نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق الجزء الرابع ميراث العشق الحلقة 28 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية اسيرة العادات والتقاليد كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 4 pdf كاملة من خلال موقعنا .
رواية ميراث العشق مريم نصار الفصل الثامن والعشرين
الحلقه ٢٤ ج 2
رواية جريمة عشق ٤
(ميراث العشق)
™ مرت عليَّ ليالي كُنت أشهق فيها من كثرة البُكاء، راودتني أفكار مُفزعة، هجرني النوم، أكل الحُزن قلبي في صمت، ضاقت الأيام بي ذرعًا ومن ثُقلها ظننت أنها ستودي بي؛
.. لكن ثمة شيء ما بداخلي كان مُطمئِن، كان يثق أنها ستمُر دون ضرر أو ضرار، أن رحمة الله أوسع من كُل هذا الحِطام.
اليوم؛ وبيقين ناسك مُتعبِد أقول : " والله لن تخذُلك الدُنيا وبين ضلوعك قلب مُتعلق بالله ".
فالحمدٌ لله ع حُزن يؤلم القلب؛ لكنه يوقظُه، الحمدٌ لله الذي يُعاملنا برحمته ليس بذنوبنا، يغفر لنا وإن كُنا لا نستحق، يرحمنا ونحن من ظلمنا أنفُسنا. الحمدٌ لله الذي يخشى علينا من ظُلم أنفسنا؛ فيؤدبنا بالإبتلاء.
مدونه/ميراث العشق ... #ميرو M/T
______________________________________
بسم الله نبدأ .
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد شويه ..
آدم مراد : وصل فيلا السيوفي . ولابس بنطلون اسود وقميص أبيض . ودخل سلم ع طارق ورنا ..
طارق : تعالى ياض اقعد هنا ..
آدم مراد : قعد . اذيك يا بابا ..
طارق : بخير ياحبيب جدك . قولى انت جاى تاخد آرين عشان خاطر تالين فعلا . ولا عشان ايه ؟
آدم مراد : قرب من ودنه وهمس لأ عشان بحبها بس خليها ف سرك دلوقتي تمام ؟
طارق : اتصدم وفتح عينيه وقال بجح زي جدك صحيح..
آدم مراد : بمكر . ليه بس كده ياجدو.
طارق : كشر عينيه بغيظ . وقال نفس الأسلوب يابن العدوي . المهم قولى آرين تعرف ؟
آدم مراد : تؤ بابا آدم وحضرتك وتيم . وانا مستنى الوقت المناسب .
طارق : ابتسم . تمام ياض . وانا الل هطلبهالك بنفسي ..
آدم مراد : قال جواه مش هيحصل. لكن هز راسه وقال محدش عارف بكره مخبيلنا ايه ؟
رنا : حطت القهوه . اتفضل يابن قلبى . قهوتك وانا الل عملاهالك بايدى .
آدم مراد : تسلم ايدك يا حبيبتي . وبص ف الساعه ياريت حد ينادى ع آرين..
آرين : نازله ع السلم ولابسه فستان اسود وفيه ورد احمر وكانت جميله جدا .. وقالت بمرح انا جاهزه ..
آدم مراد : بثبات .عكس دقات قلبه. قام واخد المفاتيح والفون . يلا بينا.
طارق : چود هتروح معاكو . عشان فهد يعدى الليله ع خير ..
آدم مراد : بثقه چود وچواد وحضرتك لو تحب ..
رنا : هههههههههههه قمر يا آدم ياحبيبى.
چود : نزلت . وانا جاهزه ياحضرات . يلا بينا..
آدم مراد : اتحرك ..
رنا : طيب والقهوه ..
آدم مراد : معلش مفيش وقت عشان ارجع آرين وچود بدرى . بعد اذنكم .وقال قدامهم عن عمد ..
. يلا يا آري .. وخرج .
آرين : ماشيه جمب چود . وجواها متلخبط . وعجبها آدم جدا ف اللون الاسود مع الابيض .ولا برفانه ياخرابي .
آدم مراد : هتفضلى سرحانه كدا كتير . وتعالى امشي جمبى .
آرين : تنحت وهمست عرف ازاى ؟ وانا ماشيه وراه. ومشيت جنبه بحرج ..
فتح باب العربيه الأمامي اركبي يا آرين .
. وچود رفعت حاجبها امممم الواد عليا النعمه منمر ع البت دي ..
آرين : ركبت لاول مره جمبه . وقلبها بيدق ..
آدم مراد : ركب جمبها . واتحرك بالعربيه . وقال چود.
جود : بلعت ريقها بتوتر .ن نعم ؟
آدم مراد : ف شنطه جمبك اديها ل آرين .
چود : جابت الشنطه . امسكى يا آرين ..
آرين : اخدت الشنطه بعدم فهم . وفتحتها. وشهقت بسعاده كبيره. وااااووووو كل ده شوكليت وشيبس وكووووكيز كتيييير اوووى. كل ده لمين يا آدم؟
آدم مراد : بشبح ابتسامه. ل آرين وبس . لكن ممكن چود تشاركك فيه. وانا هعوضك اكتر ..
چود : هههههههه والله انت قمر يا ابن عمتو ..
آرين : من جواها اتنرفزت من كلمة چود . ومتعرفش برضه ليه.
آدم مراد : لاحظ رد فعلها و غضبها الطفولي . وابتسم . وساق بسرعه . واتصل ع فريحه وقالها تالين تجهز . وهيتصل بيها وقت ما يوصل .وتطلع قدام الفيلا
وبعد شويه . آدم مراد اخد تالين . وركبت جمب چود . وآدم مراد . قدم لأخته توتا بسكوتات وحجات زى آرين .
وبعد شويه اخدهم ع سنتر فساتين .
تالين : بتتفرج أبيه آدم انا عجيني الفستان الابيض ده . ومنفوش زي فستان العروسه..
آدم مراد : وماله ياحبيبتى ادخلى جربيه .
چود : اختارت فستان احمر ودخلت تقسيه.
آرين : اختارت فستان احمر .. ورايحه تقسيه .
آدم مراد : من وراها. الفستان ده لأ .
آرين : غمضت عينيها بنفاذ صبر . ولفت ليه. وقالت عجبنى يا آدم ..
آدم مراد : بس مش عاجبنى ..
آرين : يووووه طيب ما چود اختارت فستان احمر برضه .
آدم مراد : قرب من وشها وهمس بتحذير . انا ماليش دعوه بأى حد ف العالم ده كله. غيرك انتى وبس . واتعدل ولف ضهرو ليها وقال أنا هختار فستانك . وسابها واتحرك .
آرين : واقفه مكانها متنحه وحاسه ببلاها. وبتفتح وتغمض بغباء . وبرفانه دخل قلبها قبل عقلها ...وقلبها بيدق بسرعه ..
آدم مراد : بيختار ليها فستان ومراقبها. وشبح ابتسامه ظهرت ع وشه من رد فعل آرين. واختار فستان اسود وطويل من الخلف وقرب منها وهي لسه زي ما هي . وقال اتفضلى قيسي ده .
آرين : ...........
آدم مراد : آرييين. قيسي ده ..
آرين : ها... اه. احم . ايوه ايوه . انت قولت ايه بقى؟
آدم مراد : قولت قيسي ده ومبحبش اعيد كلامى..
آرين : بصت ع الفستان وقالت اسود يا آدم؟ هلبس ف الفرح اسود؟
آدم مراد : والله لو مش عايزه تكوني موجوده ف الفرح تمام مفيش مشكله .
آرين : صكت ع أسنانها بغيظ وشدت الفستان. هات أمري لله . ودخلت البروڤا
تالين : خرجت .. ها ايه رايك يا أبيه .؟
آدم مراد : ابتسم بحب كبير قمر بجد ياقلب ابيه..
تالين : بجد انا برضه قولت هيعجبك. انا شبه العروسه..
آدم مراد : انتى اجمل عروسه ياروحي . وشوفي لو عجبك حاجه تانيه اختارى .. ولا اقولك انا هختار ليكى فستان كمان ع زوقى ايه رايك؟
تالين : بضحكه جميل جدا يا أبيه خلاص اختارلى انت ..
آدم مراد : بيختار ليها فستان وعجبه فستان باللون الدهبي . وقال ايه رايك ف ده ؟
تالين : بانبهار ماشاء الله جميل جدا . ممكن اقيسه .
آدم مراد : طبعا . ادخلى جربيه ..
تالين : دخلت البروفا..
آدم مراد : واقف وماسك الفون ومركز فيه.
آرين : من وراه . آدم ..
آدم مراد : بيلف ايوه .. وفتح عينيه بدهشه وقلبه بيدق من جمالها ..
آرين : بعفويه بتلف حوالين نفسها . وبتقول تحفه اوووى وعجبنى جدااااا..
آدم مراد : سرحان ف جمالها الل يفتن حتى ف الاسود . ولعن نفسه ع اختياره للفستان.
آرين : وقفت ورفعت عينيها ل آدم وعيونهم اتقابلت ف نظره طويله ومحدش اتكلم ..
آرين : للحظه تاهت ف بحر عينيه . وقلبها بدء بالنبض بإسم آدم..
آدم مراد : سرحان ف غصن الزيتون وتاه ف عشقه للمجنونه آرين ..
چود : طالعه بالفستان . وبتلف حوالين نفسها وبتقول بهمس اقسم بالله مصطفي هيطلقنى قبل ما يكتب عليا .
. وقالت ايه رايك يا بت آرين .. ومحدش رد عليها . وبصت . وشافت آرين سرحانه ف عشق ال آدم . ورفعت حاجبها وقالت اممم هي وصلت للتوهان ع الله حكايتكو .. وقالت بمرح . هااااا ياقوووم . انا ف الاحمر ادمر عتلاق ..
آدم مراد : انتبه .وواقف بثبات .
آرين : فاقت . ووشها كتلة طماطم .
چود : ايه رايكم فيا ..
آرين : بتلعثم .ج..جميل ماشاء الله.
چود : بانبهار. الله اكبر ع جمال امك يا آرين . صاروخ وا......
آدم مراد : بغيره وصوت غصاب. چوووود؟ خشي البسي فستانك عشان اتأخرنا ..
چود : خافت من آدم . ماشي حاضر وجريت من قدامه. وهمست بخوف .. يخربيتك وداني صفرت .
آرين : قربت من آدم بعفويه حلو الفستان يا آدم..
آدم مراد : بص ف عينيها . وقال انا لو عليا مش عايز مخلوق يشوفك وانتى بالجمال ده .. ادخلى غيريه قبل ما اغير رأيي . يا آرين ..
آرين : قلبها بيضحك . وجريت من قدامه بسرعه.
آدم مراد : مسح وشه بايديه ونفخ وقال هانت ..
------------------بقلمي مريم نصار.
ف نفس الوقت ..
ف شركة الامبراطور ..
ليليان : ف المكتب بتراجع الملفات بكل تركيز . وتمارا قاعده معاها.
الباب خبط .. وليليان سمحت بالدخول .
والاتنين اتفاجئو. بدخول كريم و آريان. وجايبين غدا .
وليليان وتمارا فرحوا جدا ..
وكريم : غمز لليليان . وهمس ف حركه سريعه وحشتينى .
ليليان : وشها بقى احمر جدا .ومردتش.
آريان : طبعا محافظ ع مساحة العلاقه الل حطتها تمارا.
.وبيتعامل معاها بكل تقدير . وقال تعالى ياتيما انا جايب وجبات هتعجبك جدا .
تمارا : قامت . بسعاده . واخدت منه الاكل وبتجهزه ع التربيزه . وقالت ميرسي جدا يا آريان ..
آريان : ابتسم . وانحنى ليها بمرح انا ف الخدمه يافندم .
تمارا : هههههههه ..
كريم : قعد ع الكرسي . وآريان قعد جمبه ع كرسي .
وليليان وتمارا قاعدين قصادهم جمب بعض ع الكنبه . وبدؤو يتغدو . ومبسوطين جدااااا..
لكن المفجأه .
. إن زين شافهم ف الكاميرا. واتصل ع ريتال . واخدها ..
.ودخل عليهم بمرح . وقعد هو وريتال معاهم يتغدو .. وكان وقت جميل جدا . وغدا مميز . والكل كان مبسوط .
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد فتره كبيره ..
ف الطريق.
تيم : ع نفس الطريقه مع مريم . واشترو كل حاجه بسرعه من غير حتى ما تعجبهم .. وراجع بيها ع الڤيلا ..
تيم : بجمود . اوراق رسالتك هتستلميها بكره . وانتى لازم تكوني موجوده ف الجامعه ع الميعاد.
ميرو : بتعب .. إن شاء الله..
تيم : بنفس الخنقه. بكره الساعه ١٠ هعدى عليكى ..
ميرو : ............
تيم : لاحظ مريم كل شويه تمسك راسها .. واتأكد انها ممكن متكونش أكلت . ونفخ بنفاذ صبر . وقال هنطلع ع مطعم عشان نتغدى ونروح ..
ميرو : بدوخه بسيطه. لأ انا مش جعانه . انا عايزه اروح لو سمحت.
تيم : بصوت عالى انتى شكلك دايخه ومأكلتيش حاجه . اتغدى وهروحك ..
ميرو : غمضت عينيها من صوته العالى . واتفاجات من شخصية تيم الجديده . واتأكدت إن الل جاي اسؤ بمراحل ..
. وقالت بتعب لو سمحت ارجوك روحنى مش عايزه منك اكتر من كده ..
تيم : هز راسه بغيظ تمام زى ما انتي عايزه ..
فون تيم . كان بينه وبين ميرو . ورن وكانت كامليا .
ميرو : شافت اسمها . وبصت من الازاز ودموعها اتجمعت من تانى ..
تيم : كنسل عليها بزهق. وساق العربيه بسرعه وهو متغاظ من كل حاجه .. وقال أنا هكون معاكي بكره ف الجامعه . وبعدها مش هاجى غير يوم كتبت الكتاب .
ميرو : مسحت دموعها . وقالت ياريت تفكر كويس قبل ما تاخد الخطوه دي ..ومسكت راسها بانهيار..
تيم : كان هيزعق لكن شاف وشها احمر وواضح عليها التعب. وقال . انا فكرت كويس . خلاص الموضوع منتهي .
تاني يوم الصبح الساعه ١٠
ميرو : بتلبس بتعب شديد. ودايخه ومبقتش مهتمه بأكلها .
. وبتمثل قدامهم انها بتاكل وكل حاجه تمام .
. ولو حد سألها مالك . تتوتر . وتهرب ف حجة انها زعلانه انها هتسيبهم خلاص وتبعد عن البيت الل بتعشقه ..
ميرو : لبست فستان رقيق لونه ابيض وعليه بلروه أو جاكيت جينز ع كوتش ابيض . وشافت تحت عينيها متغير . ومسكت الميكب عشان تداري الهالات السودا . لكن انتهدت بأحباط ورجعت الميكب مكانه ومحطتش حاجه. ولبست الحجاب . وفونها رن وكان تيم .. واول مره تخاف ترد عليه . وغمضت عينيها بتعب وردت بصوت مبحوح ..
ميرو : ا.الو ..
تيم : بجمود .. انا قدام الفيلا يلا عشان منتاخرش..
ميرو : هزت راسها انا نازله . وقفلت.
ميرو : حطت الفون ف الشنطه ولبست الشنطه واخدت دفتر ونزلت . وملقتش حد تحت . وخبطت ع المكتب .
آدم : تعالى ياميرو .
ميرو : ابتسمت . وفتحت الباب. وشافت آدم اخوها موجود . وقالت بثبات صباح الخير..
آدم : ابتسم بحب اهلا صباح الورد ع حفيدتى القمر .
آدم مراد : صباح الخير..
ميرو : سلمت ع آدم وباست ع ايدو . وقالت ماما مريم مش موجوده هي فوق؟
آدم : بابتسامه . ايوه بتختار شوية حجات مع فريحه لزوم الفرح ياحبيبتي..
ميرو : هزت راسها . وقالت بابا بعد اذنك انا رايحه الجامعه اشوف اوراق الرساله بتاعتى انا قولت ل بابي امبارح .
آدم : عارف ياروحي . وتيم اتصل عليا واستاذن أنه هيوصلك .
آدم مراد : قام ووقف قدامها . ولف وشها ليه. وقال وشك دبلان ليه ؟
ميرو : بلعت ريقها بتوتر . واتوترت اكتر ..
آدم : أنقذ الموقف . وقال ما انت عارف يا آدم يبنى ميرو خلاص كلها ١١ يوم وهتروح ع بيتها .
ميرو : ابتسمت بتوتر .ا.ايوه فعلا .
آدم مراد : مسد ع حجابها وباس جبينها . خلى بالك من نفسك ..
ميرو : هزت راسها إن شاء الله . بعد اذنكم . وخرجت بسرعه عشان تقدر تتنفس ..
تيم : شافها خارجه من الفيلا .. وفضل قاعد مكانه ..
ميرو : فتحت الباب وركبت جمبه من غير كلام.
تيم : ساق بسرعه .. وساكت تماما . وكامليا اتصلت عليه .
ميرو : بثبات . رد عليها .
تيم : من غير ما يبصلها قال بجمود انا حر ارد مردش انا حر .
ميرو : بشبح ابتسامه . بس هي مالهاش زنب تدفع تمن غلط غيرها .
تيم : صك ع أسنانه بغيظ . ورد بنفور . الو .
كامليا : اوووف اخير ياتيم . والله حرام عليك بجد ٣ تيام بتصل عليك وانت مبتردش ..
تيم : مسح وشه بايدو . معلش مشغول شويه.
ميرو : لاول مره مايفرقش معاها المكالمه دي . لان الل اتكسر جواها اكبر من اى حاجه..
كامليا : بزعل طفولى. كدا ياتيم طيب حتى لو مشغول اتصل عليا دقيقه اطمن شوفنى وصلت ولا لأ .انا ف المانيا مش ف بلد جمبك يعنى . انا فكرت انك زعلان مني من وقت ما مريم سابتنا ومشيت . هي لسه زعلانه؟
تيم : بخنقه .. خلاص ياكامليا مش وقته بعدين .... بعدين لانى مشغول ..
كامليا : بغيره. مشغول ؟ طيب ممكن اعرف انت فين بليز متزعقش.
تيم : بنفاذ صبر . انا رايح الجامعه مشوار ضرورى .
كامليا : بغيظ هي مريم معاك ياتيم ؟
تيم : مجاوبش وقال . انا هقفل عشان وصلت ..وقفل المكالمه ..
ميرو : سرحانه ف عالم تانى ومسمعتش اى حاجه من المكالمه .
تيم : وصل الجامعه. وركن العربيه . ونزل .
ميرو : انتبهت لقفلة باب العربيه وفاقت شافت نفسها قدام الجامعه . ونزلت.
تيم : ماشي ودخلو الجامعه . وميرو ماشيه وتايهه وساكته.
ووصلو . وخلصو كل حاجه ف حوالى ساعتين .
بعد شويه . خارجين من المكتب .
ميرو : ماشيه وضما الاوراق لحضنها وسرحانه .
تيم : ماشي .. ووقف مكانه ف وسط الجامعه وقال استنى .
ميرو : وقفت ومش فاهمه حاجه.
تيم : حط الفون والمفاتيح ف جيبه . ونزل ع ركبه ونص قدامها. بيربط ليها رُباط الكوتشي .
ميرو : شافت تيم بالشكل ده و وسط الجامعه كلها . ووشها هينفجر من الاحراج والموقف .
. ولكن ف اللحظه دي نسيت العالم كله . وقلبها بدء بالنبض من تانى .
تيم : قام ومهتمش لأى حد بيبص عليه بانبهار . ولبس النضاره كأنه معملش حاجه . وقال يلا ..
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد فتره .
تيم وصل ميرو .. وآدم ومريم صممو أنه يقضى اليوم كله معاهم . وكل العيله اتجمعت وبيتفقو ع ترتيبات الجواز . لكن ميرو كانت ف اوضتها ..
ولما الليل جه
تيم : استاذن بطريقه لطيفه وخرج وساق العربيه وراح ع شقته .لانه مخنوق من كل حاجه.
تيم : وصل الشقه . ودخل وحدف المفاتيح ع التربيزه بإحباط ..
.ودخل اوضة النوم . وشاف كل حاجه حاوليه متكسره . وقال بوجع كل الكسر ده مايجيش شطر من كسر قلبى يامريم .. واتحرك خطوتين . وقعد قدام السرير وسند ضهرو عليه بتعب كبير. ومسح وشه وشعرو بايديه . ورجع راسه لورا .. وسرح ورجع بالذاكره ..
فلاش باك ..
تيم : شاف العربيه يتقرب من مريم. وقلبه وقع من الرعب عليها . وجري بسرعه عشان يعدي الطريق لكن زحمه . ونط من قدام عربيه ومهتمش بنفسه . وعدا الطريق لكن مريم اتخبطت بالعربيه .. ولو راسها وقعت ع الأرض كانت هتنتهي ..
كان بيجري بسرعه وكان اسرع منها وجري ومن غير تفكير ..نزل ع الأرض مكانها وميرو وقعت ع تيم وراسها نزفت ع صدره .
تيم : بينهج . ومغمض عينيه . وفتح وشاف حجاب مريم كله دم . وهمس بخوف شديد م..مريم .
ف الوقت ده ماهر هرب بالعربيه .. وكريم مرعوب لكن ركب عربية تيم . وطار وراه عشان يجيب ماهر ..
آريان : جري بسرعه ع مريم . ونزل ع الأرض. ومصدوم والدموع نازله . ونده بصوت فيه رعشه . م.مريم . ما...مريم ردي عليا ..
ليليان : عينيها مفتوحه ع الاخر بصدمه وقلبها هيقف . واغمى عليها مكانها ..
تيم .. بصدمه مرييييييييييييييم ..
الناس : اتلمت عليهم.
آريان : بيتصل ع الاسعاف وشاف ليليان وجري عليها وبيصرخ ..
تيم : حاول يتعدل . وجسمه كله بيترعش . وساند ميرو من ضهرها . واتعدل بيها . وعينيه تايهه ف كل مكان ف وشها الل مش باين من الدم. ومش سامع للناس . وهمس بدموع وصدمه. ما...مريم ردي عليا . مريم انا ...انا تيم ردي عليا .
ميرو : فتحت عينيها بتعب شديد . ورفعت عينيها ف عيون تيم وهمست .. تي....تيم . وغمضت عينيها وفقدت الوعي وراسها نزلت ع صدره وبتنزف . ..
تيم : قام بسرعه بخوف . وشاف تاكسي . وشال مريم وركب بيها ف الكرسي الخلفى . وقال السواق بصوت مرعوب اطلع ع مستشفى النور بسرررعه .
السواق اتحرك بقلق ..
تيم : ف الوقت ده ميعرفش ايه الل ممكن يحصله لو مريم حصلها حاجه . وضم راسها ع صدره . ومره واحده حضنها كلها بخوف كبير .وغمض عينيه ودموعه نزلت بخوف كبير وهمس اوعي تبعدي عنى . مريم ماتسبنيش ...
بعدها .
الكل ف المستشفى .
تيم : قاعد مكانه ع الأرض بصدمه . ومقفلش عينيه . من الصدمه . وكل خوفه ان مريم يجرالها حاجه . ومش. سامع صوت اى حد ولا صريخ حد ..
نور : قربت منه بعياط تيم قوم يبنى انت من ساعت ما دخلت المستشفى وانت كدا . قوم الله يخليك . متوجعش قلبى . ومريم كويسه ..
تيم : فاق ع كلمة مريم كويسه وقلبه دق . ورفع عينيه وهمس بصوت مبحوح .مريم؟
نور : بعياط . ايوه ياحبيبى . باباك عملها عمليه ووقفنا النزيف الحمدلله . وخيط جرحها. والحمدلله يبنى لولا انت لحقت راسها قبل ما تنزل ع الأرض . كان ......ومقدرتش تكمل ..
تيم : رفع عينيه بدموع يعنى مريم هتعيش مش كدا؟
نور : بوجع متدراي . إن شاء الله يحبيبى . وشهقت بخضه وقالت ايه ده ياتيم . ضهرك بينزف ؟ قوم معايا .
وتيم : رفض يقوم . لكن قام بصعوبه بعد ما مالك اخدو بالعافيه . ع غرفة الكشف . ونور شافت ضهرو مجروح جرح كبير . وكمان اتجرح ف رجله .
بعد كام يوم . ميرو طبعا مافاقتش ودخلت ف غيبويه بسبب النزيف ونقص الأكسجين .. والعيله كلها كانت حالتها وحشه جدا ..
تيم : يوميا يروح المستشفى ويبص ع مريم من ازار الغرفه وقلبه حزين جدا .
وتيم : استريح نوعا ما . لما عرف بالل مراد عمله وكمان فهد . وإن جدو آدم مش ساكت و ماهر دخل الاحداث بفضل الله ثم جدو آدم . وطارق اتعامل مع ناس كبيره وشال ابوه من منصب وزير .
وف يوم بليل . تيم نايم ف البيت وعقله الباطن بيفكر ف ميرو. وفجاءه سمع صوتها . وفتح عينيه بسرعه واتعدل وبص حواليه. وقلبه هيطلع من مكانه . وقال لأ انا متأكد إن مريم بتنادي عليا. وقام بسرعه وبص ف الساعه وكانت ٣ الفجر . ولبس بسرعه وخرج بشويش ونزل . وركب العربيه وساق بسرعه . ووصل المستشفى. وحاول إن محدش يشوفه . لكن شاف فريحه ومراد وآدم ومريم قاعدين قدام غرفة ميرو.
وتيم : عايز يشوفها بأى طريقه . ودخل غرفة لبس الدكاتره . ولبس بالطو . وكمامه . ومسك دفتر . وحاول يمشي بثقه . وفتح الباب ودخل عندها .. وقلبه بيدق ببطء وبلع ريقه بصعوبه . وحاسس انه مش قادر يتنفس . وقرب منها وقعد ع طرف السرير . وشال الكمامه . وبيملي عيونه منها . واكتشف قد ايه انها كانت واحشاه حد الموت. ورفع ايدو لاول مره برعشه مسك أيدها. وهمس بدموع . مريم .. ردي عليا . مريم فوقى بقى ايه هو انا مش وحشتك ؟ ودموعه نزلت. انا عارف الل انا بقوله ده غريب . بس حصل . مريم قومي واوعدك انى عمرى ماهزعلك .انا سمعتك بتنادي عليا. وجتلك جري .. قومي انا ديما كنت بقولك انتى من عيلتى . ودلوقتي عرفت سبب الكلمه دى . قلبى وعقلى نسبوكي ليا من غير ما حس. انتى من عيلتى يامريم .. ودموعه نزلت بوجع. ارجوكي فوقي صوتك وحشنى ٢٣ يوم انا محروم فيهم من نعيم صوتك يامريم . وعيط بشهقات فووقى بقى ورفع راسها وقت ضعف واحتياج وضمها لقلبه بحب جديد وعشق اتولد كبير من البدايه . وبعد دقايق . تيم سمع صوت دكتور بره الغرفه . ورجع ميرو مكانها. ومسح دموعه . وبص ليها باشتياق وترجي انها ترجع ليه . ومسك كف أيدها وقام بتعب وساب أيدها ببطء . ولبس الكمامه وخرج بسرعه عشان محدش يشوفه .
وتاني يوم وتيم ف الجامعه ..جاله اتصال من آريان إن ميرو فاقت والكل عندها وفرحان ..
تيم : قفل المكالمه . وطلع يجري باقصي سرعه ف قلب الجامعه . وركب العربيه وساق وهو مش مصدق أن خلاص حبيبته فاقت .. ووصل المستشفى اخيرا . ونزل يجري ودخل الاوضه ووقف عند الباب لما شافها بتضحك وهي ف حضن آدم .
تيم : وقف مكانه وقلبه بيدق ببطء وبعدها خفقان وبعدها دق بسرعه .. أخيرا مريم قدامه بتضحك والروح دبت فيه من تانى ..
ولكن .انتبه ع دخول ياسين بسرعه ...
عوده للوقت الحالي .
تيم : فاق من شروده . ع صوت رساله من كامليا. واخد نفس عميق واتنهد بتعب ومسح وشه بايديه بتعب .. وقام بأحباط . ونام ع السرير . وفتح الفون وشاف كامليا اتصلت عليه كتير جدا وكمية رسايل كبيره.
.وبص ع الرقم بتفكير.. وغمض عينيه ونام من اثر الإرهاق..
------------------بقلمي مريم نصار.
تاني يوم ..
ف فيلا العدوي .
آدم : ف المكتب .. وقاعد مع آدم مراد وقال . امسك يا آدم الملف ده سلمه لعمك زين ف الشركه وبلغه المناقصه دي خسرانه مايدخلش فيها . واعمل الل قولتلك عليه.
آدم مراد : هرش ف دقنه وبيفكر......
آدم : كشر عينيه . وهز راسه لأ اوعا فاهم يا حفيد العدوي ؟
آدم مراد : قام وقف . وهز راسه وبص قدامه . وقال بتوعد فاهم يا بابا .
------------------بقلمي مريم نصار.
عند تيم عزيز .
تيم : فتح عينيه مره واتنين . بتعب وحاول يفوق واتعدل ومسح وشه بايديه .
. وشاف أنه نايم بهدومه . ومسك الفون وشاف الساعه ١١ الضهر . واتصالات عليه كتير من نور . واتصل عليها عشان يطمنها. وردت ع طول.
نور : بلهفه. الو تيم يبنى
تيم : بصوت مش فايق . احم الو ياماما .
نور : اتنهدت باريحيه. لكن قالت انت لسه صاحي؟
تيم : احم ايوه . انا اسف انا من امبارح ف شقتى. ونمت غصب عني محستش نمت امتى. سامحيني قلقتك .
نور : باريحيه . الحمدلله انك بخير . احنا اطمنا عليك لأن باباك بعت كريم عند العماره وشاف عربيتك موجوده هناك .
.وده الل طمنا . تيم ياحبيبى بالله عليك قبل ما تكون ف مكان طمنى يبنى ..
تيم : بتعب .حاضر ياامي انا اسف ..
نور : ابتسمت ولا يهمك ياروحي . المهم باباك اتفق مع العمال ومهندس الديكور عشان يظبطو الشقه بتاعتك بسرعه عشان مفيش وقت .. انت بقى هترجع ع البيت؟
تيم : مهتمش .. وقال انتى فين ؟
نور : انا ف المستشفى مع باباك وتمارا عند جدك آدم مع البنات ..
تيم : هز راسه تمام . انا ورايا مشوار مهم . هخلص وارجع ع البيت.
نور : مشوار ايه المهم ده؟
تيم : بخنقه . مشوار ياماما هبقى اقولك بعدين..
نور : ماشي ياحبيبي . ربنا يوفقك يقلبى يارب.
تيم : بتنهيده . يارب . مع السلامه ياحبيبتي..
نور : ف رعاية الله . وقفلو.
تيم : حدف الفون جمبه . وقام وماسك راسه من الصداع . ودخل الحمام . واخد شارو . ولبس واتوضي . وخرج . وفرش سجادة الصلاه . وواقف بإحباط كبير . وغمض عينيه بحيره وتايه . وبدء يصلى . وسجد ودعى ربه كتير انه يكون كل ده حلم مش حقيقه . وقال بذل . وانكسار واحتياج ..
"يا الله، عبدُكَ المسكينُ حزينٌ إلى الحدِّ الذي لا حدَّ له! .. وخلص صلاه .
وفونه رن . وكانت كامليا . وجه يرد عليها. لكن كنسل ومردش . وفتح درج الكمود واخد مسكن .
وخرج ع المطبخ . وعمل قهوه ساده وبيشرب وسرحان . وعينيه جت ع رقم الشاب .. واتصل ع الرقم وغير متاح .. ونفخ بغضب كبير .
------------------بقلمي مريم نصار..
..يوم كتب الكتاب الصبح ..
آريان : نايم . وبدء يفوق . ومبسوط جدا إن تمارا خلاص انهردا هتكون مراته .. لكن مسك راسه من الصداع ومش فاكر نام امتى . وشال الغطا عشان يقوم لكن اتصدم صدمة عمره . من مياده الل نايمه جمبه . -------------يتبع
رواية جريمة عشق ٤
(ميراث العشق)
™ مرت عليَّ ليالي كُنت أشهق فيها من كثرة البُكاء، راودتني أفكار مُفزعة، هجرني النوم، أكل الحُزن قلبي في صمت، ضاقت الأيام بي ذرعًا ومن ثُقلها ظننت أنها ستودي بي؛
.. لكن ثمة شيء ما بداخلي كان مُطمئِن، كان يثق أنها ستمُر دون ضرر أو ضرار، أن رحمة الله أوسع من كُل هذا الحِطام.
اليوم؛ وبيقين ناسك مُتعبِد أقول : " والله لن تخذُلك الدُنيا وبين ضلوعك قلب مُتعلق بالله ".
فالحمدٌ لله ع حُزن يؤلم القلب؛ لكنه يوقظُه، الحمدٌ لله الذي يُعاملنا برحمته ليس بذنوبنا، يغفر لنا وإن كُنا لا نستحق، يرحمنا ونحن من ظلمنا أنفُسنا. الحمدٌ لله الذي يخشى علينا من ظُلم أنفسنا؛ فيؤدبنا بالإبتلاء.
مدونه/ميراث العشق ... #ميرو M/T
______________________________________
بسم الله نبدأ .
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد شويه ..
آدم مراد : وصل فيلا السيوفي . ولابس بنطلون اسود وقميص أبيض . ودخل سلم ع طارق ورنا ..
طارق : تعالى ياض اقعد هنا ..
آدم مراد : قعد . اذيك يا بابا ..
طارق : بخير ياحبيب جدك . قولى انت جاى تاخد آرين عشان خاطر تالين فعلا . ولا عشان ايه ؟
آدم مراد : قرب من ودنه وهمس لأ عشان بحبها بس خليها ف سرك دلوقتي تمام ؟
طارق : اتصدم وفتح عينيه وقال بجح زي جدك صحيح..
آدم مراد : بمكر . ليه بس كده ياجدو.
طارق : كشر عينيه بغيظ . وقال نفس الأسلوب يابن العدوي . المهم قولى آرين تعرف ؟
آدم مراد : تؤ بابا آدم وحضرتك وتيم . وانا مستنى الوقت المناسب .
طارق : ابتسم . تمام ياض . وانا الل هطلبهالك بنفسي ..
آدم مراد : قال جواه مش هيحصل. لكن هز راسه وقال محدش عارف بكره مخبيلنا ايه ؟
رنا : حطت القهوه . اتفضل يابن قلبى . قهوتك وانا الل عملاهالك بايدى .
آدم مراد : تسلم ايدك يا حبيبتي . وبص ف الساعه ياريت حد ينادى ع آرين..
آرين : نازله ع السلم ولابسه فستان اسود وفيه ورد احمر وكانت جميله جدا .. وقالت بمرح انا جاهزه ..
آدم مراد : بثبات .عكس دقات قلبه. قام واخد المفاتيح والفون . يلا بينا.
طارق : چود هتروح معاكو . عشان فهد يعدى الليله ع خير ..
آدم مراد : بثقه چود وچواد وحضرتك لو تحب ..
رنا : هههههههههههه قمر يا آدم ياحبيبى.
چود : نزلت . وانا جاهزه ياحضرات . يلا بينا..
آدم مراد : اتحرك ..
رنا : طيب والقهوه ..
آدم مراد : معلش مفيش وقت عشان ارجع آرين وچود بدرى . بعد اذنكم .وقال قدامهم عن عمد ..
. يلا يا آري .. وخرج .
آرين : ماشيه جمب چود . وجواها متلخبط . وعجبها آدم جدا ف اللون الاسود مع الابيض .ولا برفانه ياخرابي .
آدم مراد : هتفضلى سرحانه كدا كتير . وتعالى امشي جمبى .
آرين : تنحت وهمست عرف ازاى ؟ وانا ماشيه وراه. ومشيت جنبه بحرج ..
فتح باب العربيه الأمامي اركبي يا آرين .
. وچود رفعت حاجبها امممم الواد عليا النعمه منمر ع البت دي ..
آرين : ركبت لاول مره جمبه . وقلبها بيدق ..
آدم مراد : ركب جمبها . واتحرك بالعربيه . وقال چود.
جود : بلعت ريقها بتوتر .ن نعم ؟
آدم مراد : ف شنطه جمبك اديها ل آرين .
چود : جابت الشنطه . امسكى يا آرين ..
آرين : اخدت الشنطه بعدم فهم . وفتحتها. وشهقت بسعاده كبيره. وااااووووو كل ده شوكليت وشيبس وكووووكيز كتيييير اوووى. كل ده لمين يا آدم؟
آدم مراد : بشبح ابتسامه. ل آرين وبس . لكن ممكن چود تشاركك فيه. وانا هعوضك اكتر ..
چود : هههههههه والله انت قمر يا ابن عمتو ..
آرين : من جواها اتنرفزت من كلمة چود . ومتعرفش برضه ليه.
آدم مراد : لاحظ رد فعلها و غضبها الطفولي . وابتسم . وساق بسرعه . واتصل ع فريحه وقالها تالين تجهز . وهيتصل بيها وقت ما يوصل .وتطلع قدام الفيلا
وبعد شويه . آدم مراد اخد تالين . وركبت جمب چود . وآدم مراد . قدم لأخته توتا بسكوتات وحجات زى آرين .
وبعد شويه اخدهم ع سنتر فساتين .
تالين : بتتفرج أبيه آدم انا عجيني الفستان الابيض ده . ومنفوش زي فستان العروسه..
آدم مراد : وماله ياحبيبتى ادخلى جربيه .
چود : اختارت فستان احمر ودخلت تقسيه.
آرين : اختارت فستان احمر .. ورايحه تقسيه .
آدم مراد : من وراها. الفستان ده لأ .
آرين : غمضت عينيها بنفاذ صبر . ولفت ليه. وقالت عجبنى يا آدم ..
آدم مراد : بس مش عاجبنى ..
آرين : يووووه طيب ما چود اختارت فستان احمر برضه .
آدم مراد : قرب من وشها وهمس بتحذير . انا ماليش دعوه بأى حد ف العالم ده كله. غيرك انتى وبس . واتعدل ولف ضهرو ليها وقال أنا هختار فستانك . وسابها واتحرك .
آرين : واقفه مكانها متنحه وحاسه ببلاها. وبتفتح وتغمض بغباء . وبرفانه دخل قلبها قبل عقلها ...وقلبها بيدق بسرعه ..
آدم مراد : بيختار ليها فستان ومراقبها. وشبح ابتسامه ظهرت ع وشه من رد فعل آرين. واختار فستان اسود وطويل من الخلف وقرب منها وهي لسه زي ما هي . وقال اتفضلى قيسي ده .
آرين : ...........
آدم مراد : آرييين. قيسي ده ..
آرين : ها... اه. احم . ايوه ايوه . انت قولت ايه بقى؟
آدم مراد : قولت قيسي ده ومبحبش اعيد كلامى..
آرين : بصت ع الفستان وقالت اسود يا آدم؟ هلبس ف الفرح اسود؟
آدم مراد : والله لو مش عايزه تكوني موجوده ف الفرح تمام مفيش مشكله .
آرين : صكت ع أسنانها بغيظ وشدت الفستان. هات أمري لله . ودخلت البروڤا
تالين : خرجت .. ها ايه رايك يا أبيه .؟
آدم مراد : ابتسم بحب كبير قمر بجد ياقلب ابيه..
تالين : بجد انا برضه قولت هيعجبك. انا شبه العروسه..
آدم مراد : انتى اجمل عروسه ياروحي . وشوفي لو عجبك حاجه تانيه اختارى .. ولا اقولك انا هختار ليكى فستان كمان ع زوقى ايه رايك؟
تالين : بضحكه جميل جدا يا أبيه خلاص اختارلى انت ..
آدم مراد : بيختار ليها فستان وعجبه فستان باللون الدهبي . وقال ايه رايك ف ده ؟
تالين : بانبهار ماشاء الله جميل جدا . ممكن اقيسه .
آدم مراد : طبعا . ادخلى جربيه ..
تالين : دخلت البروفا..
آدم مراد : واقف وماسك الفون ومركز فيه.
آرين : من وراه . آدم ..
آدم مراد : بيلف ايوه .. وفتح عينيه بدهشه وقلبه بيدق من جمالها ..
آرين : بعفويه بتلف حوالين نفسها . وبتقول تحفه اوووى وعجبنى جدااااا..
آدم مراد : سرحان ف جمالها الل يفتن حتى ف الاسود . ولعن نفسه ع اختياره للفستان.
آرين : وقفت ورفعت عينيها ل آدم وعيونهم اتقابلت ف نظره طويله ومحدش اتكلم ..
آرين : للحظه تاهت ف بحر عينيه . وقلبها بدء بالنبض بإسم آدم..
آدم مراد : سرحان ف غصن الزيتون وتاه ف عشقه للمجنونه آرين ..
چود : طالعه بالفستان . وبتلف حوالين نفسها وبتقول بهمس اقسم بالله مصطفي هيطلقنى قبل ما يكتب عليا .
. وقالت ايه رايك يا بت آرين .. ومحدش رد عليها . وبصت . وشافت آرين سرحانه ف عشق ال آدم . ورفعت حاجبها وقالت اممم هي وصلت للتوهان ع الله حكايتكو .. وقالت بمرح . هااااا ياقوووم . انا ف الاحمر ادمر عتلاق ..
آدم مراد : انتبه .وواقف بثبات .
آرين : فاقت . ووشها كتلة طماطم .
چود : ايه رايكم فيا ..
آرين : بتلعثم .ج..جميل ماشاء الله.
چود : بانبهار. الله اكبر ع جمال امك يا آرين . صاروخ وا......
آدم مراد : بغيره وصوت غصاب. چوووود؟ خشي البسي فستانك عشان اتأخرنا ..
چود : خافت من آدم . ماشي حاضر وجريت من قدامه. وهمست بخوف .. يخربيتك وداني صفرت .
آرين : قربت من آدم بعفويه حلو الفستان يا آدم..
آدم مراد : بص ف عينيها . وقال انا لو عليا مش عايز مخلوق يشوفك وانتى بالجمال ده .. ادخلى غيريه قبل ما اغير رأيي . يا آرين ..
آرين : قلبها بيضحك . وجريت من قدامه بسرعه.
آدم مراد : مسح وشه بايديه ونفخ وقال هانت ..
------------------بقلمي مريم نصار.
ف نفس الوقت ..
ف شركة الامبراطور ..
ليليان : ف المكتب بتراجع الملفات بكل تركيز . وتمارا قاعده معاها.
الباب خبط .. وليليان سمحت بالدخول .
والاتنين اتفاجئو. بدخول كريم و آريان. وجايبين غدا .
وليليان وتمارا فرحوا جدا ..
وكريم : غمز لليليان . وهمس ف حركه سريعه وحشتينى .
ليليان : وشها بقى احمر جدا .ومردتش.
آريان : طبعا محافظ ع مساحة العلاقه الل حطتها تمارا.
.وبيتعامل معاها بكل تقدير . وقال تعالى ياتيما انا جايب وجبات هتعجبك جدا .
تمارا : قامت . بسعاده . واخدت منه الاكل وبتجهزه ع التربيزه . وقالت ميرسي جدا يا آريان ..
آريان : ابتسم . وانحنى ليها بمرح انا ف الخدمه يافندم .
تمارا : هههههههه ..
كريم : قعد ع الكرسي . وآريان قعد جمبه ع كرسي .
وليليان وتمارا قاعدين قصادهم جمب بعض ع الكنبه . وبدؤو يتغدو . ومبسوطين جدااااا..
لكن المفجأه .
. إن زين شافهم ف الكاميرا. واتصل ع ريتال . واخدها ..
.ودخل عليهم بمرح . وقعد هو وريتال معاهم يتغدو .. وكان وقت جميل جدا . وغدا مميز . والكل كان مبسوط .
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد فتره كبيره ..
ف الطريق.
تيم : ع نفس الطريقه مع مريم . واشترو كل حاجه بسرعه من غير حتى ما تعجبهم .. وراجع بيها ع الڤيلا ..
تيم : بجمود . اوراق رسالتك هتستلميها بكره . وانتى لازم تكوني موجوده ف الجامعه ع الميعاد.
ميرو : بتعب .. إن شاء الله..
تيم : بنفس الخنقه. بكره الساعه ١٠ هعدى عليكى ..
ميرو : ............
تيم : لاحظ مريم كل شويه تمسك راسها .. واتأكد انها ممكن متكونش أكلت . ونفخ بنفاذ صبر . وقال هنطلع ع مطعم عشان نتغدى ونروح ..
ميرو : بدوخه بسيطه. لأ انا مش جعانه . انا عايزه اروح لو سمحت.
تيم : بصوت عالى انتى شكلك دايخه ومأكلتيش حاجه . اتغدى وهروحك ..
ميرو : غمضت عينيها من صوته العالى . واتفاجات من شخصية تيم الجديده . واتأكدت إن الل جاي اسؤ بمراحل ..
. وقالت بتعب لو سمحت ارجوك روحنى مش عايزه منك اكتر من كده ..
تيم : هز راسه بغيظ تمام زى ما انتي عايزه ..
فون تيم . كان بينه وبين ميرو . ورن وكانت كامليا .
ميرو : شافت اسمها . وبصت من الازاز ودموعها اتجمعت من تانى ..
تيم : كنسل عليها بزهق. وساق العربيه بسرعه وهو متغاظ من كل حاجه .. وقال أنا هكون معاكي بكره ف الجامعه . وبعدها مش هاجى غير يوم كتبت الكتاب .
ميرو : مسحت دموعها . وقالت ياريت تفكر كويس قبل ما تاخد الخطوه دي ..ومسكت راسها بانهيار..
تيم : كان هيزعق لكن شاف وشها احمر وواضح عليها التعب. وقال . انا فكرت كويس . خلاص الموضوع منتهي .
تاني يوم الصبح الساعه ١٠
ميرو : بتلبس بتعب شديد. ودايخه ومبقتش مهتمه بأكلها .
. وبتمثل قدامهم انها بتاكل وكل حاجه تمام .
. ولو حد سألها مالك . تتوتر . وتهرب ف حجة انها زعلانه انها هتسيبهم خلاص وتبعد عن البيت الل بتعشقه ..
ميرو : لبست فستان رقيق لونه ابيض وعليه بلروه أو جاكيت جينز ع كوتش ابيض . وشافت تحت عينيها متغير . ومسكت الميكب عشان تداري الهالات السودا . لكن انتهدت بأحباط ورجعت الميكب مكانه ومحطتش حاجه. ولبست الحجاب . وفونها رن وكان تيم .. واول مره تخاف ترد عليه . وغمضت عينيها بتعب وردت بصوت مبحوح ..
ميرو : ا.الو ..
تيم : بجمود .. انا قدام الفيلا يلا عشان منتاخرش..
ميرو : هزت راسها انا نازله . وقفلت.
ميرو : حطت الفون ف الشنطه ولبست الشنطه واخدت دفتر ونزلت . وملقتش حد تحت . وخبطت ع المكتب .
آدم : تعالى ياميرو .
ميرو : ابتسمت . وفتحت الباب. وشافت آدم اخوها موجود . وقالت بثبات صباح الخير..
آدم : ابتسم بحب اهلا صباح الورد ع حفيدتى القمر .
آدم مراد : صباح الخير..
ميرو : سلمت ع آدم وباست ع ايدو . وقالت ماما مريم مش موجوده هي فوق؟
آدم : بابتسامه . ايوه بتختار شوية حجات مع فريحه لزوم الفرح ياحبيبتي..
ميرو : هزت راسها . وقالت بابا بعد اذنك انا رايحه الجامعه اشوف اوراق الرساله بتاعتى انا قولت ل بابي امبارح .
آدم : عارف ياروحي . وتيم اتصل عليا واستاذن أنه هيوصلك .
آدم مراد : قام ووقف قدامها . ولف وشها ليه. وقال وشك دبلان ليه ؟
ميرو : بلعت ريقها بتوتر . واتوترت اكتر ..
آدم : أنقذ الموقف . وقال ما انت عارف يا آدم يبنى ميرو خلاص كلها ١١ يوم وهتروح ع بيتها .
ميرو : ابتسمت بتوتر .ا.ايوه فعلا .
آدم مراد : مسد ع حجابها وباس جبينها . خلى بالك من نفسك ..
ميرو : هزت راسها إن شاء الله . بعد اذنكم . وخرجت بسرعه عشان تقدر تتنفس ..
تيم : شافها خارجه من الفيلا .. وفضل قاعد مكانه ..
ميرو : فتحت الباب وركبت جمبه من غير كلام.
تيم : ساق بسرعه .. وساكت تماما . وكامليا اتصلت عليه .
ميرو : بثبات . رد عليها .
تيم : من غير ما يبصلها قال بجمود انا حر ارد مردش انا حر .
ميرو : بشبح ابتسامه . بس هي مالهاش زنب تدفع تمن غلط غيرها .
تيم : صك ع أسنانه بغيظ . ورد بنفور . الو .
كامليا : اوووف اخير ياتيم . والله حرام عليك بجد ٣ تيام بتصل عليك وانت مبتردش ..
تيم : مسح وشه بايدو . معلش مشغول شويه.
ميرو : لاول مره مايفرقش معاها المكالمه دي . لان الل اتكسر جواها اكبر من اى حاجه..
كامليا : بزعل طفولى. كدا ياتيم طيب حتى لو مشغول اتصل عليا دقيقه اطمن شوفنى وصلت ولا لأ .انا ف المانيا مش ف بلد جمبك يعنى . انا فكرت انك زعلان مني من وقت ما مريم سابتنا ومشيت . هي لسه زعلانه؟
تيم : بخنقه .. خلاص ياكامليا مش وقته بعدين .... بعدين لانى مشغول ..
كامليا : بغيره. مشغول ؟ طيب ممكن اعرف انت فين بليز متزعقش.
تيم : بنفاذ صبر . انا رايح الجامعه مشوار ضرورى .
كامليا : بغيظ هي مريم معاك ياتيم ؟
تيم : مجاوبش وقال . انا هقفل عشان وصلت ..وقفل المكالمه ..
ميرو : سرحانه ف عالم تانى ومسمعتش اى حاجه من المكالمه .
تيم : وصل الجامعه. وركن العربيه . ونزل .
ميرو : انتبهت لقفلة باب العربيه وفاقت شافت نفسها قدام الجامعه . ونزلت.
تيم : ماشي ودخلو الجامعه . وميرو ماشيه وتايهه وساكته.
ووصلو . وخلصو كل حاجه ف حوالى ساعتين .
بعد شويه . خارجين من المكتب .
ميرو : ماشيه وضما الاوراق لحضنها وسرحانه .
تيم : ماشي .. ووقف مكانه ف وسط الجامعه وقال استنى .
ميرو : وقفت ومش فاهمه حاجه.
تيم : حط الفون والمفاتيح ف جيبه . ونزل ع ركبه ونص قدامها. بيربط ليها رُباط الكوتشي .
ميرو : شافت تيم بالشكل ده و وسط الجامعه كلها . ووشها هينفجر من الاحراج والموقف .
. ولكن ف اللحظه دي نسيت العالم كله . وقلبها بدء بالنبض من تانى .
تيم : قام ومهتمش لأى حد بيبص عليه بانبهار . ولبس النضاره كأنه معملش حاجه . وقال يلا ..
------------------بقلمي مريم نصار.
بعد فتره .
تيم وصل ميرو .. وآدم ومريم صممو أنه يقضى اليوم كله معاهم . وكل العيله اتجمعت وبيتفقو ع ترتيبات الجواز . لكن ميرو كانت ف اوضتها ..
ولما الليل جه
تيم : استاذن بطريقه لطيفه وخرج وساق العربيه وراح ع شقته .لانه مخنوق من كل حاجه.
تيم : وصل الشقه . ودخل وحدف المفاتيح ع التربيزه بإحباط ..
.ودخل اوضة النوم . وشاف كل حاجه حاوليه متكسره . وقال بوجع كل الكسر ده مايجيش شطر من كسر قلبى يامريم .. واتحرك خطوتين . وقعد قدام السرير وسند ضهرو عليه بتعب كبير. ومسح وشه وشعرو بايديه . ورجع راسه لورا .. وسرح ورجع بالذاكره ..
فلاش باك ..
تيم : شاف العربيه يتقرب من مريم. وقلبه وقع من الرعب عليها . وجري بسرعه عشان يعدي الطريق لكن زحمه . ونط من قدام عربيه ومهتمش بنفسه . وعدا الطريق لكن مريم اتخبطت بالعربيه .. ولو راسها وقعت ع الأرض كانت هتنتهي ..
كان بيجري بسرعه وكان اسرع منها وجري ومن غير تفكير ..نزل ع الأرض مكانها وميرو وقعت ع تيم وراسها نزفت ع صدره .
تيم : بينهج . ومغمض عينيه . وفتح وشاف حجاب مريم كله دم . وهمس بخوف شديد م..مريم .
ف الوقت ده ماهر هرب بالعربيه .. وكريم مرعوب لكن ركب عربية تيم . وطار وراه عشان يجيب ماهر ..
آريان : جري بسرعه ع مريم . ونزل ع الأرض. ومصدوم والدموع نازله . ونده بصوت فيه رعشه . م.مريم . ما...مريم ردي عليا ..
ليليان : عينيها مفتوحه ع الاخر بصدمه وقلبها هيقف . واغمى عليها مكانها ..
تيم .. بصدمه مرييييييييييييييم ..
الناس : اتلمت عليهم.
آريان : بيتصل ع الاسعاف وشاف ليليان وجري عليها وبيصرخ ..
تيم : حاول يتعدل . وجسمه كله بيترعش . وساند ميرو من ضهرها . واتعدل بيها . وعينيه تايهه ف كل مكان ف وشها الل مش باين من الدم. ومش سامع للناس . وهمس بدموع وصدمه. ما...مريم ردي عليا . مريم انا ...انا تيم ردي عليا .
ميرو : فتحت عينيها بتعب شديد . ورفعت عينيها ف عيون تيم وهمست .. تي....تيم . وغمضت عينيها وفقدت الوعي وراسها نزلت ع صدره وبتنزف . ..
تيم : قام بسرعه بخوف . وشاف تاكسي . وشال مريم وركب بيها ف الكرسي الخلفى . وقال السواق بصوت مرعوب اطلع ع مستشفى النور بسرررعه .
السواق اتحرك بقلق ..
تيم : ف الوقت ده ميعرفش ايه الل ممكن يحصله لو مريم حصلها حاجه . وضم راسها ع صدره . ومره واحده حضنها كلها بخوف كبير .وغمض عينيه ودموعه نزلت بخوف كبير وهمس اوعي تبعدي عنى . مريم ماتسبنيش ...
بعدها .
الكل ف المستشفى .
تيم : قاعد مكانه ع الأرض بصدمه . ومقفلش عينيه . من الصدمه . وكل خوفه ان مريم يجرالها حاجه . ومش. سامع صوت اى حد ولا صريخ حد ..
نور : قربت منه بعياط تيم قوم يبنى انت من ساعت ما دخلت المستشفى وانت كدا . قوم الله يخليك . متوجعش قلبى . ومريم كويسه ..
تيم : فاق ع كلمة مريم كويسه وقلبه دق . ورفع عينيه وهمس بصوت مبحوح .مريم؟
نور : بعياط . ايوه ياحبيبى . باباك عملها عمليه ووقفنا النزيف الحمدلله . وخيط جرحها. والحمدلله يبنى لولا انت لحقت راسها قبل ما تنزل ع الأرض . كان ......ومقدرتش تكمل ..
تيم : رفع عينيه بدموع يعنى مريم هتعيش مش كدا؟
نور : بوجع متدراي . إن شاء الله يحبيبى . وشهقت بخضه وقالت ايه ده ياتيم . ضهرك بينزف ؟ قوم معايا .
وتيم : رفض يقوم . لكن قام بصعوبه بعد ما مالك اخدو بالعافيه . ع غرفة الكشف . ونور شافت ضهرو مجروح جرح كبير . وكمان اتجرح ف رجله .
بعد كام يوم . ميرو طبعا مافاقتش ودخلت ف غيبويه بسبب النزيف ونقص الأكسجين .. والعيله كلها كانت حالتها وحشه جدا ..
تيم : يوميا يروح المستشفى ويبص ع مريم من ازار الغرفه وقلبه حزين جدا .
وتيم : استريح نوعا ما . لما عرف بالل مراد عمله وكمان فهد . وإن جدو آدم مش ساكت و ماهر دخل الاحداث بفضل الله ثم جدو آدم . وطارق اتعامل مع ناس كبيره وشال ابوه من منصب وزير .
وف يوم بليل . تيم نايم ف البيت وعقله الباطن بيفكر ف ميرو. وفجاءه سمع صوتها . وفتح عينيه بسرعه واتعدل وبص حواليه. وقلبه هيطلع من مكانه . وقال لأ انا متأكد إن مريم بتنادي عليا. وقام بسرعه وبص ف الساعه وكانت ٣ الفجر . ولبس بسرعه وخرج بشويش ونزل . وركب العربيه وساق بسرعه . ووصل المستشفى. وحاول إن محدش يشوفه . لكن شاف فريحه ومراد وآدم ومريم قاعدين قدام غرفة ميرو.
وتيم : عايز يشوفها بأى طريقه . ودخل غرفة لبس الدكاتره . ولبس بالطو . وكمامه . ومسك دفتر . وحاول يمشي بثقه . وفتح الباب ودخل عندها .. وقلبه بيدق ببطء وبلع ريقه بصعوبه . وحاسس انه مش قادر يتنفس . وقرب منها وقعد ع طرف السرير . وشال الكمامه . وبيملي عيونه منها . واكتشف قد ايه انها كانت واحشاه حد الموت. ورفع ايدو لاول مره برعشه مسك أيدها. وهمس بدموع . مريم .. ردي عليا . مريم فوقى بقى ايه هو انا مش وحشتك ؟ ودموعه نزلت. انا عارف الل انا بقوله ده غريب . بس حصل . مريم قومي واوعدك انى عمرى ماهزعلك .انا سمعتك بتنادي عليا. وجتلك جري .. قومي انا ديما كنت بقولك انتى من عيلتى . ودلوقتي عرفت سبب الكلمه دى . قلبى وعقلى نسبوكي ليا من غير ما حس. انتى من عيلتى يامريم .. ودموعه نزلت بوجع. ارجوكي فوقي صوتك وحشنى ٢٣ يوم انا محروم فيهم من نعيم صوتك يامريم . وعيط بشهقات فووقى بقى ورفع راسها وقت ضعف واحتياج وضمها لقلبه بحب جديد وعشق اتولد كبير من البدايه . وبعد دقايق . تيم سمع صوت دكتور بره الغرفه . ورجع ميرو مكانها. ومسح دموعه . وبص ليها باشتياق وترجي انها ترجع ليه . ومسك كف أيدها وقام بتعب وساب أيدها ببطء . ولبس الكمامه وخرج بسرعه عشان محدش يشوفه .
وتاني يوم وتيم ف الجامعه ..جاله اتصال من آريان إن ميرو فاقت والكل عندها وفرحان ..
تيم : قفل المكالمه . وطلع يجري باقصي سرعه ف قلب الجامعه . وركب العربيه وساق وهو مش مصدق أن خلاص حبيبته فاقت .. ووصل المستشفى اخيرا . ونزل يجري ودخل الاوضه ووقف عند الباب لما شافها بتضحك وهي ف حضن آدم .
تيم : وقف مكانه وقلبه بيدق ببطء وبعدها خفقان وبعدها دق بسرعه .. أخيرا مريم قدامه بتضحك والروح دبت فيه من تانى ..
ولكن .انتبه ع دخول ياسين بسرعه ...
عوده للوقت الحالي .
تيم : فاق من شروده . ع صوت رساله من كامليا. واخد نفس عميق واتنهد بتعب ومسح وشه بايديه بتعب .. وقام بأحباط . ونام ع السرير . وفتح الفون وشاف كامليا اتصلت عليه كتير جدا وكمية رسايل كبيره.
.وبص ع الرقم بتفكير.. وغمض عينيه ونام من اثر الإرهاق..
------------------بقلمي مريم نصار.
تاني يوم ..
ف فيلا العدوي .
آدم : ف المكتب .. وقاعد مع آدم مراد وقال . امسك يا آدم الملف ده سلمه لعمك زين ف الشركه وبلغه المناقصه دي خسرانه مايدخلش فيها . واعمل الل قولتلك عليه.
آدم مراد : هرش ف دقنه وبيفكر......
آدم : كشر عينيه . وهز راسه لأ اوعا فاهم يا حفيد العدوي ؟
آدم مراد : قام وقف . وهز راسه وبص قدامه . وقال بتوعد فاهم يا بابا .
------------------بقلمي مريم نصار.
عند تيم عزيز .
تيم : فتح عينيه مره واتنين . بتعب وحاول يفوق واتعدل ومسح وشه بايديه .
. وشاف أنه نايم بهدومه . ومسك الفون وشاف الساعه ١١ الضهر . واتصالات عليه كتير من نور . واتصل عليها عشان يطمنها. وردت ع طول.
نور : بلهفه. الو تيم يبنى
تيم : بصوت مش فايق . احم الو ياماما .
نور : اتنهدت باريحيه. لكن قالت انت لسه صاحي؟
تيم : احم ايوه . انا اسف انا من امبارح ف شقتى. ونمت غصب عني محستش نمت امتى. سامحيني قلقتك .
نور : باريحيه . الحمدلله انك بخير . احنا اطمنا عليك لأن باباك بعت كريم عند العماره وشاف عربيتك موجوده هناك .
.وده الل طمنا . تيم ياحبيبى بالله عليك قبل ما تكون ف مكان طمنى يبنى ..
تيم : بتعب .حاضر ياامي انا اسف ..
نور : ابتسمت ولا يهمك ياروحي . المهم باباك اتفق مع العمال ومهندس الديكور عشان يظبطو الشقه بتاعتك بسرعه عشان مفيش وقت .. انت بقى هترجع ع البيت؟
تيم : مهتمش .. وقال انتى فين ؟
نور : انا ف المستشفى مع باباك وتمارا عند جدك آدم مع البنات ..
تيم : هز راسه تمام . انا ورايا مشوار مهم . هخلص وارجع ع البيت.
نور : مشوار ايه المهم ده؟
تيم : بخنقه . مشوار ياماما هبقى اقولك بعدين..
نور : ماشي ياحبيبي . ربنا يوفقك يقلبى يارب.
تيم : بتنهيده . يارب . مع السلامه ياحبيبتي..
نور : ف رعاية الله . وقفلو.
تيم : حدف الفون جمبه . وقام وماسك راسه من الصداع . ودخل الحمام . واخد شارو . ولبس واتوضي . وخرج . وفرش سجادة الصلاه . وواقف بإحباط كبير . وغمض عينيه بحيره وتايه . وبدء يصلى . وسجد ودعى ربه كتير انه يكون كل ده حلم مش حقيقه . وقال بذل . وانكسار واحتياج ..
"يا الله، عبدُكَ المسكينُ حزينٌ إلى الحدِّ الذي لا حدَّ له! .. وخلص صلاه .
وفونه رن . وكانت كامليا . وجه يرد عليها. لكن كنسل ومردش . وفتح درج الكمود واخد مسكن .
وخرج ع المطبخ . وعمل قهوه ساده وبيشرب وسرحان . وعينيه جت ع رقم الشاب .. واتصل ع الرقم وغير متاح .. ونفخ بغضب كبير .
------------------بقلمي مريم نصار..
..يوم كتب الكتاب الصبح ..
آريان : نايم . وبدء يفوق . ومبسوط جدا إن تمارا خلاص انهردا هتكون مراته .. لكن مسك راسه من الصداع ومش فاكر نام امتى . وشال الغطا عشان يقوم لكن اتصدم صدمة عمره . من مياده الل نايمه جمبه . -------------يتبع
الاكثر قراءة هذا الشهر :
موعد الحلقة الجديدة الساعة 8 م يوميا ان شاء الله .
هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 4 الحلقة 28 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق الجزء الرابع الحلقة 29 أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق الجزء الرابع ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على المدونة .