم جوايا وبسكت.. لكن دلوقتي بجد انا مبقتش بتحمل الزعل..كفايه صدمتي في اللي حصل لبنتي أمبارح..وقبل كدا حادثة الجامعه..وحادثة بابي وحاجات كتير جدا حصلت.. لكن كان عندي قدرة تحمل.. لكن دلوقتي أنا معنديش استعداد أضحي بولادي أكتر من كدا..

تيم : هز راسه لأ انا مش مقتنع يارينو..كل اللي أنتي قولتيه ده عندك حق فيه.. إلا إنك تفرضي حاجه كبيره زي دي على فهد.. وانتي كمان ياماما فريحه.. ومتزعليش مني.. أنتي عارفه خالو مراد أكتر واحده.. يهزر ويضحك ويعدي بمزاجه..لكن عمر ماحد قدر يفرض عليه رأيه.. ووقت غضبه بيقلب في لحظه.. ده غير غضب فهد.. ياريت متعملوش فجوه بينكم وتفتحوا باب للشيطان..

رينو :.........!

فريحه :.......!

تيم : صدقوني أنا بتكلم لمصلحتكم..هل انتو هتبقوا مبسوطين لما يسيبوا الحاجه إللي هما بيحبوها.؟ انتوا مش مستوعبين انتوا بتطلبوا منهم إيه؟
أنا للحظه تخيلت إن مريم طلبت مني اسيب الطب..حسيت بخنقه ورفض لمجرد التخيل.. مابالك بقى بشغل كله مغامرات وشجاعه.ويرجعوا الحق لأصحابه..وحلم عمرهم. وبيبقوا مبسوطين لما ينصروا المظلوم..
صدقوني أنصاف الحق شيء جميل جدا.. بلاش بجد تضغطوا على فهد وخالو مراد أكتر من كدا..!!

------------------بقلمي مريم نصار.

فيلا العدوي.

ف جناح الامبراطور..

مريم : بحيره..وبعدين يا آدم..ماتفهمني إيه اللي في دماغك؟

آدم : مط شفايفه وقال في ايه بالظبط؟

مريم : بتنهيده..اااه ياني منك..الله يهديك يا آدم ياجوزي يارب..بصراحه أنت مش مريحني..ولا هاين عليك تريح قلبي وتقولي ناوي على إيه؟

آدم : أبتسم..وقال.. أولا يارب يستجيب منك ياروحي.. ثانياً بقى..الله يسامحك لاني عمري ما يهون عليا اتعبك يا أميرتي..
ثالثاً.. أنا حقيقي مش عارف انتي عايزه تعرفي أنهي جزء بالظبط..

مريم : ماشي يا آدم أنا هقولك.. أنت ليه وافقت إن فريحه ورينو يسيبوا البيت.؟ واشمعنى قولت يروحوا عند تيم بالذات.؟وليه مادخلتش أنت في الموضوع وحليته بكلمه منك..؟

آدم : تعالي جمبي هنا وانا هقولك كل حاجه..

مريم : قعدت جمبه..وقالت..وادي قاعده.. أتفضل أشرب قهوتك وأنا سمعاك..

آدم : بصي يامريم.. أنا دلوقتي اتحطيت في موقف حرج..
لأني لو أنصفت ابني مراد،، فريحه ممكن تضايق. ولو نصفت فريحه..مراد أكيد هيضايق.
لأن طلب أنه يسيب الشغل ده مستحيل يجي بالطريقه دي.. والعكس مع رينو وفهد..

ولما فريحه جت هنا الجناح الصبح وطلبت مني.. أنها تعبانه شويه ومحتاجه تسيب البيت.. وانا سألتها. وهي احترمتني وشرحتلي كل حاجه.. أنا بصراحه عذرتها. لأنها عانت بمعنى الكلمه..
وكمان احترمت رغبتها أنها محتاجه للتغيير. فمحبتش أفرض حكمي عليها وارفض..

فريحه كانت ممكن في وسط خناقها مع مراد تمشي من غير استئذان..لأن وقت الغضب العقل بيقف عن التفكير.. ووقت أي مشكله الشخص مابيفرقش بين الصح والغلط..وبيتصرف بشكل سيء وهو شايف إن ده الصح..
لكن فريحه طول عمرها بتعملي حساب. وجت لحد عندي تستأذني..واترجتني إن أنا مرفضش..
فصعب إني كنت أوافق أنها تسيب بيتها..
وصعب إني أرفض علشان متفكرش إني بقيد حريتها..
لكن فكرت..وقولت وماله تخرج يوم مفيش مشكله..
وأنا رميت الكوره في ملعبها..وقولتلها.. إن طارق تعبان.. وممكن الموضوع يكبر وطارق مش هيتحمل إن بنته بعد كل العمر ده تروحله زعلانه..وفي وجودي كمان هتبقى كبيره في حقي..
وقولت تيم هو الحل الوحيد.. وكمان بيني وبينك ياحبيبتى..قولت أشوف ولادي و أحفادي هيتصرفوا. وهيحلوا مشاكلهم إزاي؟

مريم : طيب كل ده جميل جدا..بس انا بقى مع فريحه ورينو.. ورأيي من رأيهم..

آدم : بتفهم..هما معذورين لكن غلط فرض الرأي. وخصوصاً في الشغل...
ومراد وفهد كمان معذورين وعندهم حق الرفض.. لأن ده شغلهم إللي بيحبوه.. والموضوع جه مفاجيء
الموضوع كان محتاج وقت ويتكلموا بهدوء..
ويوصلوا لحل..

فريحه ورينو اختاروا الوقت الغلط.. يعني مراد وفهد راجعين ومحتاجين للراحه وشوية وقت.. او حتى على الأقل يمهدوا للموضوع.وكل واحد يسمع للتاني.. لكن للأسف كل واحد عندو وجهة نظر.. وللأسف كل وجهات النظر صح..مفيش فيهم حد غلطان..

مريم : بتنهيدة زعل..طيب والعمل يا آدم..؟

آدم : التفاهم..والتقدير.. والتضحيه..!!
ع العموم.. خلينا نتفرج من بعيد..ونشوف نهاية المطاف ايه؟

------------------بقلمي مريم نصار.

عند آركان..

آركان : بت يا آرين.. انا نازل رايح لجدو هتنزلي معايا؟

آرين : نفخت بملل..وقالت لأ..انزل أنت. أنا ماليش مزاج لاي حاجه..

آركان : احسن ريحتي ووسعتي مكان.. سلاموز..

آرين : بغيظ..بارد..ده شكله مبسوط إن مامي مشيت..

آركان : خرج وقفل الباب.. وطلع فونه..وبيتصل على رينو لكن فونها مغلق.. ونزل بسرعه وقال.. أكيد ماما عند بابا آدم.. لازم أتصرف.مستحيل ماما تسيب بيتها مستحيل..

آرين : مخنوقه وحاسه بالملل..وبتتفرج ع التلفزيون وشارده..
وفونها رن..وكان ادامها..

آرين : ضحكت..و قفلت التلفزيون بسرعه..وردت.
الو..

آدم مراد : واقف في تراس اوضته..وقال اطلعي التراس..

آرين : بحماس..ثواني بس البس حجابي..وجريت ع اوضتها..

آدم مراد : تمام..

آرين : لبست الحجاب..وخرجت في التراس..

آدم مراد : شافها.وأبتسم بحب وقال بدقة قلب.
..صباح الخير..

آرين : بدقة قلب..صباح الخير يا آدم.. دراعك عامل ايه دلوقتي؟

آدم مراد : أمم تمام.. أنتي بقى عامله ايه دلوقتى؟

آرين : بحزن..زعلانه أوي يا آدم..

آدم مراد : عمتو لارين..هترجع ياضي آدم..

آرين : بفرحه..بجد يا آدم.. أنت متأكد بجد إن مامي هترجع..؟

آدم مراد : أنا عمري قولتلك حاجه ومحصلتش؟

آرين : بحماس.. لأ خالص ابدا. بس أنا مش مصدقة.. بس..بس. أنت عرفت إزاي.. أرجوك يا آدم لو عارف حاجه قولي..علشان خاطري..بجد انا مش قادره أتخيل إن مامي تسيبنا..

آدم مراد : لو عايزه تعرفي..يبقى انزلي تعالي..انا هستناكي في الجنينه..

آرين : بفرحه.. حاضر أوكي..باي..

آدم مراد : أبتسم..مع السلامه..وقفل..

آرين : قفلت..وجريت..ومبسوطه أنها هتشوف ادامها من قرب. ونزلت جري..

آدم مراد : وقف قدام المرايا..وسرح شعرو.ورش برفانه..واخد الفون ونزل..

آرين : خرجت من العماره.وجت تجري.. افتكرت تحذيرات آدم..ومشيت بهدوء.. وشافت آدم عند البيسين..وقربت منه.. وقالت بتوتر.. أحم..

آدم مراد : سحب ليها الكرسي..وقال اقعدي..

آرين : عوجت بوقها وقالت جواها..(اقعدي)..حتى مقالش أتفضلي ولا اذيك.. مرعب ده الكرسي خاف منك ياشيخ..

آدم مراد : خلصتي كلام جواكي؟

آرين : شهقت وتنحت..

آدم مراد : بمكر..مشعوذ بقى ولا نسيتي؟

آرين : بيلاها.. انت عرفت إزاي اني بقول حاجه جوايا؟

آدم مراد : مش محتاجه لذكاء يا آرين..رياكشن وشك بيفسر كل حاجه..وكمان واضح إنك كنتي بتمدحيني. بس مدح لو سمعتوا هيزعلني أكيد..ولا ايه؟

آرين : بلعت ريقها بتوتر وقالت..اء.. أحم لأ.. أنا مقولتش حاجه..

آدم مراد : بمكر..طيب عيني في عينك كدا؟

آرين : بحيره. اااه أسكت يا آدم أصل أنا زعلانه خالص اه والله..

آدم مراد : ضحك بصمت..وقال عارف.. وأنا كمان زعلان..

آرين : بزعل..علشان مامي مش كدا؟

آدم مراد : بتنهيدة..ع فكره ماما كمان سابت البيت..

آرين : فتحت عينيها بزهول وقالت..عمتو فريحه؟ مش معقول هى كمان؟ هى إيه الحكايه بجد؟

آدم مراد : بص بعيد وقال.. أبدا عايزين بابا وخالو فهد يسيبو شغلهم..

آرين : شهقت وحطت ايدها ع بوقها وقالت.. إيه؟

آدم مراد : أمم زي ما قولتلك..ولما رفضوا سابوا البيت..

آرين : بس ده مستحيل.. إزاي يطلبوا حاجه كبيره زي دي..وليه؟

آدم مراد : أكيد بسبب اللي حصل ليكم..والخطر إللي واجهتوه بسبب شغلهم..

آرين : هزت راسها بالرفض.. لأ كل ده مالوش علاقه بأنهم يسيبوا شغلهم..مع أني بتمنى طبعاً..لكن بعد اللي شوفتوا في إيطاليا وبعد الحادثه دي..حسيت قد ايه إني محظوظه إني عندي عيله شجاعه وقويه جداً..

آدم مراد : يعني أنتي مكنتيش خايفه؟

آرين : بنفي.. ابدا..وع فكره بقى اللي إسمها جيسيكا دي.. أنا مخوفتش منها..

آدم مراد : رفع حاجبه وقال.. معقول؟

آرين : بحماس..اه والله..طيب انا هحكيلك اللي أنا عملتوا فيها..دي كانت مضايقه جدآ مني إني مش خايفه منها..وكمان زعقتلها..

آدم مراد : أبتسم وقال.. لأ انا عندي فضول بقى أعرف حرم الديزل عملت إيه؟

آرين : اتحرجت ووشها بقى أحمر..لكن حكت لأدم بحماس كبير.. كل موقف شجاع هى عملته..

آدم مراد : بيسمعها..ومبتسم من عفويتها وحركاتها وهى بتتكلم..ونفسه يخطفها في قلبه ويخبيها عن كل الناس..

آرين : خلصت.. وقالت..وبس بقى..هى كانت متغاظه منى وتقولي..وكملت بتريقه..
وتي ثوتك وانتي بتكلمي شيسيكا ابنة سيڤن..خلتها تفرقع ههههههههه. إيه رأيك فيا بقى..

آدم مراد : قرب من وشها وقال..اعملي حسابك أننا هنتجوز بعد الإمتحانات..!!!

آرين : تنحت وفتحت بوقها وعينيها..!!! ودقات قلبها فوق الطبيعي..وحاسه إن لسانها اتلجم..!!

آدم مراد : شافها متنحه..وضحك على شكلها وتوترها.. وقام وقف..وخطى من جمبها.. وهمس ف ودنها..بحبك. وسابها ومشي..

آرين : غمضت وفتحت ببلاها..وهمست بتيه.. هو قال هنتجوز؟!!! وبحبك؟
وشهقت بصدمه..هتجوز أنا و المرعب..؟!

Автор: Меріам Насар

------------------بقلمي مريم نصار.

بعد شويه..

فهد داخل بالعربيه بسرعه..ومراد وراه..ونزلوا وواضح جدا أنهم هيفرقعوا من الغيظ..

مراد : خبط ع العربيه بنرفزه.. أختك مش موجوده في الشقه ولا عند أي حد من العيله يافهد..

فهد : بغضب واضح..واختك مش موجوده في أي مكان يامراد.. أختك قافله الموبايل.. فريحه ولارين بيلوو دراعنا يامراااد..

مراد : بتوعد..فريحه ورينو..!!! أقسم بالله العظيم لو متفقين مع بعض ماهعدي الموضوع ده بالساهل..!!!

فهد : مسح وشه بأيديه ونفخ بخنقه كبيره.. وقال..مش عارف أفكر..طيب هيروحوا فين؟ هما مش عارفين إننا هنقلق عليهم.؟ أو ممكن يكون ف حصل معاهم حاجه..وزعق.. أنا هتجنن يامراااد..

مراد : نفخ بخنقه..وبيلف يسند على العربيه وبيفكر.. لكن لمح عربية فريحه.. واتعدل بسرعه..وقال.. ولا يافهد..

فهد : بخنقه..بقولك ايه انا مش فايقلك..سبني في حالي..

مراد : بص على العربيات..وشاف كمان عربية رينو..وقال أنت يازفت..

فهد : يووووه نعم عايز ايه من زفت؟

مراد : بص هناك عند الجراش..!!!

فهد : هيكون في ايه يعني..وبص.لكن فتح عينيه بدهشه..وقال عربية لارين..؟ وكمان فريحه؟ وبص ل فهد وقال..يعني هما مخرجوش من هنا؟

مراد : هز راسه وقال.. أكيد لأ مخرجوش..

فهد : كشر عينيه وقال..لحظة واحدة يامراد.. أنت سألت عمي آدم..فريحه ورينو فين؟

مراد : هز كتفه.. أمم لأ. قولت بلاش اعمل شوشورة..

فهد : صك ع أسنانه بغضب..وقال منك لله..مننننك لله..سايبني أبرم نص القاهره..وفي الآخر متسالش طرف الخيط الحقيقي..روح ادعي عليك بايه..

مراد : الله؟ مخلاص ياناديه..قلبتي خالتي اللتاته كدا ليه؟
مقولتلك محبتش أعمل شوشورة.. وبعدين هي استأذنت بابا علشان تمشي..وا........!!!
وبعدها بص لفهد..وقال. إزاي فاتتنا دي؟

فهد : بغيظ..هى إيه ياسبع الليل؟

مراد : العماره كلها شقق مفروشة ومش بعيد يكونوا في واحده منهم.. وكمان فيلا آريان وتيم..

فهد : بتفكير...تيم...تييييم...!!! آه لارين تعملها.. ما هو تيم حبيب قلبها.. ااه يالارين بس أشوفك قدامي..

مراد : بغيره...ماتظبط زوايا اومال..ايه حبيب قلبها دي؟ ده أبنها ياحمار..

فهد : ماهو لما انا حمار.. أنت أكيد كل الفصايل..
علشان استحاله اقول حاجه تهين مراتي يا بأف..
بص بص أسلوبك بهت عليا إزاي؟ كان يوم مايعلم بيه إلا ربنا لما اشتغلت معاك..

مراد : ياشيخ اتنيل أجري.. أقولك على حاجه حلوه؟ أجري سوي معاشك ساعتها هترتاح وتحسن من أسلوبك الواو..

فهد : بغيظ..بقى في عقيد محترم..يقول واو..

آركان : جه ميا مسا على الناس الكويسه..ايه يابرو.. بتصل عليك من بدري..مبتردش ليه؟

فهد : نفخ بنفاذ صبر..وقال الموبيل في العربيه..مختش بالي.. أنت جاي منين كدا؟

آركان : من عند بابا آدم..

مراد : بدهاء..ولا ياريكو..مين جوه ياض..

آركان : مثل اللامبالاة..وقال.. أممم بابا آدم وماما مريم وآرين.وتالين...اه و آدم إبنك..وبس..ليه خير؟

مراد : يعني مسمعتش حاجه كدا ولا كدا..

آركان : ولا كدا ولا كدا..خالص.

فهد : بنرفزه.. انت هتعملهم علينا يالا..يعني معرفتش إن امك سابت البيت؟

آركان : تصدق بالله ياحج فهد..لو ماما سمعت أمك دي..مش بعيد تعيد احداث اليوم من تاني مع بعض التعديلات وتخرج بره الفيلا..وا.......اوبس..!!!

فهد : علقه من قفاه..وقال.. ايوووه وقعت بلسانك ياحلو..يعني هى مخرجتش بره الفيلا..خليك شاطر كدا.. قولي أمك فين..علشان مخليش الفهد الاسود. يقلب بطه بلدي..

آركان : بلع ريقه بتوتر وقال.. وأنا مالي ياحج..اصلا مراتك عند الدكتور تيم من بدري..ومعاها عمتو فريحه..اعترفت من أول خضه..اي خدمه أهو..

مراد : بغيظ..غضبانه عند بنتك يافريحه؟ ماااااشي.. تعالى يافهد.. وراحوا عند آدم العدوي.. -------------يتبع




موعد الحلقة الجديدة الساعة  8 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 5 الفصل 64 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل 65 أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الخامس ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .
admin
admin
تعليقات