نقدم اليوم احداث رواية جريمة عشق 3 الحلقة 33 من روايات مريم نصار . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، تعد الرواية واحدة من اجمل الروايات رومانسية والتى نالت اعجاب القراء على الموقع ، لـ قراءة احداث رواية جريمة عشق 3 كاملة بقلم مريم نصار من خلال اللينك السابق ، أو تنزيل رواية جريمة عشق 3 pdf كاملة من خلال موقعنا .
جريمة عشق 3 الفصل 33
١٧ ج 2
رواية جريمة عشق٣
(عشق الفهد)
بسم الله نبدأ
تانى يوم الصبح
. فهد لبس . وقال لرينو أنه اتصل ع محمد وهيجي ياخدها الساعه 10 ويوصلها الجامعه وانا هاجي اخدك من الجامعه . لأن زين ف المينا من بدرى . وسلم ع رينو ونزل علشان يلحق الاجتماع .
ورينو : قامت بعد ما فهد مشي واتوضت وصلت الضحى . وبعد الصلاه بتجهز هدومها .وافتكرت اختبار الحمل . ودخلت بسرعه ومتوتره . وعملت الإختبار . وبتقري الفاتحه وآية الكرسي . ومتوتره جدا . ودخلت تشوف الإختبار . وجسمها رجف . وقعدت ع طرف البانيو بتضحك بدموع . حامل !!؟ ا.ا.انا حامل !؟ ههههه . وخرجت فرحانه واتصلت ع فهد . لكن غير متاح .وافتكرت انه قالها ف اجتماع مغلق . وقعدت ع السرير فرحانه اووووى . وعيطت كتير وحمدت ربنا وشكرته . وقامت لبست . وبتفكر هتقول لفهد ازاى . وبعد تفكير قالت . لأ انا مش هقول لفهد غير واحنا ع العشا انا هعمل عشا رومانسي . واقولو اول واحد الخبر ده . واااو بجد هيفرح اووووى . انا مبسوووطه اوووى اووووى . وبعدها هاقول لمامي والعيله ههههه . فااااهد انا حامل يافهد ههههه . هيفرح اووووى لما يعرف الحمد لله يارب .
وبعد فتره . محمد وصل رينو الجامعه . واتاكد من أن فعلا العميد طالب رينو بالاسم وطلع معاها لحد مكتب العميد . ودخل معاها . وكان ف طلاب موجودين ف المكتب منتظرين العميد . ومحمد ما تحركش غير لما العميد جه وسلم ع الطلاب ومحمد أتأكد وده بناءا ع طلب من فهد أنه يتأكد فعلا أن العميد الل طلبهم . ومحمد رجع ع المستشفى . والعميد بدء يشرح سبب الاجتماع ..
--------------------بقلمى Mariem Nasar
مدير الجهاز . واقف قدام شاشة عرض . وكان واضح عليه الزعل . لأن مراد وفهد هيطلعو مهمه خطيره جدا ..وهي عباره عن ميكروفيلم
وفيه اخطر اسرار موجوده وتخص دول عربيه .وموجود مع اخطر مافيا .
مراد . وفهد . واكرم . و2 رتب اكبر من مراد وفهد واكرم .قاعدين ع تربيزة الاجتماعات . والمدير بيعرض الصور . وبدء يشرح .
المدير : دي صورة كيڤين . وده اخطر مافيا ف ايطاليا . وزى ما انتو شايفين قاعد ع كرسي متحرك . لانه من 3 سنين اتصاب من أحد الظباط . والرصاصه صابت عموده الفقرى . وفقد الحركه تماما .
ودي : صورة جيسيكا . ودي بنت كيڤين وهي الل مسكت شغل ابوها بعد ما اتصاب . والمعلومات بتقول انها اخطر من كيڤين بمراحل . ومفيش عمليه دخلت فيها وطلعت خسرانه . وع أعلى مستوى من التدريب ولياقه بدنيه تفوق القدره على اى منافس قوي يقرب منها . والمعلومات الل وصلت لينا إن الميكروفيلم موجود مع زعيم عصابه خطير جدا . ولما جيسيكا وكيڤين عرفو بالخبر . كيڤين ادي اشاره لجيسيكا .اتفقت مع زعيم العصابه ده انها هتاخد الميكروفيلم مقابل مبلغ مالي كبير جدا . ووافق . ويوم الاستلام جيسيكا استلمت الميكروفيلم من غير ماتدفع دولار واحد وصفتهم كلهم مكانهم . ومن فتره وصلتلنا معلومات أن جيسيكا . عرضت الميكروفيلم ده ع زعيم تنظيم مافيا كبير جدا من أخطر اخطر رجال العالم وموجود ف الصين . مقابل (تاج ملكي آثري) مصنوع كاملاً بالزمرد واللؤلؤ النادر جدا . وتمنه حاليا معدى مليارات الدولارات . موجود ف المتحف . وجيسيكا قالتله الميكروفيلم قصاد التاج . والزعيم وافق . والتاج اختفى من يومين .
وبص لمراد وفهد وأكرم . مهمتكو جيسيكا وكيڤين وترجعو بالميكروفيلم . وبص للرتب الاعلى من مراد وفهد . وكان عميل 1 وعميل 2 وقالهم مهمتكو تعرفو التاج الملكي موجود فين بالظبط . وتبلغو عميل 3و4و5 الل هما مراد وفهد واكرم . وشرحلهم كل حاجه . وفهمهم ع الخطه . والخطه البديله . وانه مش عايز اى غلط .وانهم يكونو موجودين في المطار بكره الساعه 9 صباحا .
والعميل 1و 2 فهمو كل حاجه . واستلمو الصور واستاذنو وخرجو . واكرم خرج .
مراد وفهد قامو علشان يخرجو .
المدير : بصلهم واتنهد بزعل . مراد وفهد . انا حاولت ابعدكم عن المهمه دي بكل الطرق . لكن الاداره شيفاكم انسب 2 للمهمه دي .
