نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الرابع ميراث العشق الحلقة 24 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة من خلال موقعنا .
رواية ميراث العشق مريم نصار الفصل الرابع والعشرين
الحلقه ٢٢ ج 2.
رواية جريمة عشق ٤
(ميراث العشق)
(هناك خير ف كل شر لا يعلمه إلا الله)
______________________________________
بسم الله نبدأ .
تيم : مسح وشه بايديه . ولسه بيشغل العربيه .. سمع صوت رساله . وكانت من فون ميرو . ونزل بالشاشه . وشاف رساله قلبت موزاين حياته.
(مريم حبيبتى انا بعتلك عنوان الشقه تانى ف رساله عشان لو نسيتى العنوان لانه صعب وف مكان مهجور . انتى متعرفيش انا مبسوط قد ايه انك جيالى الشقه دلوقتي. انا بموت فيكى بحبك اوى . وده العنوان (......) الدور التالت شقه ٦)
تيم : قرأ الرساله وقلبه دق بصدمه كبيره . لكن حاول يستوعب وانها تكون رساله غبيه من حد بيعاكس .. لكن الصدمه الأكبر وصلت رساله تانيه وهي .
( اه نسيت اقولك متخافيش المكان مافيهوش اى كاميرات مراقبه زي ما قولتلك قبل كدا العماره ف مكان مهجور ومفيش حد هيشوفك وانتى جيالى الشقه . ومتنسيش المفتاح تحت الدواسه قدام باب الشقه . انا مستنيكي ع احر من الجمر ومجهز كل حاجه عشان نقضي ليلة دُخلتنا . ومتنسيش تمسحي الرساله عشان محدش يشوفها . بحبك .)
تيم : للحظه حس إن الأرض وقفت عن الدوران . وعينيه مش عارف يقفلها من الصدمه . وفاق ع صوت كلاكسات العربيات حواليه . وبص حواليه وبينهج . وبسرعه طلع فونه واتصل ع رقم صاحب الرساله ورن .. وبعدها الفون اتقفل .
تيم : عقله هينفجر . وشغل العربيه . وطار بخوف كبير ع العنوان الل ف الرساله ..
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد شويه .
. ف شقه بسيطه جدا . وف مكان مهجور . ف اوضة نوم قديمه .
ميرو : نايمه ف السرير بالبنطلون والتوب . وشعرها مفرود جمبها .. ومش حاسه بحاجه ..
عامر : ف المطبخ . بياكل تفاحه . ومبسوط من الل عمله .وطلع الفون واتصل وقال (كله تمام).
وقفل الفون. ودخل ع مريم الاوضه . وقعد جنبها ع طرف السرير . و خبط ع وش مريم. فووقى. فوقى يامريم.
ميرو : فتحت عينيها بتوهان . وهمست بتعب انا فين؟
عامر : مبروك .
ميرو : مسكت دماغها وحاسه بتشويش ف الرؤيه
عامر : قومي البسي فستانك ياحبيبتى عشان اوصلك .
ميرو : فتحت عينيها بتعب واتعدلت . شافت نفسها ع السرير . وبشعرها .واستغربت ورفعت عينيها بزهول وقالت انت مين ؟
.وجت تشد عليها الغطا من الاحراج . لكن الصدمه الأكبر. انها شافت دم ع مفرش السرير .
عامر : مبروك يااااا.........مدام . .
ميرو : عينيها ع بقعة الدم وعينيها رايحه يمين وشمال من الصدمه . وبدءت تنهج وقلبها هيطلع من مكانه . وجسمها رجف بسرعه ..
عامر : ابتسم بخبث . وقال كنتى زى القمر وانتى ف حضنى . انا هروح اجبلك كوباية عصير تعوضك وبعتلها بوسه ع الهوا . وقام ...
ميرو : بتهز راسها بصدمه ودموعها متحجره من هول الصدمه . وحاسه انها بتحلم . ومين ده؟ وحاسه انها مش قادره تتحرك وبتنهج بسرعه.
تيم : وصل المكان ونزل بسرعة البرق . وطلع العماره بيجري ع السلم . وشاف رقم الشقه . ورفع الدواسه . وشاف مفتاح . ومتأكد انها اشتغاله من حد . واقسم انه هيقتله اكيد .
تيم : دخل الشقه بسرعه . وشاف ميرو وهي ف السرير.
ميرو : شافت تيم وبصدمه شدت الغطا عليها. وهزت راسها لأ .
تيم : دخل ليها بخوف كبير وهيتحرك . لكن شاف بقعة الدم . والصدمه لجمته .
عامر : خارج من المطبخ . وشاف واحد غريب وقال انت مين؟
تيم : مش سامع حد .. ومش عارف يغمض عينيه من الل شافه. وقلبه هيطلع من مكانه حرفياً .
عامر : خاف . وحط الكوبايه بشويش .
تيم : للحظه شاف حد بيتحرك . وجه يمسكه .
عامر : كان جمب باب الشقه. ونزل جري.
تيم : ساب كل حاجه ونزل يجري وراه .
عامر : ركب عربيه . وطار بيها . ولأن الدنيا ليل النمره مش واضحه .
تيم : مسك راسه ف الشارع بزهوول .. وحاسس الدنيا كلها بتلف بيه . من الصدمه . وبينهج ..
ميرو : فوق . حاولت تقوم بمعجزه وجسمها كله بتنفض . ومش مصدقه انها . هُتك عِرضها.
. وبتاخد نفسها بالعافيه ولبست الفستان برعشه ووقعت ع الأرض .
.وحاولت تقوم تانى . وسندت ع السرير. وشدت الحجاب وغطت بيه شعرها ومش قادره تلف الحجاب . وبتنهج وبتحاول تستوعب وايه الل حصل . هي كانت آخر حاجه واقفه قدام الاستراحه.
. ومسكت راسها بانهيار . وشافت صورة تشويش راجل عجوز ومش فاكره اي حاجه بعد كده . واتخضت ع دخول تيم . وحاولت تقف بمعجزه ..
تيم : دخل وقف قدامها وعينيه متحوله باللون الاحمر وجواها دموع متحجره . واسنانه بتعمل صوت من الغضب .
ميرو : شافت وفهمت .. إن تيم مصدق وهزت راسها ليه . لا وحاولت تتكلم وصوتها مش طالع ..
فون مريم جالته رساله تالته.
تيم : طلع فونها من جيبه ونزل الشاشه . وشاف الرساله الاصعب .
(مريم مين الل جه ده اوعى يكون قريبك بصي انا منكرش انى عشت معاكي اجمل ليله ف حياتى كلها وكنت ناوي نتجوز حتى لو (عرفي)
لكن بعد الل حصل ده متحاوليش تدورى عليا لانك مش هتعرفي توصليلى وانسينى باااى ...)
تيم : قبض ع ايدو بغضب العالم كله لدرجة ان راسه وشعرو بيتحركو من صكة اسنانه وبتعمل صوت.
ميرو : واقفه بتترجف جدا ودايخه ومش عارفه تتكلم . لكن حاولت وقالت بصوت مبحوح جدا ت....تي....ا.انا....
تيم : بينهج بصوت عالى جدا . وبصلها بكُره كبير . وضربها قلم بقوته كلها .
ميرو : مستحملتش القلم واغمى عليها.
تيم : الفون وقع من ايديه .. وقابض ع ايديه الاتنين واتحول لهلاك فعلا.
. وبدء يكسر كل حاجه موجوده في الشقه كلها . واوضة النوم .
.وساب مريم واقعه ع الأرض مكانها . وكان زي النمر الغضبان . ومش شايف قدامه وعينيه اتحولت لل اللون الاسود .
. كسر كل حاجه موجوده ع التسريحه والمرايا وايديه انجرحت وراح يكسر السرير لكن وقف مكانه بصدمه اكبر وعينيه جت ع الدم . وكُرهه للعالم بيزيد .. ومحاولش يبص ع مريم ..
ميرو : لسه مغمى عليها وفونها رن مره واتنين ..
تيم : فونه رن بعدها . وطلع الفون من جيبه من غير ما يبص عليه وفتح من غير ما يرد . وبينهج بصوت مسموع ..
فريحه : بقلق تيم ياحبيبى انتو فين الساعه 8 وميرو مابتردش عليا ليه ؟
تيم : حاول بكل قوته يتكلم لكن صعب. وجاهد نفسه وعافر .. وقال مش هنتاخر .
فريحه : اتنهدت باريحيه . الحمدلله انك رديت انا قلبى كان مشغول اوى . لكن الل مطمن قلبى انك معاها واكيد هتكون ف آمان. هي فين اكلمها؟
تيم : بجمود وكُره . ف عيد الميلاد. هنادي عليها واوصلها متقلقيش . سلام . وقفل .. وبص ع ميرو وصك ع اسنانه . وجواه حرب وصراع . وعينيه لوحدها راحت ع الدم . وهز راسه بعدم تصديق وغمض عينيه مع نزول دمعه وجع كبير جدااا .
تيم : خرج من الاوضه بسرعه ودخل المطبخ . بيدور فيه زي المجنون وشاف جركن بنزين . وكبريت. واخد الجركن . وفتحه ودخل عند مريم . ورش البنزين ع السرير والارض وف كل مكان . وحدف الجركن ع الأرض .. ووقف قدام مريم يبص عليها ومش مصدق الل هي عملته ..
.ولا كان يتخيل ف أحلامه ذره صغيره من فكرة انها تكون كدا .
. وشال مريم بين ايديه . وبص ع وشها البرئ وهي مغمضه عينيها بين ايديه . وخدها عليه علامات القلم منه. وغمض عينيه بتعب . واخدها وخرج من الشقه .
ونزل بيها وحطها ف العربيه جمبه . وقفل الباب وطلع الشقه بسرعه .. واخد فونها وحطه ف جيبه.. وولع الكبريت . وبص ع السرير بغضب السنين وحدف الكبريت ع السرير والنار شعلت ف الاوضه . ودي متجيش حتى دخان من جنهم الل ف قلب تيم عزيز .
------------------بقلمي مريم نصار
فيلا العدوي . ف الليفنج ..
زين : بص ف الساعه . وقال مش عارف انا ريتال كل ده بتلبس .
مريم : معلش ياحبيبى هي يعنى بمزاجها والله ريتال بتصعب عليا. طول اليوم ف الشركه معاك . وبترجع مش شايفه قدامها.
زين : بتنهيده. بينى وبينك ياامى انا عايزها تقعد من الشغل .
مريم : متزعلهاش منك يازين انت مش بتقول مكتبها جمبك ع طول وليليان معاها. يبقى فين المشكله.
زين : المشكله انى عايزها تستريح . وغير كدا انا بكون قلقان عليها وع ليليان. وكمان ليليان كلها أسبوعين وتتجوز وتسافر شهر وهتبقى مع جوزها واكيد مش هيوافق ان مراته تشتغل بعيد عنه.
مريم : بتنهيده اااه ليليان حبيبة قلبي . والله البيت ماهيكون ليه طعم من غيرها.
آدم : حاوط كتفها وباس ع أيدها وانا روحت فين يا اميرتي .
مريم : انت ؟ انت ربنا يديمك ف حياتنا كلنا يا آدم . دا انت البيت من غير وجودك عدم.
آدم : ابتسم . وانا مش عايزك تفكرى ف اي حاجه . البت ليليان هتتجوز وتعيش مبسوطه. ومش هتفكر فينا اساسا ههههه.
ليليان : من وراه . احم احم نحن هنا وسمعتك ع فكره . وحضنته من الخلف وهو قاعد . حبيبى يابابا وانا عمرى انساك ولا انسى حنانك عليا. وباست راسه بمرح ..
آدم : ههههه تعالى يالمضه اقعدى جمبى هنا . وايه الجمال ده . لأ انا كدا أرفض انك تروحي انهردا عند جدك اشرف ..
ليليان : بدلع موافقه بس بشرط . تاخدنى دلوقتي وتعزمنى ع عشا رومانسي انا وانت وبس.
كلهم ضحكو .
ريتال : نزلت . وآريان نازل وراها .
زين : قام ونفخ باريحيه . اخيراااا .
ريتال : سورى يازين . اتأخرت معلش .
زين : ولا يهمك . يلا بينا الساعه 8 ونص هنرجع امتى .
آريان : عادي يابابا. احنا هنقعد شويه ونطمن ع جدو أشرف ونرجع . انا هاخد ليليان معايا ف العربيه. تعالى يالمضه . وسلم ع الكل وخرج .
زين : أخد ريتال وسلمو ع الكل وخرجو .
مراد : غير هدومه ونازل هو وفريحه .
مراد : اله اومال زين خرج ولا ايه؟
مريم : ايوه ياحبيبى . اخد عائلته وراحو زياره عند عيلة عزيز.
مراد : هز اممم تمام .
آدم : اتصلتي ع مريم يافريحه.
فريحه : ايوه يابابا. وتيم قال إنهم هيخرجو من عيد الميلاد وهيوصلها. احسن حاجه إن تيم عطل نفسه وراح معاها عند صحبتها . انا لما عرفت استريحت .
مراد : من جواه غيران . لكن عشان خاطر امه وافقت سكت.
مريم : بصي انا شايفه إن ميرو مالهاش اصحاب كتير .
.ومن وقت ما قالت لينا انها معزومه ع عيد ميلاد صحبتها. قولت وماله مافيهاش حاجه لما تفك عن نفسها شويه.
. طول السنين دي ميرو تعبانه ومزاكره وحابسه نفسها وعمرها ما قالت لأ ع حاجه .
.وانا عارفه إن مراد ابنى ونور عيني مضايق . بس انا ليا وجة نظر تانيه يامراد ياحبيبى.
. إن تيم واحد مننا وميرو رايحه عند واحده احنا منعرفش عنها حاجه . وقولت تيم امان ليها هيوصلها ويجيبها . وانا الل وافقت . اي نعم ميرو بنتك انت وفريحه . بس هي قطعه من قلبي . متزعلش بقى ..
مراد : ابتسم .وانا عمرى ما ازعل منك ياست الكل . انتى تؤمري واحنا علينا ننفذ وبس .وميرو انا متعبتش ف تربيتها قدك انتى والحج ..
مريم : ابتسمت تسلم لقلبى ياحبيبى.
آدم : اتصلت ع آدم يامراد ؟
مراد : انا اتصلت عليه قالى ف مشوار مهم وهيتاخر شويه ..
آدم : كشر عينيه مشوار ؟
فريحه : فركت ف ايديها بتوتر ...
آدم : شافها . مالك يافريحه يابنتى . عايزه تقولى حاجه؟
فريحه : بصت ل مراد .
مراد : هز راسه ليها. اتكلمى.
فريحه : بلعت ريقها بتوتر وقالت بصراحه يابابا ف عريس لمريم . وهو جارنا هناك عند بابي . وملتزم ومحترم جدا وع خلق وقبطان بحري. واتكلم مع بابي وعايز يتقدم لمريم آخر الأسبوع ده ......
------------------بقلمي مريم نصار.
قصر الجبالى ..
رؤوف : الو طمنى .
عاشور : كله تمام ياباشا .
رؤوف : يعنى فضحية آدم قربت اووووى . هههههههههههه
ف الطريق .
تيم : سايق بغباء ومش شايف قدامه غير بقعة الدم وشكل مريم وهي بتشد الغطا عليها .. وفرمل العربيه مره واحده . ف مكان هادى . وبيتنفس غيظ كبير .وعايز يقتل اى حد ...
ميرو : جمبه ومغمى عليها ..
تيم : قاعد جنبها ومحاولش يبص عليها . وقعد حوالى ربع ساعه سكون من برا. واعصار جواه .
ميرو : بدات تفوق .وتآن.
تيم : ..............
ميرو : فتحت عينيها بتعب شديد وحطت أيدها ع راسها . وعندها صداع غير محتمل .. وشافت نفسها سانده ع ازاز العربيه . وبتستوعب هي فين. وبصت حواليها بتعب.
. شافت تيم ووشه غضبان وكله احمر جدا . وخافت منه. وللحظه افتكرت القلم . وحطت أيدها ع خدها وغمضت عينيها بوجع .
.وفجاءه افتكرت الاوضه والشاب والدم . وفتحت عينيها بسرعه واتنفست بسرعه . وبصت ل تيم .وقالت بتلعثم وخوف ورعب من المصيبه الل حصلت. تي......تيم . ا.انا .........
تيم : رفع ايدو ليها تسكت..... وقال بنبره تخوف . مش عايز اسمع منك كلمه واحده .. ومد ايدو ف الكرسي الخلفي وجاب ازازة ميا. وقال بجمود امسكى . اغسلى وشك واظبطى حجابك عشان قربنا ع البيت.
ميرو : قلبها اتكسر .. وقالت بدموع وصوت مبحوح تيم ...اسمعنى .. .
تيم : بصوت من نار. قوووووولت مش عاااااايز اسمع منك كلمه . اييييييه مابتفهميش ؟
ميرو : اتخضت ودموعها نازله زي المطر ..
تيم : زعق امسكي اغسلى وشك ..ولا عايزه العيله تشوفك كدا اخلللللصي..
ميرو : بتترعش . واخدت منه الازازه وفتحت الباب وغسلت وشها .
. وحاولت تفوق هي عايزه تفتكر ايه الل حصل من البدايه . وظبطت حجابها. وحاولت متعيطش وفضلت قاعده ساكته . لكن قلبها مرعوب من المصيبه دي.
تيم : شغل العربيه بعصبيه وساق بسرعه .. ووصل قدام بوابة الفيلا . وقال بزعيق انزلى ...
ميرو : مفكرتش ف اسلوب تيم .. هي بتفكر ف الكارثه وأنها كدا الموت اهون ليها من الفضيحه . ونزلت وماشيه بتعب . ومبصتش وراها .وشاهين ماكنش واقف ع البوابه.
تيم : ساق بسرعه .. ومشي . وسمع صوت فون ميرو . وكان ف جيبه .
ميرو : دخلت الفيلا ومش حاسه هي وصلت ولا لأ .. لكن فاقت ع صوت فريحه .
فريحه : قامت بسعاده . اهي جت اهى . حمدالله ع السلامه ياقلب ماما ..
ميرو : انتبهت .بتوهان .. هااا ...
فريحه : كشرت عينيها بعدم فهم . مالك ياميرو .
ميرو : بتوهان . لأ لأ ما .. مفيش. .. مفيش. احم وبصت حواليها شافت انها ف الليفنج ..
آدم : ابتسم حمد لله ع سلامتك ياروحي . تعالى مش هتسلمى ع جدك ؟
ميرو : ماشيه وحاسه إن رجليها تقيله جدا . وحاولت ترسم البسمه عشان متتكشفش . وسلمت ع الكل . وقعدت جمب آدم ..
آدم : كشر عينيه اله مقولتيش يعنى انت مش جدو . انت بابا آدم وبس ..
ميرو. : بتحارب دموعها . وابتسمت بتمثيل ك.....كنت لسه هقول كدا . ا..احم ا.نت م ...مش جدو انت بابا آدم وبس.
مراد : عملتى ايه ف عيد الميلاد ياميرو ..
ميرو : جسمها اتشد وقلبها اتقبض بخوف ..
مراد وآدم : بشك . وف صوت واحد مالك يامريم؟
ميرو : حست انها هتتفضح . وحاولت تتكلم لكن صوتها رايح . وبصت ليهم ف نظرة انها بقت عار عليهم . وغصب عنها عيطت بوجع كبير .
كلهم : قلقو عليها .. واتعدلو من قعدتهم . ومراد قام بسرعه وقعد جنبها واخدها ف حضنه . وقال بنرفزه بتعيطى ليه؟ قوليلى ف حد داسلك ع طرف وانا ادفنه تحت رجلك حالا .
آدم : بقلق مسد ع حجابها مالك يابنتى قوليلى بتعيطى كدا ليه؟
مريم : بدموع .. مالك يانور عيني حصل ايه ؟
فريحه : بقلق كبير مالك يامريم بتعيطى ليه يابنتى وتيم فين مدخلش ليه؟
ميرو : خافت من تيم .. وخرجت من حضن مراد بسرعه . وقالت لأ لأ . هوا.... اصل . ا..اصل ... حصل حادثه .
كلهم بدهشه ايييه؟ حدثه؟
آدم : بقلق تيم كويس وانتى ياحبيبتى حصلك حاجه ..
ميرو : بعياط . لأ لأ .الحادثه لبنت صغيره بريئه ماتت قدام عينيا . وعيطت بكسره ...
كلهم زعلو . ولكن اتنهدو براحه كبيره انهم بخير . وحاولو يهدوها.
وبعد شويه ..
فريحه : من جواها مبسوطه من العريس ده لانه اكيد هينسيها تيم . وهتعيش معاه مبسوطه . وقالت ميرو ياحبيبتى كنت عايزه اقولك ع حاجه . وبصراحه انا مبسوطه اوى المرادي .
ميرو : ع عكس الل جواها وعيونها دبلانه . ونفسها مكسوره . وقالت بتعب خير يا مامى .
فريحه : بفرحه . ف عريس وعايز يتقدملك آخر الأسبوع ده .. وهو........
ميرو : قامت بفزع . اييه؟ ع....عريس .
آدم ومريم اتنهدو بزعل ...
مراد : باستغراب .. ايوه ياحبيبتى عريسك مالك كدا؟ . وجدك طارق كلمنى انهردا . هو عريس محترم جدا وع مستوى من الالتزام . وهيحافظ عليكى . وكمان جدك طارق عارفهم من زمان . والعريس مستعد لكل طلباتك ..
ميرو : حاسه إن الأرض بتلف بيها . وهزت راسها لأ لأ انا مش هتجوز . مش عايزه اتجوز .
فريحه : قامت وقفت بنرفزه . ازاى يعنى مش عايزه تتجوزى . مريم فوقي لنفسك . انتى سنك ٢٤ سنه ورفضتى عرسان كتير جدا . الدكتور والمستشار ورجال أعمال . وكمان ظابط من طرف باباكى . ومحدش فينا اعترض ع قرارك . لكن لحد هنا وكفايه ..
مراد : بتحذير . فريحه .....
فريحه : بصتله ومش عايزه تقوله بنتك هتضيع نفسها بسبب حب من طرف واحد .
لكن قالت . اسفه يامراد . واسفه ل بابا وماما انى اتكلمت بالاسلوب ده .
. لكن يامراد انت مقتنع برفض بنتك بكل عريس لمجرد زكر اسم عريس وبس. ديما ترفض اى عريس من غير حتى ما تدى لنفسها فرصه ونشوف مميزات الشخص ده . لكن العريس المرادي جارنا وناس محترمه جدا وهيصونو ويحافظو ع بنتى يبقى لازم اعترض لما بنتى ترفض حاجه زى دي من غير حتى ما تشوفه مره ع الاقل ..
مراد : اخد نفس عميق . ومسد ع حجابها وقال طيب ياميرو ياحبيبتى انتى ايه اسباب رفضك؟
ميرو : ...........
مراد : ابتسم . طيب انتى ف حد ف حياتك . وصدقينى كلنا هندعمك ..
ميرو : قلبها دق بخوف . وهزت راسها لأ لأ انا مفيش حد ف حياتي ومش عايزه اتجوز . ارجوكو انا هفضل كدا من غير جواز ..
مراد : بصوت جهوري ازاى يعنى هتفضلي كدا من غير جواز ..
آدم : بحزم . مراااد ...
ميرو : قامت وقفت بسرعه. ودموعها نزلت وقالت بعد اذنكم وجريت من قدامهم .
فريحه : قلبها مكسور ع بنتها . لكن لازم تفوقها . سنها بيعدى وتيم مبيفكرش فيها . وقامت بجمود . انا طالعالها . ولازم توافق ..وجت تتحرك .
مريم : استنى يافريحه.
فريحه : وقفت . نعم يا ماما ..
مريم : محدش هيغصب حفيدتى ع حاجه هي مش عايزاها .
فريحه : بعدم فهم . ازاى؟ حضرتك مريم رافضه اي عريس وده مش منطق ..
مراد : فعلا ياماما . مريم بما إن معندهاش اسباب تمنعها عن الجواز ليه رافضه . انا لازم اتكلم معاها . واشوف ايه سبب انها ترفض الجواز عموما ..
مريم : وقفت. وانا قولت محدش هيغصب حفيدتى ع حاجه..الجواز عمره ما كان بالعافيه ..
فريحه : بزعل . ماما لو سمحتى انا ادرى بمصلحة بنتى ..
مراد : بصوت جهوري . فرييييحه ..
مريم : بحرج .. هزت راسها فعلا عندك حق. وابتسمت ل آدم وقالت اظاهر دورنا كدا خلص يا ابو مراد ..
فريحه : جريت عليها بسرعه. لأ والله العظيم ماقصدي كدا يا ماما انتى فهمتينى غلط ارجوكي انا اسفه مش قصدى .
مريم : بصت ل آدم وقالت آدم انا عايزه ارجع شقتنا القديمه ..
مراد : اتصدم .. وقرب منها بسرعه ماما انتى بتقولى ايه؟
مريم : برجفه . انا دوري انتهي يامراد . ويمكن انا اتعديت حدودي لما أدخلت ف حاجه انا مش عارفه مصلحتها ..
فريحه : ماما انتى بتقولى ايه؟و عيطت .. ....
آدم : ............قام وقف. وقال بحزم .. البيت ده بيتك ..ولكن طلباتك اوامر يا ام مراد. ومن دلوقتي لو عايزه هترجعي ع بيتك .
مراد : بص لفريحه بغضب ..وصك ع أسنانه بغيظ . ده مش هيحصل ابدا .
فريحه : بعياط .. جريت ع آدم . بابا والله العظيم مقصد ا..انا . ا....وداخت واغمى عليها.
مراد : بخوف . فرريييييييحه .. وجري عليها بخوف .
مريم : قعدت ع الكنبه بتعب ودموعها نزلت. وغمضت عينيها . ومش عايزه تعذب ميرو.
آدم : ل مراد . شيلها هنا ع الكنبه بسرعه ..
تالين : بتعيط . مامااااا .ماااامااااا.
ميرو : نزلت تجري ع صوت تالين وشافت فريحه مغمى عليها .. ونزلت ع ركبها قدام امها وعيطت بوجع كبير جدا .
. مااامي . فوووقى ارجوكي . فوووقى وانا موافقه ع كل حاجه انتو عايزينها . مااامي قومي وهعملك كل الل انتى عايزاه . ارجوووووكي فوقى .
مراد : شال فريحه . وطلع بيها ع فوق . والبنات وراهم .
آدم : قعد جمب مريم ومسح دموعها وبص ف عينيها بعتاب ..
مريم : بهمس . حفيدتى يا آدم ..
آدم : باس جبينها . كل طلباتك اوامر . وطول ما آدم موجود محدش يقدر يجبرها ع حاجه هي مش عايزاها . ومتزعليش من فريحه .
مريم : بدموع أنا مش زعلانه منها وهي كمان معزوره . بس الجواز عمره ما كان بالعافيه .. انا قلبى حزين اوى يا آدم .
آدم : اخدها ف حضنه بحب كبير . ومسد ع ضهرها بحنان .
.اهدي ياروحي . وكل حاجه هتمشي زي ما انتى بتتمنى . وعشان آدم بلاش دموعك دي .. تعالى اطلعى معايا وارتاحي .. وقام واخدها وهو محاوطها من كتفها وطالعين والحزن مرسوم ع وشهم ..
تيم : واقف ع الباب وشاف كل السيناريو الل حصل ده .
تيم : رجع الفيلا عشان يرجع الفون . عشان تالين كانت بتتصل عليها . ووقف عند الباب لما شاف ميرو بتعيط . وقالتلهم ع الحادثه الل محصلتش . وواقف سمع وشاف كل حاجه ..
------------------بقلمي مريم نصار.
تاني يوم ...
فيلا العدوي.
آدم : خير يادكتور تيم ..
تيم : انا طالب ايد مريم -------------يتبع