نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الرابع ميراث العشق الحلقة 61 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة من خلال موقعنا .
رواية ميراث العشق الفصل الواحد والستون
فصل ٤٢ والأخير ج 1
رواية جريمة عشق ٤
(ميراث العشق)
: " إلهي .. أغلقت الملوك أبوابها ، و بابك مفتوح للسائلين . إلهي .. غارت النجوم ، و نامت العيون ، و أنت الحي القيوم الذى لا تأخذه سنة و لا نوم ، إلهي .. فرشت الفرش و خلا كل حبيب بحبيبه ، و أنت حبيب المجتهدين ، و أنيس المستوحشين ، إلهي .. إن طردتني عن بابك فإلى باب من ألتجئ ، و إن قطعتني عن جنابك فبجناب من أحتمي ، إلهي .. إن عذبتني فإني مستحق للعذاب و النقم ، و إن عفوت عني فأنت أهل الجود و الكرم ، يا سيدي لك أخلص العارفون ، و بفضلك نجا الصالحون ، و برحمتك أناب المقصرون ، يا جميل العفو أذقني برد عفوك ، و حلاوة مغفرتك ، إن لم أكن أهلا لذلك فأنت أهل لذلك ، و أنت أهل التقوى و أهل المغفرة "
================================
بسم الله نبدأ..
أسم الكاتبة الحقيقي : شريهان ابراهيم.
الإسم الحركي للكاتبة : مريم نصار.
فيلا الصاوي.
آسر راجع من الچيم بعد الشغل. ومرهق جدآ. ودخل من باب الفيلا..وسمع صوت كارما بتضحك.وقرب منها..
وقلبه دق لحياة الرقيقه ال قاعده مع كارما..وابتسم بحب كبير..وقال. مساء الخير يابنات..
كارما : بسعاده.. مساء القمر ع أجمل أبيه آسر.
حياة : بحرج كبير..احم مساء الخير يا آسر..
آسر : حط شنطة الجيم..وقعد قصادهم..وقال بإستغراب.. ايه قاعدين لوحدكم ليه؟ وفين العيله؟
كارما : قامت وجريت قعدت جمبه بسرعه.. وقالت بحماس.. عندي ليك اخبار حلوه اوي يا أبيه..
آسر : رفع عينيه ل حياة..وابتسم..ياترى ايه الاخبار دي ياكارما..
حياة : اتوترت..ونزلت عينيها بسرعه. احم.
كارما : بسعاده..ياسين ابن عمتو القمر..راح انهردا يتقدم ل عروسه وجدو وناناه وبابي ومامي معاهم..
آسر : كشر عينيه بتعجب..ياسين..!!!! بيتقدم لعروسه؟
حياة : بتوتر. احم هو الموضوع جه بسرعه.. مامي قالت إن أبيه ياسين قالهم امبارح بليل بس. وع فكره انت تعرف العروسه..!!!
آسر : رفع حاجبه..يبقى من العيله بقى. مش كدا ولا ايه؟
كارما : بحماس ونفي.. لأ لأ لأ..العروسه تبقى همس. ال كانت موجوده في الفرح..ومامي قالت إنها شغاله معاكم ف الشركه..انت متعرفهاش؟
آسر : بإعجاب..اوو..همس المنشاوي.!! لا طبعا اعرفها. دي بنت كويسه جدا..
حياة :اتنهدت بخنقه.وبان ع ملامحها الضيق والغيره.
واحنا عارفين طبعا انها غريزه حتى بين الأصدقاء مش الاحباب وبس..
آسر : غصب عنه ضحك بصمت.وقال..مالك ياحياة؟
حياة : بخنقه ونفس التوتر..ا..ابدا احم.مفيش حاجه..
كارما : حطت ايدها ع معدتها..وقالت اه انا جوعت اوي..
أبيه آسر حضرتك هتتعشى معايا انا وحياة؟اقول للداده تجهز عشا..
حياة : برفض لا ميرسي يا كارو..انا ماليش نفس للأكل..
آسر : بمكر..طيب ايه رأيكم يابنات..لو نطلب ديلفري..ونقعد احنا التلاته نتعشى مع بعض ف الجنينه.؟
ها ايه رايك ياحياة؟ وع فكره انا راجع من الجيم وجعان جدآ..
حياة : بحرج.احم ال انت عايزه يا آسر..
آسر : بحنين..انا عايزك توافقى..!
حياة : بلعت ريقها بتوتر..احم م..موافقه..
كارما : سقفت وااااو يبقى نطلب اكل كتير جدا لاني جعانه اوى اوى..وعايزه كانز وحلو مع الديلفري يا ابيه..
آسر : طلع الفون..وقال وانا تحت امر كارو..وا... وحياة..
حياة : قلبها دق بقوه..وحست انها حرانه من الإحراج..
آسر : حس بيها. وقال بجديه..ها يا كارو انتى وحياة تحبه تطلبو ايه؟
كارما : بنهم..انا عايزه بيتزا L وعايزه كريب فراخ.
وكانز..ولو هتجيب حلو يبقى مولتن كيك.
آسر : بهزار..اكلتك بقت ضعيفه أوي ياكارما.. ههههه.
كارما : الدايت بقى هههههههه.
آسر : وانتي ياحياة..!!
حياة : باحراج..اي حاجه..
آسر : ابتسم..طيب ايه رايك اطلبلك ع زوقي زي ما انا هطلب ليا.؟
حياة : هزت راسها بابتسامه رقيقه..زي ما تحب..
آسر : اتصل..وطلب الاوردر.. وقفل..
وقام وقف.وقال..
..طيب يابنات..انا هطلع اخد شاور. انتو بقى اطلعوا اقعدو ف الجنينه من دلوقتي..وانتى ياكارو انتى وحياة ظبطو لينا المكان كدا..اوك.
آسر طلب منهم يخرجو علشان ماينفعش يقعد مع حياة لوحدهم جوه الفيلا.لان كارما اخته لسه صغيره.وكمان شاف ان حياة متوتره.. وشاف من الافضل يخرجوا ف الجنينه..
حياة : قامت بسرعه.وقالت باريحيه..ايوه كدا افضل..يلا ياكارو..
كارما : قامت بحماس..يلا بينا.. وخرجو..
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا المنشاوي.
ياسين وهمس قاعدين ف الصالون لوحدهم..
وباقي العيله ف الليفنج بعيد شويه.بيتناقشو ف باقي التفاصيل وبيتعرفو ع بعض اكتر.
همس : بتتنفس بسرعه من السعاده..وضحكتها منوره وشها..وفرحانه ومبسوطه..ونفسها تجري وتتنطط وتعمل كل حاجه طفوليه من فرط السعاده ال هي حساها وعايشاها..
ياسين بالنسبالها كان بداية حلم جميل واتحقق من غير اي مجهود.. اتحقق بدعوه صادقه من قلبها..اتحقق بتمني.
ياسين : قلبه بيضحك بسعاده طاغيه..
يااااه.. البنت المجنونه دي هي كمان بتحبني.؟
اخيرا يا ياسين..اخيرا عرفت معني الحب الحقيقي.؟ وهو إنك مقدرتش حتى تتخيل انك تخسر همس. مقتدرتش تتخيل حياتك بس من غير صوتها. احساس وشعور المرادي مختلف..
همس صدفه يا ياسو.. صدفه جميله ولقاء مميز..لقاء جدير اننا نقول عليه لقاء السعاده الابديه.
إحساس بالخوف الحقيقي بالفقد..خلاك تتحرك بسرعه وتتقدم مليون خطوه ع خطوة همس..
حبك عدا المدى معاها يا ياسين..هي دى حبك الحقيقي..
لكن ال قبل كده؟ كان انجذاب وانبهار.. إعجاب بشخصيه ملائكيه. لكن ال قدامك دى هي جنتك ياياسين.. همس جنة ياسو..!!!
همس : بعدم تصديق وسعاده..قالت..ياسين بجد انت جيت وطلبت ايدى صح؟
ياسين : ابتسم بتنهيده.. انتى حاسه ايه ياهمس؟
همس : حاسه اني بحلم..ايوه والله حاسه اني ف حلم..انا اصلا معرفش ازاى انت قدامي دلوقتي..
ياسين قولي ازاى ده حصل؟
ياسين : ضحك بصمت عليها..واخد نفس عميق جدا واتنهد..وقال..
انا لما كلمتك وعرفت شروط والدك..ال انا احترمتها. وزاد اعجابي بوالدك اكتر من الاول..إنه خايف عليكي.وماشي تبع الأصول والعرف..بجد موقفه عجبني جدا ياهمس..
همس : بتذمر..بص انا عارفه إن بابي صح..وانا مش معترضه.. أنا كل ال ضايقني شرط الجواز..هو لازم اتجوز غصب عشان احقق حلمي؟
ياسين : بتفهم.. لأ طبعا مفيش جواز بالغصب.. ولكن والدك معاه حق..ماينفعش تسافري لبلد تانيه لوحدك..لازم فعلا يكون معاكى محرم ليكى..
همس : بهدوء.. طيب ما انا قولت قبل كده انا مش معترضه..
كل الحكايه إن بابي مشغول واخواتي مشغولين كمان..يبقى اتجوز ازاي بقى بالطريقه دي.؟
ياسين : بابتسامه..هو مفيش غير طريقه واحده للجواز ياهمس.!!
وهي إن العريس يدخل البيت من بابه..اما حوار نحب ف بعض طول الليل والنهار. وخروجات ده ماينفعش.
اولا حرام..ثانيا مبيدومش..لازم طرف يخل بالطرف التاني..ومش كل الجواز عن حب ناجح..
همس : بصتله بعتاب..وعيونها لمعت..وقالت..
هو ده ال انت فهمته من كلامي؟ اني عايزه احب ليل ونهار وأخرج وأسهر. واعمل حاجه حرام..!!!
وقامت وقفت..وقالت.بزعل...
اظاهر فعلا انت متعرفنيش يا ياسين..بعد اذنك.
وسابته وخرجت الجنينه..وحاسة بخيبة أمل جديده..وراحت قعدت ع المرجيحه وحاسه انها عايزه تعيط...Автор: Меріам Насар
ياسين : خرج وراها..وقرب منها..ووقف قدامها وقال.
انتى اكيد مجنونه. انا مقصدش انتى بالتحديد..انا بفهمك وجهة النظر عموماً..
ومفهومك عن الجواز من غير حب بيبقى فاشل..وده مش صح..
ف كلتا الحالتين..سواء الجواز بالحب أو الجواز التقليدى ف منهم جواز ناجح وف لأ..!!
لكن لو بصينا للواقع ال احنا عايشينه دلوقتي.. إن أغلب الجواز الفاشل بيكون البدايه حب..
لازم يكون قبل الحب ده راجل يشيل المسؤلية الكاملة ويكون قد كلمته..
وقد كلمة انك أمانه ف رقبته ويصونك ويخاف عليكي ويتشرف إنك تكوني حلاله.
وست تكون ناضجه وعارفه الغلط من الصح والحلال من الحرام..وتتحمل معاه وتكمل طريقها للنهايه.
لكن مش اى حد يقول لوحده بحبك تصدقه ويتجوزو وهي تدفع التمن لعدم تحمل المسؤولية.!!
لا ف اساسيات الدين حطها لينا عشان حياتنا تمشي صح..وسيدنا محمد قال..
عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (إذا أتاكم من ترضون خلقه ودينه فزوجوه إلا تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد عريض) صدق رسول الله..
ياسين : كمل .وقال ياهمس انا اكتر واحد فاهمك.. وصدقيني انا مقصدش انتى بالعنيه. انا مقصدش اضايقك بكلامى.
همس : بزعل..انا كل ال مضايقنى.. إن بابي وانت دلوقتى فكرتو بنفس الطريقه..
انا مقصدش خالص انى احب واتحب بالطريقه دي..لاني عارفه إن مش كل الشباب بيكونو صادقين ف مشاعرهم..وبيضحكو ع البنت بكلمتين. وبيتجاوزو ف حبهم وده حرام.. لانه لو بيحبها هيحافظ عليها وياخدها حلاله فعلا.
وقامت وقفت.واتحركت خطوتين..وقالت..
انا لما كنت ف الفرح.. وشوفت قد ايه حب العيله لبعضها..كل اتنين تحس فعلا أنهم لايقين مع بعض..ماينفعش بديل لحد منهم للتاني.
شوفت قد ايه عمق العشق من الإمبراطور ل زوجته.. وال عرفته بعد كده إن جوازهم مكنش عن حب..
انا عارفه إن الجواز التقليدى هو الصح.
.لكن مايمنعش انى اكون حابه الشخص ده.
يعنى انت مثلا انا معرفش انك بتحبني وجيت اتقدمتلى وانا وافقت باقتناع لاني بحبك..ايوه ياياسين انا حبيتك.
وانا معترفتش لحد بحبي ليك ..متعدتش حدود ديني ف حبك..غصب عني..هو إحساس مبيبقاش ف أيدينا. تحس كأنه سحر واتملك منك..هو ده مقصودي عن الجواز عن حب..مش انى اجري واحب اى حد وخلاص. لأ طبعا..
لان الزمن اتغير..الوعود اتغيرت..اكتر الشباب دلوقتي..واخدين البنت كأنها وقت محدد بالنسباله احبها يومين..واخليها تخسر حجات كتير. وادمرها
.واشوف غيرها.
انا كل قصدي انى جوازي مايدمرش لو مش موجود بينا حب وتفاهم..انا عايزاه يستمر بسعاده ابديه..
والأهم من كل ده.؟ الدين.. لأن ال بيخاف الله..هيصون الامانه ال معاه..فهمتني يا ياسين..!!
ياسين : ابتسم بإعجاب..وقال بغمزه عارفه احسن حاجه انتي قولتيها دلوقتي ايه؟
همس : وشها بقى احمر جدا واتكسفت..ومردتش......
ياسين : بحب..انك اعترفتي بحبك ليا.. وصدقيني ياهمس.. إن شاء الله.هكون قد الامانه..وهحاول اسعدك ع قد ما اقدر..
همس : قلبها دق. وبصت بعيد..وبتتنفس برجفه..
ياسين : كشر عينيه وقال.همس اوعي تكوني لسه زعلانه من كلامي..!!!
والله بجد انا مقصدقيكش انتي خالص..وعموما انا آسف..مش عايزين نبتديها زعل وخصام..
همس : هزت راسها.احم لأ مفيش حاجه..وبتفرك ف أيدها بحرج..
ياسين : ابتسم..طيب تعالى بقى اقعدي واحكيلك ايه ال حصل.وازاي جيت أتقدم لحضرتك.؟
همس : بفضول..ايوه بليز عايزه اعرف..بليييز..
ياسين : ههههه حاضر..اتفضلى بقى اقعدي.
همس : قعدت ع المرجيحه.. ومركزه معاه..
وياسين واقف قدامها ومربع ايديه .. وقال.
انا طول الوقت بعد ما آخر مكالمه كنت بفكر ف رد فعلك..
عايزه الحقيقه..انا وقتها حسيت اني مخنوق.. وفكرة إن ف عريس يتقدملك دي جننتي بجد..
عايز اقولك إن بابا ده..مش مجرد اب وبس لأ. ده صديقي المقرب ليا جدا..ويفهمني من نظره.. وسألني واتكلم معايا.
.انا شرحتله كل حاجه جوايا.وطلبت منه إني عايز اتقدملك ف أقرب وقت.
بابا قالى سيب الموضوع ده عليا. وراح امبارح لوالدك ف الشركه..واتعرف عليه واتكلمو مع بعض..واخد منه ميعاد..
وانا بقى قولت اعملها مفاجأه ليكي وقفلت فوني. لاني كنت متأكد انك لما تعرفي إن ف عريس جايلك فجاءه.؟ اكيد هتتصلى عليا.
وكمل بغيظ ومكر...وجينا نتقدم ل همس هانم.. ال شربت من تحت ايديها اجمل فنجال قهوه..ووعد مني إني هشربك من نفس الكاس يامفتريه..
همس : هههههه هههههه اسكت يا ياسين متفكرنيش..يلهوي مش قادره انسى ريأكشن وشك.. ههههه. فكرتني بمحمد هنيدى وهو بياكل الصرصار..لما قال ده عندنا بنضريه بالشبشب ههههه ااااه يابطني.. هههه
ياسين : كاتم الضحكه..لكن بصلها..بشرز..وقال بتوعد.. يوماً لك ويوما عليك يا.....همس.اصبري عليا اوكي.!!!
همس : بلعت ريقها بتوتر.. وحبت تغير الموضوع..وقالت احم..
.بس تعرف ناناه ملك كيوت اوى وجميله..وكمان طنط ماليكه بجد جميله جدا وزوقها ف اللبس يجنن..
احم. وبصت ليه وقالت بحنين..هو احنا بجد اتخطبنا لبعض يا ياسين؟
ياسين : بدقة قلب...مبروك ياهمس..
همس : بعشق كبير..مبروك عليا أنت يا ياسين..!!
------------------بقلمي مريم نصار.
عند كامليا..
كامليا : نايمه بتهلوس..
ماجده : قاعده جمبها ع السرير..وزعلانه عليها
محسن اتصل ع ماجده يطمن ع كامليا..
ماجده : ردت بحزن.. الو..
محسن : الو ايوه يا مرات اخويا..عاملين ايه؟
ماجده : بتنهيده..بخير يامحسن..بخير..
محسن : طيب كامليا عامله ايه دلوقتى؟ وجبتي ليها دكتور ولا لسه؟
ماجده : بحيره ومش عارفه تقوله ولا..بس هي عارفه إن محسن الوحيد الكويس ف العيله..وقالت باستسلام..
ايوه جبت ليها اتنين دكاتره..واحد مخ واعصاب وده كان وقت العصر..ودكتور نفسيه وعصبيه ولسه خارج من شويه..
محسن : همس بدهشه..نفسيه..!!!! وقال بلهفه..طيب ها قالك ايه؟
ماجده : بزعل..دكتور المخ والأعصاب.كل لما يقرب منها يكشف عليها تصرخ ف وشه..وتزقه.. لدرجة انها حدفته بالفاظه.
..بس الحمد لله مجتش فيه. ومعرفش يكشف عليها من صريخها..وقال بنتك لازم تتعرض ع دكتور نفسيه..
وجبت ليها الدكتور..وبرضه كامليا تزعق وتصرخ.بكلام مش مفهوم.. وجريت استخبت..
والدكتور كتفها..وعطاها حقنة مهديء.. وطلب مني ننقلها لمستشفى نفسيه لكن انا رفضت..
وقالى خلاص هنتابع معاها هنا..وقالى كامليا شكلها اتعرضت لصدمه كبيره جدا..وانا قولت للدكتور ع الحادثه قالى ممكن يكون ده سبب إنها خايفه من الموت..ولما واجهته اتصدمت.. وكتبلها علاج..وف ممرضه هتيجي بكره الصبح..
محسن : بزعل حقيقي لاحول ولاقوة إلا بالله.. ربنا يستر ع ال جاي..وانا روحت الفندق وحاولت اوصل للبنت ال كانت معاها. لكن معرفتش..انا لا اعرف شكلها ولا حتى إسمها..ولا كامليا راضيه تساعدنا وتقولنا ايه ال حصل..لكن خير إن شاء الله..انتى خلي بالك عليها..
ماجده : بصت ع كامليا بحزن حقيقي.وهزت راسها إن شاء الله..
------------------بقلمي مريم نصار. Автор: Меріам Насар
المالديف..
تيم وميرو..بيزينو قدام البحر بطريقه شيك ورومانسيه..وبيرسمه قلب كبير جدا مع بعض..
ميرو : لابسه فستان سهره باللون الاحمر .وكتبت ف قلب القلب..
I love you for ever..Tim ™ Miro
تيم : عمل دايره كبيره شويه.. وحط حواليها شمع..وكتب جواها..My angel (ملاكي)
وساب ميرو وراح يجيب باقي الزينه من الكوخ..ورجع..لكن وقف مكانه..وبيسمع ميرو بإعجاب كبير وعشق اكبر..
ميرو : بتولع الشموع..وبتغني.. ل جنات
أنا دنيته بحالها وحياته كلها
أنا أهله وأنا ناسه وروح قلبه وحبيبته
أنا اللي لو يغلط مسامحة في حقها
وأنا اللي لما يغيب عليها ترد غيبته
(أنا الحضن اللي من تعبه بيهرب ليه (بيهرب ليه
أنا القلب اللي من خوفه بيتحاما بيه
أنا مش واحدة بتحبه بتموت فيه
أنا بموت في التراب اللي بيمشي عليه
أنا عمري ما اتغيرت يوم من ناحيته
وأنا اللي راضية تـنـصفه لو كان ظالمها
وأنا اللي لما بيشتكي من وحدته
يبقى معاه قلبي وروحي صحابه يومها
أنا الحضن اللي من تعبه بيهرب ليه
(أنا القلب اللي من خوفه بيتحاما بيه (بيتحاما بيه
أنا مش واحدة بتحبه بتموت فيه
ده أنا بموت في التراب اللي بيمشي عليه..
تيم : حط الزينه ع الأرض..وقرب منها ومسك ايدها..وقومها..
ميرو : انتبهت وقامت معاه. والضحكه الصافيه ع ملامحها..ووشها منور من كم السعاده ال هي عايشه فيها..
تيم : معلق نظره عليها..و ساكت تماماً..وبيحفر تفاصيلها ف قلبه..وبياخد اسكرين لكل حركه وضحكه من ملاكه..وبيرجع خصلات شعرها ال بطير من الهوا.
ميرو : بصت ليه..وابتسمت بحيره..وقالت ايه ياتيمو..مالك بتبصلي كدا ليه ياحبيبى.؟
تيم : مسد ايدو ع خدها بحنان..وقال بغرام..
انا مش بس بعشق التراب ال بتمشي عليه..انا بعشق خيالك بعشق كل حاجه فيكي وأي حاجه تخصك. بحب ضلك ال بيتعكس ع قلبي وانتى ماشيه..
بعشق روحك ال بتحييني.. انا قلبي جواكي..
انا روحي فيكي انا عايش بيكي ياميرو..
وقرب منها وباس جبينها..وحط خدو ع خدها بحنان وقال..
(و إني احبك إمتلاكاً و تملكاً و كمالاً، و أغار عليك تعصُباً و تجُنناً و حناناً)
ميرو : مغمضه عنيها..وحاسه انها طايره ف السما..ولا إراديا..رفعت ايديها حوالين رقبته..وحطت راسها ع صدرو..وهمست بحب كبير وقالت..
أنتَ الفؤاد وما يحتويه.. تيم انا بعشقك..!!
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا المنشاوي..
بعد ما ياسين وعيلته مشيو..
همس : داخله من باب الفيلا..وقابلت ربيع.
همس : بسعاده مسكت ايد ربيع وبتلف بيه..بفرحه..وقالت عموووو ربيع انا مبسوووطه اوي..ياعمو ربيع .
ربيع : بضحكه..يابنتى اقفي واعقلي بقى انا مش قدك ولا حمل المرمطه دي.
همس : وقفت..وحطت أيدها ع قلبها بتاخد نفسها..ونفخت براحه كبيره..وقالت...
مرمطة ايه بس ياعمو ربيع؟ انت لسه شوفت مرمطه.؟
واعمل حسابك كل مشوار هعمله انت معايا..واااو عندي حجات كتير جدا لسه عايزه أعملها..
ربيع : بضحكه..ربنا يفرحك ديما ياهمس يابنتى..الف مبروك ياحبيبتى..والله فرحت من قلبى.. والاستاذ ياسين زينة شباب مصر كلها..ربنا يهنيكي ياهمس يابنتي..
همس : بسعاده..الله يبارك فيك ياعمو ربيع ياقمر..وعقبالك..كدا ياراجل ياطيب..
ربيع : ضحك من قلبه..وقال اسكتى..لو فضيله سمعتك دلوقتي..يبقى مش هلحق اروح معاكي اي مشوار.. ههههه..
رياض من وراهم..مبروك ياهمس..!!
ربيع : طيب ياجماعه.. استأذن انا..وكلميني ياهمس يابنتي اول ما تحبي تخرجي..سلام عليكم.. وخرج..
همس : بصوت هادي..وعليك السلام ياعمو ربيع..وبصت ل رياض بتوتر..احم..الله يبارك ف حضرتك يابابي..
رياض : رفع حاجبه بتعجب..وقال..غريبه وافقتي يعني ع العريس ع طول ومن غير فلسفه ولا اعتراض؟
همس : بلعت ريقها بتوتر..اء..احم غريبه إزاي؟ حضرتك دي رغبتك.و. احم..وا.انا نفذتها..
رياض : بمكر.اممم يعني لو كان جه علي كنتى وافقتي؟
همس : نزلت وشها ف الارض بحرج. وهزت راسها لأ..
رياض : ابتسم بحب..وقرب منها ومسك كتفها..وقال ياسين شاب كويس جدا..وع اخلاق عاليه..وعيلته ف قمة التواضع والرقي.. وانا مش عايز حاجه ف الدنيا غير سعادتك ياهمس يابنتي..
همس : عيونها لمعت..وضحكت بسعاده..واترمت ف حضنه..حبيبى يابابي..انا آسفه اني زعلت حضرتك مني..
رياض : ضمها لقلبه بحنان كبير..وربت ع ضهرها..وقال.
عمري ما ازعل منك ياحبيبتى..والف مبروك..
همس : غمضت عينيها براحه كبيره..وقالت..الله يبارك ف حضرتك..
فيلا الصاوي..Автор: Меріам Насар
آسر وحياة وكارما.. قاعدين ف الجنينه.. و آسر استلم الاوردر. وبيتعشو..
كارما : بتاكل بسرعه.. اممم ها ياحياة..عمتو ماكي قالتلك ايه؟
حياة : قفلت الفون.. وقالت بسعاده.هما جايين ف الطريق.ومامي قالت ان العروسه وافقت وقراو الفاتحه كمان. والخطوبه آخر الاسبوع.. وكتب الكتاب الشهر الجاي..والفرح بعد شهرين ونص من دلوقتي..!!
كارما : بفرحه كبيره..الله هنفرح قريب جدا.. واو ياسين هيكون احلا عريس.
آسر : ابتسم..وقال بدقة قلب..عقبالك يا حياة..
حياة : بخجل..ميرسي يا آسر.
كارما : كشرت عينيها..وقالت بتذمر..اله طيب وانا يا ابيه مفيش واحده عقبالك ياكارو. ولا هو كل حاجه حياة حياة..
حياة : اتوترت وبلعت ريقها بتوتر. وحاسه إن مشاعرها مكشوفه لأي حد.
آسر : بضحكه..ياغلاباويه انتي لسه صغيره.!!
ورفع عينيه ل حياة..وقال بحب..نفرح بس ب حياة وبعد كده ربنا يسهل..
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد يومين.
عند شاهين. الساعه ٣ العصر.
شاهين : نايم ومستكين تماماً..
والدته : دخلت تصحيه.واسمها عفاف. وقالت.. شاهين.. شاهين يبنى رد عليا قوم كفاياك نوم..
شاهين : فتح عينيه..واتعدل..ايه يا امي بتصحيني ليه بس؟
عفاف : بتعجب..اله بصحيك ليه؟ مش عندك شغل؟ وبعدين اختك قالتلى من بدري موبيلك بينور ويطفي.. شكل كان حد بيتصل عليك..وانت عامله صامت..
شاهين : مسح وشه بايديه.. وبيتاوب. وقال اه صامت..بس انا ظابط المنبه ع الساعه ٢ ومسك الفون..
عفاف : احنا لا سمعنا منبه ولا اي حاجه..وبعدين الساعه ٣ ايه اتأخرت؟
شاهين : بدهشه..ينهار ابيض..ميعاد عاشور.!!!وكمان اتصل عليا ٤ مرات.. ونفخ بخنقه.. أستغفر الله العظيم..
عفاف : ربتت ع رجله..طيب اهدا كدا.. وإن شاء الله خير..انا هقوم اجهزلك الغدا قبل ما تنزل..
شاهين : قام بسرعه..وقال لأ ياست الكل..انا يدوبك اخد شاور والبس وانزل..بس بالله عليكي خلى زهره تجهزلي البدله الرصاصي. عشان الورديه..وجري بسرعه ع الحمام..
عفاف : فتحت الدولاب..وطلعت ليه البدله. والقميص..وجهزت ليه كل حاجه..وخرجت من الاوضه..
بعد شويه .
شاهين : خرج من الحمام..وبيلبس البدله..وبيتصل ع عاشور وكان غير متاح..شاهين ل نفسه..ايه ياعم عاشور ياترى قافل موبيلك..ولا روحت المستشفى لوحدك ودي الشبكه..استغفر الله العظيم يارب..طول الليل بحاول انام ومش عارف.
وبعدها أبتسم..وافتكر شكل هبه وهي بتضرب احمد بالمنفضه..وهز راسه بضحكه..وقال شقيه انتي ياهبه..وطايرتي النوم من عيني..
ف شركة الصاوي..
ساره : ف المكتب.. والباب خبط ودخل مالك.
مالك : مساء الورد ع ايسو حبيبة قلبي.
ساره : قامت بابتسامه..واتحركت تقابله..وسلمت عليه..وقالت..اهلا مساء الورد ع مالك عمري..ايه المفاجأه القمر دي..
مالك : تعالي بس اقعدي جنبي هنا..وهقولك.ومسك أيدها. وقعد ع الكنبه..وقعدها جمبه..وحط شنطه ع التربيزه..
ساره : وادي قاعده ياقلبي..ايه بقى معندكش شغل انهردا؟
مالك : ههههه وهو الشغل بيخلص يا ايسو؟ انا بس كنت قاعد لقيت فاجأه قلبى بيدق وقولت ايه ده؟ معقول ساره بتنادي عليا..قومت جيت جري عشان اشوف اجمل عيون..
ساره : ههههه والله بجد؟ بس تعرف انا فعلا ناديت عليك من شويه..
مالك : شوفتي بقى..عشان تصدقيني..وسمعتك ولبيت الندا ياروح قلب مالك..
ساره : بسعاده..تسلم لقلبي ياحبيبى..بجد انا انهردا اشتغلت كتير جدا..وقولت ياربي لو مالك معايا انهردا كان هيساعدني كتير..
مالك : كشر عينيه بعدم فهم..طيب و آسر فين؟ مطلبتيش منه يشتغل مكانك ليه؟
ساره : ابتسمت بفخر.. آسر أبني. نزل يستلم بضاعه من المينا. بجد يامالك انا فخوره ب آسر أبني جدا.. بجد يشرف اي حد..
مالك : بثقه.طبعا ده إبن مالك الصاوي..وحفيد جاسر الصاوي..وامه تبقى سيدة الأعمال المعروفه ساره الصاوي..وكمل كأنه بيغني..يبقى يشرف اي حد عشان راجل بجد.. ههههه.
ساره : ضحكت..وقالت..ربنا يسعد اوقاتك ياحبيب قلبي..بجد بحبك وانت مبسوط كدا..
مالك : فتح الشنطه..وقال.. ولسه هتحبينى اكتر..لما نتغدا مع بعض..وطلع اوردر..غدا جاهز..
ساره : رفعت حاجبها بإعجاب.. امممم. حلو جدا..انا كنت جعانه فعلا..حبيبى يامالك ربنا يباركلي فيك..
مالك : فتح علبة الأكل.. واخد مكرونه بالشوكه..واكل ساره. وقال..ويباركلي فيكي ياعمر مالك..
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد شويه. عند هبه..
هبه قاعده لوحدها ف البيت.. والباب خبط..وقامت فتحت الباب. وشهقت بزهول..وقلبها دق بخوف. وقالت أنت...!!!!
فادي : رفع ايدو ع الباب..وقال بضحكه..ايوه انا ياهوبا..بجد زعلان منك..بقى تغيرى رقم فونك مني..؟ لأ انا زعلان منك اوي ياهوبا..
هبه : بتعدل طرحة الاسدال..وقالت بغيظ.. انت ازاي تجيلي لحد باب البيت؟ انت اكيد مش طبيعي..وبعدين اغير رقمي برحتي انا حره..
فادي : هز راسه ببرود..تؤ لأ انتي مش حره ياهبه..انا اختارتك تكوني بتاعتي..وهاخدك.انتي خطيبتي ياهوبا.
هبه : صكت ع أسنانها بغيظ مكبت..وقالت.. ياخي خطبتك عقربه ماتعرف تحل من حوالين رقبتك..
وبعدين انت مش خايف.من اخواتي؟ انا هنادي عليهم دلوقتي يربوك كويس..انت شكلك محرمتش من العلقه اياها..وعايز تجديد.
فادي : بسماجه.. ههههههه هتنادي ع اخواتك؟ لأ لأ انتى بتكدبي ياهوبا.. لأني شايف مامتك وعاشور وأحمد ركبوا العربيه من نص ساعه واكتر..وانا استنيت..قولت ياواد يافادي ممكن هوبا تنزل دلوقتي..وتعرف تتفاهم معاها..بس انتي بقى منزلتيش..يبقى انا اطلع عشان اتكلم معاكي..
هبه : رغم إن قلبها بيدق بخوف..لكن قالت بجمود..
وكمان عارف إني لوحدي ف البيت؟ وجاي تخبط عليا؟ لأ ونعم الأصول والتربيه الزباله.. اتفضل بقى انزل عشان ماصوتش والم اهل العماره عليك..
فادي : ببرود..نرفوزه اوي انتي ياهوبا. وكمل بخبث..طيب مش نتحاسب..؟ واخد ال ليا؟
هبه : بتنهج بخوف.وقالت بتلعثم..اء..ا إن كان ع الفستان انا هجبهولك حالا.اس...استناني هنا..وجت تقفل الباب ف وشه..!!!!
فادي : بسرعه.حط ايدو ع الباب..وقال بمكر. هو الفستان وبس ياهوبا...!!!؟ ده الفستان وصاحبته كمان..ومدام احنا لوحدنا نقدر نتفاهم حلو اوى اوى..وغمز...
هبه : فتحت عينيها بصدمه.. وجسمها بيرتجف.. وقالت امشي يافادي..امشي عشان متندمش.وقالت بعياط..انا هصوت والم عليك الناس..امشي من هنا ربنا ياخدك.
فادي : بمكر..ايه؟ باين اوي انك خايفه مني؟ بصي ياهبه..انا قولتها ليكي قبل كده..انتي بتاعتي..ولو موافقتيش ترجعيلي بالزوق..هخليكي انتي ال تبوسي ع أيدي عشان اخدك بالعافيه..واظن انتي مش صغيره وفاهمه انا قصد ايه؟
هبه : برعب كبير..جت تقفل الباب بقوتها كلها..لكن للأسف مفيش اي قوه..وجسمها كله بيترعش.وعايزه تجري ع البلكون عشان تصوت وتستغيث بالناس والجيران..
فادي : خلاص الشيطان رسم ليه إن هبه لوحدها ف الشقه ويقدر ياخد منها ال هو عايزه. ولأن دي بنت ودكتوره هتخاف ع سمعتها وتسكت..وف الآخر هتبقى ملكك يافادي..!!! ايوه هي دي وسوسة الشيطان لكل شخص زي فادي...
عشان توصل بيها وتكون رجل اعمال مشهور ف مقابل استخدامك لجمال البنت ال انت عايز تتجوزها لسبب واحد وهو إنك تتباهى بجمالها لغيرك..وف أنواع كتير بيفكرو بالطريقه المنحطه دي..ومفيش غيره ع أهل بيتهم..عادي جدا تحط ميكب وهي خارجه..عادي جدا تلبس ضيق ومفاتنها ال ملكك انت تكون واضحه لغيرك ويشتهي مراتك ويحسدك عليها.ويتمنى انه يكون مكانك.عادي جدا.. إنك تخلى مراتك واجهه للمجتمع والكل ينظر عليها كنظرة الذئاب للفريسه.. وللأسف الشديد..انت بتكون فخور إنك ديوث وانك غير آمين ع البنت ال هي المفروض امانه ف ايديك. ف حجه سخيفه..وهي احنا بنقلد الغرب.والحريه.!!! وعايزين نبقى زي الدول المتقدمة..!!!
هبه : بتزق الباب.ورغم إن قوتها قليله لكن بتحاول.وصرخت بعلو صوتها..الحقوووووني.
فادي : طبعا أجبن من الفضيحه.. إلا إن عيونه ساكنها الشيطان..وزق الباب بقوه.
هبه : وقعت ع الأرض..وبتنهج برعب كبير..وجت تصوت صوتها مش طالع .
قدام العماره -------------يتبع
رواية جريمة عشق ٤
(ميراث العشق)
: " إلهي .. أغلقت الملوك أبوابها ، و بابك مفتوح للسائلين . إلهي .. غارت النجوم ، و نامت العيون ، و أنت الحي القيوم الذى لا تأخذه سنة و لا نوم ، إلهي .. فرشت الفرش و خلا كل حبيب بحبيبه ، و أنت حبيب المجتهدين ، و أنيس المستوحشين ، إلهي .. إن طردتني عن بابك فإلى باب من ألتجئ ، و إن قطعتني عن جنابك فبجناب من أحتمي ، إلهي .. إن عذبتني فإني مستحق للعذاب و النقم ، و إن عفوت عني فأنت أهل الجود و الكرم ، يا سيدي لك أخلص العارفون ، و بفضلك نجا الصالحون ، و برحمتك أناب المقصرون ، يا جميل العفو أذقني برد عفوك ، و حلاوة مغفرتك ، إن لم أكن أهلا لذلك فأنت أهل لذلك ، و أنت أهل التقوى و أهل المغفرة "
================================
بسم الله نبدأ..
أسم الكاتبة الحقيقي : شريهان ابراهيم.
الإسم الحركي للكاتبة : مريم نصار.
فيلا الصاوي.
آسر راجع من الچيم بعد الشغل. ومرهق جدآ. ودخل من باب الفيلا..وسمع صوت كارما بتضحك.وقرب منها..
وقلبه دق لحياة الرقيقه ال قاعده مع كارما..وابتسم بحب كبير..وقال. مساء الخير يابنات..
كارما : بسعاده.. مساء القمر ع أجمل أبيه آسر.
حياة : بحرج كبير..احم مساء الخير يا آسر..
آسر : حط شنطة الجيم..وقعد قصادهم..وقال بإستغراب.. ايه قاعدين لوحدكم ليه؟ وفين العيله؟
كارما : قامت وجريت قعدت جمبه بسرعه.. وقالت بحماس.. عندي ليك اخبار حلوه اوي يا أبيه..
آسر : رفع عينيه ل حياة..وابتسم..ياترى ايه الاخبار دي ياكارما..
حياة : اتوترت..ونزلت عينيها بسرعه. احم.
كارما : بسعاده..ياسين ابن عمتو القمر..راح انهردا يتقدم ل عروسه وجدو وناناه وبابي ومامي معاهم..
آسر : كشر عينيه بتعجب..ياسين..!!!! بيتقدم لعروسه؟
حياة : بتوتر. احم هو الموضوع جه بسرعه.. مامي قالت إن أبيه ياسين قالهم امبارح بليل بس. وع فكره انت تعرف العروسه..!!!
آسر : رفع حاجبه..يبقى من العيله بقى. مش كدا ولا ايه؟
كارما : بحماس ونفي.. لأ لأ لأ..العروسه تبقى همس. ال كانت موجوده في الفرح..ومامي قالت إنها شغاله معاكم ف الشركه..انت متعرفهاش؟
آسر : بإعجاب..اوو..همس المنشاوي.!! لا طبعا اعرفها. دي بنت كويسه جدا..
حياة :اتنهدت بخنقه.وبان ع ملامحها الضيق والغيره.
واحنا عارفين طبعا انها غريزه حتى بين الأصدقاء مش الاحباب وبس..
آسر : غصب عنه ضحك بصمت.وقال..مالك ياحياة؟
حياة : بخنقه ونفس التوتر..ا..ابدا احم.مفيش حاجه..
كارما : حطت ايدها ع معدتها..وقالت اه انا جوعت اوي..
أبيه آسر حضرتك هتتعشى معايا انا وحياة؟اقول للداده تجهز عشا..
حياة : برفض لا ميرسي يا كارو..انا ماليش نفس للأكل..
آسر : بمكر..طيب ايه رأيكم يابنات..لو نطلب ديلفري..ونقعد احنا التلاته نتعشى مع بعض ف الجنينه.؟
ها ايه رايك ياحياة؟ وع فكره انا راجع من الجيم وجعان جدآ..
حياة : بحرج.احم ال انت عايزه يا آسر..
آسر : بحنين..انا عايزك توافقى..!
حياة : بلعت ريقها بتوتر..احم م..موافقه..
كارما : سقفت وااااو يبقى نطلب اكل كتير جدا لاني جعانه اوى اوى..وعايزه كانز وحلو مع الديلفري يا ابيه..
آسر : طلع الفون..وقال وانا تحت امر كارو..وا... وحياة..
حياة : قلبها دق بقوه..وحست انها حرانه من الإحراج..
آسر : حس بيها. وقال بجديه..ها يا كارو انتى وحياة تحبه تطلبو ايه؟
كارما : بنهم..انا عايزه بيتزا L وعايزه كريب فراخ.
وكانز..ولو هتجيب حلو يبقى مولتن كيك.
آسر : بهزار..اكلتك بقت ضعيفه أوي ياكارما.. ههههه.
كارما : الدايت بقى هههههههه.
آسر : وانتي ياحياة..!!
حياة : باحراج..اي حاجه..
آسر : ابتسم..طيب ايه رايك اطلبلك ع زوقي زي ما انا هطلب ليا.؟
حياة : هزت راسها بابتسامه رقيقه..زي ما تحب..
آسر : اتصل..وطلب الاوردر.. وقفل..
وقام وقف.وقال..
..طيب يابنات..انا هطلع اخد شاور. انتو بقى اطلعوا اقعدو ف الجنينه من دلوقتي..وانتى ياكارو انتى وحياة ظبطو لينا المكان كدا..اوك.
آسر طلب منهم يخرجو علشان ماينفعش يقعد مع حياة لوحدهم جوه الفيلا.لان كارما اخته لسه صغيره.وكمان شاف ان حياة متوتره.. وشاف من الافضل يخرجوا ف الجنينه..
حياة : قامت بسرعه.وقالت باريحيه..ايوه كدا افضل..يلا ياكارو..
كارما : قامت بحماس..يلا بينا.. وخرجو..
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا المنشاوي.
ياسين وهمس قاعدين ف الصالون لوحدهم..
وباقي العيله ف الليفنج بعيد شويه.بيتناقشو ف باقي التفاصيل وبيتعرفو ع بعض اكتر.
همس : بتتنفس بسرعه من السعاده..وضحكتها منوره وشها..وفرحانه ومبسوطه..ونفسها تجري وتتنطط وتعمل كل حاجه طفوليه من فرط السعاده ال هي حساها وعايشاها..
ياسين بالنسبالها كان بداية حلم جميل واتحقق من غير اي مجهود.. اتحقق بدعوه صادقه من قلبها..اتحقق بتمني.
ياسين : قلبه بيضحك بسعاده طاغيه..
يااااه.. البنت المجنونه دي هي كمان بتحبني.؟
اخيرا يا ياسين..اخيرا عرفت معني الحب الحقيقي.؟ وهو إنك مقدرتش حتى تتخيل انك تخسر همس. مقتدرتش تتخيل حياتك بس من غير صوتها. احساس وشعور المرادي مختلف..
همس صدفه يا ياسو.. صدفه جميله ولقاء مميز..لقاء جدير اننا نقول عليه لقاء السعاده الابديه.
إحساس بالخوف الحقيقي بالفقد..خلاك تتحرك بسرعه وتتقدم مليون خطوه ع خطوة همس..
حبك عدا المدى معاها يا ياسين..هي دى حبك الحقيقي..
لكن ال قبل كده؟ كان انجذاب وانبهار.. إعجاب بشخصيه ملائكيه. لكن ال قدامك دى هي جنتك ياياسين.. همس جنة ياسو..!!!
همس : بعدم تصديق وسعاده..قالت..ياسين بجد انت جيت وطلبت ايدى صح؟
ياسين : ابتسم بتنهيده.. انتى حاسه ايه ياهمس؟
همس : حاسه اني بحلم..ايوه والله حاسه اني ف حلم..انا اصلا معرفش ازاى انت قدامي دلوقتي..
ياسين قولي ازاى ده حصل؟
ياسين : ضحك بصمت عليها..واخد نفس عميق جدا واتنهد..وقال..
انا لما كلمتك وعرفت شروط والدك..ال انا احترمتها. وزاد اعجابي بوالدك اكتر من الاول..إنه خايف عليكي.وماشي تبع الأصول والعرف..بجد موقفه عجبني جدا ياهمس..
همس : بتذمر..بص انا عارفه إن بابي صح..وانا مش معترضه.. أنا كل ال ضايقني شرط الجواز..هو لازم اتجوز غصب عشان احقق حلمي؟
ياسين : بتفهم.. لأ طبعا مفيش جواز بالغصب.. ولكن والدك معاه حق..ماينفعش تسافري لبلد تانيه لوحدك..لازم فعلا يكون معاكى محرم ليكى..
همس : بهدوء.. طيب ما انا قولت قبل كده انا مش معترضه..
كل الحكايه إن بابي مشغول واخواتي مشغولين كمان..يبقى اتجوز ازاي بقى بالطريقه دي.؟
ياسين : بابتسامه..هو مفيش غير طريقه واحده للجواز ياهمس.!!
وهي إن العريس يدخل البيت من بابه..اما حوار نحب ف بعض طول الليل والنهار. وخروجات ده ماينفعش.
اولا حرام..ثانيا مبيدومش..لازم طرف يخل بالطرف التاني..ومش كل الجواز عن حب ناجح..
همس : بصتله بعتاب..وعيونها لمعت..وقالت..
هو ده ال انت فهمته من كلامي؟ اني عايزه احب ليل ونهار وأخرج وأسهر. واعمل حاجه حرام..!!!
وقامت وقفت..وقالت.بزعل...
اظاهر فعلا انت متعرفنيش يا ياسين..بعد اذنك.
وسابته وخرجت الجنينه..وحاسة بخيبة أمل جديده..وراحت قعدت ع المرجيحه وحاسه انها عايزه تعيط...Автор: Меріам Насар
ياسين : خرج وراها..وقرب منها..ووقف قدامها وقال.
انتى اكيد مجنونه. انا مقصدش انتى بالتحديد..انا بفهمك وجهة النظر عموماً..
ومفهومك عن الجواز من غير حب بيبقى فاشل..وده مش صح..
ف كلتا الحالتين..سواء الجواز بالحب أو الجواز التقليدى ف منهم جواز ناجح وف لأ..!!
لكن لو بصينا للواقع ال احنا عايشينه دلوقتي.. إن أغلب الجواز الفاشل بيكون البدايه حب..
لازم يكون قبل الحب ده راجل يشيل المسؤلية الكاملة ويكون قد كلمته..
وقد كلمة انك أمانه ف رقبته ويصونك ويخاف عليكي ويتشرف إنك تكوني حلاله.
وست تكون ناضجه وعارفه الغلط من الصح والحلال من الحرام..وتتحمل معاه وتكمل طريقها للنهايه.
لكن مش اى حد يقول لوحده بحبك تصدقه ويتجوزو وهي تدفع التمن لعدم تحمل المسؤولية.!!
لا ف اساسيات الدين حطها لينا عشان حياتنا تمشي صح..وسيدنا محمد قال..
عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (إذا أتاكم من ترضون خلقه ودينه فزوجوه إلا تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد عريض) صدق رسول الله..
ياسين : كمل .وقال ياهمس انا اكتر واحد فاهمك.. وصدقيني انا مقصدش انتى بالعنيه. انا مقصدش اضايقك بكلامى.
همس : بزعل..انا كل ال مضايقنى.. إن بابي وانت دلوقتى فكرتو بنفس الطريقه..
انا مقصدش خالص انى احب واتحب بالطريقه دي..لاني عارفه إن مش كل الشباب بيكونو صادقين ف مشاعرهم..وبيضحكو ع البنت بكلمتين. وبيتجاوزو ف حبهم وده حرام.. لانه لو بيحبها هيحافظ عليها وياخدها حلاله فعلا.
وقامت وقفت.واتحركت خطوتين..وقالت..
انا لما كنت ف الفرح.. وشوفت قد ايه حب العيله لبعضها..كل اتنين تحس فعلا أنهم لايقين مع بعض..ماينفعش بديل لحد منهم للتاني.
شوفت قد ايه عمق العشق من الإمبراطور ل زوجته.. وال عرفته بعد كده إن جوازهم مكنش عن حب..
انا عارفه إن الجواز التقليدى هو الصح.
.لكن مايمنعش انى اكون حابه الشخص ده.
يعنى انت مثلا انا معرفش انك بتحبني وجيت اتقدمتلى وانا وافقت باقتناع لاني بحبك..ايوه ياياسين انا حبيتك.
وانا معترفتش لحد بحبي ليك ..متعدتش حدود ديني ف حبك..غصب عني..هو إحساس مبيبقاش ف أيدينا. تحس كأنه سحر واتملك منك..هو ده مقصودي عن الجواز عن حب..مش انى اجري واحب اى حد وخلاص. لأ طبعا..
لان الزمن اتغير..الوعود اتغيرت..اكتر الشباب دلوقتي..واخدين البنت كأنها وقت محدد بالنسباله احبها يومين..واخليها تخسر حجات كتير. وادمرها
.واشوف غيرها.
انا كل قصدي انى جوازي مايدمرش لو مش موجود بينا حب وتفاهم..انا عايزاه يستمر بسعاده ابديه..
والأهم من كل ده.؟ الدين.. لأن ال بيخاف الله..هيصون الامانه ال معاه..فهمتني يا ياسين..!!
ياسين : ابتسم بإعجاب..وقال بغمزه عارفه احسن حاجه انتي قولتيها دلوقتي ايه؟
همس : وشها بقى احمر جدا واتكسفت..ومردتش......
ياسين : بحب..انك اعترفتي بحبك ليا.. وصدقيني ياهمس.. إن شاء الله.هكون قد الامانه..وهحاول اسعدك ع قد ما اقدر..
همس : قلبها دق. وبصت بعيد..وبتتنفس برجفه..
ياسين : كشر عينيه وقال.همس اوعي تكوني لسه زعلانه من كلامي..!!!
والله بجد انا مقصدقيكش انتي خالص..وعموما انا آسف..مش عايزين نبتديها زعل وخصام..
همس : هزت راسها.احم لأ مفيش حاجه..وبتفرك ف أيدها بحرج..
ياسين : ابتسم..طيب تعالى بقى اقعدي واحكيلك ايه ال حصل.وازاي جيت أتقدم لحضرتك.؟
همس : بفضول..ايوه بليز عايزه اعرف..بليييز..
ياسين : ههههه حاضر..اتفضلى بقى اقعدي.
همس : قعدت ع المرجيحه.. ومركزه معاه..
وياسين واقف قدامها ومربع ايديه .. وقال.
انا طول الوقت بعد ما آخر مكالمه كنت بفكر ف رد فعلك..
عايزه الحقيقه..انا وقتها حسيت اني مخنوق.. وفكرة إن ف عريس يتقدملك دي جننتي بجد..
عايز اقولك إن بابا ده..مش مجرد اب وبس لأ. ده صديقي المقرب ليا جدا..ويفهمني من نظره.. وسألني واتكلم معايا.
.انا شرحتله كل حاجه جوايا.وطلبت منه إني عايز اتقدملك ف أقرب وقت.
بابا قالى سيب الموضوع ده عليا. وراح امبارح لوالدك ف الشركه..واتعرف عليه واتكلمو مع بعض..واخد منه ميعاد..
وانا بقى قولت اعملها مفاجأه ليكي وقفلت فوني. لاني كنت متأكد انك لما تعرفي إن ف عريس جايلك فجاءه.؟ اكيد هتتصلى عليا.
وكمل بغيظ ومكر...وجينا نتقدم ل همس هانم.. ال شربت من تحت ايديها اجمل فنجال قهوه..ووعد مني إني هشربك من نفس الكاس يامفتريه..
همس : هههههه هههههه اسكت يا ياسين متفكرنيش..يلهوي مش قادره انسى ريأكشن وشك.. ههههه. فكرتني بمحمد هنيدى وهو بياكل الصرصار..لما قال ده عندنا بنضريه بالشبشب ههههه ااااه يابطني.. هههه
ياسين : كاتم الضحكه..لكن بصلها..بشرز..وقال بتوعد.. يوماً لك ويوما عليك يا.....همس.اصبري عليا اوكي.!!!
همس : بلعت ريقها بتوتر.. وحبت تغير الموضوع..وقالت احم..
.بس تعرف ناناه ملك كيوت اوى وجميله..وكمان طنط ماليكه بجد جميله جدا وزوقها ف اللبس يجنن..
احم. وبصت ليه وقالت بحنين..هو احنا بجد اتخطبنا لبعض يا ياسين؟
ياسين : بدقة قلب...مبروك ياهمس..
همس : بعشق كبير..مبروك عليا أنت يا ياسين..!!
------------------بقلمي مريم نصار.
عند كامليا..
كامليا : نايمه بتهلوس..
ماجده : قاعده جمبها ع السرير..وزعلانه عليها
محسن اتصل ع ماجده يطمن ع كامليا..
ماجده : ردت بحزن.. الو..
محسن : الو ايوه يا مرات اخويا..عاملين ايه؟
ماجده : بتنهيده..بخير يامحسن..بخير..
محسن : طيب كامليا عامله ايه دلوقتى؟ وجبتي ليها دكتور ولا لسه؟
ماجده : بحيره ومش عارفه تقوله ولا..بس هي عارفه إن محسن الوحيد الكويس ف العيله..وقالت باستسلام..
ايوه جبت ليها اتنين دكاتره..واحد مخ واعصاب وده كان وقت العصر..ودكتور نفسيه وعصبيه ولسه خارج من شويه..
محسن : همس بدهشه..نفسيه..!!!! وقال بلهفه..طيب ها قالك ايه؟
ماجده : بزعل..دكتور المخ والأعصاب.كل لما يقرب منها يكشف عليها تصرخ ف وشه..وتزقه.. لدرجة انها حدفته بالفاظه.
..بس الحمد لله مجتش فيه. ومعرفش يكشف عليها من صريخها..وقال بنتك لازم تتعرض ع دكتور نفسيه..
وجبت ليها الدكتور..وبرضه كامليا تزعق وتصرخ.بكلام مش مفهوم.. وجريت استخبت..
والدكتور كتفها..وعطاها حقنة مهديء.. وطلب مني ننقلها لمستشفى نفسيه لكن انا رفضت..
وقالى خلاص هنتابع معاها هنا..وقالى كامليا شكلها اتعرضت لصدمه كبيره جدا..وانا قولت للدكتور ع الحادثه قالى ممكن يكون ده سبب إنها خايفه من الموت..ولما واجهته اتصدمت.. وكتبلها علاج..وف ممرضه هتيجي بكره الصبح..
محسن : بزعل حقيقي لاحول ولاقوة إلا بالله.. ربنا يستر ع ال جاي..وانا روحت الفندق وحاولت اوصل للبنت ال كانت معاها. لكن معرفتش..انا لا اعرف شكلها ولا حتى إسمها..ولا كامليا راضيه تساعدنا وتقولنا ايه ال حصل..لكن خير إن شاء الله..انتى خلي بالك عليها..
ماجده : بصت ع كامليا بحزن حقيقي.وهزت راسها إن شاء الله..
------------------بقلمي مريم نصار. Автор: Меріам Насар
المالديف..
تيم وميرو..بيزينو قدام البحر بطريقه شيك ورومانسيه..وبيرسمه قلب كبير جدا مع بعض..
ميرو : لابسه فستان سهره باللون الاحمر .وكتبت ف قلب القلب..
I love you for ever..Tim ™ Miro
تيم : عمل دايره كبيره شويه.. وحط حواليها شمع..وكتب جواها..My angel (ملاكي)
وساب ميرو وراح يجيب باقي الزينه من الكوخ..ورجع..لكن وقف مكانه..وبيسمع ميرو بإعجاب كبير وعشق اكبر..
ميرو : بتولع الشموع..وبتغني.. ل جنات
أنا دنيته بحالها وحياته كلها
أنا أهله وأنا ناسه وروح قلبه وحبيبته
أنا اللي لو يغلط مسامحة في حقها
وأنا اللي لما يغيب عليها ترد غيبته
(أنا الحضن اللي من تعبه بيهرب ليه (بيهرب ليه
أنا القلب اللي من خوفه بيتحاما بيه
أنا مش واحدة بتحبه بتموت فيه
أنا بموت في التراب اللي بيمشي عليه
أنا عمري ما اتغيرت يوم من ناحيته
وأنا اللي راضية تـنـصفه لو كان ظالمها
وأنا اللي لما بيشتكي من وحدته
يبقى معاه قلبي وروحي صحابه يومها
أنا الحضن اللي من تعبه بيهرب ليه
(أنا القلب اللي من خوفه بيتحاما بيه (بيتحاما بيه
أنا مش واحدة بتحبه بتموت فيه
ده أنا بموت في التراب اللي بيمشي عليه..
تيم : حط الزينه ع الأرض..وقرب منها ومسك ايدها..وقومها..
ميرو : انتبهت وقامت معاه. والضحكه الصافيه ع ملامحها..ووشها منور من كم السعاده ال هي عايشه فيها..
تيم : معلق نظره عليها..و ساكت تماماً..وبيحفر تفاصيلها ف قلبه..وبياخد اسكرين لكل حركه وضحكه من ملاكه..وبيرجع خصلات شعرها ال بطير من الهوا.
ميرو : بصت ليه..وابتسمت بحيره..وقالت ايه ياتيمو..مالك بتبصلي كدا ليه ياحبيبى.؟
تيم : مسد ايدو ع خدها بحنان..وقال بغرام..
انا مش بس بعشق التراب ال بتمشي عليه..انا بعشق خيالك بعشق كل حاجه فيكي وأي حاجه تخصك. بحب ضلك ال بيتعكس ع قلبي وانتى ماشيه..
بعشق روحك ال بتحييني.. انا قلبي جواكي..
انا روحي فيكي انا عايش بيكي ياميرو..
وقرب منها وباس جبينها..وحط خدو ع خدها بحنان وقال..
(و إني احبك إمتلاكاً و تملكاً و كمالاً، و أغار عليك تعصُباً و تجُنناً و حناناً)
ميرو : مغمضه عنيها..وحاسه انها طايره ف السما..ولا إراديا..رفعت ايديها حوالين رقبته..وحطت راسها ع صدرو..وهمست بحب كبير وقالت..
أنتَ الفؤاد وما يحتويه.. تيم انا بعشقك..!!
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا المنشاوي..
بعد ما ياسين وعيلته مشيو..
همس : داخله من باب الفيلا..وقابلت ربيع.
همس : بسعاده مسكت ايد ربيع وبتلف بيه..بفرحه..وقالت عموووو ربيع انا مبسوووطه اوي..ياعمو ربيع .
ربيع : بضحكه..يابنتى اقفي واعقلي بقى انا مش قدك ولا حمل المرمطه دي.
همس : وقفت..وحطت أيدها ع قلبها بتاخد نفسها..ونفخت براحه كبيره..وقالت...
مرمطة ايه بس ياعمو ربيع؟ انت لسه شوفت مرمطه.؟
واعمل حسابك كل مشوار هعمله انت معايا..واااو عندي حجات كتير جدا لسه عايزه أعملها..
ربيع : بضحكه..ربنا يفرحك ديما ياهمس يابنتى..الف مبروك ياحبيبتى..والله فرحت من قلبى.. والاستاذ ياسين زينة شباب مصر كلها..ربنا يهنيكي ياهمس يابنتي..
همس : بسعاده..الله يبارك فيك ياعمو ربيع ياقمر..وعقبالك..كدا ياراجل ياطيب..
ربيع : ضحك من قلبه..وقال اسكتى..لو فضيله سمعتك دلوقتي..يبقى مش هلحق اروح معاكي اي مشوار.. ههههه..
رياض من وراهم..مبروك ياهمس..!!
ربيع : طيب ياجماعه.. استأذن انا..وكلميني ياهمس يابنتي اول ما تحبي تخرجي..سلام عليكم.. وخرج..
همس : بصوت هادي..وعليك السلام ياعمو ربيع..وبصت ل رياض بتوتر..احم..الله يبارك ف حضرتك يابابي..
رياض : رفع حاجبه بتعجب..وقال..غريبه وافقتي يعني ع العريس ع طول ومن غير فلسفه ولا اعتراض؟
همس : بلعت ريقها بتوتر..اء..احم غريبه إزاي؟ حضرتك دي رغبتك.و. احم..وا.انا نفذتها..
رياض : بمكر.اممم يعني لو كان جه علي كنتى وافقتي؟
همس : نزلت وشها ف الارض بحرج. وهزت راسها لأ..
رياض : ابتسم بحب..وقرب منها ومسك كتفها..وقال ياسين شاب كويس جدا..وع اخلاق عاليه..وعيلته ف قمة التواضع والرقي.. وانا مش عايز حاجه ف الدنيا غير سعادتك ياهمس يابنتي..
همس : عيونها لمعت..وضحكت بسعاده..واترمت ف حضنه..حبيبى يابابي..انا آسفه اني زعلت حضرتك مني..
رياض : ضمها لقلبه بحنان كبير..وربت ع ضهرها..وقال.
عمري ما ازعل منك ياحبيبتى..والف مبروك..
همس : غمضت عينيها براحه كبيره..وقالت..الله يبارك ف حضرتك..
فيلا الصاوي..Автор: Меріам Насар
آسر وحياة وكارما.. قاعدين ف الجنينه.. و آسر استلم الاوردر. وبيتعشو..
كارما : بتاكل بسرعه.. اممم ها ياحياة..عمتو ماكي قالتلك ايه؟
حياة : قفلت الفون.. وقالت بسعاده.هما جايين ف الطريق.ومامي قالت ان العروسه وافقت وقراو الفاتحه كمان. والخطوبه آخر الاسبوع.. وكتب الكتاب الشهر الجاي..والفرح بعد شهرين ونص من دلوقتي..!!
كارما : بفرحه كبيره..الله هنفرح قريب جدا.. واو ياسين هيكون احلا عريس.
آسر : ابتسم..وقال بدقة قلب..عقبالك يا حياة..
حياة : بخجل..ميرسي يا آسر.
كارما : كشرت عينيها..وقالت بتذمر..اله طيب وانا يا ابيه مفيش واحده عقبالك ياكارو. ولا هو كل حاجه حياة حياة..
حياة : اتوترت وبلعت ريقها بتوتر. وحاسه إن مشاعرها مكشوفه لأي حد.
آسر : بضحكه..ياغلاباويه انتي لسه صغيره.!!
ورفع عينيه ل حياة..وقال بحب..نفرح بس ب حياة وبعد كده ربنا يسهل..
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد يومين.
عند شاهين. الساعه ٣ العصر.
شاهين : نايم ومستكين تماماً..
والدته : دخلت تصحيه.واسمها عفاف. وقالت.. شاهين.. شاهين يبنى رد عليا قوم كفاياك نوم..
شاهين : فتح عينيه..واتعدل..ايه يا امي بتصحيني ليه بس؟
عفاف : بتعجب..اله بصحيك ليه؟ مش عندك شغل؟ وبعدين اختك قالتلى من بدري موبيلك بينور ويطفي.. شكل كان حد بيتصل عليك..وانت عامله صامت..
شاهين : مسح وشه بايديه.. وبيتاوب. وقال اه صامت..بس انا ظابط المنبه ع الساعه ٢ ومسك الفون..
عفاف : احنا لا سمعنا منبه ولا اي حاجه..وبعدين الساعه ٣ ايه اتأخرت؟
شاهين : بدهشه..ينهار ابيض..ميعاد عاشور.!!!وكمان اتصل عليا ٤ مرات.. ونفخ بخنقه.. أستغفر الله العظيم..
عفاف : ربتت ع رجله..طيب اهدا كدا.. وإن شاء الله خير..انا هقوم اجهزلك الغدا قبل ما تنزل..
شاهين : قام بسرعه..وقال لأ ياست الكل..انا يدوبك اخد شاور والبس وانزل..بس بالله عليكي خلى زهره تجهزلي البدله الرصاصي. عشان الورديه..وجري بسرعه ع الحمام..
عفاف : فتحت الدولاب..وطلعت ليه البدله. والقميص..وجهزت ليه كل حاجه..وخرجت من الاوضه..
بعد شويه .
شاهين : خرج من الحمام..وبيلبس البدله..وبيتصل ع عاشور وكان غير متاح..شاهين ل نفسه..ايه ياعم عاشور ياترى قافل موبيلك..ولا روحت المستشفى لوحدك ودي الشبكه..استغفر الله العظيم يارب..طول الليل بحاول انام ومش عارف.
وبعدها أبتسم..وافتكر شكل هبه وهي بتضرب احمد بالمنفضه..وهز راسه بضحكه..وقال شقيه انتي ياهبه..وطايرتي النوم من عيني..
ف شركة الصاوي..
ساره : ف المكتب.. والباب خبط ودخل مالك.
مالك : مساء الورد ع ايسو حبيبة قلبي.
ساره : قامت بابتسامه..واتحركت تقابله..وسلمت عليه..وقالت..اهلا مساء الورد ع مالك عمري..ايه المفاجأه القمر دي..
مالك : تعالي بس اقعدي جنبي هنا..وهقولك.ومسك أيدها. وقعد ع الكنبه..وقعدها جمبه..وحط شنطه ع التربيزه..
ساره : وادي قاعده ياقلبي..ايه بقى معندكش شغل انهردا؟
مالك : ههههه وهو الشغل بيخلص يا ايسو؟ انا بس كنت قاعد لقيت فاجأه قلبى بيدق وقولت ايه ده؟ معقول ساره بتنادي عليا..قومت جيت جري عشان اشوف اجمل عيون..
ساره : ههههه والله بجد؟ بس تعرف انا فعلا ناديت عليك من شويه..
مالك : شوفتي بقى..عشان تصدقيني..وسمعتك ولبيت الندا ياروح قلب مالك..
ساره : بسعاده..تسلم لقلبي ياحبيبى..بجد انا انهردا اشتغلت كتير جدا..وقولت ياربي لو مالك معايا انهردا كان هيساعدني كتير..
مالك : كشر عينيه بعدم فهم..طيب و آسر فين؟ مطلبتيش منه يشتغل مكانك ليه؟
ساره : ابتسمت بفخر.. آسر أبني. نزل يستلم بضاعه من المينا. بجد يامالك انا فخوره ب آسر أبني جدا.. بجد يشرف اي حد..
مالك : بثقه.طبعا ده إبن مالك الصاوي..وحفيد جاسر الصاوي..وامه تبقى سيدة الأعمال المعروفه ساره الصاوي..وكمل كأنه بيغني..يبقى يشرف اي حد عشان راجل بجد.. ههههه.
ساره : ضحكت..وقالت..ربنا يسعد اوقاتك ياحبيب قلبي..بجد بحبك وانت مبسوط كدا..
مالك : فتح الشنطه..وقال.. ولسه هتحبينى اكتر..لما نتغدا مع بعض..وطلع اوردر..غدا جاهز..
ساره : رفعت حاجبها بإعجاب.. امممم. حلو جدا..انا كنت جعانه فعلا..حبيبى يامالك ربنا يباركلي فيك..
مالك : فتح علبة الأكل.. واخد مكرونه بالشوكه..واكل ساره. وقال..ويباركلي فيكي ياعمر مالك..
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد شويه. عند هبه..
هبه قاعده لوحدها ف البيت.. والباب خبط..وقامت فتحت الباب. وشهقت بزهول..وقلبها دق بخوف. وقالت أنت...!!!!
فادي : رفع ايدو ع الباب..وقال بضحكه..ايوه انا ياهوبا..بجد زعلان منك..بقى تغيرى رقم فونك مني..؟ لأ انا زعلان منك اوي ياهوبا..
هبه : بتعدل طرحة الاسدال..وقالت بغيظ.. انت ازاي تجيلي لحد باب البيت؟ انت اكيد مش طبيعي..وبعدين اغير رقمي برحتي انا حره..
فادي : هز راسه ببرود..تؤ لأ انتي مش حره ياهبه..انا اختارتك تكوني بتاعتي..وهاخدك.انتي خطيبتي ياهوبا.
هبه : صكت ع أسنانها بغيظ مكبت..وقالت.. ياخي خطبتك عقربه ماتعرف تحل من حوالين رقبتك..
وبعدين انت مش خايف.من اخواتي؟ انا هنادي عليهم دلوقتي يربوك كويس..انت شكلك محرمتش من العلقه اياها..وعايز تجديد.
فادي : بسماجه.. ههههههه هتنادي ع اخواتك؟ لأ لأ انتى بتكدبي ياهوبا.. لأني شايف مامتك وعاشور وأحمد ركبوا العربيه من نص ساعه واكتر..وانا استنيت..قولت ياواد يافادي ممكن هوبا تنزل دلوقتي..وتعرف تتفاهم معاها..بس انتي بقى منزلتيش..يبقى انا اطلع عشان اتكلم معاكي..
هبه : رغم إن قلبها بيدق بخوف..لكن قالت بجمود..
وكمان عارف إني لوحدي ف البيت؟ وجاي تخبط عليا؟ لأ ونعم الأصول والتربيه الزباله.. اتفضل بقى انزل عشان ماصوتش والم اهل العماره عليك..
فادي : ببرود..نرفوزه اوي انتي ياهوبا. وكمل بخبث..طيب مش نتحاسب..؟ واخد ال ليا؟
هبه : بتنهج بخوف.وقالت بتلعثم..اء..ا إن كان ع الفستان انا هجبهولك حالا.اس...استناني هنا..وجت تقفل الباب ف وشه..!!!!
فادي : بسرعه.حط ايدو ع الباب..وقال بمكر. هو الفستان وبس ياهوبا...!!!؟ ده الفستان وصاحبته كمان..ومدام احنا لوحدنا نقدر نتفاهم حلو اوى اوى..وغمز...
هبه : فتحت عينيها بصدمه.. وجسمها بيرتجف.. وقالت امشي يافادي..امشي عشان متندمش.وقالت بعياط..انا هصوت والم عليك الناس..امشي من هنا ربنا ياخدك.
فادي : بمكر..ايه؟ باين اوي انك خايفه مني؟ بصي ياهبه..انا قولتها ليكي قبل كده..انتي بتاعتي..ولو موافقتيش ترجعيلي بالزوق..هخليكي انتي ال تبوسي ع أيدي عشان اخدك بالعافيه..واظن انتي مش صغيره وفاهمه انا قصد ايه؟
هبه : برعب كبير..جت تقفل الباب بقوتها كلها..لكن للأسف مفيش اي قوه..وجسمها كله بيترعش.وعايزه تجري ع البلكون عشان تصوت وتستغيث بالناس والجيران..
فادي : خلاص الشيطان رسم ليه إن هبه لوحدها ف الشقه ويقدر ياخد منها ال هو عايزه. ولأن دي بنت ودكتوره هتخاف ع سمعتها وتسكت..وف الآخر هتبقى ملكك يافادي..!!! ايوه هي دي وسوسة الشيطان لكل شخص زي فادي...
عشان توصل بيها وتكون رجل اعمال مشهور ف مقابل استخدامك لجمال البنت ال انت عايز تتجوزها لسبب واحد وهو إنك تتباهى بجمالها لغيرك..وف أنواع كتير بيفكرو بالطريقه المنحطه دي..ومفيش غيره ع أهل بيتهم..عادي جدا تحط ميكب وهي خارجه..عادي جدا تلبس ضيق ومفاتنها ال ملكك انت تكون واضحه لغيرك ويشتهي مراتك ويحسدك عليها.ويتمنى انه يكون مكانك.عادي جدا.. إنك تخلى مراتك واجهه للمجتمع والكل ينظر عليها كنظرة الذئاب للفريسه.. وللأسف الشديد..انت بتكون فخور إنك ديوث وانك غير آمين ع البنت ال هي المفروض امانه ف ايديك. ف حجه سخيفه..وهي احنا بنقلد الغرب.والحريه.!!! وعايزين نبقى زي الدول المتقدمة..!!!
هبه : بتزق الباب.ورغم إن قوتها قليله لكن بتحاول.وصرخت بعلو صوتها..الحقوووووني.
فادي : طبعا أجبن من الفضيحه.. إلا إن عيونه ساكنها الشيطان..وزق الباب بقوه.
هبه : وقعت ع الأرض..وبتنهج برعب كبير..وجت تصوت صوتها مش طالع .
قدام العماره -------------يتبع
الاكثر قراءة هذا الشهر :
موعد الحلقة الجديدة الساعة 8 م يوميا ان شاء الله .
هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 4 الحلقة 61 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الرابع الحلقة الاخير أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الرابع ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .