نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس مملكة ميراث العشق الفصل 4 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة من خلال موقعنا .
رواية مملكة ميراث العشق الفصل الرابع
فصل ٢ ج 2
رواية جريمة عشق ج 5
(مملكة ميراث العشق)
صدّقني أنت لا تعلم كيف سيُغيّر الله المشهد لأجلك، وكيف سيصرف عنك السوء بسبب دعائك وإلحاحك الطويل الذي ظننت-بجهلاً منك-أنّ هذه الدعوات التي خرجت من قلبك بحرقة ذات ليلة لم يستجيبها الله ! أنت لا تعلم كم من بلاء شارف على الوقوع ودفعه الله عنك بالدعاء ، ولو علِمت لما مللت من الدعاء .
الأب :- هو الشخص الذي يقضي حياته منحنيأ.
ل يستقيم أبناؤه
================================
بسم الله نبدأ.
أسم الكاتبة الحقيقي : شريهان ابراهيم.
الإسم الحركي للكاتبة : مريم نصار.
محمد خرج بينهج وقال..ياريت كلنا ندعي ل آدم..
الكل جري عليه..
مراد : بلهفه لسه هيتكلم...
محمد : قاطعه..ودموعه نازله ورا بعض..وقال بوجع كبير جداً.. آدم بعد ما فاق لثواني دخل ف غيبوبه..!! ودخلناه غرفه مجهزه..!!!
حالة صمت رهيبه..مع صدمه كبيره..والانفاس محبوسه.. والكل دموعه نزلت وصوت عياط الستات كان عالى..!!
مراد : كان هيقع وفهد لحقه..!!
محمد : جمع كل قوته..وقال..انا عايز من الكل يكون اقوى من كدا..احنا بنمر ب ازمه.. وإن شاء الله هتعدى..وا....
مريم : قامت..ووقفت قدامه.. آدم فين يا محمد؟
محمد : بكل خوف..وعارف إن مريم مش هتوافق تبعد عنه لحظه..وعشان كده..
محمد دخل آدم غرفه مجهزه...وقال..بخوف عليها..مريم.. آدم بخير صدقيني..بس..انا عايز اتكلم معاكى..!!!
مريم : الغرفه رقم كام..!!!؟
محمد : غمض عينيه واتنهد بتعب شديد..وقال غرفه ١٢ الدور الرابع..!!
مريم : اتحركت خطوتين وقالت بجديه من غير ما تبص لحد. مسمعش صوت اي حد..وال هتعيط ترجع ع بيتها..!!! وسابتهم وماشيه..
زين جري وراها..
محمد : بإحباط. شاور للممرضه . تروح وراها وتعقمها قبل ما تدخل..!!وقال بلغى الدكتور إبراهيم.يسمحلها بالدخول..
مراد : عينيه ع محمد بصدمه... وكأنه مش مصدق ال اتقال..!!
محمد : بص ل مراد بأسف شديد..وقال صدقني..انا والأطباء عملنا ال عليَّنا والتوفيق من الله.
وبص للكل..وجودكم هنا مش هيقدم من الأمر ف شيء..ياريت ترجعو ع البيت وتصلو كتير وتدعو اكتر. آدم محتاج للدعاء..
طارق : قام وقف بسرعه وبينهج..وقال بتهديد..
كل ال آدم فيه دلوقتي بسببه..وانا مش هسيبه..واتحرك بسرعه والغضب الشديد ع.وشه..كانه بيقول يقاتل يامقتول..
بيتر : رغم حزنه الشديد..لكن خاف يخسر طارق. وجري وراه..
فهد : واقف محتار..وساند مراد..وبينادي ع أبوه..
زياد : فهم وربت ع كتف فهد..وقال انا هروح مع عمي طارق..ومتقلقش..وجري وراه..
فهد : بص ل عاشور..وقال بخنقه.. روح مع بابا ياعاشور.ومتسبهوش لحظه. وبلغني هو رايح فين..!!
عاشور : بحزن حقيقي تحت امرك..وجري بسرعه..
نور : داخله تجري زي المجنونه..وبتصرخ باااباااا.. باااباااا..
محمد : قلبه دق بخوف.نوور.!!!؟؟.وجري عليها بسرعه..
نور : بتجري..ومحمد مسكها بسرعه..وكتفها.اهدي يانور..
نور : بتضرب ع ايد محمد.. وبتصرخ..سبني يامحمااااد سبني اروح ل باااابااااا..اااااه سبني..
مراد : جري عليها..ومش قادر يتحمل..ومسك وشها بايديه. وقال بوجع..بابا هيكون كويس يانور..
نور : بتهز راسها بالرفض.. لااااااء انتو بتكدبووو عليااااا.. انا عايزه اشوف باااااابي دلووووووقتي
.ابعدووووو عننننني..
محمد : كتفها اكتر.. وقلبه منحور عشانها..وحاول ياخدها معاه المكتب...!!!
سليم : قرب من مراد..واخدو قعدو ع الكرسي..وحاول يتكلم معاه بهدوء..
فهد شاف زين طالع. وماشي كأنه سكران..وفهد سنده.وقعدو جمب مراد وقعد جنبه..
سليم : قال. ايه يامراد.انت وزين..انتو لازم تكونو اقوى من كدا..!!
فهد : بتأكيد..سليم بيتكلم صح يامراد..وانت يازين انت لازم تقف ع رجليك..انت شايف نور عامله إزاي؟ وكمل بقلب منحور.. ولسه لارين..!!!
سليم : اسمع يامراد اسمعني كويس يازين..الدنيا دي ياما حطتنا ف اختبارات..ولسه هتحطنا..ومراتي ديما ف كل مشكله تواجهنا.تقولي. لعله خير..احنا لحد دلوقتي مش عارفين ايه ال حصل؟ او كان ممكن يحصل الاسؤ. واكيد ال حاول يعمل كدا..كان مصوب ع القلب وده مكان حيوى..ومفيهوش هزار..ولكن تدابير وحكمة ربنا إنه نشن غلط..انا طبعا عارف الكلام هيضايقكم..لكن دي الحقيقه..ولازم تحمدو ربنا إن عمي عدا منها.. وإن شاء الله انا واثق إن عمي هيرجع سليم معافى.واعتبرو ده امتحان من ربنا. وأنكم تعرفو قيمة الحاجه ال بين ايديكم..انا عارف طبعا انكم مش هتقصرو..ولكن لازم دفعه ف الوقت ده ..انت واخوك زين دلوقتي مسؤولين عن والدتكم واخواتكم وكمان الاحفاد..عمي آدم شايل حمل كبير جدا..وآن الأوان انكم تشيلو مكانه..علشان لما يرجع لينا بألف سلامه..يلاقي إن تعبه طول السنين دي مراحش هباءا. فوق يامراد..انا عارف انها صدمه كبيره. وكمان صدمه لينا. أنا مكنتش مصدق. وكنت بقول يارب يكون حلم. لكن حكمة ربنا..وحكمة ربنا كلها خير. أنا عايزك تفوق كدا..وتفكر بهدوء. ضياعك ده مش هيقدم بالعكس هيأخر..انت لازم تهدا. وإن شاء الله خير...
مراد : انتبه ل كلام سليم..وحس انه اقتنع شويه..واخد قرار انه يفوق. وينتقم من ال عمل كل ده.ودمر حياته..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف مكتب المستشفى..Автор: Меріам Насар
محمد : داخل وماسك نور بقوه لانها بتقاوم وعايزه تروح لابوها..
نور : بعياط ووجع سبني يامحمد بالله عليك..سبني اروح ل بااابي..!!
محمد : قلبه وجعه عليها.. وشدها لحضنه بحب وحنان كبير..وقال بحب..اهدى ياحبيبتى وكل حاجه هتكون زى الاول وأحسن..بس ارجوكي يانور..اهدي..
نور : من المعافره تعبت.. ورفعت أيديها وكلبشت فيه بإحتياج كبير..وقالت بشهقات وجع..بابي يامحمد..بابي انا مقدرش اعيش يوم من غيرو..ااااه انا عايزه ابويااا..بالله عليك رجع ابويا لينا...
محمد : عيونه لمعت بدموع..لانه جرب إحساس الفقد..واخد نفس عميق..وطلع نور من حضنه..وحاوطها وسندها..وقال..تعالى ياحبيبتي اقعدي هنا..
نور : قعدت بقلة حيلة.وبتعيط باستمرار...
محمد : قعد جمبها..وفك نقابها..وكان وشها أحمر جداااا..ومسح دموعها..وباس جبينها.. وقال بحنان..نوري وبنتي.. وحبيبتي وعشرة عمري. ورفيقة أيامي وسنيني..ال ديما ف كل محنه بتربت ع ايدي وتقولي لكل محنه منحه..ولكل ابتلاء مكافأه..ولكل بلاء أجر عظيم..
فين نور ال ديما تقولى..قل الله ينجيكم منها ومن كل كرب..فين الصبر عند الابتلاء؟
نور : بشهقات وجع..بس..بس ده أبويا يامحمد وهيروح مني..وعيطت اكتر..وانا مستحملش بجد مش هستحمل..انا روحي فيه يامحمد.!!
محمد : ضمها لقلبه بحنان..ومسد ع ضهرها.. حبيبتى بالله اهدي..وهو كمان بيحبك..وهيعافر عشانك انتى بالذات..عشان يقولك بدل ما تعيطي..كنتى صلي و اسجدي وادعيلي..مش كدا؟
نور : صعبت عليها نفسها وعيطت بوجع كبير..وساكته..!!!
محمد : رغم خنفته ع آدم وتعبه من المجهود ف العمليه..لكن لازم يحتويها.. وشاف أنها بترتجف.. ومد ايدو ع التربيزه..وشاف الادويه ال موجوده..واخد قرص منوم..وقال..امسكي ياروحي..خدى البرشامه دي..!!
نور : هزت راسها لأ..انا عايزه اشوف بااابي..ارجوك يامحمد..
محمد : بتنهيده..نور انتى تعبانه وجسمك محتاج للراحه..خدى البرشامه دي..واول ما تفوقي هاخدك لعند آدم...!!
نور : بصتله.. وكأنها مش مصدقاه..
محمد : بعتاب..انا عمري كدبت عليكي؟
نور : بانكسار ودموع..هزت راسها لأ..
محمد : مسد ع حجابها بابتسامه صغيره..طيب اتفضلى..ومسك ازازة ميا..
نور : اخدت البرشامه..وشربت بمساعدة محمد لانها بتترجف..
محمد : مسح وشها بايديه..وباس ع أيدها..وقام..وقال تعالى استريحي شويه..وانا جمبك..
نور : قامت بتعب..وباصه ل محمد ف نظره انها مش عايزه غير ابوها...
محمد : حاوطها..وفتح باب داخلي ف المكتب..وفيه سرير خاص ليه وكمان نور. وساعد نور. وفك ليها الحجاب..
نور : نامت ع السرير..وهمست بترجي..بابي عامل ايه دلوقتي يامحمد؟ وايه ال حصله..؟
محمد : قعد جمبها..وفضل يمسد ع شعرها بحنان..وقال.. آدم العدوي كويس جدا جدا.. هو بس احتاج جراحه بسيطه خالص..والحمد لله تمام..
نور : بتقاوم النوم..وقالت بتوهان..الاصابه فين؟ والعمليه عباره عن ايه؟
محمد : بحيره..اء..احم..ف...ف كتفه..اه ف كتفه..!! وا... وبص ع نور وكانت نامت..!!
نور : حست بدوار من العياط..والمنوم..وغمضت عينيها..وبتهمس بابي. بابي..
محمد : اخد نفس عميق جداا واتنهد بتعب..وباس جبينها وقال سامحيني يانور..!!!
وسمع باب المكتب حد بيخبط عليه..
محمد : شد الغطا ع نور..واتأمل فيها بتأنيب ضمير..وقام وخرج وقفل الباب عليها..وشد الستاره.. وفتح الباب..
الممرضه : دكتور محمد..
محمد : خير ف ايه؟
الممرضه : قدمتله ظرف كبير فيه اشعه وتحاليل..وقالت الدكتور..طه دكتور المخ والاعصاب..دى تحاليل الحاله ال دخلت مع السيد آدم..
محمد : فتح التحاليل..وقال بزعل..ضغط وسكر وانيما حاده..؟
الممرضه : للأسف وهي بتعمل العملية......
محمد : بقلق اتوفت؟
الممرضه : بنفي.. لأ لأ يادكتور..لكن الرصاصه..الدكتور طه قبل ما يشيلها..كانت اتحركت ولمست المخ..والست دخلت ف غيبوبه..!!
محمد : حط الظرف ع المكتب وقعد ع الكرسي بتعب..ومسح وشه بايديه ونفخ بخنقه كبيره..وقال أنا اريد وانت تريد والله يفعل ما يريد..!!!
ف السجن..
طارق : نزل بغضب واضح..وقال للعساكر افتح الباب ده .!!
العسكري : بعدم فهم..معلش انت مين عشان افتح باب السجن؟
طارق : بغضب مسكه من ياقة قميصه وقال من بين أسنانه..انا اللواء الأسبق طارق السيوفي..ال ممكن دلوقتي ادفنك ف سابع أرض...
العسكري : بتوتر..ينهار اسو.. اء..انا اسف ياباشا والله ماواخد بالي.
بيتر : بتعب..خلاص ياطارق هو ميعرفش..ومش وقت مشاكل..
زياد : سند طارق.. وقال..معلش ياعمى هو بيعمل شغله مش اكتر..!!
عاشور : واقف يحرسهم..مع حرس بيتر..
طارق : بغيظ..طلع فونه واتصل ع لواء صديقه.. واللواء كلم العسكري وامره بدخول طارق..
العسكري : بسرعه فتح بوابة السجن..
طارق : اول واحد دخل..وبيتر وزياد وعاشور وراه..
طارق : دخل ووقف عند زنزانه معينه. وقال بعلو صوته..رؤوف ياجباااالى..سااااهر ياجبااالي..وبص للعسكري..افتح الزنزانه دي..
العسكري : تحت امرك ياباشا..وفتح باب الزنزانه..
طارق : دخل بغضب..وزياد وراه بسرعه وعاشور خوفا ع طارق..
طارق : بعيون حاده..دور ف قلب المساجين. ولمح رؤوف قاعد ف ركن..ودخل بكل غيظ..وقال بصوت عالى..رؤووووف الكااااالب..وقرب منه..وشده من هدومه..
رؤوف : اتصدم.واتفزع وعرف من شكل طارق انه محكوم عليه بالموت دلوقتي..!!!
زياد : بغيظ..مسك رؤوف وكتفه ل طارق..
طارق : ضرب رؤوف بالقلم.. ومسكه من ياقة بدلة السجن..وقال..ورحمة ابويا وامي..لو ماقولت انت اتفقت مع مين ومين ال عملها..لأكون قاطع عمرك من الدنيا دلوقتي..!!
رؤوف : بيهز راسه بخوف..ومش فاهم حاجه..ولا عارف يتكلم..
طارق : صك ع أسنانه بغيظ..لانه عارف إن لسانه مقطوع..ومسك فكه وضغط عليه بغل وشر كبير..وقال بتهديد..اتفقت مع مين تقتلوا آدم يارؤوووف الكلب...!!!
رؤوف : هز راسه برعب..ف نظره معناها مش انا...انا معملتش حاجه ولا عارف حاجه...!!!
زياد : اتخنق..وزق رؤوف ع الأرض. واتحرك خطوتين..
ومسك ساهر من ياقته..وقال..متتعبش نفسك ياعمي مع رؤوف..الكلب ده هينطق بدل ابوه..وا إلا هيحصل رشوان..ولا ايه ياساهر؟
ساهر : برجفه وخوف..ف..ف ايه اء..اءنا مش عارف حاجه..وانتو مين؟ وبص ل ابوه..!!!
زياد : هز راسه بقلة صبر..وهوب بوكس ف وشه بغضب واضح. وقال ورحمة أمي لو متكلمت وقولت مين ال بيزور ابوك ف السجن..ومين ال اتفق معاه. لا حسر ابوك ع شبابك..!!
طارق : من بين أسنانه بغيظ..انطق يالا..مين الل جه قابل ابوك..؟
ساهر : بلع ريقه بخوف..وقال بتلعثم..وا...والله العظيم من يوم ما جينا هنا ماحد سأل علينا..!!
طارق : مسك فكه وضغط عليه..وقال اخواتك فين؟ امك وعيلتك فين؟انطق..
ساهر : برجفه..والله العظيم امي بره مصر هي واخواتي من سنين . ومنفصله اصلا ومتجوزه واحد خليجي.واخواتي محدش منهم جه لينا.والله العظيم مابكدب عليكم..هو ف ايه؟
طارق : قرب من رؤوف..وهمس قدام وشه..اقسم برب العزه..لو عرفت انك السبب..لاخطفك من قلب السجن..وكل يوم اقطع من جسمك حته..واكل من لحمك وانت حي يارؤوف الكلب.وضربه برجله..!!
رؤوف : رجع لورا بسرعه..وشهق بخوف..وحس من تهديد طارق.. بضيق تنفس..ومسك رقبته وبيحاول يتنفس..
بيتر : بتعب يلا ياطارق..يلا وكل حاجه هتبان..ولو هو اكيد مش هنسيبو..
طارق : بص ل رؤوف وساهر بكُره كبير وخرج..
زياد : بغيظ..زق ساهر ع ابوه بقوه ووقعوا..وشاور ليهم..وقال بغيظ وتوعد...ياويلك انت وهو لو كنتو انتو ال عملتوها. وخرجو..
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي..
رينو : نايمه فوق تحت تأثير المنوم..
فريحه وريتال : رايحين جايين ف الليفنج بقلق واضح.ودموعهم ع خدهم.
چود : قاعده جمب آرين وتالين ..
آرين : بعياط وتعب..انا هتصل ع بابي لازم يجي. ويشوف مامي..وكمان انا عايزه اروح عند بابا آدم..
فتون : قعدت جنبها..ومسحت دموعها..وقالت.. لأ يا آرين.كدا غلط ياحبيبتي..باباكي دلوقتي اكيد مشغول..ومش لازم احنا كمان نشغله ونقلقه اكتر..
آرين : بوجع..بس احنا هنفضل قاعدين كدا.. آركان بيقولى بابا آدم كويس..وانا حاسه انه مخبي علينا حاجه...
فريحه : ضغطت ع شفايفها بحيره كبيره..وقالت..انا لازم أكون جمب مراد دلوقتي..ولما اتصلت عليه..يوسف ال رد عليا وقالى مراد مشغول..اكيد مراد مخنوق جدآ ومش قادر يتكلم..
مراد مابيحبش حد اكتر من بابا آدم وماما مريم..ومن جهه تانيه ماينفعش اسيب لارين لوحدها..وكمان برضه لازم ابقى جمب ماما مريم..!! أنا مش عارفه اعمل ايه؟
ريتال : عيطت بوجع..وقالت..وزين..زين دلوقتي اكيد مضايق ومحتاج اني اكون جمبه..ومش عارفه اروح فين ولا أتصرف إزاي؟
فتون : بصتلهم وقالت..ال مطلوب منكم انكو تعملوه..انكو متحملهمش اكتر من طاقتهم..
هما دلوقتي اكيد مش لوحدهم وكل العيله حواليهم.. دوركم انتو بقى تتولو باقى الأمور..
ومحدش منهم يعرف بال حصل ل لارين ع الأقل حالياً..الصدمات لما بتبقى ورا بعض بتضعف متقويش. هما دلوقتي كان الله في عونهم..وانتو لازم تهتمو ب نور و لارين وبنات العيله..لانكم انتو الكبار..
فريحه وريتال هزو راسهم بتنهيده وزعل.. إن شاء الله.
آرين : حست بدوار..ومسكت راسها..
فتون : مالك يا آرين ياحبيبتي..!!
آرين : بتقاوم وقالت.. مفيش حاجه ياطنط فتون انا كويسه..!!
بعد شويه..
مريم عزيز..وماليكه وساره ورودي وهمس.خرجو من المستشفى بناءا ع طلب من محمد.
وكل البنات جم ع فيلا العدوي..وبيواسوهم..
ماليكه : بتعيط بحرقة قلب..وساره والكل مصدوم وحزين حرفياً..بعد ما عرفو بال حصل ل لارين..
فريحه وريتال وفتون لما عرفو إن آدم دخل ف غيبوبه..مكنوش مستوعبين الخبر..
تالين : بعياط ووجع..قالت..تيته مريم ديما تقولي لو حصل كرب أو ابتلاء..صلي واستغفري وطلعي صدقه.. وقالت عند رفع البلاء..
إن سيدنا أيوب عليه السلام دعى ف كربه وضره إلى الله سبحانه وتعالى فكشف عنه ضره،
وربنا قال...بسم الله الرحمن الرحيم..
: وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ* فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَى لِلْعَابِدِينَ {الأنبياء:43-84}. صدق الله العظيم..
فريحه : قامت وحضنت تالين بقوه كأنها بطمن نفسها..وقالت بعياط..حاضر ياتالين..هنعمل كل ال ماما مريم عودتنا عليه..هنصلي وندعي ونستغفر ونتصدق.. وإن شاء الله..ربنا هيستجيب..
آرين : قامت بانكسار وتعب..وقالت أنا هتوضى واصلى وادعي لجدو ومامي.. ودموعها نزلت بشهقات بسيطه..
رودي : قامت وحضنتها بسرعه..وقالت بحزن.. آرين ياحبيبتى لازم تكوني اقوى من كدا..ومسحت دموعها. وربتت ع ضهرها..وبصت لجود وقالت چود تعالى ساعدى آرين ووصليها للحمام...
چود : مسحت دموعها وهزت راسها بزعل.. حاضر يا مامي..تعالى يا آرين..وساندتها وساعدتها..
تمارا وريتال قامو يتوضو..والكل اتوضى..وفرشو سجاد الصلاه..والكل هيصلى وهيدعى الله بتضرع. وخشوع وذل..عسى الله يستجيب..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف المستشفى..قدام العنايه..
فهد : قام وقف قصاد الشباك..وقلبه مشغول ع لارين.. ومسح وشه بايديه..وطلع فونه واتصل عليها...
زينب : ردت عليه..بتوتر اء..الو..
فهد : بحزن..ايوه يازينب..لارين فين؟
زينب : قالت بخوف..ست لارين اغمى عليها..
فهد : بزعل الدنيا عليها..غمض عينيه لانه مش جمبها..
زينب : طمنته..وقالت..بس ماتخافش يسي العقيد المقدم فهد..احنا جبنا ليها دكتوره ادتلها منوم ونايمه دلوقتي..والكل بيصلى فوق.. والدكتوره قالت هتفوق ع بليل إن شاء الله..
فهد : هز راسه بتنهيده...ماشي يازينب..آرين عامله ايه؟
زينب : خافت تقوله إن وشها احمر جدا..وجسمها سخن شويه..لكن قالت.. آرين قامت تصلي..وقالت هتدعي لجدها..وكملت بدموع.. سيدي آدم بيه عامل ايه دلوقتي..والله قلبي بيتقطع عليه..
فهد : دمعه خانته..وقال بغصه..ادعيله يازينب..ادعيله أنه يرجع بخير..
زينب : من قلبها..دعياله..والله دعياله..والكل حزين عليه..الهي يسيدي آدم بيه مانتحرم من شوفتك.وترجع بيتك مجبور الخاطر..ويشل ايد ال يفكر يأذيك..الهي بحق حبيبك النبي.تجبر بخاطرنا وتفرح قلوبنا بشفا سيدي آدم بيه...
فهد : بتنهيده طويله.. آمين..
زين قاعد قدام العنايه..وشاف هارون وشاهين جايين عليهم..وقام وقف بكُره كبير جداً.. واتحرك بسرعه اتجاه هارون...
رعد : قام وقف بسرعه.. واتوقع إن زين هايهجم ع هارون.
هارون : ماشي والحزن واضح عليه..
زين : هجم عليه بغضب واداله بوكس ف وشه..وزعق..انت جااااي ليييه؟ انت السبب ف كل ال حصل..انا مشغل معايا شوية اغبياااا..
ومين ال إسمها صابره دي؟ وشوقي ابنها ده ميييين؟
ومسكه من ياقة قميصه بقوه..وقال..كنت فين وقتها ها؟ كانت عينيك فييييين؟ ازااااى مقدرتش تحميه.. ازااااى؟ انا عايز اعرف ال يخليك بأهمالك تدمر عيله بحااالها..
هارون : نزل وشه ف الأرض..ومردش..!!!
زين : بغضب..طبعا مش هترد..لانك مش حاسس بحاجه..اسمع انا مش عايز اشوف وشك مره تانيه..انت وكل فريق الحرس مرفودين...!!! ورفع ايدو يضربه...
مراد : مسك أيد زين بسرعه..وقال..هارون مالوش زنب يازين..واهدا..
زين : بص ل مراد بزهول..وقال ازاااى. ازاي مالوش زنب يامراد؟ هارون وشاهين حارس شخصي ل بابا.. شاهين راح يجيب عربية عمى طارق..طيب هارون كان فين؟ هاااا؟ هارون وباقي الحرس وظيفتهم ايه يامراد تقدر تقولي..!!
مراد : غمض عينيه واتنهد بتعب..زين لو كان ف الف حارس..ارادة ربنا هتتنفذ..وحاول تتمساك اكتر من كده..
زين : ضحك بسخرية..اهدا؟ واتماسك؟ وهز راسه لأ لأ..لو انت هتسكت..انا مش هسكت..وهعرف مين الست دي وايه ال وراها..وسابهم ومشي بسرعه خارج من المستشفى...
مراد : نفخ بخنقه كبيره..وقال شاهين خليك مع زين..واعرفلي رايح فين.ومتسيبوش خطوه..
شاهين : هز راسه تحت امرك ياباشا. وخرج ورا زين بسرعه...
مراد : بص ل هارون ف نظره طويله كلها عتاب..
هارون : بندم وحزن حقيقي..اقسم بالله العظيم انا مقصرت ف شغلي يامراد باشا..وال حصل ده خارج عن إرادتنا..والله انا كنت واقف جمب الباشا..وبنفذ طلباته..وباقى الحرس كانو حواليه..انا مش بابرأ نفسي.. آدم باشا مش بالنسبالى رئيسي ف الشغل.. آدم باشا عمل معايا ال اهلى معملهوش..وعاملني كأني ابنه..يشهد الله اني قدمت كل جهدي..ولو كنت شوفت ال عمل كدا انا كنت اتصرفت بسرعه..بس والله غصب عني..!!
مراد : هز راسه..وربت ع كتف هارون..وقال أنا عارف إنك عملت كل ال تقدر عليه..ومتزعلش من زين. هو اتصرف من خوفه ع بابا..!!
هارون : بنفي.. لأ انا مش زعلان..وحقه يعمل اكتر من كدا..الباشا غالي علينا كلنا..وربنا يرجعه لينا بألف سلامه..
عدا الوقت كأنه شهور..
رعد : اتصل ع هيلينا.. واتكلم معاها. وهيلينا زعلت جدآ..ولبست بسرعه..وراحت ع فيلا العدوي..
مراد واقف قدام غرفة العنايه..وباصص من الازاز.. وشاف ابوه ع الاجهزه..لاحول له ولا قوه .وقلبه بيتجزأ. ورفع ايدو ع الازاز ومش قادر يحبس دموعه..وصعبان عليه ضعف أبوه..
وشاف أمه..فارشه سجادة الصلاة..وقاعده تسبح ف هدوء. وكأن عندها سكينه ورضا غير طبيعي..ومراد خايف عليها أنها تنهار ف اي لحظه..
سليم : وخالد قاعدين مع رجالة العيله..وبيواسوهم..
وبيشوفو الناقص ويكملوه..
آدم مراد : جواه إعصار..مابين عايز يخرج يدور و ينتقم.. ومابين خايف يخرج من المستشفى..!! وياسين واقف جمبه..!!
آريان : قاعد ف ركن لوحدو..وزكريات من زمن فات لابوه الروحي..ولما يفتكر المواقف الجميله يظهر ع وشه ابتسامه بسيطه مع دموع..ويغمض عينيه بترجي كبير.. إن ربنا يرجعه ليه بخير..
يوسف وكريم و آسر .. راحو قعدو جمب آريان يهونو عليه..
آركان : قاعد بيقرأ قرآن.. ودموعه نازله بصمت وجواه كل دعاء العالم إن جدو يرجع ليهم.. ومصطفى و چواد راحو قعدو معاه..
فارس وصل المستشفى..وجري عليهم بلهفه وقلق..وحاول يحتوى مراد..واتكلم مع طارق.
محمد : قاعد جمب نور..وسرحان ف كل حاجه..وخايف إن قلب آدم مايتحملش..وقام بتعب وأحباط..طلع للدكتور مروان..
مروان : اهلا يادكتور.والف سلامه ع الحج آدم..وإن شاء الله هيقوم منها..مش عايز اقولك إن نرمين زعلانه ومش مبطله عياط..
محمد : بتنهيده..متشكر يامروان..المهم انا جايلك دلوقتي عشان استشيرك ف حاجه..
مروان : اتفضل تحت امرك..
محمد : الأمر لله.. دلوقتي انت عارف إن آدم غالي علينا وع الكل.. وخصوصاً مراته..ال هي اختي و خالتي وف مقام والدتي..
مروان : بزعل..طبعا عارف ونرمين قالتلي ع موقفها..
محمد : بقلق..انا خايف عليها يامروان.. دلوقتي هي معملتش اي رد فعل..وانا لما خرجت بسرعه من باب العمليات..كنت متوقع أنها هتنهار وتجري عليا تسأل ع جوزها..لكن ال حصل العكس ف كل حاجه..هي ساكته تماماً وقاعده مكانها..رافضه تتكلم مع حد ولا بترد ع حد غير بكلمتين.. وكلامها بحده واسلوب أمر..وده عمره ما كان طبعها ابدا.. ودلوقتي هي قاعده معاه ف الغرفه المجهزه..علشان انا عارف انها هترفض تسيبه وترجع البيت أو حتى تنام ف الاوضه ال جمبه..
ف انا جهزت ليها مكان مخصص وجهزت كل حاجه هي محتاجاها..
لكن تخيل ادخل اطمن ع الحاله..ومتوقع انها تكون قاعده جمبه أو بتتكلم معاه بالايجاب.علشان مخه يدى اشاره للجسم..لكن برضو حصل عكس توقعي..وهي قاعده ع سجادة الصلاة. جمب الستاره.تصلي وتقعد وقت كبير ع السجاده ف صمت تام..ولما حاولت اتكلم معاها.. شاورت ليا بايدها..وقالت انها مش عايزه تتكلم مع حد..انا بجد خايف عليها..!! هل فعلا هي قويه كدا ولا دي صدمه..
مروان : بيسمعه بتركيز..وقال..اممم. تقدر تقول الاتنين مع بعض.. لأن مفيش حد مصدوم بيبقى بالقوه دي..وأنه يصلي ويدعي. كمان تصمم تكون المرافق لجوزها..
هي ممكن تكون مصدومه. لكن العقل ادا اشاره ليها وصورلها انها ممكن تكون ف حلم أو صور ليها انها لسه واقفه عند آخر لقاء بينها وبين زوجها. والاشاره دي ال مخلياها واقفه ع رجليها.
.وكمان قوتها ف تمسكها بدينها والصلاه وأنها قريبه من الله ولا نزكي ع الله احد طبعا..ممكن يكون إيمانها بالله ويقنها هو ال مخليها بالقوه دي..وده ال انا متأكد منه..!!
محمد : بتفكير..طيب ولنفرض انها صدمه..انت تعالجها ازاي؟
مروان : ف طرق كتير..واولها مواجهة الصدمه بصدمه كبيره..لكن ده انا استبعده..بص يا دكتور..انا هنزل معاك واراقب حالتها..ولو ف علاج كنوع من المهديء انا هكتبلك.. وتاخده مع علاجها اليومي عادي جدا..ولو رفضت ممكن نحط العلاج ف كوباية العصير..
محمد : هز راسه بتنهيده..تمام..تمام يامروان..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف شركة العدوي..
زين : دخل بهجوم واعصار..وطلع مكتبه بسرعه..وكسر كل حاجه موجوده ع المكتب. والرف ومسك فاظة ورد حدفها ف مرايه كبيره..وواقف ينهج بغضب واضح..ودموعه اتجمعت ف عينيه..وصرخ صرخة وجع ف قلبه..ونزل ع الأرض مكانه..وهز راسه بيأس..وقال لأ يابابا لأ..انا متخيلتش يوم واحد من غير وجودك ولا صوتك.
بابا ازاي احنا هونا عليك وفضلت السكون.. لأ انا زين ابنك. دراعك اليمين فاكر يابابا..فاكر لما قولت اني عكازك..
عكازك اتكسر يابابا..اتكسر قبل منك..انا ضعيف من غيرك..انا ضعييييف من غيرك يا آدم ياعدووووي.. ماينفعش تسبني..ماينفعش تروح وتسبني.. لااااااء يابابا لااااء.. ارجووووك بالله عليك أرجع..بالله عليك ياباباااااا....
وقعد مكانه ف صمت ولوم ودموع..وقام بتعب..وقبض ع ايديه وغمض عينيه..وافتكر كل كلام الحرس عن الست صابره.والفيديو ال شافه..وفتح عينيه بقوه..وفتح باب المكتب..وزعق بصوت عالى جدا..كل ملفات ال كانو مقدمين ع وظايف من شهرين واترفضو..تكون كلها قدااااامي حااااالا..
السكرتيره : اتفزعت..وقامت بسرعه وخافت من غضب زين..وقالت بتلعثم ح..حاضر مستر زين..اء..انا هنزل الارشيف حالا بنفسي ..وجريت من قدامه..
زين : دخل المكتب..وقعد ع كرسي المكتب..بخنقه واعصار..
بعد شويه..السكرتيره والعامل.جابو كل الملفات.ودخلو المكتب.واتصدمو وخافو..والمكتب كله متكسر..وحطو الملفات..وزين طردهم بره المكتب..
زين : مسك الملفات زي المجنون..وبيدور ع اسم شوقي..ودور ف اكتر من ملف..واخيرا لقاه. وفتح السي ڤي..وكانت درجاته جيد..وقرا عنوانه ف حي شعبي..واتصل ع الحرس..وطلع ليه..وعطاله العنوان..وإسم شوقي وصورته..وقاله ساعتين ويكون عندى..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
الساعه ١٠ مساءا.
فهد : قلبه مشغول ع رينو..وقام وقف. وقال. مراد انا هروح اجبلك هدوم وغيار انت و آدم. وكمان علاج مريم ولبس ليها..!!
مراد : هز راسه بأحباط ماشي يافهد..!!
فهد : وزي ما قولتلك..انت هتروح قبل الفجر..وانا هاجي مكانك..انت لازم تنام وتريح جسمك عشان تقدر تواصل.
مراد : الله المستعان..
فهد : نزل وركب العربيه واتحرك بسرعه عشان يحتوى نجمته..!!!
مراد : اتصل ع زين..لانه قلقان عليه..وشاهين بلغه أنه جاب شوقي..
زين : رد بتعب الو..
مراد : بعتاب..قولتلك الست دى ملهاش علاقه بالموضوع.. الموضوع اكبر من كدا يازين..
زين : بتعب وانت عرفت منين انها ملهاش علاقه..
مراد : لأن مفيش حد هيرمي نفسه ف التهلكه..وكمان دي بطاقتها معاها..وانت شوفتها ف الفيديو..وواضح جدا انها مبتكدبش..ودي حجات احنا نعرفها من شغلنا وتدريبنا..وبعد ما انت خرجت من المستشفى عيلتها جت..وناس بسيطه جدآ..
زين : مسح وشه بايديه وقال..هي فعلا ملهاش علاقه.. لأن انا جبت ابنها..
مراد : بتنهيده..شغل شوقي ف الشركه يازين..!!
زين : بلع ريقه بغصه.. وسكت..
مراد : بصوت مبحوح..كلام آدم العدوي لازم يتنفذ يازين..
زين : دموعه نزلت..وقال بس يرجع لينا وكل ال يؤمر هنفذه إن شاله يرمينى ف الشارع هنفذ بس يرجع واسمع صوته يامراد..
مراد : كاتم ف قلبه صرخة وجع..ومسح دموعه بسرعه..وقال بهزار..انت عبيط يازين.. آدم العدوي عمره ماطرد حد حتى الغريب..هيطردك أنت؟ وبابا هيرجع..هيرجع وهنسمع صوته من تاني.
زين : بترجي.. يارب..يارب يامراد..وماما عامله ايه دلوقتى؟
مراد : بغصه..محمد حاول معاها وشربت عصير بمعجزه..وكان فيه علاج ليها..ونامت..كدا احسن ليها..
زين : هز راسه بألم..ايوه كدا هتستريح شويه...!!
------------------بقلمي مريم نصار..
فيلا العدوي..
رينو : فاقت بتعب..وبتكح.. ومسكت راسها بألم شديد..
فريحه : داخله تطمن عليها .وشافتها فاقت..جريت عليها.وحطت كوباية العصير ع الكمود.وقالت..رينو رينو ياحبيبتى حمدلله ع سلامتك..
رينو : فتحت عينيها وغمضت..وقالت بتعجب حمدلله ع سلامتي؟ ليه ف ايه؟
فريحه : بتوتر..اء.. أبدا أبدا..انا بقولك كدا عشان ديما بترجعي وكدا.عشان الحمل.
رينو : الله يسلمك يافريحه..وهتسألها ع امها . وقالت هي مام.......!!!! وافتكرت خوف امها..وقلق نور..وصوت آركان أتردد تاني..
رينو : فتحت عينيها بصدمه..وهمس بابي اضرب بالرصاص...!!!؟ وجسمها اتشد..
فريحه : جريت عليها ومسكت دراعها..اهدي يارينو اي حركه غلط عليكي..
رينو : بصريخ هستيري..بااااابااااااا لاااااء.. لااااااء بااااابااااا. مستحيل.ال سمعته ده مستحيييل..وجت تقوم..
فريحه : بتمنعها..و صرخت بصوت عالى..ريتاااال ياريتاااال.الحقيييني..
ريتال : دخلت تجري..والبنات وراها..
ريتال : جريت ع رينو..ومسكتها..اهدي يارينو..اهدي بابا آدم كويس.. والله كويس...
رينو : بصريخ كله وجع.. لااا انتو كدااابين..
كدااابيييين..سيبوووني اروح لباباااا. أنا لازم اشوووفه لازم اعرف فييييه ايييييه؟
كل البنات واقفه والألم اتجدد تاني والكل بيعيط..
فريحه : قلبها بيدق بخوف عشان الجنين.. ومسكت رينو..وقالت بالله تهدي انتي حامل .
رينو : بصريخ وجع قالت..مش عايزززاااااه... انا عايزه ابوياااا.. سيبوووووني..باااابي عايزني جمبه..
خلوووني امشي سيبووووني...انتو مش عايزني اشوووف ابويا لييييه؟
ليليان : سمعت صوت عربيه..وجريت ع الشباك..وقالت بعياط..خالو فهد جه..!!
آرين : بتعيط..وخرجت تجري.ونزلت بسرعه..
رينو : بتحاول تزقهم..والكانيولا ف أيدها..وعايزه تخرج..وقالت ابعدوووو عنييي. أنا عايزه ابوياااااا..
فهد : دخل الفيلا..وقابل رنا..
رنا : بتعب شديد وماسكه راسها من العياط..
فهد : باس ع أيدها..مالك ياست الكل..
رنا : سمعت صوت صريخ رينو..
فهد : قلبه دق..وجه يتحرك..
رنا : قالت. فهد مراتك كانت حامل ف تؤام و سقطت.واحد.الحقها يابنى.. الحركه غلط عليها..
فهد : رغم الصدمه ال اخترقت قلبه.. لكن طلع يجري بسرعه كبيره..
آرين : شافت أبوها طالع جري.. وجريت وراه..
رينو : بتصرخ بانهيار..ابعدووووو عننننني...!!!!
فهد : دخل بسرعه..لاررييين..!!!
رينو : سمعت صوته..ولفت راسها ليه..وهمست بإحتياج فهد..!!!
الكل بدأ يخرج بره الأوضه..
فهد : اتحرك بسرعه..وقرب منها..
رينو : واقفه قدامه وجسمها كله بترجف..وقالت برعشه ف صوتها..بابي يافهد.. آركان بيقول...!!!
فهد : شدها لحضنه..وضمها لقلبه بوجع كبير.. وغمض عينيه..
رينو : رفعت ايديها..وعيطت بشهقات عاليه..وقالت ابويا حصله ايه يافهد..ليه محدش عايزني اروحله..بالله عليكم خلوني اشوفه..انا عايزه ابوياااا..ااااه..
فهد : جواه إعصار..خسر انهردا حجات كتير جدا..وخسر إبن ليه..ولو رينو عرفت؟ طيب لو عرفت كمان إن ابوها ف غيبوبه..وامها ف حالة صدمه..ياترى الايام مخبيالك ايه تاني يافهد..
وقال بهدوء عكس الإنهيار..عمي آدم كويس يالارين.. وطلعها من حضنه.. وشاف وشها متغير..ومكان الكانيولا..ومسح دموعها..وباس كف أيدها. وقال..عمي آدم عايز يشوف غلاوته عندنا..
رينو : رفعت عينيها ليه..وكانت حمرا جدا..ومسكت ف تيشريته لانها مش قادره تقف..وقالت بانكسار..لو حصله حاجه انا مش هعرف اعيش يافهد..بالله قولى بابي جراله ايه؟
فهد : شالها بين ايديه..ونيمها ف السرير..وقعد جنبها. وقال..صدقيني يالارين..عمي بخير..وانتى لازم يكون عندك ثقه ف الله أنه كويس وبخير..
رينو : بعياط.وكسره...انا معرفش بابي فيه ايه؟ ولا اعرف ايه ال حصل..ثقتي بالله كبيره..بس ده أبويا يافهد..
ده أساس العيله.ده الأمان لينا يافهد. ارجوك ريح قلبى..
واترمت ف حضنه بعياط..انا قلبى هيقف من الخوف ع باااابي. حد يطمني عليه بالله عليكم..ااااه. بااابااااا..
فهد : غمض عينيه بخنقه كبيره..وضمها لقلبه بحنان..وقال...
عشان خاطري اهدى.. وبعدين فين لارين آدم العدوي القويه ها؟
فين بقى كلامك الجميل عن الصبر والتحمل.. وإن كل حاجه بتحصل لينا ف الدنيا دي خير.وان المؤمن مبتلى.. وإذا أحب الله عبداً ابتلاه..
فاكره يالارين؟ فاكره لما الشقه اتحرقت..انتى قولتي ايه واحنا ف المول؟ قولتي لو الشقه مكنتش اتحرقت..مكناش بدأنا زكريات اجمل من قبل..وكمان قولتي الحمدلله أننا مكناش موجودين فيها.. وبعدين..حالة عمى آدم مستقرة..انتى عايزه تزعليه منك؟ انتى عارفه إن عمي مابيحبش الحزن والزعل..ديما بيحب يشوف فرحتكم وابتسامتكم.. وبالذات بيحب يشوفك انتى مبسوطه..مش انتي نوتيلا آدم..!!!
والمفروض دلوقتي انتى ال تقويني لانك انتى اقوي من فهد العصبي..مش كدا؟
رينو : بتخرج منها تنهيدة وجع بشهقات..وساكته
فهد : مسد ع شعرها وضهرها..وجاب كوباية ميا..وقال اشربي ياحبيبتي..
رينو : بعدت بوقها ورافضه تشرب..وحضنت ركبها..وعيطت بوجع وصوت مهموس..وبتنادي ع ابوها.بإحتياح كبير.
فهد : أتوجع لشكلها..وقرب منها وحاوطها..وحط راسها ع صدرو..وقال.لو شربتي واكلتي كمان.. انا بكره هاخدك المستشفى..وتشوفي عمي .
رينو : بأمل..بجد يا فهد..
فهد : ابتسم بتمثيل..بجد ياقلب فهد..!!!
رينو : بدموع..بس انا مش عايزه اكل..انا عايزه انام..يمكن انسى. أنا عايزه انام كتير يافهد..لحد ما بابي يرجع البيت..مش عايزه اشوفه تعبان..وكمان هموت واشوفه..!!
فهد : قلبه منحور عشانها..وتماسك..وقال..طيب ع الأقل اشربي كوباية العصير دي..ونامي وانا جمبك..!!!
رينو : شربت غصب عنها.. ودموعها نازله زي المطر..
فهد : اخدها ف حضنه نيمها وفضل يمسد ع شعرها بحنان..لحد مانامت وسط شهقات..وتقوم مخضوضه..
وفهد يطمنها لحد ما نامت واستكانت...
فهد : قام بشويش.ودخل الحمام ياخد شاور..ومخنوق جدآ..وخايف ع عيلته.وزعلان ل خسارته حته منه انهاردة..وبعد تفكير كتير وعقله مشغول ف كل حاجه..
افتكر الفلاشه.. وخرج من الحمام..وماشي بشويش
.وشغل اللاب توب.. وشغل الفلاشه..وشاف الفيديوهات..وكشر عينيه بحيره..وقال مين ده؟ وقرب الشاشه..وفتح عينيه بصدمه اكبر من اى وقت....!!! وقال بزهول انت......!!!!Автор: Меріам Насар
------------------بقلمي مريم نصار.
تاني يوم..
الساعه ١٠ صباحاً ف شقة تيم..
تيم : بتنهيدة وجع كبيره..بابا آدم يامريم..!!!
ميرو : بتركيز كبير.وتعجب ماله بابا آدم ياتيم؟
تيم : بغصه..اتعرض للاغتيال.. وحالياً دخل ف غيبوبه...!!!
ميرو : ..........!!!!!! -------------يتبع
رواية جريمة عشق ج 5
(مملكة ميراث العشق)
صدّقني أنت لا تعلم كيف سيُغيّر الله المشهد لأجلك، وكيف سيصرف عنك السوء بسبب دعائك وإلحاحك الطويل الذي ظننت-بجهلاً منك-أنّ هذه الدعوات التي خرجت من قلبك بحرقة ذات ليلة لم يستجيبها الله ! أنت لا تعلم كم من بلاء شارف على الوقوع ودفعه الله عنك بالدعاء ، ولو علِمت لما مللت من الدعاء .
الأب :- هو الشخص الذي يقضي حياته منحنيأ.
ل يستقيم أبناؤه
================================
بسم الله نبدأ.
أسم الكاتبة الحقيقي : شريهان ابراهيم.
الإسم الحركي للكاتبة : مريم نصار.
محمد خرج بينهج وقال..ياريت كلنا ندعي ل آدم..
الكل جري عليه..
مراد : بلهفه لسه هيتكلم...
محمد : قاطعه..ودموعه نازله ورا بعض..وقال بوجع كبير جداً.. آدم بعد ما فاق لثواني دخل ف غيبوبه..!! ودخلناه غرفه مجهزه..!!!
حالة صمت رهيبه..مع صدمه كبيره..والانفاس محبوسه.. والكل دموعه نزلت وصوت عياط الستات كان عالى..!!
مراد : كان هيقع وفهد لحقه..!!
محمد : جمع كل قوته..وقال..انا عايز من الكل يكون اقوى من كدا..احنا بنمر ب ازمه.. وإن شاء الله هتعدى..وا....
مريم : قامت..ووقفت قدامه.. آدم فين يا محمد؟
محمد : بكل خوف..وعارف إن مريم مش هتوافق تبعد عنه لحظه..وعشان كده..
محمد دخل آدم غرفه مجهزه...وقال..بخوف عليها..مريم.. آدم بخير صدقيني..بس..انا عايز اتكلم معاكى..!!!
مريم : الغرفه رقم كام..!!!؟
محمد : غمض عينيه واتنهد بتعب شديد..وقال غرفه ١٢ الدور الرابع..!!
مريم : اتحركت خطوتين وقالت بجديه من غير ما تبص لحد. مسمعش صوت اي حد..وال هتعيط ترجع ع بيتها..!!! وسابتهم وماشيه..
زين جري وراها..
محمد : بإحباط. شاور للممرضه . تروح وراها وتعقمها قبل ما تدخل..!!وقال بلغى الدكتور إبراهيم.يسمحلها بالدخول..
مراد : عينيه ع محمد بصدمه... وكأنه مش مصدق ال اتقال..!!
محمد : بص ل مراد بأسف شديد..وقال صدقني..انا والأطباء عملنا ال عليَّنا والتوفيق من الله.
وبص للكل..وجودكم هنا مش هيقدم من الأمر ف شيء..ياريت ترجعو ع البيت وتصلو كتير وتدعو اكتر. آدم محتاج للدعاء..
طارق : قام وقف بسرعه وبينهج..وقال بتهديد..
كل ال آدم فيه دلوقتي بسببه..وانا مش هسيبه..واتحرك بسرعه والغضب الشديد ع.وشه..كانه بيقول يقاتل يامقتول..
بيتر : رغم حزنه الشديد..لكن خاف يخسر طارق. وجري وراه..
فهد : واقف محتار..وساند مراد..وبينادي ع أبوه..
زياد : فهم وربت ع كتف فهد..وقال انا هروح مع عمي طارق..ومتقلقش..وجري وراه..
فهد : بص ل عاشور..وقال بخنقه.. روح مع بابا ياعاشور.ومتسبهوش لحظه. وبلغني هو رايح فين..!!
عاشور : بحزن حقيقي تحت امرك..وجري بسرعه..
نور : داخله تجري زي المجنونه..وبتصرخ باااباااا.. باااباااا..
محمد : قلبه دق بخوف.نوور.!!!؟؟.وجري عليها بسرعه..
نور : بتجري..ومحمد مسكها بسرعه..وكتفها.اهدي يانور..
نور : بتضرب ع ايد محمد.. وبتصرخ..سبني يامحمااااد سبني اروح ل باااابااااا..اااااه سبني..
مراد : جري عليها..ومش قادر يتحمل..ومسك وشها بايديه. وقال بوجع..بابا هيكون كويس يانور..
نور : بتهز راسها بالرفض.. لااااااء انتو بتكدبووو عليااااا.. انا عايزه اشوف باااااابي دلووووووقتي
.ابعدووووو عننننني..
محمد : كتفها اكتر.. وقلبه منحور عشانها..وحاول ياخدها معاه المكتب...!!!
سليم : قرب من مراد..واخدو قعدو ع الكرسي..وحاول يتكلم معاه بهدوء..
فهد شاف زين طالع. وماشي كأنه سكران..وفهد سنده.وقعدو جمب مراد وقعد جنبه..
سليم : قال. ايه يامراد.انت وزين..انتو لازم تكونو اقوى من كدا..!!
فهد : بتأكيد..سليم بيتكلم صح يامراد..وانت يازين انت لازم تقف ع رجليك..انت شايف نور عامله إزاي؟ وكمل بقلب منحور.. ولسه لارين..!!!
سليم : اسمع يامراد اسمعني كويس يازين..الدنيا دي ياما حطتنا ف اختبارات..ولسه هتحطنا..ومراتي ديما ف كل مشكله تواجهنا.تقولي. لعله خير..احنا لحد دلوقتي مش عارفين ايه ال حصل؟ او كان ممكن يحصل الاسؤ. واكيد ال حاول يعمل كدا..كان مصوب ع القلب وده مكان حيوى..ومفيهوش هزار..ولكن تدابير وحكمة ربنا إنه نشن غلط..انا طبعا عارف الكلام هيضايقكم..لكن دي الحقيقه..ولازم تحمدو ربنا إن عمي عدا منها.. وإن شاء الله انا واثق إن عمي هيرجع سليم معافى.واعتبرو ده امتحان من ربنا. وأنكم تعرفو قيمة الحاجه ال بين ايديكم..انا عارف طبعا انكم مش هتقصرو..ولكن لازم دفعه ف الوقت ده ..انت واخوك زين دلوقتي مسؤولين عن والدتكم واخواتكم وكمان الاحفاد..عمي آدم شايل حمل كبير جدا..وآن الأوان انكم تشيلو مكانه..علشان لما يرجع لينا بألف سلامه..يلاقي إن تعبه طول السنين دي مراحش هباءا. فوق يامراد..انا عارف انها صدمه كبيره. وكمان صدمه لينا. أنا مكنتش مصدق. وكنت بقول يارب يكون حلم. لكن حكمة ربنا..وحكمة ربنا كلها خير. أنا عايزك تفوق كدا..وتفكر بهدوء. ضياعك ده مش هيقدم بالعكس هيأخر..انت لازم تهدا. وإن شاء الله خير...
مراد : انتبه ل كلام سليم..وحس انه اقتنع شويه..واخد قرار انه يفوق. وينتقم من ال عمل كل ده.ودمر حياته..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف مكتب المستشفى..Автор: Меріам Насар
محمد : داخل وماسك نور بقوه لانها بتقاوم وعايزه تروح لابوها..
نور : بعياط ووجع سبني يامحمد بالله عليك..سبني اروح ل بااابي..!!
محمد : قلبه وجعه عليها.. وشدها لحضنه بحب وحنان كبير..وقال بحب..اهدى ياحبيبتى وكل حاجه هتكون زى الاول وأحسن..بس ارجوكي يانور..اهدي..
نور : من المعافره تعبت.. ورفعت أيديها وكلبشت فيه بإحتياج كبير..وقالت بشهقات وجع..بابي يامحمد..بابي انا مقدرش اعيش يوم من غيرو..ااااه انا عايزه ابويااا..بالله عليك رجع ابويا لينا...
محمد : عيونه لمعت بدموع..لانه جرب إحساس الفقد..واخد نفس عميق..وطلع نور من حضنه..وحاوطها وسندها..وقال..تعالى ياحبيبتي اقعدي هنا..
نور : قعدت بقلة حيلة.وبتعيط باستمرار...
محمد : قعد جمبها..وفك نقابها..وكان وشها أحمر جداااا..ومسح دموعها..وباس جبينها.. وقال بحنان..نوري وبنتي.. وحبيبتي وعشرة عمري. ورفيقة أيامي وسنيني..ال ديما ف كل محنه بتربت ع ايدي وتقولي لكل محنه منحه..ولكل ابتلاء مكافأه..ولكل بلاء أجر عظيم..
فين نور ال ديما تقولى..قل الله ينجيكم منها ومن كل كرب..فين الصبر عند الابتلاء؟
نور : بشهقات وجع..بس..بس ده أبويا يامحمد وهيروح مني..وعيطت اكتر..وانا مستحملش بجد مش هستحمل..انا روحي فيه يامحمد.!!
محمد : ضمها لقلبه بحنان..ومسد ع ضهرها.. حبيبتى بالله اهدي..وهو كمان بيحبك..وهيعافر عشانك انتى بالذات..عشان يقولك بدل ما تعيطي..كنتى صلي و اسجدي وادعيلي..مش كدا؟
نور : صعبت عليها نفسها وعيطت بوجع كبير..وساكته..!!!
محمد : رغم خنفته ع آدم وتعبه من المجهود ف العمليه..لكن لازم يحتويها.. وشاف أنها بترتجف.. ومد ايدو ع التربيزه..وشاف الادويه ال موجوده..واخد قرص منوم..وقال..امسكي ياروحي..خدى البرشامه دي..!!
نور : هزت راسها لأ..انا عايزه اشوف بااابي..ارجوك يامحمد..
محمد : بتنهيده..نور انتى تعبانه وجسمك محتاج للراحه..خدى البرشامه دي..واول ما تفوقي هاخدك لعند آدم...!!
نور : بصتله.. وكأنها مش مصدقاه..
محمد : بعتاب..انا عمري كدبت عليكي؟
نور : بانكسار ودموع..هزت راسها لأ..
محمد : مسد ع حجابها بابتسامه صغيره..طيب اتفضلى..ومسك ازازة ميا..
نور : اخدت البرشامه..وشربت بمساعدة محمد لانها بتترجف..
محمد : مسح وشها بايديه..وباس ع أيدها..وقام..وقال تعالى استريحي شويه..وانا جمبك..
نور : قامت بتعب..وباصه ل محمد ف نظره انها مش عايزه غير ابوها...
محمد : حاوطها..وفتح باب داخلي ف المكتب..وفيه سرير خاص ليه وكمان نور. وساعد نور. وفك ليها الحجاب..
نور : نامت ع السرير..وهمست بترجي..بابي عامل ايه دلوقتي يامحمد؟ وايه ال حصله..؟
محمد : قعد جمبها..وفضل يمسد ع شعرها بحنان..وقال.. آدم العدوي كويس جدا جدا.. هو بس احتاج جراحه بسيطه خالص..والحمد لله تمام..
نور : بتقاوم النوم..وقالت بتوهان..الاصابه فين؟ والعمليه عباره عن ايه؟
محمد : بحيره..اء..احم..ف...ف كتفه..اه ف كتفه..!! وا... وبص ع نور وكانت نامت..!!
نور : حست بدوار من العياط..والمنوم..وغمضت عينيها..وبتهمس بابي. بابي..
محمد : اخد نفس عميق جداا واتنهد بتعب..وباس جبينها وقال سامحيني يانور..!!!
وسمع باب المكتب حد بيخبط عليه..
محمد : شد الغطا ع نور..واتأمل فيها بتأنيب ضمير..وقام وخرج وقفل الباب عليها..وشد الستاره.. وفتح الباب..
الممرضه : دكتور محمد..
محمد : خير ف ايه؟
الممرضه : قدمتله ظرف كبير فيه اشعه وتحاليل..وقالت الدكتور..طه دكتور المخ والاعصاب..دى تحاليل الحاله ال دخلت مع السيد آدم..
محمد : فتح التحاليل..وقال بزعل..ضغط وسكر وانيما حاده..؟
الممرضه : للأسف وهي بتعمل العملية......
محمد : بقلق اتوفت؟
الممرضه : بنفي.. لأ لأ يادكتور..لكن الرصاصه..الدكتور طه قبل ما يشيلها..كانت اتحركت ولمست المخ..والست دخلت ف غيبوبه..!!
محمد : حط الظرف ع المكتب وقعد ع الكرسي بتعب..ومسح وشه بايديه ونفخ بخنقه كبيره..وقال أنا اريد وانت تريد والله يفعل ما يريد..!!!
ف السجن..
طارق : نزل بغضب واضح..وقال للعساكر افتح الباب ده .!!
العسكري : بعدم فهم..معلش انت مين عشان افتح باب السجن؟
طارق : بغضب مسكه من ياقة قميصه وقال من بين أسنانه..انا اللواء الأسبق طارق السيوفي..ال ممكن دلوقتي ادفنك ف سابع أرض...
العسكري : بتوتر..ينهار اسو.. اء..انا اسف ياباشا والله ماواخد بالي.
بيتر : بتعب..خلاص ياطارق هو ميعرفش..ومش وقت مشاكل..
زياد : سند طارق.. وقال..معلش ياعمى هو بيعمل شغله مش اكتر..!!
عاشور : واقف يحرسهم..مع حرس بيتر..
طارق : بغيظ..طلع فونه واتصل ع لواء صديقه.. واللواء كلم العسكري وامره بدخول طارق..
العسكري : بسرعه فتح بوابة السجن..
طارق : اول واحد دخل..وبيتر وزياد وعاشور وراه..
طارق : دخل ووقف عند زنزانه معينه. وقال بعلو صوته..رؤوف ياجباااالى..سااااهر ياجبااالي..وبص للعسكري..افتح الزنزانه دي..
العسكري : تحت امرك ياباشا..وفتح باب الزنزانه..
طارق : دخل بغضب..وزياد وراه بسرعه وعاشور خوفا ع طارق..
طارق : بعيون حاده..دور ف قلب المساجين. ولمح رؤوف قاعد ف ركن..ودخل بكل غيظ..وقال بصوت عالى..رؤووووف الكااااالب..وقرب منه..وشده من هدومه..
رؤوف : اتصدم.واتفزع وعرف من شكل طارق انه محكوم عليه بالموت دلوقتي..!!!
زياد : بغيظ..مسك رؤوف وكتفه ل طارق..
طارق : ضرب رؤوف بالقلم.. ومسكه من ياقة بدلة السجن..وقال..ورحمة ابويا وامي..لو ماقولت انت اتفقت مع مين ومين ال عملها..لأكون قاطع عمرك من الدنيا دلوقتي..!!
رؤوف : بيهز راسه بخوف..ومش فاهم حاجه..ولا عارف يتكلم..
طارق : صك ع أسنانه بغيظ..لانه عارف إن لسانه مقطوع..ومسك فكه وضغط عليه بغل وشر كبير..وقال بتهديد..اتفقت مع مين تقتلوا آدم يارؤوووف الكلب...!!!
رؤوف : هز راسه برعب..ف نظره معناها مش انا...انا معملتش حاجه ولا عارف حاجه...!!!
زياد : اتخنق..وزق رؤوف ع الأرض. واتحرك خطوتين..
ومسك ساهر من ياقته..وقال..متتعبش نفسك ياعمي مع رؤوف..الكلب ده هينطق بدل ابوه..وا إلا هيحصل رشوان..ولا ايه ياساهر؟
ساهر : برجفه وخوف..ف..ف ايه اء..اءنا مش عارف حاجه..وانتو مين؟ وبص ل ابوه..!!!
زياد : هز راسه بقلة صبر..وهوب بوكس ف وشه بغضب واضح. وقال ورحمة أمي لو متكلمت وقولت مين ال بيزور ابوك ف السجن..ومين ال اتفق معاه. لا حسر ابوك ع شبابك..!!
طارق : من بين أسنانه بغيظ..انطق يالا..مين الل جه قابل ابوك..؟
ساهر : بلع ريقه بخوف..وقال بتلعثم..وا...والله العظيم من يوم ما جينا هنا ماحد سأل علينا..!!
طارق : مسك فكه وضغط عليه..وقال اخواتك فين؟ امك وعيلتك فين؟انطق..
ساهر : برجفه..والله العظيم امي بره مصر هي واخواتي من سنين . ومنفصله اصلا ومتجوزه واحد خليجي.واخواتي محدش منهم جه لينا.والله العظيم مابكدب عليكم..هو ف ايه؟
طارق : قرب من رؤوف..وهمس قدام وشه..اقسم برب العزه..لو عرفت انك السبب..لاخطفك من قلب السجن..وكل يوم اقطع من جسمك حته..واكل من لحمك وانت حي يارؤوف الكلب.وضربه برجله..!!
رؤوف : رجع لورا بسرعه..وشهق بخوف..وحس من تهديد طارق.. بضيق تنفس..ومسك رقبته وبيحاول يتنفس..
بيتر : بتعب يلا ياطارق..يلا وكل حاجه هتبان..ولو هو اكيد مش هنسيبو..
طارق : بص ل رؤوف وساهر بكُره كبير وخرج..
زياد : بغيظ..زق ساهر ع ابوه بقوه ووقعوا..وشاور ليهم..وقال بغيظ وتوعد...ياويلك انت وهو لو كنتو انتو ال عملتوها. وخرجو..
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي..
رينو : نايمه فوق تحت تأثير المنوم..
فريحه وريتال : رايحين جايين ف الليفنج بقلق واضح.ودموعهم ع خدهم.
چود : قاعده جمب آرين وتالين ..
آرين : بعياط وتعب..انا هتصل ع بابي لازم يجي. ويشوف مامي..وكمان انا عايزه اروح عند بابا آدم..
فتون : قعدت جنبها..ومسحت دموعها..وقالت.. لأ يا آرين.كدا غلط ياحبيبتي..باباكي دلوقتي اكيد مشغول..ومش لازم احنا كمان نشغله ونقلقه اكتر..
آرين : بوجع..بس احنا هنفضل قاعدين كدا.. آركان بيقولى بابا آدم كويس..وانا حاسه انه مخبي علينا حاجه...
فريحه : ضغطت ع شفايفها بحيره كبيره..وقالت..انا لازم أكون جمب مراد دلوقتي..ولما اتصلت عليه..يوسف ال رد عليا وقالى مراد مشغول..اكيد مراد مخنوق جدآ ومش قادر يتكلم..
مراد مابيحبش حد اكتر من بابا آدم وماما مريم..ومن جهه تانيه ماينفعش اسيب لارين لوحدها..وكمان برضه لازم ابقى جمب ماما مريم..!! أنا مش عارفه اعمل ايه؟
ريتال : عيطت بوجع..وقالت..وزين..زين دلوقتي اكيد مضايق ومحتاج اني اكون جمبه..ومش عارفه اروح فين ولا أتصرف إزاي؟
فتون : بصتلهم وقالت..ال مطلوب منكم انكو تعملوه..انكو متحملهمش اكتر من طاقتهم..
هما دلوقتي اكيد مش لوحدهم وكل العيله حواليهم.. دوركم انتو بقى تتولو باقى الأمور..
ومحدش منهم يعرف بال حصل ل لارين ع الأقل حالياً..الصدمات لما بتبقى ورا بعض بتضعف متقويش. هما دلوقتي كان الله في عونهم..وانتو لازم تهتمو ب نور و لارين وبنات العيله..لانكم انتو الكبار..
فريحه وريتال هزو راسهم بتنهيده وزعل.. إن شاء الله.
آرين : حست بدوار..ومسكت راسها..
فتون : مالك يا آرين ياحبيبتي..!!
آرين : بتقاوم وقالت.. مفيش حاجه ياطنط فتون انا كويسه..!!
بعد شويه..
مريم عزيز..وماليكه وساره ورودي وهمس.خرجو من المستشفى بناءا ع طلب من محمد.
وكل البنات جم ع فيلا العدوي..وبيواسوهم..
ماليكه : بتعيط بحرقة قلب..وساره والكل مصدوم وحزين حرفياً..بعد ما عرفو بال حصل ل لارين..
فريحه وريتال وفتون لما عرفو إن آدم دخل ف غيبوبه..مكنوش مستوعبين الخبر..
تالين : بعياط ووجع..قالت..تيته مريم ديما تقولي لو حصل كرب أو ابتلاء..صلي واستغفري وطلعي صدقه.. وقالت عند رفع البلاء..
إن سيدنا أيوب عليه السلام دعى ف كربه وضره إلى الله سبحانه وتعالى فكشف عنه ضره،
وربنا قال...بسم الله الرحمن الرحيم..
: وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ* فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَى لِلْعَابِدِينَ {الأنبياء:43-84}. صدق الله العظيم..
فريحه : قامت وحضنت تالين بقوه كأنها بطمن نفسها..وقالت بعياط..حاضر ياتالين..هنعمل كل ال ماما مريم عودتنا عليه..هنصلي وندعي ونستغفر ونتصدق.. وإن شاء الله..ربنا هيستجيب..
آرين : قامت بانكسار وتعب..وقالت أنا هتوضى واصلى وادعي لجدو ومامي.. ودموعها نزلت بشهقات بسيطه..
رودي : قامت وحضنتها بسرعه..وقالت بحزن.. آرين ياحبيبتى لازم تكوني اقوى من كدا..ومسحت دموعها. وربتت ع ضهرها..وبصت لجود وقالت چود تعالى ساعدى آرين ووصليها للحمام...
چود : مسحت دموعها وهزت راسها بزعل.. حاضر يا مامي..تعالى يا آرين..وساندتها وساعدتها..
تمارا وريتال قامو يتوضو..والكل اتوضى..وفرشو سجاد الصلاه..والكل هيصلى وهيدعى الله بتضرع. وخشوع وذل..عسى الله يستجيب..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف المستشفى..قدام العنايه..
فهد : قام وقف قصاد الشباك..وقلبه مشغول ع لارين.. ومسح وشه بايديه..وطلع فونه واتصل عليها...
زينب : ردت عليه..بتوتر اء..الو..
فهد : بحزن..ايوه يازينب..لارين فين؟
زينب : قالت بخوف..ست لارين اغمى عليها..
فهد : بزعل الدنيا عليها..غمض عينيه لانه مش جمبها..
زينب : طمنته..وقالت..بس ماتخافش يسي العقيد المقدم فهد..احنا جبنا ليها دكتوره ادتلها منوم ونايمه دلوقتي..والكل بيصلى فوق.. والدكتوره قالت هتفوق ع بليل إن شاء الله..
فهد : هز راسه بتنهيده...ماشي يازينب..آرين عامله ايه؟
زينب : خافت تقوله إن وشها احمر جدا..وجسمها سخن شويه..لكن قالت.. آرين قامت تصلي..وقالت هتدعي لجدها..وكملت بدموع.. سيدي آدم بيه عامل ايه دلوقتي..والله قلبي بيتقطع عليه..
فهد : دمعه خانته..وقال بغصه..ادعيله يازينب..ادعيله أنه يرجع بخير..
زينب : من قلبها..دعياله..والله دعياله..والكل حزين عليه..الهي يسيدي آدم بيه مانتحرم من شوفتك.وترجع بيتك مجبور الخاطر..ويشل ايد ال يفكر يأذيك..الهي بحق حبيبك النبي.تجبر بخاطرنا وتفرح قلوبنا بشفا سيدي آدم بيه...
فهد : بتنهيده طويله.. آمين..
زين قاعد قدام العنايه..وشاف هارون وشاهين جايين عليهم..وقام وقف بكُره كبير جداً.. واتحرك بسرعه اتجاه هارون...
رعد : قام وقف بسرعه.. واتوقع إن زين هايهجم ع هارون.
هارون : ماشي والحزن واضح عليه..
زين : هجم عليه بغضب واداله بوكس ف وشه..وزعق..انت جااااي ليييه؟ انت السبب ف كل ال حصل..انا مشغل معايا شوية اغبياااا..
ومين ال إسمها صابره دي؟ وشوقي ابنها ده ميييين؟
ومسكه من ياقة قميصه بقوه..وقال..كنت فين وقتها ها؟ كانت عينيك فييييين؟ ازااااى مقدرتش تحميه.. ازااااى؟ انا عايز اعرف ال يخليك بأهمالك تدمر عيله بحااالها..
هارون : نزل وشه ف الأرض..ومردش..!!!
زين : بغضب..طبعا مش هترد..لانك مش حاسس بحاجه..اسمع انا مش عايز اشوف وشك مره تانيه..انت وكل فريق الحرس مرفودين...!!! ورفع ايدو يضربه...
مراد : مسك أيد زين بسرعه..وقال..هارون مالوش زنب يازين..واهدا..
زين : بص ل مراد بزهول..وقال ازاااى. ازاي مالوش زنب يامراد؟ هارون وشاهين حارس شخصي ل بابا.. شاهين راح يجيب عربية عمى طارق..طيب هارون كان فين؟ هاااا؟ هارون وباقي الحرس وظيفتهم ايه يامراد تقدر تقولي..!!
مراد : غمض عينيه واتنهد بتعب..زين لو كان ف الف حارس..ارادة ربنا هتتنفذ..وحاول تتمساك اكتر من كده..
زين : ضحك بسخرية..اهدا؟ واتماسك؟ وهز راسه لأ لأ..لو انت هتسكت..انا مش هسكت..وهعرف مين الست دي وايه ال وراها..وسابهم ومشي بسرعه خارج من المستشفى...
مراد : نفخ بخنقه كبيره..وقال شاهين خليك مع زين..واعرفلي رايح فين.ومتسيبوش خطوه..
شاهين : هز راسه تحت امرك ياباشا. وخرج ورا زين بسرعه...
مراد : بص ل هارون ف نظره طويله كلها عتاب..
هارون : بندم وحزن حقيقي..اقسم بالله العظيم انا مقصرت ف شغلي يامراد باشا..وال حصل ده خارج عن إرادتنا..والله انا كنت واقف جمب الباشا..وبنفذ طلباته..وباقى الحرس كانو حواليه..انا مش بابرأ نفسي.. آدم باشا مش بالنسبالى رئيسي ف الشغل.. آدم باشا عمل معايا ال اهلى معملهوش..وعاملني كأني ابنه..يشهد الله اني قدمت كل جهدي..ولو كنت شوفت ال عمل كدا انا كنت اتصرفت بسرعه..بس والله غصب عني..!!
مراد : هز راسه..وربت ع كتف هارون..وقال أنا عارف إنك عملت كل ال تقدر عليه..ومتزعلش من زين. هو اتصرف من خوفه ع بابا..!!
هارون : بنفي.. لأ انا مش زعلان..وحقه يعمل اكتر من كدا..الباشا غالي علينا كلنا..وربنا يرجعه لينا بألف سلامه..
عدا الوقت كأنه شهور..
رعد : اتصل ع هيلينا.. واتكلم معاها. وهيلينا زعلت جدآ..ولبست بسرعه..وراحت ع فيلا العدوي..
مراد واقف قدام غرفة العنايه..وباصص من الازاز.. وشاف ابوه ع الاجهزه..لاحول له ولا قوه .وقلبه بيتجزأ. ورفع ايدو ع الازاز ومش قادر يحبس دموعه..وصعبان عليه ضعف أبوه..
وشاف أمه..فارشه سجادة الصلاة..وقاعده تسبح ف هدوء. وكأن عندها سكينه ورضا غير طبيعي..ومراد خايف عليها أنها تنهار ف اي لحظه..
سليم : وخالد قاعدين مع رجالة العيله..وبيواسوهم..
وبيشوفو الناقص ويكملوه..
آدم مراد : جواه إعصار..مابين عايز يخرج يدور و ينتقم.. ومابين خايف يخرج من المستشفى..!! وياسين واقف جمبه..!!
آريان : قاعد ف ركن لوحدو..وزكريات من زمن فات لابوه الروحي..ولما يفتكر المواقف الجميله يظهر ع وشه ابتسامه بسيطه مع دموع..ويغمض عينيه بترجي كبير.. إن ربنا يرجعه ليه بخير..
يوسف وكريم و آسر .. راحو قعدو جمب آريان يهونو عليه..
آركان : قاعد بيقرأ قرآن.. ودموعه نازله بصمت وجواه كل دعاء العالم إن جدو يرجع ليهم.. ومصطفى و چواد راحو قعدو معاه..
فارس وصل المستشفى..وجري عليهم بلهفه وقلق..وحاول يحتوى مراد..واتكلم مع طارق.
محمد : قاعد جمب نور..وسرحان ف كل حاجه..وخايف إن قلب آدم مايتحملش..وقام بتعب وأحباط..طلع للدكتور مروان..
مروان : اهلا يادكتور.والف سلامه ع الحج آدم..وإن شاء الله هيقوم منها..مش عايز اقولك إن نرمين زعلانه ومش مبطله عياط..
محمد : بتنهيده..متشكر يامروان..المهم انا جايلك دلوقتي عشان استشيرك ف حاجه..
مروان : اتفضل تحت امرك..
محمد : الأمر لله.. دلوقتي انت عارف إن آدم غالي علينا وع الكل.. وخصوصاً مراته..ال هي اختي و خالتي وف مقام والدتي..
مروان : بزعل..طبعا عارف ونرمين قالتلي ع موقفها..
محمد : بقلق..انا خايف عليها يامروان.. دلوقتي هي معملتش اي رد فعل..وانا لما خرجت بسرعه من باب العمليات..كنت متوقع أنها هتنهار وتجري عليا تسأل ع جوزها..لكن ال حصل العكس ف كل حاجه..هي ساكته تماماً وقاعده مكانها..رافضه تتكلم مع حد ولا بترد ع حد غير بكلمتين.. وكلامها بحده واسلوب أمر..وده عمره ما كان طبعها ابدا.. ودلوقتي هي قاعده معاه ف الغرفه المجهزه..علشان انا عارف انها هترفض تسيبه وترجع البيت أو حتى تنام ف الاوضه ال جمبه..
ف انا جهزت ليها مكان مخصص وجهزت كل حاجه هي محتاجاها..
لكن تخيل ادخل اطمن ع الحاله..ومتوقع انها تكون قاعده جمبه أو بتتكلم معاه بالايجاب.علشان مخه يدى اشاره للجسم..لكن برضو حصل عكس توقعي..وهي قاعده ع سجادة الصلاة. جمب الستاره.تصلي وتقعد وقت كبير ع السجاده ف صمت تام..ولما حاولت اتكلم معاها.. شاورت ليا بايدها..وقالت انها مش عايزه تتكلم مع حد..انا بجد خايف عليها..!! هل فعلا هي قويه كدا ولا دي صدمه..
مروان : بيسمعه بتركيز..وقال..اممم. تقدر تقول الاتنين مع بعض.. لأن مفيش حد مصدوم بيبقى بالقوه دي..وأنه يصلي ويدعي. كمان تصمم تكون المرافق لجوزها..
هي ممكن تكون مصدومه. لكن العقل ادا اشاره ليها وصورلها انها ممكن تكون ف حلم أو صور ليها انها لسه واقفه عند آخر لقاء بينها وبين زوجها. والاشاره دي ال مخلياها واقفه ع رجليها.
.وكمان قوتها ف تمسكها بدينها والصلاه وأنها قريبه من الله ولا نزكي ع الله احد طبعا..ممكن يكون إيمانها بالله ويقنها هو ال مخليها بالقوه دي..وده ال انا متأكد منه..!!
محمد : بتفكير..طيب ولنفرض انها صدمه..انت تعالجها ازاي؟
مروان : ف طرق كتير..واولها مواجهة الصدمه بصدمه كبيره..لكن ده انا استبعده..بص يا دكتور..انا هنزل معاك واراقب حالتها..ولو ف علاج كنوع من المهديء انا هكتبلك.. وتاخده مع علاجها اليومي عادي جدا..ولو رفضت ممكن نحط العلاج ف كوباية العصير..
محمد : هز راسه بتنهيده..تمام..تمام يامروان..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف شركة العدوي..
زين : دخل بهجوم واعصار..وطلع مكتبه بسرعه..وكسر كل حاجه موجوده ع المكتب. والرف ومسك فاظة ورد حدفها ف مرايه كبيره..وواقف ينهج بغضب واضح..ودموعه اتجمعت ف عينيه..وصرخ صرخة وجع ف قلبه..ونزل ع الأرض مكانه..وهز راسه بيأس..وقال لأ يابابا لأ..انا متخيلتش يوم واحد من غير وجودك ولا صوتك.
بابا ازاي احنا هونا عليك وفضلت السكون.. لأ انا زين ابنك. دراعك اليمين فاكر يابابا..فاكر لما قولت اني عكازك..
عكازك اتكسر يابابا..اتكسر قبل منك..انا ضعيف من غيرك..انا ضعييييف من غيرك يا آدم ياعدووووي.. ماينفعش تسبني..ماينفعش تروح وتسبني.. لااااااء يابابا لااااء.. ارجووووك بالله عليك أرجع..بالله عليك ياباباااااا....
وقعد مكانه ف صمت ولوم ودموع..وقام بتعب..وقبض ع ايديه وغمض عينيه..وافتكر كل كلام الحرس عن الست صابره.والفيديو ال شافه..وفتح عينيه بقوه..وفتح باب المكتب..وزعق بصوت عالى جدا..كل ملفات ال كانو مقدمين ع وظايف من شهرين واترفضو..تكون كلها قدااااامي حااااالا..
السكرتيره : اتفزعت..وقامت بسرعه وخافت من غضب زين..وقالت بتلعثم ح..حاضر مستر زين..اء..انا هنزل الارشيف حالا بنفسي ..وجريت من قدامه..
زين : دخل المكتب..وقعد ع كرسي المكتب..بخنقه واعصار..
بعد شويه..السكرتيره والعامل.جابو كل الملفات.ودخلو المكتب.واتصدمو وخافو..والمكتب كله متكسر..وحطو الملفات..وزين طردهم بره المكتب..
زين : مسك الملفات زي المجنون..وبيدور ع اسم شوقي..ودور ف اكتر من ملف..واخيرا لقاه. وفتح السي ڤي..وكانت درجاته جيد..وقرا عنوانه ف حي شعبي..واتصل ع الحرس..وطلع ليه..وعطاله العنوان..وإسم شوقي وصورته..وقاله ساعتين ويكون عندى..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
الساعه ١٠ مساءا.
فهد : قلبه مشغول ع رينو..وقام وقف. وقال. مراد انا هروح اجبلك هدوم وغيار انت و آدم. وكمان علاج مريم ولبس ليها..!!
مراد : هز راسه بأحباط ماشي يافهد..!!
فهد : وزي ما قولتلك..انت هتروح قبل الفجر..وانا هاجي مكانك..انت لازم تنام وتريح جسمك عشان تقدر تواصل.
مراد : الله المستعان..
فهد : نزل وركب العربيه واتحرك بسرعه عشان يحتوى نجمته..!!!
مراد : اتصل ع زين..لانه قلقان عليه..وشاهين بلغه أنه جاب شوقي..
زين : رد بتعب الو..
مراد : بعتاب..قولتلك الست دى ملهاش علاقه بالموضوع.. الموضوع اكبر من كدا يازين..
زين : بتعب وانت عرفت منين انها ملهاش علاقه..
مراد : لأن مفيش حد هيرمي نفسه ف التهلكه..وكمان دي بطاقتها معاها..وانت شوفتها ف الفيديو..وواضح جدا انها مبتكدبش..ودي حجات احنا نعرفها من شغلنا وتدريبنا..وبعد ما انت خرجت من المستشفى عيلتها جت..وناس بسيطه جدآ..
زين : مسح وشه بايديه وقال..هي فعلا ملهاش علاقه.. لأن انا جبت ابنها..
مراد : بتنهيده..شغل شوقي ف الشركه يازين..!!
زين : بلع ريقه بغصه.. وسكت..
مراد : بصوت مبحوح..كلام آدم العدوي لازم يتنفذ يازين..
زين : دموعه نزلت..وقال بس يرجع لينا وكل ال يؤمر هنفذه إن شاله يرمينى ف الشارع هنفذ بس يرجع واسمع صوته يامراد..
مراد : كاتم ف قلبه صرخة وجع..ومسح دموعه بسرعه..وقال بهزار..انت عبيط يازين.. آدم العدوي عمره ماطرد حد حتى الغريب..هيطردك أنت؟ وبابا هيرجع..هيرجع وهنسمع صوته من تاني.
زين : بترجي.. يارب..يارب يامراد..وماما عامله ايه دلوقتى؟
مراد : بغصه..محمد حاول معاها وشربت عصير بمعجزه..وكان فيه علاج ليها..ونامت..كدا احسن ليها..
زين : هز راسه بألم..ايوه كدا هتستريح شويه...!!
------------------بقلمي مريم نصار..
فيلا العدوي..
رينو : فاقت بتعب..وبتكح.. ومسكت راسها بألم شديد..
فريحه : داخله تطمن عليها .وشافتها فاقت..جريت عليها.وحطت كوباية العصير ع الكمود.وقالت..رينو رينو ياحبيبتى حمدلله ع سلامتك..
رينو : فتحت عينيها وغمضت..وقالت بتعجب حمدلله ع سلامتي؟ ليه ف ايه؟
فريحه : بتوتر..اء.. أبدا أبدا..انا بقولك كدا عشان ديما بترجعي وكدا.عشان الحمل.
رينو : الله يسلمك يافريحه..وهتسألها ع امها . وقالت هي مام.......!!!! وافتكرت خوف امها..وقلق نور..وصوت آركان أتردد تاني..
رينو : فتحت عينيها بصدمه..وهمس بابي اضرب بالرصاص...!!!؟ وجسمها اتشد..
فريحه : جريت عليها ومسكت دراعها..اهدي يارينو اي حركه غلط عليكي..
رينو : بصريخ هستيري..بااااابااااااا لاااااء.. لااااااء بااااابااااا. مستحيل.ال سمعته ده مستحيييل..وجت تقوم..
فريحه : بتمنعها..و صرخت بصوت عالى..ريتاااال ياريتاااال.الحقيييني..
ريتال : دخلت تجري..والبنات وراها..
ريتال : جريت ع رينو..ومسكتها..اهدي يارينو..اهدي بابا آدم كويس.. والله كويس...
رينو : بصريخ كله وجع.. لااا انتو كدااابين..
كدااابيييين..سيبوووني اروح لباباااا. أنا لازم اشوووفه لازم اعرف فييييه ايييييه؟
كل البنات واقفه والألم اتجدد تاني والكل بيعيط..
فريحه : قلبها بيدق بخوف عشان الجنين.. ومسكت رينو..وقالت بالله تهدي انتي حامل .
رينو : بصريخ وجع قالت..مش عايزززاااااه... انا عايزه ابوياااا.. سيبوووووني..باااابي عايزني جمبه..
خلوووني امشي سيبووووني...انتو مش عايزني اشوووف ابويا لييييه؟
ليليان : سمعت صوت عربيه..وجريت ع الشباك..وقالت بعياط..خالو فهد جه..!!
آرين : بتعيط..وخرجت تجري.ونزلت بسرعه..
رينو : بتحاول تزقهم..والكانيولا ف أيدها..وعايزه تخرج..وقالت ابعدوووو عنييي. أنا عايزه ابوياااااا..
فهد : دخل الفيلا..وقابل رنا..
رنا : بتعب شديد وماسكه راسها من العياط..
فهد : باس ع أيدها..مالك ياست الكل..
رنا : سمعت صوت صريخ رينو..
فهد : قلبه دق..وجه يتحرك..
رنا : قالت. فهد مراتك كانت حامل ف تؤام و سقطت.واحد.الحقها يابنى.. الحركه غلط عليها..
فهد : رغم الصدمه ال اخترقت قلبه.. لكن طلع يجري بسرعه كبيره..
آرين : شافت أبوها طالع جري.. وجريت وراه..
رينو : بتصرخ بانهيار..ابعدووووو عننننني...!!!!
فهد : دخل بسرعه..لاررييين..!!!
رينو : سمعت صوته..ولفت راسها ليه..وهمست بإحتياج فهد..!!!
الكل بدأ يخرج بره الأوضه..
فهد : اتحرك بسرعه..وقرب منها..
رينو : واقفه قدامه وجسمها كله بترجف..وقالت برعشه ف صوتها..بابي يافهد.. آركان بيقول...!!!
فهد : شدها لحضنه..وضمها لقلبه بوجع كبير.. وغمض عينيه..
رينو : رفعت ايديها..وعيطت بشهقات عاليه..وقالت ابويا حصله ايه يافهد..ليه محدش عايزني اروحله..بالله عليكم خلوني اشوفه..انا عايزه ابوياااا..ااااه..
فهد : جواه إعصار..خسر انهردا حجات كتير جدا..وخسر إبن ليه..ولو رينو عرفت؟ طيب لو عرفت كمان إن ابوها ف غيبوبه..وامها ف حالة صدمه..ياترى الايام مخبيالك ايه تاني يافهد..
وقال بهدوء عكس الإنهيار..عمي آدم كويس يالارين.. وطلعها من حضنه.. وشاف وشها متغير..ومكان الكانيولا..ومسح دموعها..وباس كف أيدها. وقال..عمي آدم عايز يشوف غلاوته عندنا..
رينو : رفعت عينيها ليه..وكانت حمرا جدا..ومسكت ف تيشريته لانها مش قادره تقف..وقالت بانكسار..لو حصله حاجه انا مش هعرف اعيش يافهد..بالله قولى بابي جراله ايه؟
فهد : شالها بين ايديه..ونيمها ف السرير..وقعد جنبها. وقال..صدقيني يالارين..عمي بخير..وانتى لازم يكون عندك ثقه ف الله أنه كويس وبخير..
رينو : بعياط.وكسره...انا معرفش بابي فيه ايه؟ ولا اعرف ايه ال حصل..ثقتي بالله كبيره..بس ده أبويا يافهد..
ده أساس العيله.ده الأمان لينا يافهد. ارجوك ريح قلبى..
واترمت ف حضنه بعياط..انا قلبى هيقف من الخوف ع باااابي. حد يطمني عليه بالله عليكم..ااااه. بااابااااا..
فهد : غمض عينيه بخنقه كبيره..وضمها لقلبه بحنان..وقال...
عشان خاطري اهدى.. وبعدين فين لارين آدم العدوي القويه ها؟
فين بقى كلامك الجميل عن الصبر والتحمل.. وإن كل حاجه بتحصل لينا ف الدنيا دي خير.وان المؤمن مبتلى.. وإذا أحب الله عبداً ابتلاه..
فاكره يالارين؟ فاكره لما الشقه اتحرقت..انتى قولتي ايه واحنا ف المول؟ قولتي لو الشقه مكنتش اتحرقت..مكناش بدأنا زكريات اجمل من قبل..وكمان قولتي الحمدلله أننا مكناش موجودين فيها.. وبعدين..حالة عمى آدم مستقرة..انتى عايزه تزعليه منك؟ انتى عارفه إن عمي مابيحبش الحزن والزعل..ديما بيحب يشوف فرحتكم وابتسامتكم.. وبالذات بيحب يشوفك انتى مبسوطه..مش انتي نوتيلا آدم..!!!
والمفروض دلوقتي انتى ال تقويني لانك انتى اقوي من فهد العصبي..مش كدا؟
رينو : بتخرج منها تنهيدة وجع بشهقات..وساكته
فهد : مسد ع شعرها وضهرها..وجاب كوباية ميا..وقال اشربي ياحبيبتي..
رينو : بعدت بوقها ورافضه تشرب..وحضنت ركبها..وعيطت بوجع وصوت مهموس..وبتنادي ع ابوها.بإحتياح كبير.
فهد : أتوجع لشكلها..وقرب منها وحاوطها..وحط راسها ع صدرو..وقال.لو شربتي واكلتي كمان.. انا بكره هاخدك المستشفى..وتشوفي عمي .
رينو : بأمل..بجد يا فهد..
فهد : ابتسم بتمثيل..بجد ياقلب فهد..!!!
رينو : بدموع..بس انا مش عايزه اكل..انا عايزه انام..يمكن انسى. أنا عايزه انام كتير يافهد..لحد ما بابي يرجع البيت..مش عايزه اشوفه تعبان..وكمان هموت واشوفه..!!
فهد : قلبه منحور عشانها..وتماسك..وقال..طيب ع الأقل اشربي كوباية العصير دي..ونامي وانا جمبك..!!!
رينو : شربت غصب عنها.. ودموعها نازله زي المطر..
فهد : اخدها ف حضنه نيمها وفضل يمسد ع شعرها بحنان..لحد مانامت وسط شهقات..وتقوم مخضوضه..
وفهد يطمنها لحد ما نامت واستكانت...
فهد : قام بشويش.ودخل الحمام ياخد شاور..ومخنوق جدآ..وخايف ع عيلته.وزعلان ل خسارته حته منه انهاردة..وبعد تفكير كتير وعقله مشغول ف كل حاجه..
افتكر الفلاشه.. وخرج من الحمام..وماشي بشويش
.وشغل اللاب توب.. وشغل الفلاشه..وشاف الفيديوهات..وكشر عينيه بحيره..وقال مين ده؟ وقرب الشاشه..وفتح عينيه بصدمه اكبر من اى وقت....!!! وقال بزهول انت......!!!!Автор: Меріам Насар
------------------بقلمي مريم نصار.
تاني يوم..
الساعه ١٠ صباحاً ف شقة تيم..
تيم : بتنهيدة وجع كبيره..بابا آدم يامريم..!!!
ميرو : بتركيز كبير.وتعجب ماله بابا آدم ياتيم؟
تيم : بغصه..اتعرض للاغتيال.. وحالياً دخل ف غيبوبه...!!!
ميرو : ..........!!!!!! -------------يتبع
الاكثر قراءة هذا الشهر :
موعد الحلقة الجديدة الساعة 8 م يوميا ان شاء الله .
هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 5 الفصل 4 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل 5 أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الخامس ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .