رواية هكذا يكون الحب الحلقة الثانية 2 - روايات ايمان جمال

 نقدم اليوم احداث رواية هكذا يكون الحب الحلقة الثانية من روايات ايمان جمال . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية  والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية لقاء الروح كاملة بقلم يمني الباسل من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية لقاء الروح pdf كاملة  من خلال موقعنا .


رواية هكذا يكون الحب الحلقة 2 - روايات ايمان جمال



روايه هكذا يكون الحب الفصل الثانى

#الحلقة_التانية
#رواية_هكذا_يكون_الحب❤
#بقلم_ايمان_جمال❤
__________________________

تاني يوم الصبح
فيروز صحيت صلت ركعتين الصبح ولبست وخرجت عشان تروح الشركة وضياء كان مستنيها تحت البيت
فيروز: صباح الخير
ضياء: صباح النور، يالا عشان مش تتأخري
فيروز: حاضر
ضياء وقف تاكسي وركبوا هما الاتنين وصلها الاول الشركة وراح شغله
فيروز وصلت الشركة وطلعت، عبدالحميد كان لسة ماوصلش الشركة بس السكرتيرة حنان كانت موجودة
فيروز مستر عبدالحميد لسة ماوصلش؟
حنان: لسة، اكيد انتي فيروز صح؟
فيروز بإبتسامة: ايوا انا واكيد انتي حنان صح؟
حنان: ايوا، مستر عبدالحميد كلمني وقالي عليكي
فيروز ابتسمت وسكتت
حنان: بصي ياستي انا خلاص هتجوز وعشان كدا هسيب الشغل، فأنا هعرفك كل الشغل ماشي ازاي ووريني شطارتك
فيروز: مبروك ياحبيبتي، ان شاء الله هتعلم بسرعة
حنان: الله يبارك فيكي ياحبيبتي، انتي فعلا باين عليكي انك شاطرة وهتتعلمي بسرعة
فيروز قعدت مع حنان وبتتعلم الشغل

نيجي لڤيلا عبدالحميد هلال:
مهاب صحي وصلى ركعتين الصبح ولبس من اللبس اللي موجود في اوضته، ونزل تحت والكل كانوا قاعدين على السفرة بيفطروا
مهاب: صباح الخير
الكل: صباح النور
سراج: يالا اقعد افطر
مهاب: معلش ياخالو انا مستعجل عشان الشغل
عبدالحميد: باردوا هتخرج من غير فطار
مهاب باس دماغ جده: انت عارف ان مستعجل وهاكل اي حاجة في الشركة
عبدالحميد: ماشي ياحبيبي
مهاب: ماتنساش تحجزلي تذكرة الطيارة
عبدالحميد: حاضر
مهاب مشي وراح شركة جده اللي هي في نفس الوقت شركته، واول ماوصل السكرتيرة بلغت مهاب(الجد) بوصول مهاب(الصغير)
مهاب(الجد) دخل مكتب مهاب(الصغير): كنت فين من امبارح؟
مهاب بصله وفضل قاعد في مكانه مقامش وماتكلمش
مهاب(الجد) قعد ادامه: على فكرة انا بكلمك
مهاب(الصغير) بصله: نعم
مهاب(الجد): كنت فين؟
مهاب(الصغير): كنت في بيتي التاني
مهاب(الجد): اها عند عبدالحميد
مهاب(الصغير): اه عند جدي عبدالحميد
مهاب(الجد): اشمعنا بتقوله جدي وانا لا؟
مهاب(الصغير): انا مش عاوز اتكلم ولا عاوز اتخانق تاني وكفاية اللي انت عملته
مهاب(الجد) مضايق انه لأول مرة يضرب مهاب(الصغير): انت اللي استفزتني
مهاب(الصغير): تقوم تضربني؟......ليه انت شايفني عيل صغير؟
مهاب(الجد): هتفضل بالنسبالي عيل صغير مهما كبرت
مهاب(الصغير): وانا مش هقبل كدا
مهاب(الجد): المهم خلينا في شغلنا، دلوقتي جهزت التصاميم اللي طلبتها منك؟
مهاب(الصغير): بكرة هيكونوا على مكتبك
مهاب(الجد) قام واتحرك لعند باب المكتب ودور وشه لمهاب وفتح الباب وخرج
مهاب(الصغير) بيكلم نفسه: حتى مش عارف تقولي اسف، صدقني دا كان هيفرق معايا اوي

####################

شركة عبدالحميد هلال:
عبدالحميد وصل وطلب حنان وفيروز، وشوية ودخلوا مكتبه
حنان: خير يافندم
عبدالحميد: اقعدوا
حنان وفيروز قعدوا
عبدالحميد: عاوزكم تحضروا الاجتماع اللي بعد ساعة
حنان: تحت امرك يامستر عبدالحميد
فيروز: حاضر
عبدالحميد بص لحنان: ايه رأيك في فيروز؟
حنان بصت لفيروز: حبيتها جدا وماشاء الله عليها شاطرة وفهمت الشغل
عبدالحميد: كنت متأكد من كدا
فيروز: ان شاء الله هكون عند حسن ظن حضرتك
عبدالحميد: اكيد، المهم دلوقتي ياحنان جهزي اوراق الصفقة الجديدة
حنان: حاضر
حنان وفيروز خرجوا يجهزوا الورق
بعد ساعة كان الاجتماع والكل قاعد في اوضة الاجتماعات
عبدالحميد: اجتماع النهاردة مهم جدا ولازم الكل يكون فايق
الكل: مع حضرتك
عبدالحميد بيكلم محاسب الشركة (فؤاد): عملت ايه في دراسة الجدوى اللي قولتلك عليها؟
فؤاد: جاهزة يافندم....مسك الملف: اهو حضرتك
عبدالحميد مسك الملف وبيبص فيه: الاسعار دي عاوزة تتقلل شوية يافؤاد
فؤاد: كدا هتبقى خسارة لينا
عبدالحميد كان لسة هيرد بس فيروز سبقته: بعد اذن مستر عبدالجميد....مين قال اننا هنخسر بالعكس احنا هنقدم شغلنا والمناسب للصفقة وان شااء الله يوم مانكسبها هتفتح علينا شغل اكبر وفرص كتيرة للشركة وبكدا هنكسب مش هنخسر
عبدالحميد وفؤاد معجبين جدا بكلام فيروز
فؤاد: انتي عندك حق يا انسة فيروز
فيروز ابتسمت وسكتت
عبدالحميد لفؤاد: بص يافؤاد، فيروز هتكون معاك في اي حاجة تخص الحسابات وتساعدوا بعض ودا طبعا جمب انها تكون سكرتيرتي الخاصة
فيروز فرحت جدا: شكرا جدا على ثقة حضرتك الكبيرة فيا
عبدالحميد: تشكريني على ايه؟ انتي فعلا اد الثقة دي
فيروز فرحت جداااا
فؤاد: خلاص يافندم بعد الاجتماع هقعد انا والانسة فيروز ونراجع الورق تاني
(فؤاد: شاب عمره ٢٧ سنة، طيب جدا واخلاقه كويسة، وطويل وملامحه حلوة وبشرته بيضا وعيونه عسلي وشعره اسود)
عبدالحميد: تمام يافؤاد........دلوقتي بقى لازم الشغل يكون خلصان قبل يومين عشان نقدم ورقنا عشان الصفقة الجديدة
الكل: حاضر يافندم
الاجتماع خلص والكل خرج بس عبدالحميد طلب من فيروز تستنى
عبدالحميد: انا مبسوط اوي منك، انتي فعلا هتكوني محاسبة شاطرة
فيروز بفرحة: متشكرة اوي
عبدالحميد: ربنا يحميكي يابنتي ويوفقك، تقدري تخرجي
فيروز خرجت وهي فرحانة وحنان اخدتها كافتيريا الشركة وبيفطروا، وفؤاد شافهم راح قعد معاهم
فؤاد: انتي خريجة ايه يافيروز؟
فيروز: انا في اخر سنة كلية تجارة
فؤاد: ماشاء الله، انتي هتبقي شاطرة جدا في الحاسبات ودا باين من كلامك في الاجتماع
فيروز: متشكرة اوي لحضرتك
فؤاد: حضرتك ايه؟ احنا زمايل وياريت نشيل الألقاب.......وبص لحنان: ولا ايه ياحنان؟
حنان: ايوا يافيروز احنا كلنا هنا زمايل واخوات
فيروز: حاضر
فيروز فرحانة بالشغل واصحابها ورغم ان حنان خلاص هتسيب الشركة بس هتفضل صاحبتها وفؤاد هيكون معاها في الشغل ومعاها، وشوية وتليفونها رن وكانت شروق صاحبتها
فيروز: صباحو فل ياشوشو
شروق: صباحو ورد يافيروزتي
فيروز: عندي ليكي خبر حلو
شروق: ايه قولي بسرعة
فيروز: انا اشتغلت خلاص
شروق بفرحة: بجد
فيروز: ايوا.......وتخيلي كدا اشتغلت فين؟
شروق: فين؟
فيروز: في شركة جدك عبدالحميد
شروق بفرحة: انتي بتتكلمي بجد؟
فيروز: اه والله بس اوعديني انك مش تعرفيه اني صاحبتك
شروق: طب ليه؟
فيروز: انا مش عاوزاه يعرف عشان اثبت نفسي من غير مايكون في اي واسطة
شروق: ماشي يافيروز اوعدك اني مش هقوله خلاص
فيروز: حبيبة قلبي انتي
شروق: بما انك خلاص اشتغلتي فأنا هحتفل بيكي بقى وعزماكي على الغدا في المكان بتاعنا
فيروز: كان نفسي اكون انا اللي اعزمك
شروق بعتاب: عيب عليكي هو فيه فرق بنا باردوا....احنا اخوات يابنتي وبعدين ياستي لما تاخدي مرتبك ابقي اعزميني
فيروز: خلاص اتفقنا.....هخلص بقى واكلمك
فيروز خلصت مع شروق ورنت على ضياء
ضياء: الو
فيروز: الو ياضياء....انت في الشغل؟
ضياء: ايوا ليه؟
فيروز: كنت عاوزة اقولك اني هخرج مع شروق صاحبتي بعد الشغل
ضياء: ماشي بس متتأخريش
فيروز: حاضر
ضياء قفل معاها، والسكرتيرة الخاصة بمدير الشركة اللي شغال فيها دخلت
(ضياء محاسب في شركة استيراد وتصدير)
سلمى دخلت وقربت منه: وحشتني
ضياء: انتي اكتر
سلمى: لسة ادامك شغل كتير؟
ضياء: اه ساعة او ساعة ونص
سلمى قربت من ودانه وهمستله: عاوزة اخرج معاك النهاردة اصلك وحشتني اوي
ضياء بنفس الهمس: وانتي وحشتيني اوي
(عرفتوا بقى ان ماردتش اتكلم عنه في تعريف الشخصيات عشان مايستاهلش)

#######################

فيروز خلصت الشغل وشروق كانت مستنياها تحت الشركة بعربيتها
شروق: وحشتيني اوي
فيروز: انتي اكتر والله
شروق: يالا عشان نروح مكانا
فيروز: ماتيجي نقعد عالبحر
شروق: هناكل الاول في الكافيه المفضل لينا وننزل نقعد عالبحر
فيروز: ماشي
بعد شوية وصلوا عند كافيه اسمه (7Sky)
(الكافية ده مكانة مميز جداً على البحر على طول بڤيو على قلعة قايتباي مباشرة، بيقدم جميع المشروبات، والمأكولات المختلفة، بالإضافة لأطباق السوشي المميزة جداً عندهم)

فيروز وشروق دخلوا وقعدوا على ترابيزة وطلبوا الاكل
شروق: بس انا فرحت انك خلاص اشتغلتي وفرحت اكتر انك عند جدو في الشركة
فيروز: بجد مش عارفة اقولك انا مبسوطة ازاي وهو كويس اوي معايا وطيب جدا
شروق: هو فعلا كدا واحنا بنحبه جداااا وحقيقي الحمدلله انك معاه
فيروز: الحمدلله
شروق: اخبار ضياء ايه؟
فيروز بتنهيدة: كويس
شروق: مش ناوية تسيبك منه؟
فيروز بصتلها: انا حبيته اوي ياشروق.....رغم انه زفت بس اعمل ايه بحبه وماليش غيره
شروق: انتي خلاص اشتغلتي ومعتيش محتجاله
فيروز: يارتني كنت اقدر اسيبه بس حقيقي رغم انه بيجرحني بتصرفاته وبيوجع قلبي بس للأسف قلبي بيحبه
الجرسون نزل الاكل على التربيزة
شروق: طب يالا ناكل وبعد كدا نبقى نشوف الموضوع دا بعدين
البنات بدأوا ياكلوا وفرحانين انهم سوا، وخلصوا الغدا ونزلوا يقعدوا عالبحر 🌊
#############

نيجي لمهاب، قاعد في مكتبه والسكرتيرة دخلت
مهاب: في حاجة يا اسماء؟
اسماء: انسة ريماس بارة وعاوزة حضرتك
مهاب بإستغراب: عاوزاني انا؟!
اسماء: ايوا يافندم
مهاب: ماشي دخليها
اسماء خرجت ودخلت ريماس
ريماس: هاي مهاب
مهاب: اهلا ريماس
ريماس قعدت: كنت جايا لجدو مهاب وقولت اشوفك
مهاب رفع سماعة التليفون وبصلها: تشربي ايه؟
ريماس: عصير برتقال
مهاب طلب ليها عصير وطلب لنفسه قهوة مظبوطة
ريماس: ماتيجي نخرج النهاردة شوية
مهاب بصلها: مش فاضي عندي شغل كاير
ريماس: بس انا طلبت من جدو مهاب كدا وقالي اننا نخرج عادي
مهاب: وانا قولت عندي شغل مش هعرف
ريماس بحزن: عشان خاطري يامهاب انا بجد زهقانة وعاوزة اخرج
مهاب ببرود: اخرجي مع اصحابك
ريماس: ماشي عن اذنك
مهاب: طب والعصير اللي زمانه جاي؟
ريماس بصتله بغضب: ابقى اشربه انت....عن اذنك
ريماس خرجت ومهاب ضحك

نيجي لباسم شوية
باسم قاعد في مكتبه في المعرض، والشاب اللي بيشتغل معاه خبط ودخل
باسم: في حاجة ياحمادة؟
حمادة: فيه انسة تحت مصممة تاخد عربية محجوزة
باسم: مش فاضي للعب العيال دا، انزل قولها تختار غيرها
حمادة: مش راضية ومصممة عليها
باسم وقف: طب ادامي اما نشوف مين دي
باسم نزل واتفاجئ انها خلود بنت عمه
باسم: خلود؟
خلود: ايه رأيك في المفاجأة دي
باسم: حلوة بس غريبة اوي انك تجيلي المعرض
خلود: عادي كنت قريبة من هنا قولت اشوفك....انت مضايق اني جيت؟
باسم: لا ابدا تعالي نطلع المكتب
باسم اخد خلود وطلعوا المكتب وطلبلها ليمون
باسم: ليه ماقولتيش انك بنت عمي وطلعتي على طول بدل ماتقولي انك مصممة تاخدي عربية محجوزة
خلود: ومين قالك اني مش عاوزاها فعلا؟
باسم: يعني ايه؟
خلود: يعني انا عاوزة اخد العربية دي
باسم: ماينفعش عشان هي اصلا محجوزة وصاحبها هيستلمها النهاردة
خلود: بس هي عجباني
باسم: عادي استني يجي منها موديل تاني او خدي اي نوع تاني مافي انواع احدث
خلود: بس انا مش عاوزة العربية ياباسم انا عاوزاك انت
باسم بغضب: تاني ياخلود هنرجع للكلام دا؟
خلود: غصب عني
باسم: وانا قولتلك بلاش كدا
خلود غصب عنها الدموع اتجمعت في عنيها: ماشي ياباسم انا اسفة.......ووقفت: انا همشي
خلود سابت باسم ونزلت ركبت عربيتها وقبل ماتتحرك سندت على الكرسي ورجعت براسها لورا وغمضت عنيها

*فلاش باك*
من تلات سنين، اول سنة خلود تدخل فيها الجامعة
خلود كانت فرحانة ان خلاص هتدخل الجامعة وخلاص كبرت وشافت باسم قاعد في الجنينة وراحت تقعد معاه
خلود: ممكن اقعد معاك؟
باسم: اكيد تعالي
خلود قعدت: باسم كنت عاوزة اقولك حاجة
باسم: قولي
خلود: انا بحبك
باسم اتفاجئ بالكلمة: طب ما انا كمان بحبك
خلود فرحت: بجد؟
باسم اتفاجئ من فرحتها وفهم هي عاوزة تقول ايه: بحبك ذي اختي ياخلود
خلود انصدمت اوي: بس انا مش بحبك ذي اخويا
باسم: يبقى الاحسن انك ماتفكريش في اللي انت بتفكري فيه
خلود نزلت من عنيها دمعة ومسحتها بسرعة: يعني ايه؟
باسم شاف دمعتها: يعني خلينا كدا ولاد عم واخوات وبس
خلود بوجع: حاضر ياباسم
خلود سابته ومشيت
*عودة من الفلاش باك*
خلود غصب عنها دموعها نزلت واتحركت بعربيتها ورنت على شروق
شروق: الو ياخوخة
خلود: انتي فين؟
شروق: انا وفيروز صاحبتي قاعدين عالبحر
خلود: انا جيالكم
شروق: ماشي
شروق قفلت مع خلود، وفيروز قاعدة جمبها
شروق: خلود بنت عمي جايا تقعد معانا
فيروز: ايه يعني تيجي، هي فعلا وحشتني اوي من زمان ماشفتهاش
بعد شوية خلود وصلت وركنت عربيتها وقعدت جمبهم
شروق بتبصلها: مالك؟
خلود بحزن: مافيش......وبصت لفيروز: عاملة ايه يافيروز؟
فيروز بإبتسامة: الحمدلله
شروق: اخلصي واتكلمي وقولي مالك
خلود: مافيش
فيروز: سبيها ياشروق ممكن مش عاوزة تتكلم ادامي
خلود: عيب عليكي والله انتي صاحبتي ذي ماهي صاحبتك، بس كل الحكاية اني مخنوقة اوي
شروق بشك: هو انتي اتكلمتي مع باسم؟
خلود بصتلها والدموع نزلت من عيونها: كنت عنده في المعرض
شروق: لييييه؟
خلود عيطت اوي ومش بتتكلم، فيروز مش فاهمة حاجة من اللي بيحصل
فيروز: تقدروا بس تفهموني في ايه يمكن اساعدكم
خلود حكتلهم اللي حصل وكمان حكت لفيرود عن اول مرة اعترفت بحبتا لباسم
فيروز: ممكن اقولك حاجة وتسمعيني؟
خلود: قولي طبعا
فيروز: بصي ياخوخة انا مش هقولك ماتحبيش والكلام دا بس الحب من طرف واحد دا اصعب حب في الدنيا......لما تكوني بتحبي حد وهو مش حاسس بيكي ولا بمشاعرك يبقى دا تعب ليكي انتي ولنفسيتك وصدقيني يمكن اللي بيحصل دا خير ليكي
خلود: مش هقدر احب غيره ولا حتى ابطل احبه
شروق: انا قولتلك نفس الكلام، لاني عارفة اخويا كويس وهو معتبرك اخته ذيي
خلود بوجع: مش عاوزة اسمع اي حاجة ولا عاوزة اتكلم في الموضوع دا وغيروا الكلام بقى عشان مش اسيبكم وامشي
فيروز: لا خلاص هنسكت وهنتكلم ونهزر وكل حاجة
البنات فضلوا قاعدين سوا وبيتكلموا والى حد ما غيروا مود خلود وضحكت وهزرت معاهم


######################

سلمى وضياء قاعدين في كافيه وبيتكلموا
سلمى: عملت ايه في عرض السفر اللي المدير اقترحوا عليك؟
ضياء: مش عارف لسة
سلمى: وافق ياضياء دي فرصة كبيرة اوي ليك ولحياتك وكمان عشان نقدر نتجوز
ضياء: طب مانيجي نسافر سوا؟
سلمى: طب والله فكرة واهو كمان نكون سوا ونكون نفسنا وحياتنا عشان نقدر نستقر
ضياء: خلاص تمام انا كمان يومين هقول للمدير على موافقتي
سلمى بفرحة: ايوا كدا ياحبيبي
(اهو اللي ذي ضياء دا مايستاهلش يتحب اصلا)

مهاب خلص الشغل وراح الچيم، ودخل اوضة اللبس وغير هدومه (تيشرت وشورت رياضي وكوتشي)
مهاب بدأ يتمرن وشوية وباسم وصل وغير هدومه وبدأ يتمرن جمب منه وباين عليه انه مضايق
مهاب بصله: اهلا بباسم باشا
باسم: بس يارخم
مهاب ضحك: مال وشك مقلوب ليه كدا؟
باسم: مافيش
مهاب: عليا باردوا
باسم: ماخلاص بقى سبني اتمرن
مهاب: امممم ماشي انت حر
باسم بدأ يتمرن وكأنه بيتخانق مع الجهاز اللي بيتمرن عليه، ومهاب بيبصله بإستغراب، بعد شوية خلصوا تمارين ودخلوا الساونة
مهاب: مش هتقولي مالك
باسم: مافيش يامهاب مخنوق بس شوية ومش عارف من ايه فقولت اجي اطلع خنقتي في التمارين
مهاب: هحاول اصدقك
باسم ضحك: دا انت رخم اوي
مهاب ضحك: ايوا كدا اضحك وروق
باسم: ماشي ياسيدي......اه صح جدو هحجزلك تذكرة الطيران
مهاب: تمام
باسم: خلاص ناوي ترجعها معاك؟
مهاب: اه ياباسم بس مش هيعرفوا بوجودها غير في الوقت اللي انا احدده
باسم: خايف عليك
مهاب: عيب عليك مش مهاب العمري اللي يتخاف عليه
باسم: وجدك هيعمل ايه لما يعرف؟
مهاب: جدي دا بقى حسابه معايا عسير......عمري ماهنساله انه السبب في كل اللي حصل لأمي
باسم: بلاش الانتقام يسيطر عليك يامهاب
مهاب: هو اللي بدأ ياباسم ويستحمل بقى....كان دايما يقولي انت النسخة التانية مني، انا فعلا النسخة التانية منه بس على انضف ما انكرش ان ساعات بكون قاسي بس بيكون معايا الحق مش هو اللي جبروته هيدمره
باسم: صدقني هيجي اليوم اللي هيفوق فيه
مهاب: يفوق ولا مايفوقش المهم عندي اكون انا مرتاح وامي مرتاحة
باسم: صدقني عمر ما الانتقام كان راحة
مهاب: بقولك ايه خلاص سيبنا من سيرته واسمعني في اللي هقولك عليه كويس
باسم: قول
مهاب اتكلم مع باسم وبعد شوية خلص كلام
باسم: باردوا يامهاب؟
مهاب: لازم اشوفه بيغرق ادامي ويطلب مني اساعده
باسم: بس دي شركتك ذي ماهي شركته
مهاب: عمره ما اعتبرها شركتي.....هو فاكر نفسه اللي بيؤمر وبس.....بس خلاص جه وقت اللعب
باسم: بلاش يامهاب
مهاب بغضب: باسم بلاش كلامك دا.....ولو مش عاوز تساعدني قولي وانا اشوف حد تاني يساعدني
باسم: لا يامهاب هساعدك عشان انا استحالة اسيب اي حد غريب يساعدك في كدا ويجي في يوم يقولك انت عملت وعملت
مهاب: تمام ياباسم انا خلاص هسافر بعد بكرة ومش هاجي غير بعد اسبوع تكون انت عملت اللي طلبته منك
باسم: حاضر......بس جدك عبدالحميد لو عرف مشـ..........
باسم كان لسة هيكمل بس مهاب قاطعه: حتى لو عرف انا هتصرف
باسم: ماشي

الشباب خرجوا من الساونة واخدوا دش ولبسوا هدومهم وكل واحد ركب عربيته ورجعوا لڤيلا عبدالحميد

والبنات كل واحدة فيهم رجعت لبيتها، فيروز رجعت بيتهم، وشروق وخلود رجعوا الڤيلا

ضياء خلص غدا مع سلمى ورجع بيته

فؤاد من ساعة مارجع بيتهم وهو بيفكر في فيروز وعقله مشغول بيها
(فؤاد من عيلة كويسة مادياًّ، بس قرر يشتغل في اي شركة كبيرة الاول وبعد كدا يأسس شركة لوحده)

مهاب(الجد) قاعد عالسفرة مع عيلته اللي هي اصلا مكونة من مين من ابنه فايز ومراته ناني وريماس بنت مراته
مهاب(الجد): هو باردوا مهاب مجاش؟
فايز: لا يابابا انا كلمته وقالي انه عند جده عبدالحميد
مهاب(الجد): تمام
ريماس: هو زعلان من حاجة؟
ناني: لا ياحبيبتي
مهاب مضايق ان حفيده بعيد عنه وان عبدالحميد اقربله، مهاب ساب الاكل وطلع اوضته

نيجي لڤيلا عبدالحميد هلال
الكل قاعد عالسفرة، منهم اللي سرحان ومنهم اللي زعلان ومنهم اللي بيضحك وبيهزر عادي
باسم عينه على خلود اللي قاعدة تقلب في طبق اكلها ومش بتاكل وسرحانة ومش فاهم هو ليه مضايق انه اتكلم معاها كدا
شروق ملاحظة تركيز باسم على خلود بس مش عاوزة تعشم بنت عمها بأمل ممكن يطلع وهم
مهاب قاعد بياكل وكان مرتاح نفسيا
عبدالحميد: جهز نفسك للسفر بعد بكرة
مهاب: باسم قالي ان حضرتك حجزت وانا جاهز
سراج: خلاص ناوي ترجعها؟
مهاب: اه ياخالو خلاص كفاية عليها كدا تقعد لوحدها واهلها موجودين
ايمن: دا احسن قرار هتاخده يامهاب
مهاب: انتوا بس جهزوا اوضتها وكلها يومين بالظبط وهتكون هنا معانا
عبدالحميد: ماتقلقش يامهاب كل حاجة جاهزة
باسم قاعد مش معاهم اصلا ومهاب لاحظ دا
مهاب بيهمس لباسم: مالك سرحان في ايه
باسم فاق من سرحانه: ها.....لا مافيش
مهاب: انا هصبر عليك لحد ما ارجع من السفر ولينا قاعدة سوا
باسم بصله وسكت
خلصوا اكل ومهاب طلع يصلي العصر في اوضته وشوية ونزل قعد معاهم

فيروز في بيتهم خلصت صلاة العصر وعملت فنجان قهوة وقعدت في البلكونة بتفكر في اللي جاي وشوية والجرس رن وكان صاحب البيت
صلاح: مساء الخير
فيروز: مساء النور
صلاح: ها مش ناوية تدفعي بقى الايجار
فيروز: انا قولتلك ان اخر الشهر هدفعلك نصه والشهر التاني اكون خلصته
صلاح: ماليش دعوة انا صبرت عليكي كتير عشان غلاوة ابوكي اللي يرحمه عندي
فيروز: صدقني مش هعرف ادفع غير نص الايجار بس اخر الشهر
صلاح: معرفش اتصرفي
فيروز بحزن: حاضر هتصرف
صلاح سابها ومشي وهي قفلت الباب بس ضياء رن الجرس وهي فتحت
ضياء: وحشتيني
فيروز ابتسمت وسكتت
ضياء: مالك؟
فيروز: صاحب البيت عاوز الايجار المتأخر
ضياء: مش انت قولتي هتدفعي اخر الشهر من مرتبك؟
فيروز: ايوا قولتله كدا قالي انه عاوزه كامل
ضياء: خلاس خدي سلفة من الشغل
فيروز: ازاي بس وانا لسة مكملتش يومين
ضياء: عادي
فيروز: طب ممكن تسلفني انت الفلوس واخر الشـ......
ضياء قاطعها: الظروف وحشة وكمان انا كلها كام يوم واسافر
فيروز بصدمة: تسافر فين؟
ضياء: هروح فرع الشركة اللي في عمان
فيروز: طب وانا؟
ضياء: كلها كام شهر بس وهرجع واتجوزك
فيروز عيونها دمعت: يعني هتسبني لوحدي؟
ضياء: انتي مابقتيش صغيرة وانا بعمل كل دا عشانك (ياكدااااااااب)
فيروز: خليك جمبي ياضياء وانا خلاص اشتغلت ونقدر نلم فلوسنا على بعض ونتجوز
ضياء: انا شايف ان دي فرصة كويسة لحياتنا وهنعيش مرتاحين بعدها
فيروز مصدومة من كلامه ومش عارفة تقوله ايه
ضياء لاحظ زعلها وحاول يلحق نفسه: زعلانة ليه بس يافيروزتي ماهي كلها كام شهر وتكوني مراتي حلالي وفي حضني
فيروز اتكستف من كلامه وبصت للأرض وهو رفع وشها بإيده: عاوز اشوف ابتسامتك
فيروز ابتسمت غصب عنها ومن جواها نار بتحرق في قلبها
ضياء سابها ونزل عشان كان خارج وهي دخلت قعدت تعيط وتدعي ربنا انه يحلها ويكون جمبها في اصعب اوقاتها

مهاب قاعد مع باسم في الجنينة وشروي وخلود قعدوا معاهم
شروق: انتوا رخمين على فكرة
مهاب رفع حاجبه: ليه ان شااء الله؟
شروق: عشان مابقتوش تخرجونا ذي الاول
مهاب: في دي بقى فعندك حق فيها
خلود: طب يالا نخرج
باسم مستغرب انها بتتعامل عادي وكأن مافيش اي حاجة
مهاب لباسم: ها ياباسم قولت ايه؟
باسم: ماشي هطلع اغير هدومي ونخرج
مهاب: وانا كمان
مهاب وباسم طلعوا يغيروا هدومهم
شروق لخلود: احلى حاجة انك بقيتي مرتاحة شوية عن الصبح
خلود: عادي ياشوشو المفروض اني اتعودت خلاص
شروق: والله هو الخسران
خلود ضحكت وسكتت، بعد شوية الشباب نزلت وركبوا هما الاربعة في عربية واحدة وكانت عربية مهاب، باسم ومهاب جمب بعض في الكرسي الامامي وخلود وشروق في الكرسي الخلفي، ومهاب شغل كاست العربية وكانت اغنية *حبيته بيني وبين نفسي*
خلود دموعها نزلت منها غصب عنها على كل كلمة في الاغنية وباسم شافها من في مرايا العربية وقفل الكاست
مهاب: ايه يارخم قفلت الاغنية ليه؟
باسم: مافيش
مهاب رجع شغل الكاست تاني بس جاب اغاني تانية واكترها كانت مهرجانات😂، وبعد شوية وصلوا النادي ومهاب ركن العربية ودخلوا سوا وقعدوا وطلبوا اتنين عصير واتنين قهوة
خلود: مهاب احنا هننزل حمام السباحة
مهاب: في حد ينزل الماية الوقتي.....احنا لسة خارجين من الشتا ولسة الربيع مبدأش
شروق: عادي يامهاب الجو مش برد وبعدين احنا صيفنا خلاص اصلا
مهاب: ماشي
شروق وخلود قاموا يلبسوا مايو اسلامي وينزلوا حمام السباحة
باسم لمهاب: انت سمحتلهم ينزلوا ليه؟
مهاب: عادي ياباسم ماهما بينزلوا على طول
باسم كان مضايق ومش عارف من ايه
شوية والبنات لبسوا ونزلوا المايا ومهاب ماسك تليفونه بيقلب في الفيس بوك وباسم عينه على البنات وخصوصا على خلود ، شوية والبنات خرجوا من المايا، وكان في ولد واقف وكان وائل زميل خلود في الجامعة، وشروق سبقت خلود وراحت تغير هدومها
وائل: خلود! ايه المفاجأة الحلوة دي
خلود: اذيك ياوائل
وائل: الحمدلله، عملتي ايه في اجازه نص السنة؟
خلود: ولا اي حاجة بس قضناها SHOPPING (تسوق)
وائل ضحك: ما انتوا بنات بقى
خلود ضحكت، وباسم وقف وراح عليهم
باسم بغضب: انتي واقفة عندك تعملي ايه؟
خلود: بكلم وائل
باسم: وائل دا يطلع مين؟
وائل: انا وائل المنشاوي زميلها في الكلية
باسم سلم عليه وضغط على ايده كان هيكسرها: تشرفنا
وائل: طب عن اذنكم
باسم بيبص لخلود: حضرتك واقفة تضحكي وتهزري معاه
خلود: انا معملتش حاجة غلط وبعدين دا زميلي
باسم بغضب: بلا زميلك بلا زفت وازاي اصلا تسمحي لنفسك تقفي ادامي وانتي هدومك بالشكل دا
خلود اضايقت من كلامه بس فرحت انه خايف عليها بس فرحتها راحت لما قالت دا خوف اخ على اخته وبس: بعد اذنك ياباسم عشان اغير هدومي
خلود مشت من ادامه وهو واقف مضايق وبيكلم نفسه: الله وانا مالي يعني هي اول مرة تنزل حمام سباحة او هدومها تكون مبلولة ولازقة على جسمها
باسم راح قعد مكانه ومهاب مستغرب من تصرفاته
مهاب: مش بقولك لينا قاعدة حلوة سوا بس بعد ما ارجع من السفر
باسم: قصدك ايه؟
مهاب: ولا اي حاجة خالص
شوية والبنات قعدوا معاهم وباسم مضايق من خلود اوي وهي اصلا عملت نفسها من بنها

###########

عدا يوم وجه يوم سفر مهاب، وخلاص سافر
فيروز كانت قاعدة في مكتبها في شركة عبدالحميد هلال وفجأة وقف ادامها حد
فيروز بصتله: حضرتك مين؟
....... : في حد مايعرفش مهاب العمري؟
فيروز وهي لسة قاعدة مكانها: معلش محصليش الشرف قبل كدا
مهاب العمري(الجد): انتي لسة جديدة هنا؟
فيروز: ايوا
مهاب العمري(الجد): طب بلغي عبدالحميد اني عاوزه
فيروز دخلت لعبدالحميد
عبدالحميد: في حاجة يافيروز؟
فيروز: اه يافندم، مهاب العمري عاوز حضرتك
عبدالحميد استغرب اوي لان اكيد اللي واقف بارة مش مهاب حفيده دا مهاب صاحب عمره اللي مقاطعين بعض من سنين
فيروز: اخليه يدخل؟
عبدالحميد: ها....اه دخليه
فيروز دخلت وسمحت لمهاب يدخل، ودخل وقعد ادام عبدالحميد
عبدالحميد: نورت شركتي
مهاب بصله: انا عاوزك تسحب نفسك من المناقصة الجديدة
عبدالحميد بصله: انت جاي عشان كدا؟
مهاب ببرود: امال فاكر جاي عشان ايه؟
عبدالحميد: عشاني مثلا
مهاب بغضب: واجي عشانك انت ليه....وبعدين انا لولا الشغل ماكنتش هاجي هنا ولا اشوفك حتى
عبدالحميد بهدوء: المفروض انا اللي اكون زعلان منك يامهاب
مهاب وقف: انا كنت جاي عشان اقولك اللي عندي وياريت تنفذ......ومشي عند الباب وكان هيخرج بس وقف على جملة عبدالحميد
عبدالحميد: مش هتنازل عنها يامهاب
مهاب بصله بشر وسابه وخرج وقابل فيروز وهي قاعدة على مكتبها
مهاب: تاخدي كام وتجبيلي ملف المناقصة؟
فيروز انصدمت من اللي سمعته: نعم؟!
مهاب: اللي سمعتيه
فيروز وقفت: انت اكيد بتهزر مش كدا؟
مهاب بغضب وبصوت واطي: مش مهاب العمري هو اللي يهزر مع عيلة ذيك
فيروز: طلبك مرفوض يافندم ومش الفلوس اللي هتخليني اخون مديري
عبدالحميد بصلها من فوق لتحت: شكلك عاوزة حاجة تانية غير الفلوس.....بس مايبانش عليكي خالص
فيروز اضايقت: قصدك ايه؟
عبدالحميد: يعني مثلا مش الفلوس اللي تخليكي تجيبي الملف ممكن ليلة مثلا مع اي راجل
فيروز هنا مقدرتش تستحمل اهانة وضربته بالقلم (اوبس.....تستاهل)

#####################

الحلقة خلصت
ياترى مهاب(الجد) هيعمل ايه في فيروز بعد اللي حصل دا؟
ياترى مين هي اللي بيتكلم عنها مهاب (الصغير) ومخبيها عن الكل؟
ياترى باسم وخلود ايه هيحصل معاهم؟
معقول فؤاد يحب فيروز؟ طب هي هيكون رأيها ايه؟
ياترى فيروز لو صاحب البيت طردها هيحصل ايه؟
وضياء الواطي نهايته ايه مع فيروز؟ 


موعد الحلقة الجديدة الساعة  6 م  يوميا ان شاء الله .

هنا تنتهى احداث رواية هكذا يكون الحب الحلقة الثانية ، يمكنكم قراءة احداث رواية هكذا يكون الحب الحلقة الثالثة أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية هكذا يكون الحب ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
admin
admin
تعليقات