نقدم اليوم احداث رواية زوجة مغترب البارت 17 من روايات نسمة مالك . والتى تندرج تحت تصنيف روايات رومانسية ، والتى نالت اعجاباً شديداً بين القراء سواء واتباد أو فيس بوك . نرحب بكم فى موقع مجنونة عشاق روايات موقعنا ، هنا سوف تجد كل رواياتك : روايات رومانسية ، روايات رومانسية مصرية ، قصص عشق ، قصص قصيرة ، قصص حب ، روايات pdf ، روايات واتباد ، قصص رعب ، روايات رومانسية كوميدية .
زوجة مغترب البارت السابع عشر
تعد رواية زوجة مغترب واحدة من اجمل روايات رومانسية والتى نالت شهرة كبيرة على صفحتنا على الفيس بوك وعلى الموقع وهى من روايات نسمة مالك ، نتمنى لكم قراءة ممتعة ، كما يمكنكم تنزيل رواية زوجة مغترب pdf كاملة من خلال موقعنا .
يمكنكم قراءة احداث رواية زوجة مغترب بقلم نسمة مالك كاملة من خلال موقعكم مجنونة رواية من خلال اللينك السابق ....
روايه زوجة مغترب البارت 17
البارت ال17..
..بحضن والدها..
مستكينه بأمان..يقبل جبهتها ويربط على ظهرها بحنان..
وبصوت مبحوح متأثر من شده فرحته تحدث..
عبد الخالق:الف مبروك يا حبيبه ابوكى..ربنا يكملك حملك على خير ويردلك جوزك سالم يابنتى..
شددت هى من احتضانه وتحدثت بحب شديد..
مريم:الله يبارك فيك يا بابا..
عبد الخالق:بقلق..طمنينى يا مريم..جوزك عامل ايه معاكى..اتعدل وعرف قيمتك ولا لسه زى ما هو..
اخذت نفس عميق وتنهدت بالم حارق وهمست بصعوبه محاوله التحكم بدموعها..
مريم:اطمن يا بابا..عرف قيمتى..صمتت قليلا واكملت بأسف..بس بعد ما اتغرب وبعد عنى انا وابنه..
عبد الخالق:بثقه..هيرجعلك..نظرت
مريم:بفخر..انا بنت الاصول يا ابو مريم..انا لو أصيله فدا يرجعلك انت وامى يا بابا..
رفعت راسها من حضنه ونظرت له بعيون تلتمع بالدمع واكملت..
عارف يا بابا لو كل الابهات زيك مكنش هيبقى فى بنت عايشه مقهوره ومكسور ومجبره على جوازه متبهدله فيها..
لأن للاسف معظم الناس بتيجى على بناتها حتى لو مش غلطانه علشان بس خايفين يشيلو لقب مطلقه..
اللقب دا عار بنسبلهم الا من رحم ربى.. قبلت يده بعمق واكملت..ربنا ميحرمناش منك ابدا يا حبيبى..
عبد الخالق:بأصرار وعزيمه..الله فى سماه محد يقدر يزعلك ولا يقهرك طول ما انا عايش يا بنت ابوكى..
مريم:بثقه..عارفه يا بابا ومتاكده انك انت واخواتى ونعمه الضهر والسند..ربنا يديمكم نعمه فى حياتى..
قبل جبهتها بحب شديد وتحدث بحنان..
عبد الخالق:ربنا يحميكى ويحفظك لينا يا حبيبه ابوكى..
نهى حديثه وجذب راسها على صدره ويده تربط على راسها بحنان..بل ووضع كف يده على جبهتها يتلو بعض الايات القرأنيه كعادته..
صمتو قليلا ومريم اكثر من مستمتعه بحضن والدها الدافئ..
قطعت هى الصمت وتحدثت بتوتر..
مريم:بابا هو المحل اللى تحت البيت دا يلزمك فى حاجه..
عبد الخالق:ههههههههههه لا ميلزمنيش..انا كنت هأجره ب5000ج فى الشهر..نظر لها بتمعن واكمل..انتى عيزاه..
مريم:بخجل..اممم بصراحه ايوه..بس هاخده ب500ج يا عبدو..
عبد الخالق:ههههههههه..500ج من 5000ج يا بلاش..لا وعبدو كمان ماشاء الله على الادب..
اعتدلت مريم بجلستها وتحدثت بجديه وتعقل..
مريم:اسمعنى بس يا والدى..انا وولادك هنحط ادينا فى ايد بعض ونعمل مشروع..ربطت على كتفه واكملت..وانت طبعا هتساعدنا يا ابو مريم يا جميل انت..
عبد الخالق:بتعقل..هى فكره حلوه..بس انتى دلوقتى حامل..وكمان هتكملى كليتك كده هيبقى تعب عليكى اوى يا بنتى..
مريم:بشقاوه..تعب ايه بس يا بابتى وانا فى وسطكم..
ابتسمت بتساع واكملت..
انا هشغل ولادك الاممير وهمسك الحسابات وبس..
عبد الخالق:هههههههههه انتى هتشغلى ولادى وابوهم وامهم كمان..
مريم:بعبوس..تقدر تنكر انى منوراكو وانى الجوهره بتاعتكم يا ابو مريومه..
عبد الخالق:لا يا حبيبه ابوكى مقدرش..بس قوليلى فى فكره فى دماغك لمشروع معين..
مريم:همخمخ واقولك المهم انك موافق..
عبد الخالق:موافق..اى حاجه نفسك فيها وانا فى مقدرتى اعملهالك عمرى ما اتاخر عليكى يا بنت ابوكى..
نظر لها ببتسامه محبه واكمل..عنيا ليكى يا مريومه..
دخلت جيهان حامله حفيدها وتحدثت بعبوس مصتنع..
جيهان:عيونك لمين يا عبدو..نظرت لابنتها بغيظ واكملت..
اه من لقى بنته نسى مراته..
ضحك عبد الخالق بعلو صوته وجذب يدها جبرها على الجلوس بجانبه وقبل وجنتيها وتحدث بحب..
عبد الخالق:مقدرش انساكى يا قلب عبدو..
جيهان:بخجل..اختشى يا عبدو البت قاعده..
هبت مريم واقفه وتحدثت بستعجال..
مريم:البت هتروح تحلل وتحجز عند الدكتور..
عبد الخالق:بخوف..هتروحى لوحدك؟!..هكلم حد من اخواتك يوديكى..
مريم:برجاء..بابا سبنى انا اروح..متقلقش عليا..صمتت قليلا واكملت بخجل..وكمان هروح الكوافير ادهم قالى اعمل شعرى واتصور وابعتله الصور..
جيهان:طيب امسكى تيمو وانا هلبس واجى معاكى..
مريم:خليكى انتى وتيمو هاخدكم معايا وانا رايحه للدكتور..
اتجهت لغرفتها واكملت..انا هلبس وانزل ومش هتأخر ان شاء الله..
القت لهم قبله بالهواء واختفت داخل غرفتها..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..عمياء..
ثقته بها..
شريفه..عفيفه هى زوجته الأصيله..
لم يهتز بحديث والدته المسموم..
حرك راسه بيأس من افعالها واقولها..
وتحدث بكل بهدوء..
ادهم:مراتى حامل منى يا ام اسامه..همت هى بمقاطعته بستهزاء كعادتها اكمل هو بعلو صوته..
مراتى اشرف من الشرف يا امى..اخذ نفس عميق يحاول تهدئه نفسه قليلا واكمل بوعيد..ولو قولتى كلمه كمان من كلامك المسموم دا اقسم بالله وشرف مراتى ما هتشوفى منى قرش واحد طول ما انا عايش..
شاديه:بغيظ..بتهددنى يا واد..لا ياننوس عين مراتك لتكون مفكر انى هخاف واكش..دا غصب عنك مش بمزاجك تبعتلى وتبعتلى كمان..شهقت بعنف واكملت..وانا كنت بخلفكم ليه ان شاء الله..صمتت قليلا واكملت بأمر..اسمع يا بتاع الشريفه اعمل حسابك تبعتلى الشهر دا فلوس بزياده عايزه اجيب حلق دهب..
جز على اسنانه بغيظ شديد واستغفر بسره عده مرات وتحدث بهدوء..
ادهم:حاضر..هبعتلك اللى انتى عيزاه طول ما انتى بعيده عن مراتى..
شاديه:بشهقه حاده..بعيده عن مين يا عمر..ليه هعضها ولا ايه..
ادهم:بغضب..اه بتعضى يا ماما..
اكمل بعلو صوته بغيظ شديد..بتعععععععععضى..
ولا نسيتى لما عضتيها..
شاديه:بستفزاز..ما انا هلبس واروحلها علشان اصلحها هى واهلها كمان اهو يا ابو زور؟؟؟..
اخذ نفس عميق يحاول تهدأه نفسه قليلا وتحدث بتفهم..
ادهم:من الاخر انتى عايزه ايه يا ماما..عايزه توصلى لايه اتكلمى على طول من غير حورات..
ابتسمت بنتصار وتحدثت بخبث..
شاديه:اختك..
ادهم:مالها هند؟!!..
شاديه:ترجع..اكملت بغضب..ما انا مش هفضل قاعده لوحدى كانى مقطوعه..
ادهم:بهدوء..طيب ما انتى عارفه ان اسامه جبلها عقد عمل فى مدرسه ومينفعش تنزل قبل سنه على الاقل.
شاديه:بفرحه لوصولها لمرادها..خلاص عندى حل تانى..
صمتت قليلا واكملت ببرود مستفز..
هروح انا اعيش مع مراتك..
ادهم:بجنون..تروحى فين؟؟!!..صرخ بعلو صوته..انتى ليه مصره تخربى بيتى..قطعته هى بعنف..
شاديه:انت مالك يا واد طايح فيا كده وعمال تزعقلى..
نسيت نفسك ونسيت انى امك ولا ايه يا معدول..
ادهم:بغصه..افتكرى انتى اننا ولادك..هبطت دموعه بغزاره واكمل بمرار..افتكرى انتى انك السبب فى غربتى وبعدى عن مراتى وابنى..
شاديه:بستفزاز..ما تنشف يا واد..مالك خرع كده..وفيها ايه يا اخويا لما تتغرب..وهما اللى بيتغربو احسن منك..على الاقل بتقبض قرش حلو..يعنى فيده ليك وللغندور الشريفه بتاعتك..شهقت بعنف واكملت..وكسه على الرجاله اللى بتعيط على نسونها..لوه فمها اكثر من مره واكملت..دا انا كنت متجوزه رجل كنبه..يله الله يرحمه بقى..
يحاول التحكم باعصابه..سيفقد اعصابه عليها..لا عذرا سيفقد عقله من قسوه قلبها..
عاد الاستغفار مرات ومرات..يحدث نفسه انها بالاخير والدته..
طال الصمت قليلا فقطعته هى بكل ما تحمل من استفزاز وبرود قاتل..
كده بقى يبقى مافيش غير الحل اللى قولته لهند..
ادهم:بنفاذ صبر..اللى هو؟؟..
شاديه:بخجل مصتنع..انا هتجوز..
صدمه!؟..لحظه..اثنان..يحاول
وبزهول مقارب للجنون همس..
ادهم:بعدم تصديق..تتأيه!!؟؟؟..
شاديه:ببرود..اتجووووز..ايه
ادهم:بزهول تام..تتجوزى ايه وانتى داخله على ال55سنه..
شاديه:بغيظ..بس اللى يشوفنى ميدنش 25سنه يا واد..
دا انا اصبى من مراتك يا نونوس..الله اكبر عليا..طوله العمر ليا..ضحكت بتشفى واكملت..وبعدين خلاص ريح نفسك انا لقيت العريس المناسب..
ادهم:بيأس..اعملى اللى انتى عيزاه..انا خلاص تعبت..بس بحلفك بالله شيلى مراتى من دماغك..نفخ بضيق واكمل..واقفلى بقى للباقه اللى انتى عملاها تخلص..
شاديه:لا متخفش مش هتخلص انا عامله باقه كبيره علشان اعرف اتكلم براحتى..علت صوتها واكملت بأمر..وقول للمحروس اخوك الكبير يرد عليا لما ارن عليه احسنلو..
ادهم:هقوله..حاجه تانى..
شاديه:بخبث..امممم..هشهلها.
وعلشان انت ابنى حبيبى هروحلها دلوقتى لحد بيت ابوها واصفى اى خلاف بنا..هم هو بالصراخ والاعتراض..لكنها نهت حديثها واغلقت بوجهه.. وهبت واقفه وبدأت ترتدى ثيابها بستعجال وتحدث نفسها بوعيد..
انا هعرف ازاى ارجع ولادى تحت طوعى من تانى..
صبرك عليا يا بنت جيهان يلى دخلتى علينا بالخراب..
..اما هو..يدور حول نفسه كالأسد الحبيس..
اسرع بالاتصال بزوجته ووضع الهاتف على اذنه ينتظر ردها بلهفه حتى اخيرا استمع لصوتها الحنون..
مريم:بعشق..ادهم..كنت لسه هرن عليك..
أدهم:حبيبه ادهم انتى كويسه..طمنينى عليكى..روحتى للدكتور ولا لسه..
مريم:لا لسه مروحتش للدكتور معادى معاه الساعه 10 بليل علشان انا رقم 86..صمتت قليلا واكملت بخجل..انا عملت تحليل بيظهر الحمل حصل يوم ايه والساعه كام..
انا حامل فى 33يوم يا ادهم..
ادهم:بفرحه عارمه..يعنى حامل من يوم ما سافرت..اغمض عينه بعنف وغضب شديد من كلمات والدته واكمل بتسائل..
اشمعنى عملتى التحليل دا يا مريم..معملتيش ليه زى تحليل تيام..
على علم هى بأفعال واقوال والدته..تفهمها..بل تحفظها جيدا..
قامت بعمل هذا التحليل لقطع اى ذره شك تزرعها حماتها بقلب زوجها..
مريم:بغصه..قلبى قالى اعمل التحليل دا..هو غالى شويه بس معلش فدى النونو..صمتت لواهله واكملت بتفهم..
وراحه قلب ابو النونو..
ادهم:بعشق..انا قلبى معرفش الراحه غير بيكى ومعاكى انتى يا مريم..صمت قليلا واكمل بأحراج..امى رايحالك فى الطريق علشان تعتذرلك انتى واهلك..
فزع..رعب..هلع..تمكن من قلبها..لم ترى من هذه المرأه غير كل حقد وشر وكره شديد..
اذن زيارتها هذه لم تكن بشره خير اطلاقا..
اخذت نفس عميق وحاولت جعل صوتها طبيعى وهمست بكل هدوء رغم انتفاض قلبها..
مريم:تنورنا يا ادهم..
ادهم:بصرامه..مريم..مهما عملت او قالت بالله عليكى ما تزعلى نفسك..وانا بتأسفلك عن اى حاجه عملتها او هتعملها من دلوقتى..
مريم:بتعقل..اطمن يا ادهم..متقلقش..
بس انا هقفل دلوقتى علشان الحق اروح..
ادهم:انتى لسه مروحتيش..
مريم:مش انت قولتلى اروح الكوافير اعمل شعرى..
ادهم:ايوه صح..ابتسم بحب وهمس بشتياق..عملتى لون ايه..
مريم:بفرحه..لا معملتش صبغه..غلط فى اول الحمل..
بس عملت اصه جديده متأكده انها هتعجبك..
ادهم:بعبث..كلك عجبانى..صمت قليلا واكمل بصوت مبحوح..طيب عايز اشوفك..واعملى حسابك هنسهر مع بعض انهارده بليل..
مريم:بخجل..اكيد..خلى بالك انت من نفسك اهم حاجه..
ادهم:انتى اللى تخلى بالك من نفسك واول ما تروحى رنى عليا طمنينى وبوسيلى الواد تيمو..تنهد بشوقا جارف واكمل..ولما نتكلم فى السهره هبوسك انا بمعرفتى..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بطمع..
تقف امام منزل والد مريم تتأمله بعيون حاقده..
وبخطوات بطيئه سارت للداخل تنظر حولها بنبهار..
وقفت امام باب شقتهم ورسمت ابتسامه مزيفه على وجهها وضغطت على الجرس بعنف..
ثوانى قليله وفتحت لها والده مريم التى تسمرت مكانها بتفاجئ وصدمه وتحدثت بزهول..
جيهان:انتى؟!!..ايه اللى جابك هنا يا ست انتى..
شاديه:بحزن مصتنع..اخس عليكى يا ام مريم..بقى دى مقبله تقبلى بيها ضيفه فى بيتك..
جيهان:بحده..من بعض ما عندكم يا محترمه..
اتى عبد الخالق من خلفها وتسمر ايضا بصدمه وتفاجئ من وجودها..
فاق من صدمته على صوت زوجته الغاضب..
ليكى عين تيجى هنا بعد اللى عملتيه يا ست انتى..
شاديه:ببكاء مصتنع..اهئ اهئ اهئ..دا انا جايه لحد بيتكم اتحقلكم واتاسفلكم تقومى تعملينى كده..مكنش العشم يا ام مريم..اهئ اهئ اهئ..نظرت لعبد الخالق واكملت بخبث..مش ديما تقول يا ابو مريم اللى يجى بيتك يجيب عليك الحق..
وانا جايه لحد بيتكم وبقولكم حقكم عليا كلكم..
جيهان:بغضب وغيظ..متشكرين..ولا تتحقلنا ولا نتحقلك واتكلى على الله من هنا..
نظر لها عبد الحالق بتمعن..
بدلته هى النظره بأخرى مصتنعه الانكسار..
عبد الخالق:بتعقل شديد..استنى يا ام مريم..
نظرت له جيهان بغضب فاكمل هو..جت لحد بيتنا يبقى تاخد واجبها بالاصول..تنهدت جيهان بضيق وتحدثت بهدوء..
جيهان:عندك حق يا ابو مريم..نظرت لشاديه..اتفضلى..
خطت للداخل امامهم تلوى فمها اكثر من مره وتحدث نفسها بستهزاء..
شاديه:ابو الغرابه وام الغرابه..
جلست على اقرب مقعد تنظر بأرجاء الشقه وتحدثت بتسائل..
امال فين مرات ابنى؟؟!!..
عبد الخالق:راحت مشوار وجايه فى الطريق..
شاديه:بستهزاء..مشوار..
طيب ربنا يرجعها بسلامه من المشوار.. هستناها بقى علشان اتحقلها هى كمان..نظرت لجيهان واكملت..
ايه يا ام مريم معندكوش كوبايه عصير ولا حتى بوق ميه ولا ايه..
جيهان:بجمود..لا ازاى..فى الحمد لله الخير كله..نهت جملتها واتجهت نحو المطبخ..
انتظرت شاديه حتى اختفت جيهان داخل المطبخ وهبت واقفه واقتربت من عبد الخالق بشده الذى لجمته الصدمه من شده قربها وهمست بميوعه..
شاديه:مهنش عليا زعلك يا عبدو..اتسعت عيناه بزهول فأكملت هى ببجاحه ووقاحه..ما تلمنى عن ولادى وعن بنتك وتتجوزنى يا عبدو؟؟!!..
غافله عن من تراهم وتستمع لهمسها بقلب يشتعل به نيران الغيره والغضب ايضا..
رأيكم وتوقعتكم..
دمتم. بالف خير احلى قمرات..
فضلا تفاعل قوى بنوتات
الى هنا تنتهى احداث رواية زوجة مغترب البارت السابع عشر ، يمكنكم اكمال باقى احداث رواية زوجة مغترب البارت الثامن عشر من خلال الضغط على اللينك واكمال الرواية .
نأمل أن تكونوا قد استمتعتم بـ رواية زوجة مغترب ، والى اللقاء فى حلقة قادمة بإذن الله ، لمزيد من الروايات يمكنكم متابعتنا على الموقع أو فيس بوك ، كما يمكنكم طلب رواياتكم المفضلة وسنقوم بوضعها كاملة على الموقع .