نقدم اليوم احداث رواية غرامى منتقبة البارت السابع من روايات نورهان احمد . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، والتى نالت اعجاباً شديداً بين القراء سواء واتباد أو فيس بوك . نرحب بكم فى موقع مجنونة عشاق روايات موقعنا ، هنا سوف تجد كل رواياتك : روايات رومانسية ، روايات رومانسية مصرية ، قصص عشق ، قصص قصيرة ، قصص حب ، روايات pdf ، روايات واتباد ، قصص رعب ، روايات رومانسية كوميدية .
غرامى منتقبة البارت السابع
تعد رواية غرامى منتقبة واحدة من اجمل روايات رومانسية والتى نالت شهرة كبيرة على صفحتنا على الفيس بوك وعلى الموقع وهى من روايات نورهان احمد ، نتمنى لكم قراءة ممتعة ، كما يمكنكم تنزيل رواية غرامى منتقبة pdf كاملة من خلال موقعنا .
يمكنكم قراءة احداث رواية غرامى منتقبة كاملة بقلم نورهان احمد من خلال موقعكم مجنونة رواية من خلال اللينك السابق ....
يمكنكم ايضا قراءة :
روايه غرامى منتقبة الفصل السابع
غرامي منتقبة
للكاتبة/نورهان احمد
البارررررت الساااااااااابع
************************************************
عند البنات ف الجامعة
ايمان:تصدقوا يا بنات نادين وحشتني جدا هي بقالها يومين مش بنشوفها لي
اروي:اه والله وانا كمان وحشتني اووي انا كنت لسا هسالكوا عليها
ايلن:اطمنوا هي كويسة هي كلمتني من يومين وقالت انا راحت الصعيد تزور جدتها وترجع بعد يومين وزمانها هتيجي الجامعة انهرده
اروي فاقتراح:طيب اي رايكو نكلمها ولو جت الجامعة نخرج نغدي سوى واهي فرصة نتعرف على بعض اكتر
ايمان:انا معنديش مانع بس اتصل بماما اقولها علشان متقلقش لما ااخر
ايلن:اوكي انا كمان موافقة وانا هتصل على محمود اقول ما يجيش ياخدني واقوله اننا خارجين بس في حاجة ممكن نادين موافقش أو يكون عندها حاجة
اروي:طيب اتصلي عليها وإساليها
وبالفعل هاتفت ايلن نادين
ايلن:السلام عليكم
نادين ابتسمت تلقائيا بمجرد ظهور اسم ايلن على شاشة تليفونها
نادين:وعليكم السلام يا قمر والله كنتي لسا على بالي وكنت هكلمك لأنك وحشتيني بجد
ايلن بابتسامة تزيدها جمالا:القلوب عند بعضها يا ندوش ها قوليلي وراكي محاضرات والا خلصتي
نادين:لا يا قلبي انا خلصت وهجيلكوا حالا انتي والبنات استنوني عند الكلية بتعتكم
ايلن:مااشي يا قلبي منتظرينك مع السلامة ف رعاية الله
نادين:مع السلامة
شيري من خلفها
شيري:نادين اي ده ده بجد انتي اتحجبتي!!!!
نادين بفرحة/ايوه يا شيري متتصوريش انا فرحانة أد اي
شيري:انا مصدقتش البنات لما قالولي انك اتحجبتي
نادين ايوه يا ستي منتي محضرتيش والا محاضرة النهارده وكمان فونك مقفول
شيري:سيبك مني قوليلي اي ال غيرك كده وكمان لبستي خمار مش حجاب بس
نادين بسعادة:لان الخمار هو الحجاب الشرعي ال ربنا فرضه ياا قلبي
شيري بحقد:لا بس كان شكلك الأول احسن وكمان كنتي شيك اووي
نادين:يا حبيبتي والحجاب الحمدلله جميل اوي ولبسه ساتر وفضفاض
شيري بتريقة:اي ده انتي بقيتي شيخة كمان يا نادين انتي اتغيرتي اوي لي كدا دول مكانوش يومين ال غيروكي كده وبعدين انتي مش شايفة نفسك فين نادين المالكي ال الجامعة كلها كانت بتتكلم عنها وعن شياكتها
نادين:الحمدلله اللذي هداني يا شيري وعقبالك انتي كمان بجد بتمنى ليكي تلبسي الحجاب مش هقد اوصفلك مدى جماله وشعور انك ماشية مستورة كده كأنك ملكة والله
شيري بعدم اقتناع يمكن وبعدين انا جميلة يبقاا لي إداري جمالي بالحجاب والكلام ده
نادين:حبيبتي اديكي قولتي انتي جميلة يبقاا لازم تداري جمالك لل يستاهللك مش اي حد منكرش اني كنت زيك كده ف يوم من الايام بس والله متتخيليش انا ندمانة اد اي على كل ذنب ارتكبته وازاي انا كنت ف غفلة عن ديني
شيري بتكبر وحقد:على فكرة الكلام ال انتي بتقولي ده جهل وتخلف
نادين:ربنا يسامحك وربنا يهديكي يا شيري انتي صحبتي وانا بجد خايفة عليكي ارجعي يا شيري وخلينا نشجع بعض على طاعة ربنا وناخد بأيد بعض
شيري بتكبرلا خليكي انتي ف نفسك وسيبيني انا كمان ف نفسي المهم انتي كلمتي رامي
نادبن:لا بقالي حوالي يومين متكلمناش
شيري:رامي إعلان أن انتي سافرتي من غير ما تقوليلو وكمان سأل عليكي كتير جدا وانا قلت ليكي انك مسافرة
نادين بتفكير:لي هو انا هاخد منه الأذن هو ماله اسافر مسافر براحتي وبعدين انتي شوفتي رامي فين مش هو ده رامي ال انتي مش بتطقيه ودايما بتنصحيني ابعد عنه لي دلوقتي زعلانه علي
شيري بتعلثم:أننا مم مش زعلانة والا حاجة بعدين انا مش مم مشفتوش والا حاجة ده هو اتصل عليا وسألني عليكي لأنه كان بيقول ان تلفونك مقفول
نادين بعدم اقتناع:انا تليفوني متقفلش خالص الايام ال فاتت عموما انا هبقاا اكلمه
شيري بخبث:طيب يلا نقعد ف الكافتيريا يمكن نلاقي هناك
نادين:لا مش هينفع لأن في نااس صحاب مستنيني وانا اتاخرت عليهم
شيري باستغراب:هو انتي ليكي صحاب غيرنا
نادين:اه انا اتعرفت عليهم جديد وهما بنات كويسين جدا اي رايك تيجي معايا وتتعرغي عليهم وانا واثقة انك هتحبيهم جدا
شيري:لا روحي انتي انا وريا كام حاجة كدا هخلصها قبل مامشي
نادين:طيب يا حبيبتي مع السلامة
ومشت نادين
شيري بحقد وغيرة عمياء:ف ستين داهية ياا بنت المالكي وقالت آخر كلمة بسخرية
*****************************
في شركة باسل الشافعي
وفي مكتب بااسل
باسل لنفسه:يااااه يا صهيب مكنتش اعرف انك غالي عندي أوي كده لدرجة ان تجيلي فرصة اني انتقم منك ومقدرش ااذيك مع انك كنت السبب ف خسارة أعز ما املك وبعدين بعصبية مفرطة:بس انا غبي غبي والله العظيم لانتفم منك وحقي مش هسيبه حتى لو مش هذيك انت بس وعد مش هسيب حقي مهما كان التمن
فباسل هو ابن خالة صهيب وصديق عمرة فكان هو وصهيب وعدي لديهم صداقة وصلت بينهم إلى الأخوة فكل منهما يضحي من أجل الآخر حتى وإن وصلت للتضحية بالنفس دون أي تفكير ف علاقتهم هي علاقة اتصال بين الأرواح فكل منهما لا يستطيع الابتعاد عن الآخر فهمل لهذه الصداقة أن تهدم في يوم؟؟ فبالتاكيد ما حدث هو كارثة كبرى جعلت ما بينهم ينقلب إلى عداء وانتقام
وبعدين باسل مسك الفون بتاعه وطلب رقم ما
باسل:انا موافق
*****************************
عند صهيب في الشركة
عدي:بس انت عرفت منين جاسم هو ال زاقق حازم علينا
صهيب:مهو لو حضرتك مركز كنت عرفت ان حازم كان بيشتغل عند جاسم قبل ميتقدم لوظيفة ف شركتنا
عدي:بردو مفهمتش وانت اصلا عرفت ازاي أن حازم كان بيشتغل مع جاسم
صهيب ببرود:انا من اول يوم شفت في حازم مرتحتلوش كمان انت عارف طريقة شغلي كويس وعارف أن أي حد بيشتغل معايا لازم اعرف كل حاجة عنه من يوم ما أمه جابته على وش الدنيا بس هنقول اي العاشق عدي!! لسا مركز مع الماضي ومش واخد باله من شغله وزعلان على واحدة متستهلش اصلا انك تفكر فيها بس انت ال غاوي وجع قلب
عدي بعصبية وصوت عالي:أديك قولت يا صهيب وجع قلب مهو لو انت قلبك وجعك زيي مكنتش اتكلمت بالطريقة دي والا بالبرود ده لو حسيت احساس الخيانة مكنتش قولت كده لوحسيت انك مجرد شئ بيتلعب بيه مكنتش قولت كده وكل ده من مين من الانسانة ال المفروض انها حب عمرك انا واثق يا صهيب انا لو كنت مكاني كنت ااقل شئ هتقتلها وبدون ما يرمشلك جفن بس هنقول اي متبقاش صهيب المالكي لو ماتكلمتش ببرود
صهيب ببرود اكبر:خلصت
عدي ضحك بتهكم:مش بقولك انسان بارد لا ومش بس كده ده انت كمان ماعندكش اي نوع من المشاعر انا مش عارف يا أخي أنت جايب كمية البرود دي منين بجد يا بختك
بعدين عدي مشي لحد باب المكتب ولكن اوقفه صوت صهيب
صهيب بهدوء:عدي
عدي لف لقى صهيب وراه وسرعان ما تلقى لكمة من صهيب أطاحت به أرضا فمهما تكن قوة عدي أو جسمه الرياضي فقوة صهيب تفوقه بمراحل
عدي لأنه كان متوقع ردة الفعل دي:كنت عارف بس جت متأخر كانت فاكرك هتعملها قبل ما اتحرك من قدامك
صهيب:لولا انك صاحبي مكنتش طلعت على رجلك لانك انت عارف كويس اني مبحبش حد صوته يعلى وانا قاعد
عدي:لا بارد بارد يعني ربنا ينتقم منك يا ابن المالكي ربنا على الظالم والمفتري منتا مش بتربي عضلاتك دي علشان تضربني انا
صهيب:اول حاجة ترجع شغلك زي الاول يا عدي وبلاش الإهمال ده تاني لاني انت عارف انا ف الشغل معرفش امي.... شغلك هو أول حاجة ف حياتك منتا مش هتيجي تضيع تعب السنين ده علشان تجربة فاشلة واختيار خاطئ من البداية انت فاهم انا عايز عدي يرجع عايز النسيجان بقوتهم
عدي:هحاول يا صهيب سلام
وبعدين عدي خرج
*****************************
عند البنات في الجامعة
ايمان:يعني نادين اتاخرت
ايلن:مش عارفة دي قالت إنها جاية
اروي بانبهار وزهول:اي ده شوفوا مين جاية وراكم
والتف ايلن وايمان
ايمان:اي ده ماشاء الله الله اكبر مبارك عليكي يا نادين ربنا يثبتك بجد فرحتيني اوي
ايلن بسعادة كبيرة ودموع:اللهم بااارك ما شاء الله ربنا يديمك علي طاعته الف مليون مبروك عليكي الحجاب يا ناادين
اروي بفرحة:مبارك عليكي يا ندوشة
نادين:الله يبارك فيكو يا بنات ربنا يخليكوا ليا انتو السبب ف تغييري للأحسن وقربي من ربنا والفضل يرجع لايلن طبعا وكلامها ال يشرح القلب ويحببك ف ربنا
ايلن بدموع سعادة:حبيبتي الفضل يرجع لربنا ربنا يثبتك ياا رب
نادين:اي ده يا لولي انتي بتعيطي يا حبيبتي
ايلن:حبيبتي انا فرحانة بيكي متتخيليش كمية سعادتي اد اي بجد ما أجمل الستر ربنا يديمه نعمة علينا ويديم نعمة الاسلام ويرزق جميع بنات المسلمين الستر
نادين:اللهم امين
اروي:اي ياا حجة ايلن انتي فرحانة تعيطي زعلانة تعيطي هي ماتت يا حجة انتي دي اتحجبت يامه
ايمان بضحك:الله يخربيت كلامك يا اروي مفيش موقف تاخدي جد ابد لازم تحطي تاتش التفاهه بتاعك
ايلن:هبلة والله
اروي:سيبك من العيال دول أبت انادين ويخليكي معايا انا وانا هدلعك بصي بقاا اي رايك نخرج نتغدي مع بعض ونقضي اليوم مع بعض كلنا كدا وناخد العيال النكدية دول بردو معانا
نادين:إذا كان عليا فأنا موافقة بس انا مقولتش لأبيه اني خارجة وهو اصلا بسيط لما يسمح ليا اني اخرج
ايمان:طيب يا حبيبتي كلمي واستاذني منه طبعا
نادين:اوكي
وبعد وقت
نادين بسعادة:الحمدلله وافق انا مش مصدقة
ايلن:تمام يلا بينا
*****************************
في بيت ايلن وهما على الغداء
الاب:اي اخبار النتيجة يا محمد
محمد:والله يا بابا لسا مفيش اخبار بيقولو احتمال بعد اسبوع او عشرة
الاب:ربنا معاك يا ابني ويوفقك بإذن الله
محمد:اللهم امين يا بابا دعواتك
الام:ربنا يطمنا كمان على ايلن امتحاناتها قربت
محمود:وهي ايلن يتخاف عليها دي الأولى على الدفعة كل سنة بنت اللذين معرفش بتعملها ازاي
الام:ربنا يوفقها دايما انت هتقر على البنت يا استاذ بنج انت على رأي لولي
محمود بغضب مصتنع:اي يا جماعة حكاية بنج ال مطلعينها على دي والا اكمني انا غلبان ومش بعرف ارد على بنتك بتنجاناية هانم
الأم بمزاح:بتنجاناية في عينك عارف لو كانت موجودة مكنتش سكتت ليك
محمود بضحك:منا علشان كده قايلها بقلب قوي علشان عارف المفترية بنتك مش هنا وبعدين انتي بدافعي عنها وكأني انا مش ابنك يا يويو(هو كان قايلها وقاصد يضايق احمد)
أحمد بهدوء مصتنع:انت قولت اي يا حبيبي
محمود بخوف مصتنع:بقولها ماما ماما هي الكلمة دي كمان ممنوعة
الاب:لا مش ممنوعة يا دكتور بنج بس ال ممنوعة انت عارفها كويس فاهما
محمود بضحك:فاهم يا باشا
وفي الكلام ده آيات كانت هتموت من الضحك وف نفس الوقت فرحانة من غيرة أحمد عليها بعد العمر ده كله حتى من اولادها
ايات:ربنا يديمكو ليا كلكو وميحرمنيش من حدا فيكم ابداا
محمود:والا يحرمنا منك يا حبيبتي انا بقاا هقوم اغير هدومي علشان اروح اجيب ايلن لأنها قالتلي اروح اخدها
الام:طيب يا حبيبي ربنا يخليكم لبعض
****************************
عند شيري ورامي
رامي بغباء:وانت ازاي تسيبيها تمشي كده مش اتفقنا انك تجبيها هنا على الكافتيريا وانا هتكلم معاها واكنها صدفة
شيري:َمهي قالتلي انها عندها ميعاد مع أصحابها خوفت أصر هي تشك
رامي:تمام انا هكلمها ف الفون وبعدين أصحاب مين وهي من أمتي نادين عندها أصحاب غيرك
شيري بحقد:معرفش اليومين دول متغيرة كده وبتلبس لبس غريب لا وكمان اتحجبت
رامي بزهول:انتي بتقولي اتحجبت
شيري:ايوه وكلامها كده بقاا غريب
رامي:احنا مش لينا دعوة المهم احنا هنفذ علشان نخلص من الحكاية دي بس في حاجة لازم مقابلاتنا ف الجامعة تقل احسن نادين تشوفنا وساعتها تبقاا مصيبة
شيري بتهكم:اي انتي بتخاف على مشاعر البرنسيسة والا اي يا استاذ رامي
رامي بخبث:لا بخاف على مين واخاف عليها لي اصلا ده انتي ال ف القلب يا شيري وبعدين انا بعمل ده كله علشان مين مهو علشان خاطرك ياا قلبي وبعدين انتي مش بتثقي فيا والا اي ياا قلبي
شيري:وهو انا موديني ف داهية غير حبي ليك وثقتي الزيادة
رامي بخبث:كده يا شيري بقاا حبك ليا موديكي ف داهية لا زعلت منك
شيري:انا اسف يا حبيبي بس متتصورش انا بغير ازاي وانت بتتكلم عنها اعذرني يا قلبي
رامي بخبث:معلش حبيبتي استحملي وبكرا نخلص منها ونعيش انا وانتي احلى قصة حب
*****************************
عند البنات
وبعد قضاء يوم من المرح والسعادة فهذا اليوم بالنسبة لنادين من أسعد ايام حياتها لأنها دايما من الجامعة للبيت ومن البيت للجامعة لأن اخيها يخاف عليها جداا كمان نادين من يوم ما والدتها توفت وهي دايما حاسة بالوحدة كمان مكنش ليها أصحاب كتير فكانت ف قمة سعادتها من الوقت ال قضتو مع ايلن واصحابها وحست أن وجودهم ف حياتها خلي ليها معنى تاني لأنها حست انا رجعت تاني نادين البنت المرحة ال بتضحك دايما
نادين بسعادة:متتصوريش يا بنات انا سعيدة اد اي اليوم ال قضيتو معاكو ده فرحني جدا والله
ايلن والبنات:احنا كمان كنت فرحانين جدا وانتي معانا يا نادين
نادين:ربنا يديمكم ليا بجد والله انتو مليتو عليا حياتي انا دايما عندي احساس بالوحدة بس من يوم ما اتعرفت عليكو وانتو مليتو حياتي وعلمتوني حاجات أجمل بجد انتو ونعمة الصحبة الصالحة
ايلن:حبيبتي يا ندوش ربنا يباركلنا فيكي
اروي:جماعة احنا اتاخرنا لنا امي هتعلقني وربنا لو اتأخرت اكتر من كدا
ايمان:وانا كمان ماما هتقلق عليا
ايلن:طيب يا بنات اروي انتي هتاخدي إيمان هتوصليها معاكي لأن انا مستنية محمود هو زمانه جي ياخدني وكمان نادين مستنية السواق بتاعها ومش هينفع إيمان تروح لوحدها
اروي:طيب تمام يلا يا إيمي سلام يا قمرات
ايمان:يلا سلام مؤقت ياا حورياتي
ايلن ونادين:سلام
وبعد ما مشيوا سواق نادين وصل
نادين:تعالى اوصلك يا ايلن كدا كدا السواق معانا حبيبتي
ايلن بابتسامة:حبيبتي انا محمود اخويا جي ياخدني مش هينفع اروح معاكي لأنه هييجي مش هيلقيني وساعتها هيعلقني بعد ما اروح روحي انتي وانا هستناه
نادين:لا طبعا مش هسيبك وحدك كده ف الشارع هستني معكي ع مييجي
ايلن:طيب يا قلبي
وبعد شوية وصل محمود بعربيته وبعد ما نزل منها كانت الصدمة الكبيرة لي انه شاف نادين مع ايلن وكمان نادين اختمرت فكان في قمة ساعتها ولأنه كمان بقاله فترة مش شاف نادين فكانت وحشاه جدا وكان عايز يشوفها بأي طريقة
محمود لنفسه:يا الله انها هي فوالله ما زادها الحجاب ال جمالا وبرائة فوق برائتها فكانت كحورية نزلت من الجنة فسبحان الذي خلق فابدع فصورك في أحسن صورة يالله كما اشتقت اليها ولعيونها التي اسرتني من اول نظرة فوالله لو غضبك علينا لادخلتها بين الوعي فكم أود احتضنها ياا الله
ايلن باستغراب من نظرة محمود لنادين وكأنه يعرفها:محمود ياا دكتور
محمود بادراك لنفسه وللموقف:احم ازيك يا انسة نادبن
نادين:بخير الحمدلله يا دكتور بس اي الصدفة دي هو حضرتك اخو ايلن
محمود:بالفعل ايلن تبقاا اختي
ايلن باستغراب من معرفتهم:هو انت تعرف نادين يا محمود؟؟
محمود:ايوه الانسه نادين كانت مريضة عندي وتابعت حالتها لفترة
نادين:فرصة سعيدة يا دكتور مع السلامة يا ايلن
ايلن:مع السلامة يا ندين
وبعد شوية في عربية محمود
محمود:مالك يا ايلن من ساعة من ركبنا العربية وانتي ساكتة
ايلن:محمود انت ازاي تبص لندين كده انت احرجت البنت علفكرة وبعدين انت مش خايف من ربنا مش المفروض نغض بصرنا يا دكتور والا انت عايز حد يبصلي كمان زي ما انت بصيت لنادين
محمود باحراج::احم احم لا طبعا ده انا اقتل ال يبفكر بس يرفع عينو فيكي
ايلن:امال تسمى ال حصل ده اي يا محمود
محمود بصراحة:بحبها يا ايلن بحبها جدا من اول مرة شوفتها فيها وانا بقيت بتوه ف عنيها عارف ان ده حرام وبيغضب ربنا بس والله ما اعرف حصل ازاي انتي عارفة ان القلب مش بأيدينا بس والله كنت بفكر اتقدملها بس في اكتر من حاجة بتمنعني
ايلن باستغراب من كلام محمود وزهول فلاول مرة أن ينجذب محمود لفتاة بهذه الطريقة
ايلن:واي ال يمنعك
محمود:مستواها الاجتماعي والمادي عالي جداا كمان المستشفى ال انا بشتغل فيها تبقاا بتاعت اخوها فممكن يقول اني داخل طمعان فيهم بالإضافة إلى أنها كانت مش محجبة بس انا استغربت هي اتحجبت امتى وازاي
ايلن:اولا حكاية مستواها الاجتماعي والمادي دي مش بتفرق مع نادين أن عرفتها كويس نادين طيبة اكتر مما تتصور ومتواضعة اوي ومش بتفكر بالطريقة دي خالص اما بقاا بالنسبة لحكاية المستشفى تبقاا بتاعت اخوها فأنت كمان دكتور شاطر وليك اسمك ووضعك وكمان انت مستواك مش ااقل اما بقاا حكاية مش محجبة أعي يا سيدي اتخلت وبقت محجبة وزي القمر يبقاا اي ال يمنع بقاا
محمود بحيرة:مش عارف يا ايلن الموضوع مش سهل انتي مش عارفة اخوها يبقاا مين ده يبقاا من أكبر رجال الأعمال ف العالم واسمه مشهور عالميا ده المستشفى كلها بتترعب لما بس تسمع اسمه
ايلن:يا سلام واحنا هنخاف منه يعني الكبير هو ربنا يا محمود وانت بتحب اخته ودخلت البيت من بابه صدقني انا متفائلة خد الخطوة دي واتقدملها نادين تستاهل كل خير وانت كمان
محمود:وانا هسمع كلامك وهتقدم بس اشوف طريقة اقابل بيها اخوها وكمان اولا لازم احد رأي بابا وماما والا اي
ايلن:طبعا يا حبيبي ومتقلقش انا متأكدة انهم هيوافقو
محمود:يا رب يا ايلن الموضوع يمشي بالسهولة دي
ايلن بمزاح:بس انا مكنتش اعرف انك واقع اوي كده يا خوده ومخبي على اختك يا وااد
محمود:والله العظيم مجنونة بتقلبي ف ثانية المهم انتي تعرفي نادين منين
وبدأت ايلن أن تقص عليه منذ أول لقاء بينها هي ونادين الي الان
محمود بزهول:يعني هي البنت دي ال انتو اروي خبطتها وانتم وصلتوها
ايلن بابتسامة:ايوه يا سيدي ومن ساعتها واحنا بقينا أصحاب واخوات كمان
محمود:سبحان الله سبحان اللذي يسبب الأسباب... بس بجد انا فرحان بيكي اوي يا ايلن انك اقنعتيها بالحجاب بجد انتي نعمة ربنا رزقنا بيها ربنا يباركلنا فيكي يا قلب
ايلن بمزاح:ما خلاص راحت عليا ومبقتش انا قلبك يا عم بقى ف ناس تاني وانا معرفش
محمود:ده انتي الأصل بردو يا لولي
يلا يا ستي وصلنا
*****************************
خلص البارت بتاعنا وانتو وحشتوني جدااا والله بس بجد انا زعلانة من التفاعل اوي التفاعل ضعيف جدا اتمنى يزيد على البارت ده
السلام عليكم
نور
للكاتبة/نورهان احمد
البارررررت الساااااااااابع
************************************************
عند البنات ف الجامعة
ايمان:تصدقوا يا بنات نادين وحشتني جدا هي بقالها يومين مش بنشوفها لي
اروي:اه والله وانا كمان وحشتني اووي انا كنت لسا هسالكوا عليها
ايلن:اطمنوا هي كويسة هي كلمتني من يومين وقالت انا راحت الصعيد تزور جدتها وترجع بعد يومين وزمانها هتيجي الجامعة انهرده
اروي فاقتراح:طيب اي رايكو نكلمها ولو جت الجامعة نخرج نغدي سوى واهي فرصة نتعرف على بعض اكتر
ايمان:انا معنديش مانع بس اتصل بماما اقولها علشان متقلقش لما ااخر
ايلن:اوكي انا كمان موافقة وانا هتصل على محمود اقول ما يجيش ياخدني واقوله اننا خارجين بس في حاجة ممكن نادين موافقش أو يكون عندها حاجة
اروي:طيب اتصلي عليها وإساليها
وبالفعل هاتفت ايلن نادين
ايلن:السلام عليكم
نادين ابتسمت تلقائيا بمجرد ظهور اسم ايلن على شاشة تليفونها
نادين:وعليكم السلام يا قمر والله كنتي لسا على بالي وكنت هكلمك لأنك وحشتيني بجد
ايلن بابتسامة تزيدها جمالا:القلوب عند بعضها يا ندوش ها قوليلي وراكي محاضرات والا خلصتي
نادين:لا يا قلبي انا خلصت وهجيلكوا حالا انتي والبنات استنوني عند الكلية بتعتكم
ايلن:مااشي يا قلبي منتظرينك مع السلامة ف رعاية الله
نادين:مع السلامة
شيري من خلفها
شيري:نادين اي ده ده بجد انتي اتحجبتي!!!!
نادين بفرحة/ايوه يا شيري متتصوريش انا فرحانة أد اي
شيري:انا مصدقتش البنات لما قالولي انك اتحجبتي
نادين ايوه يا ستي منتي محضرتيش والا محاضرة النهارده وكمان فونك مقفول
شيري:سيبك مني قوليلي اي ال غيرك كده وكمان لبستي خمار مش حجاب بس
نادين بسعادة:لان الخمار هو الحجاب الشرعي ال ربنا فرضه ياا قلبي
شيري بحقد:لا بس كان شكلك الأول احسن وكمان كنتي شيك اووي
نادين:يا حبيبتي والحجاب الحمدلله جميل اوي ولبسه ساتر وفضفاض
شيري بتريقة:اي ده انتي بقيتي شيخة كمان يا نادين انتي اتغيرتي اوي لي كدا دول مكانوش يومين ال غيروكي كده وبعدين انتي مش شايفة نفسك فين نادين المالكي ال الجامعة كلها كانت بتتكلم عنها وعن شياكتها
نادين:الحمدلله اللذي هداني يا شيري وعقبالك انتي كمان بجد بتمنى ليكي تلبسي الحجاب مش هقد اوصفلك مدى جماله وشعور انك ماشية مستورة كده كأنك ملكة والله
شيري بعدم اقتناع يمكن وبعدين انا جميلة يبقاا لي إداري جمالي بالحجاب والكلام ده
نادين:حبيبتي اديكي قولتي انتي جميلة يبقاا لازم تداري جمالك لل يستاهللك مش اي حد منكرش اني كنت زيك كده ف يوم من الايام بس والله متتخيليش انا ندمانة اد اي على كل ذنب ارتكبته وازاي انا كنت ف غفلة عن ديني
شيري بتكبر وحقد:على فكرة الكلام ال انتي بتقولي ده جهل وتخلف
نادين:ربنا يسامحك وربنا يهديكي يا شيري انتي صحبتي وانا بجد خايفة عليكي ارجعي يا شيري وخلينا نشجع بعض على طاعة ربنا وناخد بأيد بعض
شيري بتكبرلا خليكي انتي ف نفسك وسيبيني انا كمان ف نفسي المهم انتي كلمتي رامي
نادبن:لا بقالي حوالي يومين متكلمناش
شيري:رامي إعلان أن انتي سافرتي من غير ما تقوليلو وكمان سأل عليكي كتير جدا وانا قلت ليكي انك مسافرة
نادين بتفكير:لي هو انا هاخد منه الأذن هو ماله اسافر مسافر براحتي وبعدين انتي شوفتي رامي فين مش هو ده رامي ال انتي مش بتطقيه ودايما بتنصحيني ابعد عنه لي دلوقتي زعلانه علي
شيري بتعلثم:أننا مم مش زعلانة والا حاجة بعدين انا مش مم مشفتوش والا حاجة ده هو اتصل عليا وسألني عليكي لأنه كان بيقول ان تلفونك مقفول
نادين بعدم اقتناع:انا تليفوني متقفلش خالص الايام ال فاتت عموما انا هبقاا اكلمه
شيري بخبث:طيب يلا نقعد ف الكافتيريا يمكن نلاقي هناك
نادين:لا مش هينفع لأن في نااس صحاب مستنيني وانا اتاخرت عليهم
شيري باستغراب:هو انتي ليكي صحاب غيرنا
نادين:اه انا اتعرفت عليهم جديد وهما بنات كويسين جدا اي رايك تيجي معايا وتتعرغي عليهم وانا واثقة انك هتحبيهم جدا
شيري:لا روحي انتي انا وريا كام حاجة كدا هخلصها قبل مامشي
نادين:طيب يا حبيبتي مع السلامة
ومشت نادين
شيري بحقد وغيرة عمياء:ف ستين داهية ياا بنت المالكي وقالت آخر كلمة بسخرية
*****************************
في شركة باسل الشافعي
وفي مكتب بااسل
باسل لنفسه:يااااه يا صهيب مكنتش اعرف انك غالي عندي أوي كده لدرجة ان تجيلي فرصة اني انتقم منك ومقدرش ااذيك مع انك كنت السبب ف خسارة أعز ما املك وبعدين بعصبية مفرطة:بس انا غبي غبي والله العظيم لانتفم منك وحقي مش هسيبه حتى لو مش هذيك انت بس وعد مش هسيب حقي مهما كان التمن
فباسل هو ابن خالة صهيب وصديق عمرة فكان هو وصهيب وعدي لديهم صداقة وصلت بينهم إلى الأخوة فكل منهما يضحي من أجل الآخر حتى وإن وصلت للتضحية بالنفس دون أي تفكير ف علاقتهم هي علاقة اتصال بين الأرواح فكل منهما لا يستطيع الابتعاد عن الآخر فهمل لهذه الصداقة أن تهدم في يوم؟؟ فبالتاكيد ما حدث هو كارثة كبرى جعلت ما بينهم ينقلب إلى عداء وانتقام
وبعدين باسل مسك الفون بتاعه وطلب رقم ما
باسل:انا موافق
*****************************
عند صهيب في الشركة
عدي:بس انت عرفت منين جاسم هو ال زاقق حازم علينا
صهيب:مهو لو حضرتك مركز كنت عرفت ان حازم كان بيشتغل عند جاسم قبل ميتقدم لوظيفة ف شركتنا
عدي:بردو مفهمتش وانت اصلا عرفت ازاي أن حازم كان بيشتغل مع جاسم
صهيب ببرود:انا من اول يوم شفت في حازم مرتحتلوش كمان انت عارف طريقة شغلي كويس وعارف أن أي حد بيشتغل معايا لازم اعرف كل حاجة عنه من يوم ما أمه جابته على وش الدنيا بس هنقول اي العاشق عدي!! لسا مركز مع الماضي ومش واخد باله من شغله وزعلان على واحدة متستهلش اصلا انك تفكر فيها بس انت ال غاوي وجع قلب
عدي بعصبية وصوت عالي:أديك قولت يا صهيب وجع قلب مهو لو انت قلبك وجعك زيي مكنتش اتكلمت بالطريقة دي والا بالبرود ده لو حسيت احساس الخيانة مكنتش قولت كده لوحسيت انك مجرد شئ بيتلعب بيه مكنتش قولت كده وكل ده من مين من الانسانة ال المفروض انها حب عمرك انا واثق يا صهيب انا لو كنت مكاني كنت ااقل شئ هتقتلها وبدون ما يرمشلك جفن بس هنقول اي متبقاش صهيب المالكي لو ماتكلمتش ببرود
صهيب ببرود اكبر:خلصت
عدي ضحك بتهكم:مش بقولك انسان بارد لا ومش بس كده ده انت كمان ماعندكش اي نوع من المشاعر انا مش عارف يا أخي أنت جايب كمية البرود دي منين بجد يا بختك
بعدين عدي مشي لحد باب المكتب ولكن اوقفه صوت صهيب
صهيب بهدوء:عدي
عدي لف لقى صهيب وراه وسرعان ما تلقى لكمة من صهيب أطاحت به أرضا فمهما تكن قوة عدي أو جسمه الرياضي فقوة صهيب تفوقه بمراحل
عدي لأنه كان متوقع ردة الفعل دي:كنت عارف بس جت متأخر كانت فاكرك هتعملها قبل ما اتحرك من قدامك
صهيب:لولا انك صاحبي مكنتش طلعت على رجلك لانك انت عارف كويس اني مبحبش حد صوته يعلى وانا قاعد
عدي:لا بارد بارد يعني ربنا ينتقم منك يا ابن المالكي ربنا على الظالم والمفتري منتا مش بتربي عضلاتك دي علشان تضربني انا
صهيب:اول حاجة ترجع شغلك زي الاول يا عدي وبلاش الإهمال ده تاني لاني انت عارف انا ف الشغل معرفش امي.... شغلك هو أول حاجة ف حياتك منتا مش هتيجي تضيع تعب السنين ده علشان تجربة فاشلة واختيار خاطئ من البداية انت فاهم انا عايز عدي يرجع عايز النسيجان بقوتهم
عدي:هحاول يا صهيب سلام
وبعدين عدي خرج
*****************************
عند البنات في الجامعة
ايمان:يعني نادين اتاخرت
ايلن:مش عارفة دي قالت إنها جاية
اروي بانبهار وزهول:اي ده شوفوا مين جاية وراكم
والتف ايلن وايمان
ايمان:اي ده ماشاء الله الله اكبر مبارك عليكي يا نادين ربنا يثبتك بجد فرحتيني اوي
ايلن بسعادة كبيرة ودموع:اللهم بااارك ما شاء الله ربنا يديمك علي طاعته الف مليون مبروك عليكي الحجاب يا ناادين
اروي بفرحة:مبارك عليكي يا ندوشة
نادين:الله يبارك فيكو يا بنات ربنا يخليكوا ليا انتو السبب ف تغييري للأحسن وقربي من ربنا والفضل يرجع لايلن طبعا وكلامها ال يشرح القلب ويحببك ف ربنا
ايلن بدموع سعادة:حبيبتي الفضل يرجع لربنا ربنا يثبتك ياا رب
نادين:اي ده يا لولي انتي بتعيطي يا حبيبتي
ايلن:حبيبتي انا فرحانة بيكي متتخيليش كمية سعادتي اد اي بجد ما أجمل الستر ربنا يديمه نعمة علينا ويديم نعمة الاسلام ويرزق جميع بنات المسلمين الستر
نادين:اللهم امين
اروي:اي ياا حجة ايلن انتي فرحانة تعيطي زعلانة تعيطي هي ماتت يا حجة انتي دي اتحجبت يامه
ايمان بضحك:الله يخربيت كلامك يا اروي مفيش موقف تاخدي جد ابد لازم تحطي تاتش التفاهه بتاعك
ايلن:هبلة والله
اروي:سيبك من العيال دول أبت انادين ويخليكي معايا انا وانا هدلعك بصي بقاا اي رايك نخرج نتغدي مع بعض ونقضي اليوم مع بعض كلنا كدا وناخد العيال النكدية دول بردو معانا
نادين:إذا كان عليا فأنا موافقة بس انا مقولتش لأبيه اني خارجة وهو اصلا بسيط لما يسمح ليا اني اخرج
ايمان:طيب يا حبيبتي كلمي واستاذني منه طبعا
نادين:اوكي
وبعد وقت
نادين بسعادة:الحمدلله وافق انا مش مصدقة
ايلن:تمام يلا بينا
*****************************
في بيت ايلن وهما على الغداء
الاب:اي اخبار النتيجة يا محمد
محمد:والله يا بابا لسا مفيش اخبار بيقولو احتمال بعد اسبوع او عشرة
الاب:ربنا معاك يا ابني ويوفقك بإذن الله
محمد:اللهم امين يا بابا دعواتك
الام:ربنا يطمنا كمان على ايلن امتحاناتها قربت
محمود:وهي ايلن يتخاف عليها دي الأولى على الدفعة كل سنة بنت اللذين معرفش بتعملها ازاي
الام:ربنا يوفقها دايما انت هتقر على البنت يا استاذ بنج انت على رأي لولي
محمود بغضب مصتنع:اي يا جماعة حكاية بنج ال مطلعينها على دي والا اكمني انا غلبان ومش بعرف ارد على بنتك بتنجاناية هانم
الأم بمزاح:بتنجاناية في عينك عارف لو كانت موجودة مكنتش سكتت ليك
محمود بضحك:منا علشان كده قايلها بقلب قوي علشان عارف المفترية بنتك مش هنا وبعدين انتي بدافعي عنها وكأني انا مش ابنك يا يويو(هو كان قايلها وقاصد يضايق احمد)
أحمد بهدوء مصتنع:انت قولت اي يا حبيبي
محمود بخوف مصتنع:بقولها ماما ماما هي الكلمة دي كمان ممنوعة
الاب:لا مش ممنوعة يا دكتور بنج بس ال ممنوعة انت عارفها كويس فاهما
محمود بضحك:فاهم يا باشا
وفي الكلام ده آيات كانت هتموت من الضحك وف نفس الوقت فرحانة من غيرة أحمد عليها بعد العمر ده كله حتى من اولادها
ايات:ربنا يديمكو ليا كلكو وميحرمنيش من حدا فيكم ابداا
محمود:والا يحرمنا منك يا حبيبتي انا بقاا هقوم اغير هدومي علشان اروح اجيب ايلن لأنها قالتلي اروح اخدها
الام:طيب يا حبيبي ربنا يخليكم لبعض
****************************
عند شيري ورامي
رامي بغباء:وانت ازاي تسيبيها تمشي كده مش اتفقنا انك تجبيها هنا على الكافتيريا وانا هتكلم معاها واكنها صدفة
شيري:َمهي قالتلي انها عندها ميعاد مع أصحابها خوفت أصر هي تشك
رامي:تمام انا هكلمها ف الفون وبعدين أصحاب مين وهي من أمتي نادين عندها أصحاب غيرك
شيري بحقد:معرفش اليومين دول متغيرة كده وبتلبس لبس غريب لا وكمان اتحجبت
رامي بزهول:انتي بتقولي اتحجبت
شيري:ايوه وكلامها كده بقاا غريب
رامي:احنا مش لينا دعوة المهم احنا هنفذ علشان نخلص من الحكاية دي بس في حاجة لازم مقابلاتنا ف الجامعة تقل احسن نادين تشوفنا وساعتها تبقاا مصيبة
شيري بتهكم:اي انتي بتخاف على مشاعر البرنسيسة والا اي يا استاذ رامي
رامي بخبث:لا بخاف على مين واخاف عليها لي اصلا ده انتي ال ف القلب يا شيري وبعدين انا بعمل ده كله علشان مين مهو علشان خاطرك ياا قلبي وبعدين انتي مش بتثقي فيا والا اي ياا قلبي
شيري:وهو انا موديني ف داهية غير حبي ليك وثقتي الزيادة
رامي بخبث:كده يا شيري بقاا حبك ليا موديكي ف داهية لا زعلت منك
شيري:انا اسف يا حبيبي بس متتصورش انا بغير ازاي وانت بتتكلم عنها اعذرني يا قلبي
رامي بخبث:معلش حبيبتي استحملي وبكرا نخلص منها ونعيش انا وانتي احلى قصة حب
*****************************
عند البنات
وبعد قضاء يوم من المرح والسعادة فهذا اليوم بالنسبة لنادين من أسعد ايام حياتها لأنها دايما من الجامعة للبيت ومن البيت للجامعة لأن اخيها يخاف عليها جداا كمان نادين من يوم ما والدتها توفت وهي دايما حاسة بالوحدة كمان مكنش ليها أصحاب كتير فكانت ف قمة سعادتها من الوقت ال قضتو مع ايلن واصحابها وحست أن وجودهم ف حياتها خلي ليها معنى تاني لأنها حست انا رجعت تاني نادين البنت المرحة ال بتضحك دايما
نادين بسعادة:متتصوريش يا بنات انا سعيدة اد اي اليوم ال قضيتو معاكو ده فرحني جدا والله
ايلن والبنات:احنا كمان كنت فرحانين جدا وانتي معانا يا نادين
نادين:ربنا يديمكم ليا بجد والله انتو مليتو عليا حياتي انا دايما عندي احساس بالوحدة بس من يوم ما اتعرفت عليكو وانتو مليتو حياتي وعلمتوني حاجات أجمل بجد انتو ونعمة الصحبة الصالحة
ايلن:حبيبتي يا ندوش ربنا يباركلنا فيكي
اروي:جماعة احنا اتاخرنا لنا امي هتعلقني وربنا لو اتأخرت اكتر من كدا
ايمان:وانا كمان ماما هتقلق عليا
ايلن:طيب يا بنات اروي انتي هتاخدي إيمان هتوصليها معاكي لأن انا مستنية محمود هو زمانه جي ياخدني وكمان نادين مستنية السواق بتاعها ومش هينفع إيمان تروح لوحدها
اروي:طيب تمام يلا يا إيمي سلام يا قمرات
ايمان:يلا سلام مؤقت ياا حورياتي
ايلن ونادين:سلام
وبعد ما مشيوا سواق نادين وصل
نادين:تعالى اوصلك يا ايلن كدا كدا السواق معانا حبيبتي
ايلن بابتسامة:حبيبتي انا محمود اخويا جي ياخدني مش هينفع اروح معاكي لأنه هييجي مش هيلقيني وساعتها هيعلقني بعد ما اروح روحي انتي وانا هستناه
نادين:لا طبعا مش هسيبك وحدك كده ف الشارع هستني معكي ع مييجي
ايلن:طيب يا قلبي
وبعد شوية وصل محمود بعربيته وبعد ما نزل منها كانت الصدمة الكبيرة لي انه شاف نادين مع ايلن وكمان نادين اختمرت فكان في قمة ساعتها ولأنه كمان بقاله فترة مش شاف نادين فكانت وحشاه جدا وكان عايز يشوفها بأي طريقة
محمود لنفسه:يا الله انها هي فوالله ما زادها الحجاب ال جمالا وبرائة فوق برائتها فكانت كحورية نزلت من الجنة فسبحان الذي خلق فابدع فصورك في أحسن صورة يالله كما اشتقت اليها ولعيونها التي اسرتني من اول نظرة فوالله لو غضبك علينا لادخلتها بين الوعي فكم أود احتضنها ياا الله
ايلن باستغراب من نظرة محمود لنادين وكأنه يعرفها:محمود ياا دكتور
محمود بادراك لنفسه وللموقف:احم ازيك يا انسة نادبن
نادين:بخير الحمدلله يا دكتور بس اي الصدفة دي هو حضرتك اخو ايلن
محمود:بالفعل ايلن تبقاا اختي
ايلن باستغراب من معرفتهم:هو انت تعرف نادين يا محمود؟؟
محمود:ايوه الانسه نادين كانت مريضة عندي وتابعت حالتها لفترة
نادين:فرصة سعيدة يا دكتور مع السلامة يا ايلن
ايلن:مع السلامة يا ندين
وبعد شوية في عربية محمود
محمود:مالك يا ايلن من ساعة من ركبنا العربية وانتي ساكتة
ايلن:محمود انت ازاي تبص لندين كده انت احرجت البنت علفكرة وبعدين انت مش خايف من ربنا مش المفروض نغض بصرنا يا دكتور والا انت عايز حد يبصلي كمان زي ما انت بصيت لنادين
محمود باحراج::احم احم لا طبعا ده انا اقتل ال يبفكر بس يرفع عينو فيكي
ايلن:امال تسمى ال حصل ده اي يا محمود
محمود بصراحة:بحبها يا ايلن بحبها جدا من اول مرة شوفتها فيها وانا بقيت بتوه ف عنيها عارف ان ده حرام وبيغضب ربنا بس والله ما اعرف حصل ازاي انتي عارفة ان القلب مش بأيدينا بس والله كنت بفكر اتقدملها بس في اكتر من حاجة بتمنعني
ايلن باستغراب من كلام محمود وزهول فلاول مرة أن ينجذب محمود لفتاة بهذه الطريقة
ايلن:واي ال يمنعك
محمود:مستواها الاجتماعي والمادي عالي جداا كمان المستشفى ال انا بشتغل فيها تبقاا بتاعت اخوها فممكن يقول اني داخل طمعان فيهم بالإضافة إلى أنها كانت مش محجبة بس انا استغربت هي اتحجبت امتى وازاي
ايلن:اولا حكاية مستواها الاجتماعي والمادي دي مش بتفرق مع نادين أن عرفتها كويس نادين طيبة اكتر مما تتصور ومتواضعة اوي ومش بتفكر بالطريقة دي خالص اما بقاا بالنسبة لحكاية المستشفى تبقاا بتاعت اخوها فأنت كمان دكتور شاطر وليك اسمك ووضعك وكمان انت مستواك مش ااقل اما بقاا حكاية مش محجبة أعي يا سيدي اتخلت وبقت محجبة وزي القمر يبقاا اي ال يمنع بقاا
محمود بحيرة:مش عارف يا ايلن الموضوع مش سهل انتي مش عارفة اخوها يبقاا مين ده يبقاا من أكبر رجال الأعمال ف العالم واسمه مشهور عالميا ده المستشفى كلها بتترعب لما بس تسمع اسمه
ايلن:يا سلام واحنا هنخاف منه يعني الكبير هو ربنا يا محمود وانت بتحب اخته ودخلت البيت من بابه صدقني انا متفائلة خد الخطوة دي واتقدملها نادين تستاهل كل خير وانت كمان
محمود:وانا هسمع كلامك وهتقدم بس اشوف طريقة اقابل بيها اخوها وكمان اولا لازم احد رأي بابا وماما والا اي
ايلن:طبعا يا حبيبي ومتقلقش انا متأكدة انهم هيوافقو
محمود:يا رب يا ايلن الموضوع يمشي بالسهولة دي
ايلن بمزاح:بس انا مكنتش اعرف انك واقع اوي كده يا خوده ومخبي على اختك يا وااد
محمود:والله العظيم مجنونة بتقلبي ف ثانية المهم انتي تعرفي نادين منين
وبدأت ايلن أن تقص عليه منذ أول لقاء بينها هي ونادين الي الان
محمود بزهول:يعني هي البنت دي ال انتو اروي خبطتها وانتم وصلتوها
ايلن بابتسامة:ايوه يا سيدي ومن ساعتها واحنا بقينا أصحاب واخوات كمان
محمود:سبحان الله سبحان اللذي يسبب الأسباب... بس بجد انا فرحان بيكي اوي يا ايلن انك اقنعتيها بالحجاب بجد انتي نعمة ربنا رزقنا بيها ربنا يباركلنا فيكي يا قلب
ايلن بمزاح:ما خلاص راحت عليا ومبقتش انا قلبك يا عم بقى ف ناس تاني وانا معرفش
محمود:ده انتي الأصل بردو يا لولي
يلا يا ستي وصلنا
*****************************
خلص البارت بتاعنا وانتو وحشتوني جدااا والله بس بجد انا زعلانة من التفاعل اوي التفاعل ضعيف جدا اتمنى يزيد على البارت ده
السلام عليكم
نور
الى هنا تنتهى احداث رواية غرامى منتقبة البارت السابع ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية غرامى منتقبة البارت الثامن من خلال الضغط على اللينك واكمال الرواية .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية غرامى منتقبة ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .