نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس مملكة ميراث العشق الفصل 3 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة من خلال موقعنا .
رواية مملكة ميراث العشق الفصل الثالث
فصل ٢ ج 1
رواية جريمة عشق ج 5
(مملكة ميراث العشق)
صدّقني أنت لا تعلم كيف سيُغيّر الله المشهد لأجلك، وكيف سيصرف عنك السوء بسبب دعائك وإلحاحك الطويل الذي ظننت-بجهلاً منك-أنّ هذه الدعوات التي خرجت من قلبك بحرقة ذات ليلة لم يستجيبها الله ! أنت لا تعلم كم من بلاء شارف على الوقوع ودفعه الله عنك بالدعاء ، ولو علِمت لما مللت من الدعاء .
الأب :- هو الشخص الذي يقضي حياته منحنيأ.
ل يستقيم أبناؤه
================================
بسم الله نبدأ.
أسم الكاتبة الحقيقي : شريهان ابراهيم.
الإسم الحركي للكاتبة : مريم نصار.
ف شركة سليم بدر الدين.
سليم ف اجتماع مهم... بيتكلم ومبسوط وبيشرح للمهندسين الموجودين..
وفتون بترن عليه باستمرار اكتر من مره وفونه صامت..!!
خالد : من غير ما يخبط..دخل بسرعه بينهج..وقال بزهول..سليم عرفت ال حصل ـ ل آدم العدوي..!!؟
سليم : قام وقف بقلق واضح..ف ايه يا خالد؟
خالد : فتح التلفزيون..وقال كارثه.. مصيبه.. شوف بنفسك..!!!
سليم : رفع عينيه للشاشه..وفتح عينيه بصدمه كبيره جدا...!!! وهمس بزهول.. مستحيل...!!!
وساب الاجتماع وخرج يجري بسرعه كبيره.ورد ع فتون . وخالد وراه...!!!
عند البرج..
فريق البحث الجنائي وصل. ورفعو البصمات واخدو قطعة الازاز..
والشرطه جت فريق منهم راح ع المستشفى.
وفريق وصل عند البرج عشان يحقق. واخدو هارون وشاهين والبواب ع القسم لاخد اقوالهم بالواقعه.
مراد : اتصل ع رعد وطلب منه حراسه ع البيت..
ورعد نفذ. و اتصل ع حراسة شركتة.. وطلب منهم إن عدد من الحرس يروحو يقفو حراسه ع فيلا العدوي..
أما فهد..!!!
ف أمر بتفريغ الكاميرات..من اسبوعين فاتو واخدهم ع فلاشه..
ومشي بسرعة البرق وطلع ع المستشفى ومعاه رعد عشان يطمنه ع آدم..!!
وطول الطريق فهد قلبه مشغول..وحاسس بخنقه كبيره وقلة حيله. ونفسه يعمل اي حاجه..علشان آدم يفضل موجود طول العمر..!!!
وبعد شويه..وصلو المستشفى..ونزل بسرعه..
------------------بقلمي مريم نصار.
ف المستشفى.
طبعا..الكل ع نفس الوتيره والقلق.والخوف من الفقد..
اميرة وحورية وسلطانة آدم.. قاعده قدام العمليات..ف صمت تام. ولا أبدت بأي رد فعل.. والكل قلقان عليها..
الشباب اول ما عرفو بالتبرع بالدم.. قامو ف ثواني..
زياد _ ومالك _ ويوسف _ و ياسين _و كريم _و آسر_ ومصطفى._ و آركان _و آريان &و آدم مراد._ ومراد _و زين..
نزلو بسرعه يعملو الفحوصات لفصيلة الدم..
لأن آدم نزف كتير..والدكتور محمد قال..احتمال نحتاج كيسين دم او اكتر..
..وعايزين ميكونش المتبرع عندو مشاكل صحيه..
وكلهم بيدعو إن فصليتهم تكون نفس فصيلة آدم..
ومستعدين يتبرعو بروحهم مش بالدم وبس..
مراد : عمل الفحوصات..وخرج من الاوضه بإحباط.. ووقف جمب الحيطه..وسند ايدو وجبينه ع الحيطه.. وحاسس بالعجز..وحاسس أنه السبب ف كل حاجه
.ومحمل نفسه الزنب..
هو طبعا مراد معملش حاجه..بس ده احساس طبيعي بالتقصير تجاه الأب و الأم وقت اى محنه.
وندمان أنه سابه يخرج من الشركه لوحدو.وبيعض ع صوابعه من الندم..
ومراد اقسم انه لو هيتخلى عن روحه لازم المرادي يوصل لل دمر حياته وأنه يشوف أبوه بالعجز ده..!!
زين : عمل الفحوصات وخرج.بيأس كبير. وشاف اخوه الكبير واقف مكسور..ووقف وراه..وقال بصوت مهزوز وعيونه مليانه دموع.. مو..مراد..!!! بابا يامراد...!!
مراد : لف بسرعه..وشد زين لحضنه.. وزين كلبش فيه..
ودموعهم نازله ف صمت كبير..
مراد : مغمض عينيه بقوه..وحاضن زين بكل احتياجه.
وزين حاضن مراد كأنه خايف يواجه العالم بخبر يدمر حياته.
وكل واحد مكلبش ف اخوه..كأنهم بيستمدو القوه من بعض..
زين : غصب عنه..عيط بضعف..وقال بوجع كبير.. بابا يامراد. أنا خايف..!!
مراد : اخد نفس عميق جداااا. وشايف ضعف اخوه وانه لازم يقويه..
وطلع زين من حضنه.. ومسح ل زين دموعه.
ومسك كتافه.وهزو. وقال بقوه..
.بابا بخير يا زين.. آدم العدوي استحاله تكون دي نهايته..
آدم العدوي عمره ما كان ضعيف بابا أقوي من الرصاص نفسه..ابوك واجه الموت اكتر من مره..
وواجه صعوبات كتيره وكبيره..
وديما عند كل محنه بيقول.. ربنا بينقذنا ف كل مره.
ابوك عندو حسن ظن بالله كبير..كبير اوي يازين..
وانا واثق إن دعواتنا هاتنجيه..
ابوك دلوقتي محتاجنا..محتاج لدعواتنا. مش وقت ضعف يازين أو أننا ننكسر.. احنا لازم نكون اقوى من كدا.. عشان.....!!!
وعيونه لمعت بدموع وكمل بصوت مبحوح..عشان ماما..و .ونور..ولارين.. لسه قدامنا اختبارات كتير اوى يازين..ولازم نقوى ببعض.ولازم نكون الدرع الحامي للعيله..
ومسح دموعه..وقال.. آدم العدوي هيرجع لينا..هيرجع زي الاول واحسن كمان..!!!
زين : بضعف..بس انا مش قادر يامراد. مش قادر انسى شكل بابا..مش قادر أتخيل إن ممكن يحصل حاجه..
وكمان ماما يامراد..!! ماشوفتش امي عامله ايه؟ انا اول مره اشوفها كدا. أنا خايف عليها..دي مبتردش عليا ولا عليك..
مراد : قبض ع ايديه بغيظ من كل حاجه وقلة حيلته..
ورفع راسه لفوق ونفخ بخنقه كبيره.. ومسح وشه بايديه..وقال بتمثيل..
انت عارف ماما اكيد هي ساكته بتدعي ل بابا. وكل حاجه هترجع زي الاول وأحسن..
آخر الطرقه..فهد شاف مراد وزين. وجري عليهم بسرعه.. هو ورعد..
مراد وزين شافوهم..
مراد : ل زين..امسح دموعك انا عايزك تكون اقوى من كدا..ويلا اطلع انت وانا هحصلك.
زين : مسح وشه بايديه وشعرو..وهز راسه بقلة حيلة..وطلع يقف قدام العمليات..
فهد : وصل ل مراد..وبينهج.. وقال.بلهفه..مراد..مراد عمي عامل ايه؟
مراد : بغصه..هز راسه. واتكلم بنبرة وجع..اد..ادعيله يافهد..ابويا......!!!
فهد : بسرعه شده لحضنه...
مراد : غمض عينيه ودموعه خانته..وحضن فهد..وقال بوجع..مش هقدر اتحمل خسارته يافهد..!!!
رعد : المشهد أثر فيه..واتخنق.. وافتكر كل مواقف آدم معاه..وبكى...
فهد : بألم ف صوته..عمى هيكون بخير يامراد.. وخرج من حضنه..وحط ايدو ع دراع مراد.. وقال..
فاكر يامراد؟ فاكر لما انت اتصابت ف مهمة الراجل الكبير وإيلان؟ انت كان بينك وبين الرصاصه متر..واتصوب ع قلبك والرصاصه جت ف القلب عندك.. وأنت كنت مفكر إنك خلاص..وروحت المستشفى بعد اكتر من ساعتين..وربنا وقف جمبك ونجاك..
عمي برضه ربنا هاينجيه.. والحمدلله الدكتور محمد اسعفه ف نفس اللحظه..وانا متفائل خير..وعايزك انت كمان تحاول تهدا.
عشان أنت الكبير والكل هيبين ضعفه ليك.. وأنت ال هتقويهم..لحد ما عمي يرجع بخير..
مراد : مسح دموعه ووشه..وهز راسه إن شاء الله..
وبص ل فهد بتوعد..وقال بغضب..انا عايز اعرف هو مين يافهد؟ وعايزو حي..هاكل من لحمه..هخليه يتنمى الرحمه..بس اعرفه..!!
فهد : ربت ع كتفه..اطمن يامراد..انت ف الظرف ده خليك مع العيله وانا ورعد هنتصرف..
والداخليه بتقوم بدورها..وانا فرغت الكاميرات..بس اطمن ع عمي وبعدها نشوف كل حاجه..واول ما نوصل لل عمل كدا..انا هقولك اكيد..
ومش لوحدك ال عايزو حي..انا هخليه يلعن اليوم ال اتولد فيه..!!
زياد ومالك وباقي الشباب خرجو..والحزن كاسي ع ملامحهم..
و آركان عيونه حمرا. واول ما شاف فهد اتحرك بسرعه واترمى ف حضنه..وقال بابا آدم يابابا. أنا هموت لو جراله حاجه.
مراد : اتخنق..وسابهم وطلع فوق..ووراه آدم مراد.. و آريان..
فهد : رغم الغضب ال جواه. إلا أنه..احتوى ابنه.. وربت ع ضهرو..وقال..
آركان انت اقوى من كدا..وجدك هيكون بخير.انت ادعيله..اطلع مع الشباب وانا شويه وهحصلك.
آركان..خرج من حضنه..وطلع..
فهد : من غير تفكير دخل الغرفه..وقال للممرضه..انا كويس وكل حاجه..ممكن تسحبي دم ع طول..
الممرضه.. آسفه يافندم..دكتور محمد منبه علينا منسحبش غير بعد ما نطمن ع حالة المتبرع..
فهد : نفخ بخنقه كبيره..وهز راسه وسكت..
رعد : دخل وراه وهيعمل الفحص..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا السيوفي..
رودي : بتلبس بسرعه..وجسمها كله بترجف من الخبر..
فون رودي رن وكان فارس..!!!
رودي : ردت بسرعه..وبتنهج برعشه..
وقالت.الو..الو يافارس..!!
فارس : بلهفه وقلق كبير..الو ايوه يارودي..هو ال انا شوفته ع النت ده صح؟ عمي آدم اضرب عليه نار؟
رودي : عيطت بوجع. ايوه يا فارس..عمي آدم اتصاب. وناقلوه المستشفى. أنا خايفه اوي..الرصاص قناصه يافارس..!!
فارس : قلبه بيدق بخوف كبير..وبلع ريقه بصعوبه..وقال..و.بابا فين؟ وماما؟ العيله فين وانتى موجوده معاهم ولا لأ؟
رودي : بعياط..انا عرفت من چود..واتصلت عليا وهي بتصرخ..
وماما رنا مش مبطله عياط..ورجعت من نص الطريق..وكلنا بنلبس عشان رايحين المستشفى..!! ادعيله يافارس..
فارس : مسح ع شعرو..وقال رودي تابعي معايا بالتليفون..انا هحجز وارجع ع مصر فورا..
رودي : هزت راسها..طيب حاضر..
فارس : بتنبيه.. رودي خلي بالك من العيله وبنات عمي آدم..يعالم هما عاملين ايه دلوقتي؟
رودي : عيطت بوجع..ااه يقلبى عليهم..انا معرفش عرفو ولا لأ..؟
انا هوصل ماما ونطمن عليهم ف المستشفى..واروح انا ل نور و رينو.. متقلقش انت..بس خلى بالك من نفسك..
فارس : بخنقه كبيره جدا إن شاء الله.. يلا سلام عشان طالع ع المطار.
رودي : مع السلامه. وقفلت..
چود : دخلت بعياط..وزعقت..يامامي يلا ماما رنا مبهدله الدنيا تحت. وعايزه تروح ل ناناه مريم..
رودي : شدت الشنطه بسرعه..وقالت وهي خارجه وبتجري..يلا انا خلصت اهو..
وانتي ياچود السواق هيوصلك عند آرين وتالين..وخلي بالك منهم.
چود : مسحت دموعها..وقالت بحزن..حاضر يا مامي..!!
------------------بقلمي مريم نصار
Автор: Меріам Насар
ف المستشفى..ف الدور التاني.
طارق : قاعد ومشبك ايديه..وعيونه ع غرفة العمليات. وبيهز رجليه بنفاذ صبر.. والشيطان بيصور ليه افكار كتير جدا..!! ويهز راسه برفضها.. ويمسح وشه..ويحط وشه بين ايديه..ويدعي بترجي كبير...
بيتر : قاعد ساكت ومنزل راسه ف الأرض..وحزين جدآ..وزكريات وافكار كتيره بينه وبين صديق عمره..
وبيدعي بقلبه.. إن كل ال حصل قدامه ده يكون كابوس مزعج ويصحي منه..يلاقي آدم بيتصل عليه كالعاده..!!!
جاسر : مغمض عينيه.. وبيهز رجله..وحزين جدآ جدآ ع آدم..
.وزعلان ع ملك ال اول ما عرفت..صرخت بكل صوتها وأغمى عليها..وساره طمنته انها جمبها..واول ما تفوق هتجيبها وتيجي ع المستشفى..!!
اشرف : قاعد جمب غرفة العمليات..قصاد مريم.. وقلبه مرعوب.لانه بعد ما شاف حالة مريم.. أتأكد لو آدم لاقدر الله جراله حاجه..مريم مش هتتحمل..
وخايف اكتر لأن مريم ساكته ومبتتكلمش مع أي شخص..ولا حتى بتبكي..!! واتنهد بتعب. وقال. استرها معانا يارب..!!
مراد : طلع وقلبه بيدق بقلق شديد. وخايف والوقت بيعدي عليه كأنه سنه كامله.ونفسه محمد يخرج حتى يطمنهم..وبص ع مريم. واتحرك عشان يروحلها..
زين : قرب من مراد..وقال بوجع.حاول تتكلم مع ماما يامراد..
مراد : هز راسه بتنهيده.وقال متقلقش انا رايح أشوفها..
وشاف مريم..وقرب منها..ونزل ع ركبه قدامها. وقال بهدوء عكس التكسير ال جواه.. أمي..انتى ساكته ليه؟
مريم : بهدوء.. انا مش ساكته. أنا مستنيه آدم..!!!
مراد : صك ع أسنانه..وبص بعيد..وخاف.. اول مره يحس بالكسر ده..اول مره يخاف كدا.. لأ ده مش خوف..ده رعب..امي مالها؟ امي مصدومه؟
لأ بس هي قويه..ايوه يامراد امك ست قويه. واكيد هي ساكته لأنها بتدعي ل بابا دلوقتي..
وبص ليها تانى وقال بوجع.. طيب انتى ليه مبتتكلميش ليه مسألتيش ع.....!!
مريم : بنبره حاده..انا عايزه ابقى لوحدى..!!!
مراد : بس....!!!!
مريم : بحده..قولت عايزه ابقى لوحدي...!!!
اشرف : بقلة حيلة.. خلاص يامراد يابني..انا حاولت معاها..ومفيش فايده.. هنا ومريم ع وصول وهيكونو معاها..
مراد : اتنهد بيأس..وقام..ووقف جمب باب الغرفه
.وسند راسه ع الحيطه وبيدعي...!!
بعد لحظات..
آدم ف العمليات..ومعاه فريق طبي متكامل..ومن أكبر الدكاتره والاستشاريين ف جراحة القلب والأوعية الدموية.. وبدأو ف إجراء العمليه..
محمد : واقف معاهم..متابع الأكسجين..والدم..
بتركيز كبير..
ف باب تاني ف غرفة العمليات..والممرضه دخلت ومعاها تقارير الفحوصات لل من نفس الفصيلة..
ف الطرقه..
شباب العيله كلهم..فتحو تليفوناتهم.. وقاعدين ف الطرقه بيقرأو قرآن.ويدعو الله من قلبهم أنه يكون مع آدم.
فهد واقف وكل شويه يقف جمب مراد..وشويه يطمن ع طارق وبيتر..والأهم مريم..
فهد : قام من جمب طارق..ورجع وقف جمب مراد..
مالك : واقف وبيعمل مكالمات تخص القضيه..واتصل ع واحد ف البحث الجنائي.. وقال بنرفزه..اسبوع ايه يااستاذ ناصر ال تعرفلي فيه البصمات ال ع ازاز الكاس؟
ناصر : يامالك..يامالك حاول تهدا وانا مقدر موقفك..بس انت عارف إن الحجات دي بتاخد وقت..!!
مالك : خبط الحيطه بغضب وقال بصوت مضايق..بتاخد وقت عشان انتو عايزنها تاخد وقت..وانت عارف كدا كويس..انا مش هستنى تقولى اسبوع..يكون ال عمل كدا هرب.. اتصرف ياناصر..!!
ناصر : اتنهد..حاضر يامالك..حاضر..انا هطبق ف الشغل واحاول ع قد ما اقدر اجبلك البصمات ف اي وقت..!!
رعد : بلغ مراد إن الحراسه وصلت الفيلا.
آدم مراد : واقف وعينيه ع مريم..وقلبه بيغلى نار..وجواه بركان غضب..
وبيقسم إنه لازم يرعب ال عمل كدا قبل مايقطع من لحمه وهو حي..وقبض ع ايديه بغضب شديد..وضرب الحيطه بغضب..لانه بيكره الضعف..بيكره الخوف..بيكره انه يشوف اعز الناس يكون قليل الحيله.
.وبص ع مريم تانى..وقال بنبرة حادة.. اقسم بالله..لانتقم من ال خلاني أشوفك ف الحاله دى..!!!
فهد : واقف ومربع ايديه..وساند راسه ع الحيطه..وقلبه مشغول ع رينو. وبيسأل نفسه..ياترى عرفتى ولا لأ؟
وعايز يتصل عليها..بس مستنى يطمن ع آدم ويروح يطمنها.. وفتح عينيه ونفخ بخنقه كبيره.. وربت ع
كتف مراد..
ورفع طرف عينيه..وشاف سليم بدر الدين.. وخالد الشرقاوي..جايين عليهم بسرعه..
سليم : دخل عليهم هو وخالد بينهجو..والزهول ع ملامحهم.. وقالو. سلام عليكم..
الكل بهمس وحزن وعليكم السلام..
سليم : بفزع..ايه يامراد عمي جراله ايه؟
مراد : حاول يتماسك..ادعيله ياسليم..!!
سليم : ربت ع كتفه.. إن شاء الله..هيقوم منها بالسلامه..
انا متأكد..انا واحد واجهت الموت وربك نجاني منه.. وانا واثق إن عمي آدم هيكون بخير.
مراد : هز راسه بإحباط ممزوج بوجع وتمني..يارب. يارب ياسليم..!!
خالد : بحزن..اجمد يازين إن شاء الله عمى هيرجع زي الاول وأحسن..
زين : مسح دموعه..يارب ياخالد..يارب..
سليم : اطمن ع كل الموجودين..واخد خالد ع جمب..وقال بقولك ايه..
خالد : قول يصحبي..
سليم : بجديه.. الوضع شكله مش خير..والكل هنا مرهقين..تعالى ننزل نشتري شوية حجات..
خالد : بحيره..انا معاك..بس انت شايف إن ده وقته؟
سليم : بتنهيده..ياخالد هما دلوقتي كلهم مصدومين..ومش فايقيين لأي حاجه. شايف الأستاذ طارق الحزن عامل فيه ايه؟
ولا الأستاذ بيتر.والشباب كلهم.وصدمة مراد وزين
.وده واجبنا إننا نقف جمبهم.بأقل حاجه..تعالى..!!
خالد : بتنهيده..عندك حق.يلا بينا.. واتحركو..
سليم : رد ع الفون.. الو ايوه يافتون. انتى وصلتي ولا لسه..!؟
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي..
رينو : أخدت الصدمه ونزفت.وطلعوها فوق بالعافيه..واغمى عليها ف الطرقه..وحاولو يشيلوها ودخلوها أقرب اوضه..
. وزينب..جريت ع عوض.وقالت ليه وهي بتصرخ.. يجيب دكتوره النسا ال ف الفيلا ال قصادهم..ودعت تكون الدكتوره موجوده..!!
عوض : قال استر يارب..وجري بسرعه يشوف الدكتوره...
فتون : نازله من العربيه.بسرعه..وقالت ف الفون . ايوه ياسليم. أنا وصلت اهو.. هقفل دلوقتى عشان داخله عليهم..!! وقفلت..وماشيه بسرعه..وقلبها مشغول ع مريم..!!!
نور : مغمى عليها من الصدمه..
وتمارا قلبها هيقف من الموقف.جدها.ومامتها.
وبتعيط بشهقات عاليه..وقالت. ما....مامي. مامي ارجوكي فووووقي..بالله عليكي ردي عليا..مااامي..ااااه ياااارب..
ريتال : بعياط..بتفوق ف نور..!!
زينب : جريت عليها..امسكي ياست تمارا..رشي عليها الريحه دي.
.وانا هطلع جري اشوف ال بتنزف فوق. استرها معانا يارب..وحياة حبيبك النبي..لا تدخل علينا هم ولا غم ياااارب.. خليكى يابت يادعاء انتى والبنات هنا..وجريت ع فوق..
فتون : شافت الباب مفتوح..ودخلت تجري..واتصدمت..وقالت..نووور..!! وجريت عليهم..
تمارا : بشهقات..طنط فتون مامي مش راضيه تفوق..
فتون : بدموع..اهدى يا تمارا..هاتي البرفان ده..
ورشت ع ايدها..وحاولت تفوقها..وخبطت ع خدها..نور. نور ياحبيبتى فوقي الله يكرمك..
تالين : نازله ع السلم جري..ودموعها مغرقا وشها..وقالت عمتو نور فوقي الله يكرمك..عمتو لارين تعبانه اوي. وماما مش عارفه تعمل حاجه.. ارجوكي فوقي...
تمارا : حطت وشها بين ايديها وعيطت بوجع كبير..ااااه ياالله لطفك بينا يارب...
فتون : قلبها وجعها..وخبطت نور بقوه شويه.. وهزت نور جامد..نووووور..نوووور فوووقى. عمي آدم اكيد بخير..فوقى عشان بنتك دي...!!!
نور : بدأت تأن بتعب..وبتقول ف اللاوعي..بابي.. لأ بابي. واتعدلت بصرخه من كل قلبهاا بااااباااااا لااااااء...!!
تالين : عيطت بوجع كبير..وطلعت تجري تطمن ع رينو..وبتدعي ل جدها..
نور : اتعدلت وبتقوم..
فتون : مسكتها..اهدى يانور.اهدى إن شاء اللّه خير..
نور : هزت راسها بهيستريا.. ابويا..ابويا قالو. قالو. اء.. إن بابي. وبصت ل فتون..وهزت راسها لأ بابي محتاجلي..وشدت نقابها وبتجري ع بره..
فتون : وتمارا وريتال حاولو يوقفوها..
نور : صرخت بصوت عالى..سبووووني..لازم الحق ابويااااااا....
تمارا : بعياط..استنى بالله عليكي يامامي..
ريتال : بشهقات..طيب انا هروح معاكي..بس استنى يانور..
فتون : بعياط..استنى طيب نطمن ع لارين..وا...
نور : شدت ايدها..ومردتش ع حد..وجريت ع الجنينه..وبتلبس النقاب..
عوض : شافها..وحزين جدآ..لكن شاور للسواق.وقاله يسوق مكان الدكتوره..
السواق : جري..وفتح الباب..ونور ركبت وزعقت بانهيار.. اطلع بسررررعه..
السواق : ركب ف ثواني..وساق بسرعه..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
فتون : سمعت صوت صريخ آرين.. وجريت هي وريتال وتمارا.. وطلعو ل فوق..
فريحه : جسمها كله بيترعش..ومش قادره تفوق رينو.. وبتعيط واكتافها بتترعش بطريقه ملحوظه...
آرين : شافت رينو..وشها اصفر جدا..ومش راضيه تفوق..والدم غرق فستانها..!! وصرخت صرخة وجع..ماااااامي..بالله ردي عليا..مامي انا هموووووت ارجوكي فتحي عينيكي... ااااه باااااابي....!!!
فتون : دخلت جري..ووقفت مكانها بصدمه.وشافت الدم.وشهقت بصوت عالى.. لارين؟
آرين : حطت راسها ف حضن أمها وبتعيط بشهقات عاليه وتقطع القلب...
تمارا : حطت ايدها ع بوقها وبتعيط بشهقات عاليه..وقالت خالتو...!!!
ريتال : رجعت لورا وخبطت ف الحيطه..وبتنهج وحاسه إن قلبها هيقف..
فتون :شافت الكل ف حالة ضعف.!!وصدمه.
غمضت عينيها..وقالت مش وقته يافتون..انتي طول عمرك قويه.. وفتحت عينيها بسرعه..وقالت بجديه.. آرين تمارا وتالين..اطلعوا بره..
آرين : بذل وانكسار..مامي ياطنط فتون..انا مش هسيبها..وكمان بابا آدم..انا عايزه اشوووووفه..
فتون : بصت ل تمارا..
تمارا : فهمت..وقالت تعالى يا آرين..تعالى خالتو هتفوق تعالى..واخدتها..
و آرين حطت راسها ف حضن تمارا وعيطت وبتنادي ع ابوها وجدها...!!
وتالين اترمت ف حضن تمارا..وعيطت..وتمارا حضنتهم الاتنين.. وخرجو...
فتون : بصت ع فريحه..شافتها بتترجف وبتقلع ل رينو الحجاب بصعوبه..وريتال مصدومه..
فتون..قلعت الحجاب..وشمرت كم أيديها..وراحت تقلع رينو فستانها..!!!
زينب : عرفت إن الدكتوره ف بيتها..وجريت راحت ليها..وشرحتلها الوضع.. والدكتوره اخدت كل مستلزماتها وعوض والحرس شاله الحاجه..وجريو ع الفيلا...!!
الدكتوره : دخلت..وبسرعه.ولبست جوانتي..و شافت الوضع.. وكشفت ع رينو...!!!
بعد شويه...
زينب : حاطه ايديها الاتنين ع قلبها..وبتدعي..ومتابعه..ومستنيه الدكتوره هتقول ايه؟
الدكتوره : هزت راسها..!!!
فتون : بلعت ريقها بتوتر..ايه يادكتوره؟
فريحه وريتال..بصو للدكتوره..!!!
الدكتوره :.للأسف..دكتوره لارين سقطت....!!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف المستشفى..!!!
الست صابره بعد الاشعه..دخلوها العمليات عشان ينقذو ما يمكن إنقاذه..!!
سليم وخالد..جابو كمية عصاير ومشروبات وميا..وحجات كتير..وحالو مع الكل..لكن الأحفاد ومراد وزين وفهد رفضو لأنهم مش قادرين حتى يتكلمو .وسليم وخالد..واقفين ف ضهرهم..
كل الستات وصلت.والمكان اتملا بكل الأحباب.وكانو ف حاله وحشه جدا.وزادت عليهم.. لما شافو مريم بالصمت ده..
ملك : بتعيط بهستريا..وبتدعي بصوت عالى..
رنا : بعياط ووجع.. قربت من مريم وقعدت جنبها..ومسدت ع ضهرها..وقالت..وحدي الله يامريم..!!
مريم : بهدوء.. لا اله إلا الله..
رنا : مسحت دموعها..وقالت.. إن.. إن شاء الله آدم هيكون كويس..!!!
مريم : ..............!!!
رنا : خافت ع مريم..وقالت انتي قاعده هنا من بدري..تعالى ادخلي الاوضه دي واستريحي شويه..!!!
مريم : بحزم..ال هتعيط تقوم تروح..!!!
رنا : هزت راسها بعدم تصديق..وحطت أيدها ع بوقها وبتعيط بصمت..!!
مريم : بهدوء..قومي اقعدي هناك..انا عايزه اقعد لوحدي..!!!
اشرف : متحملش..ودموعه نزلت. وشاور ل رنا متتكلمش تاني..وتسكت..!!!
باب العمليات اتفتح...»»»»»
الكل قام بسرعه. وجريو ع محمد.
لكن أميرة آدم..زي ما هي متحركتش..!!
مراد : بينهج ومسك أيد محمد..وقال بلهفه..بابا كويس..!! قول يامحمد أنه فاق..!!
زين : بلهفه وقلق كبير..بابا فاق يامحمد؟
محمد : رفع ايدو ليهم..وقال بجديه.. اطمنو..وبص ل آدم مراد..وقال بسرعه تعالى يا آدم..جدك محتاج نقل دم حالا.!!
آدم مراد : اتحرك بسرعه كبيره..وقال أنا جاهز..!!
محمد : بإستعجال..تعالى ادخل..
آدم مراد : دخل العمليات بسرعه..لكن وقف مكانه.. والزمن وقف مره تانيه...!! وكان شكل جدو لا يمكن ينساه ف الوقت ده مهما تعدي من سنين..!!
محمد : داخل وراه بسرعه...
مراد : لحقه ومسكه من ايدو بسرعه..وبص ف عينيه..وقال بترجي..حلفتك بالله تطمني..!!!
محمد : دمعه نزلت منه..ومردش ودخل...!!!!
مراد : فهم نظرة محمد..ونزل ع الأرض مكانه.بصدمه ويأس كبير..!!!
فهد وسليم.. وزياد..نزلو معاه..وحاولو يقووه..
زين : هز راسه بصدمه وقال بهستريا.. لأ لأ.ابويا مش لازم يجراله حاجه..!!!
ياسين ومالك ويوسف وخالد جريو عليه..وقالوله وحد الله يازين..!!!
طارق قلبه هيقف من التفكير..وقام وقف مره واحده ..وقال بصوت مكسور.انا رايح المسجد اصلى ل آدم..
اشرف : قام وانا جاي معاك..
وجاسر ومالك وزياد ورعد وكل الشباب. نزلو معاهم..وسندو زين ونزلو يصلو ويدعو الله أنه يكون مع آدم..!!
ماعدا فهد ومراد وسليم علشان لو حد احتاج ل حاجه..!!!
Автор: Меріам Насар
ف العمليات..
آدم مراد : واقف وعينيه تايهه يمين وشمال..ومش مصدق.. إن جدو حصله كل ده وف لحظه واحده..!!
محمد : بسرعه..يلا يا آدم مفيش وقت..!!!
د/إبراهيم : بسرعه يادكتور محمد..كمية الدم زادت عن حدها..وانا بحاول اوقف النزيف...
د/علاء : بقلق نسبة الأكسجين نزلت درجتين يادكتور محمد..!!!
محمد : جري بسرعه..وبص ع الاجهزه..وشاور ل آدم..يطلع ع السرير..ال جمب جدو..!!
آدم مراد : طلع ع السرير.ونام ع ضهرو..وقلبه بيدق بخفقان..!!
الممرضه : قربت عند آدم..وجهزت الكيس..ومسكت ايد آدم..وحاولت تسحب الابره..!!
آدم مراد : صاكك ع أسنانه..وقمة العجز ي آدم..!!!
الممرضه : لو سمحت..حضرتك شادد اعصابك خالص..
محمد : بحده.. آدم قولت مفيش وقت..واهدا..!! وبص لل الممرضه..انجزي..!!
آدم مراد : غمض عينيه وحاول يهدا..وهمس وقال..عشان جدك يا آدم..!!!
الممرضه : بدأت تسحب من آدم الدم..وقالت تمام حضرتك..احنا محتاجين كيسين..هناخد منك كيس..وبصت ف الورقه.وقالت..ومن آسر الصاوي كيس..!!!
آدم مراد : بجديه..كيسين الدم هيتاخدو مني..!!!
الممرضه : بس يافندم......
آدم مراد : شوفي شغلك...!!!
الممرضه : تمام حضرتك..!!
آدم مراد : لف راسه وبص ع جدو.. ودموعه لاول مره تعرف طريقها..وهمس ل جدو بترجي..وقال.. أرجوك انا محتاجلك...!!!
محمد : هز راسه ونفخ بأريحية..تمام.. الأكسجين رفع الحمد لله..
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي..
فتون : بلعت ريقها بتوتر..ايه يادكتوره؟
فريحه وريتال..بصو للدكتوره..!!!
الدكتوره :.للأسف..دكتوره لارين سقطت جنين. لكن الحمد لله لحقنا التوأم.. وقدرت اوقف النزيف..!!!
فتون : بعدم فهم..لحقتى التوأم؟
الدكتوره : ايوه حضرتك..لارين كانت حامل ف تؤام..وكل جنين ف كيس لوحدو..وواضح انها لما اتعرضت للصدمه..الكيس اتفجر.. وبدأ ف الإجهاض مع نزيف..لكن الحمدلله انا قدرت اسيطر ع النزيف..والكيس التاني بخير..!! لكن لازم ليها راحه تامه..ومتتحركش انهردا ع الأقل..وانا هعلق ليها المحاليل دي..وياريت تباشروها..وتاخد العلاج ف وقته لانه مهم جدا..لتثبت الجنين..!!
فريحه : قعدت ع الكرسي ومسحت وشها ودموعها..وقالت الحمدلله..!!
ريتال : مسحت دموعها..طيب هي ليه مفاقتش يادكتوره..!!
الدكتوره : بعد المحلول المغذي هتفوق إن شاء الله.. وياريت تبعد عن أي توتر..
وبعد ماتفوق..انا هضطر اني اديلها منوم لأنها لو قامت دلوقتي ف الظروف دي غلط عليها..!!
فتون : هزت راسها بتنهيده.. إن شاء الله يادكتوره..
ف المستشفى..
آدم مراد : اتبرع بكيسين دم..ومحمد علق ليه محلول مغذي كتعويض..!!
د/ابراهيم : كيس الدم التاني بسرعه..!!
محمد : بسرعه بدل الكيس..!! وبص ل آدم مراد..وقال خلاص يا آدم. اطلع انت و طمنهم..!!
آدم مراد : اتعدل..وعيونه ع جدو..وشد الكانيولا..بغضب..والانتقام ف قلبه بيزيد..!!! وخرج بسرعه..وحاسس أنه مش قادر يتنفس..ووقف قدام شباك الطرقه..وحاول يتنفس...
الكل جري عليه.. وسألوه..
آدم مراد : بيقين..بابا آدم هيكون بخير...!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف المالديف..!
تيم : اتفرج ع الڤيديو..والمج وقع من ايدو واتكسر..وهز راسه بصدمه وزهول.وعيونه مفتوحه ع الاخر وفيها دموع صدمه متحجره..وهمس.. بابا آدم..!!!
بعد كدا..
ميرو : خارجه من الحمام..وضحكتها ع وشها..
لكن اتخضت..وقالت..بسم الله..ايه ياتيم..انت واقف كدا ليه؟ انت مش قولت هتستناني ع سطح اليخت؟ ونفخت باريحيه.. اوووف..اتخضيت بجد..!!
تيم : بكل ثبات العالم..ايه رايك لو نرجع مصر دلوقتي..!!!
ميرو : كشرت عينيها..وتنحت ببلاها..ها؟ نرجع مصر..!!؟
ههههه ايوه ايوه..يبقى انت عايز تلحق الحفله.ههه احب اقولك إن الساعه داخله ع ٤ هناك..يعنى الحفله خلصت من بدري يادكتور.. ههههه..
تيم : .............!!!
ميرو : كشرت عينيها بتعجب..وقربت من تيم..وقالت مالك ياتيم..!!
تيم : بلع ريقه بصعوبه..وحاول يكون ثابت..ويداري عليها..
واحنا عارفين ديما إن تيم بيعرف يداري وجعه جواه. لكن الوجع المرادي أكبر.. وأنه يداري صعب جدا..
دي ضربه قاضيه للعيله كلها..!! لكن هيحاول..!!
ميرو : مسكت دراعه..وقالت بعدم فهم..تيم بجد مالك؟ وشك احمر ليه؟ وانت ليه عرقان؟
تيم : حاول بكل قوته يمثل الابتسامه..لكنه فشل..وقال بتمثيل. إن...احم..اء..اظاهر ف مشكله ف شبكة النت..وصعب أننا نشوف العيله حالياً..احم. وانتي مش كنتي عايزه ترجعي مصر من يومين.!! وبلع ريقه بصعوبه..وقال بوجع..اهو انا بحققلك رغبتك..وا..احم..
ميرو : الفرحه غطت ع كل حاجه..وسقفت بفرحه..واااوووو انت بتتكلم بجد ياتيمو؟ دي هتبقى مفاجأه جميله جدا..!!
تيم : لف وشه..ومسح بسرعه دموعه. وقال بهدوء عكس الإنهيار ال جواه..طيب ظبطى كل حاجه..وانا هتصل أشوف اول طياره..!! وسابها وخارج..!!
ميرو : سقفت وقالت طيب استنى استنى..
تيم : صك ع أسنانه..وغمض عينيه وقلبه بيدق بسرعه كبيره..عايز يغمض ويفتح يلاقى نفسه وصل مصر..وقال بوجع..نعم..!!
ميرو : جريت عليه بفرحه..وقالت..انا عارفه انك زعلان عشان هنسافر..بس اوعدك اني هفضل اهتم بيك انت وا...احم..وبابا آدم طبعا اكتر اتنين هههه.. بجد ياتيمو انا فرحانه اوووي.
تيم : هز راسه بتمثيل..وقال.. ماشي. ياريت تجهزي كل حاجه بسرعه..
ميرو : شهقت..وقالت ياخبر الحمدلله كنت هنسى اهم حاجه..الصدفه ال جبتها ل بابا آدم وماما مريم. ودي اكبر صدفه اختارتها ليهم..
انا هروح اجيبها بسرعه واحطها ف الشنطه أول واحده..دي هتعجب بابا آدم اوووي..ولسه بقى لما اخدها عن مصمم ويكتبلى عليها الامبراطور واميرته.وبين قوسين..هدوء العشق.واووو هتبقى تحفه اوووي..!!
وباقي العيله.. الصدف العادي.ونكتب برضو لكل كابلز عليهم اسمايهم....وباست تيم من خدو..وحضنته بسعاده..وقالت بجد انا مش مصدقه. يعنى انا هشوف مامي وبابي واخواتي..وماما مريم..وبابا آدم روح قلبي..ياااااه بجد مش مصدقه..!!
تيم : واقف ثابت..وعيونه مفتوحه ومتعلقه ع سراب..وسمع ل ميرو..ودموعه نازله ع شعرها..!! ومسح دموعه بسرعه..واخد نفس عميق واتنهد.. وقال.. احم هتتكلمي كتير..وممكن الطياره تفوتنا..!!
ميرو : هزت راسها بلهفه.. لأ لأ لأ..انا هجري اهو..واتحركت بسرعه وخرجت بره الكوخ وبتضحك بسعاده كبيره..انها هتشوف اجمل عليه ل قلبها..!! وإن خبر رجوعها مخليها مش شايفه غير السعاده.. السعاده وبس..!!!
تيم : واقف مكانه..وباصص عليها..وقلبه بيتقطع.وغمض عينيه..وقبض ع ايديه..ومتغاظ وندمان..لانه ماسمعش كلامها وسافرو من يومين.. ونفسه يكسر كل حاجه حواليه..
ولعن نفسه كتير جدا.. وفاق..واتحرك بسرعه. ع فون مريم..وفتحه..ولغى ليها باقة الانترنت..عشان متشوفش الفيديو.وكسر فلاشة النت لل اللاب توب.واتصل وحجز تذكرتين ع القاهره.وواقف بيفكر ف جدو وأمه وخالتو وكل العيله..وازاي هو مش معاهم دلوقتي؟ وحاسس بالندم مع العجز..مع خوف كبير جدا..انه يخسر الاب الروحي..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف المستشفى..!!
بعد لحظات من الإنتظار..ال كأنها سنين طويلة عليهم..
باب العمليات اتفتح فاجأه..والممرضين بيجرو بسرعه.. وكاتره خارجه..ودكاتره داخله..ف حاله من الذعر..
الكل واقف مش فاهم حاجه..وقلبهم حرفياً وقع ف رجليهم..
وطارق وبيتر مش قادرين يقفو ع رجليهم..
ومراد وزين بينهجو بخوف كبير وخايفين..
آدم مراد بيتنفس بصعوبه..
فهد وسليم وخالد وزياد وكل الشباب واقفين وبتنفسو ببطء شديد..
الرعب والخوف احتل المكان..ومفيش ف أيديهم اي حاجه يعملوها..
محمد خرج بينهج وقال.....!!!! -------------يتبع
رواية جريمة عشق ج 5
(مملكة ميراث العشق)
صدّقني أنت لا تعلم كيف سيُغيّر الله المشهد لأجلك، وكيف سيصرف عنك السوء بسبب دعائك وإلحاحك الطويل الذي ظننت-بجهلاً منك-أنّ هذه الدعوات التي خرجت من قلبك بحرقة ذات ليلة لم يستجيبها الله ! أنت لا تعلم كم من بلاء شارف على الوقوع ودفعه الله عنك بالدعاء ، ولو علِمت لما مللت من الدعاء .
الأب :- هو الشخص الذي يقضي حياته منحنيأ.
ل يستقيم أبناؤه
================================
بسم الله نبدأ.
أسم الكاتبة الحقيقي : شريهان ابراهيم.
الإسم الحركي للكاتبة : مريم نصار.
ف شركة سليم بدر الدين.
سليم ف اجتماع مهم... بيتكلم ومبسوط وبيشرح للمهندسين الموجودين..
وفتون بترن عليه باستمرار اكتر من مره وفونه صامت..!!
خالد : من غير ما يخبط..دخل بسرعه بينهج..وقال بزهول..سليم عرفت ال حصل ـ ل آدم العدوي..!!؟
سليم : قام وقف بقلق واضح..ف ايه يا خالد؟
خالد : فتح التلفزيون..وقال كارثه.. مصيبه.. شوف بنفسك..!!!
سليم : رفع عينيه للشاشه..وفتح عينيه بصدمه كبيره جدا...!!! وهمس بزهول.. مستحيل...!!!
وساب الاجتماع وخرج يجري بسرعه كبيره.ورد ع فتون . وخالد وراه...!!!
عند البرج..
فريق البحث الجنائي وصل. ورفعو البصمات واخدو قطعة الازاز..
والشرطه جت فريق منهم راح ع المستشفى.
وفريق وصل عند البرج عشان يحقق. واخدو هارون وشاهين والبواب ع القسم لاخد اقوالهم بالواقعه.
مراد : اتصل ع رعد وطلب منه حراسه ع البيت..
ورعد نفذ. و اتصل ع حراسة شركتة.. وطلب منهم إن عدد من الحرس يروحو يقفو حراسه ع فيلا العدوي..
أما فهد..!!!
ف أمر بتفريغ الكاميرات..من اسبوعين فاتو واخدهم ع فلاشه..
ومشي بسرعة البرق وطلع ع المستشفى ومعاه رعد عشان يطمنه ع آدم..!!
وطول الطريق فهد قلبه مشغول..وحاسس بخنقه كبيره وقلة حيله. ونفسه يعمل اي حاجه..علشان آدم يفضل موجود طول العمر..!!!
وبعد شويه..وصلو المستشفى..ونزل بسرعه..
------------------بقلمي مريم نصار.
ف المستشفى.
طبعا..الكل ع نفس الوتيره والقلق.والخوف من الفقد..
اميرة وحورية وسلطانة آدم.. قاعده قدام العمليات..ف صمت تام. ولا أبدت بأي رد فعل.. والكل قلقان عليها..
الشباب اول ما عرفو بالتبرع بالدم.. قامو ف ثواني..
زياد _ ومالك _ ويوسف _ و ياسين _و كريم _و آسر_ ومصطفى._ و آركان _و آريان &و آدم مراد._ ومراد _و زين..
نزلو بسرعه يعملو الفحوصات لفصيلة الدم..
لأن آدم نزف كتير..والدكتور محمد قال..احتمال نحتاج كيسين دم او اكتر..
..وعايزين ميكونش المتبرع عندو مشاكل صحيه..
وكلهم بيدعو إن فصليتهم تكون نفس فصيلة آدم..
ومستعدين يتبرعو بروحهم مش بالدم وبس..
مراد : عمل الفحوصات..وخرج من الاوضه بإحباط.. ووقف جمب الحيطه..وسند ايدو وجبينه ع الحيطه.. وحاسس بالعجز..وحاسس أنه السبب ف كل حاجه
.ومحمل نفسه الزنب..
هو طبعا مراد معملش حاجه..بس ده احساس طبيعي بالتقصير تجاه الأب و الأم وقت اى محنه.
وندمان أنه سابه يخرج من الشركه لوحدو.وبيعض ع صوابعه من الندم..
ومراد اقسم انه لو هيتخلى عن روحه لازم المرادي يوصل لل دمر حياته وأنه يشوف أبوه بالعجز ده..!!
زين : عمل الفحوصات وخرج.بيأس كبير. وشاف اخوه الكبير واقف مكسور..ووقف وراه..وقال بصوت مهزوز وعيونه مليانه دموع.. مو..مراد..!!! بابا يامراد...!!
مراد : لف بسرعه..وشد زين لحضنه.. وزين كلبش فيه..
ودموعهم نازله ف صمت كبير..
مراد : مغمض عينيه بقوه..وحاضن زين بكل احتياجه.
وزين حاضن مراد كأنه خايف يواجه العالم بخبر يدمر حياته.
وكل واحد مكلبش ف اخوه..كأنهم بيستمدو القوه من بعض..
زين : غصب عنه..عيط بضعف..وقال بوجع كبير.. بابا يامراد. أنا خايف..!!
مراد : اخد نفس عميق جداااا. وشايف ضعف اخوه وانه لازم يقويه..
وطلع زين من حضنه.. ومسح ل زين دموعه.
ومسك كتافه.وهزو. وقال بقوه..
.بابا بخير يا زين.. آدم العدوي استحاله تكون دي نهايته..
آدم العدوي عمره ما كان ضعيف بابا أقوي من الرصاص نفسه..ابوك واجه الموت اكتر من مره..
وواجه صعوبات كتيره وكبيره..
وديما عند كل محنه بيقول.. ربنا بينقذنا ف كل مره.
ابوك عندو حسن ظن بالله كبير..كبير اوي يازين..
وانا واثق إن دعواتنا هاتنجيه..
ابوك دلوقتي محتاجنا..محتاج لدعواتنا. مش وقت ضعف يازين أو أننا ننكسر.. احنا لازم نكون اقوى من كدا.. عشان.....!!!
وعيونه لمعت بدموع وكمل بصوت مبحوح..عشان ماما..و .ونور..ولارين.. لسه قدامنا اختبارات كتير اوى يازين..ولازم نقوى ببعض.ولازم نكون الدرع الحامي للعيله..
ومسح دموعه..وقال.. آدم العدوي هيرجع لينا..هيرجع زي الاول واحسن كمان..!!!
زين : بضعف..بس انا مش قادر يامراد. مش قادر انسى شكل بابا..مش قادر أتخيل إن ممكن يحصل حاجه..
وكمان ماما يامراد..!! ماشوفتش امي عامله ايه؟ انا اول مره اشوفها كدا. أنا خايف عليها..دي مبتردش عليا ولا عليك..
مراد : قبض ع ايديه بغيظ من كل حاجه وقلة حيلته..
ورفع راسه لفوق ونفخ بخنقه كبيره.. ومسح وشه بايديه..وقال بتمثيل..
انت عارف ماما اكيد هي ساكته بتدعي ل بابا. وكل حاجه هترجع زي الاول وأحسن..
آخر الطرقه..فهد شاف مراد وزين. وجري عليهم بسرعه.. هو ورعد..
مراد وزين شافوهم..
مراد : ل زين..امسح دموعك انا عايزك تكون اقوى من كدا..ويلا اطلع انت وانا هحصلك.
زين : مسح وشه بايديه وشعرو..وهز راسه بقلة حيلة..وطلع يقف قدام العمليات..
فهد : وصل ل مراد..وبينهج.. وقال.بلهفه..مراد..مراد عمي عامل ايه؟
مراد : بغصه..هز راسه. واتكلم بنبرة وجع..اد..ادعيله يافهد..ابويا......!!!
فهد : بسرعه شده لحضنه...
مراد : غمض عينيه ودموعه خانته..وحضن فهد..وقال بوجع..مش هقدر اتحمل خسارته يافهد..!!!
رعد : المشهد أثر فيه..واتخنق.. وافتكر كل مواقف آدم معاه..وبكى...
فهد : بألم ف صوته..عمى هيكون بخير يامراد.. وخرج من حضنه..وحط ايدو ع دراع مراد.. وقال..
فاكر يامراد؟ فاكر لما انت اتصابت ف مهمة الراجل الكبير وإيلان؟ انت كان بينك وبين الرصاصه متر..واتصوب ع قلبك والرصاصه جت ف القلب عندك.. وأنت كنت مفكر إنك خلاص..وروحت المستشفى بعد اكتر من ساعتين..وربنا وقف جمبك ونجاك..
عمي برضه ربنا هاينجيه.. والحمدلله الدكتور محمد اسعفه ف نفس اللحظه..وانا متفائل خير..وعايزك انت كمان تحاول تهدا.
عشان أنت الكبير والكل هيبين ضعفه ليك.. وأنت ال هتقويهم..لحد ما عمي يرجع بخير..
مراد : مسح دموعه ووشه..وهز راسه إن شاء الله..
وبص ل فهد بتوعد..وقال بغضب..انا عايز اعرف هو مين يافهد؟ وعايزو حي..هاكل من لحمه..هخليه يتنمى الرحمه..بس اعرفه..!!
فهد : ربت ع كتفه..اطمن يامراد..انت ف الظرف ده خليك مع العيله وانا ورعد هنتصرف..
والداخليه بتقوم بدورها..وانا فرغت الكاميرات..بس اطمن ع عمي وبعدها نشوف كل حاجه..واول ما نوصل لل عمل كدا..انا هقولك اكيد..
ومش لوحدك ال عايزو حي..انا هخليه يلعن اليوم ال اتولد فيه..!!
زياد ومالك وباقي الشباب خرجو..والحزن كاسي ع ملامحهم..
و آركان عيونه حمرا. واول ما شاف فهد اتحرك بسرعه واترمى ف حضنه..وقال بابا آدم يابابا. أنا هموت لو جراله حاجه.
مراد : اتخنق..وسابهم وطلع فوق..ووراه آدم مراد.. و آريان..
فهد : رغم الغضب ال جواه. إلا أنه..احتوى ابنه.. وربت ع ضهرو..وقال..
آركان انت اقوى من كدا..وجدك هيكون بخير.انت ادعيله..اطلع مع الشباب وانا شويه وهحصلك.
آركان..خرج من حضنه..وطلع..
فهد : من غير تفكير دخل الغرفه..وقال للممرضه..انا كويس وكل حاجه..ممكن تسحبي دم ع طول..
الممرضه.. آسفه يافندم..دكتور محمد منبه علينا منسحبش غير بعد ما نطمن ع حالة المتبرع..
فهد : نفخ بخنقه كبيره..وهز راسه وسكت..
رعد : دخل وراه وهيعمل الفحص..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا السيوفي..
رودي : بتلبس بسرعه..وجسمها كله بترجف من الخبر..
فون رودي رن وكان فارس..!!!
رودي : ردت بسرعه..وبتنهج برعشه..
وقالت.الو..الو يافارس..!!
فارس : بلهفه وقلق كبير..الو ايوه يارودي..هو ال انا شوفته ع النت ده صح؟ عمي آدم اضرب عليه نار؟
رودي : عيطت بوجع. ايوه يا فارس..عمي آدم اتصاب. وناقلوه المستشفى. أنا خايفه اوي..الرصاص قناصه يافارس..!!
فارس : قلبه بيدق بخوف كبير..وبلع ريقه بصعوبه..وقال..و.بابا فين؟ وماما؟ العيله فين وانتى موجوده معاهم ولا لأ؟
رودي : بعياط..انا عرفت من چود..واتصلت عليا وهي بتصرخ..
وماما رنا مش مبطله عياط..ورجعت من نص الطريق..وكلنا بنلبس عشان رايحين المستشفى..!! ادعيله يافارس..
فارس : مسح ع شعرو..وقال رودي تابعي معايا بالتليفون..انا هحجز وارجع ع مصر فورا..
رودي : هزت راسها..طيب حاضر..
فارس : بتنبيه.. رودي خلي بالك من العيله وبنات عمي آدم..يعالم هما عاملين ايه دلوقتي؟
رودي : عيطت بوجع..ااه يقلبى عليهم..انا معرفش عرفو ولا لأ..؟
انا هوصل ماما ونطمن عليهم ف المستشفى..واروح انا ل نور و رينو.. متقلقش انت..بس خلى بالك من نفسك..
فارس : بخنقه كبيره جدا إن شاء الله.. يلا سلام عشان طالع ع المطار.
رودي : مع السلامه. وقفلت..
چود : دخلت بعياط..وزعقت..يامامي يلا ماما رنا مبهدله الدنيا تحت. وعايزه تروح ل ناناه مريم..
رودي : شدت الشنطه بسرعه..وقالت وهي خارجه وبتجري..يلا انا خلصت اهو..
وانتي ياچود السواق هيوصلك عند آرين وتالين..وخلي بالك منهم.
چود : مسحت دموعها..وقالت بحزن..حاضر يا مامي..!!
------------------بقلمي مريم نصار
Автор: Меріам Насар
ف المستشفى..ف الدور التاني.
طارق : قاعد ومشبك ايديه..وعيونه ع غرفة العمليات. وبيهز رجليه بنفاذ صبر.. والشيطان بيصور ليه افكار كتير جدا..!! ويهز راسه برفضها.. ويمسح وشه..ويحط وشه بين ايديه..ويدعي بترجي كبير...
بيتر : قاعد ساكت ومنزل راسه ف الأرض..وحزين جدآ..وزكريات وافكار كتيره بينه وبين صديق عمره..
وبيدعي بقلبه.. إن كل ال حصل قدامه ده يكون كابوس مزعج ويصحي منه..يلاقي آدم بيتصل عليه كالعاده..!!!
جاسر : مغمض عينيه.. وبيهز رجله..وحزين جدآ جدآ ع آدم..
.وزعلان ع ملك ال اول ما عرفت..صرخت بكل صوتها وأغمى عليها..وساره طمنته انها جمبها..واول ما تفوق هتجيبها وتيجي ع المستشفى..!!
اشرف : قاعد جمب غرفة العمليات..قصاد مريم.. وقلبه مرعوب.لانه بعد ما شاف حالة مريم.. أتأكد لو آدم لاقدر الله جراله حاجه..مريم مش هتتحمل..
وخايف اكتر لأن مريم ساكته ومبتتكلمش مع أي شخص..ولا حتى بتبكي..!! واتنهد بتعب. وقال. استرها معانا يارب..!!
مراد : طلع وقلبه بيدق بقلق شديد. وخايف والوقت بيعدي عليه كأنه سنه كامله.ونفسه محمد يخرج حتى يطمنهم..وبص ع مريم. واتحرك عشان يروحلها..
زين : قرب من مراد..وقال بوجع.حاول تتكلم مع ماما يامراد..
مراد : هز راسه بتنهيده.وقال متقلقش انا رايح أشوفها..
وشاف مريم..وقرب منها..ونزل ع ركبه قدامها. وقال بهدوء عكس التكسير ال جواه.. أمي..انتى ساكته ليه؟
مريم : بهدوء.. انا مش ساكته. أنا مستنيه آدم..!!!
مراد : صك ع أسنانه..وبص بعيد..وخاف.. اول مره يحس بالكسر ده..اول مره يخاف كدا.. لأ ده مش خوف..ده رعب..امي مالها؟ امي مصدومه؟
لأ بس هي قويه..ايوه يامراد امك ست قويه. واكيد هي ساكته لأنها بتدعي ل بابا دلوقتي..
وبص ليها تانى وقال بوجع.. طيب انتى ليه مبتتكلميش ليه مسألتيش ع.....!!
مريم : بنبره حاده..انا عايزه ابقى لوحدى..!!!
مراد : بس....!!!!
مريم : بحده..قولت عايزه ابقى لوحدي...!!!
اشرف : بقلة حيلة.. خلاص يامراد يابني..انا حاولت معاها..ومفيش فايده.. هنا ومريم ع وصول وهيكونو معاها..
مراد : اتنهد بيأس..وقام..ووقف جمب باب الغرفه
.وسند راسه ع الحيطه وبيدعي...!!
بعد لحظات..
آدم ف العمليات..ومعاه فريق طبي متكامل..ومن أكبر الدكاتره والاستشاريين ف جراحة القلب والأوعية الدموية.. وبدأو ف إجراء العمليه..
محمد : واقف معاهم..متابع الأكسجين..والدم..
بتركيز كبير..
ف باب تاني ف غرفة العمليات..والممرضه دخلت ومعاها تقارير الفحوصات لل من نفس الفصيلة..
ف الطرقه..
شباب العيله كلهم..فتحو تليفوناتهم.. وقاعدين ف الطرقه بيقرأو قرآن.ويدعو الله من قلبهم أنه يكون مع آدم.
فهد واقف وكل شويه يقف جمب مراد..وشويه يطمن ع طارق وبيتر..والأهم مريم..
فهد : قام من جمب طارق..ورجع وقف جمب مراد..
مالك : واقف وبيعمل مكالمات تخص القضيه..واتصل ع واحد ف البحث الجنائي.. وقال بنرفزه..اسبوع ايه يااستاذ ناصر ال تعرفلي فيه البصمات ال ع ازاز الكاس؟
ناصر : يامالك..يامالك حاول تهدا وانا مقدر موقفك..بس انت عارف إن الحجات دي بتاخد وقت..!!
مالك : خبط الحيطه بغضب وقال بصوت مضايق..بتاخد وقت عشان انتو عايزنها تاخد وقت..وانت عارف كدا كويس..انا مش هستنى تقولى اسبوع..يكون ال عمل كدا هرب.. اتصرف ياناصر..!!
ناصر : اتنهد..حاضر يامالك..حاضر..انا هطبق ف الشغل واحاول ع قد ما اقدر اجبلك البصمات ف اي وقت..!!
رعد : بلغ مراد إن الحراسه وصلت الفيلا.
آدم مراد : واقف وعينيه ع مريم..وقلبه بيغلى نار..وجواه بركان غضب..
وبيقسم إنه لازم يرعب ال عمل كدا قبل مايقطع من لحمه وهو حي..وقبض ع ايديه بغضب شديد..وضرب الحيطه بغضب..لانه بيكره الضعف..بيكره الخوف..بيكره انه يشوف اعز الناس يكون قليل الحيله.
.وبص ع مريم تانى..وقال بنبرة حادة.. اقسم بالله..لانتقم من ال خلاني أشوفك ف الحاله دى..!!!
فهد : واقف ومربع ايديه..وساند راسه ع الحيطه..وقلبه مشغول ع رينو. وبيسأل نفسه..ياترى عرفتى ولا لأ؟
وعايز يتصل عليها..بس مستنى يطمن ع آدم ويروح يطمنها.. وفتح عينيه ونفخ بخنقه كبيره.. وربت ع
كتف مراد..
ورفع طرف عينيه..وشاف سليم بدر الدين.. وخالد الشرقاوي..جايين عليهم بسرعه..
سليم : دخل عليهم هو وخالد بينهجو..والزهول ع ملامحهم.. وقالو. سلام عليكم..
الكل بهمس وحزن وعليكم السلام..
سليم : بفزع..ايه يامراد عمي جراله ايه؟
مراد : حاول يتماسك..ادعيله ياسليم..!!
سليم : ربت ع كتفه.. إن شاء الله..هيقوم منها بالسلامه..
انا متأكد..انا واحد واجهت الموت وربك نجاني منه.. وانا واثق إن عمي آدم هيكون بخير.
مراد : هز راسه بإحباط ممزوج بوجع وتمني..يارب. يارب ياسليم..!!
خالد : بحزن..اجمد يازين إن شاء الله عمى هيرجع زي الاول وأحسن..
زين : مسح دموعه..يارب ياخالد..يارب..
سليم : اطمن ع كل الموجودين..واخد خالد ع جمب..وقال بقولك ايه..
خالد : قول يصحبي..
سليم : بجديه.. الوضع شكله مش خير..والكل هنا مرهقين..تعالى ننزل نشتري شوية حجات..
خالد : بحيره..انا معاك..بس انت شايف إن ده وقته؟
سليم : بتنهيده..ياخالد هما دلوقتي كلهم مصدومين..ومش فايقيين لأي حاجه. شايف الأستاذ طارق الحزن عامل فيه ايه؟
ولا الأستاذ بيتر.والشباب كلهم.وصدمة مراد وزين
.وده واجبنا إننا نقف جمبهم.بأقل حاجه..تعالى..!!
خالد : بتنهيده..عندك حق.يلا بينا.. واتحركو..
سليم : رد ع الفون.. الو ايوه يافتون. انتى وصلتي ولا لسه..!؟
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي..
رينو : أخدت الصدمه ونزفت.وطلعوها فوق بالعافيه..واغمى عليها ف الطرقه..وحاولو يشيلوها ودخلوها أقرب اوضه..
. وزينب..جريت ع عوض.وقالت ليه وهي بتصرخ.. يجيب دكتوره النسا ال ف الفيلا ال قصادهم..ودعت تكون الدكتوره موجوده..!!
عوض : قال استر يارب..وجري بسرعه يشوف الدكتوره...
فتون : نازله من العربيه.بسرعه..وقالت ف الفون . ايوه ياسليم. أنا وصلت اهو.. هقفل دلوقتى عشان داخله عليهم..!! وقفلت..وماشيه بسرعه..وقلبها مشغول ع مريم..!!!
نور : مغمى عليها من الصدمه..
وتمارا قلبها هيقف من الموقف.جدها.ومامتها.
وبتعيط بشهقات عاليه..وقالت. ما....مامي. مامي ارجوكي فووووقي..بالله عليكي ردي عليا..مااامي..ااااه ياااارب..
ريتال : بعياط..بتفوق ف نور..!!
زينب : جريت عليها..امسكي ياست تمارا..رشي عليها الريحه دي.
.وانا هطلع جري اشوف ال بتنزف فوق. استرها معانا يارب..وحياة حبيبك النبي..لا تدخل علينا هم ولا غم ياااارب.. خليكى يابت يادعاء انتى والبنات هنا..وجريت ع فوق..
فتون : شافت الباب مفتوح..ودخلت تجري..واتصدمت..وقالت..نووور..!! وجريت عليهم..
تمارا : بشهقات..طنط فتون مامي مش راضيه تفوق..
فتون : بدموع..اهدى يا تمارا..هاتي البرفان ده..
ورشت ع ايدها..وحاولت تفوقها..وخبطت ع خدها..نور. نور ياحبيبتى فوقي الله يكرمك..
تالين : نازله ع السلم جري..ودموعها مغرقا وشها..وقالت عمتو نور فوقي الله يكرمك..عمتو لارين تعبانه اوي. وماما مش عارفه تعمل حاجه.. ارجوكي فوقي...
تمارا : حطت وشها بين ايديها وعيطت بوجع كبير..ااااه ياالله لطفك بينا يارب...
فتون : قلبها وجعها..وخبطت نور بقوه شويه.. وهزت نور جامد..نووووور..نوووور فوووقى. عمي آدم اكيد بخير..فوقى عشان بنتك دي...!!!
نور : بدأت تأن بتعب..وبتقول ف اللاوعي..بابي.. لأ بابي. واتعدلت بصرخه من كل قلبهاا بااااباااااا لااااااء...!!
تالين : عيطت بوجع كبير..وطلعت تجري تطمن ع رينو..وبتدعي ل جدها..
نور : اتعدلت وبتقوم..
فتون : مسكتها..اهدى يانور.اهدى إن شاء اللّه خير..
نور : هزت راسها بهيستريا.. ابويا..ابويا قالو. قالو. اء.. إن بابي. وبصت ل فتون..وهزت راسها لأ بابي محتاجلي..وشدت نقابها وبتجري ع بره..
فتون : وتمارا وريتال حاولو يوقفوها..
نور : صرخت بصوت عالى..سبووووني..لازم الحق ابويااااااا....
تمارا : بعياط..استنى بالله عليكي يامامي..
ريتال : بشهقات..طيب انا هروح معاكي..بس استنى يانور..
فتون : بعياط..استنى طيب نطمن ع لارين..وا...
نور : شدت ايدها..ومردتش ع حد..وجريت ع الجنينه..وبتلبس النقاب..
عوض : شافها..وحزين جدآ..لكن شاور للسواق.وقاله يسوق مكان الدكتوره..
السواق : جري..وفتح الباب..ونور ركبت وزعقت بانهيار.. اطلع بسررررعه..
السواق : ركب ف ثواني..وساق بسرعه..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
فتون : سمعت صوت صريخ آرين.. وجريت هي وريتال وتمارا.. وطلعو ل فوق..
فريحه : جسمها كله بيترعش..ومش قادره تفوق رينو.. وبتعيط واكتافها بتترعش بطريقه ملحوظه...
آرين : شافت رينو..وشها اصفر جدا..ومش راضيه تفوق..والدم غرق فستانها..!! وصرخت صرخة وجع..ماااااامي..بالله ردي عليا..مامي انا هموووووت ارجوكي فتحي عينيكي... ااااه باااااابي....!!!
فتون : دخلت جري..ووقفت مكانها بصدمه.وشافت الدم.وشهقت بصوت عالى.. لارين؟
آرين : حطت راسها ف حضن أمها وبتعيط بشهقات عاليه وتقطع القلب...
تمارا : حطت ايدها ع بوقها وبتعيط بشهقات عاليه..وقالت خالتو...!!!
ريتال : رجعت لورا وخبطت ف الحيطه..وبتنهج وحاسه إن قلبها هيقف..
فتون :شافت الكل ف حالة ضعف.!!وصدمه.
غمضت عينيها..وقالت مش وقته يافتون..انتي طول عمرك قويه.. وفتحت عينيها بسرعه..وقالت بجديه.. آرين تمارا وتالين..اطلعوا بره..
آرين : بذل وانكسار..مامي ياطنط فتون..انا مش هسيبها..وكمان بابا آدم..انا عايزه اشوووووفه..
فتون : بصت ل تمارا..
تمارا : فهمت..وقالت تعالى يا آرين..تعالى خالتو هتفوق تعالى..واخدتها..
و آرين حطت راسها ف حضن تمارا وعيطت وبتنادي ع ابوها وجدها...!!
وتالين اترمت ف حضن تمارا..وعيطت..وتمارا حضنتهم الاتنين.. وخرجو...
فتون : بصت ع فريحه..شافتها بتترجف وبتقلع ل رينو الحجاب بصعوبه..وريتال مصدومه..
فتون..قلعت الحجاب..وشمرت كم أيديها..وراحت تقلع رينو فستانها..!!!
زينب : عرفت إن الدكتوره ف بيتها..وجريت راحت ليها..وشرحتلها الوضع.. والدكتوره اخدت كل مستلزماتها وعوض والحرس شاله الحاجه..وجريو ع الفيلا...!!
الدكتوره : دخلت..وبسرعه.ولبست جوانتي..و شافت الوضع.. وكشفت ع رينو...!!!
بعد شويه...
زينب : حاطه ايديها الاتنين ع قلبها..وبتدعي..ومتابعه..ومستنيه الدكتوره هتقول ايه؟
الدكتوره : هزت راسها..!!!
فتون : بلعت ريقها بتوتر..ايه يادكتوره؟
فريحه وريتال..بصو للدكتوره..!!!
الدكتوره :.للأسف..دكتوره لارين سقطت....!!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف المستشفى..!!!
الست صابره بعد الاشعه..دخلوها العمليات عشان ينقذو ما يمكن إنقاذه..!!
سليم وخالد..جابو كمية عصاير ومشروبات وميا..وحجات كتير..وحالو مع الكل..لكن الأحفاد ومراد وزين وفهد رفضو لأنهم مش قادرين حتى يتكلمو .وسليم وخالد..واقفين ف ضهرهم..
كل الستات وصلت.والمكان اتملا بكل الأحباب.وكانو ف حاله وحشه جدا.وزادت عليهم.. لما شافو مريم بالصمت ده..
ملك : بتعيط بهستريا..وبتدعي بصوت عالى..
رنا : بعياط ووجع.. قربت من مريم وقعدت جنبها..ومسدت ع ضهرها..وقالت..وحدي الله يامريم..!!
مريم : بهدوء.. لا اله إلا الله..
رنا : مسحت دموعها..وقالت.. إن.. إن شاء الله آدم هيكون كويس..!!!
مريم : ..............!!!
رنا : خافت ع مريم..وقالت انتي قاعده هنا من بدري..تعالى ادخلي الاوضه دي واستريحي شويه..!!!
مريم : بحزم..ال هتعيط تقوم تروح..!!!
رنا : هزت راسها بعدم تصديق..وحطت أيدها ع بوقها وبتعيط بصمت..!!
مريم : بهدوء..قومي اقعدي هناك..انا عايزه اقعد لوحدي..!!!
اشرف : متحملش..ودموعه نزلت. وشاور ل رنا متتكلمش تاني..وتسكت..!!!
باب العمليات اتفتح...»»»»»
الكل قام بسرعه. وجريو ع محمد.
لكن أميرة آدم..زي ما هي متحركتش..!!
مراد : بينهج ومسك أيد محمد..وقال بلهفه..بابا كويس..!! قول يامحمد أنه فاق..!!
زين : بلهفه وقلق كبير..بابا فاق يامحمد؟
محمد : رفع ايدو ليهم..وقال بجديه.. اطمنو..وبص ل آدم مراد..وقال بسرعه تعالى يا آدم..جدك محتاج نقل دم حالا.!!
آدم مراد : اتحرك بسرعه كبيره..وقال أنا جاهز..!!
محمد : بإستعجال..تعالى ادخل..
آدم مراد : دخل العمليات بسرعه..لكن وقف مكانه.. والزمن وقف مره تانيه...!! وكان شكل جدو لا يمكن ينساه ف الوقت ده مهما تعدي من سنين..!!
محمد : داخل وراه بسرعه...
مراد : لحقه ومسكه من ايدو بسرعه..وبص ف عينيه..وقال بترجي..حلفتك بالله تطمني..!!!
محمد : دمعه نزلت منه..ومردش ودخل...!!!!
مراد : فهم نظرة محمد..ونزل ع الأرض مكانه.بصدمه ويأس كبير..!!!
فهد وسليم.. وزياد..نزلو معاه..وحاولو يقووه..
زين : هز راسه بصدمه وقال بهستريا.. لأ لأ.ابويا مش لازم يجراله حاجه..!!!
ياسين ومالك ويوسف وخالد جريو عليه..وقالوله وحد الله يازين..!!!
طارق قلبه هيقف من التفكير..وقام وقف مره واحده ..وقال بصوت مكسور.انا رايح المسجد اصلى ل آدم..
اشرف : قام وانا جاي معاك..
وجاسر ومالك وزياد ورعد وكل الشباب. نزلو معاهم..وسندو زين ونزلو يصلو ويدعو الله أنه يكون مع آدم..!!
ماعدا فهد ومراد وسليم علشان لو حد احتاج ل حاجه..!!!
Автор: Меріам Насар
ف العمليات..
آدم مراد : واقف وعينيه تايهه يمين وشمال..ومش مصدق.. إن جدو حصله كل ده وف لحظه واحده..!!
محمد : بسرعه..يلا يا آدم مفيش وقت..!!!
د/إبراهيم : بسرعه يادكتور محمد..كمية الدم زادت عن حدها..وانا بحاول اوقف النزيف...
د/علاء : بقلق نسبة الأكسجين نزلت درجتين يادكتور محمد..!!!
محمد : جري بسرعه..وبص ع الاجهزه..وشاور ل آدم..يطلع ع السرير..ال جمب جدو..!!
آدم مراد : طلع ع السرير.ونام ع ضهرو..وقلبه بيدق بخفقان..!!
الممرضه : قربت عند آدم..وجهزت الكيس..ومسكت ايد آدم..وحاولت تسحب الابره..!!
آدم مراد : صاكك ع أسنانه..وقمة العجز ي آدم..!!!
الممرضه : لو سمحت..حضرتك شادد اعصابك خالص..
محمد : بحده.. آدم قولت مفيش وقت..واهدا..!! وبص لل الممرضه..انجزي..!!
آدم مراد : غمض عينيه وحاول يهدا..وهمس وقال..عشان جدك يا آدم..!!!
الممرضه : بدأت تسحب من آدم الدم..وقالت تمام حضرتك..احنا محتاجين كيسين..هناخد منك كيس..وبصت ف الورقه.وقالت..ومن آسر الصاوي كيس..!!!
آدم مراد : بجديه..كيسين الدم هيتاخدو مني..!!!
الممرضه : بس يافندم......
آدم مراد : شوفي شغلك...!!!
الممرضه : تمام حضرتك..!!
آدم مراد : لف راسه وبص ع جدو.. ودموعه لاول مره تعرف طريقها..وهمس ل جدو بترجي..وقال.. أرجوك انا محتاجلك...!!!
محمد : هز راسه ونفخ بأريحية..تمام.. الأكسجين رفع الحمد لله..
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي..
فتون : بلعت ريقها بتوتر..ايه يادكتوره؟
فريحه وريتال..بصو للدكتوره..!!!
الدكتوره :.للأسف..دكتوره لارين سقطت جنين. لكن الحمد لله لحقنا التوأم.. وقدرت اوقف النزيف..!!!
فتون : بعدم فهم..لحقتى التوأم؟
الدكتوره : ايوه حضرتك..لارين كانت حامل ف تؤام..وكل جنين ف كيس لوحدو..وواضح انها لما اتعرضت للصدمه..الكيس اتفجر.. وبدأ ف الإجهاض مع نزيف..لكن الحمدلله انا قدرت اسيطر ع النزيف..والكيس التاني بخير..!! لكن لازم ليها راحه تامه..ومتتحركش انهردا ع الأقل..وانا هعلق ليها المحاليل دي..وياريت تباشروها..وتاخد العلاج ف وقته لانه مهم جدا..لتثبت الجنين..!!
فريحه : قعدت ع الكرسي ومسحت وشها ودموعها..وقالت الحمدلله..!!
ريتال : مسحت دموعها..طيب هي ليه مفاقتش يادكتوره..!!
الدكتوره : بعد المحلول المغذي هتفوق إن شاء الله.. وياريت تبعد عن أي توتر..
وبعد ماتفوق..انا هضطر اني اديلها منوم لأنها لو قامت دلوقتي ف الظروف دي غلط عليها..!!
فتون : هزت راسها بتنهيده.. إن شاء الله يادكتوره..
ف المستشفى..
آدم مراد : اتبرع بكيسين دم..ومحمد علق ليه محلول مغذي كتعويض..!!
د/ابراهيم : كيس الدم التاني بسرعه..!!
محمد : بسرعه بدل الكيس..!! وبص ل آدم مراد..وقال خلاص يا آدم. اطلع انت و طمنهم..!!
آدم مراد : اتعدل..وعيونه ع جدو..وشد الكانيولا..بغضب..والانتقام ف قلبه بيزيد..!!! وخرج بسرعه..وحاسس أنه مش قادر يتنفس..ووقف قدام شباك الطرقه..وحاول يتنفس...
الكل جري عليه.. وسألوه..
آدم مراد : بيقين..بابا آدم هيكون بخير...!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف المالديف..!
تيم : اتفرج ع الڤيديو..والمج وقع من ايدو واتكسر..وهز راسه بصدمه وزهول.وعيونه مفتوحه ع الاخر وفيها دموع صدمه متحجره..وهمس.. بابا آدم..!!!
بعد كدا..
ميرو : خارجه من الحمام..وضحكتها ع وشها..
لكن اتخضت..وقالت..بسم الله..ايه ياتيم..انت واقف كدا ليه؟ انت مش قولت هتستناني ع سطح اليخت؟ ونفخت باريحيه.. اوووف..اتخضيت بجد..!!
تيم : بكل ثبات العالم..ايه رايك لو نرجع مصر دلوقتي..!!!
ميرو : كشرت عينيها..وتنحت ببلاها..ها؟ نرجع مصر..!!؟
ههههه ايوه ايوه..يبقى انت عايز تلحق الحفله.ههه احب اقولك إن الساعه داخله ع ٤ هناك..يعنى الحفله خلصت من بدري يادكتور.. ههههه..
تيم : .............!!!
ميرو : كشرت عينيها بتعجب..وقربت من تيم..وقالت مالك ياتيم..!!
تيم : بلع ريقه بصعوبه..وحاول يكون ثابت..ويداري عليها..
واحنا عارفين ديما إن تيم بيعرف يداري وجعه جواه. لكن الوجع المرادي أكبر.. وأنه يداري صعب جدا..
دي ضربه قاضيه للعيله كلها..!! لكن هيحاول..!!
ميرو : مسكت دراعه..وقالت بعدم فهم..تيم بجد مالك؟ وشك احمر ليه؟ وانت ليه عرقان؟
تيم : حاول بكل قوته يمثل الابتسامه..لكنه فشل..وقال بتمثيل. إن...احم..اء..اظاهر ف مشكله ف شبكة النت..وصعب أننا نشوف العيله حالياً..احم. وانتي مش كنتي عايزه ترجعي مصر من يومين.!! وبلع ريقه بصعوبه..وقال بوجع..اهو انا بحققلك رغبتك..وا..احم..
ميرو : الفرحه غطت ع كل حاجه..وسقفت بفرحه..واااوووو انت بتتكلم بجد ياتيمو؟ دي هتبقى مفاجأه جميله جدا..!!
تيم : لف وشه..ومسح بسرعه دموعه. وقال بهدوء عكس الإنهيار ال جواه..طيب ظبطى كل حاجه..وانا هتصل أشوف اول طياره..!! وسابها وخارج..!!
ميرو : سقفت وقالت طيب استنى استنى..
تيم : صك ع أسنانه..وغمض عينيه وقلبه بيدق بسرعه كبيره..عايز يغمض ويفتح يلاقى نفسه وصل مصر..وقال بوجع..نعم..!!
ميرو : جريت عليه بفرحه..وقالت..انا عارفه انك زعلان عشان هنسافر..بس اوعدك اني هفضل اهتم بيك انت وا...احم..وبابا آدم طبعا اكتر اتنين هههه.. بجد ياتيمو انا فرحانه اوووي.
تيم : هز راسه بتمثيل..وقال.. ماشي. ياريت تجهزي كل حاجه بسرعه..
ميرو : شهقت..وقالت ياخبر الحمدلله كنت هنسى اهم حاجه..الصدفه ال جبتها ل بابا آدم وماما مريم. ودي اكبر صدفه اختارتها ليهم..
انا هروح اجيبها بسرعه واحطها ف الشنطه أول واحده..دي هتعجب بابا آدم اوووي..ولسه بقى لما اخدها عن مصمم ويكتبلى عليها الامبراطور واميرته.وبين قوسين..هدوء العشق.واووو هتبقى تحفه اوووي..!!
وباقي العيله.. الصدف العادي.ونكتب برضو لكل كابلز عليهم اسمايهم....وباست تيم من خدو..وحضنته بسعاده..وقالت بجد انا مش مصدقه. يعنى انا هشوف مامي وبابي واخواتي..وماما مريم..وبابا آدم روح قلبي..ياااااه بجد مش مصدقه..!!
تيم : واقف ثابت..وعيونه مفتوحه ومتعلقه ع سراب..وسمع ل ميرو..ودموعه نازله ع شعرها..!! ومسح دموعه بسرعه..واخد نفس عميق واتنهد.. وقال.. احم هتتكلمي كتير..وممكن الطياره تفوتنا..!!
ميرو : هزت راسها بلهفه.. لأ لأ لأ..انا هجري اهو..واتحركت بسرعه وخرجت بره الكوخ وبتضحك بسعاده كبيره..انها هتشوف اجمل عليه ل قلبها..!! وإن خبر رجوعها مخليها مش شايفه غير السعاده.. السعاده وبس..!!!
تيم : واقف مكانه..وباصص عليها..وقلبه بيتقطع.وغمض عينيه..وقبض ع ايديه..ومتغاظ وندمان..لانه ماسمعش كلامها وسافرو من يومين.. ونفسه يكسر كل حاجه حواليه..
ولعن نفسه كتير جدا.. وفاق..واتحرك بسرعه. ع فون مريم..وفتحه..ولغى ليها باقة الانترنت..عشان متشوفش الفيديو.وكسر فلاشة النت لل اللاب توب.واتصل وحجز تذكرتين ع القاهره.وواقف بيفكر ف جدو وأمه وخالتو وكل العيله..وازاي هو مش معاهم دلوقتي؟ وحاسس بالندم مع العجز..مع خوف كبير جدا..انه يخسر الاب الروحي..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف المستشفى..!!
بعد لحظات من الإنتظار..ال كأنها سنين طويلة عليهم..
باب العمليات اتفتح فاجأه..والممرضين بيجرو بسرعه.. وكاتره خارجه..ودكاتره داخله..ف حاله من الذعر..
الكل واقف مش فاهم حاجه..وقلبهم حرفياً وقع ف رجليهم..
وطارق وبيتر مش قادرين يقفو ع رجليهم..
ومراد وزين بينهجو بخوف كبير وخايفين..
آدم مراد بيتنفس بصعوبه..
فهد وسليم وخالد وزياد وكل الشباب واقفين وبتنفسو ببطء شديد..
الرعب والخوف احتل المكان..ومفيش ف أيديهم اي حاجه يعملوها..
محمد خرج بينهج وقال.....!!!! -------------يتبع
الاكثر قراءة هذا الشهر :
موعد الحلقة الجديدة الساعة 8 م يوميا ان شاء الله .
هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 5 الفصل 3 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الخامس الفصل 4 أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الخامس ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .