نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس مملكة ميراث العشق الفصل 53 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة من خلال موقعنا .
مملكة ميراث العشق الفصل الثالث والخمسون
فصل ٢٧ ج 2
رواية جريمة عشق 5
(مملكة ميراث العشق)
أجمل ما قيل عن الصبر على البلاء.
تذكّر أحوال الأشد منك بلاءً، فمن يرى بلاء غيره، يهون عليه بلاؤه. تلقى البلاء بالرضا بقضاء الله وقدره، وهذا من أعظم ما يُعين العبد على المصيبة. البلاء من قدر الله المحتوم، وقدر الله لا يأتي إلّا بخيـــر.
لا تفرح بالرخاء، ولا تغتم بالفقر والبلاء، فالذهب يجرب بالنار، والمؤمن يجرب بالبلاء.
المقصود من البلاء الفرار من الله إلى الله
================================
بسم الله نبدأ.
أسم الكاتبة الحقيقي : شريهان ابراهيم.
الإسم الحركي للكاتبة : مريم نصار.
بعد شويه في الليفنج.. قاعدين بيشربوا قهوة.
آركان : قام وقال.. انا هغير هدومي وجايلك ياوحش. مش هتاخر. واتحرك..
آرين : قامت وقالت أنا محتاجه استريح شويه..بعد اذنكم..
آدم مراد : حط الفنجال وقام..وقال.تمام استريحي انتي.. والدكتور جاي مع تيم وهيغيرلك ع الجرح..
آرين : هزت راسها بحزن..
آدم مراد : بخنقه.. آرين كفايه نظرة الحزن دي.. أنتي هتبقي كويسه صدقيني..
رينو : شالت الصينيه..وسابتهم ودخلت المطبخ..
آدم مراد : بتنهيده.. آرين عايزك تفكري بطريقه أسهل من كدا..
آرين أنتي كنتي في خطر حقيقي.. وربنا ستر وانتي معانا دلوقتي..وف أيدينا نعالج اي جرح..
أنتي حواليكي ناس كتير جدا بتدعمك..
كلنا جمبك ومعاكي.. وأنتي لازم تاخدي خطوه ايجابيه علشان أنا أقدر اكمل..
آرين : بتنهيدة وجع..تكمل ايه يا آدم؟
آدم مراد : اكمل مشوار ميراث العشق.. مشواري مع ضي آدم..
لازم تفوقي لنفسك. علشان قريباً هتنزل نحجز فستان الفرح انا وانتى..
آرين : عيطت بحرقه..وقالت. فستان فرح؟
كل أحلامي ادمرت بعد الحادثه خلاص..
ولو سمحت يا آدم متتكلمش معايا في أي حاجه تخص الارتباط.. أنا قولت قراري ومش هتراجع فيه...!!
آدم مراد : قرب من وشها وقال ببرود.. احلمي.. وعلشان اثبتلك إني مايفرقش معايا آثار الحادثه دي..
عايز اقولك إنك مش هتدخلي العمليات غير لما تبقي مراتي..
أنا مايهمنيش تفكيرك إنك مشوهه والكلام الفارغ ده.. أنا شايفك ملكة كل زمان ومكان.. يبقى الموضوع منتهي..
آرين : رغم فرحتها بكلام آدم وتمسكه بيها..لكن قالت.. مراتك...!! هو بالعافيه..
آدم مراد : مط شفايفه وقال. مفيش حاجه بالعافيه..بس انا بقولك على اللي هعمله حتى لو حصلت اني أجيب المأذون في المستشفى..!!
اه وع فكره عايز بعد ما أنزل أنا و آركان.. تبصي ورا كنبة الليفنج دي.. أوكي يا آري؟
رينو : واقفه في المطبخ وسامعه كل كلمه قالها آدم.. ودموعها نازله زي المطر..
آركان : قرب منها ومسح دموعها وقال.. آدم راجل.. وبيحب آرين بكل كيانه..
وأنا بحترمه واحترامي ليه زاد بعد كلامه ده.. أنتي متعيطيش انتي تضحكي وتفرحي.. إني جوز بنتك المسقبلي هو الديزل..!!
آدم مراد : اخد المفاتيح والفون..وقال ل آرين وهو خارج.. افتحي فونك علشان هتصل اطمن عليكي بليل.. يلا يا آركان..!! وخرج.
آركان : ودع أمه.. وسلم ع آرين ونزل..
Автор: Меріам Насар
آرين : واقفه شاره..وكلام آدم بيتردد في ودنها..
وبصت ع الكنبه.. وراحت عندها وشافت حجم الشنطه كبيره جدا..واستغربت..
واخدتها.. ودخلت الاوضه.. وحطتها ع السرير..وطلعت منها..
حيوان الباندا العملاقة.
آرين : شهقت بفرحه.. وقالت بإنبهار حقيقي واو الباندا العملاقة. وحضنتها. وضحكت بدموع..
وقعدت على طرف السرير وضمتها اكتر وعيطت بصوت موجوع.. ومش قادره تتخطى حاجز التشوه إللي حصل من جواها..!!
------------------بقلمي مريم نصار
عدا كام أسبوع كمان.
وكل العيله احتوت آرين واتعالجت بالطريقه الصحيحه. وفهد ورينو وتيم و آركان كانوا جنبها ديما.. و آدم كان أكبر داعم ليها.
في المستشفى.
تيم : خبط ودخل وقال بابتسامة صباح الفل والياسمين على دكتورتنا آرين..
آرين : صباح الخير..
تيم : مط شفايفه اممم..صدقي يابت يا آرين أنا مش واخد عليكي عاقله كدا..
بس معلش مسيرك ترجعي مجنونه زي الاول..
آرين : بتنهيده إن شاء الله..
تيم : ياستار يارب..ايه يا بت البوز ده.؟
آرين : بدموع.. نفسي أخد آيان في حضني ياتيم.. نفسي مايخافش مني. وبصت لتيم..وقالت بترجي..نفسي أرجع زي الاول..نفسي اشوف نفسي جميله زي الأول..
تيم : بحزن حقيقي.. بس يا آرين بس انا أكتر حاجه بتضايقني لما بشوفك مخنوقه. اهدي كدا..وبعدين انا جايلك وجايب ليكي اللاب توب ده..
آرين : مسحت دموعها وقالت. ليه انا مش فاهمه حاجه؟
تيم : استني اصبري ع رزقك..بفتح اللاب اهو وهتشوفي كل حاجه بنفسك..
أهو أشتغل.. بصي بقى أنا جبت ليكي حالات هنا من المستشفى..كانت جايه برضو في حوادث حريق ربنا يعافينا ويعافيكي إن شاء الله.. وكمان حوادث زي ميا نار ..وحوادث سير.. وحاجات تانيه كتير.. وأحنا قومنا بعلاجها..
آرين : بأمل..وبعد العلاج ورجعوا زي الاول؟
تيم : بكبرياء.. عيب يابت تقولي كدا.. أنا الدكتور تيم يعني الثقه في الأداء بفضل الله..واعلا تشطيب تلاقيه عندي وبس ههههه..
آرين :..........!!!
تيم : بغيظ..ع فكره بقى..مش هيجرالك حاجه لو ضحكتي..
آرين : ممكن أشوف الصور؟
تيم : حاضر يستي.. أتفضلي.شوفي دي اول حاله انا دخلت عملت ليها عملية تجميل.. دي صورتها قبل الحادثه..وبعد الحادثه..
دي بنت كانت جايه في حادثة ميا نار.. وربنا ستر..وبعد عمليات التجميل بقت بالشكل ده..!!
آرين : فتحت عينيها بدهشه وقالت مش معقول دي بقت أجمل؟ أنت متأكد ياتيم؟
تيم : طبعا يابنتي. وبصي كمان دي حالة حروق من الدرجة التانيه برضو..وعملت ليها تلات عمليات علشان أرجعها زي الاول.. وبصي دى قبل وبعد..وكمان قبل الحادثه..
آرين : تنحت وقالت لأ انت أكيد بتهزر..دي مفيش فرق بين قبل وبعد..
تيم : بفخر.. الشغل مافيهوش هزار يارينو ياصغيره.
آرين : بزهول..يعنى انا ممكن أرجع زي الأول بالظبط..
تيم : بمكر أنا ممكن اغير شوية حجات..وتبقى معانا حتة اجنبي كدا..
آرين : هزت راسها بالرفض.. لأ لأ. انا عايزه أرجع زي ما أنا..تقدر تعملها بالله عليك ياتيم؟
تيم : أبتسم بحب وقال..تيم بيوعدك أنه هيعمل كل إللي يقدر عليه علشان ترجعي آرين أختي وبنتي الصغيرة..اللي نفسي أشوفها بتضحك زي الاول..
آرين : حطت أيديها على وشها..ودعت ربنا بقلبها كتير أنها ترجع زي الاول..
تيم : أبتسم يتنهيده..وقال. بكره إن شاء الله هنعمل أول عمليه للانسجه.. وإن شاء الله خير..
Автор: Меріам Насар
بعد لحظات..
فهد : دخل وابتسم بحب صباح الخير يا آريني..
آرين : قامت بسرعه وجريت لحضنه..وقالت بأمل جديد..بابي تيم هيرجعني زي الاول..
فهد : ضمها لقلبه بحنان وقال.. إن شاء الله ياحبيبتى وانتي في كل حالاتك جميله يا آريني.. المهم بقى انا جبتلك النوتيلا اللي انتي بتحبيها.. ومش بس كده.. أنا هاكلك بأيدي..
آرين : بهدوء..ميرسي لحضرتك يابابي..
فهد : أبتسم..وبيأكلها..وقال عايزك تساليني سؤال يا آرين؟
آرين : بعدم فهم.. أسألك سؤال؟ مش فاهمه..
فهد : حط ايدو ع خدها وقال. اسأليني وقوليلى ايه أمنيتك دلوقتي يابابي؟
آرين : بحنين.. إيه أمنيتك دلوقتي؟
فهد : ابتسم بحنين وقال.. اني اشوف ضحكتك الجميله.. واسمع منك بابي فهد حبيبي..!!
آرين : عيونها لمعت.. لكن ضحكت بدموع وأترمت في حضنه باحتياج وقالت. بابي فهد حبيبي..
فهد : أخد نفس عميق وقال..يااااه.. ياااه يا آرين لو تعرفي أنا مشتاق لضحكتك وراحة بالك قد ايه؟
آرين : اوعدك حضرتك إن كل حاجه هترجع زي ماكانت..
رينو : دخلت و افراد العيله.. وقاعدين يتكلموا مع آرين.
آرين : قامت وقالت هروح اتوضى..وا........!!!
وفاجأه آرين اتخضت والكل اندهش. من اللي وقعت قدام رجليها..
آرين : بترفع عينيها شافت آدم بينهج وغضب العاالم في عينيه.. وحدف لمار تحت رجل آرين زي ما وعدها
الكل بيهمس ومش فاهمين حاجه ومين البنت دي؟
فهد : قام وقف.. وشاف آدم و آركان.. وقال مين البنت دي يا آدم؟!!
آدم مراد : .........بينهج بغضب ومردش...!!!
آرين : وطت ومسكت البنت من دارعها علشان تشوف مين..وقالت بتعجب..وعدم فهم..لمار..!!!
آركان : بنرفزه ايوه يا آرين.. لمار صحبتك..!!!
فهد : زعق ماتفهموني في ايه؟ والبنت دي ليها علاقه باللي حصل لبنتي ولا لأ؟
آركان : قبض ع ايديه بغضب وقال. للأسف أيوه يابابا.. لمار هي السبب في كل ده؟
الكل فتح عينيه بصدمه..
رينو : قامت برجفه ومصدومه..!!
آرين : سابت دراع لمار..و اتعدلت ببطء وصدمه.. وهمست بتيه..لمار هي السبب.؟!!!
فهد : صك ع أسنانه بغضب كبير..ومسك لمار من شعرها وقومها من مكانها..
الكل خاف من رد فعل فهد..
لمار : بتصرخ وقالت والله غصب عني. ااااه سيب شعري أرجووووك..
فهد : بشر كبير..قال.غصب عنك؟ تدمري مستقبل بنتي وكنتي هتقتليها وتقولي غصب عنك؟ دي انتي موتك ع أيدي..
وضربها قلم بكُره كبير..وقوته كلها..
لمار : وقعت على الأرض وبوقها اتجرح من شدة القلم..وصرخت بصوت عالى..
الكل أتصدم من فهد لكن محدش اتكلم..
مريم : بقلق همست ل آدم وقالت. آدم الحق فهد البنت ممكن يجرالها حاجه في أيدو..
آدم : ببرود.. معتقدش أنه هيجرالها دلوقتي..
وفهد لو مكنش عمل كدا انا اللي كنت هعمل كده..
مريم : بس يا آدم.......!!!
آدم : بهدوء..مريم سيبي الأمور تاخد مجراها.. دي كانت هتقتل حفيدتك بالحرق...
قتل يامريم..مش مجرد قلم..!!
آرين : واقفه في حالة زهول..ومش قادره تصدق اللي سمعته من آركان..
فهد : شد شعرها بقوه..وقال..وحياة أمك لاولع فيكي وهتعيشي نفس الإحساس إللي بنتي عاشته..
وضغط ع شعرها اكتر..وقال انطقي يابت عايزه تقتلي بنتي أنا؟ ليييييييه؟
آرين : اتخضت من صوت فهد وجسمها رجف..!!
رينو : سندت آرين..وقالت بجمود وقوه..
..متخافيش يا آرين..
أبوكي لازم يجيب حقك.. وبصت ل آركان وآدم وقالت.. إزاي عرفتوا أنها البنت دي؟
آركان : قال بغضب.. آدم كان شاكك فيها من زمان..ونبه ع آرين قبل كدا تبعد عنها..لكن لمار حاولت بكل الطرق تتصاحب ع آرين.. واهتمت بتفاصيل حياتها وكل يوم تطمن عليها.. ويوم شهادتها.. كان في ولد إسمه شادي..راح يعاكس آرين..بس آدم ضربه.. واللي عرفناه بعد كده.. إن لمار عرفت من آرين أنها هي و آدم هيكونوا في الجامعه بكره.. قامت لمار حطت خطة شادي علشان آدم يشك في آرين..والجامعه تتكلم ع آرين..
ويوم حادثة آرين اللي اتقفلت على أنها قضاء وقدر..مدخلتش ع آدم..وراح للمار البيت..ودخل عندها وحط جهاز تنصت في اوضتها وآمر بمراقبتها ٢٤ ساعه.. ولما لمار صحيت شافت ورقة متعلقه ع الحيطه.. وآدم كاتب فيها..
معايا كل الادله ضدك وأنك ورا حادثة حريق المعمل.. يومين بالكتير وهكلمك علشان نتفاوض وتشتري سكوتي بسعر مناسب..
وطبعا ده للتشكيك وهز ثقتها بنفسها وأكيد هتغلط.. وفعلاً بعد يومين اتصلت على شادي وهي في اوضتها..وآدم وأنا سمعنا كلامها مع شادي.. وأنها بتقوله..
اعمل ايه يا شادي أنا اه بكره آرين علشان دحيحه وحظها ضارب فوق..وانا بقرب منها علشان اعرف كل تحركاتها..ولما عرفت ان آدم رايح الجامعه خليتك تعاكس آرين علشان يشك فيها..لكن طلع العكس.. وآدم ضربك..
ومن جوايا نار من ناحية آرين.. ولما نزلنا المعمل..سمعتها بتقول ل زهره متتكلميش علشان عايزه اجيب الدرجه النهائيه..وانا اتغاظت.. ومن غير تفكير لما شوفت البنت داخله متأخره.. قولت هكعبلها علشان آرين تبوظ الإختبار..وتتخانق هي والبنت..وتجيب نتيجه وحشه.. والبت بتجري كعبلتها..لكن عمري ما كنت أتوقع أنه يحصل معاها كدا.. أنا من وقتها خايفه أن حد يعرف ومعرفش مين إللي سابلي ورقه في اوضتي.. انا أحسن حاجه أسكت ولو حد اتكلم ندفعله فلوس ونعدي بقى واهي آرين خدت جزائها..
وطبعاً كل ده اتسجل.. وآدم كان رايح يخلص عليها..لكن انا قولتله نفكر بالعقل أصل لو ضربتها سهل جدا تموت في إيدك ومستقبلك ينتهي علشان واحده زي دي ..
لأ احنا ناخد التسجيل ونطلع ع عميد الكلية ووقتها يتصرف. وفعلاً العميد فصل لمار من الجامعه نهائياً. ومحرومه من التعليم لمدة سنتين
. وتبقى تقابلني بقى لو جامعه تانيه قبلتها..
الكل في حالة صدمة..
آدم مراد : أتحرك بغضب..ومسك لمار وقومها..وقال ل آرين بصوت حاد..
لمار قدامك أهي ورمتها تحت رجليكي زي ما وعدتك..
وأنا إللي بقولك أهو.خدي حقك منها بأيديكي..
لمار : بتعيط.. وبتحاول تفلت نفسها من قبضة آدم.لكن شتان..
آرين : عينيها تايهه يمين وشمال بصدمه كبيره.. والدموع اتحجرت في عينيها..
آدم مراد : بتحذير شديد اللهجة.. آرين بنت فهد السيوفي متعيطش...!! حفيدة طارق السيوفي و آدم العدوي.. ترفع راسها لفوق. وتاخد حقها من بوق الأسد وهي بتضحك..
ولو شوفت دموعك..صدقيني مش هيحصل خير أبدا..
لمار قدامك خدي حقك منها..!!
فريحه : شهقت بخوف وجت تتكلم..
مراد : مسك أيدها وهز راسه ليها وقال لأ..!! سيبي إبنك يتصرف..
آرين : حست بالقوه وأنها تقدر طول ما عيلتها في ضهرها وبتدعمها.. ودموعها اتحولت لشرار.. وإن ازااي صحبتها تفكر فيها بالشر ده..
لمار : بتترجف وبتعيط وقالت ارجوكي يا آرين اسمعيني والله مكنتش أقصد كل ده.
الكل أنتبه على صوت القلم إللي نزل على وش لمار بقوه كبيره من آرين..
آرين : بتنهج بزهول..وقالت. ليه يا لمار؟ ليه كل الكره ده ليا جواكي؟ اذيتك في إيه؟ عملت ليكي إيه؟
آدم مراد : ماسك لمار من شعرها..ومثبتها قدام آرين.. وكأنه بيشفي غليله من ضرب آرين ليها..
آرين : صرخت فيها بهستريا...لييييه كل ده؟ انتي عارفه أنا كنت حاسه بأيه وانا وسط النار؟ ومتقوليش غصب عنك لااا..
أنتي عارفه كويس أوي إن الدكتور حظرنا أكتر من مرة إن المواد الكيميائية قابله للأشتعال..
وأي غلطه هتأذينا.. يعني عارفه إن أي غلطه ممكن تخسر حد حياته..
وانتي بقلب ميت دمرتي مستقبل بنتين ملهمش ذنب معاكي..
غير أنك حقوده وقلبك كله شر..
البنت إللي وقعتيها عليا كلها اتشوهت بسببك.. وأنا أكتر واحده حاسه بيها..
وأنها شايفه نفسها دلوقتي عبء على كل إللي حواليها..
أنتي وصلتيني لمرحله إني كرهت أي إهتمام من اي حد..
عيشتيني في صراع بين الشفقه والحب الحقيقي.. أنتي أبشع حد عرفته في حياتي كلها يا لمار..
وأنا مبسوطه إنك خسرتي مستقبلك.. ويستحيل اي كليه تقبلك تاني..
آرين : ضحكت بوجع وندم.. وقالت تعرفي..؟ أنتي إللي زيك فعلاً لازم يغير مني...
لأن أنا محظوظه.. عندي عيله بتحبني.. وأنها مستحيل تخليني واقفه مكانك ولوحدي..
لأ انا بنت أحسن أب وأم في الدنيا كلها.. وحفيده لأجمل وأروع عيله.. وعندي أخ مفيش منه اتنين. وعندي أسباب كتيره جدا تستاهل إني مضعفش بعد كده..وا أواجه أمثالك..
لمار : من جواها مرعوبه من آدم وباقي العيله.. وقالت.. خلاص يا آرين أنا مستقبلي وحياتي انتهوا.. بس ارجوكي بلاش محاكمه انتي عارفه إن مامي مش هتتحمل حاجه زي كده..
آرين : قبضت على أيديها وقالت.. أنا لو عليا أحكم عليكي بالاعدام..
لكن تربيتي وكوني إني بنت فمستحيل أبقي بكل الشر ده زيك..
واعرفي إنك مش هترتاحي في حياتك.
وصرخت فيها.. اطلعي بره.. سيبها يا آدم تخرج من هنا أنا مش طايقه أشوفها..
آدم مراد : شد شعرها بقوه كبيره وهمس ف ودنها بفحيح أفعى..
أوعي تكوني فاكره إن دي النهايه.. لأ.. دي بداية دمارك على أيد الديزل..
فهد : بغضب العالم.. شد لمار من شعرها..وخارج بيها بره المستشفى..والكل بينادي عليه..ومبيردش..
آدم مراد : واقف مكانه وبينهج..
محمد : جواه زعلان جدآ ع إللي بيحصل.. وقال. تيم ألحق فهد. ده مجنون وممكن يعمل فيها حاجه..
تيم : بغضب مكبت..بلاش انا علشان لو لحقته هكمل عليها..
مراد : خرج بسرعه ورا فهد. وشافه بيركب العربيه وزق لمار بالعافيه فيها..
فهد : ركب العربيه..
مراد : ركب بسرعه جمبه..وقال بهدوء..ع فين ياحوت..؟
فهد : بينهج وقال بغضب.. شوفلي عنوان بنت ال......دي في شنطتها.. لازم اخلي أبوها يشوف نتيجة تربيته ال......ويفرح بيها..
مراد : أخد شنطتها وقاله ع العنوان. وطلعوا على بيت لمار..
وفهد ومراد اهانوا والد لمار بالذوق وأنه معرفش يربي بنته ع الخير.. وزرع فيها الشر والحقد..
وفهد هدد والد لمار أنه مش هيسيب حق بنته وهيدمر مستقبلها بالبطيء.. وهيخليها تكره اليوم اللي قابلت فيه آرين السيوفي..!!!
وعدا اليوم أشبه بصدمه ل آرين. ولكن كالعاده الكل احتواها.. ووقفوا جمبها وقدموا ليها الدعم المعنوي.
-----------------بقلمي مريم..
تاني يوم..
Автор: Меріам Насар
فيلا العدوي..
آدم مراد : خبط ودخل ع جدو في مكتبه. وقال صباح الخير يا بابا..
آدم : صباح الخير يا آدم..
آدم مراد : كنت عايز اقول لحضرتك إني هجيب المأذون علشان كتب الكتاب..
آدم : طيب مش تهيأ الموضوع ل آرين؟
آدم مراد : بجدية.. أنا اتكلمت معاها امبارح لكن هي لسه شايفه نفسها مشوهه.. بس انا لازم أثبت ليها العكس.. آرين أكتر واحده محتاجالي دلوقتي.. ولازم أكون جمبها..
آدم : بمكر.. وايه المطلوب مني دلوقتي؟
آدم مراد : بدهاء.. دورك الكبير يا أمبراطور. أهم دور في الحكايه.. وإنك بصفتك كبير العيله.. تطلب ايد آرين رسمي قدام كل العيله وبكدا يبقى حطناها قدام الأمر الواقع..
آدم : أبتسم. وبص ف الساعه وقال.. أنا قدامي ساعه واكون في المستشفى عند حفيدتي...
آدم مراد : بمكر. نفس الوقت إللي هكون فيه هناك بالمأذون..
آدم : هز راسه اتفقنا..
آدم مراد : أبتسم وخارج..
آدم : من غير ما يبصله.. متنساش أوراق آرين لكتب الكتاب..
آدم مراد : بثقه..كل حاجه جاهزه من زمان جدا.. وخرج يجيب المأذون..
آدم : بص قدامه وأبتسم على عشق الإمبراطو الصغير.
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد ساعه..
آدم واميرته وطارق ورنا ومحمد ونور ومراد وفريحه و فهد ورينو وزين وتمارا و تيم وميرو و آركان كانوا مع آرين..
في المستشفى.
تيم : دخل عليهم صباح الخير..
كلهم صباح الخير..
تيم : بابتسامه..يلا يا آرين جاهزه لأول عمليه؟
آرين : أخدت نفس عميق وهزت راسها بتوتر.. جاهزه..
تيم : طيب يلا بينا..!!
آرين : بصت ل فهد..وقلبها بيدق بخوف..
فهد : حس بيها وقام ضمها لقلبه وقال..مش عايزك تخافي..افتكري إني جمبك ومعاكي في كل مكان..
آرين : غمضت عينيها..وقلبها بيسأل عند آدم.. وكانت بتتمنى تشوفه قبل ما تدخل العمليات..
فهد : باس جبينها وقال بخوف متداري..لا اله إلا الله ياحبيبتي..
آرين : هزت راسها وقالت..سيدنا محمد رسول الله.. وودعتهم كلهم وخرجت..
آدم : بص ف الساعه..
آدم مراد : في آخر الطرقه وقال بصوت جهوري.. استني يا آرين..!!!
آرين : بدقة قلب..ولفت ل آدم بوجع كبير..!! لكن فتحت عينيها بزهول.. وهمست.. المأذون..!!!
آدم مراد : شاور للمأذون وقرب من آرين
.وقال أنا لسه عند وعدي..
آرين : بتوهان ولخبطه ودقة قلب..هزت راسها لأ يا آدم.. لأ. سبني على الأقل اعمل العمليه الأول..
آدم مراد : بتهديد وأمر.. انتي مش هتدخلي العمليات..ولا هتعملي أي عمليه..قبل ما تكوني على ذمتي.
مش قبل ما تكوني آرين آدم العدوي..!!!
آرين : واقفه بتتنفس بسرعه ومتوتره..
تيم : بفرحه.. مع أني مش متفاجيء. بس والله أحسن خبر انهردا..
آدم مراد : ل تيم هنأخر العمليه شويه ينفع؟
تيم : بمكر..ياعم العمليه تستنى لكن المأذون مش هيستنى..
آرين :..........!!!
آدم مراد : تعالى يا آرين..
كل العيله طلعت على صوت آدم.
آرين : هزت راسها بالرفض..!!
رينو : فتحت عينيها بدهشه..وقالت مش معقول.. آدم جاي ومعاه المأذون..
آركان : بمكر..وكل الأوراق جاهزه معايا..بس بنتك توافق..
فريحه : بصت لمراد وقالت إبنك آدم محصلش يامراد..
مراد : بفخر طبعاً ده إبن مراد العدوي يابت يا فريحه..
رينو : مسكت ايد فهد.. وبصتله بترجي كبير. بالموافقه..
فهد : ضغط ع أيدها يطمنها...
آدم مراد : بص لجدو آدم..
الامبراطور : هز راسه يطمنه...و وقف قدام طارق و فهد.. وقال..
انا عارف إن المكان مش مناسب. لكن أنا شايف إن ده انسب وقت لأحفادي..
وانا بصفتي كبير العيله..ف أنا بطلب أيد حفيدتي آرين لحفيدي آدم.. قولت ايه ياطارق أنت وفهد..!!!
آرين : قلبها بيدق بسرعه..
ميرو : قلبها دق بفرحه كبيره..وراحت هي وتالين وقفوا جمبها..
طارق : بفرحه.. والله أنا موافق بالثلث.. هو أنا هلاقي لحفيدتي زي الكشر ده فين؟ هو كشر أي نعم.. بس راجل من ضهر راجل..ايوه منا اللي مربي أبوه..!!!
الكل أبتسم.. والفرحه بدأت تدق على قلبهم.
آدم : هز راسه تمام..لكن نعرف رأي أبوها..!!
فهد : باصص علي آرين.. وقرب منها وقال بثبات عكس الحنين إللي جواه.. مش مهم رأيي.. المهم رأي آرين..
آرين : مشتته ومش عارفه تاخد قرار. وبتفكر.. إن وشها محروق... لأ انا كدا بظلم آدم معايا..هو مش مجبر ياخدني بالشكل ده..وهزت راسها بالرفض..
الكل ضحكته اختفت من رد فعل آرين..
فهد : تعالي معايا يا آرين عايز اتكلم معاكي شويه.. واخدها الاوضه وقفل الباب..
آرين : قعدت ع الكرسي بتعب.وضياع وحيره..
فهد : قعد قصادها..ومسد على حجابها وخدها.. وأبتسم بدموع وقال كبرتي يا آريني..
آرين : هزت راسها بدموع.. لأ لأ يابابي..اء.. أنا......!!!
فهد : أنتي كبرتي لكن مهما تكبري هشوفك بنتي الصغيره إللي لسه بضفاير..
وكمل بغصه.. أي أب مش عايز من الدنيا دي غير راحة ولاده.. ويمكن أنا من شدة خوفي عليكي.. مكنتش شايف الحقيقة دي..
آرين : مسحت دموعها وقالت حقيقة إيه يابابي؟
فهد : بتنهيده..حقيقة إن آدم مش بس بيحبك وبيخاف عليكي.. لأ آدم محبش حد قدك..
فهد ضحك بسخريه وقال.. أنا مستغرب نفسي إني أنا إللي بقولك كدا..
لكن دي الحقيقه الوحيده إللي لازم نصدقها.. وإن عشق آدم تخطى كل حدود العشق..
شوفت خوفه عليكي.. وإنه حتى بعد الحادثه دي..متمسك بيكي.
وعمري ما هقدر أنسى إللي عمله عشانك..ولا قادر أنسى لما قال.. أنتي لو كلك على بعضك اتشوهتي فإنتي برضه ليا..
حسيت وقتها إني لو مت دلوقتي..هكون ميت مرتاح ومطمن عليكي..
آرين : بعياط..بعد الشر عليك يا بابي متقولش كدا أرجوك..
فهد : مسح دموعها..وقلبه بيبكي..وقال.. آدم طلب إيدك مني من سنه فاتت..
عارفه طلب إيدك وأحنا بنواجه الموت..
ودلوقتي بس فهمت ليه هو عمل كدا..
آدم مهابش الموت قد ما خاف أنه يجراله حاجه قبل ما يحقق حلمه في أنه يطلبك ليه...
طيب عارفه.. أنا وقتها اتعصبت عليه .وقولتله هقتلك لو قولت كدا تاني. تعرفي رد عليا وقالي إيه؟
آرين : مزهوله...اتقدم من سنه ؟ ومن غير ما تعرف؟ لكن قالت بفضول..قال ايه يابابي؟
فهد : أبتسم وقال.. قالي أكتب كتابي عليها وتبقى مراتي.. وبعدها فرغ الرشاش كله في قلبي...
آرين : فتحت عينيها بزهول..وغصب عنها ظهرت إبتسامه جميله ع وشها..وهمست معقول؟
فهد : بتنهيده.. أنا قولتله إنك لسه صغيره.. و آدم وعدني أنه مش هيتكلم معايا ولا يطلب ايدك غير بعد سنه..
اللي هو نفس الوقت اللي حصلت فيه الحادثه..كان فعلاً هيتقدملك تاني يوم..
. لكن اللي حصل.. وسبحان الله..يمكن اللي حصل ده علشان اشوف قد ايه آدم بيحبك..
وبيفتخر بحبك قدام الكل.
.واوافق عليه بأقتناع تام مش بالإجبار.. وأنا دلوقتي موافق جدآ ع آدم.. وانتي كمان لازم توافقي.. مش لأنك مضطره.. لأ.. لأنك كمان بتحبي آدم..
آرين : نزلت وشها في الأرض بحرج .
فهد : رفع دقنها وقال.. ايوه بتحبيه بدليل أنه الوحيد اللي أنتي كنتي حريصه أنه مايشوفكيش.. وأنه يتغير بعد كده.. وكمل بصوت مبحوح وافقي يا آريني...
آرين : بدموع بس عايزه حضرتك تعرف إني مبحبش حد قدك..
فهد : ضحك بصمت وقال عارف. وباس جبينها وقال.. أطلع بقى اقولهم إنك موافقه..
آرين : بتفرك في أيديها ووشها احمر جدآ وقالت بحرج.. إللي تشوفه حضرتك..
فهد : رغم صعوبة الموقف عليه..لكن لازم يقنع نفسه إن ده الصح.. وقام وخرج..
الكل واقف مترقب...
طارق : ها يبني سبع ولا ضبع..عايزين نفرح يا أعداء الفرحه...
فهد : أبتسم بوجع.. وقال..موافقه.. آرين موافقه..!!!
آدم مراد : نفخ براحه كبيره جدا جدا..
مراد : ضحك وقال لفهد.. أخيراً النحس اتفك..
الكل فرح واستعدوا لكتب الكتاب..
فهد : قعد وآدم قاعد قصاده.. حطوا أيديهم في ايدين بعض..
تيم : لميرو.. بسرعه صوري المشهد ده علشان مش هيتكرر تاني..
ميرو : بسعاده كبيره عندك حق.. وفتحت الفون تصور..
تالين : دخلت وقعدت مع آرين..وفرحانه اوي..
المأذون بدأ في إجراءات كتب الكتاب وفهد و آدم بيقولوا وراه..
وكل واحد منهم قلبه بيدق لكن بطريقه مختلفه..مابين فراق البنت لابوها..وبين لقاء العشق في الحلال..
المأذون : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير إن شاء الله..
الكل سقف بفرحه كبيره..
فريحه : بسعاده كبيره..فينك يازينب كنتي هتملي الدنيا زغاريد دلوقتي..
ميرو : بفرحه ولا يهمك أنا بنوته ممرضه تفرح كتيبه بحالها..ثواني هتصل عليها تيجي..
تيم : بصوت عالى انا اللي هشهد على كتب الكتاب..معلش أخوها الكبير وده حقي..
طارق : والله كنت لسه هقولك كدا..تعالي أمضي يادكتور تيم..
تيم : بفرحه ده انا أمضي وابصم وأختم كمان..
آدم : أبتسم وقال والشاهد التاني تعالى يازين..
زين : بفرحه.. بس كدا..ده شرف ليا إني أشهد على عقد جواز آدم و آرين.. ومضى..
الممرضه.. جت وزغردت كتير جدا..وملت الجو بهجه وسعاده..
فهد : قاعد وبيكابر دموعه..لكن صعب.. بنته دلوقتي بقت في حكم حد تاني..حد هيشاركه في نن عينيه وقلبه.. وغمض عينيه..علشان ميبكيش..
مراد : بفرحه ألف مبروك ياض يا آدم.. وحضن إبنه..وقال بهزار..
دي خطة حرب اكتوبر مخدتش كل الوقت ده..بس نقول إيه.. يهدي من يشاء..
آدم : ابتسم الله يبارك فيك يا بابا.. بعد إذنك اشوف حمايا. وراح وقف قدام فهد وقال..مش هتباركلي..
فهد : هز راسه وقال.. مبروك عليك آرين يا آدم..!!
آدم : حس بيه..وقال آرين في عينيا ياخالو.. ومش عايزك تقلق عليها.. وحضنه بعض..
فهد : ربت ع ضهرو.. وساكت...
آركان : كان فرحان وبارك ل آدم وآرين..
رينو : اترمت في حضن أمها..وعيطت بفرحه.. وقالت أخيراً يامامي.
مريم : بسعاده.. مبارك علينا الفرح وزوال الكرب يانور عيني..
أما الستات والبنات كانوا عند آرين بيباركوا ليها..
آرين : جسمها كله تلج من التوتر..ومش مصدقه.. يعني هي دلوقتي بقت مرات آدم.. مرات المرعب.. يعني حلم السنين اتحقق دلوقتي..!!
تالين : شافت آدم داخل عندهم وجريت عليه بسعاده مبارك عليك كتب الكتاب..يا أبيه..
آدم مراد : فتح أيديه ليها وخدها في حضنه..وقال بابتسامه.. الله يبارك فيكي ياقلب أبيه..
والكل بارك ل آدم..وخرجوا.. وبقوا لوحدهم..
------------------بقلمي مريم نصار...
آرين : وقفت وقلبها بيدق بسرعه كبيره وخايفه..
آدم مراد : قرب منها ووقف قدامها..وباصص عليها.. وقال بدقة قلب.. أخيراً..!!!
آرين : بلعت ريقها بتوتر..ومش عارفه تعمل إيه؟
آدم مراد : رفع ايدو وفك الشاش من على وشها..
آرين : واقفه مغمضه عينيها..وقلبها وجعها من مواجهة آدم للتشوه اللي في وشها..
آدم مراد : رفع ايدو ع خدها..
آرين : رجعت خطوه لورا وقالت..شكلي وحش ارجوك ماتبصش علي وشي يا آدم..!!!
آدم مراد : مردش عليها وقرب منها..وباسها من خدها بحنان واشتياق وعشق كبير.. وقال.. شوفي نفسك بعيني..!!
وشدها لحضنه لأول مرة بحريه مطلقه....وغمض عينيه..وهمس ف ودنها.. وقال.. بحبك ياضي آدم...!!! -------------يتبع
رواية جريمة عشق 5
(مملكة ميراث العشق)
أجمل ما قيل عن الصبر على البلاء.
تذكّر أحوال الأشد منك بلاءً، فمن يرى بلاء غيره، يهون عليه بلاؤه. تلقى البلاء بالرضا بقضاء الله وقدره، وهذا من أعظم ما يُعين العبد على المصيبة. البلاء من قدر الله المحتوم، وقدر الله لا يأتي إلّا بخيـــر.
لا تفرح بالرخاء، ولا تغتم بالفقر والبلاء، فالذهب يجرب بالنار، والمؤمن يجرب بالبلاء.
المقصود من البلاء الفرار من الله إلى الله
================================
بسم الله نبدأ.
أسم الكاتبة الحقيقي : شريهان ابراهيم.
الإسم الحركي للكاتبة : مريم نصار.
بعد شويه في الليفنج.. قاعدين بيشربوا قهوة.
آركان : قام وقال.. انا هغير هدومي وجايلك ياوحش. مش هتاخر. واتحرك..
آرين : قامت وقالت أنا محتاجه استريح شويه..بعد اذنكم..
آدم مراد : حط الفنجال وقام..وقال.تمام استريحي انتي.. والدكتور جاي مع تيم وهيغيرلك ع الجرح..
آرين : هزت راسها بحزن..
آدم مراد : بخنقه.. آرين كفايه نظرة الحزن دي.. أنتي هتبقي كويسه صدقيني..
رينو : شالت الصينيه..وسابتهم ودخلت المطبخ..
آدم مراد : بتنهيده.. آرين عايزك تفكري بطريقه أسهل من كدا..
آرين أنتي كنتي في خطر حقيقي.. وربنا ستر وانتي معانا دلوقتي..وف أيدينا نعالج اي جرح..
أنتي حواليكي ناس كتير جدا بتدعمك..
كلنا جمبك ومعاكي.. وأنتي لازم تاخدي خطوه ايجابيه علشان أنا أقدر اكمل..
آرين : بتنهيدة وجع..تكمل ايه يا آدم؟
آدم مراد : اكمل مشوار ميراث العشق.. مشواري مع ضي آدم..
لازم تفوقي لنفسك. علشان قريباً هتنزل نحجز فستان الفرح انا وانتى..
آرين : عيطت بحرقه..وقالت. فستان فرح؟
كل أحلامي ادمرت بعد الحادثه خلاص..
ولو سمحت يا آدم متتكلمش معايا في أي حاجه تخص الارتباط.. أنا قولت قراري ومش هتراجع فيه...!!
آدم مراد : قرب من وشها وقال ببرود.. احلمي.. وعلشان اثبتلك إني مايفرقش معايا آثار الحادثه دي..
عايز اقولك إنك مش هتدخلي العمليات غير لما تبقي مراتي..
أنا مايهمنيش تفكيرك إنك مشوهه والكلام الفارغ ده.. أنا شايفك ملكة كل زمان ومكان.. يبقى الموضوع منتهي..
آرين : رغم فرحتها بكلام آدم وتمسكه بيها..لكن قالت.. مراتك...!! هو بالعافيه..
آدم مراد : مط شفايفه وقال. مفيش حاجه بالعافيه..بس انا بقولك على اللي هعمله حتى لو حصلت اني أجيب المأذون في المستشفى..!!
اه وع فكره عايز بعد ما أنزل أنا و آركان.. تبصي ورا كنبة الليفنج دي.. أوكي يا آري؟
رينو : واقفه في المطبخ وسامعه كل كلمه قالها آدم.. ودموعها نازله زي المطر..
آركان : قرب منها ومسح دموعها وقال.. آدم راجل.. وبيحب آرين بكل كيانه..
وأنا بحترمه واحترامي ليه زاد بعد كلامه ده.. أنتي متعيطيش انتي تضحكي وتفرحي.. إني جوز بنتك المسقبلي هو الديزل..!!
آدم مراد : اخد المفاتيح والفون..وقال ل آرين وهو خارج.. افتحي فونك علشان هتصل اطمن عليكي بليل.. يلا يا آركان..!! وخرج.
آركان : ودع أمه.. وسلم ع آرين ونزل..
Автор: Меріам Насар
آرين : واقفه شاره..وكلام آدم بيتردد في ودنها..
وبصت ع الكنبه.. وراحت عندها وشافت حجم الشنطه كبيره جدا..واستغربت..
واخدتها.. ودخلت الاوضه.. وحطتها ع السرير..وطلعت منها..
حيوان الباندا العملاقة.
آرين : شهقت بفرحه.. وقالت بإنبهار حقيقي واو الباندا العملاقة. وحضنتها. وضحكت بدموع..
وقعدت على طرف السرير وضمتها اكتر وعيطت بصوت موجوع.. ومش قادره تتخطى حاجز التشوه إللي حصل من جواها..!!
------------------بقلمي مريم نصار
عدا كام أسبوع كمان.
وكل العيله احتوت آرين واتعالجت بالطريقه الصحيحه. وفهد ورينو وتيم و آركان كانوا جنبها ديما.. و آدم كان أكبر داعم ليها.
في المستشفى.
تيم : خبط ودخل وقال بابتسامة صباح الفل والياسمين على دكتورتنا آرين..
آرين : صباح الخير..
تيم : مط شفايفه اممم..صدقي يابت يا آرين أنا مش واخد عليكي عاقله كدا..
بس معلش مسيرك ترجعي مجنونه زي الاول..
آرين : بتنهيده إن شاء الله..
تيم : ياستار يارب..ايه يا بت البوز ده.؟
آرين : بدموع.. نفسي أخد آيان في حضني ياتيم.. نفسي مايخافش مني. وبصت لتيم..وقالت بترجي..نفسي أرجع زي الاول..نفسي اشوف نفسي جميله زي الأول..
تيم : بحزن حقيقي.. بس يا آرين بس انا أكتر حاجه بتضايقني لما بشوفك مخنوقه. اهدي كدا..وبعدين انا جايلك وجايب ليكي اللاب توب ده..
آرين : مسحت دموعها وقالت. ليه انا مش فاهمه حاجه؟
تيم : استني اصبري ع رزقك..بفتح اللاب اهو وهتشوفي كل حاجه بنفسك..
أهو أشتغل.. بصي بقى أنا جبت ليكي حالات هنا من المستشفى..كانت جايه برضو في حوادث حريق ربنا يعافينا ويعافيكي إن شاء الله.. وكمان حوادث زي ميا نار ..وحوادث سير.. وحاجات تانيه كتير.. وأحنا قومنا بعلاجها..
آرين : بأمل..وبعد العلاج ورجعوا زي الاول؟
تيم : بكبرياء.. عيب يابت تقولي كدا.. أنا الدكتور تيم يعني الثقه في الأداء بفضل الله..واعلا تشطيب تلاقيه عندي وبس ههههه..
آرين :..........!!!
تيم : بغيظ..ع فكره بقى..مش هيجرالك حاجه لو ضحكتي..
آرين : ممكن أشوف الصور؟
تيم : حاضر يستي.. أتفضلي.شوفي دي اول حاله انا دخلت عملت ليها عملية تجميل.. دي صورتها قبل الحادثه..وبعد الحادثه..
دي بنت كانت جايه في حادثة ميا نار.. وربنا ستر..وبعد عمليات التجميل بقت بالشكل ده..!!
آرين : فتحت عينيها بدهشه وقالت مش معقول دي بقت أجمل؟ أنت متأكد ياتيم؟
تيم : طبعا يابنتي. وبصي كمان دي حالة حروق من الدرجة التانيه برضو..وعملت ليها تلات عمليات علشان أرجعها زي الاول.. وبصي دى قبل وبعد..وكمان قبل الحادثه..
آرين : تنحت وقالت لأ انت أكيد بتهزر..دي مفيش فرق بين قبل وبعد..
تيم : بفخر.. الشغل مافيهوش هزار يارينو ياصغيره.
آرين : بزهول..يعنى انا ممكن أرجع زي الأول بالظبط..
تيم : بمكر أنا ممكن اغير شوية حجات..وتبقى معانا حتة اجنبي كدا..
آرين : هزت راسها بالرفض.. لأ لأ. انا عايزه أرجع زي ما أنا..تقدر تعملها بالله عليك ياتيم؟
تيم : أبتسم بحب وقال..تيم بيوعدك أنه هيعمل كل إللي يقدر عليه علشان ترجعي آرين أختي وبنتي الصغيرة..اللي نفسي أشوفها بتضحك زي الاول..
آرين : حطت أيديها على وشها..ودعت ربنا بقلبها كتير أنها ترجع زي الاول..
تيم : أبتسم يتنهيده..وقال. بكره إن شاء الله هنعمل أول عمليه للانسجه.. وإن شاء الله خير..
Автор: Меріам Насар
بعد لحظات..
فهد : دخل وابتسم بحب صباح الخير يا آريني..
آرين : قامت بسرعه وجريت لحضنه..وقالت بأمل جديد..بابي تيم هيرجعني زي الاول..
فهد : ضمها لقلبه بحنان وقال.. إن شاء الله ياحبيبتى وانتي في كل حالاتك جميله يا آريني.. المهم بقى انا جبتلك النوتيلا اللي انتي بتحبيها.. ومش بس كده.. أنا هاكلك بأيدي..
آرين : بهدوء..ميرسي لحضرتك يابابي..
فهد : أبتسم..وبيأكلها..وقال عايزك تساليني سؤال يا آرين؟
آرين : بعدم فهم.. أسألك سؤال؟ مش فاهمه..
فهد : حط ايدو ع خدها وقال. اسأليني وقوليلى ايه أمنيتك دلوقتي يابابي؟
آرين : بحنين.. إيه أمنيتك دلوقتي؟
فهد : ابتسم بحنين وقال.. اني اشوف ضحكتك الجميله.. واسمع منك بابي فهد حبيبي..!!
آرين : عيونها لمعت.. لكن ضحكت بدموع وأترمت في حضنه باحتياج وقالت. بابي فهد حبيبي..
فهد : أخد نفس عميق وقال..يااااه.. ياااه يا آرين لو تعرفي أنا مشتاق لضحكتك وراحة بالك قد ايه؟
آرين : اوعدك حضرتك إن كل حاجه هترجع زي ماكانت..
رينو : دخلت و افراد العيله.. وقاعدين يتكلموا مع آرين.
آرين : قامت وقالت هروح اتوضى..وا........!!!
وفاجأه آرين اتخضت والكل اندهش. من اللي وقعت قدام رجليها..
آرين : بترفع عينيها شافت آدم بينهج وغضب العاالم في عينيه.. وحدف لمار تحت رجل آرين زي ما وعدها
الكل بيهمس ومش فاهمين حاجه ومين البنت دي؟
فهد : قام وقف.. وشاف آدم و آركان.. وقال مين البنت دي يا آدم؟!!
آدم مراد : .........بينهج بغضب ومردش...!!!
آرين : وطت ومسكت البنت من دارعها علشان تشوف مين..وقالت بتعجب..وعدم فهم..لمار..!!!
آركان : بنرفزه ايوه يا آرين.. لمار صحبتك..!!!
فهد : زعق ماتفهموني في ايه؟ والبنت دي ليها علاقه باللي حصل لبنتي ولا لأ؟
آركان : قبض ع ايديه بغضب وقال. للأسف أيوه يابابا.. لمار هي السبب في كل ده؟
الكل فتح عينيه بصدمه..
رينو : قامت برجفه ومصدومه..!!
آرين : سابت دراع لمار..و اتعدلت ببطء وصدمه.. وهمست بتيه..لمار هي السبب.؟!!!
فهد : صك ع أسنانه بغضب كبير..ومسك لمار من شعرها وقومها من مكانها..
الكل خاف من رد فعل فهد..
لمار : بتصرخ وقالت والله غصب عني. ااااه سيب شعري أرجووووك..
فهد : بشر كبير..قال.غصب عنك؟ تدمري مستقبل بنتي وكنتي هتقتليها وتقولي غصب عنك؟ دي انتي موتك ع أيدي..
وضربها قلم بكُره كبير..وقوته كلها..
لمار : وقعت على الأرض وبوقها اتجرح من شدة القلم..وصرخت بصوت عالى..
الكل أتصدم من فهد لكن محدش اتكلم..
مريم : بقلق همست ل آدم وقالت. آدم الحق فهد البنت ممكن يجرالها حاجه في أيدو..
آدم : ببرود.. معتقدش أنه هيجرالها دلوقتي..
وفهد لو مكنش عمل كدا انا اللي كنت هعمل كده..
مريم : بس يا آدم.......!!!
آدم : بهدوء..مريم سيبي الأمور تاخد مجراها.. دي كانت هتقتل حفيدتك بالحرق...
قتل يامريم..مش مجرد قلم..!!
آرين : واقفه في حالة زهول..ومش قادره تصدق اللي سمعته من آركان..
فهد : شد شعرها بقوه..وقال..وحياة أمك لاولع فيكي وهتعيشي نفس الإحساس إللي بنتي عاشته..
وضغط ع شعرها اكتر..وقال انطقي يابت عايزه تقتلي بنتي أنا؟ ليييييييه؟
آرين : اتخضت من صوت فهد وجسمها رجف..!!
رينو : سندت آرين..وقالت بجمود وقوه..
..متخافيش يا آرين..
أبوكي لازم يجيب حقك.. وبصت ل آركان وآدم وقالت.. إزاي عرفتوا أنها البنت دي؟
آركان : قال بغضب.. آدم كان شاكك فيها من زمان..ونبه ع آرين قبل كدا تبعد عنها..لكن لمار حاولت بكل الطرق تتصاحب ع آرين.. واهتمت بتفاصيل حياتها وكل يوم تطمن عليها.. ويوم شهادتها.. كان في ولد إسمه شادي..راح يعاكس آرين..بس آدم ضربه.. واللي عرفناه بعد كده.. إن لمار عرفت من آرين أنها هي و آدم هيكونوا في الجامعه بكره.. قامت لمار حطت خطة شادي علشان آدم يشك في آرين..والجامعه تتكلم ع آرين..
ويوم حادثة آرين اللي اتقفلت على أنها قضاء وقدر..مدخلتش ع آدم..وراح للمار البيت..ودخل عندها وحط جهاز تنصت في اوضتها وآمر بمراقبتها ٢٤ ساعه.. ولما لمار صحيت شافت ورقة متعلقه ع الحيطه.. وآدم كاتب فيها..
معايا كل الادله ضدك وأنك ورا حادثة حريق المعمل.. يومين بالكتير وهكلمك علشان نتفاوض وتشتري سكوتي بسعر مناسب..
وطبعا ده للتشكيك وهز ثقتها بنفسها وأكيد هتغلط.. وفعلاً بعد يومين اتصلت على شادي وهي في اوضتها..وآدم وأنا سمعنا كلامها مع شادي.. وأنها بتقوله..
اعمل ايه يا شادي أنا اه بكره آرين علشان دحيحه وحظها ضارب فوق..وانا بقرب منها علشان اعرف كل تحركاتها..ولما عرفت ان آدم رايح الجامعه خليتك تعاكس آرين علشان يشك فيها..لكن طلع العكس.. وآدم ضربك..
ومن جوايا نار من ناحية آرين.. ولما نزلنا المعمل..سمعتها بتقول ل زهره متتكلميش علشان عايزه اجيب الدرجه النهائيه..وانا اتغاظت.. ومن غير تفكير لما شوفت البنت داخله متأخره.. قولت هكعبلها علشان آرين تبوظ الإختبار..وتتخانق هي والبنت..وتجيب نتيجه وحشه.. والبت بتجري كعبلتها..لكن عمري ما كنت أتوقع أنه يحصل معاها كدا.. أنا من وقتها خايفه أن حد يعرف ومعرفش مين إللي سابلي ورقه في اوضتي.. انا أحسن حاجه أسكت ولو حد اتكلم ندفعله فلوس ونعدي بقى واهي آرين خدت جزائها..
وطبعاً كل ده اتسجل.. وآدم كان رايح يخلص عليها..لكن انا قولتله نفكر بالعقل أصل لو ضربتها سهل جدا تموت في إيدك ومستقبلك ينتهي علشان واحده زي دي ..
لأ احنا ناخد التسجيل ونطلع ع عميد الكلية ووقتها يتصرف. وفعلاً العميد فصل لمار من الجامعه نهائياً. ومحرومه من التعليم لمدة سنتين
. وتبقى تقابلني بقى لو جامعه تانيه قبلتها..
الكل في حالة صدمة..
آدم مراد : أتحرك بغضب..ومسك لمار وقومها..وقال ل آرين بصوت حاد..
لمار قدامك أهي ورمتها تحت رجليكي زي ما وعدتك..
وأنا إللي بقولك أهو.خدي حقك منها بأيديكي..
لمار : بتعيط.. وبتحاول تفلت نفسها من قبضة آدم.لكن شتان..
آرين : عينيها تايهه يمين وشمال بصدمه كبيره.. والدموع اتحجرت في عينيها..
آدم مراد : بتحذير شديد اللهجة.. آرين بنت فهد السيوفي متعيطش...!! حفيدة طارق السيوفي و آدم العدوي.. ترفع راسها لفوق. وتاخد حقها من بوق الأسد وهي بتضحك..
ولو شوفت دموعك..صدقيني مش هيحصل خير أبدا..
لمار قدامك خدي حقك منها..!!
فريحه : شهقت بخوف وجت تتكلم..
مراد : مسك أيدها وهز راسه ليها وقال لأ..!! سيبي إبنك يتصرف..
آرين : حست بالقوه وأنها تقدر طول ما عيلتها في ضهرها وبتدعمها.. ودموعها اتحولت لشرار.. وإن ازااي صحبتها تفكر فيها بالشر ده..
لمار : بتترجف وبتعيط وقالت ارجوكي يا آرين اسمعيني والله مكنتش أقصد كل ده.
الكل أنتبه على صوت القلم إللي نزل على وش لمار بقوه كبيره من آرين..
آرين : بتنهج بزهول..وقالت. ليه يا لمار؟ ليه كل الكره ده ليا جواكي؟ اذيتك في إيه؟ عملت ليكي إيه؟
آدم مراد : ماسك لمار من شعرها..ومثبتها قدام آرين.. وكأنه بيشفي غليله من ضرب آرين ليها..
آرين : صرخت فيها بهستريا...لييييه كل ده؟ انتي عارفه أنا كنت حاسه بأيه وانا وسط النار؟ ومتقوليش غصب عنك لااا..
أنتي عارفه كويس أوي إن الدكتور حظرنا أكتر من مرة إن المواد الكيميائية قابله للأشتعال..
وأي غلطه هتأذينا.. يعني عارفه إن أي غلطه ممكن تخسر حد حياته..
وانتي بقلب ميت دمرتي مستقبل بنتين ملهمش ذنب معاكي..
غير أنك حقوده وقلبك كله شر..
البنت إللي وقعتيها عليا كلها اتشوهت بسببك.. وأنا أكتر واحده حاسه بيها..
وأنها شايفه نفسها دلوقتي عبء على كل إللي حواليها..
أنتي وصلتيني لمرحله إني كرهت أي إهتمام من اي حد..
عيشتيني في صراع بين الشفقه والحب الحقيقي.. أنتي أبشع حد عرفته في حياتي كلها يا لمار..
وأنا مبسوطه إنك خسرتي مستقبلك.. ويستحيل اي كليه تقبلك تاني..
آرين : ضحكت بوجع وندم.. وقالت تعرفي..؟ أنتي إللي زيك فعلاً لازم يغير مني...
لأن أنا محظوظه.. عندي عيله بتحبني.. وأنها مستحيل تخليني واقفه مكانك ولوحدي..
لأ انا بنت أحسن أب وأم في الدنيا كلها.. وحفيده لأجمل وأروع عيله.. وعندي أخ مفيش منه اتنين. وعندي أسباب كتيره جدا تستاهل إني مضعفش بعد كده..وا أواجه أمثالك..
لمار : من جواها مرعوبه من آدم وباقي العيله.. وقالت.. خلاص يا آرين أنا مستقبلي وحياتي انتهوا.. بس ارجوكي بلاش محاكمه انتي عارفه إن مامي مش هتتحمل حاجه زي كده..
آرين : قبضت على أيديها وقالت.. أنا لو عليا أحكم عليكي بالاعدام..
لكن تربيتي وكوني إني بنت فمستحيل أبقي بكل الشر ده زيك..
واعرفي إنك مش هترتاحي في حياتك.
وصرخت فيها.. اطلعي بره.. سيبها يا آدم تخرج من هنا أنا مش طايقه أشوفها..
آدم مراد : شد شعرها بقوه كبيره وهمس ف ودنها بفحيح أفعى..
أوعي تكوني فاكره إن دي النهايه.. لأ.. دي بداية دمارك على أيد الديزل..
فهد : بغضب العالم.. شد لمار من شعرها..وخارج بيها بره المستشفى..والكل بينادي عليه..ومبيردش..
آدم مراد : واقف مكانه وبينهج..
محمد : جواه زعلان جدآ ع إللي بيحصل.. وقال. تيم ألحق فهد. ده مجنون وممكن يعمل فيها حاجه..
تيم : بغضب مكبت..بلاش انا علشان لو لحقته هكمل عليها..
مراد : خرج بسرعه ورا فهد. وشافه بيركب العربيه وزق لمار بالعافيه فيها..
فهد : ركب العربيه..
مراد : ركب بسرعه جمبه..وقال بهدوء..ع فين ياحوت..؟
فهد : بينهج وقال بغضب.. شوفلي عنوان بنت ال......دي في شنطتها.. لازم اخلي أبوها يشوف نتيجة تربيته ال......ويفرح بيها..
مراد : أخد شنطتها وقاله ع العنوان. وطلعوا على بيت لمار..
وفهد ومراد اهانوا والد لمار بالذوق وأنه معرفش يربي بنته ع الخير.. وزرع فيها الشر والحقد..
وفهد هدد والد لمار أنه مش هيسيب حق بنته وهيدمر مستقبلها بالبطيء.. وهيخليها تكره اليوم اللي قابلت فيه آرين السيوفي..!!!
وعدا اليوم أشبه بصدمه ل آرين. ولكن كالعاده الكل احتواها.. ووقفوا جمبها وقدموا ليها الدعم المعنوي.
-----------------بقلمي مريم..
تاني يوم..
Автор: Меріам Насар
فيلا العدوي..
آدم مراد : خبط ودخل ع جدو في مكتبه. وقال صباح الخير يا بابا..
آدم : صباح الخير يا آدم..
آدم مراد : كنت عايز اقول لحضرتك إني هجيب المأذون علشان كتب الكتاب..
آدم : طيب مش تهيأ الموضوع ل آرين؟
آدم مراد : بجدية.. أنا اتكلمت معاها امبارح لكن هي لسه شايفه نفسها مشوهه.. بس انا لازم أثبت ليها العكس.. آرين أكتر واحده محتاجالي دلوقتي.. ولازم أكون جمبها..
آدم : بمكر.. وايه المطلوب مني دلوقتي؟
آدم مراد : بدهاء.. دورك الكبير يا أمبراطور. أهم دور في الحكايه.. وإنك بصفتك كبير العيله.. تطلب ايد آرين رسمي قدام كل العيله وبكدا يبقى حطناها قدام الأمر الواقع..
آدم : أبتسم. وبص ف الساعه وقال.. أنا قدامي ساعه واكون في المستشفى عند حفيدتي...
آدم مراد : بمكر. نفس الوقت إللي هكون فيه هناك بالمأذون..
آدم : هز راسه اتفقنا..
آدم مراد : أبتسم وخارج..
آدم : من غير ما يبصله.. متنساش أوراق آرين لكتب الكتاب..
آدم مراد : بثقه..كل حاجه جاهزه من زمان جدا.. وخرج يجيب المأذون..
آدم : بص قدامه وأبتسم على عشق الإمبراطو الصغير.
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد ساعه..
آدم واميرته وطارق ورنا ومحمد ونور ومراد وفريحه و فهد ورينو وزين وتمارا و تيم وميرو و آركان كانوا مع آرين..
في المستشفى.
تيم : دخل عليهم صباح الخير..
كلهم صباح الخير..
تيم : بابتسامه..يلا يا آرين جاهزه لأول عمليه؟
آرين : أخدت نفس عميق وهزت راسها بتوتر.. جاهزه..
تيم : طيب يلا بينا..!!
آرين : بصت ل فهد..وقلبها بيدق بخوف..
فهد : حس بيها وقام ضمها لقلبه وقال..مش عايزك تخافي..افتكري إني جمبك ومعاكي في كل مكان..
آرين : غمضت عينيها..وقلبها بيسأل عند آدم.. وكانت بتتمنى تشوفه قبل ما تدخل العمليات..
فهد : باس جبينها وقال بخوف متداري..لا اله إلا الله ياحبيبتي..
آرين : هزت راسها وقالت..سيدنا محمد رسول الله.. وودعتهم كلهم وخرجت..
آدم : بص ف الساعه..
آدم مراد : في آخر الطرقه وقال بصوت جهوري.. استني يا آرين..!!!
آرين : بدقة قلب..ولفت ل آدم بوجع كبير..!! لكن فتحت عينيها بزهول.. وهمست.. المأذون..!!!
آدم مراد : شاور للمأذون وقرب من آرين
.وقال أنا لسه عند وعدي..
آرين : بتوهان ولخبطه ودقة قلب..هزت راسها لأ يا آدم.. لأ. سبني على الأقل اعمل العمليه الأول..
آدم مراد : بتهديد وأمر.. انتي مش هتدخلي العمليات..ولا هتعملي أي عمليه..قبل ما تكوني على ذمتي.
مش قبل ما تكوني آرين آدم العدوي..!!!
آرين : واقفه بتتنفس بسرعه ومتوتره..
تيم : بفرحه.. مع أني مش متفاجيء. بس والله أحسن خبر انهردا..
آدم مراد : ل تيم هنأخر العمليه شويه ينفع؟
تيم : بمكر..ياعم العمليه تستنى لكن المأذون مش هيستنى..
آرين :..........!!!
آدم مراد : تعالى يا آرين..
كل العيله طلعت على صوت آدم.
آرين : هزت راسها بالرفض..!!
رينو : فتحت عينيها بدهشه..وقالت مش معقول.. آدم جاي ومعاه المأذون..
آركان : بمكر..وكل الأوراق جاهزه معايا..بس بنتك توافق..
فريحه : بصت لمراد وقالت إبنك آدم محصلش يامراد..
مراد : بفخر طبعاً ده إبن مراد العدوي يابت يا فريحه..
رينو : مسكت ايد فهد.. وبصتله بترجي كبير. بالموافقه..
فهد : ضغط ع أيدها يطمنها...
آدم مراد : بص لجدو آدم..
الامبراطور : هز راسه يطمنه...و وقف قدام طارق و فهد.. وقال..
انا عارف إن المكان مش مناسب. لكن أنا شايف إن ده انسب وقت لأحفادي..
وانا بصفتي كبير العيله..ف أنا بطلب أيد حفيدتي آرين لحفيدي آدم.. قولت ايه ياطارق أنت وفهد..!!!
آرين : قلبها بيدق بسرعه..
ميرو : قلبها دق بفرحه كبيره..وراحت هي وتالين وقفوا جمبها..
طارق : بفرحه.. والله أنا موافق بالثلث.. هو أنا هلاقي لحفيدتي زي الكشر ده فين؟ هو كشر أي نعم.. بس راجل من ضهر راجل..ايوه منا اللي مربي أبوه..!!!
الكل أبتسم.. والفرحه بدأت تدق على قلبهم.
آدم : هز راسه تمام..لكن نعرف رأي أبوها..!!
فهد : باصص علي آرين.. وقرب منها وقال بثبات عكس الحنين إللي جواه.. مش مهم رأيي.. المهم رأي آرين..
آرين : مشتته ومش عارفه تاخد قرار. وبتفكر.. إن وشها محروق... لأ انا كدا بظلم آدم معايا..هو مش مجبر ياخدني بالشكل ده..وهزت راسها بالرفض..
الكل ضحكته اختفت من رد فعل آرين..
فهد : تعالي معايا يا آرين عايز اتكلم معاكي شويه.. واخدها الاوضه وقفل الباب..
آرين : قعدت ع الكرسي بتعب.وضياع وحيره..
فهد : قعد قصادها..ومسد على حجابها وخدها.. وأبتسم بدموع وقال كبرتي يا آريني..
آرين : هزت راسها بدموع.. لأ لأ يابابي..اء.. أنا......!!!
فهد : أنتي كبرتي لكن مهما تكبري هشوفك بنتي الصغيره إللي لسه بضفاير..
وكمل بغصه.. أي أب مش عايز من الدنيا دي غير راحة ولاده.. ويمكن أنا من شدة خوفي عليكي.. مكنتش شايف الحقيقة دي..
آرين : مسحت دموعها وقالت حقيقة إيه يابابي؟
فهد : بتنهيده..حقيقة إن آدم مش بس بيحبك وبيخاف عليكي.. لأ آدم محبش حد قدك..
فهد ضحك بسخريه وقال.. أنا مستغرب نفسي إني أنا إللي بقولك كدا..
لكن دي الحقيقه الوحيده إللي لازم نصدقها.. وإن عشق آدم تخطى كل حدود العشق..
شوفت خوفه عليكي.. وإنه حتى بعد الحادثه دي..متمسك بيكي.
وعمري ما هقدر أنسى إللي عمله عشانك..ولا قادر أنسى لما قال.. أنتي لو كلك على بعضك اتشوهتي فإنتي برضه ليا..
حسيت وقتها إني لو مت دلوقتي..هكون ميت مرتاح ومطمن عليكي..
آرين : بعياط..بعد الشر عليك يا بابي متقولش كدا أرجوك..
فهد : مسح دموعها..وقلبه بيبكي..وقال.. آدم طلب إيدك مني من سنه فاتت..
عارفه طلب إيدك وأحنا بنواجه الموت..
ودلوقتي بس فهمت ليه هو عمل كدا..
آدم مهابش الموت قد ما خاف أنه يجراله حاجه قبل ما يحقق حلمه في أنه يطلبك ليه...
طيب عارفه.. أنا وقتها اتعصبت عليه .وقولتله هقتلك لو قولت كدا تاني. تعرفي رد عليا وقالي إيه؟
آرين : مزهوله...اتقدم من سنه ؟ ومن غير ما تعرف؟ لكن قالت بفضول..قال ايه يابابي؟
فهد : أبتسم وقال.. قالي أكتب كتابي عليها وتبقى مراتي.. وبعدها فرغ الرشاش كله في قلبي...
آرين : فتحت عينيها بزهول..وغصب عنها ظهرت إبتسامه جميله ع وشها..وهمست معقول؟
فهد : بتنهيده.. أنا قولتله إنك لسه صغيره.. و آدم وعدني أنه مش هيتكلم معايا ولا يطلب ايدك غير بعد سنه..
اللي هو نفس الوقت اللي حصلت فيه الحادثه..كان فعلاً هيتقدملك تاني يوم..
. لكن اللي حصل.. وسبحان الله..يمكن اللي حصل ده علشان اشوف قد ايه آدم بيحبك..
وبيفتخر بحبك قدام الكل.
.واوافق عليه بأقتناع تام مش بالإجبار.. وأنا دلوقتي موافق جدآ ع آدم.. وانتي كمان لازم توافقي.. مش لأنك مضطره.. لأ.. لأنك كمان بتحبي آدم..
آرين : نزلت وشها في الأرض بحرج .
فهد : رفع دقنها وقال.. ايوه بتحبيه بدليل أنه الوحيد اللي أنتي كنتي حريصه أنه مايشوفكيش.. وأنه يتغير بعد كده.. وكمل بصوت مبحوح وافقي يا آريني...
آرين : بدموع بس عايزه حضرتك تعرف إني مبحبش حد قدك..
فهد : ضحك بصمت وقال عارف. وباس جبينها وقال.. أطلع بقى اقولهم إنك موافقه..
آرين : بتفرك في أيديها ووشها احمر جدآ وقالت بحرج.. إللي تشوفه حضرتك..
فهد : رغم صعوبة الموقف عليه..لكن لازم يقنع نفسه إن ده الصح.. وقام وخرج..
الكل واقف مترقب...
طارق : ها يبني سبع ولا ضبع..عايزين نفرح يا أعداء الفرحه...
فهد : أبتسم بوجع.. وقال..موافقه.. آرين موافقه..!!!
آدم مراد : نفخ براحه كبيره جدا جدا..
مراد : ضحك وقال لفهد.. أخيراً النحس اتفك..
الكل فرح واستعدوا لكتب الكتاب..
فهد : قعد وآدم قاعد قصاده.. حطوا أيديهم في ايدين بعض..
تيم : لميرو.. بسرعه صوري المشهد ده علشان مش هيتكرر تاني..
ميرو : بسعاده كبيره عندك حق.. وفتحت الفون تصور..
تالين : دخلت وقعدت مع آرين..وفرحانه اوي..
المأذون بدأ في إجراءات كتب الكتاب وفهد و آدم بيقولوا وراه..
وكل واحد منهم قلبه بيدق لكن بطريقه مختلفه..مابين فراق البنت لابوها..وبين لقاء العشق في الحلال..
المأذون : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير إن شاء الله..
الكل سقف بفرحه كبيره..
فريحه : بسعاده كبيره..فينك يازينب كنتي هتملي الدنيا زغاريد دلوقتي..
ميرو : بفرحه ولا يهمك أنا بنوته ممرضه تفرح كتيبه بحالها..ثواني هتصل عليها تيجي..
تيم : بصوت عالى انا اللي هشهد على كتب الكتاب..معلش أخوها الكبير وده حقي..
طارق : والله كنت لسه هقولك كدا..تعالي أمضي يادكتور تيم..
تيم : بفرحه ده انا أمضي وابصم وأختم كمان..
آدم : أبتسم وقال والشاهد التاني تعالى يازين..
زين : بفرحه.. بس كدا..ده شرف ليا إني أشهد على عقد جواز آدم و آرين.. ومضى..
الممرضه.. جت وزغردت كتير جدا..وملت الجو بهجه وسعاده..
فهد : قاعد وبيكابر دموعه..لكن صعب.. بنته دلوقتي بقت في حكم حد تاني..حد هيشاركه في نن عينيه وقلبه.. وغمض عينيه..علشان ميبكيش..
مراد : بفرحه ألف مبروك ياض يا آدم.. وحضن إبنه..وقال بهزار..
دي خطة حرب اكتوبر مخدتش كل الوقت ده..بس نقول إيه.. يهدي من يشاء..
آدم : ابتسم الله يبارك فيك يا بابا.. بعد إذنك اشوف حمايا. وراح وقف قدام فهد وقال..مش هتباركلي..
فهد : هز راسه وقال.. مبروك عليك آرين يا آدم..!!
آدم : حس بيه..وقال آرين في عينيا ياخالو.. ومش عايزك تقلق عليها.. وحضنه بعض..
فهد : ربت ع ضهرو.. وساكت...
آركان : كان فرحان وبارك ل آدم وآرين..
رينو : اترمت في حضن أمها..وعيطت بفرحه.. وقالت أخيراً يامامي.
مريم : بسعاده.. مبارك علينا الفرح وزوال الكرب يانور عيني..
أما الستات والبنات كانوا عند آرين بيباركوا ليها..
آرين : جسمها كله تلج من التوتر..ومش مصدقه.. يعني هي دلوقتي بقت مرات آدم.. مرات المرعب.. يعني حلم السنين اتحقق دلوقتي..!!
تالين : شافت آدم داخل عندهم وجريت عليه بسعاده مبارك عليك كتب الكتاب..يا أبيه..
آدم مراد : فتح أيديه ليها وخدها في حضنه..وقال بابتسامه.. الله يبارك فيكي ياقلب أبيه..
والكل بارك ل آدم..وخرجوا.. وبقوا لوحدهم..
------------------بقلمي مريم نصار...
آرين : وقفت وقلبها بيدق بسرعه كبيره وخايفه..
آدم مراد : قرب منها ووقف قدامها..وباصص عليها.. وقال بدقة قلب.. أخيراً..!!!
آرين : بلعت ريقها بتوتر..ومش عارفه تعمل إيه؟
آدم مراد : رفع ايدو وفك الشاش من على وشها..
آرين : واقفه مغمضه عينيها..وقلبها وجعها من مواجهة آدم للتشوه اللي في وشها..
آدم مراد : رفع ايدو ع خدها..
آرين : رجعت خطوه لورا وقالت..شكلي وحش ارجوك ماتبصش علي وشي يا آدم..!!!
آدم مراد : مردش عليها وقرب منها..وباسها من خدها بحنان واشتياق وعشق كبير.. وقال.. شوفي نفسك بعيني..!!
وشدها لحضنه لأول مرة بحريه مطلقه....وغمض عينيه..وهمس ف ودنها.. وقال.. بحبك ياضي آدم...!!! -------------يتبع
الاكثر قراءة هذا الشهر :
موعد الحلقة الجديدة الساعة 8 م يوميا ان شاء الله .
هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 5 الفصل 53 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل 54 أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الخامس ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .