رواية ست الحسن البارت الواحد والعشرين 21 - روايات نعمة حسن

 نقدم اليوم احداث رواية ست الحسن البارت الواحد والعشرين من روايات نعمة حسن . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية  واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية هنا التقينا كاملة بقلم ندى محسن من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية هنا التقينا pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية ست الحسن البارت 21 - روايات نعمة حسن



ست الحسن الفصل الواحد والعشرين

،ست الحسن،،
البارت الواحد و العشرين بقلمي،،نعمه حسن،،

بعد مرور ستة أشهـــــــــــــــر.....
و بعد أن استقر الحال بين رشيده و حسناء حسناء:لازم تروحي تطمني ي رشيده..انتي مش شايفه وشك أصفر إزاي!!
رشيده بتعب فشلت في إخفاؤه:هي الانيميا اللي عامله كده..هاخد العلاج و هبجا كويسه..متخافيش.
ثم أكملت بشفاه ملتويه:.ده لو خايفه يعني.
حسناء بغيظ:تصدقي بالله انتي خساره فيكي المعروف..خليكي كده تعبانه انتي حره.

غادرتها ونزلت للأسفل حيث يجلس زوجهما فقال متسائلا:هاا..مفيش فايده بردو؟!
_زهقت معاها..مصممه متروحش تكشف.
=والله انا حاسس انك مخوفه نفسك عالفاضي..عادي يعني ما أي واحده حامل بتتعب كده.
_لا طبعا مش عالفاضي..و مش اي واحده حامل بتتعب كده..منا كنت حامل و شوفت كتير غيري حوامل مكانش بيحصللهم زي رشيدة ليه؟!

"مالها رشيدة يجماعه مكبرين الموضوع ليه؟!"
تفوهت رشيدة بتلك الكلمات و هي تهبط الدرج فأجاب العمده: يعني غلطانين اننا خايفين عليكي؟!
_ لا يخويا مش غلطانين ولا حاجه..اذا كنتوا مصممين هروح بكره..الا جوليلي ي حسونه يختي..
=همممم..اشجيني ي رشيده.
_يعني بما انك عندك فكره عن الاطفال وكده..شوري عليا أسمي المولود ايه؟!
اعتدلت حسناء في جلستها بحماس ثم قالت:الله..احنا ممكن نسميه"تيم"
_تيم ايه يختي و متيمش إيه؟!احنا عايزين نسميه إسم كده له هيبه زي إسم أبوه "العمده داود".
=ييييه..داود تاني..و بعدين ي ماما أبوه إسمه محمد مش إسمه داود.
العمده:ما تمسكوا ف شعور بعض أحسن..داود مين و محمد مين دلوجتي؟! ثم أكمل بخيلاء: لما ييجي ان شاءلله بالسلامه أبجي أسميه.
حسناء بحنق:بقولكوا ايه..ابنكوا و انتوا حرين فيه..ان شالله تسموه"باللو"..تصبحوا علي خير.
رشيده بغيظ:باللو؟؟!ان شالله يجيلك باللو ف نافوخك ي ام باللو انتي..جال باللو جال!!
العمده ضاحكا:متسبجيش الأحداث ي رشيده و سيبيها لساعتها..لما ييجي بالسلامه إسمه هييجي معاه..يلا نطلع ننام عشان هاخدك الصبح و نروح للدكتور.

🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
أمام مركز دكتور"ياسر هنداوي"طبيب نساء و توليد.

_اتفضل ي عمده..ازيك اليومين دول ي مدام رشيده.
=تعبانه ي دكتور..دايما معايا دوخه و هبطانه و بحس بألم شديد زي ما يكون ف جلبي.
=همممم..آلام متقطعه بتروح و تيجي ولا ثابته؟!
_أيوة بتروح و تيجي.
=تماام..بصي ي مدام رشيده الأعراض اللي بتشتكي منها دي ليها علاقه بمشكله ف القلب..ف مش هنعرف نتكلم دلوقتي قبل ما تعملي أشعة موجات صوتيه و تروحي لدكتور قلب و أوعيه دمويه و تشوفي كلامه و بعدين ترجعيلي.

أمام مركز دكتور"محمد عبدالمولي"قلب و أوعيه دمويه....
_اتفضلوا..
=حضرتك انا حامل ف الشهر السادس و تعبت جداا و دايما معايا دوخه و هبوط و دكتور النسا اللي متابعه معاه جاللي نيجي لحضرتك.
_طب اتفضلي ي مدام رشيده علي الجهاز نعمل اشعة موجات صوتيه.
فحصها الطبيب بدقه تحت أنظار زوجها القلقه المضطربه ثم قال
_انتي كنتي تعرفي إنك مريضة قلب قبل ما تحملي ي مدام رشيدة؟
رشيده بدهشه:لااا..لا مكنتش أعرف.
الطبيب بعمليه: امممم..اتفضلي "ثم ناولها منديلا لتزيل بقايا الجل المستخدم لعمل الأشعه و اتجه إلي مكتبه ثم قال:
الحمل بيضغط علي القلب و علي جهاز الدورة الدمويه بشكل عام..لأن حجم الدم بيزيد من 30ل 50٪ لتغذية الطفل و مضخات دمك بالدم كل دقيقه.. و كمان ضربات قلبك بتزيد.. ف طبعاً المخاض و الولاده عبء كبير علي القلب.
و اللي حضرتك متعرفيهوش انك عندك تشوه طفيف في صمامات القلب.. و ده طبعا بيؤدي إلي زيادة خطر حدوث مضاعفات أثناء الحمل لو الصمامات مشتغلتش بشكل كويس.. و ممكن نواجه مشكله في تحمل زيادة تدفق الدم أثناء فترة الحمل.
العمده. بحزن بااالغ و تيه: معلش ي دكتور انا اغلب الكلام مش مستوعبه.. بس اي العمل يعني.. اي اللي المفروض يتعمل.
الطبيب: هي ان شاءلله حاجه بسيطه لأن التشوه مش بنسبه كبيره زي ما قولت.. فانا هكتبلها علي علاج دلوقتي هتمشي عليه مع المتابعه مع دكتور النسا بردو لان العلاج اللي بتاخديه لازم بيأثر علي الطفل.. ف دكتور النسا هو بيحدد الجرعه المناسبه.
العمده: يعني حضرتك مفيش خطر عليها؟!
_طول ما هي بتاخد الدوا ان شاءلله خير.. أهم حاجه ي مدام رشيده متوقفيش الدوا أو تعدلي الجرعه من نفسك.. و إن شاءلله هطمن عليكي بعد أسبوعين عشان نعمل فحص تاني.
=ان شاءلله.. بعد اذنك.
_اتفضل.. مع السلامه.

♕♕♕♕♕♕♕♕♕

عند عودتهم إلي المنزل قابلتهم حسناء بقلق حقيقي: ايه اتأخرتوا كده ليه.. طمنوني عملتوا ايه؟!
لا رد...
_مبتردوش عليا ليه؟! الدكتور قال ايه ي محمد؟!
العمده بحزن: اتأخرنا لأننا روحنا لدكتور النسا بعتنا علي دكتور أوعية دمويه و رجعنا لدكتور النسا تاني.
_طيب قالكوا ايه؟!
=رشيده عندها تشوه في صمامات الجلب.. عطانا علاج اهو و ربنا الشافي.
حسناء بحزن لم تصطنعه: ي حبيبتي ي رشيده.. متقلقيش.. ان شاءلله مع العلاج هتكوني زي الفل.
رشيده ببرود علي عكس ما يعتمل بداخلها: انا مش جلجانه ي حسونه.. متجلجيش انتي.. انا مش هموت و اسيبلك العمده لوحدك.

نظرت لها حسناء بأعين متسعه ثم قالت: بقا ده تفكيرك ي رشيده؟! عالعموم مش هرد عليكي.. سلامتك الف سلامة.. لو احتاجتي حاجه ناديني..
_أنا صمامات جلبي متشوهه يختي مش مشلوله.. لو احتاجت حاجه هعملها لنفسي.
نظرت لها حسناء بتعجب لحدتها ثم قالت: تصدقي بالله.. انا اللي غلطانه.. انتي خساره فيكي اني اكلمك حلو.. عايزة نبقا ناقر و نقير طول الوقت..
_الله يخليكي ي حسونه بلا ناجر و نجير بلا منكر و نكير.. اطلعي يختي وريحينا.
=طالعه ي رشيده.. تصبحوا على خير.

العمده: في ايه ي رشيده مش طيجالها كلمه ليه؟!
_ايه ده!؟ هو انت هنا ي عمده؟! اومال مسمعتش صوتك ليه الا دلوجتي؟!
=سايبكوا تاكلوا ف بعض كيف البوم.. مفييش دماغ ليكوا.
_انا هجوم انام و انت اطلع لشاكيرا اللي مستنياك فوج دي..ثم تمتمت بسخريه: ربنا يعينك ي حبة عيني..

♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕

داخل غرفتهم..يجلس و يجلسها أمامه بين قدميه..يصفف لها شعرها بحب لم تعهده من قبل ثم قال:سرحانه ف ايه يست الناس؟!
_عاوزه اكشف ي محمد..المره الجايه ورشيده رايحه عندالدكتور هروح معاها.
قال بلهفه:ليه انتي فيكي ايه بيوجعك.
_لا متقلقش مش دكتور القلب..دكتور النسا.
=اشمعنا؟!
_هو ايه اللي اشمعنا!!؟؟عاوزه اعرف مبحملش ليه؟!
=مستعجله ليه يست الناس؟!متشغليش بالك ان شاءلله لو نصيبنا فيه هييجي.
قالت بعقل مغيب:ااه طبعا مشغلش بالي..مهو انت كمان مش شاغل بالك..منتا جايلك ولي العهد طبعا هتشغل بالك بيا ولا بعيل مني ليه؟!
زفر في نفاذ صبر ثم قال:انا نفسي افهم دماغك..انتي كل ساعه بحال يبنتي؟!و ايه تفكيرك المتخلف ده؟!
انا مش شاغل بالي بعيل منك؟؟!!أنا؟؟!ده انا بدعي ربنا ليل نهار إني أخلف منك دسته.
نظرت له في شك فأمسك وجنتيها بين كفيه ثم نظر بداخل عينيها قائلا:حسناء افهميني..انا محبيتش ف حياتي حد زي ما حبيتك انتي، و عمري ما اتمنيت حد زي ما اتمنيتك انتي،و مبتبسطش مع حد زي ما بتبسط معاكي انتي،،ثم قال بقلة حيله:و متمنيتش اخلف من رشيدة زي مااتمنيت أخلف منك انتي..انتي بتجري ف دمي اكتر من دمي نفسه..وانتي عارفه غلاوتك عندي و عارفه اني همووت علي عيل منك
ثم لثم شفتيها في قبله خاطفه حنونه و أكمل:و عارف انك متأكده من كلامي ده بس بتجولي كده عشان اطمنك.
نظرت له في تفاجئ فأكمل:و أنا كلي تحت أمرك..و طول منا عايش هتفضلي مطمنه معايا..اتفجنا ي ست الحسن و الجمال؟!
لا رد.....
_اتفجنا ي حسونه؟!
نظرت له في غيظ ثم ضربته في صدره قائله:حسونه في عينك انت و هي.
ضحك هو بشده و قال:حسونه دي هي اللي بتظبطك
ثم قبل رأسها و ضمها إلي صدره حيث ملجأها الاول والاخير.

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

بعد مرور ثلاثة أشهــــــــــــــر..

العمده:اجمدي ي رشيده..هانت.
رشيده ببكاء لاا خلاااص جلبي هيجف ي داود..مش جادره استحمل.

بجانبها في المقعد الخلفي للسياره تجلس حسناء ممسكه بكلتا يديها فقالت:معلش ي رشيده استحملي ي حبيبتي هاانت خلاص قربنا.
_هموووت ي حسناء..أنا حاسه اني همووت خلاص.
حسناء ببكاء:لاا بعد الشرعليكي..و تسيبيني ي رشيده؟! دنتي بقيتي أهلي ي رشيده.
_ابجي سمي المولود "تيم" زي ما كنتي عايزة.ثم أكملت بمزاح خفيف: نا اينعم هبجا نايمه ف تربتي مش مرتاحه للإسم بس زي بعضه
=لا ي رشيده بعد الشر..ان شاءلله هتبقي كويسه و تقومي بالسلامه..خلااص وصلنا اهوو.
نزلوا سريعاً و دلفوا إلي المشفي و منها إلي طابق الولاده..
ذهبت برفقة الممرضات إلي غرفة العمليات.
وفي الخارج..يقف تائها..هل ستنجو أم سيصيبها مكروة..هل سيفرح بمجئ المولود أم لا..
أجفل قلبه عندما استمع إلي صوت بكاء الطفل فنظر إلي حسناء نظره بمعني:"أيعقل" فاحتضنته بحب و فرحه و لكن قاطع فرحتهم مجئ الممرضه قائله:انتو اللي مع الحاله الاخيره اللي جت؟!
فأجاب بلهفه:ايوة احنا هي اخبارها ايه دلوجتي؟!
_شدوا حيلكوا..البقاء لله. 


موعد البارت الجديد الساعة ( 4 م ) يوميا ان شاء الله 

هنا تنتهى احداث رواية ست الحسن البارت الواحد والعشرين ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية ست الحسن البارت الثانى والعشرون  أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية ست الحسن ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
admin
admin
تعليقات