مراد : إن شاء الله يافندم هتعدى زى اي مهمه عدت متقلقش .
المدير : انت مش عارف حجم الخطر يامراد
البنت دى خطر كبير جدا . وكمان الجارد الل معاها محترفين جدا .
فهد : اطمن يافندم . إن شاء الله . هنرجع ومعانا الميكروفيلم والبنت كمان . وهنسلمها زى الل قبلها .
المدير : غمض عينيه : ومش عايز يقلقهم ويقولهم ان البنت دى قاتله اكتر من رتبة ف ايطاليا ودول تانيه . واتنهد . تمام وانا واثق فيكم انتو رجاله بجد ويعتمد عليكم . اتفضلو انتو . وأجهزو وتكونو ف المطار. ع الوقت
مراد وفهد . تمام يا فندم . وودعو المدير وخرجو . وكان جواهم قلق مبهم . واول مره يقلقو كدا .وان المدير قلقان بالشكل ده يبقى ف حاجه اكبر . !!
مراد راجع ع البيت علشان يعرفهم وزعلان جدا .
وفهد : مخنوق جدا . وساق العربيه ورايح يجيب رينو من الجامعه .
عميد الكليه : قعد وبيشرح للطلاب سبب وجودهم . وان ف بعثه عباره عن بدل طلاب . يعنى 15 طالب وطالبه من بريطانيا هيحضرو الترم ف الجامعه هنا . و15 طالب وطالبه من عندنا هيسافرو بريطانيا . ف جامعة
(أوكسفورد Oxford)
الكل انبهر . لانها اشهر جامعه ف بريطانيا . وصعب الوصول ليها بسهوله . والطلاب بدءت تهمس لبعض بانبهار . ورينو شهقت بصوت مهموس وقالت جواها يابخت الل هيكون ف البعثه دى . فرصه ع طبق من دهب .
العميد : هدوء لو سمحتو .
والكل انتبه .
العميد : دلوقتي طلاب بريطانيا . هوصلو قبل الترم بيوم . واختارو أكفأ 15 طالب وطالبه عندهم وبعتوهم عندنا .
والدكتور : معتز اختار أكفأ 15 طالب وطالبه عندنا وهيسافرو ف البعثه دى . وال15 دول هما وشاور ليهم . هما حضراتكم .
الكل : شهق بانبهار ومش مصدقين . ورينو ضحكت بدموع وشهقت . وفرحت جدا .
العميد : هدوء لو سمحتو . دلوقتي البعثه دي
ليها مميزاتها . انكم هتتعرفو ع النظام التعليمي في بريطانيا .
. هتكتسبو خبره اكتر ف مجال التشريح . وهتكون اضافه مميزه ليكم . والاقامه كامله ع تكاليف البعثه . بما أن البعثه فيها شباب وبنات احنا هنأمن مكان خاص للبنات . ومكان منفصل للشباب . ورعايه متكامله وشامله . وصدقونى . البعثه دى هتفيدكم كتير جدا جدا بعد كده . ف رسالة الماجستير والدكتوراه . وكمان احدث التقنيات موجوده عندهم . وابتسم بصراحه انا بحسدكم عليها . الدكتور معتز كان مبهور جدا اول ما عرف الخبر ده . وقال . أكفأ الطلاب موجودين وع رأسهم الدكتور لارين آدم خالد العدوي . والكل بص ع رينو. وفيهم الل فرح . وفيهم الل غار منها .
رينو : برجفه . احم ميرسي لحضرتك .
العميد : شرح البرنامج اليومي الل هيتم هناك . وكمان قالهم ياريت اعرف رايئكم النهائى . والاستاذه ناديه ف الشؤؤن هتتصل ع حضراتكم بكره . يكون الكل اخد رأي الاهل . علشان لو حد اعتذر نشوف طالب مكانه .
والكل قام وخرج . وكلهم مبسوطين . وبياكدو بالموافقه لبعض لان جامعة (أوكسفورد Oxford) فرصه ذهبيه ومش هتتعوض .
رينو : ماشيه ف الجامعه وحاسه انها فراشه ومبسوطه جدا جدا . ونفسها تجرى ع فهد . وتقولو اجمل خبرين . انها حامل . وكمان جاتلها بعثه وهي ع رأسهم . وكانت سعيده اووووى .
معتز : احم دكتور لارين .
رينو : انتبهت ع الصوت ولفت . وف نفس اللحظه كان فهد داخل من بوابة الجامعه .
رينو : ايوه !؟
معتز : انا اسف انى وقفتك ف وسط الجامعه . لكن احنا ف اجازه زي ما انتى عارفه . وكنت عايز اعرف عميد الكليه اتكلم معاكم .
رينو : بعفويه . أنا بشكر حضرتك جدا يادكتور معتز انك حطيت اسمى ف قايمه الاسماء .
معتز : قلبه بيدق . متشكرنيش. درجاتك وكفأتك تجبر اى دكتور انه يتشرف ويكتب اسمك . انا بتمنى انك تسافرى بجد . صدقينى فرصه لا تعوض .
رينو : ابتسمت إن شاء الله . انا متشكره جدا لحضرتك . وانا لازم امشي بعد اذنك . ومستنش انه يرد . واتحركت .
معتز . اتنهد بتعب . اتفضلى .
فهد : لما دخل من بوابة الجامعه كان مخنوق جدا .و كان بيدور عليها . و بيتصل ع رينو .وفونها مغلق . وبيرفع راسه وشافها واقفه مع معتز . ووقف مكانه وصك ع اسنانه بغيظ وغل .
رينو : ماشيه مبسوطه وطلعت فونها . وبتفتحه ومركزه فيه . وخبطت ف حيطه قدامها . وشهقت من الاحراج . لكن اتنفست باريحيه . ف ..فهد الحمد لله انى خبطت فيك . اوووف . وابتسمت بسعاده . حبيبى انا مبسوووطه اوووى اووووى انهردا . عارف ده اجمل يوم ف حياتى كلها .
فهد : قابض ع ايديه . وصل ع اسنانه . وعيونه على معتز لحد ما اختفي . وبص ع رينو . كنتى واقفه مع معتز ليه يا لارين !؟
رينو : حبيبي ارجوك بلاش خناق انهردا. نروح البيت وهحكيلك كل حاجه . انا مبسوووطه اوووى يافهد عندى ليك اخبار تجنن .
فهد : اتحرك . وركب العربيه ومفتحش باب العربيه ل رينو.
رينو : محاولتش تزعل من فهد . لانها عارفه انه بيغير . وخصوصاً معتز . وركبت وقعدت بسعاده وبتفكر تقولو انهي خبر الاول . ياترى اقولو الحمل !؟ ولا البعثه !؟ امممم انا هاقوله البعثه الاول علشان هو مدايق من معتز وهفهمه الل حصل . وابتسمت انا مبسوطه اوى.
فهد : سايق بغل . ومتغاظ جدا . من معتز وأنه واقف مع رينو ف وسط الجامعه. وكمان ف الاجازه .طيب انا مسافر بكره . ويعالم هرجع ولا لأ . اووووف انا مخنوق اوى .
بعد فتره من الوقت .
فهد قاعد ع السرير . وبيكلم مراد ف الفون . ومراد قاله أنه قالهم ف البيت ومريم وفريحه نازلين عياط . وآدم طبعا زعلان لكن مش مبين . وسأله انت قولت ل رينو !؟ فهد قاله بزعل حقيقي لسه . مرضتش اقولها غير لما تتغدى انت عارف أختك . مراد قاله طيب يلا روح قولها الساعه ٦ يدوبك تجهز كل حاجه . فهد قاله مش دلوقتي هنزل اروح اقول طارق ورنا وفارس . ولما ارجع هاقولها . وقفلو وفهد نزل . ورجع الساعه 9 بليل .
رينو : شافت فهد مدايق جدا . وحاولت تعرف ماله . لكن رفض وبعد مانزل . جهزت عشا رومانسي ولبست طقم . وقاعده منتظره الفهد واخيرا وصل .
فهد : دخل البيت وشاف رينو مجهزه العشا لكن جواه مخنوق جدا . وكل ما يحاول يهدى مش عارف هو مخنوق من كل حاجه المهمه ومعتز ورينو مسمعتش كلامه ووقفت مع معتز رغم أنها قالتله يافهد انا قولت لمعتز مايكلمنيش وسط الجامعه تانى . وحدف المفاتيح ع التربيزه والفون وقعد ف الليفنج مخنوق جدا .
رينو : من جواها زعلت ع تجاهله ليها . لكن راحت وشدته من ايده وقعدته ع السفره علشان يتعشو . وبدءت تتكلم . حبيبى انا عارفه انك مدايق لما شوفتنى واقفه مع الدكتور معتز ف وسط الجامعه . لكن انا هحكيلك كل حاجه موافق تسمعنى !؟
فهد : اتنهد . وبص ليها سامعك وعايز اعرف ايه سبب انه يتجرأ تانى ويوقفك ف وسط الجامعه بعد ما قولتيله انى رافض ومينفعش يوقف معاكي ؟.
رينو : حاضر ياحبيبى . انا هاقولك كل حاجه . ورينو بتحكي لفهد عن البعثه وكانت مبسوطه جدااا . ومش مصدقه انها جاتلها الفرصه دى . وبتتخيل لما هتكون ف اكبر جامعه وكمان من غير ماتتعب ف الوصول ليها . وان معتز كتب أكفأ 15 طالب وطالبه وهي ع رأسهم لانها ديما امتياز مع مرتبة الشرف وبتطلع الاولى ع الجامعه . وقالت لفهد أن مديرة الشؤون هتتصل ع الكل بكره علشان تاخد الموافقه علشان يجهزو كل حاجه للسفر . هاا ايه رايك ف الخبر ده يجنن مش كدا انا مبسوطه اوى!؟
فهد : بيسمعها . ومن جواه بدء يشيط من الغضب . هتسافر لوحدها وصك ع اسنانه بغيظ لا وكمان معاهم 5 شباب . ومعتز الكلب هو الل كاتب اسمها . وبص ل رينو .
رينو : مبتسمه وهتقوله ع حملها. وحطت أيدها ع بطنها . وبتقول الخبر الت-----
فهد : قطع كلامها . واتكلم بغضب مفيش سفر . وموضوع البعثه ده انسيه تماما .
رينو : بصدمه حقيقيه . وشالت ايدها من ع بطنها . وقامت .مش موافق !!؟ مش فاهمه مش موافق ازاى !؟
فهد : مش موافق يعنى مش موافق هي ليها شرح تانى .
رينو : بدموع .طيب ممكن اعرف سبب رفضك لحاجه كويسه زى دي!؟
فهد : قام بغضب . السبب انك هتسافرى بلد تانيه ولوحدك . وكمان معاكي شباب .وف جامعة بريطانيا ناس أجانب يعنى أغلبهم معندهمش اي اخلاق ولاعيب ولا حرام . لارين قفلى ع الموضوع ده . مفيش بعثه ..
رينو : مسحت دمعه نزلت منها بسرعه . طيب انت ممكن تاخد اجازه وتسافر معايه . ولو صعبه الاجازه عليك انت ممكن تجيلى مره او مرتين ع الاقل . وهكلمك كل يوم . ارجوك يافهد ماتحرمنيش من الفرصه دى .!
فهد : بصلها . انا مسافر بكره مأموريه .
رينو : بدموع . ايه هتسافر !؟
فهد : ايوه يا لارين مسافر . وياريت متتكلميش ف حوار البعثه ده تانى لانه مش هيتم فاهمه ..
رينو : فهد . ارجوك .
فهد : زعق . قولت لأ انتى فاهمه .
رينو : اتخضت . وبصت لفهد بدهشه . وقالتلو لأ!!؟ اومال فين كلامك ليا ووعدك ليا . ذاكرى يارينو ! اهتمى بدراستك يارينو ! انا مش عايزك بعد الجواز تجيبى جيد جدا.. وفين فرحتك لما كنت بنجح وبتفوق . طيب البعثه دي من ضمن تعليمى وهتوصلنى لنتيجه كويسه زى ماشرحتلك . وكمان انا معلقتش ع كلامك وانك قولت انى مسافره مع شباب . قولت اكيد انت غيران عليا . لكن بردو انا وضحتلك ان البنات هتكوون منفصله عن الشباب وانا مش هسافر لوحدي يافهد لأ انا هسافر مع ٩ بنات غيرى . وكانو مبسوطين جدا لانها فرصه حقيقيه والبنات أكدت أن اهلهم هيوافقو لانها ع حساب الجامعه . ودي حاجه تشرف اى حد . وكمان هاخد شهاده من هناك معتمده وهتريحنى كتير ف رسالة الماجستير والدكتوراه . فهد ارجوك متحطمش حلمى .
فهد : بصلها بصدمه . انا !؟ انا هحطم حلمك .
رينو : بتصميم . ايوه . انك ترفض انى اتعلم ف مكان مرموق زي ده يبقى بتحبطنى . وبصتله بزعل . ارجوك وافق انى اسافر لو سمحت !؟
فهد : بتصميم أكبر مفيش سفر يالارين والموضوع ده اتقفل خلاص .
رينو : ادايقت جدا . وزعقت . يعنى ايه مفيش سفر !؟. وكمان يعنى ايه انك تقفل موضوع بالاهميه دي . فهد انا هسافر انا استحاله اضيع فرصه زي دي .
فهد : مهتمش لكلامها .. انا مسافر بكره . انا داخل اجهز حاجتى . وسابها وراح ع الاوضه وغضبان جدا . وبيحاول ماينفعلش اكتر من كدا
رينو : صكت على أسنانها . ودخلت وراه . انت انسان انانى ع فكره .
فهد : مردش عليها وبيجيب الشنطه .
رينو : بدموع . بجد انا مصدومه فيك . انا كنت مفكره انك بتحبنى وديما بتشجعنى بس للاسف كل ده طلع مجرد وهم مش اكتر .
فهد : زعق بصوته كله . انا انااانى!؟ . انا مبحبكيش !؟ علشان ايه .!!؟ . علشان رفضت سفريه جايه لمراتى وكمان لوحدها !؟. ومع شباب . وانا مسافر ف شغل ومش هكون مطمن عليها . ولا عارف ايه الل بيحصل معاها هناك . انا انانى علشان بخاف عليكي !؟ . انا مبحبكيش يالارين . اناااا !؟
رينو : زعقت . ايوه مبتحبنيش . انت لو بتحبنى كنت هتدعمنى . كنت هتوافق . طيب البنات الل هتسافر دي مالهاش أهل بردو بيخافو عليهم وبيثقو فيهم. ولا انا بس الل ليا أهل . وكمان شكلك مبتثقش فيا يافهد !!
فهد : وصل للقمه . وقرب منها ومسكها من دراعها جامد . انتى اتجننتى يالارين . انتى مستوعبه انتى بتقولى ايه .
رينو : بتتألم . وبصت ف عينيه بدموع . لا مجننتش يافهد واظاهر دي الحقيقه . لانك لو بتثق فيا . كنت فرحت لفرحي . وكنت وافقت . وحتى رفضك مالوش أسباب مقنعه . هتقولى بخاف عليكي . هاقولك مش هسافر لوحدي واكيد البنات دى اهلهم كمان بيخافو عليهم . هاتقولي شباب معاكى . هاقولك الشباب مسافره تدرس . وكمان من أكفأ الطلاب يعنى رايحين بتعلمو ويحققو هدفهم. مش رايحين علشانى . هاتقولى الأجانب هاقولك انا ماليش دعوه بيهم انا رايحه اتعلم واكتسب خبره . وبصتله اوى . اومال بقى لما احضر الماجستير والدكتوراه . واسافر مؤتمرات هتعمل ايه يافهد !؟
فهد : بيسمعها . وبص ف عينيها كتير . ومعرفش يرد ع سؤالها ! لكن قلبه متغاظ منها لانه بيثق فيها اكتر من اى حد .. وساب كل الكلام ده وركز ف كلمة ثقته ف رينو . وساب دراعها. ورد عليها بزعل . انا مبتثقش فيكى يالارين !؟
رينو : بتتالم من ماسكة فهد وحطت ايدها ع دراعها . وردت من غير ماتبصله . للأسف ايوه انت مبتثقش فيا .
فهد : قبض على ايده وصك على اسنانه وزعق بصوته كله . اناااا لو مبثقش فيييكى مكنتش هواااافق انك تسافرى مع محمد ع المانياااا . ولو مبثقكش فيكى مكنتش هخلى فارس يوصلك الجامعه وانا مسافر . لو مبثقكش فيكى وبخاف عليكى كنت فهمت وقفتك غلط مع معتز ف وسط الجامعه . انا لو مبثقكش فيكى مكنتش هخلى محمد يوصلك بنفسه انهردا الجامعه .
رينو : زعقت بصوتها كله . خلااااص بما انك بتثق فيا وافق انى اسافر واحقق حلمى .
فهد : مسكها تانى بقوه اكبر .
رينو : صرخت بصوت مهموس اااه .
فهد : صوتك مايعلاش . وقالها ف نظرة تحدى
.وكمان انا قولت الل عندى ومش هتسافرى يا لارين . استحاله اخليكى تسافرى لوحدك وافهمى زى ماتفهمى .!!!
رينو : بعند اكبر . هسافر يافهد حتى لو وقفت ع طلاقي ....-------------يتبع
--------------------بقلمى Mariem Nasar
رواية جريمة عشق٣
(عشق الفهد)
بسم الله نبدأ
تانى يوم الصبح
. فهد لبس . وقال لرينو أنه اتصل ع محمد وهيجي ياخدها الساعه 10 ويوصلها الجامعه وانا هاجي اخدك من الجامعه . لأن زين ف المينا من بدرى . وسلم ع رينو ونزل علشان يلحق الاجتماع .
ورينو : قامت بعد ما فهد مشي واتوضت وصلت الضحى . وبعد الصلاه بتجهز هدومها .وافتكرت اختبار الحمل . ودخلت بسرعه ومتوتره . وعملت الإختبار . وبتقري الفاتحه وآية الكرسي . ومتوتره جدا . ودخلت تشوف الإختبار . وجسمها رجف . وقعدت ع طرف البانيو بتضحك بدموع . حامل !!؟ ا.ا.انا حامل !؟ ههههه . وخرجت فرحانه واتصلت ع فهد . لكن غير متاح .وافتكرت انه قالها ف اجتماع مغلق . وقعدت ع السرير فرحانه اووووى . وعيطت كتير وحمدت ربنا وشكرته . وقامت لبست . وبتفكر هتقول لفهد ازاى . وبعد تفكير قالت . لأ انا مش هقول لفهد غير واحنا ع العشا انا هعمل عشا رومانسي . واقولو اول واحد الخبر ده . واااو بجد هيفرح اووووى . انا مبسوووطه اوووى اووووى . وبعدها هاقول لمامي والعيله ههههه . فااااهد انا حامل يافهد ههههه . هيفرح اووووى لما يعرف الحمد لله يارب .
وبعد فتره . محمد وصل رينو الجامعه . واتاكد من أن فعلا العميد طالب رينو بالاسم وطلع معاها لحد مكتب العميد . ودخل معاها . وكان ف طلاب موجودين ف المكتب منتظرين العميد . ومحمد ما تحركش غير لما العميد جه وسلم ع الطلاب ومحمد أتأكد وده بناءا ع طلب من فهد أنه يتأكد فعلا أن العميد الل طلبهم . ومحمد رجع ع المستشفى . والعميد بدء يشرح سبب الاجتماع ..
--------------------بقلمى Mariem Nasar
مدير الجهاز . واقف قدام شاشة عرض . وكان واضح عليه الزعل . لأن مراد وفهد هيطلعو مهمه خطيره جدا ..وهي عباره عن ميكروفيلم
وفيه اخطر اسرار موجوده وتخص دول عربيه .وموجود مع اخطر مافيا .
مراد . وفهد . واكرم . و2 رتب اكبر من مراد وفهد واكرم .قاعدين ع تربيزة الاجتماعات . والمدير بيعرض الصور . وبدء يشرح .
المدير : دي صورة كيڤين . وده اخطر مافيا ف ايطاليا . وزى ما انتو شايفين قاعد ع كرسي متحرك . لانه من 3 سنين اتصاب من أحد الظباط . والرصاصه صابت عموده الفقرى . وفقد الحركه تماما .
ودي : صورة جيسيكا . ودي بنت كيڤين وهي الل مسكت شغل ابوها بعد ما اتصاب . والمعلومات بتقول انها اخطر من كيڤين بمراحل . ومفيش عمليه دخلت فيها وطلعت خسرانه . وع أعلى مستوى من التدريب ولياقه بدنيه تفوق القدره على اى منافس قوي يقرب منها . والمعلومات الل وصلت لينا إن الميكروفيلم موجود مع زعيم عصابه خطير جدا . ولما جيسيكا وكيڤين عرفو بالخبر . كيڤين ادي اشاره لجيسيكا .اتفقت مع زعيم العصابه ده انها هتاخد الميكروفيلم مقابل مبلغ مالي كبير جدا . ووافق . ويوم الاستلام جيسيكا استلمت الميكروفيلم من غير ماتدفع دولار واحد وصفتهم كلهم مكانهم . ومن فتره وصلتلنا معلومات أن جيسيكا . عرضت الميكروفيلم ده ع زعيم تنظيم مافيا كبير جدا من أخطر اخطر رجال العالم وموجود ف الصين . مقابل (تاج ملكي آثري) مصنوع كاملاً بالزمرد واللؤلؤ النادر جدا . وتمنه حاليا معدى مليارات الدولارات . موجود ف المتحف . وجيسيكا قالتله الميكروفيلم قصاد التاج . والزعيم وافق . والتاج اختفى من يومين .
وبص لمراد وفهد وأكرم . مهمتكو جيسيكا وكيڤين وترجعو بالميكروفيلم . وبص للرتب الاعلى من مراد وفهد . وكان عميل 1 وعميل 2 وقالهم مهمتكو تعرفو التاج الملكي موجود فين بالظبط . وتبلغو عميل 3و4و5 الل هما مراد وفهد واكرم . وشرحلهم كل حاجه . وفهمهم ع الخطه . والخطه البديله . وانه مش عايز اى غلط .وانهم يكونو موجودين في المطار بكره الساعه 9 صباحا .
والعميل 1و 2 فهمو كل حاجه . واستلمو الصور واستاذنو وخرجو . واكرم خرج .
مراد وفهد قامو علشان يخرجو .
المدير : بصلهم واتنهد بزعل . مراد وفهد . انا حاولت ابعدكم عن المهمه دي بكل الطرق . لكن الاداره شيفاكم انسب 2 للمهمه دي .
مراد : إن شاء الله يافندم هتعدى زى اي مهمه عدت متقلقش .
المدير : انت مش عارف حجم الخطر يامراد
البنت دى خطر كبير جدا . وكمان الجارد الل معاها محترفين جدا .
فهد : اطمن يافندم . إن شاء الله . هنرجع ومعانا الميكروفيلم والبنت كمان . وهنسلمها زى الل قبلها .
المدير : غمض عينيه : ومش عايز يقلقهم ويقولهم ان البنت دى قاتله اكتر من رتبة ف ايطاليا ودول تانيه . واتنهد . تمام وانا واثق فيكم انتو رجاله بجد ويعتمد عليكم . اتفضلو انتو . وأجهزو وتكونو ف المطار. ع الوقت
مراد وفهد . تمام يا فندم . وودعو المدير وخرجو . وكان جواهم قلق مبهم . واول مره يقلقو كدا .وان المدير قلقان بالشكل ده يبقى ف حاجه اكبر . !!
مراد راجع ع البيت علشان يعرفهم وزعلان جدا .
وفهد : مخنوق جدا . وساق العربيه ورايح يجيب رينو من الجامعه .
عميد الكليه : قعد وبيشرح للطلاب سبب وجودهم . وان ف بعثه عباره عن بدل طلاب . يعنى 15 طالب وطالبه من بريطانيا هيحضرو الترم ف الجامعه هنا . و15 طالب وطالبه من عندنا هيسافرو بريطانيا . ف جامعة
(أوكسفورد Oxford)
الكل انبهر . لانها اشهر جامعه ف بريطانيا . وصعب الوصول ليها بسهوله . والطلاب بدءت تهمس لبعض بانبهار . ورينو شهقت بصوت مهموس وقالت جواها يابخت الل هيكون ف البعثه دى . فرصه ع طبق من دهب .
العميد : هدوء لو سمحتو .
والكل انتبه .
العميد : دلوقتي طلاب بريطانيا . هوصلو قبل الترم بيوم . واختارو أكفأ 15 طالب وطالبه عندهم وبعتوهم عندنا .
والدكتور : معتز اختار أكفأ 15 طالب وطالبه عندنا وهيسافرو ف البعثه دى . وال15 دول هما وشاور ليهم . هما حضراتكم .
الكل : شهق بانبهار ومش مصدقين . ورينو ضحكت بدموع وشهقت . وفرحت جدا .
العميد : هدوء لو سمحتو . دلوقتي البعثه دي
ليها مميزاتها . انكم هتتعرفو ع النظام التعليمي في بريطانيا .
. هتكتسبو خبره اكتر ف مجال التشريح . وهتكون اضافه مميزه ليكم . والاقامه كامله ع تكاليف البعثه . بما أن البعثه فيها شباب وبنات احنا هنأمن مكان خاص للبنات . ومكان منفصل للشباب . ورعايه متكامله وشامله . وصدقونى . البعثه دى هتفيدكم كتير جدا جدا بعد كده . ف رسالة الماجستير والدكتوراه . وكمان احدث التقنيات موجوده عندهم . وابتسم بصراحه انا بحسدكم عليها . الدكتور معتز كان مبهور جدا اول ما عرف الخبر ده . وقال . أكفأ الطلاب موجودين وع رأسهم الدكتور لارين آدم خالد العدوي . والكل بص ع رينو. وفيهم الل فرح . وفيهم الل غار منها .
رينو : برجفه . احم ميرسي لحضرتك .
العميد : شرح البرنامج اليومي الل هيتم هناك . وكمان قالهم ياريت اعرف رايئكم النهائى . والاستاذه ناديه ف الشؤؤن هتتصل ع حضراتكم بكره . يكون الكل اخد رأي الاهل . علشان لو حد اعتذر نشوف طالب مكانه .
والكل قام وخرج . وكلهم مبسوطين . وبياكدو بالموافقه لبعض لان جامعة (أوكسفورد Oxford) فرصه ذهبيه ومش هتتعوض .
رينو : ماشيه ف الجامعه وحاسه انها فراشه ومبسوطه جدا جدا . ونفسها تجرى ع فهد . وتقولو اجمل خبرين . انها حامل . وكمان جاتلها بعثه وهي ع رأسهم . وكانت سعيده اووووى .
معتز : احم دكتور لارين .
رينو : انتبهت ع الصوت ولفت . وف نفس اللحظه كان فهد داخل من بوابة الجامعه .
رينو : ايوه !؟
معتز : انا اسف انى وقفتك ف وسط الجامعه . لكن احنا ف اجازه زي ما انتى عارفه . وكنت عايز اعرف عميد الكليه اتكلم معاكم .
رينو : بعفويه . أنا بشكر حضرتك جدا يادكتور معتز انك حطيت اسمى ف قايمه الاسماء .
معتز : قلبه بيدق . متشكرنيش. درجاتك وكفأتك تجبر اى دكتور انه يتشرف ويكتب اسمك . انا بتمنى انك تسافرى بجد . صدقينى فرصه لا تعوض .
رينو : ابتسمت إن شاء الله . انا متشكره جدا لحضرتك . وانا لازم امشي بعد اذنك . ومستنش انه يرد . واتحركت .
معتز . اتنهد بتعب . اتفضلى .
فهد : لما دخل من بوابة الجامعه كان مخنوق جدا .و كان بيدور عليها . و بيتصل ع رينو .وفونها مغلق . وبيرفع راسه وشافها واقفه مع معتز . ووقف مكانه وصك ع اسنانه بغيظ وغل .
رينو : ماشيه مبسوطه وطلعت فونها . وبتفتحه ومركزه فيه . وخبطت ف حيطه قدامها . وشهقت من الاحراج . لكن اتنفست باريحيه . ف ..فهد الحمد لله انى خبطت فيك . اوووف . وابتسمت بسعاده . حبيبى انا مبسوووطه اوووى اووووى انهردا . عارف ده اجمل يوم ف حياتى كلها .
فهد : قابض ع ايديه . وصل ع اسنانه . وعيونه على معتز لحد ما اختفي . وبص ع رينو . كنتى واقفه مع معتز ليه يا لارين !؟
رينو : حبيبي ارجوك بلاش خناق انهردا. نروح البيت وهحكيلك كل حاجه . انا مبسوووطه اوووى يافهد عندى ليك اخبار تجنن .
فهد : اتحرك . وركب العربيه ومفتحش باب العربيه ل رينو.
رينو : محاولتش تزعل من فهد . لانها عارفه انه بيغير . وخصوصاً معتز . وركبت وقعدت بسعاده وبتفكر تقولو انهي خبر الاول . ياترى اقولو الحمل !؟ ولا البعثه !؟ امممم انا هاقوله البعثه الاول علشان هو مدايق من معتز وهفهمه الل حصل . وابتسمت انا مبسوطه اوى.
فهد : سايق بغل . ومتغاظ جدا . من معتز وأنه واقف مع رينو ف وسط الجامعه. وكمان ف الاجازه .طيب انا مسافر بكره . ويعالم هرجع ولا لأ . اووووف انا مخنوق اوى .
بعد فتره من الوقت .
فهد قاعد ع السرير . وبيكلم مراد ف الفون . ومراد قاله أنه قالهم ف البيت ومريم وفريحه نازلين عياط . وآدم طبعا زعلان لكن مش مبين . وسأله انت قولت ل رينو !؟ فهد قاله بزعل حقيقي لسه . مرضتش اقولها غير لما تتغدى انت عارف أختك . مراد قاله طيب يلا روح قولها الساعه ٦ يدوبك تجهز كل حاجه . فهد قاله مش دلوقتي هنزل اروح اقول طارق ورنا وفارس . ولما ارجع هاقولها . وقفلو وفهد نزل . ورجع الساعه 9 بليل .
رينو : شافت فهد مدايق جدا . وحاولت تعرف ماله . لكن رفض وبعد مانزل . جهزت عشا رومانسي ولبست طقم . وقاعده منتظره الفهد واخيرا وصل .
فهد : دخل البيت وشاف رينو مجهزه العشا لكن جواه مخنوق جدا . وكل ما يحاول يهدى مش عارف هو مخنوق من كل حاجه المهمه ومعتز ورينو مسمعتش كلامه ووقفت مع معتز رغم أنها قالتله يافهد انا قولت لمعتز مايكلمنيش وسط الجامعه تانى . وحدف المفاتيح ع التربيزه والفون وقعد ف الليفنج مخنوق جدا .
رينو : من جواها زعلت ع تجاهله ليها . لكن راحت وشدته من ايده وقعدته ع السفره علشان يتعشو . وبدءت تتكلم . حبيبى انا عارفه انك مدايق لما شوفتنى واقفه مع الدكتور معتز ف وسط الجامعه . لكن انا هحكيلك كل حاجه موافق تسمعنى !؟
فهد : اتنهد . وبص ليها سامعك وعايز اعرف ايه سبب انه يتجرأ تانى ويوقفك ف وسط الجامعه بعد ما قولتيله انى رافض ومينفعش يوقف معاكي ؟.
رينو : حاضر ياحبيبى . انا هاقولك كل حاجه . ورينو بتحكي لفهد عن البعثه وكانت مبسوطه جدااا . ومش مصدقه انها جاتلها الفرصه دى . وبتتخيل لما هتكون ف اكبر جامعه وكمان من غير ماتتعب ف الوصول ليها . وان معتز كتب أكفأ 15 طالب وطالبه وهي ع رأسهم لانها ديما امتياز مع مرتبة الشرف وبتطلع الاولى ع الجامعه . وقالت لفهد أن مديرة الشؤون هتتصل ع الكل بكره علشان تاخد الموافقه علشان يجهزو كل حاجه للسفر . هاا ايه رايك ف الخبر ده يجنن مش كدا انا مبسوطه اوى!؟
فهد : بيسمعها . ومن جواه بدء يشيط من الغضب . هتسافر لوحدها وصك ع اسنانه بغيظ لا وكمان معاهم 5 شباب . ومعتز الكلب هو الل كاتب اسمها . وبص ل رينو .
رينو : مبتسمه وهتقوله ع حملها. وحطت أيدها ع بطنها . وبتقول الخبر الت-----
فهد : قطع كلامها . واتكلم بغضب مفيش سفر . وموضوع البعثه ده انسيه تماما .
رينو : بصدمه حقيقيه . وشالت ايدها من ع بطنها . وقامت .مش موافق !!؟ مش فاهمه مش موافق ازاى !؟
فهد : مش موافق يعنى مش موافق هي ليها شرح تانى .
رينو : بدموع .طيب ممكن اعرف سبب رفضك لحاجه كويسه زى دي!؟
فهد : قام بغضب . السبب انك هتسافرى بلد تانيه ولوحدك . وكمان معاكي شباب .وف جامعة بريطانيا ناس أجانب يعنى أغلبهم معندهمش اي اخلاق ولاعيب ولا حرام . لارين قفلى ع الموضوع ده . مفيش بعثه ..
رينو : مسحت دمعه نزلت منها بسرعه . طيب انت ممكن تاخد اجازه وتسافر معايه . ولو صعبه الاجازه عليك انت ممكن تجيلى مره او مرتين ع الاقل . وهكلمك كل يوم . ارجوك يافهد ماتحرمنيش من الفرصه دى .!
فهد : بصلها . انا مسافر بكره مأموريه .
رينو : بدموع . ايه هتسافر !؟
فهد : ايوه يا لارين مسافر . وياريت متتكلميش ف حوار البعثه ده تانى لانه مش هيتم فاهمه ..
رينو : فهد . ارجوك .
فهد : زعق . قولت لأ انتى فاهمه .
رينو : اتخضت . وبصت لفهد بدهشه . وقالتلو لأ!!؟ اومال فين كلامك ليا ووعدك ليا . ذاكرى يارينو ! اهتمى بدراستك يارينو ! انا مش عايزك بعد الجواز تجيبى جيد جدا.. وفين فرحتك لما كنت بنجح وبتفوق . طيب البعثه دي من ضمن تعليمى وهتوصلنى لنتيجه كويسه زى ماشرحتلك . وكمان انا معلقتش ع كلامك وانك قولت انى مسافره مع شباب . قولت اكيد انت غيران عليا . لكن بردو انا وضحتلك ان البنات هتكوون منفصله عن الشباب وانا مش هسافر لوحدي يافهد لأ انا هسافر مع ٩ بنات غيرى . وكانو مبسوطين جدا لانها فرصه حقيقيه والبنات أكدت أن اهلهم هيوافقو لانها ع حساب الجامعه . ودي حاجه تشرف اى حد . وكمان هاخد شهاده من هناك معتمده وهتريحنى كتير ف رسالة الماجستير والدكتوراه . فهد ارجوك متحطمش حلمى .
فهد : بصلها بصدمه . انا !؟ انا هحطم حلمك .
رينو : بتصميم . ايوه . انك ترفض انى اتعلم ف مكان مرموق زي ده يبقى بتحبطنى . وبصتله بزعل . ارجوك وافق انى اسافر لو سمحت !؟
فهد : بتصميم أكبر مفيش سفر يالارين والموضوع ده اتقفل خلاص .
رينو : ادايقت جدا . وزعقت . يعنى ايه مفيش سفر !؟. وكمان يعنى ايه انك تقفل موضوع بالاهميه دي . فهد انا هسافر انا استحاله اضيع فرصه زي دي .
فهد : مهتمش لكلامها .. انا مسافر بكره . انا داخل اجهز حاجتى . وسابها وراح ع الاوضه وغضبان جدا . وبيحاول ماينفعلش اكتر من كدا
رينو : صكت على أسنانها . ودخلت وراه . انت انسان انانى ع فكره .
فهد : مردش عليها وبيجيب الشنطه .
رينو : بدموع . بجد انا مصدومه فيك . انا كنت مفكره انك بتحبنى وديما بتشجعنى بس للاسف كل ده طلع مجرد وهم مش اكتر .
فهد : زعق بصوته كله . انا انااانى!؟ . انا مبحبكيش !؟ علشان ايه .!!؟ . علشان رفضت سفريه جايه لمراتى وكمان لوحدها !؟. ومع شباب . وانا مسافر ف شغل ومش هكون مطمن عليها . ولا عارف ايه الل بيحصل معاها هناك . انا انانى علشان بخاف عليكي !؟ . انا مبحبكيش يالارين . اناااا !؟
رينو : زعقت . ايوه مبتحبنيش . انت لو بتحبنى كنت هتدعمنى . كنت هتوافق . طيب البنات الل هتسافر دي مالهاش أهل بردو بيخافو عليهم وبيثقو فيهم. ولا انا بس الل ليا أهل . وكمان شكلك مبتثقش فيا يافهد !!
فهد : وصل للقمه . وقرب منها ومسكها من دراعها جامد . انتى اتجننتى يالارين . انتى مستوعبه انتى بتقولى ايه .
رينو : بتتألم . وبصت ف عينيه بدموع . لا مجننتش يافهد واظاهر دي الحقيقه . لانك لو بتثق فيا . كنت فرحت لفرحي . وكنت وافقت . وحتى رفضك مالوش أسباب مقنعه . هتقولى بخاف عليكي . هاقولك مش هسافر لوحدي واكيد البنات دى اهلهم كمان بيخافو عليهم . هاتقولي شباب معاكى . هاقولك الشباب مسافره تدرس . وكمان من أكفأ الطلاب يعنى رايحين بتعلمو ويحققو هدفهم. مش رايحين علشانى . هاتقولى الأجانب هاقولك انا ماليش دعوه بيهم انا رايحه اتعلم واكتسب خبره . وبصتله اوى . اومال بقى لما احضر الماجستير والدكتوراه . واسافر مؤتمرات هتعمل ايه يافهد !؟
فهد : بيسمعها . وبص ف عينيها كتير . ومعرفش يرد ع سؤالها ! لكن قلبه متغاظ منها لانه بيثق فيها اكتر من اى حد .. وساب كل الكلام ده وركز ف كلمة ثقته ف رينو . وساب دراعها. ورد عليها بزعل . انا مبتثقش فيكى يالارين !؟
رينو : بتتالم من ماسكة فهد وحطت ايدها ع دراعها . وردت من غير ماتبصله . للأسف ايوه انت مبتثقش فيا .
فهد : قبض على ايده وصك على اسنانه وزعق بصوته كله . اناااا لو مبثقش فيييكى مكنتش هواااافق انك تسافرى مع محمد ع المانياااا . ولو مبثقكش فيكى مكنتش هخلى فارس يوصلك الجامعه وانا مسافر . لو مبثقكش فيكى وبخاف عليكى كنت فهمت وقفتك غلط مع معتز ف وسط الجامعه . انا لو مبثقكش فيكى مكنتش هخلى محمد يوصلك بنفسه انهردا الجامعه .
رينو : زعقت بصوتها كله . خلااااص بما انك بتثق فيا وافق انى اسافر واحقق حلمى .
فهد : مسكها تانى بقوه اكبر .
رينو : صرخت بصوت مهموس اااه .
فهد : صوتك مايعلاش . وقالها ف نظرة تحدى
.وكمان انا قولت الل عندى ومش هتسافرى يا لارين . استحاله اخليكى تسافرى لوحدك وافهمى زى ماتفهمى .!!!
رينو : بعند اكبر . هسافر يافهد حتى لو وقفت ع طلاقي ....-------------يتبع
--------------------بقلمى Mariem Nasar
الاكثر قراءة هذا الشهر :
رواية غرام الاسد كاملة
موعد الحلقة الجديد الساعة ( 4 م ) يوميا ان شاء الله .
الى هنا تنتهى احداث رواية جريمة عشق 3 الحلقة 33 ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية جريمة عشق 3 الحلقة 34 أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية جريمة عشق 3 ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .