رواية غرامى منتقبة الجزء الثانى الحلقة السابعة للكاتبة نورهان احمد

 نقدم اليوم احداث رواية غرامى منتقبة الجزء الثانى الحلقة السابعة من روايات نورهان احمد . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، والتى نالت اعجاباً شديداً بين القراء سواء واتباد أو فيس بوك  . نرحب بكم فى موقع مجنونة  عشاق روايات موقعنا ، هنا سوف تجد كل رواياتك : روايات رومانسية ، روايات رومانسية مصرية ، قصص عشق ، قصص قصيرة ، قصص حب ، روايات pdf ، روايات واتباد ، قصص رعب ، روايات رومانسية كوميدية .

رواية غرامى منتقبة الجزء الثانى البارت 7 للكاتبة نورهان احمد

غرامى منتقبة الجزء الثانى الحلقة السابعة


تعد رواية غرامى منتقبه واحدة من اجمل روايات رومانسية  والتى نالت شهرة كبيرة على صفحتنا على الفيس بوك وعلى الموقع وهى من روايات نورهان احمد  ، نتمنى لكم قراءة ممتعة ، كما يمكنكم تنزيل رواية غرامى منتقبة pdf كاملة  من خلال موقعنا .

يمكنكم قراءة احداث رواية غرامى منتقبة كاملة بقلم نورهان احمد من خلال موقعكم مجنونة رواية من خلال اللينك السابق ....


روايه غرامى منتقبه الجزء الثانى البارت السابع


السلام عليكم ورحمة الله
نورهان احمد
غرامي منتقبة
الجزء الثاني
الباررررررت❤️ السادس

____________________________________________
دول بارتين مش بارت واحد

صباح يوم جديد أو لنقل بدايه جديده لايلن الصعيد وفي قصر المالكي في قصر المالكي... استيقظت هي من نومها كانت الساعة ال١٠ صباحا لأول مرة تتأخر في نومها اخترقت انفها رائحة عطره المميز التي لم تتوه عنها شعرت وكان رائحته تحاوطها حتى أن رائحة منامتها مختطلة بعطره اندهشت كثيرا لكنها سرعان ما ارتسمت على شفتيها ابتسامة بلهاء اندهشت أكثر عندما جالت بعينيها في الغرفة ولم تجده ... فرقت عينيها بنعاس لتنهض من الفراش بتكاسل لتنظر في الساعة المعلقة على الحائط

ايلن بصدمة:يا نهار ابيض الساعة ١٠ انا نمت كل ده ازاي دي حتى صلاة الفجر راحت عليا... غريبة انا اول مرة انام كتير كده ومقومش على صلاة الفجر... الله يسامحك يابن المالكي من يوم ماعرفتك وصلاة الفجر بتضيع عليا...

ذهبت إلى المرحاض.. لتنعش جسدها بحمام دافئ فالجو قد اغتلط به نسماته البارده دلائل على ابتداء فصل الشتاء.... أخدت حمامها وارتدت ملابسها وأدت فريضتها وخرجت من الغرفة وهبطت للأسفل وهي تبحث بعينيها عنه بلهفه لم تعلم سببها فغيابه بات يشعرها بالفراغ... لتجد شمس تجلس بمفردها على اللاب الخاص بها في بهو القصر...

شمس بابتسامة ومشاكسه:صباح الخير يا لولي نموسيتك كحلي يا هانم هو انتو خلصتوا سهر في الجنينه طلعتوا كملتوا السهره في الاوضه والا اي...عموما اللي بدوري عنه خرج هو وباسل من بدري

ابتسمت ايلن بخجل وهي تتجه نحوها لتجلس بجانبها بعدما رفعت نقابها لتقول بغيظ:وانتي اش عرفك بقاا اني بدور عنه لا علفكره انا بدور على جدتي..

شمس بضحكة:الله وهو انتي لو بدوري على جدتك خدودك هتقلب طماطم كده يابنتي ده انتي نازله من فوق عنيكي بتطلع قلوب..

ايلن بضيق طفولي:والله انتي رحمة يابت انتي انا غلطانه اني قاعده معاكي..انا هقوم..

شمس بضحك:لا وعلى أي خلاص الطيب احسن خليكي انا قاعده زي قرد قطع كدا لوحدي.. وبعدين انا مش بتلم عليكي من يوم ما جدتي خرجت من المستشفى...

ايلن:صحيح هي جدتي فين والقصر فاضي لي كدا فين الناس...

شمس:ياستي جدتي طلعت تستريح في اوضتها.. وباسل وأبيه خرجوا وجدي قاعد برا في الجنينه... وماما مش عارفه بردو خرجت فين...

ايلن:طيب تمام..

شمس بمشاكسة:ها بقاا يا ستي احكيلي.

ايلن باستغراب:احكيلك اي؟؟

شمس:احكيلي اتجوزتي انتي وأبيه ازاي أنا اتصدمت بصراحه..

ايلن بابتسامة تلقائيه:بلاش مش هتصدقي اجوزنا ازاي..

شمس بحماس:لا لا والنبي قولي

ايلن بتنهيده:والله يا شمس انا لحد دلوقتي مش عارفه اجوزنا بالطريقه دي ازاي تحسي عامله زي شغل الروايات اللي بنقراها

شمس:طب ماتقوليلي بقاا بالله عليكي..

ايلن بابتسامة:هقولك بصي يا ستي.............

أنهت ايلن حديثها ومازالت الابتسامة تزين ثغرها لكنه كانت تتجنب مواقفها في وصهيب وهي تحكي لشمس

ايلن:بس كدا ياستي لحد ماجيتوا انتي وبشمهندس باسل المستشفى وشفتونا هناك والباقي انتي تعرفيه بقااا...

شمس بعدم تصديق:تصدقي دي حكايه والا في الأحلام... بقاا ابيه صهيب خطفك واتجوزك!!!وانتي عادي كدا!!

ايلن بابتسامة خيم الحزن عليها:عارفه يا شمس انا بشكره على اللي عمله يمكن لو معملش كدا كنت هفضل طول عمري عايشه في كذبة...

شمس وهي تحاول التخفيف عنها لتردف بمشاكسه:بتحبي ابيه؟؟؟

وقع هذا السؤال على أذنها كالصاعقة لتتعلق الكلمات في فمها وكان الدماء سحبت من وجهها.... كان من المفترض أن تردف بالطبع لا... لكن هذا اللعين الذي يسكن بين اضلوعها اخذ يقرع كالطبول بمجرد سؤال شمس وكأنه ينبئها بوجوده.... لتردف بعقل شارد غير واعي :مش عارفه يا شمس.. منكرش اني اتعلقت بيه اووي خصوصا الايام دي... اهتمامه بيا لما كنت في المستشفى كل حاجة كان بيعملها علشاني مساعدته في أني اعدي ازمتي ووقوفه جمبي.... بحس في وجوده اني لقيت الأمان والسند... بس، حقيقي معرفش إذا كان ده حب والا مجرد مسكن ليا واني اتعودت عليه بحكم انه دايما معايا... بيقولوا الغريق بيتعلق في قشايه نجاه وانا لما بعدت عن أهلي حسيت اني غرقانه فعلا وهو القشايه اللي اتعلقت بيها و انقذتني....بس طول مانا معاه بحس بمشاعر كتير اووي جوايا مشاعر اول مره احس بيها... صدقيني ملغبطة اووي...

شمس بضحك:حسي الطبي بيقولي أن هناك قصة عشق سوف تنشأ بين أحفاد عائلة المالكي قريبا... وابقى قولي شمس مقالتهاش..

ايلن بعدم فهم:قصدك اي؟؟

شمس:احب اقولك ان ابيه بيعشقك مش بس بيحبك يا ايلن...

ايلن بزهول:بيحبني اناا؟؟؟؟؟؟!!!!!! هو ابن خالك بيعرف يحب يا شمس ده ديب فريزر على رأي بشمهندس باسل اسكتي ياختي بلاش هبل ده واخد مقلب في نفسه محسسني انه توم كروز وكل ماحد يكلمه يكلمه (ايلن وهي تقلد صوته) "اصلي نا الفهد"

انفجرت شمس ضاحكة على أسلوب ايلن وهي تقلد صهيب

شمس بضحك:يلهووي لو سمعك هيبقا نهار ملهوش ألوان.... بس والله بيحبك انا متأكده يابنتي اسألي مجرب ده غرقان فيكي..

ايلن بسخريه:تعرفي يا شمس انا وابن خالتك مكناش بنشوف بعض الا ولازم اننا نتخانق ميغركيش هدوئنا هنا اصلك مشوفتيناش في القاهره كنا عاملين زي القط والفار... قال بيحبني قال..

شمس بغمزة:بس ابيه بردو قمر ياختي صح والا اي الحقيقة تتقال دي بنات مصر كلها تتمنى نظره منه....

ايلن بضحكة:اه مكدبش في دي ماشي ياستي هو حليوه حبتين لا مش حبتين دول تلاتة😂

شمس بصدق:اه شوفتي.... بس والله بكلمك جد أنتي مشوفتيش خوفه عليكي ايام مكنتي تعبانه في المستشفى والله كنت اول مره اشوفه بالحاله دي كان هيتجنن عليكي ده حتى رفض أي دكتور انه يكشف عليكي وكان مصمم تبقاا دكتورة.... يابنتي مهما الواحد حاول يداري حبه صدقيني العين بتقول كل حاجة.. تعرفي انا بعتبر العين هي لغة القلب تقدري تقولي كدا الوسيلة اللي القلب بيعبر بيها عن اللي جواه بعيد عن تمرد صاحبه..

كانت تستمع ايلن لحديث شمس وهي بوادي آخر سعادة كبيرة اجتاحتها أو لنقل أن جيوش الحب بدأت تغزو قلبها لمجرد تفكيرها أنه يحبها لكن بالطبع تمرد الإنسان جعلها تنفي أفكارها وهي تحارب شعورها تجاهه..

ايلن بهرب:لا ده انتي طلعتي خبره يا شموس... الظاهر كده ان قصتك مع البشمندس كانت والا الخيال..

شمس بتنهيده:عارفه يا ايلن يمكن انا وباسل حبينا بعض حب ملهوش مثيل بس حكايتنا معقده اووي يا ايلن كل ماقول خلاص هانت الاقيها اتعقدت اكتر..... بس على الرغم السعادة اللي باسل معيشني فيها بحبه على الرغم من وجعي منه انا لحد دلوقتي مش مصدقه ازاي سامحته بس زي ما بيقول الحب بيعمل المستحيل...

ايلن بابتسامه:هقولك حاجة انتي حكتيلي حكايتك انتي وهو قبل كدا ومن خلاها اقدر اقولك ان واحد زيه بيعشقك مش بس بيحبك يبقاا اكيد السبب اللي خلاه بعد عنك كان أقوى منك ومنه اتعلم متحكميش على حد غير لما تسمعي منه الأول تعرفي ظروفه..

شمس:طيب وانتي مسمعتيش من باباكي لي يا ايلن لي حكمتي عليه...

ايلن بحزن:لا انا حكايتي تختلف اووي يا شمس بابا مكنش مضطر انه يكذب عليا ويعيشني حياتي كلها كذبة كان بايده انه يقولي الحقيقة حتى لما كبرت لي محاولش يفهمني.. لكن هو اختار وجعي يا شمس... كون أن بابا عارف جوازي غصب عني من ابن خالك ويسكت ده أكبر دليل أن بابا عمره ماحبني..

شمس بهدوء:انتي لسا قايله اسمعي الأول قبل ماتحكمي...

ايلن بضيق:قفلي على الموضوع ده يا شمس بالله عليكي...انا هقول اخرج في الجنينة هشم هوا حاسه اني مخنوقه...

خرجت ايلن من القصر وكان كلام شمس جاء لها على جرحها فنعم هي لم تعط لأحمد فرصه ليبرر لها... أخدت تتمشى في حديقة القصر إلى أن وجدت جدها يجلس بمفرده... ترددت في الذهاب إليه لكن بعدها حسمت أمرها على الذهاب إليه.....

ايلن بابتسامة تحت نقابها:السلام عليكم يا جدي

الجد بابتسامة:عليكم السلام اهلا ببنت الغاليه اجعدي جاري تعالى...

جلست ايلن بحماس لطريقه جدها معها مما سهل عليها الكلام معه..

ايلن بخجل:هو انا ممكن اتكلم مع حضرتك شويه..

الجد بفرحة:طبعا يابتي...

اايلن بارتباك:هو هو يعني حضرتك مش حابب وجودي هنا لي..

الجد بزهول:اني يابتي كيف تقولي أكده ده انتي ربنا بعتك لينا عوض عن اللي راح وعن وجع قلبنا طول السنيين اللي فاتت..

ايلن بدموع:بس انا حاسه ان حضرتك مش حابب وجودي هنا... دايما بتتجنبني في الكلام غير جدتي خالص طيب لي هو انا عملت حاجة زعلت حضرتك

ابتسم الجد من قلبه عندما رآه هبطت دموعها فقد ذكرته بابنته مايسع عندما كانت تأتي لمعاتبته على شئ ف دائما كانت دموعها تسبقها ليردف بحنيه:ارفعي بس البتاع ده اللي مغطى وشك عني وتعالى جربي مني..

رفعت ايلن نقابها واقتربت من الجد لتمد يده ليزيل هو دموعها بيديه بحنان ليردف بحزن:انتي يابتي متعرفيش بوجودك معانا عملتي اي انتي رديت لينا الروح انا وجدتك من تاني وخاصة جدتك ده كانت بتموت بالبطئ من حزنها كل يوم على مايسه.. انتي النور اللي جه نور حياتنا من جديد... هتكلم معاكي زي ماكنت اتكلم مع مايسه زمان بس الاول تعالى في حضن جدك..

ابتسمت ايلن بحب واقتربت من جدها بياخدها بين ذراعيه وهو يربط على كتفيها بحنان ليردف وقد هربت دمعه حاره من بين جفنيه:وجودك على زي ماهو يعوض وجود مايسه لكن يفكرني بذنبي زمان يابتي يفكرني بأني كنت السبب في موت امك اللي يرحمها لولا اني وافقت خالك محمد وصمتت انها تتجوز غصب عنها مكنش زمانها هربت وحصل اللي حصل مكنش زماني اتحرمت منها السنين اللي فاتت دي كلها.... بتفكرني بقسوة عليها... بس بردو امك عملت إلى كسرني يابتي دي هربت ليلة فرحها خليت سيرتتا على كل لسان.. مكنتش عارف ارفع وشي في البلد احنا مهما كان صعايده يابتي ودمنا حامي.... بعت ادور عليها في كل حته قلبت عليها مصر شق شق بس بردو القدر والنصيب كان أقوى منينا.... اخوي لحد ما مات كنش يكلمني بسبب هروب امك كان فاكرني اني انا اللي هربتها علشان متجوزش ولده...كنتش عارف ساعتها ازعل على بعد بتي والا ادور عليها واغسل عاري ومرت السنيين والايام وانا قلبي انفطر عليها انا وجدتك لحد ماجيتي انتي وبردتي نارنا شويه بس حسيت كدا اي اني كنت اب ظالم يابتي كنت معتمد على محمد في كبيره وصغيره اكمنه ولدي كنت اتبعه في كل حاجة وعدواته مع ابراهيم خلتنا خسرنا اخته....

رفعت ايلن رأسها إليه لتردف:ياااه ياجدي كل ده جواك... طيب ودلوقتي علاقة حضرتك بولاد اخوك اصلحت...

ابتسم الجد بحزن:دي بقت أسوأ... حيدر اللي هو كان هيتجوز امك كان بيشتغل مع محمد لحد ما محمد مات..... وطبعا بعد ما مات عرفت حقيقة شغله واللي كنت بستغربله على الفلوس الكتير اللي عملها في وقت قليل بس عرفت انها حرام في حرام... كانوا أصحاب بس بعد اللي حصل اتفرقوا لحد مامات محمد ومات اخوي وحيدر كان يدور على امك اكتر مني ومصمم انه يلقاها معذور الناس كلت وشه في البلد ولحد دلوق هو مفكر اني انا اللي هربت امك زي ماخوي الله يرحمه كان مفهمه.. حاولت معاه اكتر من مره وهو زي ماهو....

ايلن بدهشه:الحكايه دي غريبه اووي ومعقده اووي يا جدي... لتردف بارتباك... بس معنى كده ان كل الثروة دي حرام

الجد بسرعة:لا يابتي كل حاجة عملها محمد ولدي صهيب ابنه بعد عنها وبدأ من الصفر عمال نفسه بنفسه حتى كمان اخوه باسل حافظ على إخواته ولم شملهم... محمد ساب رجاله يعتمد عليهم فعلا حافظوا على اسم ابوهم وسابوا طريقه الحرام

ابتسمت ايلن بفخر عندما سمعت كلام الحد عن صهيب وكأنها كانت ترهب من أن يكون له علاقه بهذا العمل الفاسد...

ايلن بابتسامه:انا اسفه اني فكرت في حضرتك بالطريقه دي... بس فرحانه اووي أن حضرتك اتكلمت معايا...

الجد بطيبة:اني اللي الفرحة مش سيعاني هعوز اي من ربنا اكتر من أكده بت بتي قاعده معايا واحفادي حواليه بخير اكتر من كده يبقاا بتر... تزعليش مني يابتي بس اللي شوفته مكنش قليل لكن ده ميمنعش أن معزتك من مزتك امك ويمكن اكتر زي مايقوله أعز الولد ولد الولد وانتي بت أغلى الولد كمان...

ايلن بفرحة كالطفلة:انا مش زعلانه خالص انا بس، حبيت اتكلم معاك... واقتربت ايلن من جدها بلا وعي لتطبع قبلة صغيره على وجنته لتردف:ربنا يديمك لينا وميحرمناش من حضرتك ابدا...

بينما كان صهيب وباسل قد أنهوا حديثهم وعادوا إلى القصر ليقف كل منهم على بوابة القصر

صهيب بخبث'خلي بالك يا باسل انت عارف الغلطة معاهم بموته.... فتح عينك والكلام اللي قولتهولك يتنفذ بالحرف متتصرفش بحاجة من دماغك غير لما ترجعي... فاهمني

باسل:جرى اي هي أول مرة لينا والا اي والا انت نسيت البوب يا معلم اطمن خالص وحط في بطنك جنينة بطيخ ده انا باسل الشافعي بردو..

صهيب بسخريه:والله ماقلقان غير منك ومن تهورك يابن الشافعي...

باسل بضحك:يبني بطل رغي بقاا صدعت امي من الصبح.. خليني ادخل بقاا سلام..

صهيب بمكر:لم الدور مع عمتك ياباسل وهدى اللعب شويه انت وشمس.. اديني قولت ..متخليش عمتك تعند اكتر..

باسل وهو يمشي:اطمن يا برنس عيب عليك انا وشمس مفضوحين كدا كدا 😂😂والهام عارفه اني مش هسيب شمس غير اما اتجوزهها.

دخل باسل إلى القصر بينما دار صهيب بنظره في الحديقه وكأنه كان يشعر بوجودها ليتذكر ليلة أمس

فلااااااش

ذهبت ايلن


موعد البارت الجديد الساعة 12 م يوميا ان شاء الله .

الى هنا تنتهى احداث رواية غرامى منتقبة الجزء الثانى الحلقة السابعة ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية غرامى منتقبة  الجزء الثانى الحلقة الثامنة   أوقراءة المزيد من الروايات المكتملة فى قسم روايات كاملة .

نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية غرامى منتقبة ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .
admin
admin
تعليقات